כיכר השבת

פרסום ראשון

הצוואה נחשפת; היכן המנורה של סאדיגורה

בצוואתו, הוריש הרבי מסאדיגורה את החנוכייה שעברה בירושה אצל אדמו"רי החסידות למעלה ממאה שנה, לבנו ממשיך דרכו • המנורה הוסתרה ובחסידות - זועמים (חסידים)

60
שאול כהנא | כיכר השבת | כ"ו בכסלו | 12.12.20
האדמו"ר מסאדיגורה בהדלקת נר חנוכה (צילום: באדיבות המצלם)

אלפי חסידי סאדיגורה שהגיעו להשתתף במעמד הדלקת נר ראשון של חנוכה אצל האדמו"ר, בבית המדרש הגדול של החסידות בעיר בני ברק - נדהמו.

לראשונה מזה שנים ארוכות בבית סדיגורא, האדמו"ר הדליק את הנר בחנוכייה רגילה ולא במנורה העוברת בירושה מאז האדמו"ר ה'אור ישראל' מסאדיגורה, נכדו של הס"ק מרוז'ין, מזה כ-140 שנה.

אדמו"רי שושלת בית סאדיגורה, היו מדליקים במנורה מיוחסת זו, אך השנה, נאלץ האדמו"ר הצעיר מסאדיגורה, לו זו השנה הראשונה שהוא מדליק בפני החסידים, להדליק בחנוכייה אחרת. מדוע?

עד כה, פורסמה ברבים צוואתו של האדמו"ר ה'אבירי ים' שמינה את בנו החמישי להיות ממלא מקומו. הצוואה הופרה למגינת לב חסידי סאדיגורה בפרט ועולם החסידות כולו בכלל, בעקבות טענות של חלק מבני המשפחה, מה שהוביל למינוי אדמו"רים בירושלים ובלונדון.

האדמו"ר ה'אבירי ים' מדליק במנורה המיוחסת (צילום: שוקי לרר)

מתברר, כך נודע ל'כיכר השבת', כי בחלק נוסף ופנימי של הצוואה העוסק בחלוקת הירושה לבני המשפחה, הוריש האדמו"ר הקודם את חפצי הקדושה העתיקים שהיו ברשותו, והעניק אותם לבניו.

מי שזכה במנורה המיוחסת והיקרה, היה האדמו"ר מסאדיגורה שמונה למלא את מקום אביו. אך למרות הצוואה המפורשת, ובניגוד מוחלט לנכתב בה, היה מי שבחר להעלים את המנורה ולא להעבירה לחזקת הרבי.

הצוואה

עובדה זו, בשילוב היחס הבלתי ראוי לאדמו"ר, שמונעים ממנו גישה לחדר הקבלת קהל ולמקווה של האדמו"ר, הובילו שוב לתסיסה בקרב החסידים.

אך האדמו"ר, שכבר ידע מראש כי מונעים ממנו את קבלת המגיע לו לפי הצוואה, הקדים והזהיר כבר במוצ"ש שעבר, י"ט כסליו הילולת המגיד ממעזריטש שעל צאצאיו הוא נמנה, שלא לעסוק כלל במחלוקת ולא לענות דבר למחרפים.

בין דבריו אמר האדמו"ר לקהל חסידיו, "אנו מתפללים שלשה פעמים בכל יום 'אלוקי, נצור לשוני מרע ושפתי מדבר מרמה, ולמקללי נפשי תדום, ונפשי כעפר לכל תהיה', אנו מבקשים מהשי"ת עצור נא את לשוני מלדבר דברים שאינם טובים, וגם למקללי נפשי אשתוק ולא אשיב, ואקיים "ונפשי כעפר לכל תהיה".

"הדברים האלו אינם "לחש" בעלמא שיהודי צריך לומר שלשה פעמים בכל יום לאחר התפילה", אמר הרבי, "זוהי תפילה ובקשה שיהודי מבקש מהשי"ת ג' פעמים בכל יום, אפילו בשבת, ואפילו ביו"ט - "נצור לשוני מרע, ושפתי מדבר מרמה". על זה מוסיף ומבקש כל יהודי בקשה נוספת "ולמקללי נפשי תדום", כי גם זאת צריך כל יהודי להבין, שעליו לבקש את הבקשה שאכן יזכה להיות במדרגה הזאת ולהתנהג כך בפועל, שיוכל לקיים בפועל - "ולמקללי נפשי תדום".

הוסיף האדמו"ר מסאדיגורה, "ולאחר הבקשות האלו אפשר לבקש שיתקיים גם "פתח לבי בתורתך, ואחרי מצותיך תרדוף נפשי", וי"ל הרמז בזה דאם חפצים להנצל שיוכל להתקיים בו "נצור לשוני מרע, ושפתי מדבר מרמה" העצה היא "פתח לבי בתורתך ואחרי מצותיך תרדוף נפשי", כי אם יהיה לאדם פתיחת הלב לתורה, אם רצונותיו יהיו לרוץ אחרי המצות, מכוח זה כבר תהיה לו שמירה ויוכל להזהר מלדבר לה"ר, מכוח זה כבר תהיה לו שמירה שיוכל לקיים "ושפתי מדבר מרמה", וגם יוכל לזכות לקיים "ולמקללי נפשי תדום".

לסיום קרא האדמו"ר לחסידים, "הדברים ידועים, וכל הקהל מבינים כלפי מה הדברים אמורים, ברצוני לומר שהנני אוסר לדבר מזה, האמת הוא שהתורה הק' אוסרת זאת, השי"ת אוסר לדבר מזה, אסור לדבר מכל זה, לא להזכיר אודות זה, וכל שכן וכל שכן שלא להיות עסוקים ושקועים בזה".

כדי לעורר שוב את הדברים שלא לעסוק בנושא הכאוב, למרות הזעם בעקבות התנהלות חלק מבני המשפחה כלפי האדמו"ר, הדפיסו בחסידות את דברי הרבי והפיצו אותם שוב לחסידים לקראת חג החנוכה.

עו"ד אופיר צברי ועו"ד משה ליפל, המייצגים את משפחת האדמו"ר מסדיגורה זצוק"ל, מסרו בתגובה ל'כיכר השבת' כי למרבית יורשי האדמו"ר המנוח (מלבד האדמו"ר מסדיגורה בני ברק, הרב יצחק יהושע העשיל פרידמאן) יש טענות קשות בנוגע לתוקף ולתוכן הצוואות השונות שנחתמו על ידי האדמו"ר המנוח באותו היום.

לדבריהם, "מי שמבקש לקיים רק את החלקים בצוואה הנטענת שמתאימים לו, מי שמתנער מהסכמים שחתם, ומי שגונב חפצים יקרי ערך במעשה שוד מבית הרבנית, כולא את הרבנית, תוקף פיזית את נציגיה, ומנסה לגרש אותה מביתה, מוטב שלא יעלה טענות מדוע אינו מקבל דבר מה כזה או אחר שהוא טוען שהוא זכאי לו כדין. כבר נאמר, כי "אל תען כסיל כאולתו פן תשוה לו גם אתה", ולכן מלוא הטענות והעובדות האמיתיות יתבררו כפי שנדרש על פי דין, ולא בתקשורת, ודי בזה".

תוכן שאסור לפספס
60 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
לא יאומן! איך צוואתו המפורשת של האדמו"ר היא ללעג וקלס בידי יורשיו
רחמיסטריבקא12.12.20
36
מצד אחד הרבי הקדוש אומר ולמקללי נפשי תדום. בפועל הוא שולח קונטרס דברי שלום ואמת המלא דברי מחלוקת לכל העולם... די עם הצביעות .
אברהם חיים12.12.20
חוצפן! לך תבקש סליחה מכבוד קדושתו! תפסיקו! רק נוצרים יכולים ככה לבזות את ה"קדושים" שלהם!
אלחנן18.01.21
35
אין על האדמו"ר!!
ללא שם12.12.20

הצגת כל התגובות

34
אשריכם חסידי סאדיגורה שזכיתם לרבי שכזה. רבי שיודע מה הוא רוצה מעצמו ודורש ממכם להענות לדרישותיו. עם כזה רבי וודאי תמשיכו ותעלו הלאה במעלות התורה והיראה. ולזה שאמר שזו לא חוכמה לדרוש שקט וצריך לפעול למען השלום, הרבי כל הזמן פועל למען זה, ואף שאני לא חסיד סאדיגורה, אני מעריץ גדול של הרבי הענק הזה ולכן
אשריכם!!!13.12.20
33
יחי הרבי החדש אדוננו מורנו ורבינו הגה"צ רי"ה מלך המשיח לעולם ועד
יחי12.12.20
זה שאתה חבדנ'יק זה לא אומר שגם סאדיגורא חבד'ניקים
אלחנן18.01.21
32
היה מן הראוי שגם באתרי החדשות החרדים יקיימו את דברי האדמו"ר שליט"א [שע"י התנהגותו ודבריו מבינים את צוואת אביו] ולא ידברו מעניין המחלוקת כלל רק יביאו דברי תורה ותיעוד מכל החצרות.
צודק12.12.20
31
בס"ד אני לא מבינה את האמא שלו איך את יכולה לראות את הצער של הבן הקטן שלך ולהמשיך להתעלל בו כך. ממש כמו יוסף הצדיק נשמה טובה. כואב הלב רואים את העצב על הפנים שלו. את התנועות ידיים העגומות. די כבר...קצת רחמים.
אמא13.12.20
אבל כל אמא צריכה לדאוג כמה שיוכלה להשכין שלום בין הילדים שלה. ולא ההיפך. לא כבוד ולא כסף ילוו אותנו אחרי 120 שנה רק מצוות ומעשים טובים. שלום רב לאוהבי תורתך ואין למו מכשול. אנחנו לימדנו את הילדים שלנו לדבר והם מלמדים אותנו לשתוקקקקקק. לעשות הכל אבל הכל למען השלום.
שלום רב13.12.20
את צודקת חלקית. אין לו בכלל עצב על הפנים, נא לא להגזים. תנועות הידייים שלו ממש לא עגומות, זוהי דרכו. הוא בסה''כ קצת יותר מאופק מאביו ולכן מניע את ידיו בהתאם. לכו פעם אחת לטיש, תרגישו את העוצמות, ופשוט תבינו שבזמן שבעולם עדיין עסוקים עם המחלוקת החסידים עסוקים בלהתעלות יחד עם רבם.
אוהד סאדיגוראי13.12.20
30
בן כמה האדמור הזה הוא נראה בן 30
אחי12.12.20
ואם אביו בחר בו כנראה יש סיבה טובה
יהודי12.12.20
יכול להיות גם שלא...
פלדמן13.12.20
29
תגובה לחצוף .בשם חכמה מתפרצת ..אתה אדם מושחת ...הוא ביקש להיות היורש?? טיפש ..ונבל.זו הצוואה ...וב הוא הוכתר ע"י הקהילה בעקבות הצוואה ה"ק..ושיאריך ימים על ממלכתו לביג"צ אכי"ר
אסתר 12.12.20
28
טעות - צריך לכתוב -מליוני החסידים ולא אלפי החסידים...
חסיד12.12.20
27
וואו - אלפי חסידי סאדיגורה - אני הייתי בטוח שחסידות סאדיגורה בני ברק מונה 28,000 חסידים ... האם נשארו חלק בבית ???
חיים ברגר13.12.20
26
גם את הצד השני
אולי כדאי להביא12.12.20
25
לא מבין את הצוואה. אבל אם כך נכתב יש לכבדה!!! גם למי שזה לא נעים.
צ'למער12.12.20
צוואה איננה תורה מסיני.
פלדמן13.12.20
24
לא הבנתי.. העורכי דין הם נגד האדמו''ר הצעיר שבבני ברק?
ממ12.12.20
זה העו"ד של הרבנית והאח הבכור, ולכן בחרו לכתוב בכתבה שהוא העו"ד של ה"משפחה".
חסיד שפוי14.12.20
23
איזו תגובה רדודה! אין להם מה לענות אז טוחנים מים, וחוזרים על אותם משפטים שאינם נכונים שוב ושוב. וכן סוכ"ס שיש כתבה המשקפת באמת את הנעשה ולא הופכת את הנרדף לרודף. וד"ל
מ12.12.20
22
מחלוקת כזה מתאים לסאטמר, נראה שסדיגורה ניצח את צאנז
דוד13.12.20
דרך החסידות הוא בסדיגורה אין שום חסידות עם מחלוקת כזה
חסיד13.12.20
21
מורי ורבותי! אין די בזה שלא ידברו וכו'. וכל ילד מבין שעכשיו ידברו גם ידברו על שזה שאסור לדבר... בשביל שלום אמיתי עם האמא ועם כל המשפחה צריכים להשקיע ולטרוח עד שיגיע השלום המיוחל לתפארת המשפחה הכבודה.
דעת תורה12.12.20
אי אפשר לריב עם קיר ברגע שלא ידברו ולא יגיבו יימאס להם כל המחלוקת.... מעניין איך שמשפחת כהן מירושלים נמנים על בני ברק ולא רוצים להכיר במש"י....?! חומר למחשבה.... מה היה הסיפור אתם צריכים לשאול את מש"י...
שלום!?13.12.20
20
האדמו"ר זצ"ל כתב מפורשות מי היורש. כל השאר הבל.
האדמו"ר זצ"ל כתב מפורשות מי היורש. כל הש12.12.20
19
עם מי רוב החסידים הולכים ?
בניה12.12.20
עם כבו"ק אדמו"ר שליט"א, עליו נסובה הכתבה הנוכחית
כמובן12.12.20
18
אם אעשה חסד עם סדיגורה, בירושלים, זה לא מגיע אפילו לכדי 40 איש של חסידים. בלונדון, אין אפילו 2 מניינים של חסידי סדיגורה, אולי כמניין בקושי רב. בחצר המרכזית של בני ברק, יש אולי אולי בקושי רב כ200 איש. אז אולי ייחד עם הנשים, הבחורים, הנערות, הילדים והתינוקות, יש מצב להגיע לאלף נפשות. כעת נתייחס לכות
"אלפי"13.12.20
17
אשרי חסידות סאדיגורה שזהו האדמו"ר העומד בראשה. צדיק, בעל מידות טהורות, המעביר על מידותיו, מן הנעלבים ואינם עולבים, שומעים חרפתם ואינם משיבים. נתקיימו בו ממש כל המעלות להמשיך את שושלת הזהב מהמגיד ממעזריטש, הרה"ק מרוז'ין ואבותיו הק' לבית סאדיגורה. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם..."
וואו12.12.20
16
זה שלא שומרים על ונשמרתם דווקא מעניין פה יותר בסיפור הזה
זה מה שמדהים???12.12.20
צודק לגמרי
פלדמן13.12.20
15
תשתדלו בבקשה להפסיק לכתוב על סדיגורא. סתם מחלוקת לשה"ר ורכילות זה לא מוסיף לאף יהודי כלום
די כבר12.12.20
14
אני לא מבין גדול, אבל העדינות ויראת השמים פשוט נשקפות מפניו של הרבי הצעיר
מישהו13.12.20
13
ברור שהאדמור שנפטר בחר בבן הצעיר מסיבה אחת עיקרית, שהוא הכי לא דומה לאשתו ולשאר בניו, וזו סיבה מספיק חשובה לתמוך באדמור הצעיר, גם למי שלא נמנה על חסידיו, ואפי לא נמנה על עולם החסידות כלל.
יוסף12.12.20
12
אמור לי מי עורך דינך ואומר לך האם אתה צודק.. המערערים לקחו את משה ליפל וד"ל... .
בני ברקי12.12.20
אתה צודק
חיים12.12.20
11
חנוכה זה לא חג
sari12.12.20
בור ועם הארץ
בו"ה13.12.20
10
זה שהוא כתב שגם החנוכיה תגיע אדמור הזה זה אאומר שהוא ידע טוב מאד מה הוא עושה וזה לא יצא בטעות, הוא רוצה המשכיות דקדושא לחסידות ולא להפוך אותה למאפיוזה.
נחמנית12.12.20
9
יש מקשין, הלנצח תאכל חרב דקדושה? בגין קטטייא דצדיקייא עבידא דאתי לעלמא אנדרלמוסיא. ואיהי אנשא דהויין גבאייא בעו למיעבד סולחא, ובעידנא דמשיחייא ברעווא דאשתא דמנורתא, זכאין אינון
חלק ג דף תתיט12.12.20
8
*אלפי* החסידים?!
סתם אחד12.12.20
7
איזה מידות טהורות של אדמו"ר בן 24 שבשביל כסאו מסכסך את כל משפחתו וגם רב עם אמו. מידות קדושות אצילות מיוחדת.
משה12.12.20
אומנם אל תען כסלי.... אך לפעמים תען בכדי שלא יחשוב עצמו לחכם.. א. בוזזזז!!! זה מה שיש לי לומר עליך! ב.אם היתה רוצה יכולתה לברר ולשמוע שהחסידים הם אלו שמינו אותו וקיבלו את מורתו ומה עוד שזה צוואתו של האדמו"ר,,, וסתם אגב מה עם לקיים צוואת המת אפי' שהוא לא היה רב'ה, וכ"ש שזה צוואה ש
יצחק בן דוד12.12.20
רק חסיד יכול עם כל כך הרבה שגיאות כך שנבצר ממני לחשוב שאתה לא חסיד ולא נמנה על קהל החסידים...
ביתר עילית13.12.20
אדון ביתר עלית שלום וברכה! א') גם אם הוא חסיד, זה לא משנה דבר! דבריו זעקו אמת! והוא לא עושה לך טובה בכך!, ב') על פי הלכה {כן, הלכה זה דבר של יהודים! אתה יודע?} תמצא דרך לבקש סליחה מהחסידים על הוצאת השם רע שעשית, ג') גם אני, אינני נמנה על עדת החסידים, אך הוקסמתי משיטתם!
אלחנן18.01.21
ואל תשכח גם את עם ישראל, בשביל לשבת בארץ ישראל רבים עם כל העולם הערבי, הורגים מידי שבוע כמה וכמה ערבים בעזה. האדמור עושה את שמואל עליו, זה שהקרובים אליו ניחנו במידות טובות במיוחד ורבים איתו על כך, זאת לא אשמתו.
א12.12.20
6
שירה יפה, למה לא רואים את ה"עוילם"..
חי13.12.20
כי חסידי משי מוסרים לרשויות. ומהפעם האחרונה שנפתחה חקירה מקפידים בסדיגורא שלא יוציאו תמונות עם ציבור.
ליטאי עם ראש13.12.20
כי אחר כך אח שלו משי שלא מפרגן שכל חיסידי סאדיגורה קיבלו את מרותושל הרבי שליטא הצעיר ילשין שהוא עשה אירוע לא לפי ההנחיות כפי שהוא כבר הלשין והיה הרבה בלאגן
לוי13.12.20
5
אז האח ידליק במנורה נו איזה אסון ליהדות ... די תתבגרו חסידים מתוקים .. הגיע הזמן לעלות לכיתה א ...חאלס לדווח על מריבות של ילדים
דוד12.12.20
דווקא גם האח עצמו בכלל לא הדליק במנורה הזו, כך זה לפחות נראה. ואגב, הגבאים הכינו לרבי שליט''א מנורה חדשה ומפוארת מכסף והוא לא רצה להשתמש בה. במקום זה השתמש במנורה הישנה שלו אותה קיבל מהשווער.
אוהד סאדיגוראי13.12.20
צריך ויתור. לא רק ילד קטן שאח שלו רוצה את הסוכריה שקיבל .
רבקי13.12.20
4
אני לא חסיד, אבל דברי האדמו"ר הזה, כל מה שאמר בקשר "אלקי נצור" מראים על גדלות נהדרת, ולכולנו ללמוד מזה ולהתנהג כפיו.
שמריהו12.12.20
3
הרבי הוא יורש מיליונים ועשיר מופלג. הלוואי על כל חסידיו ככה. כל אחד יכול לעשות בכספו כל מה שהוא רוצה. גם לוותר לאמו ולאחיו הגדול. כך תשקע כל המחלוקת במצולות ים. ואף אחד לא ידבר על זה כלום
עושר שמור13.12.20
אתם לא רואים כמה צער נסוך על פניו הקדושות והטהורות?? כל רצונו הוא אהבת ישראל ואהבת התורה, אביו מינה אותו להמשיך את דרכו כאדמו"ר, ולא הוא מי שבחר בכך. ועל אף ההתעללות הקשה שהוא עובר, אינו עונה ולא משיב שום דבר, שותק ומקבל את הדין באהבה.
די כבר13.12.20
2
צדיקי אמת
מתנגד12.12.20
1
ליבי ליבי זועק איל הוא יקיים מצוות הדחקה החנוכיה לא מיוחסת איזה מרות ממש חרבן הבית משפחות מתמוטטות עדיף למכור את החנוכיה ולחלק לצדקה אגב האם חלקו מעשר מהירושה ???? או שיש פטור ממצות ראה כבוד אם ...
לימור12.12.20
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

ברוקלין על הרגליים: חגיגת ענק לרגל 40 שנה ללימוד הרמב"ם

חזקי שטרן | 28.04.24

באר האמונה

ערב שביעי של פסח: ר' מיילעך החדיר אמונה ברעווא דרעווין

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ותחזינה עינינו 

מול מקום המקדש | האדמו"ר והמשפיע פתחו בריקוד נלהב 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

וספרתם לכם

החסידים זכו לשמוע ספירה מהרבי - שעבר לפני התיבה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

הגומל לחייבים טובות

מול אלפי חסידים נרגשים: האדמו"ר מבעלזא בירך הגומל 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

לכולם ובחינם

באו לטייל בחול המועד בחינם >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

מועדים ורגלים

ואמרתם זבח פסח | המונים בטיש של הרבי בחוה"מ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

אכלו אבהתנא

טיש בלבן | האדמו"ר ערך טיש והכיבוד היה בצבע לבן בלבד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

גלריה מסכמת 

האדמו"ר מרובע ח' אמר הלל באפיית מצות | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

סיפור למוצ"ש

כך הבעל שם טוב הקדוש ניצל מסכנת הדרכים והשודדים

ורד שאלתיאל | 27.04.24
ש

ספיישל לחג

אפילקציה חדשה למהדרין: מטיילים חוויתי בירושלים

כיכר בשיתוף הרל"י | מקודם

הסגולה למוצ"ש

מדוע הבעש"ט השתוקק להגיע לארץ ואיך זה קשור לפסח?

כיכר השבת | 27.04.24

אילנות טובות

בין עצי הפרי הרבי פצח בריקוד לאחר ברכת האילנות

חיים רוזנבוים | 26.04.24

יט ניסן

מאמר לרגל היארצייט: 'קה אכסוף' – איך הניגון 'נוגע' בך?

ורד שאלתיאל | 26.04.24

צפו בתיעוד

מראות הוד מערב החג בצל האדמו"ר מב"פ

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

לב אלמנה ארנין

המשפיע והגאב"ד אפו מצות לאלמנות 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

ביקור הוד

האדמו"ר העניק טנא מלא פירות לחסידים 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

עליה לרגל

ושם נעלה ונראה: באישון ליל, האדמו"ר העתיר על יד הכותל

חיים רוזנבוים | 26.04.24

בכל דור ודור

האדמו"ר שתה את המים שלנו - ואפה את המצות | גלריה

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם