כיכר השבת

סערת המשואה

התפיסה המורכבת של חב"ד למדינה / מנדי גרוזמן

מדוע חסידות חב"ד נמנעת מהשתתפות בטקס ממלכתי רשמי של המדינה אך אוהבת את המדינה ותעשה הכול כדי לסייע בהצלחתה? / מנדי גרוזמן בעקבות סערת חני ליפשיץ (דעות)

103
מנדי גרוזמן | כיכר השבת | כ"ט בניסן | 23.04.20
התפיסה המורכבת של חב"ד למדינה / מנדי גרוזמן
(צילום מסך: כאן 11)

חני ליפשיץ, שליחת חב"ד בקטמנדו, נבחרה להיות אחת ממדליקות המשואות בטקס הממלכתי השנה. היא הסכימה, לאחר מכן בהנהגת חב"ד הורו לה לבטל את השתתפותה, והיא אכן ביטלה. בעקבות הביטול קמה סערה. "גילינו את הסוד", היו רבים שאמרו וכתבו, "חשבנו שחב"ד היא תנועה מאירת פנים ומקרבת לבבות – והתברר שהכול פייק. הם דוסים לא ציונים כמו כולם".

עכשיו בואו נפרק רגע את הטענה: חשבנו שחב"ד חושבים כמונו בדיוק ולכן הם מאירי פנים ומקרבי לבבות, והתברר לנו שהם רק מאירי פנים ומקרבי לבבות – אבל הם חושבים אחרת מאיתנו. נו ו, הרי לו התפיסה האידאולוגית של חב"ד הייתה תפיסה ישראלית מיינסטרימית, מה גרם לאהדה שהיא זכתה לה עד עתה?

על פי הגיון ישר, העובדה שהתברר שלחב"ד תפיסה מורכבת ביחס לציונות ולמדינה אמורה רק לחזק את ההערכה לדרכי הנועם בהן היא מתנהלת, לגישה הדוגלת בחיבור ולא בהתבדלות ולאווירה החמה והאוהדת שהיא מפיצה בכל נקודה יהודית וישראלית.

אז בוקר טוב אליהו, חב"ד היא תנועה דתית. היא מקפידה על כל סעיף בהלכה, מאמינה שהליכה בדרך התורה היא הדרך הנכונה והראויה לכולם, מתפללת ליום שבו כל עם ישראל ישתכנע בכך, ובינתיים עושה מה שאפשר, מפיצה יהדות ואהבת ישראל ולא מאמינה במאבקים גם מול מי שסוברים אחרת ממנה. אז שוב, תסבירו לי את הרציונל בטענה הנוכחית, איפה הבעיה בדיוק?

החתונה של מנדי גרוזמן בתחילת ימי הקורונה (צילומים: ארי וגולדי גלהר)

ועכשיו לגופו של עניין: מדוע חסידות חב"ד נמנעת מהשתתפות בטקס ממלכתי רשמי של המדינה אך אוהבת את המדינה ותעשה הכול כדי לסייע בהצלחתה?

לא בטוח שאצליח להסביר זאת עד הסוף וזאת - בכנות - כי מדובר בתפיסה מורכבת שאינני מצליח להגדיר אותה במדויק במילים - גם לעצמי, בטח לאחרים. אני מבין היטב את הגישה הכללית של חב"ד לנושא ואותה אנסה לחלוק כאן. להלן שתי עובדות:

1. באחת מהשנים ישיבת תומכי תמימים המרכזים בכפר חב"ד קיימה ערב התרמה לפילנתרופים שסייעו לה כלכלית ובסופו של הערב עמד הקהל על רגליו לשירת ההמנון הלאומי "התקווה". בתגובה, ביקר הרבי מליובאוויטש את המהלך בצורה חריפה ואף נקט בכמה מהלכים שהבהירו למארגני האירוע שהם שגו קשות.

2. אותו רבי התייחס למלחמת השחרור במילים הבאות: "המאורעות שהיו בארץ ישראל – לא היו על פי שכל, הן זה שהאנגלים הסתלקו, והן זה שבני ישראל תפסו את השלטון ומנהלים אותו כו'. וראיה לדבר – שבין בני ישראל עצמם היו שטענו שאין לקחת את השלטון, כיון שלא יצליחו להחזיק מעמד. ולמעשה – כבר למעלה מג' שנים שהמדינה מתנהלת, ובאופן שאינו על פי שכל, אלא בדרך נס. היה זה נס גלוי שאנגליה עזבה את הארץ, והיה גילוי". צמד המילים האחרונות, "היה גילוי", בתרגום מחב"דית, הוא: מלחמת השחרור והניצחון בסופה הייתה רגע של גילוי הקדוש ברוך הוא בעולם.
אז איך זה מסתדר? כעת מגיע החלק הקשה יותר להסברה (וכאמור, גם להבנה מלאה).

חב"ד, כמו הרבה חוגים דתיים וחרדים בזמנו, התנגדה להקמת התנועה הציונית. התפיסה הדתית-חרדית גרסה שהחלוקה הדיכוטומית שקיימת בעולם בין לאום לבין דת איננה רלוונטית כלפי העם היהודי. אנגליה, למשל, היא לאום, הנצרות היא דת. לפיכך יש אנגלים מוסלמים כמו שיש נוצרים שאינם אנגלים. ואילו העם היהודי מוגדר על ידי דתו. הלאומיות היא חלק בלתי נפרד ממנו, אך היא איננה עומדת כשלעצמה. התנועה הציונית, גם החלקים בתוכה שלא התנגדו לדת, ביקשה להפוך את הלאום למגדיר המרכזי של העם היהודי. ההתנגדות העיקרית פחות התמקדה בהקמה המעשית של שלטון יהודי בארץ ישראל ויותר לנסיון להפוך את המדינה שבדרך לבסיס העיקרי של העם. אם תרצו, ההתנגדות התמקדה בציונות הרוחנית של אחד העם יותר מאשר בציונות המדינית של הרצל.

אגב, כשיהודים צרפתים במאה ה-19 ביקשו להגדיר את עצמם כ"צרפתים בני דת משה" ולמעשה לזנוח את המרכיב הלאומי של זהותם היהודית הרבנים החרדים דאז התנגדו לכך. על פי התפיסה הזו, כשם שהיהדות איננה רק לאום, היא גם איננה רק דת, אלא היא גם לאום וגם דת. הפסוק בספר שמות מגדיר זאת במדויק: "בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלקים על ההר הזה". מדובר בעם-עובד-אלוקים.

המורכבות הזו הפכה הרבה פחות רלוונטית כשהמדינה היהודית לבשה צורה והפכה מתנועה תיאורטית למדינה שאוטוטו קמה. כשיהודים בארץ ישראל נלחמים בשלטון זר שמגביל את כמות העולים היהודים המותרים להתיישב בארץ, כשהם נלחמים על חייהם מול עמים שחפצים בהשמדתם, ברור שכל היהודים - כולל חרדים, כולל חב"ד - יעשו כל שביכולתם כדי לנצח. ומשזה קרה והמדינה הפכה לעובדה קיימת, כמעט ולא ניתן למצוא בכתביו של הרבי זצ"ל התייחסויות אידאולוגיות לציונות. משום חוסר הרלוונטיות לתקופתנו.

כיום, ההשלכות המעשיות היחידות שנותרו מהתפיסה האידאולוגית הזו הן הימנעות מסמלים ממלכתיים, כמו המנון והדלקת משואה. מבחינת חב"ד, כמו מבחינת החרדים כולם, חגים ומנהגים יהודים קובעים חז"ל ולא גוף שהעקרונות שמנחים אותו אינן עקרונות הדת.

בהיותי תלמיד בכתה ה' בבית הספר בכפר חב"ד, בבוקר יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, הקדים המורה והסביר לנו שבזמן הצפירה השיעור ייעצר, אנחנו נישאר ישובים במקומות ונקרא פרקי תהילים לעילוי נשמתם. לא נעמוד כי לא נהפוך מנהג שנחקק על ידי גוף שאיננו דתי למנהג ישראל, כך אמר, אבל נקרא פרקי תהילים כי ברור לנו באיזה צד אנחנו. עם זאת, אמר, במידה ובשנים הבאות נהיה ברחוב בזמן הצפירה, עלינו לעמוד - כי אסור להתריס ולפגוע.

את החיבור העם והאוהד של תנועת חב"ד וחסידיה ליהודים בישראל, לקברניטי המדינה ולמערכותיה אין צורך להוכיח. ההתנהלות המעשית מוכיחה זאת מידי יום. מלבד פעילות השליחים המוכרת והארת הפנים בה נתקל כל מי שמבקר בבית חב"ד, חב"ד גם מסייעת למדינת ישראל עצמה. שליחי חב"ד הפועלים בוושינגטון משתמשים לא אחת בקשריהם כדי לקדם אינטרסים ישראלים. הרב הרשי זרחי, שליח חב"ד באוניברסיטת הרווארד, שמקורב מאוד לחתנו של טראמפ ג'ראד קושנר, לא חוסך בנסיונותיו להשפיע על מהלכי קושנר ולהטותם לכיוון פרו ישראלי. אלו דוגמאות, ישנן עוד.

חסידי חב"ד לא ישתתפו בטקסים ממלכתיים רשמיים של המדינה, אבל יעזרו לה בכל מאודם. זה הדיל, ונראה לי שהאהדה הרבה שחב"ד זוכה לה בכל תפוצות ישראל מלמדת שמרבית היהודים והישראלים מוכנים לדיל הזה בשמחה.

כותב הטור, מנדי גרוזמן, מגיש את "מנדי ביתאן", תכנית הבוקר של רדיו כאן מורשת.

תוכן שאסור לפספס
103 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
63
האם יש קשר לעובדה שחב"ד מאמינה שהמשיח הוא הרבי (והגאולה תתממש רק על ידו) וזה עומד בסתירה לראיית תקומת מדינת ישראל כאתחלתא דגאולה ?
יצחק26.04.20
א ממש לא כל חסידי חב"ד מאמינים שהרבי הוא משיח (קבוצה של אנשים מפגרים שמכלילים אותם בתור חסידי חב"ד)
חבדניק26.04.20
62
מכיוון שהאומות בטלו השבועה שלא ישתעבדו בישראל יותר מדאי, נתבטלה השבועה שלא יעלו בחומה (הגרמ"מ כשר).
בנוגע לג' השבועות24.04.20
61
חב"ד אינה עוסקת רק ברוחניות. הרבי הקים את כפר חב"ד ויש שם מאפיית מצות משגשגת ופרדסי אתרוגים מצליחים ואיזור תעשייה עם מפעלי בשר וטקסטיל וזכוכית ומזגנים ומכוורת שניאורסון הידועה ומה לא. הרבי הורה להקים מפעל טקסטיל גדול (פלוקטקס) בנחלת הר חב"ד והוא קיים ומשגשג. יש רופאים ורופאות חבדניקים (לא רק בעלי ת
לחן השואל (38) 24.04.20

הצגת כל התגובות

60
חב"ד משלמת מיסים למדינה ולכן זכותה לקבל תקציבים כמו כל האזרחים. חב"ד נמצאת בישראל עוד לפני קום המדינה ויש לה נכסים בחברון עוד מזמן העותומנים. נכסים שקנתה בכסף מלא. כל ארץ ישראל נכבשה מהערבים ואם ככה גם עליך ללכת מכאן ולתת הכל לערבים.
לאחמד טיבי המחבל (27) 24.04.20
חב"ד לא רק לוקחת תקציבים כדבריך אלא גם הצטרפה לרשת של הממ"ד, נגד דעתם של כל שאר הציבור החרדי. זה לא בדיוק מתאים לקו שהם מנסים לצייר כעת.
אני24.04.20
59
כשבונים יהדות על 'חזקה על תעמולה שאינה חוזרת ריקם', נקלעים למארבים הסברתיים. אם הפכת את היהדות לחברת פרסום, אתה לא יכול להתמודד עם מורכבות. יש עוד מחיר, ציבור ענק של צעירים פרוץ לכל תחום באינטרנט.
עזרי23.04.20
58
אין קשר בכלל בין עניין המשיחיות בחב"ד לשלילת עניין האתחלתא. חב"ד לא רואה בהקמת המדינה התחלת הגאולה וכמו רוב החרדים ( כולל הרב עובדיה יוסף שפקפק בכך שישראל היא אתחלתא והורה לא לומר הלל בה' באייר וזה לשונו: "ומסיבות אלה הרבה משלומי אמוני ישראל אשר רואים שעדיין שכינתא בגלותא, נוהגים שלא לומר הלל בכלל
ליצחק: אין קשר כלל26.04.20
57
אתה מנפנף שוב ושוב בטיעון שחוק ולא רלבנטי של ג' השבועות. ב1948 המצב היה שהערבים רצו להשמיד את כל היהודים ח"ו בארץ ישראל. אולי אתה היית יושב בחיבוק ידיים, אך היהודים כאן יצאו למלחמה כדי להגן על חייהם. הם לא רצו שתהיה פה שואה שנייה. במצב אז הקמת מדינה הייתה דבר הכרחי וחיוני. לא היו הרבה ברירות. גם גדו
למגיב הסטמארי החצוף (30) 25.04.20
אתה כותב סיפורי בדים של תעמולה ציונית, השלטון האנגלי שלט בארץ באופן יפה, ולא היה שום פיקוח נפש, להיפך בגלל שהציונים היה להם "תאווה של שלטון" שיהיה ראש ממשלה ציוני ודגל כחול לבן, ושהם יחליטו ולא האנגלים, רק בגלל התאווה הזאת הם עשו מלחמה וגרמו להרבה דם יהודי שנשפך, הגה"ק רבי יוסף חיים זוננפלד עשה ה
חרדי25.04.20
56
למה לא בחרו את שליח הרב להדליק ובמקום בחרו את אישתו גברת חני ליפשיץ? זה מקומם!
חנה24.04.20
55
כסף חבד מהציונים יודעים לקחת......לכן כל העקרונות בולשיט....🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮 חבד שטח כבוש , יכולים להעביר את השליטה שם לחמאס, ואז נראה אם חבד ציונית או לא.....
אחמד טיבי הציוני24.04.20
54
יפה מאוד, מסביר מצוין
ליטאי24.04.20
53
הרבי מחבד מעולם לא אמר את המילה מדינת ישראל רק ארץ ישראל בהשקפה שלו כלפיי הציונות הוא היה יותר מסטמר יש שיחה שלו שהוא אמר שלא יתכן שאדם שנקרא רב יגיד להגיד הלל ביום העצמאות וכו'
ברדיצובר24.04.20
52
אתה לא אמיתי .... קראת את הספר של הר וולפא בין אור לחושך ... לא רק שהרבי התנגד לציונות בצורה הכי קיצונית שיש הוא גם היחידי שהסביר והוכיח את זה עפ תורה והבלבול שלך כאילו יש מורכבות וכו בדיוק הפוך אותה תורה שאומרת ליתלות מישהו בגלל שהוא עשה עבירה אותה תורה אומרת לא תלין נבלתו .. כי אחייך הוא ולכן אין
חבדניק 23.04.20
והרבי הלך לעולמו ולא השאיר יורש ולכן היום האי בהירות.
אני24.04.20
51
אני ממש לא ציוני ולא חושב שהציונים היו צדיקים גדולים, אך אני יודע כמה היהודים סבלו פה תחת שלטון הבריטים, שמעתי על מדיניות הספר הלבן וידוע לי מאנשים שחיו באותה תקופה איך הבריטים התעללו ביהודים. עשו עוצרים כל שני וחמישי. ירו באנשים. התעלמו מהפרעות בתרפ"ט וכו'. הערבים היו תמיד רוצחים ואכזרים. הם נשאר
לחרדי הקיצוני (46) 26.04.20
50
עיין במאמר של מנחם קרן בשם "הברחת וגם ירשת" הזמין באינטרנט בפורמט pdf ובו מביא תירוצים נוספים של סטמאר להצדקת הבריחה ברכבת הציונים ומפריך דבריהם.
על קסטנר וסטמאר26.04.20
49
דבר ראשון ״יפתח בדורו כשמואל בדורו״ ואין שום בעיה לרב לשנות את דעת קודמיו. בגמרא מופיע שאין בי״ד רשאי להפוך פסק של בי״ד אחר! לא הנהגה של רב! דבר שני ההתנגדות לציונות ולמדינה לפני משיח לא סותרת כלל את אי מסירת שטחים לערבים. אחרי שירדן נסוגה משטחי הגדה בעקבות ההפסדים הנסיים אין שום סיבה למסור! האיסור
לכל המגיבים המסתבכים24.04.20
רואים שאתה עם הארץ ברגע שאסור לכבוש את הארץ מהגויים בגלל איסור 3 שבועות, אז גם לפני מלחמת ששת הימים זה היה אסור החלק שהיה לציונים וגם החלק שהוסיפו אחרי ששת הימים זה אסור, כי הכל זה רק על ידי שיש צבא שהשתלט על הגויים בניגוד להלכה שהארץ שהשלטות הגשמי של הארץ שייכת לגויים, ולגבי הרב עובדיה הוא לא היה צ
א25.04.20
48
1. הרבי הריי"ץ שהיה בנו של הרבי הרש"ב הכיר במדינה לאחר הקמתה, התכתב עם שז"ר שר החינוך, הקים את כפר חב"ד בסיוע כספי המדינה, הורה לחסידי חב"ד עוד במלחמת השחרור להשתתף בהגנה על א"י ושיבח את אנשי המחתרות על מלחמתם בערבים (הכל מודפס ומפורסם בספרי האגרות שלו ובספרי שיחותיו). הרבי חתנו הלך בעקבות הרבי הרי
מענה למגיב 13 המטעה24.04.20
טיפש הרייץ נפטר תש"י והמדינה הוקמה תשח, והמדינה לא נתנה אז כלל כסף לחרדים, ואיפה בדיוק ראית שהוא שיבח את המחתרת נגד הערבים? ואם זה אמת שהוא שיבח אז יוצא שהוא היה נגד דעת אביו הרש"ב ואולי זה זכותו אבל אותו זכות יש לי לשמוע לצדיקים יותר קודמים שגדולים מהדור שבא אחריהם, וזכותי לאחוז כמו הרשב וזאת התורה
א24.04.20
47
וואו, הסבר ממש טוב! שאפו!
רחלי24.04.20
46
אין קשר. הרי האויב הכי גדול של חב"ד (מחבר מאמרים ומכתבים) אמר שמדינת ישראל אינה אתחלתא דגאולה וכן סוברים כל החרדים כיום. חב"ד מתנגדת לציונות מראשיתה. ברור שלומר על מדינה כזו שהיא אתחלתא דגאולה זה נוגד את האמונה במשיח בכלל, ובלי קשר לשאלה מיהו המשיח. הרי הסטייפלר למשל לא היה חסיד חב"ד וגם הרב מבריסק
ליצחק מתגובה 5726.04.20
45
הרבי אמר שבהקמת המדינה לא עברו על האיסור של "דחיקת הקץ", משום שהיו אז במצב של פיקוח נפש וזה היה מוכרח. (עיין בין אור לחושך ע' 23).
בנוגע לג' השבועות25.04.20
44
יש צד שלא מובן לי בחב''ד.מצד אחד מדברים רבות על שה' רוצה לעשות לו דירה בתחתונים,כלומר בתוך העולם הזה החומרי, אך בעצם הם עסוקים רק בדברים הרוחניים כתפילין ומזוזה וספר תורה ומתעלמים מהמציאות החומרית. העולם הזה כולל גם צבא,מדינה כלכלה,רפואה משפט וכו שגם שם ה' צריך להתגלות.לשבת בחיבוק ידיים בכל מה שקשור
חן24.04.20
חבד מאז הווסדה בשנת תקל"ג תמכו בעד הקמת היישוב היהודי בזה שתנועת חבד שלחו כספים רבים ליישוב הארץ אדמור הזקן רבי שניאור זלמן אף נאסר וישב בכלא בגלל החשד שהוא מורד במלכות... לבוא ולומר שחבד לא בעד היישוב היהודי זה אבסורד. חבד בעד ארץ ישראל בעד האנשים העומדים בראשה. צריך לזכור רק שיהיה על פי כללי התורה
שמואל24.04.20
בה יחי המלך! דירה אמיתית גורמת עונג לדר בה בכל החדרים והמקומות ואם קי.ים מקום שלעת עתה אינו תואם את רצון בעל הדירה אז יש לארגן את המקום בהתאם וזו השילחות של חב'"ד להאיר בפנס תורה אהבת ישראל ואהבת ה' בידיעה ברורה שכל י.הודי חפץ למלא את רצון ה' במלואו הרבי מלך המשיח הוא המשה רבנו
נמט רחל24.04.20
רפואה שלימה בקרוב ממש!
אלעזר15.07.20
ברור שאתה חושב שהמדינה הייתה דבר רוחני תעשה שיעורי בית על ילדי טהרן
מוטי ברקו24.04.20
דירה בתחתונים לא הכוונה להיות גשמי וזהו . כל פעם שיהודי עושה מצוה באמצעות חפץ גשמי הוא הופך אותו להיות כלי להקב"ה בעולם שזה בעצם דירה בתחתונים. ועוד נקודה , זה שהוקמה המדינה זה לא הופך אותה לרצון הקב"ה , זה רק כלי לעניין שבאמת הקב"ה רוצה. אז כדי ללמוד קצת לפני שמביעים דעה נחרצת ....טטטטוב.
חבדניק24.04.20
43
אז איך זה שהיה בעבר מחב"ד משיא משואה? לתפארת מדינת א ר ץ ישראל? מדוע עליו לא הלכו אימים?
ללא שם24.04.20
מסתבר שהלכו
שמואל24.04.20
הרבנים ביקשו ממנו שלא להדליק, אבל לא חייבו אותו. כי הוא יכול ללכת בתור אדם פרטי, שהבת שלו נרצחה בפיגוע, ולא בשם חב"ד משא"כ ליפשיץ, כל מה שהיא עושה זה חב"ד, היא נמצאת בנפאל בשם חב"ד וכו'.. לכן הרבנים חייבו אותה לרדת מזה, כי זה בשם חב"ד, וחב"ד מתנגדת לדברים מעין אלו וכו'
באבו24.04.20
42
מנדי, כתבת ממש מצויין, האמת? עד שקראתי אותך דיי רתחתי על כל הסיפור הזה, שינת את דעתי, וזה לא משהו שהרבה אנשים הצליחו לעשות:)
יוסי איליוביץ24.04.20
41
כאשר המדינה מעניקה לאזרח או ארגון את הכיבוד הרם והנישא ביותר שיש, והלה דוחה זאת - זו יריקה עסיסית בפניה של המדינה. הרבנים שם לא משכילים להבין את גודל הפיגוע התדמיתי שגרמו. ניראה שמעתה הקשר איתם בכל מקום יהיה כמו עם מסיונרים נוצרים. על אף המתיקות וההכלה - למדנו למאוס בהם.
יואל24.04.20
לא צריכים שיאהבו אותנו אנחנו צריכים לפעול לפי צו אלוקי קודם כל. אהבת ישראל לא צריכה להיות במקום אהבת ה'
גולי24.04.20
40
אחלה תשובה
מיכאל24.04.20
39
חב"ד לא התנגדה לעלייה. חב"ד הגיעו לארץ ישראל לפני 200 שנה. חב"ד התנגדה לציונות מטעמים ידועים וכפי שרבים מגדולי ישראל התנגדו לה. האמונה בגאולה משמיים היא מיסודות היהדות. מדינה אינה תחליף לאמונה במשיח.
לדני 23.04.20
38
דברי טעם
מילי23.04.20
37
שאלה: אם הרבי אמר ששגו, זה באמת אומר ששגו?
יעקב26.04.20
36
אתה שוב נאחז בדברי הרבי הרש"ב ומתעלם מדברי ממלא מקומו וממשיך דרכו. עיין באגרות קודש מוהריי"צ חלק ט, עמוד תכח (ובפרט בד"ה אחרי השמדות. זמין באוצר החכמה -חינם ובהיברובוקס) ותראה למה תמך הרבי הריי"צ במלחמת השחרור ואמר לחסידים להשתתף בהגנה. גם תראה שמצטט שם בתחילה מדברי אביו ולא חוזר בו כלל מהתנגדותו לר
למגיב על דבריי (30. 31) 24.04.20
35
סאטמר האלה לא ירגעו גם בעוד 5000 שנה אולי כל סאטמר צריכה בידוד כפוי בבית חולים פסיכיטטרי.
ללא שם24.04.20
הקנאה בסאטמער ואי ידיאית האידאולוגיה החרדית המקורית שכל גדולי ישראל אחזו כך זה מה שמוציא אותך מדעתך, אתה לא יכול לסבול ולשמוע שכל הצדיקים לפני השואה ורוב אחרי השואה אחזו נגד הציונות
א24.04.20
34
אז נסכם את זה כך: חב"ד כתנועה חרדית לחלוטין, לא מעוניינת להשתתף בסמלים ובטקסים ציוניים-חילוניים. ויחד עם זה חב"ד נותנת אהבה גדולה לכל יהודי באשר הוא. כל אלו שהתרעמו והופתעו אתמול, הוכיחו שהם מעולם לא אהבו את חב"ד מתוך סובלנות למשהו שונה, אלא כי בדמיונם הכוזב חב"ד היתה נראית תנועה חילונית. אז או
חרדי24.04.20
קצר וקולע הלוואי וכל אחד היה אוהב את השני באהבה אמיתית כמו החבדניקים אין עליהם
אנונימי28.04.21
33
כותב יפה מנדי! הבעיה של חב''ד שיותר חשוב להם שאנשים יאמנו ברבה, מאשר באלוקים.
ללא שם24.04.20
ויאמינו בה' ובמשה עבדו, אין להפריד בין הדברים. בחב"ד כל הזמן מדברים על ה', התוכן של כל מאמר חסידות הוא ידיעת אלקות
משה05.05.20
32
אין עלייך מענדי!!!
שלום23.04.20
31
תורת חב"ד אינה סגורה והרבי מצטט מכל חלקי התורה ומכל גדולי ישראל. אם תראה ארון ספרים בבית כנסת חב"די או בית של חבדניק איש ספר (ויש רבים כאלה) תיווכח שיש שם ספרים מכל הסוגים מברסלב ועד ספרי הרב עובדיה יוסף, מספרי חסידות פולין ועד ספרי בריסק. חב"ד אינה חייבת להחזיק בכתבי הרב צבי יהודה קוק הסותרים את שי
לדתי לאומי מתגובה 5126.04.20
30
הרבי אמר (עיין בספר בין אור לחושך עמ' 23) שבהקמת המדינה לא עברו על האיסור של "דחיקת הקץ", משום שהיו אז (בזמן מלחמת העצמאות) במצב של פיקוח נפש וזה היה מוכרח. כך גם נראה באגרת הרבי הריי"צ מי"ד אייר תש"ח (אגרות קודש מוהריי"צ ח"ט) שבגלל המצב המסוכן שארץ ישראל הייתה בסכנת השמדה על ידי הערבים - חייבים להש
בנוגע לג' השבועות25.04.20
29
תסתמוווווווו איך אתם מדברים על אנשי אלוקיםםםםםםם
כעי24.04.20
28
האידאולוגיה לא שונה אבל הפרקטיקה שונה בתכלית . בעוד לבד עוזרת ומסייעת לכל יהודי בעולם לרבות מדינות אויב , סאטמר מפגינה ומסיתה נדג מדינת היהודים בכל העולם לרבות מדינת ישראל
רון 24.04.20
27
טור מדויק ויפה מאוד. אחרי שקוראים את הטור הזה אפשר להבין כמה חב"ד הולכת בין הטיפות במסירות נפש. מקרבת כל יהודי באשר הוא יהודי במסירות ומאוד פנים שאין שני להם. אבל היא לא עושה את כל זה בגלל יכולת גדולה יותר לוותר על מנהגי ורוח תורתנו הקדושה. אלא להפך מצד אהבת ישראל אמת היא נצחית לפני ה אייר תש
חרדי24.04.20
26
התשובה היא מאוד פשוטה שהרבי מחבד האחרון שינה מדרכו והשקפתו של הרש"ב זי"ע כמו שקרה בעוד החסידויות, מצד אחד הרבי מחבד שהיה לו זיכרון טוב וידע את כל ספרי חבד, הוא ידע טוב מאוד שהרשב היה נגד הציונות לא רק בגלל החילוניות שבו, אלא גם בגלל איסור שלש שבועות בדיוק כמו סאטמער, שזה אומר שאפילו אם כל המדינה תהי
האמת24.04.20
ההפך הוא הנכון. לגופם של דברים: הרבי יודע את כל התורה (וכן את ''התורה חדשה''). הרבי אמר וכתב עשרות עם לא מאות פעמים נגד השיטה האדיאולגית של הציונות כ מ ו אדמ''ור הרש''ב. הרבי ביטל את נשיאותו ממספר ישיבות בגלל ששרו התקווה. הרבי למד באונברסיטה בשביל לקבל גישה לארכיונים ולמצוא ספרים יהודים.(כפי הנראה
שקרן!24.04.20
תשמע תשמור את מה שיש לך על הרבי שלנו לעצמך
דני24.04.20
ותדבר בכבוד על הרבי
אדם שפוי24.04.20
אתה בחור טיפש שכל מילה שכתבת יותר שגויה מהשניה
שמואל24.04.20
25
אחר כל ההסבר הנ"ל איך זה מסתדר שלפני שנתיים מושי הולצברג וסבו כן הדליקו משואה .... מה זה פעם כן , והפעם לא ... לא ברור לי הזיגזוג.... ונראה לי שיותר מימה שאתה עצמך כתבת בפתח דבריך שאתה עצמך לא יודע ויש לך קושי להגדיר את הדיאולוגיה בצורה מדויקת ..מראה על תסבוכת וראייה עמומה בקשר של חב"ד ביחס למדינה..
פינקי23.04.20
אין בזה שום "זיגזג"! אז, רבני חב"ד יצאו בקריאה שלא ידליק ואפ"כ הדליק!
ממ24.04.20
ההבדל הוא שהולצברג וסבו הדליקו בתור איש פרטי עם טרגדיה פרטית משא"כ היא שמגיעה בתור שלוחת חב"ד הוי אומר נציגת כל חסידי חב"ד + ייצוג הארגון. ועל זה זכותם של הרבנים לומר להם לא!
יוסף שמואל23.04.20
סבו של מוישי הולצברג בהדלקת המשואה אמר ולתפארת מדינת ארץ ישראל שזה מה שמגלם בתוכו את מה שמענדי הסביר לא מעניין אותם תפארת מדינת ישראל כמדינה אבל מעניין אותם תפארת מדינת ארץ ישראל כהמדינה ששייכת לעם ישראל
יהודה23.04.20
גם אז הייתה התנגדות למהלך הזה, אך מוישי הולצברג וסבו לא הדליקו את המשואה בשם חב"ד אלא כנפגעי פעולות האיבה. במקרה שלנו חני ליפשיץ נבחרה כנציגת חב"ד להדלקת המשואה ואת זה לא ניתן לאשר
חב"ד23.04.20
הוא באמת לא הקשיב לרבנים ועורר סערה גדולה בחב"ד
ע23.04.20
24
הבעיה היא צניעות אילו היה גבר זה היה עובר. ציונות השקפה בלה בלה הכל כיסוי נאה לבעיה מרכזית של חבד: חוסר צניעות נשותיהם
חוסר צניעות נשות חבד מכה שלא חלמו עליה ז26.04.20
23
מי אתה בכלל, עלוב נפש, שתפער פיך על קדושי עליון הרבי הריי"ץ והרבי נשיא דורנו?! אתה מתכחש שוב ושוב לדברי הרבי הריי"צ המנומקים היטב מתש"ח (אג"ק שלו חלק ט, אגרת מי"ד אייר תש"ח. עיין שם) שבמצב שנוצר בתש"ח חייבים לעזור בהגנת ארץ ישראל (וזאת למרות ההתנגדות לציונות). אתה חוזר על טיעון ג' השבועות הלא רלוונ
לרשע המזלזל ברבי (31. 30) 24.04.20
22
הרבי הרש"ב חי בתקופה שבה הרעיון הציוני צבר עוצמה וגרף אחריו מחנות שלמים. לכן, מלחמתו בציונות נשאה אופי של שלילה רעיונית מוחלטת. לעומתו, הרבי הריי"צ חי בדור ביניים. בתקופה שבה הציונות נשאה עדיין אופי דומה לזה שהיה לה בימי אביו, אך גם בתקופה מאוחרת יותר, שבה קרם הרעיון הציוני עור וגידים והתמסד למסגרת
הסבר על דיעות אדמור"י חב"ד24.04.20
21
דווקא בגלל שחבד ככ מעורבת בציבור לצורך קירוב. לכן חשוב לה שבעתיים להמנע מכל סממן חילוני.
נקודה למחשבה24.04.20
20
תסלחו לי, אבל אני מתקשה להבין על מה כל הרעש. התקשורת מנפחת את טקס הדלקת המשואות כאילו זה מעמד הר סיני. זהו טקס טרחני ומיושן. אם לא היו עושים מהטקס הזה עניין כזה גדול, אז לאף אחד לא היה איכפת אם מישהו ביטל את השתתפותו. גם כעת התקשורת הכללית מבליטה את סיפור ביטול הופעתה של הגברת ליפשיץ. בכך היא מנצי
שוקי24.04.20
19
חב"ד עד קום המדינה התנגדה גם לד המעשי של הציונות כולל עליה לארץ וכל פעולה גשמית להקמת מדינה מתוך תפיסה של גאולה ניסית. כל זה לא השתנה גם עם קום המדינה. מה שכן השתנה זה שחב"ד שינתה את האידיאולגיה בהתאם למציאות שהשתנתה, ואחרי שקמה המדינה ראו בכך הארת פנים של הקב"ה, שבאה אחרי השואה. בסוף הם יזכו ויבינו
דני23.04.20
הרבי אומר, שעצם המחשבה בממשלה שכזו שהיא "אתחלתא דגאולה", זהו מרחיק ביותר את הגאולה.
ממ24.04.20
קודם כל בקיבוץ גליות שהספרדים עלו לפה וחילנו אותם בכוח זה לא שווה כלום, ולא רק שזה לא שווה זה מראה שזה כלל לא הקיבוץ גליות שמדובר בישעיה, כי בישעיה כתוב שיהיה קיבוץ גליות קדושה שרק נהיים יותר קרובים להשם ומשיח בא מיד ולא שיורדים מהאמונה ומהדת, אתה יודע כמה יהודים היו שומרי מסורת ודתיים בצרפת ושלחו
קצת שכל24.04.20
כל מילה בסלע!
ממ24.04.20
18
בסידור חב״ד לא מופיעה תפילה לשלום מדינת ישראל אחרי ״יקום פורקן״ ורב בית הכנסת בפירוש שולל את התפילה. אני מניח שתשלומי ביטוח לאומי מגיעים בזמן.
ללא שם29.05.22
1.אנחנו מתפללים לביאת משיח ועד אז אנחנו בכלות ואין עניין להתפלל על המדינה הגלותית,יש עניין להתפלל על עם ישראל ובשביל זה יש את יקום פורקן וכו' 2 למה אתה חושב שאנחנו חיים על חשבונך? חבדניקים עובדים יותר ממך יא משתכר במינימום
חבד30.09.22
17
עיין היטב היטב בקובץ הברחת וגם ירשת של מנחם קרן קרץ ובו כל האמת על סטמאר בשואה.
לסטמארי המגיב (30-31) וסיפורי חלומותיו26.04.20
16
הרבי לא היה היחיד שהצטרף לממ"ד אלא גם השפע חיים מצאנז. שני גדולי עולם אלו אינם זקוקים להסכמת אף אחד.
למגיב 2824.04.20
15
האם על הולצברג גם איימו?
ללא שם24.04.20
14
פעם ראשונה בחיים שאני שומע את צמד המילים הזה.. , נראה לי שזה אומץ. הסבר יפה מאד.
שלום24.04.20
80% מחב"ד אומרים הרבי זי"ע וכד'
ע24.04.20
שטיות אפילו המיעוט האנטי (ש מ נ ס ה להראות כאילו הוא רוב) אומר "הרבי נש''ד'' או "רבינו" וכיוצ'. אגב תבדוק לפי מספר הבחורים שמסיימים קבוצה וראה מי הרוב. (רמז: לא האנטים)
די24.04.20
13
מענדי אני חייב תשובה למה בכאן 11 הפסיקו לשדר את ההמשך של הסדרה נייעס כפי מה שהראו מה שהולך לבוא בפרקים הבאים זה משהו איתך על חצירות הרבנים והכי מוכח מזה נודע לנו השבוע על גניזת המכתב של ר חיים
חייב תשובה24.04.20
12
אלוף
ל23.04.20
11
אני לא חושב שיש כל כך הרבה צניעות בציבור הליטאי. קשוט עצמך תחילה. הרי ידוע מה המצב בציבור הליטאי המודרני. רוב נשות חב"ד צנועות ואין לשים לב לעשבים שוטים.
חוסר צניעות? (54) 26.04.20
10
חזק וברוך!! הסביר מאד יפה את גישת חב"ד, ואכן עם כל מה שהרבה חרדים אוהבים להלעיז על חב"ד אבל בתכל'ס הרבי מחב"ד היה לגמרי נגד הציונות,
מישהו26.04.20
9
היה חבדניק מעפולה שהדליק משואה בניגוד לדעת רבני חב"ד. למרות בקשות הרבנים ופנייתם אליו הוא הדליק אך כאדם פרטי. הוא גם אב שכול ולכן היחס אליו היה יותר מתחשב ועדין מצד הרבנים מטבע הדברים (בניגוד למה שטוענים כמה אנשים, העובדה שהחסיד הנ"ל הוא קרובו של הרב ירוסלבסקי מגדולי רבני חב"ד לא שינתה דבר. רבני חב"
הסבר למגיב 3224.04.20
8
יש בעיה בשיטת חב"ד לגבי המדינה שא"א להתמודד איתה כי יש סתירה בשיטה מיניה וביה. שיטת סאטמר היא שאסור להיות מדינה לפני משיח וממילא אסור לנו לעזור או לתמוך בשום דבר ששייכים אליו. שיטה שאני לא מסכים איתה אך היא ברורה וחלקה. יש גם שיטה שלמרות שהיה אסור ליהודי שומר מצוות להקים מדינה לפני ביאת המשיח, עכשיו
חסיד שפוי24.04.20
הג' שבועות לא תפסה אף פעם מקום עיקרי באידלוגיה של הרבי רש"ב, כשתסתכל בכתביו זה לא היה אלא כעין אסמכתא. הטענה העיקרית שלו היה שהתנועה הציונית מרחיקה יהודים מהתורה. לאורך הזמן הדברים השתנו ועכשיו מדינת ישראל מציל מליוני יהודים מהתבללות מנישואי תערובת וכולי' אז האידלוגיה השתנה.יש טוענים שאחר שהאו"ם ה
אבי25.04.20
הסיבה לכיבוש שטחים ולא לוותר על אף שעל בארץ ישראל זב בגלל סיבות ביטחוניות או במילים אחרות פיקוח נפש אז אותו פיקוח נפש דוחה את הבעיה של ג השבועות וכן את המצפון על שיתוף הפעולה עם יהודים לא שומרי תורה ומצוות לעת עתה
צבי24.04.20
אם יש איסור לעשות מדינה לפני משיח, איך יכול להיות היתר לכבוש בכח ארצות נגד רצון האומות בגלל סכנה? מותר לנו לעשות מעשה מעצמנו למרוד באומות ולכבוש ארצות דרך ממשלה שמעודדת חילול שבת ומצעדי גאווה וכל מיני איסורים אחרים? כאשר יש מלחמה גם אני מתפלל שהמדינה תצליח, אבל לא לעודד את מנהיגי המדינה אישית שיתפסו
חסיד שפוי24.04.20
העניין מאוד פשוט. האיסור על מסירת שטחים לשיטת הרבי שליט"א הוא לא בשביל לכבוש שטחים, אלא משום פיקוח נפש. תפתח את השיחות של הרבי ותראה שכל העניין הוא ממה שכתוב ברמב"ם שאין לתת לנכרים שום אחיזת רגל איפה שיש יהודים (גם בחו"ל) משום פיקוח נפש. וכ"ש כאן שהם באים בפירוש לפגוע (ולא על עסקי קש ותבן. ע"ש.) אפש
מ24.04.20
המהרל מפראג פוסק שלעבור על ה3 שבועות זה ביהרג ואל יעבור, דהיינו שזה לא נדחה מפני פיקוח נפש, הפוסקים דנו בדבריו למה הרי רק בג' עבירות החמורות זה יהרג ואל יעבור אבל זוהי דעתו של המהרל, ולגבי שיתוף פעולה עם כופרים ומחטיאי הרבים וחוקים נגד ההלכה כמדומני שזה אסור גם לשיטת חבד ולשיטת כל החרדים, ואין פה במ
א24.04.20
צודק מה שאתה אומר חשבתי מזמן, והשיטה המוזרה הזאת להלחם בעד שלימות הארץ זה אומר שהוא לא אוחז שקיים איסור 3 שבועות אחרת מה ההתעקשות הזאת כשגם שלטון יהודי בירושלים לבד זה אסור אז למה להרבות יותר באיסור שהכל צריך להיות בשטח יהודי? והתשובה שחבד עונים זה מפני פיקוח נפש,
א24.04.20
7
מילה בסלע! :)
g24.04.20
6
ברור שבישראל המצב רחוק מלהיות טוב מבחינה בטחונית ואיש לא אמר שכאן יותר טוב מבחינה זו. ברור שאנחנו לא נמצאים בשווייץ ולא בניו זילנד. אף אחד לא אומר שכאן הכל מושלם. להיפך. אך ברור שברגע שהיהודים כבר פה וחיים פה 6 מיליון יהודים, עליהם להגן על חייהם ולא לתת לערבים שטחים. נניח שהציונים טעו בהקמת המדינה,
לחרדי מ-4626.04.20
5
קטונתי. אני מעריך מאוד את תורת חב"ד, את רבניה ולומדיה. ולומד בצמא את דבריהם (אף כי איני משתייך לזרם החב"די ואפילו לא לזרם החרדי). אין ספק שעניין השליחים של הרבי הוא אחד ממעשי החסד והקרבה הגדולים ביותר שיש בולם כיום. והטענה כי חב"ד מחד הם תנועה אידאולוגית נגד הציונות ומאידך אוהבים את עמ"י ודואגים למד
ניסיון להסבר הבעיתיות בהתנהלות חב"ד שמשת26.04.20
יש משהו מאוד נכון באיך שהגדרת אתזה. כאילו רק אצלם נמצאת האמת. עם כל הקבלה של האחר,הם ישארו במסורת והסגנון שלהם
חבד28.04.20
4
עכשיו גיליתם את פרצופכם האמיתי ואנא התרחקו מכל מוסדות המדינה צה"ל הכנסת ו
אברהם הרצליך24.04.20
3
הרבי הלך בעקבות חמיו הרבי הריי"צ שגם הוא הכיר במדינה ושלח חסידים לגור בארץ ישראל ולהקים את כפר חב"ד בתמיכה כספית ציונית. הרבי הרש"ב התנגד להקמת המדינה גם בגלל ג' השבועות אך משהוקמה המדינה והיא עובדה קיימת (בקשר לעניין ג' השבועות כעת - עיין בספר בין אור לחושך לרב וולפא בתחילתו בהרחבה) - אין טעם להמש
למגיב 13 הטיפש24.04.20
כסיל אני יענה לך אחד אחד, לגבי הרייץ אני יודע שיש תורה ממנו מליל הסדר שגלות יהודים אצל יהודים יותר קשה מגלות אצל גויים, ולכן הוא עבר לאמריקה ולא לארץ, וגם אם הוא הקים כפר חבד זה לא בגלל הציונות או לעבור על ה3 שבועות, זה לא היה כדי לתפוס את השלטון בארץ, אלא כמו כל הצדיקים וכמו העלייה של תלמידי הבעש"
אמת24.04.20
2
לא מתאים הפרסומת שלפני הוידיאו לאתר חרדי...
לא משנה24.04.20
1
איש באמונתו יחייה חייבים הפרדת דת ומדינה לאלתר
הפרדת דת ומדינה לאלתר25.11.23
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

ברוקלין על הרגליים: חגיגת ענק לרגל 40 שנה ללימוד הרמב"ם

חזקי שטרן | 28.04.24

באר האמונה

ערב שביעי של פסח: ר' מיילעך החדיר אמונה ברעווא דרעווין

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ותחזינה עינינו 

מול מקום המקדש | האדמו"ר והמשפיע פתחו בריקוד נלהב 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

וספרתם לכם

החסידים זכו לשמוע ספירה מהרבי - שעבר לפני התיבה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

הגומל לחייבים טובות

מול אלפי חסידים נרגשים: האדמו"ר מבעלזא בירך הגומל 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

מועדים ורגלים

ואמרתם זבח פסח | המונים בטיש של הרבי בחוה"מ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

אכלו אבהתנא

טיש בלבן | האדמו"ר ערך טיש והכיבוד היה בצבע לבן בלבד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

גלריה מסכמת 

האדמו"ר מרובע ח' אמר הלל באפיית מצות | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

סיפור למוצ"ש

כך הבעל שם טוב הקדוש ניצל מסכנת הדרכים והשודדים

ורד שאלתיאל | 27.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

הסגולה למוצ"ש

מדוע הבעש"ט השתוקק להגיע לארץ ואיך זה קשור לפסח?

כיכר השבת | 27.04.24

אילנות טובות

בין עצי הפרי הרבי פצח בריקוד לאחר ברכת האילנות

חיים רוזנבוים | 26.04.24

יט ניסן

מאמר לרגל היארצייט: 'קה אכסוף' – איך הניגון 'נוגע' בך?

ורד שאלתיאל | 26.04.24

צפו בתיעוד

מראות הוד מערב החג בצל האדמו"ר מב"פ

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

לב אלמנה ארנין

המשפיע והגאב"ד אפו מצות לאלמנות 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

ביקור הוד

האדמו"ר העניק טנא מלא פירות לחסידים 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

עליה לרגל

ושם נעלה ונראה: באישון ליל, האדמו"ר העתיר על יד הכותל

חיים רוזנבוים | 26.04.24

בכל דור ודור

האדמו"ר שתה את המים שלנו - ואפה את המצות | גלריה

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

בעלי עסקים?

כך תזהו חשבונית פיקטיבית • מסייעים למניעת פשיעה וטרור 

כיכר בשיתוף רשות המיסים | מקודם