כיכר השבת

בן הרבי, השליטה והדרישה

הציר המפתיע בין בעלזא לשלומי אמונים; מאחורי הקלעים

שיתוף הפעולה בין חסידות בעלזא לסיעת שלומי אמונים - בתוך 'אגודת ישראל', הצליח להפתיע רבים; 'כיכר השבת' חוזר אל ההיסטוריה ומשרטט את מאחורי הקלעים של הציר שמנסה להוביל שינוי (ארץ)

33
שאול כהנא | כיכר השבת | כ"ג בטבת | 07.01.21
הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח
הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח (צילום: יוסי לוי)

שיתוף הפעולה המפתיע בין חסידות בעלזא לסיעת שלומי אמונים בדרישה לשינוי בתוך 'אגודת ישראל', הפך לנושא החם בציבור החסידי המנסה להבין מה פשר הציר המוזר והחדש.

כרקע, נחזור מעט אחורנית לבחירות תשמ"ט, למערכה שקרעה את הציבור החרדי: ליטאים מול חסידים, בעקבות הקמת 'דגל התורה'. החסידות היחידה שהצטרפה למהלך הליטאי, הייתה בעלזא.

כתוצאה מכך, לאורך שנים, בעלזא לא זכתה לייצוג פוליטי ההולם את הקהילה שהלכה וגדלה, עד שהפכה, לפי הנתונים הרשמיים, לחסידות השנייה בגודלה בארץ.

רק לפני קרוב לשני עשורים, חזרה בעלזא לזרועות תנועת אגודת ישראל. תחילה, היחס היה כמו לבן חורג. נציג החסידות, ח"כ ישראל אייכלר, כיהן רק לעיתים ברוטציה.

חתונה בבעלזא (ארכיון 'כיכר')

כאשר גדלה אגודת ישראל, וח"כ אייכלר החל לכהן קדנציות שלמות, החלו החיכוכים סביב שאלת המיקום בסדר הרשימה והתפקיד השייך לו.

כתוצאה מפריימריז שנערכו בשנת תשל"ו, המקום הראשון ברשימה שייך לסיעה המרכזית של חסידות גור, המקום השני לשלומי אמונים של משפחת פרוש שייצגה תחילה את הירושלמים ואת אלו שלא משתייכים לחסידות מוגדרת, וכיום מייצגת את החסידויות הקטנות יותר. המקום השלישי, שייך לסיעה המאוחדת של חסידות ויז'ניץ.

כאשר הצטרפה בעלזא לאגודת ישראל, העניקו לה את המקום הרביעי ברשימה. המקום החמישי כיום, שייך שוב לחסידות גור מתוקף אותם הסכמים ישנים, שלא מייצגים נאמנה את תמונת המצב כיום.

בעת הקמת הממשלה האחרונה, ביצע ליצמן מהלך נוסף והעביר את ראשות הוועדה לפניות הציבור מאייכלר, לנציג חסידות ויז'ניץ טסלר. זה, היה בחינת צעד אחד יותר מידי.

במקביל להתרחשויות הפוליטיות באגודת ישראל, אירעו מספר שינויים משמעותיים בתוך חסידות בעלזא.

חסידי גור בהדלקת נרות חנוכה (ארכיון 'כיכר')

שנות הנהגותיו הראשונות של האדמו"ר מבעלזא, לוו בסערות ודרמות. פרישה מהעדה החרדית והקמת בד"צ מתחרה, מחלוקת עם מחנובקא והתמיכה בדגל התורה.

אחרי בניית והתבססות הקהילה, נרגעו העימותים והמחלוקות שליוו את תהליך ההקמה, ובעלזא הפכה להיות חסידות הרודפת אחרי השלום, ואף גישרה מאחורי הקלעים בסכסוכים חסידיים אחרים.

במהלך התקופה האחרונה, החל בנו של האדמו"ר, הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח לגבש שליטה בחסידות ומוסדותיה. תחילה בוועדת החינוך של החסידות, ובהמשך גם הודיע כי הוא מתמנה ליו"ר הנהלת מרכז מוסדות בעלזא בארה"ק.

בנו יחידו של הרבי, החל לערוך סדרה ארוכה של שינויים פנימיים בתוך החסידות, ובמקביל החליט לחזק את מעמדה גם בתוך אגודת ישראל, ולדרוש את המגיע לקהילה לפי ההיגיון, ולא לפי חלוקה שנערכה לפני שנים ארוכות.

כאן, נוצר הקשר עם מאיר פרוש. הרה"צ הקים ועדה פוליטית חדשה, שאינה כוללת את מרבית חברי הוועדה הפוליטית הקודמת, אלא מורכבת מעסקנים וותיקים וצעירים כאחד, בראשות נציג החסידות בכנסת, ישראל אייכלר.

הפגישה בין בעלזא ו'שלומי אמונים'

הרכב הוועדה, הכולל את אלו שהובילו בזמנו את המהלך לריצה עם דגל התורה, יכול ללמד על רצינות כוונות חבריה.

יחדיו, דורשים בעלזא ושלומי אמונים לקבל את המקום השלישי עבור בעלזא ולהעניק לנציגם בכנסת תפקיד בכיר יותר מנציג ויז'ניץ. בנוסף, המקום החמישי באגודה, השייך כיום לגור והפך ריאלי בשל החוק הנורבגי, יעבור לנציג חסידות גדולה המשתייכת לשלומי אמונים, כמו צאנז, באיאן או סלונים.

המהלך המשותף, הביא למינוי של הרב אברהם בנימין זילברברג, ממקורבי האדמו"ר מגור ומהאנשים החזקים בחסידות, לאיש שינהל את המו"מ מול בעלזא. בינתיים, הם סירבו לדון איתו ללא נוכחות נציגי שלומי אמונים.

גם אם כעת המהלך לא יצליח, הם מכוונים חזק לעבר הבחירות לרשויות המקומיות. שם, גם בערים כמו ירושלים ובני ברק, יכול שיתוף הפעולה בין שלומי אמונים לבעלזא לגבור משמעותית על הציר של גור וויז'ניץ.

בתוך בעלזא, מהלכיו של הרה"צ אהרן מרדכי רוקח זוכים לגיבוי מלא של אביו, האדמו"ר מבעלזא התומך ברצון של בנו לשנות את היחס לחסידות בתוך אגודת ישראל, ממקום של בן חורג, לשותפות מלאה מתוך הכרה בעוצמתה של הקהילה.

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
מאיר פורוש פושע גדול
דני07.01.21
חח.. חח..
חח...07.01.21
14
הם מוכנים להוציא לעצמם "שתי עיניים" העיקר להוציא לגור "עין אחת"...
1207.01.21
13
את האמת. דייי !! הגיע הזמן שהחיינו
יאיר07.01.21

הצגת כל התגובות

12
ואני קורא תיגר על חדלון העשייה של מאיר פורוש. לא ברור לי עד לרגע זה מדוע ויתר לליטאים על החינוך העצמאי. לא ברור לי מדוע ויתר לליטאים בביתר במועד א' - וקדנציה אחר כך הביא מבול של פילוג לעולם כדי להעיף את דגל מביתר ולהביא לשם את רובינשטיין (מעקאן מעיינן אדאס איז א גרויסע מציאה). לא ברור לי מדוע הוא צר
אני חסיד צאנז07.01.21
אתה לא חסיד צאנז, אתה גערער שמזוהה מקילומטר... נגמר עידן סחיטת הקופה הציבורית וההקצאות עבור מוסדותיכם. היה עידן מוצלח (בשבילכם), אבל נגמר. מה לעשות.
נו נו07.01.21
אדרבה במקום להשמיץ - ואולי גם עם הטענות נכונות - תתגייס גם אתה ותגייס עוד כמוך ותאלצו את הקודקודים לערוך בחירות פנימיות חדשות באגו"י הגיע הזמן לאחר כל השינויים של ה 40 שנים האחרונות , ברור שזה לא יקרה בין לילה זה יהי' מאבק ארוך אבל כל צעדה מתחילה מהמטר הראשון
מנחם 07.01.21
בחירות חדשות באגודה הם כורח המציאות, לא יכול להיות שגור הכניסו לעצמם שתי נציגים בעשיריה הראשונה,בשתי מערכות הבחירות האחרונות. הם אפילו מנדט אחד לא שווים! ומה בבני ברק, הראשות עיר שלהם ברוטציה, למה הם חצי מתושבי בני ברק? חלאס לכוחנות ולחזירות, הגיע הזמן להעמיד אותם במקום, הם יכולים להשאר פעם אחת
אני07.01.21
זה אני באמת לא מבין הרי ויזניץ יותר גדולים מגור בבני ברק ומגיע להם ראשות העיר
דוד12.01.21
גם מאיר פרוש לא רוצה בחירות פנימיות כי גם הוא לא יודע האם בויאן וצאנז ילכו עם גור ומה עם סלונים סלאנים וכו' כך שהוא עוד יכול לרדת למקום הרביעי כי הרבה כלל חסידי נמאס כבר מהמשפחה הזו [למרות שאני אישית מאוד אוחז מהם כי הם היחידים שעוזרים באמת לכל פונה] רק לחשוב מה קורה עם גור מתמודדת בתמיכת בויאן וצאנ
מכאל רבי07.01.21
11
רק פורוש
jack07.01.21
10
זה לא כזה מפתיע
הנורמלי האחרון07.01.21
9
רק להיזכר שסבו רבי יששכר דב מבעלזה [שהוא קרוי על שמו] היה מגדולי הלוחמים באגודת ישראל אם לא גדול הלוחמים, והוא עוד קורא לעצמו בעלזא,
ג'פרי 07.01.21
מתוך השורות נראה שאין לך מושג בהליכות עולם ואתה נעול על קונספציה שעבר עליה הקלח, ראשית כל דור ודור ומנהיגיו ולפי מצב הדור , ושנית האדמו"ר הקודם מהר"א זצ"ל שציוה להשתתף בבחירות ולבחור אגו"י אמר כבר אז - ראשית הקמת המדינה - שאגו"י בארץ היא כמו מחזיקי הדת בגאליציא
מנחם 07.01.21
עם כל הכבוד!!!! תתבייש ןשוב פעם תתבייש עד לדבר על אדמורי''ם ולא סתם אדמור שהוא ייחסן גדול בתורה וחסידות
מכנובקער07.01.21
האם סטמאר תולדות אהרן הם כיום הרבה פחות קנאים ממה שהיו בשנים קודמות הרבה הרבה פחות קנאים הכל משתנה
שלמה טואב07.01.21
הרבה יותר מוצלח מסבו,הוא החליט להרוס מפנים את אגודה הצליח לפלג את אגודה בתשמ"ט ולהקים את דגל, וכרגע עומד לעשות חיסול סופי לאגודה.
קורח07.01.21
וגם הצליח להרוס את הכשרות שבנה וכמעט כל מה שבנה לא הצליח, אני פשוט מרחם עליו
בעלזער08.01.21
8
פרוש אתה נופל למלכודת. זוכר תשל"ו, זוכר תשמ"ט. ישתמשו בכם לטובתם ורק לטובתם, ואח"כ ירקו עליכם כבעבר, לא טובת אגו"י נגד עיניהם, כי הם לא בשר מבשרם של אגו"י. מבחינתם שאגו"י תמחק, הרי הם מתנהגים כבן חורג, אחרת איך מסבירים כי כל כך קרוב לבחירות לעשות בלאגן ולהרוס רק כי הם ר
חיים08.01.21
נראה לך שפרוש מטוטם ויקנה את התגובה שלך ואגב הדרישה של ושלומי אמונים ובעלז מונחת על השולחן כבר כמה שנים ללא התיחסות עד לרגע זה מצד המאפיונרים הגורים
דוד12.01.21
7
התגלגלתי מצחוק: מי שכתב את המשפט הזה: "מהלכיו של הרה"צ אהרן מרדכי רוקח זוכים לגיבוי מלא של אביו", אינו מכיר לא את האדמ"ור מבעלז ובוודאי לא את בנו. וד"ל.
מרדכי פעלץ07.01.21
דעות קדומות חביבי
אני07.01.21
6
חברה'לך. אנו לפני בחירות גורליות לשאלת בני הישיבות השבת ועוד. אם לא תתאחדו ותכבדו אחד את השני, הציבור יבוז לכם. והתוצאות בקלפי יהיו מרות. בסך הכל היחידים שכל אדם מכל חוג יכול לפנות אליו הוא מאיר פרוש וישראל אייכלר. כדאי לכם לכבד אותם ולא לזלזל בהם ובציבור הענק שעומד אחריהם. לא רוצים אגודות אגודות ר
יהודי מהשטיבלך07.01.21
5
הגיע הזמן לחשוב על כולם. להתאחד באמת ולהוות דוגמה אישית לכל העם. יש לנו אחריות של "קידוש ד'", אחרת במה אנחנו שונים? נכתב בכאב לב ! רק אל תגידו שזו תמימות....
יהודי07.01.21
חבל שעשו צעדים פזיזים והלכו עם דגל
בעלזער08.01.21
4
בשביל כסאלוגיה של 2 רודפי שררה הם הורסים את היהדות החרדית אייכלר וטסלר לא מתאמים להיות חכי"ם לא עשו כלום אין ברירה נצביע ש"ס ש"ס
אפשטיין חרדק07.01.21
3
בשביל כסאלוגיה של 2 רודפי שררה הם הורסים את היהדות החרדית אייכלר וטסלר לא מתאמים להיות חכי"ם לא עשו כלום אין ברירה נצביע ש"ס ש"ס
שאול בן פנחס07.01.21
כולם רודפי שררה וכוחנות חוץ מ,,,, כל הפוסל במומו פוסל
שלמה07.01.21
כרגיל, גערערס שלא יודעים לכבד דעה שונה מהם, מנהיג שונה ממנהיגם. מתגובתך, המכנה עצמו בדלות מתנשאת 'שאול בן פנחס', אפשר להבין על רגל אחת את מהות המוח הגוראי, מהות הכוחנות, מהות האנוכיות. אתם רואים רק את עצמכם, וכל היתר, מצידכם, שישבו במקום 112 וישתקו. ואם מישהו מבקש שתפסיקו לשדוד את מקומותיו וכספי
לגערער העלוב07.01.21
היחיד שיכול לבוא בטענות זה כ"ק מר"ש כלפי עצמו לאחר שרץ עם דגל, אגודה לא יכולה לסלוח תעשה להם משהו. זה בעיה שכ"ק מר"ש מכניס את עצמו לדברים שאינו מבין בהם, כמו אז בפוליטיקה וגם עכשיו עם המסכות.
בעלזער08.01.21
אתה לא בעלזער כמובן, בעלזער לא היה כותב כך בזלזול על מנהיגו. (גם לא על מנהיג אחר, אגב). וגור נפרדו מהיהדות החרדית פעמים רבות בשנים האחרונות. זוכרים תשס"ט?
לבעלזער09.01.21
2
חייבים פריימריז! אני בתור גערר יצביע לפורוש וכמוני אלפים!
גערר07.01.21
1
מדוע הסכמה בין שתי חסידויות נחשבת ל"הפתעה"?
יהודי תמים07.01.21
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

ברחובה של עיר בירך האדמו"ר על האילנות עם ה'הויז בחור'

חיים רוזנבוים | 14.05.24

קל ארך אפיים

האם אומרים תחנון אחר ברית מילה? כך נהג ה'ישועות משה'

חיים רוזנבוים | 14.05.24

תורה וחסידות

האדמו"ר פתח את זמן הקיץ בישיבה - ומסר שיחה לבחורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24

קול חתן וקול כלה

יותר מ-100 שידוכין בשנה: האב"ד חנך משרדים לשדכנים

חיים רוזנבוים | 14.05.24

יפרח בימיו צדיק

"ימים על ימי מלך" | החסידים יסיימו את כל התהילים לזכות האדמו"ר

חיים רוזנבוים | 14.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

תיעוד מסכם

מעטיפת טלית ועד 'ויתן לך' | האדמו"ר שבת עם הנגידים

חיים רוזנבוים | 14.05.24

מחלפות ראשו

עטוף בטלית | כך ליווה האדמו"ר מצאנז את נכדו לתלמוד תורה

חיים רוזנבוים | 13.05.24

באהלי צדיקים

שמחת בית פינסק קארלין - מישקולץ | האדמו"ר לא השתתף בשל חולשתו

חיים רוזנבוים | 13.05.24

בן חודש תפדה

הרבי פדה את נכד האדמורי"ם מביאלה בית שמש, מעליץ ודעעש

חיים רוזנבוים | 13.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

מסע תפילות

בסיום בין הזמנים: האדמו"ר ערך מסע תפילות בצפון

חיים רוזנבוים | 13.05.24

זכותו יגן עלינו

המשפיע ר' מיילך חשף את הקמיע שכתב בעל ההילולא

חיים רוזנבוים | 13.05.24

עלה בסערה השמימה 

"אף אחד לא היה בחדר" | מעמד יציאת נשמתו של האדמו"ר

חיים רוזנבוים | 12.05.24

ענבי הגפן

הגבאי הוותיק של האדמו"ר אירס את ביתו | תיעוד מהשמחה

חיים רוזנבוים | 12.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

אחרי ההסתלקות

למה עלה האדמו"ר לפתע על סולם? הצלם שוקי לרר נזכר

שוקי לרר | 12.05.24

במשך יותר משעה

האברכים הקשו שאלות, האדמו"ר ענה תשובות | תיעוד

חיים רוזנבוים | 12.05.24