כיכר השבת

"פֵּרוֹתֶיךָ מְתוּקִים וְצִלְךָ נָאֶה"

מנהגים, סגולות, והגישה החסידית לראש השנה לאילנות

פרויקט מיוחד: ט"ו בשבט הגיע ואיתו גם מגשי הפירות העסיסיים, הסגולה לפקידת עקרות, התפילה לאתרוג מהודר, הטעם של אלו הנוהגים לאכול דווקא אתרוג, והמנהג לאכול 30 סוגי פירות (חסידים)

8
שימי שפר | כיכר השבת | י"ד בשבט | 16.01.22
בתמונה: טיש פירות בשאץ ויז'ניץ. בוידאו: טיש בבעלז (צילום: אהרן ברוך ליבוביץ. וידאו: חיים גולדברג, כיכר השבת)

את חג ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות נוהגים לציין ברוב הקהילות והמקומות באכילת פירות מסוגים שונים בכלל, ופירות משבעת המינים בפרט, ועל ידי כך לשבח את פירות ארץ ישראל העסיסיים, כפי שכותב ה'מגן אברהם' "נוהגין להרבות בו במיני פירות של אילנות בט"ו בשבט, להראות בזה שהוא ר"ה לאילנות".

לא כך הדבר בחצרות החסידים, שם נוהגים לציין את ט"ו בשבט, לא רק כראש השנה לאילנות, אלא גם כחג בעל משמעות רבה להמשך השנה בשלל נושאים רוחניים, ובחלק מחצרות החסידים נהוג להתייחס לט"ו בשבט כאל יום המסוגל לישועות ממש, מה שהביא לכך שברוב החצרות חוגגים את ראש השנה בהידור רב, בעריכת 'טישים' המוניים, ואף במגשי פירות יוקרתיים.

הגישה החסידית לט"ו בשבט

בחסידות סוכטשוב מקובל לספר בשם האדמו"ר בעל ה'אגלי טל', שהתבטא כמה פעמים בחייו ואמר, כי ראש השנה לאילנות הוא גם ראש השנה לחידושי תורה, וכי מיום זה הוא מרגיש שחידושי התורה שלו מתחדשים בצורה מופלאה.

בחסידות ויז'ניץ מקובל להתייחס לט"ו בשבט כאל יום המסוגל לישועות של ממש. מובא בשם האדמו"ר בעל ה'אהבת ישראל' מויז'ניץ זיע"א, ששנה אחת בעת עריכת השולחן בט"ו בשבט התבטא הרבי ואמר כי " ט"ו בשבט הוא יום המסוגל לפקידת עקרות, והפירות שאוכלים הם על מנת להזכיר לכולם את עניין הצאצאים, ואלו שטרם זכו לילדים שיאכלו פירות ועל ידי כך יעזרם הקב"ה שייפקדו בפירות מתוקים שצילם נאה..

חסידים רבים נוהגים להתפלל דווקא ביום זה על כך שייזכו באתרוג מהודר לחג הסוכות הבעל"ט, וחלקם אף נוהגים לאכול אתרוג ביום זה ולכוון על כך, כפי שנכתב בספר 'בני יששכר', שם מביא הרה"ק רבי צבי אלימלך מדינוב את העניין, ולראייה הוא כותב כי עצם זה שאנו אמורים "אילן אילן במה אברכך", אילן בלשון יחיד, ולא אילנות, הכוונה לאילן לצורך מצווה, וזהו מצוות נטילת האתרוג.

סיבה נוספת לאכילת אתרוג בקרב החסידים היא, שהאתרוג הוא הפרי היחיד שטעם עצו ופריו שווים, ועל ידי כך מתפללים על הילדים שיגדלו כפי ההורים, באותה דרך, ובאותו הטעם, בדיוק כמו האתרוג.

כמה סוגי פירות אוכלים?

בעניין סוגי הפירות, ברוב המקומות נהגו לאכול בעיקר פירות משבעת המינים, אך ישנם מנהגים רבים נוספים, בהם מנהג שכתב בספרו רבי חיים ויטאל, שנהגו לאכול 30 סוגי פירות. 10 סוגי פירות ללא קליפה בכלל, 10 סוגי פירות שיש להם קליפה פנימית - דהיינו פרי עם גרעין שלא נאכל, ו. 10 סוגי פירות שיש להם קליפה חיצונית.

עוד נהגו בחלק מהמקומות לאכול י"ג פירות כמניין אח"ד, ועוד שלל מנהגים שמקורם בספרים ובמקורות החסידיים.

יצוין, כי על אף המנהגים הרבים ישנם חסידויות שלא נוהגים ביום זה מנהגים יוצאי דופן, מלבד כמובן אכילת פירות משבעת המינים בצורה מצומצמת, ואפילו ללא עריכת 'טיש' כלשהו.

יה"ר רצון שנזכה כולנו לפירות מתוקים!

תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
4
יש שנוהגים לזמר השקדיה פורחת.
יעל17.01.22
3
"והייתם לי סגולה מכל העמים," אין לנו על מי לסמוך אלא על הסגולות.כי תפילה לפעמים מתקבלת, ולפעמים איננה מתקבלת בגלל חטאי החרדי. אבל סגולה תמיד פועלת.
נביא אמת17.01.22
2
טו בשבט לא מוזכר כלל אצל רבי חיים ויטאל בניגוד לנאמר במאמר
ליטאי16.01.22
בספר "חמדת ימים" שם הוא מביא את סדר ט"ו בשבט כפי שנהגו לערוך מקובלי צפת, ושם הוא מביא במפורש את רבי חיים ויטאל, ואת הנהגותיו.
חבל שלא בודקים16.01.22
1. ספר חמדת הימים שנוי במחלוקת 2. מה שמובא שם בשם רבי חיים ויטאל לא קשור לט"ו בשבט 3. בכל מקרה בכתבי רבי חיים ויטאל עצמו לא מוזכר ט"ו בשבט
ליטאי17.01.22
אצלכם הליטאים כל מה שלא מוצא חן בעיניכם הופך לשנוי במחלוקת. עלאק אתם נצמדים להלכות בזמן שאתם מתנהגים בניגוד גמור להלכה בשלל עניינים ונושאים שאין כאן המקום לפרט. מדהים שמה שמפריע לכם זה ט"ו בשבט, חג שנכתב במפורש בהלכה. צביעות
אחד שיודע17.01.22
לאחד שיודע- תגובתך ממש "ענינית" דרך אגב מה פרוש המילה עלאק ?
ליטאי17.01.22

הצגת כל התגובות

1
לשימי שפר הנכבד בניגוד למה שכתבת המגן אברהם לא שולל את מנהגי החסידים הנוספים בטו בשבט בזה שהוא מתייחס להנהגה מסויימת בלבד בטו בשבט הוא לא שולל ולא מאשר מנהגים אחרים. ומנין הגעת למסקנה אחרי דברי המג"א לא כן מנהג החסידים. יתרה מזאת המג"א מתייחס לעיקר ומהות היום. כשם שבושענא רבה ייתייחס להקפות ולערבות
טעה כותב המאמר17.01.22
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

5 שנים להסתלקות: המונים השתתפו בהילולא בקאליב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15:02

שיר חנוכת הבית

האדמו"ר קבע מזוזות וערך טיש בבית שמש | גלריה

חיים רוזנבוים | 11:08

ויחיה זרעם

רועה נאמן | האדמו"ר מצאנז גימגראד ערך טיש הילולא

חיים רוזנבוים | 10:48

באה שבת באה מנוחה 

על אף המצב המתוח בצפון | האדמו"ר מירושלים שבת בצפת 

חיים רוזנבוים | 09:19

חסל סידור פסח

חג הפסח בחצה"ק באבוב 45 | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 09:18
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

קדש לי כל בכור

הכהן בצע על החלה, והאדמו"ר אכל מצות | צפו 

חיים רוזנבוים | 09:16

הסגולה למוצ"ש | צפו

כשהמשרת של הבעל שם טוב הרהר: 'הלוואי והגרביים היו שלי'

כיכר השבת | 04.05.24

סיפור למוצאי שבת

הבעש"ט נשאל: "מדוע דווקא הבקשות שלך נענות בשמיים?"

הרב אהרון ראובן | 04.05.24

ויחיה זרעם

יזכרם אלוקנו לטובה: בגארליץ ציינו את הילולת אבי השולשלת 

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

מאמר מיוחד

חלת מפתח: כל מה שאולי לא ידעתם על הסגולה לשבת זו

ורד שאלתיאל | 03.05.24

כאשר זכינו לסדר אותו

כך נעלו את החג בווילאמסבורג

חיים רוזנבוים | 03.05.24

ותבנהו מהרה

ושם נעלה ונראה: האדמו"ר מביאלה ב"ב פקד את הכותל 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

הזכירו לפניו 

במלאת 148 שנים להסתלקותו: הצאצאים התכנסו בירושלים 

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

ענבי הגפן

וגילו צדיקים | גלריה משמחת בוהוש - פשעוורארסק

חיים רוזנבוים | 02.05.24