כיכר השבת

מלעיזים על נוסעי אומן? הס קטיגור / דעה

רק מי שמנותק מהווי חסידים, יכול לרחם על האישה שנשארת נעבאך לבדה בבית בחג. לך תספר להם שאין אושר גדול מזה לאישה חסידית כאשר בעלה נוסע לרבי שלו (חרדים)

62
הרב דוד-מאיר דרוקמן | כיכר השבת | כ"ד באלול | 19.09.14
הרב דוד מאיר דרוקמן
הרב דוד מאיר דרוקמן (צילום: חיים יונה שפירא)

אישה יהודית באה לרב עם 'שאלה' על עוף. עוד לפני שהיה סיפק בידה להוציא את העוף מהשקית על מנת להראות לרב את רגל העוף הבעייתית – פסק לה הרב: "גברת, טלי את העוף והשליכי אותו לפח אשפה". לתדהמת האישה הוא נימק: "אינני יודע אם העוף כשר או לא, דבר אחד ברור לי: העוף, איננו טרי, הוא מסריח".

אינני מתכוון בשורות אלה להיכנס יותר מידיי לצדדים ההלכתיים של עזיבת המשפחה ונסיעה לרב'ה לראש השנה או שאר החגים, וגם לא לצדדי השאלה – כיצד זה מתיר יציאה מארץ ישראל לחוץ לארץ, רק פתח דבריי יעיר ויאמר; כל התקפה ההזויה הזו של הימים האחרונים נגד הנסיעה לאומן - 'לא מריחה טוב', בלשון המעטה.

אינני חסיד ברסלב. נמנה אני על חסידי חב"ד, אבל כמו כל יהודי משלומי אמוני ישראל, מעריץ אני את תלמידיו ואת תלמידי תלמידיו של אור שבעת הימים מורנו הבעש"ט, שלא לדבר על איש אלוקים קדוש ונורא רבי נחמן מברסלב, שגם בעידן שהיו צדיקים שחלקו עליו (ומי יעמוד בסוד קדושים להבין את שורש המחלוקת השמיימית) – מחותנו, רבנו הזקן בעל התניא, קיים עימו קשרי הוקרה וידידות נאמנים ואמיצים.

וכאן הבן שואל; מה פשר המתקפה נגד אלה שחפצים לנסוע לראש השנה לציונו של רבי נחמן באומן? מה לכם כי לפתע נזעקתם?

מה טענתכם? צריך לקיים את ה"שמחת בחגך" עם בני הבית?

סליחה? נולדתם היום?

זה כ-250 שנה (!) לפחות, שחסידים ואנשי מעשה, לרבבותיהם נוסעים לרבותיהם ובמיוחד בימים הנוראים, ובתוך חסידים אלה נמנים גאוני עולם ומצוקי ארץ.

האם כל גאוני חב"ד כרבי נחמיה מדוברובנא, רבי הילל מפאריץ', רד"ץ חן, רבי אייזיק מהומיל, לא ידעו את ההלכה שצריך לשמוח בחג עם האישה והילדים?

האם הגאון והפוסק רבי דודי'ה מבארדיטשוב שנסע לרוז'ין צריך ללמוד הלכה מרבני דורנו?

האם הגאון רבי מאיר שפירא מלובלין שנסע לרבו בטשורטקוב לחג השבועות לא ידע את ההלכה?

האם הגאון רבי מנחם זעמבא שנסע לאדמור"י גור היה עם הארץ?

ולגבי שאלת הנסיעה מארץ ישראל לחוץ לארץ: זה כמה דורות שגדולי חסידי חב"ד, מתחיל מחסידי חב"ד בחברון - כהג"ר שלמה זלמן האוולין, הגאון רבי שניאור סלונים שנסעו מארץ ישראל לליובאוויטש שברוסיה הלבנה.

גדולי חסידי קארלין נסעו מירושלים לקארלין שברוסיה. חסידי באיאן כיתתו רגליהם לאדמו"ר מבאיאן-טשרנוביץ, וייכלה הדיו מפירוט כל הני רברבי, שכנראה לא זכו למאורות של כמה רבנים בדורנו, ש"גילו את אמריקה" אודות החיוב לא לעזוב את האישה בחג, ועל "האיסור" לנסוע לחו"ל ע"מ לחלות פני רבו ברגל.

אגב, רק מי שמנותק מהווי חסידים, יכול לרחם על האישה שנשארת נעבאך לבדה בבית בחג. לך תספר להם שאין אושר גדול מזה לאישה חסידית כאשר בעלה נוסע לרבי שלו. גילוי נאות, אני עצמי נסעתי שנים רבות לכ"ק אדמו"ר זי"ע מליובאוויטש לימים הנוראים, וכל זאת, לשמחת רעייתי שהייתה מאושרת שראש המשפחה 'מייצג' את בני הבית אצל הרבי. והלוואי ויכולתי גם היום להשתטח על ציונו הקדוש בימים קדושים אלה, אלא ששליחותי הציבורית ברבנות עירי איננה מאפשרת לי.

ולגבי יציאה מהארץ לחו"ל במטרה להשתטח על 'ציוני' צדיקים; היה גדול בישראל שידע 'קצת' ללמוד, עכ"פ לא פחות מרבני וגדולי דורנו – הלא הוא מרן בעל השדי חמד רבי חזקיה מדיני רבה של עיה"ק חברון – והוא זצוק"ל פסק שמותר לעזוב את ארץ ישראל כאשר המטרה היא להשתטח על קברי צדיקים.

אמנם, כדרכה של תורה, היו כאלה שחלקו עליו, אבל עדיין 'משנה לא זזה במקומה', וכך הוא פסק, ורשאי כל אחד לומר "קים לי" כפסק השדי חמד. ואי לכך, יהודי הנוסע להשתטח בראש השנה על קברו של צדיק בהסתמך על גאון עוזנו רבי חזקיה מדיני– אינו בדין שיחטוף 'פסק' מכל מיני פטרונים תורנים על אהבת ארץ ישראל.

מוטב היה, שפטרונים אלה יוותרו על ההכנסות הממוניות ממודעות פרסום בעלוניהם - המעודדות בילוי בבתי מלון במהלך חג הסוכות באתרי נופש בחו"ל – לפני שהם מטיפים להמוני יהודים תמימים שרוצים להתחזק ביראת שמים, ולזכות להיכתב ולהיחתם לשנה טובה ומתוקה - דווקא בסמיכות לציונו הקדוש של צדיק, כאשר אותו צדיק נשגב משמש כ'עורך דין' טוב במרום עבור הדבקים בו בכל עוז.

ולכל המלעיזים, אני מציע, שלפני שהם מלמדים דעה והלכה, מוטב שילמדו הם, לא את ההלכה - אלא קודם לכל יעסקו ב'שימושה של תורה הגדול מלימודה', וילמדו את ההיסטוריה של גדולי תלמידי החכמים, במהלך לפחות 250 שנה האחרונות, ואז, יפנימו, כי היציאה לחוץ לארץ וגם בחג – היא 'מעשה רב' של גדולי ענקי הרוח אשר קוטנם עבה ממותנם של מטיפי מוסר צדקניים אלה.

וזכות הצדיקים יגן עלינו להיוושע בדבר ישועה ורחמים ולהיכתב ולהיחתם בספרן של צדיקים לאלתר לחיים.

תוכן שאסור לפספס
62 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
28
יש להם תויירע חדשה שקוראים לזה היתד והפלס ורק להם יש את הסמכות לקבוע מה זה השקופע ודעת תויירע מי הם גדויילים ומי הם קטנים מי יכולים לפסוק ומי לא יכולים לפסוק וכמובן שהרשימה היא ארוכה. היוצא מכל זה שהם הם הכופרים והרפורמים של הדור.
בני ברקר20.09.14
27
שאלתי האם מותר ללכת בשבת ובחגג להתפלל בקבר? והיכן זה כתוב בשולחן ערוך. ואיך זה שחסידי חבד נוסעים לאמריקה לכל חגי תשרי . מח התיר את זה.
מתעניין19.09.14
איך זה שמתפללים בשבת ע"י קברו של רבי שמעון בר יוחאי?
יוחאי19.09.14
26
עוד לא ראיתי מאמר כל כך קצר וקולע. נהניתי מכל מילה. יישר כח!
נפתלי19.09.14

הצגת כל התגובות

25
בפרשת שמות בתחילתה מוצפן במפורש על חשיבות ההגעה לציון הקדוש של רבי נחמן בראש השנה רק שמילה של רבי נחמן יש לה יותר כח למשוך את ההמונים מהצופן שהוא פשוט וחד כתער ושאפשר לגזור ממנו שאומן ראש שנה אצל הנחל נובע מקור חכמה הוא מנהג חסידות וסגולה גדולה לתיקונים אדירים ומפתח לגאולה המתקרבת עלינו לטובה
דני22.09.14
24
מצוה גדולה להרעיב את המשפחה ולקחת את הכסף לאוקריינים האנטישמים
בן ציון20.09.14
23
בתשרי נוסעים לרבי מקום שנקרא תל-פיות
מנחם21.09.14
22
....שמיטב הנוער נשמט מהם. הנוער לא מרגיש סיפוק רוחני אצלם, ומשום כך הוא מחפש פינות חמות חסידיות. לפיכך הם מתחילים לפמפם עם פרטריוטיות לארץ ישראל שעולה בערכהעל הנסיעה לאומן.
אבי23.09.14
21
איך אומר הפסוק לא חשוב אם פרסום טוב או רע העיקר פרסום
דוד 22.09.14
20
על מה כל הויכוח לצאת מהארץ לחול לקברות צדיקים זה לא אסור יש על זה שערי תשובה שמתיר והשדי חמד וחוץ מזה יש רבנים גדולים כמו הרב יורם אברג"ל הרב גדעון בן משה הרב פינטו וכו שנסעו מהארץ לקברות צדיקים וחזרו אז לא ניראה לי שהם עוברים חלילה על ההלכה ולגבי מה שיש צדיקים שחולקים על הנסיעה אם יש רופא גדול ו
שמעון20.09.14
19
שער הגלגולים - הקדמה לח גם צוה אותי, שלא אמנע מלייחד היחודים שמסר לי, ושאם אלך להשתטח על קברי הצדיקים יהיה בערב ר"ח, או בט"ו יום לחדש, כי אז יש יותר הכנה מכל שאר הימים. ושלא אלך לא בשבת, ולא בי"ט, ולא בר"ח, כי אז נפשותם עולות למעלה ואינם מושבות על הקבר.
דושה20.09.14
זב בדיוק מה שעושיםחסידי ברסלב! בערב ראש השנה משתטחים על קבר הצדיק ובראש השנה עצמו מתפללים בקלויז(במקום אחר לא בציון) ואין ענין להשתטח על הציון!
אליהו21.09.14
18
לא לקפח את פרנסתן!!!!
דן סגל20.09.14
איפה ראשך מונח אם זה מה שאתה רואה כנראה שאתה בעייתי לא קטן בכלל איזה חסידים נכשלים ח''ו ח''ו באוקראיניות אולי כמה חילונים שבאו פעם ראשונה ועדיין לא זכו לחזור בתשובה רשע וגס רוח אתה מצייר את אומן כמקום שבאים אליו בשביל דברים כאלה ח''ו רואים שלא היית אף פעם באומן רק שמעת 2-3 סיפורים ולפי זה אתה קובע
משה20.09.14
17
תוכן הכתיבה ציני ומשתלח ממש לא עושה תרושם שהכותב הוא רב אולי רב בנוסח יאיר לפיד????
מוטי19.09.14
כל הכבוד!
ירמי20.09.14
16
זה רק מחדד כמה הוא רחוק מהתורה שכתבה ושמחתה בחגך משמחה בבגדי צבעונים אבל ככה זה אצלם קודם כל ממציאים תורה ואח"כ ברור שהנשים שלהם שמחות עם זה שטפו להם תמוח שזה התורה וככה נראה חג.
מוטי19.09.14
15
דרך אגב הלברטל חבל שלא אכפת לך מהבן שלך שהוא ייסע לפריז אבל לי אכפת מהבן שלי כי ר' נחמן אמר שהוא מתקן את כל מי שיגיע לראש השנה והבן שלי כמו כולם הוא לא מלאך הוא בן אדם וצריך תיקון
חסיד19.09.14
14
כל הכבוד לך.......מילים כדורבנות!!
נחמן19.09.14
13
חרדיזם זו אנרכיזם מובנית. הרמקולים הם ההוכחה. חיות - תנו לאנשים לחיות.
יוצמח 221.09.14
12
אולי תביא את רבי עקיבא שעזב ל 24 שנה. רוב הנשים צריכות את הבעל אל תביא דוגמא מאדמורים. די מתאים שחבדניק יצא להגנתם של ברסלב שתי חסידויות שהשתבשו בגלל חוסר מסורת ואדמור חי ויצאו למשיחיות והערצה לדומם 770אומן, במקום שהתורה תהיה המוקד.
דוד19.09.14
11
הוא מצחיק אותי. הוא כותב "שאין אושר גדול מזה לאישה חסידית כאשר בעלה נוסע לרבי שלו." מי שנוסע לאומן אינו "נוסע לרבי שלו". הוא נוסע לקבר. נ-ק-ו-ד-ה . וזה גם נכון ביחס לאלה שנוסעים ל- 770.
סמי19.09.14
האושר והתחושה נובעים מאותו מקום בין אם בחייו ובין לאחר הסתלקותו. זכות הנסיעה לרבי!!
חסיד19.09.14
חמודי! צדיקים במיתתן קרויין חיים!!! לפי הסגנון שלך לא היית באומן אף פעם ולכן אתה לא מבין ומרגיש איך כל אחד נוסע לרבי שלו, לרבי חי! סע פעם אחת ואחר כך נדבר.
חיים19.09.14
10
בפרט
יהודה19.09.14
9
קראי זה מי שממשיך את רק התורה מבלי לשמוע לגדולי הדור החיים על סמך מה שנאמר כבר, ואומר וכי דברי הקב''ה צריכים תוספות של חז''ל? זה קראי!!! כנ''ל כאלה שדורשים למתים ולא שומעים לרבנים חיים, כי המת לא יכול לתקן אותך אתה יכול ''להלביש'' עליו הכל. לא לחינם כותב הטור החבדניק סינגר על ברסלב זו אותה קראיות.
דוד19.09.14
8
ישר כח ענק!! סוף סוף מאמר עינייני שעונה בטוב טעם ודעת לכל המתלהמים שרוצים לכפות את דעתם על מי שלא עושה כמותם! מי שרוצה לנסוע יסע ומי שרוצה להשאר שישאר רק תפסיקו ל"הזכיר" לנו את כל ה"איסורים" בנסיעה לציון של הרה"ק רבי נחמן זצ"ל ותנו לנו קצת שקט לעשות את מה שאנו מאמינים בו!!!
אליהו19.09.14
7
להיום??!!1
419.09.14
6
לקראים קוראים קראים בגלל אותם טענות הכפירה של הליטאים היום. הקראים טענו למה לנו תורה שבעל פה? אנו רק מקבלים את התורה שבכתב, והתורה שבע"פ עושה שינויים בתורה שבכתב. אבל חכמינו ז"ל אמרו שכל מה שתלמיד וותיק יחדש זה תורה מסיני. וכך הגמרא, הגאונים, הראשונים החסידים והאחרונים עשו גזרות סייגים וכל מה שהדור
דעת תויירה19.09.14
5
הנשים הברסלביות אומרות כן בעל כורחן כי אם לא הם יחטפו מכות וד"ל... הספיק לי לשמוע סיפורים...
ברסלב לצערי19.09.14
4
אלפיים שנה עם ישראל כוסף ומתפלל לשוב לציון, והטיפש הזה ביום הכי קדוש בשנה נוסע לאומן עיר טמאה שכל התפילות עוברות לשר של אותה אומה, לעומת ארץ ישראל שהתפילה עולה ישירות לקב"ה, אכן יש שמתירים לפי ההלכה אבל זה מסריח הרבה יותר מהעוף של אותה אישה.
אשר19.09.14
במקום לצטט איזה רמב"ן ולקשר אותו לנסיעה קדושה כזאת,ולפני שאתה קובע איזה תפילה עוברת ולאן, הייתי מציע לך לבדוק מה מניע עשרות אלפי אנשים ביניהם גדולי עולם כגון הרב יהושע כהן שליט"א בעל המחבר ספר "כרם יהושע" הבקי בתורה ישר והפוך (הרבה יותר ממך)הרב שכנזי מירושליים ועוד רבים וטובים שמגיעים כל שנה לציונו
יעקב19.09.14
ואומר לא ישבו בארץ ה' (הושע ט'), ומהו הענין הזה ארץ ה', וכי אין כל העולם ארץ ה', הכל ברא והכל יצר והכל שלו, אלא יסוד הדבר הזה בפסוק שאמר בהנחל עליון גוים בהפרידו בני אדם וגו' כי חלק ה' עמו וגו', והענין כי השם הנכבד ברא שמים וארץ ושם כח התחתונים בעליונים, ונתן על כל עם ועם בארצותם לגוייהם כוכב ומזל י
אשר20.09.14
בכבודו ובעצמו מעלה את כל התפילות היישר לבורא עולם,כי הצדיקים הגדולים הם מעלים את תפילותינו ומסירים את כל הקיטרוגים הנוראים שדיש על תפילות המון העם שמתפללים בארץ ישראל ,ללא עזרת והתקשרות הצדיקים נבל ברשות התורה ? הבלים מחרידים ושטויות גמורות,קדושת הצדיק הינה למעלה מקדושת ארץ ישראל כי ארץ ישראל היא ד
לוי22.09.14
3
כל מי שנוסע לרבו לאן שיהיה ,( גם בציונו של צדיק , צדיקים במותם חיים,) מתגבר ביראת שמיים הרבה יותר מאותם אלא שנשארו עם משפחתם , הענין של לגרמיהו עבדין- עושים הכל בשביל הנשותיהם עובדים בשבילהם, וכ' כמו אומות העולם מתנהגים רח"ל, היחס של החסידים להרבי יותר מאישה ןילדים (למרות שזו לא התכלית אלא לשבת יצרה
אורית19.09.14
בריאות הנפש. ושילדיך יגדלו עובדי השם אמתיים למרות שאתה אבא שלהם..
מיכל19.09.14
מאיפה ההתנשאות הזאת ועל מה?! הרב דרוקמן כתב דברים נפלאים. "נסיעה לרבי" היא מושג חסידי שאולי לא זכית להכיר. כיוון שאדמו"ר הזקן בעל התניא אמר שחסידות היא רפואת הנפש של הדורות הללו בעקבתא דמשיחא, יהי רצון שכל יהודי יזכה לטעום ממנה. ל 770 נוסעות גם נשים ובנות באלפיהן. יש משפחות שלמות שנוסעות לרבי ביחד.
אסתר19.09.14
2
לא חסר תמיהות על אדמורים די בכך ששותקים להם ,אך בודאי שאין ללמוד מהם ולחקות אותם יש הלכה בישראל והיא קובעת
מימון19.09.14
האדמורים מבינים מה הם עושים לא נתווכח איתם אנחנו לא צריכים לשנות את ההלכה בגלל המנהגים שלהם וגם נשותינו לא נשות של אדמורים!!!
דודו19.09.14
תקרא עוד פעם את המאמר ותראה את ההלכה שהביא בשם השדי חמד ויש עוד הרבה פוסקים ההלכה לא נמצאת אצלך בכיס...
נועם19.09.14
1
שאתם לא מבינים שאתם המחדשים.שאצלי במשנה שכתוב שמי שלא שיכול להיות עם אשתו נחשב מצטער לפשטות למשל משינה בסוכה.יש לך תירוצים והסברים ורבנים והכל טוב ויפה אבל הכל תירוצים. למה שלא תבין ולא תשכח שיש יהדות שלא הלכה ולא הולכת ולא תלך במסלול המחודש של החסידות ולכן תנו לנו לזכור ולהזכיר שיש יהדות מסורתית ח
מוטי19.09.14
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

בסעודה שלישית: בקאמרנא ציינו את הילולת ה'היכל הברכה'

חיים רוזנבוים | 19.05.24

גלריית תמונות

עם כל החסידים: האדמו"ר ערך טיש לרגל הילולת דודו | תיעוד

חיים רוזנבוים | 19.05.24

רמי מעלה

האדמו"ר וגיסו האב"ד הופיעו לפתיחת הזמן בישיבה 

חיים רוזנבוים | 19.05.24

מעל 200 אלמנות 

בראשות הרבנית מסאטמר: שבת מיוחדת לאלמנות מאירופה

חיים רוזנבוים | 19.05.24

עם התחלת הזמן

אברכי ובחורי ערלוי התכנסו לוועידה של תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 19.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

סיפור למוצאי שבת

הדוב החל להשתולל כמו משוגע | זה מה שעשה העל שם טוב

ורד שאלתיאל | 18.05.24

הסגולה למוצ"ש

כשהבעל שם טוב הקדוש ניצל ממוות בזכות התפילין | צפו

כיכר השבת | 18.05.24

פרסום ראשון

האדמו"ר מויז'ניץ ימריא לביקור בזק בארה"ב, לשבת סגורה עם נגידים

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בקודש פנימה

האדמו"ר מזוויעהיל ממשיך בסבב ביקורים אצל ראשי הישיבות

חיים רוזנבוים | 17.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

שלב אחר שלב

ככלות השבעה על האדמו"ר: כך נראה יום ההכתרה בביאלה

חיים רוזנבוים | 16.05.24

תיעוד ענק ומסכם

סיכומו של שבוע | אלפים בניחום אבלים בביאלה

חיים רוזנבוים | 16.05.24

"יום ההצלה" שלא נחגג

שמונים שנה להצלת האדמו"ר ה'ישועות משה' מויז'ניץ | יומן הצלה מסעיר

חיים רוזנבוים | 16.05.24

פרסום ראשון

כשהאדמו"ר מביאלה זעק: "דם ישראל נשפך כמים" | צפו

חיים רוזנבוים | 16.05.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

גלה איך לחסוך מאות שקלים בחודש עם כלי ניהול חכם!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

בית צדיקים יעמוד

האח הבכור הכתיר את אחיו הצעיר; החסידים צעקו 'מזל טוב' 

חיים רוזנבוים | 16.05.24