כיכר השבת

טור

זה לא אנחנו, זה אתם: מי באמת אשם בגזענות של חרדים?

אנו, שומרי התורה והמצוות, מתקשים במיגור תופעת הגזענות ממחוזותינו, אך האם זה אומר שדרכו של כל אשכנזי מצוי סלולה עבורו מיום לידתו וסוגה בשושנים? לא בהכרח (דעות)

44
שרי ברינר שיפמן | כיכר השבת | ט"ו באייר | 20.05.19
זה לא אנחנו, זה אתם: מי באמת אשם בגזענות של חרדים?
(צילום: שאטרסטוק)

השיח על השסע העדתי מסרב לרדת מסדר היום בשבוע האחרון, ובכלל. הסאגה הנוכחית החלה עת פורסם בבמה זו מאמר מערכת שעסק בהצלחתם הכבירה של בני עדות המזרח בחדירה למיינסטרים הישראלי ובכך שהפכו לחלק אינטגרלי מהחברה באופן מובהק.

בטור תגובה שהגה עמיתי לדסק הכתבים, אבי רבינא, הוא מנה והסביר איך דווקא בציבור "שלנו" האפליה הגזעית לא פסה מן העולם והיא חיה, נושמת ובועטת, בעיקר בישיבות ובסמינרים. אז כן, 200 בנות ספרדיות נותרו ללא מוסד לימודים בטענה כי חטאן היחידי הוא מוצאן ה"בעייתי", לכאורה. האמנם? אינני בטוחה, לפחות לא בהתאם לחוויתי האישית.

וכדי להבהיר את דבריי, אחזור, ברשותכם, 13 שנה לאחור, לימי כיתה ח׳ העליזים. את שעות הבוקר והצהריים המוקדמות העברתי בבית ספר בית יעקב לצד כמות נכבדת של בנות חסידיות. גם משפחתי שלי משתייכת לחסידות באבוב המעטירה, כך שמדובר היה בסידור מוצלח למדי.

הייתי ילדה תמימה עם נפש טהורה וזכה וכל רצוני בתום שנות הלימודים בבית הספר הסתכם בקבלה לסמינר 'הישן', לשיבוץ ב"כיתה חסידית" ולבוא בברית הנישואין בעתיד עם בחור בעל פאות האסופות בסגנון "בטריות" אשר בשבתות וחגים יחבוש שטריימל על ראשו, עם קפוטה מהודרת באורך הברכיים ושאת סודותינו הכמוסים שנרצה כי ישארו מחוץ לאוזניהם הסקרניות של צאצאינו, נוכל להעביר אחד לשני ביידיש. זה הכל. אז רציתי. היושבים בראש ועדת הקבלה רצו דווקא אחרת. התעקשנו, נלחמנו, ניסינו להפעיל את מעט הקשרים שהיו ברשותנו - ללא הצלחה.

באותה תקופה מרה, תיכון אחר, בסגנון מודרני יותר, לא פסק מלחזר אחריי ולנסות לגייסני לשורותיו. סרבתי להיענות להצעה. מדובר היה במקום שבו למדו בנות מבתים ליברליים יותר, השונים מאוד מאורח החיים אליו הורגלתי ואותו אהבתי.

הימים נקפו והתשובה החיובית מ'הסמינר הישן', הנחשק, בוששה מלהגיע.

בצר לי, כשראיתי כי לא נותרו בידי ברירות, נכנעתי והחלטתי לסור וללמוד באלטרנטיבה שכן היתה בידי.

מבחינתי, ישיבה בבית והעברת הזמן בבכיה על מר גורלי, לא באה בחשבון ולא האמנתי כי יש בכוחה לקדם אותי בחיים. מעשים, לעומת זאת, דווקא כן יכולים להועיל לי ובטחתי ביושב במרומים שיעשה את שלו, כך שהדברים יסתדרו בסופו של דבר על הצד הטוב ביותר.

הלך הרוח של מקום הלימודים אמנם היה אשכנזי וצוות החינוך גם כן (לפחות ברובו), אך חצי (!!!) מבנות כיתתי היו ספרדיות, בעוד החצי השני הכיל ליטאיות. לעתים בושתי על כך שאני משתייכת לחוג החסידי שהוא, כביכול, לתחושתי דאז, היווה את החלק הנחות יותר בציבור האשכנזי, אלו שנותרו מעט מאחור, שהופעתם החיצונית ודרך חייהם מיושנות מעט. נכלמתי שאני לא ממש "חלק", אולי מעט "אולד פאשנד".

אם תהיתם, ההרגשה הזו לא דעכה ככל שחלפו השנים; זו היתה המגמה הרווחת במסדרונות המבנה הרעוע אשר שכן באחת הסמטאות הירושלמיות הנידחות. הקדמה וההתמצאות במושגי העולם הגדול הם אלו שהקנו מעמד ופופולריות, ורק הם.

גם בהמשך, שם המשפחה הפולני שלי לא סייע לי במאום. באופן תדיר נאלצתי להילחם על כל דבר שבו חשקתי. עד היום, אגב. מעולם לא חשבתי שהנוכחות של סבתי ב'שואה' תעניק לי יתרון כלשהו.

אממה, דווקא לחברותיי המזרחיות או המעורבות הלך יותר בקלות בכל מישור. למרות זאת, הן אלו - ועוד לא מעט מזרחיים אחרים שיצא לי להכיר - שמנסים ללא הרף לטשטש כל עקבות למקום הלידה של אבותיהם. אחת מהן אף הגדילה לעשות וציינה בפני בתקופת השידוכים כי היא יוצאת לפגישות עם אשכנזים בלבד.

אחת אחרת, ששורשיה נטועים עמוק באחת מארצות ערב ונישאה להונגרי, ביום מן הימים, עת ניהלתי עמה שיחה, עברה במקום מכרה ותוך כדי דיבור היא ביררה: "רגע, מה שם המשפחה שלך מהבית?" וידידתי השיבה לה: "אה, זה אוחנה, אבל היום אני קליין" (השמות כמובן בדויים). את המראה של לחייה הסמוקות לא אוכל לשכוח עד יום מותי. ניכר היה כי היא לא גאה בעברה האפל - נקודה שמחזקת בעיני יותר מכל את העובדה שהגזענות קיימת כיום בקרב אוכלי הקטניות עצמם ולא רק אצלנו, יהודי אירופה "המתנשאים".

״איזו אשכנזייה קרה את", "אויש, אוכל של אשכנזים הוא חסר טעם" וכדו' - אלו אמירות שאני שומעת לפחות אחת לשבוע. ממזרחיים, כמובן. רגע, אז מי פה הגזען?

אתם מתגוננים, תוקפים, חוששים מהצל הכהה שמטילה בבואתכם, מתקשים לקבל את עצמכם באופן כה בולט, כמעט מאשרים שאכן יש בכם פסול ובכך גורמים לנו לתהות: איך אנחנו נוכל לקבל אתכם? איך???

***

ולעניין הפתרון - אני גורסת: לא התקבלתם למוסד אליטיסטי, מהשורה הראשונה? התגמשו. חדל 'לדפוק את הראש' בקיר. חפשו מקום יוקרתי פחות. יש כיום לא מעט חלופות הולמות. אם אתם מאמינים בערכים ובחינוך האיכותי שאתם מנחילים לילדיכם, אף אחד לא יוכל להם. גם בשידוכים, תוכנו של הקנקן יעזור, הוא ורק הוא.

האמינו לי, העור החיוור והמנומש שלי מביא עמו רק צרות ובעיות. לא זכיתי לאף פריבילגיה, ולו אחת, תודות לו, אלא רק בעזרת סיעתא דשמייא, תכונות האופי והכישורים שברשותי. אני רואה מסביבי כל כך הרבה ספרדים שעושים חיל, עד כי לעתים קרובות אני זו שמרגישה נחותה ומקופחת.

אל תנסו לטשטש, להצניע וכמובן שלא להעלים את המקום ממנו באתם. די. היו גאים והשלימו עם מי שאתם. זה בלתי הפיך. לכו עם גב זקוף. אל תשנו את שם המשפחה שלכם, אל תנסו להיטמע, הפסיקו לצדד באמירות בסגנון של "אכלו לי, שתו לי", השנה היא 2019, הן כבר מוצו.

הפסיקו לעמוד כעניים בפתח ולהתעקש. אותי לימדו שהיכן שאני לא רצויה, משם אתרחק כמו מאש. אם אני התפשרתי, עם שם משפחה שב"סולם האשכנזיות" עוקף באופן חד משמעי כל "רוזנברג" או "אקשטיין", אין סיבה שאתם לא. בהצלחה.

תוכן שאסור לפספס
44 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
32
בכול אופן אני לא מכליל את כול האשכנזים הגזענות דוחה ובמיוחד בעם היהודי.
משכיל20.05.19
31
או חרד"לים עדיפים לגמרי על פני הציבור החרדי, שמרוב הצדיקות שלו דואג לגרום לאחרים להרגיש רע כי הם לא מספיק צדיקים כמוהם, וסתם על רקע סיבות טיפשיות כמו ספרדי-אשכנזי. בדיוק בגלל זה מתו התלמידים של ר' עקיבא, וחבל שחרדים שלומדים תורה יומם וליל לא מפנימים את הנקודה הזאת, כי תורה שהיא לא בשם כל עם ישראל (ו
אפרת22.05.19
30
היא מדברת על בנות אלישבע נכון?
שיינא20.05.19

הצגת כל התגובות

29
אשכנזיה/חסידה גזעניתתת!!
יעל20.05.19
28
בגלל שנאת חינם נחרב ביהמ"ק ובזכותך הוא לא יבנה. אני מעריכה ומוקירה את הציבור האשכנזי וכל זאת מבלי לרצות ולשאוף להכנס ולהכניס את ילדי לא למסגרותיהם ולא למנטליות שלהם. אני מאוד מאמינה שהנך מהקומץ המועט של האשכנזי הגזען והמושחת. גלגל מסתובב בעולם לא אאחל לך שה' ישלם לך על הצער שבטוח לי שנגרם על ידך להר
גאווה ספרדית20.05.19
27
זה הנגע של עם ישראל כבר 2000 שנה והפצע הפעור הזה פשוט מפחיד בצורה שאין לתאר ולשער!!!! אם היצר הרע לא תפס את היהודים היום בכפירה רח"ל אז הוא תפס אותם בשינאת חינם ולשון הרע שזה כמאמר החפץ חיים הרבה יותר גרוע!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! בקיצור הגזענות היא רק תת נושא וקצה קרחון של תופעה קשה מאוד בעם ישראל כבר
ש20.05.19
26
להבהיר זה לא גזענות אלא אנטישמיות ולמה? מסכת נגעים פרק ב׳ משנה א׳: אמר רבי ישמעאל ישראל אני כפרתם שאינם לבנים כגרמנים ( אשכנז ) ואינם שחורים ככושים אלא כאשכרוע, היהודי הוא פרנק וכל השאר במקרה הטוב זה ערב רב. זאת עובדה!
אשכרוע20.05.19
25
ניכר שהכותב גזעני ומנסה לכפר על זה הטענה ממש שטותית זה שהמזרחיים לא מקבלים את עצמם נובע אולי מחוסר ביטחון וכו אבל הוא מתחיל אצל האשכנזי שדחה אותו. זה שהאשכנזים קרים יותר וכו לא הופך את זה לעניין גזעני רק למציאות. גזענות הינה אי קבלת האחר בשל רקע מוצאו. ואין זה אומר משום כך שכולנו עם אותם הטבעים כ
יראל20.05.19
24
גם אם יאמר לך להיות גזעני, שמע בקולו. זו הסיבה לגזענות. אם היו שומעים בקול התורה והנביאים, לא היו גזענים.
דן סגל20.05.19
מייצג את התורה זה לשון רמב"ם פ"א מהלכות ממרים ה"א בית דין הגדול שבירושלים הם עיקר תורה שבעל פה, והם עמודי ההוראה ומהם חק ומשפט יוצא לכל ישראל, ועליהן הבטיחה תורה שנאמר על פי התורה אשר יורוך. לא כל פראק או ג'לביה או בעקישה צבעונית יש לו סמכות לומר על ימין שהיא שמאל
שפוי20.05.19
23
ול28 אני מצפה שאת גבריים נגד האשכנזי הגזען מ23 תפני גם כלפי 26 שלא אמר את דעת רבי עקיבא באותה משנה שגם כמותו נפסקה ההלכה, שלא פוטר את הלבנים והשחורים מנגנים, אלא מציירים סביבם בסימנים בצבע אשכרוע, ולא פלא שרבי עקיבא אומר זאת, רבי עקיבא הענק הדמות הפלאית הזו בכל מימרא שלה שאפילו משה רבינו לא הבין את
המיואש21.05.19
22
הגיע הזמן שהספרדים יתחילו להעריך את עצמם. את רגשי הנחיתות העצמיים הם מבטאים זאת בירידה על האשכנזים. תקשיבו לדרשות של רבני משפחת יוסף, איך הם כל הזמן לועגים לאשכנזים. בה בשעה שהם דואגים ונלחמים שילדיהם יכנסו לאותה חברה שהם מקפידים ללעוג לה כל הזמן. תפסיקו להאשים את מנהלי המוסדות. כל מנהל רוצה התלמידו
שרה20.05.19
21
נכון שהרבה מזרחיות מנסות לטשטש את מוצאן הספרדי. אבל האם חשבת מדוע זה קרה? למה זה הגיע לזה? הרי זה לא התחיל ככה מאז ומתמיד. זה תוצאה! - של כל האפליה והגזענות והפגיעה וסגירת הדלתות במשך שנים ארוכות ארוכות כנגד יוצאי עדות המזרח. (להבדיל, היו הרבה ניצולי שואה בחו"ל שהסתירו וטישטשו את זהותם היהודית ולא
לאה20.05.19
20
הן תור הזהב של יהדות ספרד והן תור הזהב של יהדות אשכנז חלף עבר, ולא נותר משתי הגלויות החשובות האלו אלא צללי צללים של מה שהיו פעם. האבות, משה רבינו, יהושע, הזקנים, הנביאים, דוד ושלמה, הזוגות, התנאים, לא היו לא ספרדים ולא אשכנזים. לא עליתם לא"י על כדי להישאר גלותיים, אלא על מנת להשיב עטרה ליושנה.
מיכאל21.05.19
19
תנו לנו משחק הוגן תנו לנו להיות בסמינרים הספרדים שלנו אבל תפסיקו לקחת את הבנות המוצלחות אליכם ותשאירו כמו שאמרת את החצי!! הפחות טוב וזה לא קשור למוצא, סמינר חדש תמיד יתקשה מול סמינר שרץ שנים
דייב20.05.19
18
הרמב"ם היה ספרדי, הרי"ף היה ספרדי, הרשב"א היה ספרדי, הריטב"א היה ספרדי, הרא"ה היה ספרדי, הרמב"ן היה ספרדי, הר"ן היה ספרדי, ועוד ועוד ועוד כמעט כל הראשונים היו ספרדים, אז אשכנזים נמאסתם עלינו כבר, על מה אתם מתנשאים, כמעט כל התורה שאתם לומדים זה של רבותינו הספרדים, פשוט נמאסתם.
אלחנן20.05.19
17
כל מילה בטור נכונה,וכן יש גזענות בציבור וזה לא סתם האשכנזים הקימן את המדינה ואז באו הספרדים שלא עשו כלום,והתבכיינו שהם רוצים דירות ולא שיכונים,והאשכנזים שהקימו הכל לא מתבכיינים. והספרדים בעצמם מוכיחים שאנחנו כביכול יותר טובים מהם,כי הם הולכים למוסדות שלנו כי שלנו יותר טובים.למה? אין תשובה,אבל בינתים
רוזנברג20.05.19
16
במקום כל התגובות הבכיניות. מה לדעתכן יקרה למוסד אשכנזי שמחליט שהוא מקבל בנות על סמך נתונים אובייקטיביים בלבד. ומה יעשו הספרדיות כשיתברר שרוב או לפחות מחצית מאלו שהתקבלו הן ספרדיות?
מירי20.05.19
15
שרי היקרה כמו שאכן מסתמן מאופיו הזועק של הטור- את כותבת בעקבות חוויתך האישית . אך לא תוכלי לבוא עם סיפור יחיד קורע לב ככל שיהיה- ולמחות את אלפי סיפורי האפליה המובהקים כנגד הציבור המזרחי. שאגב הם הם אלו שגרמו וגורמים עד היום לבושתנו ממוצאנו המזרחי. אז שרי היקרה, אולי את צודקת שקצת נסחפנו בציבור המזרח
אדל20.05.19
אשכנזי שרוצה - מתבל. לא רוצה - לא מתבל. לא זה ולא זה מרביצים ולא מתבכיינים ולא אכלולי שתולי. שרי צודקת בכל מילה. מספיק לזרוק את זה על הציבור. תתחילו לעשות כל אחד את שלו! יש סמינרים טובים מספיק. זה שמישהו מתעקש על החדש או הסניף, לא עושה את הסמינר הנחשק גזעני. הולך בכח? מכריח לקבל אותך דווקא לשם? אז ש
נמאסתם20.05.19
14
בואי נלך אחורנית לגיל היסודי. לכיתה של ביתי. מסתבר שבית יעקב מוכן להעסיק מידי פעם מורות ספרדיות(והן מעולות). כי יש לה מורה ספרדיה אבל בנות מסוימות מהכיתה אומרות שאינן סובלות אותה כי היא ספרדיה. האם זה בא מנחיתות של המורה או מהבית של אותן בנות ששומעות כל מיני דיבורים?
רחל21.05.19
13
ואת קצת מגזימה עם חצי ספרדיות וחצי אשכנזיות בכיתה, אפשר לומר אפילו ממש מגזימה. גם הקצת ספרדיות שהתקבלו היו ממשפחות עמידות שניסו בהתנהגותם להידמות לאשכנזים וזו הסיבה שכל שאר העדה המזרחית ככ סובלת מפני שהמשפחות העילית שלהם בוחרות להתחנף למוסדות האשכנזים כדי כביכול להצליח יותר בחיים. באופן אישי אני יכו
נעמה 20.05.19
12
הכי נכון, מעניין שלהם מותר להגיד לאשכנזים אין רגשות וכו אבל אם אומרים להם משהו בחזרה פה הם מאבדים את זה
חיים 20.05.19
11
יש מלא אשכנזים שלא התקבלו למקומות שהם רוצים... והם צריכים ללכת למקום אחר ולא להתעקש על המקום המסויים והאחד... אגב אני שומע הרבה על " האופי" האשכנזי שהוא קר וחסר רגש וסכסכן, ויש [ובעבר היו קוראים לאשכנזים "סבון" ] זו לא גזענות?
משה20.05.19
10
חשבתי לתומי שאחד מאבני היסוד של החסידות זאת אהבת חינם כמו בחבד ובברסלב. חשבתי שהרמבם אומר שהגאווה היא מידה נכונה מאד והיא המידה היחידה שצריך להתרחק ממנה עד הקצה האפשרי.
איילה21.05.19
9
ואני תימניה שלמה, מדברת בחית ועין בכל מקום לימודים או עבודה. אף פעם לא חוויתי גזענות.
לימור20.05.19
אני לא מאמין שאת תמניה אפילו לא חצי
אבי רם20.05.19
8
_אבל לא בגלל שאנשים יהיו יותר אנושיים ומוסריים, אלא משתי סיבות מאוד טכניות, 1.ככל שיעברו השנים מספר ההתאמות לנישואין בציבור הליטאי יקטן והגזע הליטאי יהיה חייב להתערבב אם עדות אחרות או גרים שאין איתם את המחלות והלקויות שיש לאשכנזים ואז יהיה מצב שהליטאייצטרך לבחור בין מזרחי או גר או להמשיך להתחפר בלטא
אבי21.05.19
7
בתור אחת שחוותה השפלות בלי סוף וגאה במה שאני ובעברי המפואר
יהודיה20.05.19
6
כתיבת הטור שלך נוטפת גזענות ביטויים כמו "אוכלי הקטניות" "הצל הכהה" ועוד מסגירים את הגזענות שלך את הזלזול והריחוק. ב''ה את המידות הטובות, החום, רוחב הלב, ההכלה וקבלת האחר לא למדנו ממכם. כתבה מביישת!!!
מיכל20.05.19
5
בתקופות הרישום מהפעוטון ועד כתה ח הם נוקטים בתעמולות ותחבולות ובהתחנפויות לסתום בנו חורים ולמלא מכסה ולקבל משרה על הגב של תלמידותינו אני לא סבלתי מכך בחיי אני מאמינה שהקבה ברא את האדם בצלמו כדמותו ולכל אחד נתן את יחודו בנשמתו כפי שמציגים זאת בבהירות אבני החושן הנוצצים, אני מאמינה שכל אחד עושה את
פלונית20.05.19
לפני שנים היהדות הספרדית שחיה בירושלים טבריה וצפת דחתה את העולים מאשכנז ויחסם אל יהודים אלו היה מתנשא על כן אימצו חלק מהלבוש . עברו שנים וכאשר הציבור גדל והגיעו העליות מארצות ערב מי שעסק בחינוך היו האשכנזים (לא מדברת על הציבור החילוני) האשכנזים טרחו והשקיעו את נשמתם בבית יעקב ובישיבות למען הציבור מא
מישה21.05.19
4
אנחנו מעריכים את עצמינו יפה מאוד!! אנחנו שמחים וגאים בספרדיות שלנו!! כל גדולי עולם מרביצי התורה היו ספרדים. אני ממש ממש לא מקנאה אפילו לרגע באשכנזים עם כל המחלוקות האלה שיש להם שרק בגללם ביהמ"ק לא יבנה! הספרדים הדם שלהם בוער לעשות רצון הבורא תמיד גם כשהם חילונים קשה להם עם העובדה שהם רחוקים הדם שלהם
ספרדיה מושלמת ושמחההה!!22.05.19
3
אני ספרדייה שעובדת במשרה חשובה, חברותי בעבודה ברובם הגדול -אשכנזיות. אנחנו חברות טובות ואין לי שום תחושה של קיפוח או של נחיתות מולן. ואולי לכן הן מרגשיות שהן יכולות לדבר לידי בלי לשים לב על לקוחות "פרענקים" ואני תמיד מתלבטת אם אני צריכה לענות להן... מקרה נוסף- כשהגיעה עובדת חדשה עם שם משפחה נטרלי המ
חנה20.05.19
2
זה שטויות שהספרדים התחילו עם גזענות אבל זה נכון שהעובדה שהם רודפים אחרי האשכנזים תנציח את שפלותם לעולמי עד ברגע שיהיו עצמאיים ולא ינסו להידחף לאשכנזים יהיו אוטומטית שווי ערך אבל כל עוד הם מקטון ועד גדול כולל חברי הכנסת שלהם וכולל הרבה מהרבנים כורעים ברך ומתרפסים בפני האדונים לבני העור וכחולי העיני
כן ולא20.05.19
1
אני אשכנזי שלמדתי בכולל ספרדי כמה שנים; הנה סיפור ששמעתי בכולל: בחור ספרדי רצה להתקבל לישיבה אשכנזית מפורסמת; שאל אותו הר"י: "חסר ישיבות טובות ספרדיות?" ענה הבחור: אני לא רוצה ישיבה ספרדית"; הר"י: "גם אני לא..." כל אחד יבין מה שהוא רוצה...
יוסי21.05.19
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

ברוקלין על הרגליים: חגיגת ענק לרגל 40 שנה ללימוד הרמב"ם

חזקי שטרן | 28.04.24

באר האמונה

ערב שביעי של פסח: ר' מיילעך החדיר אמונה ברעווא דרעווין

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ותחזינה עינינו 

מול מקום המקדש | האדמו"ר והמשפיע פתחו בריקוד נלהב 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

וספרתם לכם

החסידים זכו לשמוע ספירה מהרבי - שעבר לפני התיבה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

הגומל לחייבים טובות

מול אלפי חסידים נרגשים: האדמו"ר מבעלזא בירך הגומל 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

מועדים ורגלים

ואמרתם זבח פסח | המונים בטיש של הרבי בחוה"מ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

אכלו אבהתנא

טיש בלבן | האדמו"ר ערך טיש והכיבוד היה בצבע לבן בלבד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

גלריה מסכמת 

האדמו"ר מרובע ח' אמר הלל באפיית מצות | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

סיפור למוצ"ש

כך הבעל שם טוב הקדוש ניצל מסכנת הדרכים והשודדים

ורד שאלתיאל | 27.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

הסגולה למוצ"ש

מדוע הבעש"ט השתוקק להגיע לארץ ואיך זה קשור לפסח?

כיכר השבת | 27.04.24

עוגות מצה

האש במאקווא בערה במעמד אפיית המצות | גלריה

חיים רוזנבוים | 26.04.24

אילנות טובות

בין עצי הפרי הרבי פצח בריקוד לאחר ברכת האילנות

חיים רוזנבוים | 26.04.24

יט ניסן

מאמר לרגל היארצייט: 'קה אכסוף' – איך הניגון 'נוגע' בך?

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

צפו בתיעוד

מראות הוד מערב החג בצל האדמו"ר מב"פ

חיים רוזנבוים | 26.04.24

לב אלמנה ארנין

המשפיע והגאב"ד אפו מצות לאלמנות 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

ביקור הוד

האדמו"ר העניק טנא מלא פירות לחסידים 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

עליה לרגל

ושם נעלה ונראה: באישון ליל, האדמו"ר העתיר על יד הכותל

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

בכל דור ודור

האדמו"ר שתה את המים שלנו - ואפה את המצות | גלריה

חיים רוזנבוים | 26.04.24