כיכר השבת

אהבת (התורה?) העם והארץ

"בצלאל סמוטריץ': אם נחטפת, תמצמץ" // טור דעה 

השר בצלאל סמוטריץ' נתפס מאז ומתמיד בעיני הציבור החרדי כגורם הביניים שבין הציבור החרדי לזה הכללי. אדם שאינו חרדי אך כזה שאפשר לסמוך עליו בכל מה שקשור ליחסי דת ומדינה, שמירה על בחורי הישיבות ולימוד התורה, ובכלל יהודי עם 'לב חם' ללומדי התורה | מה שהתרחש אמש כאשר השר "התהפך" על בחורי הישיבה העוסקים בתורה הקדושה גרם לתחושת הלם ונבגדות (דעה) 

116
ישראל גראדווהל | כיכר השבת | י' באדר ב' | 20.03.24
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הלם. נבגדות. כעס. כל התחושות הללו מתארות היטב את הלך הרוח של הציבור החרדי שנחשף אמש (שלישי) לדבריו הקשים של השר בצלאל סמוטריץ' נגד לומדי ועמלי התורה הקדושה.

סמוטריץ' הוא לא בנט. השר סמוטריץ' הוא יהודי עם כיפה סרוגה גדולה על ראשו, כזה שחשבנו שאפשר לסמוך עליו, לפחות בכל מה שקשור ליחסי דת ומדינה.

השר סמוטריץ', כך חשבנו לפחות עד אתמול, הוא יהודי עם ערכים, אמנם פוליטיקאי, אבל פוליטיקאי שלא יקריב את ערכיו עבור ספרות גבוהות יותר בסקרים החודשיים.

הציבור החרדי נבדל מהציבור הדתי לאומי בהרבה מובנים. ההשקפה עליה חונך עולם התורה שונה במהות ובתכלית מאחותו הדת"לית. אך כאשר מגיעים לציבור החרד"לי, בוגרי ותלמידי ישיבות כמו הר המור, אולי גם 'מרכז הרב' וכדומה, הבדלי ההשקפה מסתכמים פעמים בנושאים בודדים בלבד.

השאלה 'אם לומר או לא הלל ביום העצמאות' ויחס ה'דעת תורה' למדינת ישראל אינה בדיוק נושא שמטריד ביום יום את הציבור החרדי שנלחם בחירוף נפש על זכות קיומם של לומדי התורה הקדושה שלולא הם היה העולם שומם.

אז חשבנו שאפשר לסמוך לפחות על הציבור הזה, על הציבור האמוני, זה שבעצמו לומד את התורה הקדושה בעמל, גם אם אחרי כמה שנים הוא בוחר להתגייס.

אנחנו כמובן לא מסכימים על החלק הזה, על הגיוס לצה"ל עם כל הקלקולים הנוראיים שבאים ממנו, אבל לפחות דבר אחד ידענו עד עכשיו: אנחנו חולקים ערך משותף ואהבת אמת לתורה הקדושה וללומדיה.

לפני מספר שנים כתבתי לו לשר סמוטריץ' באחת ממערכות הבחירות הבלתי נגמרות בלשון הזו: "אני לא מתרשם מהקמפיין שלכם ששמירת התורה הקדושה בארץ ישראל, ההגנה על לומדי התורה, על הגיור, הכשרות ועוד ועוד היא במרכז העניין. באופן אישי אני רוצה להאמין שאם ירצו לפגוע באברכים ותלמידי ישיבות, בלימוד התורה, בפסח ועוד, שאתה וחבריך תילחמו כמו אריות כמו שאתם תילחמו נגד חלוקת הארץ".

השר סמוטריץ' ענה לי אז בהודעה חוזרת בזו הלשון: "תנוח דעתך. אין מי שדואג לתורה וליהדות יותר מאיתנו. כל השנים". והאמנתי.

האמנתי לו.

ובעצם, למה לא להאמין לו? האם היה עד כה אירוע בו הציבור החרדי נבגד על ידי היהודי הזה? האמת שלא.

עד אמש.

אתמול הפך סמוטריץ' לבנט 2024, או כמו שאומרים אצלנו, בציבור החרדי ששומר על הזהות שלו: בנט תשפ"ד.

כנראה שגודל הכיפה באמת לא משנה. כנראה שמה שאמרו לנו המשגיחים על ה"השקפה הטהורה" שהיא הבסיס ליהדות, היה באמת נכון. אולי צדקו המשגיחים שלימדו אותנו שכאשר ההשקפה "עקומה", גם אם אתה ירא שמיים, בסוף זה לא יעזור.

עברתי על דבריו של השר סמוטריץ מיום אמש, וחיפשתי נחמה פורתא. חיפשתי מילה אחת על ערך התורה הקדושה, על החשיבות לאפשר ללומדי התורה להמשיך ללמוד בלי הפרעות, ביקשתי ולא מצאתי.

מתברר לכאורה, שלפי ההשקפה של סמוטריץ', אם יש לו השקפה, גם לומדי התורה צריכים להתגייס. סמוטריץ' הצטרף אמש לכאורה ללפיד ולאלו שרוצים לעקור בחורי חמד מהסטנדרים והגמרות, מהרשב"א והשיעור כללי, מהריטב"א ור' שימען.

ישנן שני דרכים לכאורה להסביר את אמירותיו החמורות של סמוטריץ' אתמול. האפשרות הראשונה היא שהשר סמוטריץ' מנסה לקושש קולות ולהרחיב את הבייס שלו כי הוא רואה את מצבו העגום בסקרים. ייתכן והשר יודע שלולא ירחיב את יריעתו גם לציבור הדת"ל הפחות "חזק", אזי יאבד את מקומו בכנסת.

אם זהו ההסבר, אכן עצוב הדבר שיהודי שחשבנו לירא שמיים מקריב את השקפותיו ככל פוליטיקאי אחר.

אך האפשרות השנייה למעשה גרועה הרבה יותר. ייתכן שהשר רואה את הלך הרוח בציבור הדתי לאומי, וכן גם זה ה"חזק", "והנה איננו עמו כתמול שלשום". אולי סמוטריץ' רואה שגם הציבור האמוני יותר באוכלוסייה שהוא מייצג מתחיל "להתהפך" על הציבור החרדי. אולי בעצם השקפת העולם של הציבור הדתי לאומי - אולי אפילו דווקא החזק, היא זו שדורשת כעת לעקור יהודים צעירים מספסלי בית המדרש.

אבל יש לי אופטימיות מסוימת. אולי מישהו לוחץ על השר סמוטריץ'? אולי זו אינה דעתו האמיתית וגורמים מאחורי הקלעים מכריחים אותו לומר דברים שהוא אינו חושב? אם כן, השר סמוטריץ' - תמצמץ נא.

תוכן שאסור לפספס
116 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
59
מאמר יפה ! חזק וברוך !
יהודי של אמת20.03.24
תחושת הלם???למה אסור לומר את האמת, הוא אישית מכיר אלפי בחורים הוגי בתורה ומצוות יר"ש שעושים עבודת קודש ומתגייסים, זה האכזריות במייסטר החרדי לתקוף ולתקוף מי שמהרהר על שלמותם להמשיך לאכול קיגל וטושלנט ברוגע
יהודי לא קיצוני20.03.24
הוא גם מכיר הרבה מהדתי לאומי שהתגייסו לצבא כשהם שומרי תורה ומצוות ויצאו אחרי שירות מחללי שבת. זה למה חובה להתנגד בתוקף לגיוס לומדי התורה הקדושה
נתי20.03.24
לא הבנתי... אתה משווה יהודים יר"ש לערבים?????
צחיע20.03.24
אתה לא מכיר ספרים של ת"ח ציונים כי בישיבות שלכם מחרימים אותם. לעומת זאת בישיבות הציוניות לא מחרימים שום ת"ח, ולכן לומדים גם את ספרי הרבנים החרדים. זה ההבדל בין בית שמאי לבית הילל, ולכן נקבעה הלכה כבית הילל.
עזרא20.03.24
כמה נכון
יעקב20.03.24
מסכים ומחזק
יהודי כמוך21.03.24
מטומטם מאין כמוך שמשחק אותה חרייידייי ונהנה מאיזה שטות שמשוווים אותו לבנט חלאס תתפקח
יעקב20.03.24
מאמר פוליטי של חרדי שפוחד מהתקרבות חרדים לרעיון של אחדות ישראל, אהבת ישראל, שותפות באחריות וכו'
שרה20.03.24
58
מריחים בחירות אה?!..... מפלגת יהדות התורה יודעת שסמוטריץ ובן גביר לוקחים בקלות 2 מנדטים בקרב החרדים הצעירים ולכן יוצאים נגדם על 200 במקום להציג עמדה ימנית ברורה הולכים ומלכלכים על הציונות הדתית, לא יעזור לכם הציבור מצביע ברגליים
תעמולה נגד סמוטריץ20.03.24
בלהההה בלהההה א- תגיד משהוא אחרי שאתה מברר אותו ב- ואין 2 מנדטים מחרדים ג-אין על המזרוחניקים ועל המתנחלים🤣🤣
רכזת עוצמה יהודית לצעירים20.03.24
מאמר פוליטי של חרדי שפוחד מהתקרבות חרדים לרעיון של אחדות ישראל, אהבת ישראל, שותפות באחריות וכו'
שרה20.03.24
לידיעתך שכל מי שמצביע ליהדות התורה הוא מצביע בגלל שהרבנים אמרו אין שום מסורתי או יורד מהדרך שמצביע ליהדות התורה אולי משס ירדו כי שם יש ציבור מסורתי גדול אז תפסיקי לקשקש במח.....
אני ואני20.03.24
57
מיזרוחניק בלייבט אמזרוחניק
יוסף20.03.24
…….
וחסיד נשאר בור 20.03.24
רשע עמלק
כללי20.03.24
השחצנות הרגילה של החרדים. הילדים מתחפשים כל השנה עם החליפה, אבל יושבים עם סיגריות בבתי קפה, ורואים הכל בכל כל באינטרנט. חילונים-מסורתיים עם חליפה, זה נח.
שרה20.03.24

הצגת כל התגובות

56
אחר יבכה שהחרדים הולכים עם השמאל שיתן פטור מחא מגיוס מגיל 21 וללא מכסות
משה כהן20.03.24
55
אני בטעות הצבעתי לו ...לא אעשה זאת שוב !!!!!
חוצפה20.03.24
וואו כמה גאון צריך להיות כדי להצביע בטעות וחוץ מזה אם כבר זה קרה כנראה שזה מה שאלוהים רצה🤣🤣
רכזת עוצמה יהודית לצעירים20.03.24
כמה סתימות בתגובה אחת.....
אאא21.03.24
הכל בסדר?????
פסיכולוגית21.03.24
על טעויות משלמים!!!!! פעם הבאה תקשיב לרבנים ולא תטעה...
חרדית גאה21.03.24
54
לא חושב שהוא מתכוון לאלו שלומדים
ימ20.03.24
53
יפה כתבת
יעקב20.03.24
52
אצלם מקום ראשון זה יישוב הארץ, קריירה וחיים כמעט כמו חילונים. איזו זכות יש לנו על הארץ אם לא בזכות התורה וקיום מצוות כפי שציוונו האל?
לימוד תורה אצלם זה עסק צדדי ושולי20.03.24
אהבתי את זה שאתה מוציא שם רע על ציבור שלם אז בתור אחד שאומר שהתורה היא הערך העליון (שלא תטעה גם אני חושב ככה) אני רוצה להזכיר לך את הפסוק 'לא תלך רכיל בעמך'
אביחי20.03.24
ואצל החרדים, יש חילונים מסורתיים בתחפושת חליפה כל השנה. מעשנים, מטיילים באינטרנט כל היום,
שרה20.03.24
51
איך אתם יודעים לסלף דברים זה לא להאמין .... תפסיקו להפוך כל דבר לפוליטיקה , יש בציבור שלנו בעיה אמיתית של בחורים שלא לומדים ולא מתגייסים ואין שום סיבה שבמקומם אבא לילדים יעדר מהבית למשך כמה חודשים ומישהו אחר שלא לומד לא יהיה שותף. סמוטריץ צודק המצב הזה הוא עיוות ולא יכול להימשך!!!!
חרדי שמבין 20.03.24
ואני אומרת זאת כחרדית.
ניסחת את זה הכי טוב שיכול להיות!20.03.24
כחרדית שאין לה השקפה של חרדית!!!!!!
חרדית גאה20.03.24
איך זה קשור לעובדה שרבים מאלו שמתגייסים מהדתי לאומי מתגייסים כשהם שומרי תורה ומצוות, ומסיימים שירות בלי כיפה מחללי שבת בפרהסייה. ומזה בדיוק הזהירו אותנו רבותינו להתרחק כמו מאש. חובה להתנגד בתכלית האיסור לגיוס בני הישיבה הקדושים.
צול20.03.24
רוב ככל מי שהתקלקל לא למד בישיבות!! ועוד שרבים היו כבר חצי מקולקלים לפני, ועוד שגם בלי הצבא היו רבים מתקלקלים. ודרך אגב מה עם החרדים שנחלשו.. ומה עם כל המחופשים לחרדים וליבם בל עימם..
יהודי20.03.24
כן. רק מה שסמוטריץ אמר- שהמצב הזה לא יכול להמשך- הוא דיבר באופן גורף על כלל הלומדים. הוא לא חילק. לפחות שהיה מקבל שכר שיחה נאה, ומחלק בין הלומדים לשאינם...
יאיר20.03.24
אתה חרדי????? או שאתה חי בסרט שאתה חרדי???
אני ואני20.03.24
מה נסגר?? חד משמעית בן אדם שסתם יושב בישיבה ולא לומד אין ולא מגן על החיילים היקרים שלנו שנמצאים בכל מקום... אין שום סיבה שיהיה לו פטור!!!!!
חרדי 21.03.24
אין שום בעייה בציבור, אלו שרוצים להמשיך ללמוד תורה ילמדו ואלו שרוצים להתגייס יתגייסו, די להוצאת דיבה על הציבור הקדוש ובנוסף ידוע שרבים מאלו שהתגייסו כשומרי תורה ומצוות סיימו שירות בלי כיפה מחללי שבת גמורים, ומזה אנו הציבור הקדוש נרתע ולא נאפשר זאת בשום צורה ואופן!
חיים21.03.24
50
מאמר כפוי טובה. עשרות בשנים הציבור החרדי נשך את ידו של מי שבא לגונן עליו. בקרית משה בירושלים גרות משפחות חרדליות חזקות לצד משפחות חרדיות שחלקן איך נגיד בעדינות לא ממש בני תורה. במשפחות החרדליות יש בנים שיושבים בישיבות גבוהות ולא מתגייסים, ואחים שלהם משרתים בצבא. במשפחות החרדיות ...
ניר20.03.24
49
אני מסכים איתו לגבי האלה שלא לומדים שמסתובבים או עושים כסף הם חייבים להתגייס אבל מי שלומד אבל באמת לומד ולא רק אוכל צ׳ולנט וקיגל ומניינעס בסדרים בחור ישיבה קלאסי חח
מי שלא לומד שיתגייס 20.03.24
אם זאת ההתרשמות שלך שבחור ישיבה אוכל קיגעל כנראה שאין לך מושג מה זה בחור ישיבה. סדר לך את כיפת השנקל הסרוגה על הראש ותבקר בישיבה כדי להבין מה זה לומדי תורה, לא קיגעל ולא נעליים, יושבים ולומדים תורה בהשתוקקות. אולי זה ישפיע עלייך ותחזור בתשובה.
אהרון21.03.24
48
הרי מחר, אם בלעדיו לא יהיה תקציב להסעות של חיידר שניפישוק עילית, אתם תתחנפו אליו ותשבחו אותו, אז, איך אומרים בעברית של פעם - הורידו מעט את הטורים.
ז'וז'ו20.03.24
47
הכותב סותר עצמו בכך שאומר שההבדל בין הציבור האמוני הדתי לאומי לבין החרדי מסתכם בגיוס לצה"ל ואם לומר הלל או לא לומר הלל ביום העצמאות. מה ציפה הכותב שתהיה דעתו של השר בעניין גיוס? בדיוק כמו הבייס שלו- הציבור אמוני. ציפיות יש בכריות.
המדקדק20.03.24
שזאת תהיה דעתו. אבל לא לכפותה על ציבור אחר
יאיר20.03.24
46
מי שלומד שימשיך ללמוד, מי שמסתובב בחוצות ובשווקים - אין סיבה שלא יתגייס או ישרת שרות לאומי. זו האמת.
יוסי20.03.24
מה פתאום, מי שמסתובב יכול להמשיך ולהסתובב אנו לא נגן על המדינה שלכם ולא נמסור את ילדינו להיות תחת החלטות של מפקדי צבא מופקרים שישלחו אותם כבשר תותחים... ובסוף גם יהפכו את ילדינו חלילה לחילונים
דוד20.03.24
45
תפתחו מדרש רבה אסתר ותראו שכל הטענות של המזרחי והחילונים על הציבור החרדי הם ממש הטענות של המן על היהודים לפני האחשורוש.
אבנר20.03.24
טוב אחי
חרד"ק20.03.24
44
כנראה את הבגידה הוא קיבל מדרעי… כל מקורבי דרעי לשעבר יודעים שעד שאתה לא מקבל את הבגידה אתה לא יודע מה הטעם שלה וכנראה סמוטריץ עכשיו מחזיר לו, לגיטימי לחלוטין זו הפוליטיקה, דרעי היה צריך להיזהר במעשיו שלא להביא את הציבור החרדי למצב הזה
נדב20.03.24
43
סליחה?!למה הורים לילדים צריכים להיעדר חודשים ויש כאלה שלא חוזרים בכלל הביתה ונהרגים ויש כאלה שלא לומדים ומסתובבים ,לא שצריך שכולם רק יתגייסו אלא הרוב וכן אם באמת יהיה בחור שלומד תורה ומעריך את האלה שסוחבים הכל אז מילא ואם הוא מזלזל התורה שלו לא שווה בכלל
....20.03.24
דבר ראשון זאת בחירה שלך ללכת לצבא ואנו מכבדים זאת, אולם אנו בוחרים לשרת את עם ישראל בלימוד התורה הקדושה. שנית ידוע לכל שרבים מבנייכם התגייסו כשומרי תורה ומצוות וסיימו שירות בלי כיפה כחילונים מחללי שבת לכל דבר, וזאת לא נאפשר לבנינו הקדושים לעשות.
מנשה21.03.24
42
היתי שם ואני מכירה את השור הרקוב של ההשקפה של המיזרוחניקים רוצים לנינות בכל העולמות זה לא אומר שבציבור החרדי אין קוצים שצריכים להתגייס מידית אבל להכליל את כולם שהם נהנתנים זה חרפה עשרות בתים של אברכים שיושבים 3 סדרים יוםולילה אז סמוטריץ אתה וחבריך עם הכיפותהגדולות אוהבים את החיוני יותר מהחרדי
הייתי שם עם התפוחים הרקובים20.03.24
כנראה לא היית שם. שאם באמת היית במחוזות מרכז הרב והרב המור היית יודעת עד כמה מעריצים לומדי תורה. אלא שהציבור החרדי נשך גם את ידם של מי שבא להציע שרק מיעוט שבמיעוט שאינו לומד יתגייס. עקשנות, כפיות טובה והמון פחדנות. פשוט מפחדים לצאת ממרחב הנוחות.
ניר20.03.24
כנראה שאתה לא!!!!!!
אחת שיודעת20.03.24
אני לצערי האיתי בחרדים זה לא תפוח רקוב זה קאי מקולקל🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
רכזת עוצמה יהודית לצעירים20.03.24
לא למדת כלום ממלחמת שמח תורה?
שנאת חינם20.03.24
41
הבעיה של הציבור החרדי שהוא לא מוכן לקבל ביקורת! יש פה צורך אמיתי בחיילים שיגנו על עם ישראל, ובציבור החרדי יש אחוזים לא מבוטלים שלא לומדים, וההנהגה מסרבת להכיר בזה ולאפשר להם להתגייס בצורה שמתאימה לחרדי.
ארי20.03.24
אמת ויציב.הבעיה זה הצבא שלא באמת מכשיר הדרך לקבל אנשים חרדים במחיצתו.במיוחד בעניניי צניעות ולשרת בלי חיילות
יהונתן20.03.24
👍ממש ככה
מיכל20.03.24
ממש לא ככה...
אאא21.03.24
הבעיה שלך שאתה בטוח שאתה המבקר של המגזר!!!!!!
אני ואני21.03.24
הבעייה של הציבור הדתי לאומי שאינו מבין כמה זאת בנפשנו לימוד התורה הקדושה. ידוע שרבים התגייסו לצבא כשומרי תורה ומצוות וסיימו ללא כיפה מחללי שבת, וזאת לא נאפשר לציבור הקדוש בשום צורה ואופן!
רובי21.03.24
40
הבעיה העיקרית היא שהמיינסטרים החרדי לא מאמין במדינה. מבחינתו עדיף את השלטון הבריטי (בורים!), ולכן הם לא מרגישים צורך להשתתף בהגנת המדינה. אבל לקבל מהמדינה, תקציבים, ביטוח לאומי, תשתיות, חינוך, תחבורה, מערכת בריאות, וביטחון בזה הם מאמינים בכל ליבם.
דניאל 20.03.24
39
לא מעניין אותו התורה מעניין אותו הכיסא
...20.03.24
38
בזמן שיהודים בשר ודם נחטפו ונמצאים כעת בשבי נורא, אתה משתמש ב"נחטפת" כמטאפורה פוליטית. יהודים רבים מספור נהרגו, אחרים נלחמים באויב, ואתה מדבר על "לעקור צעירים מבית המדרש". איפה אתה ואיפה המציאות? מטורפים!!
מילואימניק עייף20.03.24
37
ללמוד תורה זה אחד הדברים הקשים!
דיעה20.03.24
36
מלא דברים לא נכונים במאמר. מדובר בוויכוח ענייני נוקב, סמוטריץ ירא שמיים גדל על התורה דרך אגב אביו ת"ח גדול ורב ישוב, אלא שרבני הציונות הדתית כולל מרכז הרב והר המור רואים את הסוגיא אחרת.. תומכים בגיוס תלמידי ישיבות.
יהודי20.03.24
35
ללמוד תורה זה אחד הדברים הקשים !
אוי לו למי שמזלזל בלומדי התורה 20.03.24
נכון
אני ואני20.03.24
34
הוא תורני מאד וזכותו ללכת אחרי רבותיו שמחנכים ללמוד בישיבות וגם להתגייס!
יהודי20.03.24
33
אולי ההשקפה שלך עקומה? למה נראה לך שלכל צעיר חרדי מגיע פטור גם אם הוא לא ממש יושב ולומד שלושה סדרים ביום. ומנגד, אנשים בעלי משפחות, עושים מילואים חודשים ארוכים, מאבדים פרנסה. ואנחנו, כל מי שרק מעין לבקר אותנו, נהפך לשיגעץ
כותב יקר20.03.24
הבעייה היא שיהודי חרדי פוחד לשלוח את בנו מסיבה פשוטה, ידוע לכל שחלק מהדתי לאומי שמתגייסים כאשר הם שומרי תורה ומצוות, יוצאים לאחר שירות בלי כיפה מחללי שבת בפרהסייה, ולכן הציבור הקדוש מתנגד בתוקף לגייס את בניו הקדושים לצבא. חובה להתנגד בתכלית האיסור לגיוס לומדי התורה הקדושה.
מנחם20.03.24
32
אם החרדים לא היו עושים בעיות על הצבא היו ווזבים אותם בשקט
רכזת עוצמה יהודית לצעירים20.03.24
לא יודע מה הדגש הגדול בזה שאת רכזת עוצמה יהודית את מנסה לשרוף גם את בן גביר?
עפה על עצמה20.03.24
31
לדעתי, סמוטריץ צועק את כאב האובדן של החיילים שרובם הגדול מהמגזר הדת"ל. אין לו שום דבר נגד ערך לימוד התורה.
עומדת מהצד20.03.24
30
הוא לא דבר על לומדי תורה , אלא על "הציבור החרדי". אכן, הציבור החרדי זכה ללומדי תורה רבים, שתורתם אומנותם, ויש גם אחרים. לדעתו של סמוטריץ, ראוי שאלו יתגייסו. דרך אגב, רבים מהרבנים החרדים גם סוברים כך.
מאיר20.03.24
29
התנועה החרדית היא רפורמה ביהדות, תנועה חדשה שקמה לפני בערך כ-150 שנה כקונטרה לרפורמים.
היהדות האמיתית היא ציונות דתית. 20.03.24
נראה לך?? נראה לך שרש"י והרמבם לבשו כיפה סרוגה?? הציבור החרדי אשר חי חרדת קודש היה קיים מאז ולתמיד! הפוך גוטה, הדתי לאומי זאת יהדות מומצאת בסביבות 150 שנה.
מוטי20.03.24
נראה לך שפעם לבשו כיפת קטיפה שחורה? יאללה יאללה תמצא משהו יותר אמין
89020.03.24
רש״י לבש שטריימל? לא ידעתי.
כג21.03.24
לידיעתך הציונות הדתית היא המצאה החדשה!!!!!! החרדים קיימים מאז ומתמיד. רק עכשיו רואים במוחש איך דברי הרבנים נגד המצאה החדשה ששמה הציונות הדתית מתממשים, ומוכח גם לאלו שלא הבינו בהתחלה מה הבעיה....
אני ואני21.03.24
28
זה בדרך כלל לא אותו דבר.
יש את דעת היהדות ויש את דעת החרדיות20.03.24
27
אחים יקרים איך לא תהיה להם טענה לאחיינו מהכיפות הסרוגות הרי הם מעורבבים אם השקפת עולם שונה . לדעתי צריך לנהוג כמו חב/ד .לא לקבל שקל תקציבים מהמדינה. כי לדידם אין פה הכרת הטוב מצד החרדים. עלינו לסמוך על בורא עולם שיפרנסנו מידו הרחבה ואז לא תהיה להם טענה עלינו.
ד. א20.03.24
26
היכן מופיע בספרי קודש המילה ״השקפה״?
״השקפה״ זה הדבר הכי לא יהודי שיש20.03.24
25
הבעייה האמיתית היא שידוע שחלק מאלו שמתגייסים לצבא מהציבור הדתי לאומי, מתגייסים כאשר שומרי תורה ומצוות, ולאחר שירות יוצאים בלי כיפה מחללי שבת בפרהסייה, ומזה ירחק כל יהודי ירא שמיים וימסור נפשו למען אי גיוס לומדי התורה הקדושה.
מנחם20.03.24
דיי פשוט די עם זה!! אלה שמגיעים מחינוך טוב רק מתחזקים מזה יותר! מי שמוריד בצבא את הכיפה רק מראה שגם לפני זה הוא לא היה מחובר לגמרי
89020.03.24
24
כל מי שלא מסכים עם החרדים הוא ישר נגדם מעניין מאד. וחוץ מזה סמוטריץ צודק יש מצווה להתגייס ויש מצווה ללמוד תורה (תסתכלו על דוד המלך ועל הרמבם)
אביחי20.03.24
23
אני שואל באמת - אפילו אם החרדים צודקים שלא לגייס ,איפה הגבול? כלומר חצי כשנגיע לכך שחצי מהעם ילמדו תורה וחצי (חילונים)ישרתו בכעס על החרדים זה ישמיד את עם ישראל האיבה שתהיה.. אי אפשר להגיד אני צודק ולהרוס הכל
יהודי20.03.24
22
שטויות במיץ! הוא אומר בדיוק את מה שהרבה רבנים אומרים: מי שלא לומד- שיתגייס. רק בניסוח אחר וגם להם למצוא מסגרת מתאימה לשירות. הוא לא מזכיר את המילה 'בני ישיבות'- אלא 'חרדים'! בני ישיבות שלא מתגייסים יש גם במגזר שלו.
44554120.03.24
21
בחור ישיבה שהתורה שלו היא תורה פרטית היא לא שווה כלום ! אך ורק כאשר התורה היא תורה כללית (במילים אחרות גם לימוד בישיבה וגם גיוס) התורה הזאת עומדת לעד ! המטרה היא לקחת את התורה לחיים שלנו ועל ידה לרומם את החיים האלה.
דוד20.03.24
20
למה לדבר במונחים כמו "בדידה" או "להתהפך"? למה אי אפשר פשוט להבין שהמצב השתנה ואיתו חלק מהתפיסות והצרכים שלנו? זה כה פשוט...
שמולקי20.03.24
19
באמת צריך להתגייס
אבי20.03.24
18
מחזור גיוס חרדי בשנה הוא 13,000 ..בכנות כולם ממתים עצמם על התורה ? לכולם מגיע פטור גורף לכל החיים כולל מילואים
מנחם20.03.24
כן!!!!!!
אאא21.03.24
17
חשבתם על זה שאם יהיו לומדי תורה שעושים צבא. מעבר לצדק שיש בדבר תהיה בזה גם שליחות וקידוש השם? שזה יעזור לדתיים הלאומיים שמשרתים בצבא לשמור על אורחות החיים שלהם, בתוך הצבא, בתוך החיים האמיתיים. מה החוכמה הגדולה להאמין בתוך הישיבה שהיא בועה. צריך לקחת חלק בחיים עצמם
מילואימניק 20.03.24
חשבת על זה שרבים מאלו שמתגייסים לצבא מתגייסים כשומרי תורה ומצוות ומסיימים שרות כחילונים פורקי עול בלי כיפה מחללי שבת לכל דבר? אסור לגייס לומדי תורה בתכלית האיסור! לא כמה לא עשר ולא אחד, אף בחור ישיבה!
שימי21.03.24
16
במחילה, מאמר רדוד. לא מנסה לברר מה נקודת המחלוקת. מקווה שבלימוד תורה אתה מצליח יותר לכוון לאמיתתה של תורה ולא לתקוף את התוספות איך הוא מעז לחלוק על רש"י ושימצמץ אם חטפו אותו
דורון20.03.24
15
חבל ששומעים הערכה על מישהו רק אחרי שכבר לא מעריכים אותו... איפה היית עד היום? למה כשהערכת אותו לא שמעו על זה מילה.??
סתם אחד20.03.24
14
ההתנשאות שלכם לא תאמן, כאילו מי שלא מאמין בהשקפה שלכם הוא נגד התורה
אני20.03.24
זה שאתה מרגיש נחיתי לא אומר שאנו מתנשאים. אסור לגייס לומדי תורה לצבא, לא טוב לך? תקפוץ!
נחמן21.03.24
13
"רוצים לעקור בחורי חמד מהסטנדרים וכו'" זה גם מה שעשה משה רבנו כשאמר ליהושע את מה שנקרא בפורים "בחר לנו אנשים וצא הילחם"? זה גם מה שעשה משה רבנו כשאמר לפנחס "נקום את נקמת ה' מאת המדינים"? זה גם מה שעשה יהושוע בכיבוש הארץ? זה גם מה שעשה יואב בן צרויה? זה גם מה שעשו מרדכי ואסתר?
יעקב20.03.24
כן ובטח בצבא של משה, יהושע וכו היה תערובת פריצות חילול שבת בפרהסיא וליצנות על התורה והמצוות
צדיק גדול אתה20.03.24
12
סמוטריץ יהודי קדוש וגם אתם החרדים יכולים גם ללמוד וגם לשרת לא רק הדתיים צריכים לעשות את זה !!
דת"ל20.03.24
לא ממש לא! רבים מבנייכם שהתגייסו כשומרי תורה ומצוות סיימו בלי כיפה מחללי שבת גמורים. לא נאפשר זאת לבנינו קדושים בשום צורה ואופן!
חיים21.03.24
11
סמוטריץ צודק שבחורי ישיבה צריכים להתגייס לאחר שסיימו ללמוד. מצב שעסקנים חרדים יבקשו שגיל הפטור ירד ל 21 ואז בחורי ישיבה יוכלו ללכת לעבוד ולא להתגייס. הפתרון, שגיל הפטור יעלה עד גיל 45 ומי שיפסיש ללמוד לפני גיל 29 יתגייס לכל הפחות 9 חודשים. ומי שיפסיק ללמוד בגיל 45 גם ישרת לפחות חודש
שלום20.03.24
זה שאתם מוכנים לסכן את יהדותם של בנייכם לא מחייב אותו לעשות זאת. ידוע שחלקים מבנייכם מתגייסים שומרי תורה ומצוות ומסיימים שרות בלי כיפה מחללי שבת. לא נאפשר זאת לבנינו הקדושים בשום צורה ואופן!!
דב בער21.03.24
10
זה שחרדים לא הולכים לצבא כי אין להם עמוד שידרה זה לא אומר כלום . הם צריכים להתגייס כמו כולם . במקום להשתמט תחפשו אופציות לגיוס ברמת ההשקפה שלכם ....
דתי לאומי גאה . 20.03.24
9
האם חשבת שאולי אתה הוא זה שטועה?
ח ד 20.03.24
8
...
גם אני התאכזבתי מאוד! 20.03.24
7
אייכס רואים שכיכיר השבת זה ערוץ ששיך לשמאל מנסים להכניס בנו שנאה בין החרדים לדתיים על פארש בעוד שביקשו מאיזה אהלק חרייידייי לכתוב את האמת הברורה אוייי ואיייי הוא משווה אותו לבנט תגיד לי אתה... איך יש לך את האומץ בכלל להשוות בין בנט לסמוטריץ
יעקב20.03.24
6
הוא תמיד הגן על עולם התורה. אבל עכשיו אנחנו מול סכנות מסוג אחר. ברגע האמת, חילונים שמאלנים מוכיחים את עצמם, אבל חרדים , בעיקר אלה שלא ממיתים עצמם באהלה של תורה, דואגים רק לעצמם. מתנכרים לחלוטין. מוכנים לתרום אוכל, ולהרגיש שמילאו את מיכסת האחריות שלהם. הולכים אחר כך לישון בבית על המיטה הנוחה.
שרה20.03.24
5
סמוטריץ לא התהפך, אלא המציאות השתנתה. הוא באמת נלחם למען לומדי התורה, אך באותה מידה גם צודק שבשעת מלחמת מצווה - אפילו חתן מחדרו ואברך מישיבתו. יש היום מחסור בלוחמים בצהל, ובודאי שחייבים לגייס את כל מי שלא באמת לומד. מי שבאמת לומד - צ"ע האם פטור ממ"ע של עזרת ישראל מיד צר.
שלוימי20.03.24
4
כמה טוב שסמוטריץ גילה לכולנו את פרצופו האמיתי. בבחירות הבאות לא יצטרכו מסבירנים כדי לחדד הבדלים בינינו החרדים לבין הדתלי"ם. הם נשארו אותו דבר. בנט, סמוטריץ, בן גביר- כולם אותו רפש
ליטאי20.03.24
3
לא שמתם לב ששוב אתם נכנסים לסיכסוך ולשנאת חינם כמםו לפני האסון שקרה בשמחת תורה, זוכרים איזה מרגש כשהיה אחדות בין כל עם ישראל בימים שאחרי ... אנחנו צריכים להיזהר ולשמור על האחדות כדי שלא יהיה עוד אסון ח"ו כדי לאחד ביננו ...💔
.........21.03.24
2
אם מגייסים חרדים, לדרוש לגייס את ישיבות ההסדר לשירות מלא, לא 1.4 שנים, אם שוויון אז עד הסוף. אם מצוה להילחם, אז לקיים את המצוה במלואה. ולחשוב שאת הרעיון הזה מעלה מישהו שהשרות שלו מסתכם בשנה וחצי במטכ"ליה.
מישו22.03.24
אתה חצוף!!! בחורי ישיבות הסדר הם החיילים הכי מוצלחים ! הם גם לומדים תורה וגם מתגייסים וכשיש מלחמה הם הראשונים להתגייס !!! של נעליך לפני שאתה מדבר עליהם!
יהודי פשוט28.03.24
1
מה קורה בגיל 26? אז אפשר לשלב עבודה ולימוד או שאז נגמר הלימוד? אם אפשר, אפשר לשלב גם בצבא ובשירות הלאומי. ואם אי אפשר מה שוות שנות הלימוד הראשונות ולמה הן מצדיקות תשלום בכפייה מכספי מיסים של אזרחים שמתנגדים לכך בכל מאודם??
יעל21.03.24
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

לקראת הכרעה | ש"ס מקימה 'ועדת רבנים' לנושא חוק הגיוס

ישי כהן | 15.05.24

המשטרה חוקרת

הפועל הפלסטיני צנח מגובה רב באתר הבנייה במאה שערים

מישאל לוי | 15.05.24
ש

בכל רגע נתון

נסו את זה בבית: כמה כסף צברנו בתכניות החיסכון הפנסיוניות?

כיכר בשיתוף מנורה | מקודם

טור דעה

הוועדה למינוי דיינים עדתיים // עו"ד יוסף ויצמן

יוסף ויצמן, עו"ד | 15.05.24

העברת החוק הקודם | התגובות

גנץ מגיב לתרגיל: "חוק הגיוס שעבר, היה בשביל גישור זמני"

קובי אטינגר | 15.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

מחשק את גנץ וגלנט

פיתרון או התחמקות? רה"מ הודיע: "החלטתי לקדם את חוק הגיוס שעבר בכנסת הקודמת"

חנני ברייטקופף | 15.05.24

מסורת למעלה מיובל שנים 

בעיר העברית הראשונה: יום שכולו תורה ב"תפארת רפאל" | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 15.05.24

שידור חוזר

איך משפרים את הביטחון העצמי? • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 14.05.24

בראשות ראש הישיבה

הכוללים בסכנה: אברכי 'פרושים' התאספו לעצרת | תיעוד

חיים רוזנבוים | 14.05.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

בר בי רב

עצמאות של תורה | גדולי הרבנים מסרו שיעורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24

פרסום ראשון | "הרב קוק ביקש"

לראשונה בהיסטוריה: הילולה בטבריה בראשות הגר"ד קוק

איצלה כץ | 14.05.24

ותנו כבוד לתורה | צפו

פרס ישראל הוענק לראש"ל הגר״י יוסף על ספריו ׳ילקוט יוסף׳

ישי כהן | 14.05.24

הנתונים המלאים

האם 'חרבות ברזל' שינתה את היחס של הרחוב החרדי למדינה, סמליה ויום העצמאות שלה?

אלי דן | 14.05.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

גלה איך לחסוך מאות שקלים בחודש עם כלי ניהול חכם!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

הגאון שהחזיק בספרייה היהודית הגדולה ביותר

ישראל שפירא | 14.05.24

המסקנות, הזיכרונות והמבט קדימה

שנתיים לטבח הגרזנים הנורא באלעד: הגיבורים חוזרים אל רגעי האימה | פרויקט מיוחד

משה מנס | 14.05.24

'בר בי רב' המרכזי ליום העצמאות

"יום שכולו תורה" ב"תפארת רפאל" | צפו בשידור חוזר

כיכר השבת | 14.05.24