כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

הוויכוח בין החוקרים: מתי החלה ההתנגדות לחסידות?

ההתנגדות לחסידות ע"י הגר"א ותלמידיו, פרצה בשיא בשנת תקל"ב, אך ישנו וויכוח בין החוקרים - האם היתה התנגדות לחסידות עוד לפני כן (היסטוריה)

14
ישראל שפירא | כיכר השבת | י"ח באלול | 14.09.22
הוויכוח בין החוקרים: מתי החלה ההתנגדות לחסידות?
(צילום: ISRAELI TSVIKA, לע"מ)

פרק א': כפי שכתבנו במאמרים הקודמים, ההתנגדות לחסידות ע"י הגר"א ותלמידיו, פרצה בשיא בשנת תקל"ב (1772)

המחאה פרצה רק אז, כיון שבשנים קודם לכן החסידות פרחה בפודוליה ואוקראינה, מקומות שנחשבו מבחינת המתנגדים כ"נחשלים מבחינת הלמדנות התורנית", והצלחה זו של החסידות באזורים אלו, לא הפריע למתנגדים כל כך.

ברם, לאחר שתלמידי המגיד ממזריטש החלו לעשות נפשות לחסידות גם ברוסיה הלבנה, כמינסק, שקלוב, וקרלין, ואפילו בווילנא נתפסו מספר תלמידי חכמים חשובים לתורת החסידות, החליטו ראשי הקהל בווילנא לצאת כנגדם, ולאחר חג הפסח תקל"ב (1772) הוטל חרם על החסידות, ובאותו שנה יצא הכתב החריף 'זְמִיר עָרִיצִים וְחָרְבוֹת צוּרִים" (שבהמשך נחשוף את זהות מחברו עלום השם).

הוויכוח בין החוקרים האם היתה התנגדות לחסידות עוד לפני שנת תקל"ב (1772)

מקורות ספורים ישנם לכך שההתנגדות החלה עוד קודם לכן. בספר 'משמרת הקדש' לר' משה מסטנוב (זאלקווא תק"ו - 1746), נשמעו דברי ביקורת כנגד החסידים אותם כינו המתנגדים "כת חדשה".

גם בספר 'מרכבת המשנה' לגאון רבי שלמה רפופורט מחלמא (פרנקפוט תקי"א - 1751), וב'מטפחת סופרים' לרבי יעקב עמדין (אלטונא תקכ"ח 1768), הובאו דברים כנגד "הכת החדשה", אולם ישנם מהחוקרים שמפקפקים שכוונתם היתה לחסידים תלמידי הבעש"ט אור שבעת הימים.

ר' בצלאל לנדו מחבר ספר 'הגאון החסיד מווילנא', סבור שב'משמרת הקדש' לר' משה מסנטוב (זאלקווא תקט"ז - 1746) יש "זכר להתנגדות לתנועת החסידות". הוא גם ציין שהגר"ש מחלמא בספרו 'מרכבת המשנה' (פרנקפוט תקי"א - 1751), תיאר את החסידים ב"אור שלילי לחלוטין".

כוונתו של הסופר החסידי ר' בצלאל לנדוי להקדמתו החריפה של 'מרכבת המשנה' (שנחשב כספר יסודי על היד החזקה להרמב"ם ז"ל) שהיו שהבינו שהוא מתכוון לאדמו"רי זמנו בביקורתו המפורסמת: "ויש מהם ריק מכל מדע קטן הוא ודל. לא בסוד ולא בגמרא... מדלג על ההרים ובתפלות ותחנונים. בשיר ורננים וקולות וניגונים ומעשיו משונים.... דברים אשר לא שערום אבותינו".

סוף דבריו של הגר"ש מחלמא הינם חריפים ביותר: "ואף כי לא קרא ולא שנה. חכים יתקרי ורבי יכונה. וכל המוסיף בתנועות והויות. משובח ומפואר בפיות. טף ונשים. ויחלץ חושים. בפני דלי השכל ורשים".

מקורות ראה בספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
5
כיום כל הסערה חלפה והעננים התפזרו, והתברר שהחסידים לא ע"ה כמו שהציגו אותם המתנגדים, והם למדנים, ומתמידים לא פחות מגדולי ליטא, הרבה אדמורים התפרסמו גם בחריפותם בנגלה, ושס ופוסקים, ובקיאים בכל התורה, למשל המשנה ברורה (גדול הדור הליטאי שלפני השואה), מביא משו"ע רבי זלמן (בעל התניא). וכגון שו"ת דברי חיי
למה אתם חוסמים את פי ומסננים??? ובשביל מ14.09.22
הגרש"ז מלובלין בעל ה"תורת חסד" שהיה גאון עולם, הגאון רבי יוסף רוזין מרוגצו'ב שנחשב לפלא דורות, הגאון רבי יוסף אנגל בעל האתוון דאורייתא, הגאון מהר"ש אנגל, הגאון רבי מאיר דן פלוצקי בעל הכלי חמדה, הגאון רבי דוד אורטינברג בעל התהילה לדוד,
משה14.09.22
הזכרת את הכלי חמדה במטרה להגן על חב"ד... אבל הוא נלחם נגדה בכל הכח כשרבותינו נשיאינו העידו על אמיתות הגניזה החרסונית!!
אבוי - אל תזכיר את הכלי חמדה!15.09.22
אל תלביש על הכלי חמדה את שנאתך
חוני15.09.22
אחד מהרבנים שהוכיחו את הזיוף, הוא הגאון רבי מאיר דן רפאל פלאצקי אבדק"ק אוסטורבה ומחבר ספר 'כלי חמדה' שבשנת תר"ע (1910) כתב את ספרו 'שאלו שלום ירושלים' בו הוא סקר והוכיח את זיופו של תלמוד ירושלים לסדר קדשים על ידי הזייפן שלמה יהודה פרידלנדר. הגרמ"ד פלאצקי פרסם מאמר מיוחד בירחון 'דגלנו' בטאונה של 'אג
הכלי חמדה התנגד לרייצ ולרממ בנושא הגניזה16.09.22
שקרן הכלי חמדה לא "נלחם" מעולם נגד חב"ד הוא מובא בספרי חב"ד בסך הכל הביע דעתו בקשר לגניזה החרסונית כמו שהביע המנחת אלעזר שהיה אהוב ומקובל על כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש ומותר להתווכח ואתה רשע מרושע מחרף ומגדף לך תקצץ בלורית ותגדל זקנך ותלמד חפץ חיים בגנות מחלוקת ולשון הרע ושמירת הלשון תסייע לשמירת הברית
רשע מנובל אתה!15.09.22
4
זה שפרץ התנגדות עזה לחסידות זה ידוע, אבל למה שלא תכתוב גם על הדרכים האלימות השפלות, שחלק מהמתנגדים השתמשו??...
םם14.09.22
3
מישהו יודע למה בלארוס נקרא אצלנו "רוסיה הלבנה"? האם זה בגלל חוסר יערות, או מה הסיבה לשם רוסיה הלבנה?
//14.09.22
ברוסית המילה "בלא" זה לבן ופרישו של "בלארוס" היא רוס הלבן
משה15.09.22
כן אבל תסביר למה קוראים לזה "רוסיה הלבנה"?? מה יותר לבן שם משאר רוסיה?? למה אין למשל "פולין הלבנה"?
לא ענית על השאילה15.09.22

הצגת כל התגובות

2
מתוך ויקיפדיה ברוסית (תרגום גוגל) ישנן שלוש גרסאות עיקריות למקור השם "בלייה רוס". לדברי אחד מהם, האוכלוסייה שחיה בשטחה של בלארוס של ימינו לבשה בגדים עשויים בד קנבס בהיר. יחד עם שיער ועיניים בלונדיני, זה נתן רושם של טוהר, אור, וזו הסיבה שהם קראו לחלק זה של רוסיה "לבן". לפי גרסה אחרת, הכובשים הטטארים-
ר.21.09.22
1
הרבי מנחם מנדל שהיה לימים אדמור בעיר קראון הייטס, היה יליד אוקראינה, וידוע כגאון עולם, בקי בכל התורה כולה. כך שמצחיק לקרוא על דמיונות המתנגדים, שאוקראינה היתה מקום של "נחשלות למדנות תורנית".
געצל14.09.22
אולי כי עברו איזה מאתיים שנה? ולהבדיל, האם גם היום אוקראינה היא מקום של למדנות תורנית?
בנימין18.09.22
אנשים לא מכירים בזה, אבל מי שלומד את השיחות שהרבי אמר מבין כמה הרבי גאון בצורה לא הגיונית, יותר מכל "גדול" אחר, רק שפשוט לא פסק הלכה, הרבי אמר כמה פעמים כששאלו אותו בענייני הלכה, -"תשאל את הרבנים", לעומת זאת אפשר לראות בדולרים או בפגישות עם רבנים איך הרבי דן בענייני הלכה, מדהים
לגמרי25.10.22
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

יזכרם אלוקנו לטובה: בגארליץ ציינו את הילולת אבי השולשלת 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

כאשר זכינו לסדר אותו

כך נעלו את החג בווילאמסבורג

חיים רוזנבוים | 03.05.24

ותבנהו מהרה

ושם נעלה ונראה: האדמו"ר מביאלה ב"ב פקד את הכותל 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

הזכירו לפניו 

במלאת 148 שנים להסתלקותו: הצאצאים התכנסו בירושלים 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

שבחו והודו לשמו

סערט ויז'ניץ: ממים שלנו ועד 'ביזת הים' | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

ענבי הגפן

וגילו צדיקים | גלריה משמחת בוהוש - פשעוורארסק

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תניא, בבירת לבנון

בעומק שטח האויב: כשקבוצת חסידים הצליחה להיכנס לביירות

אבנר גרשוביץ | 02.05.24

פסח הוא לה'

אחרי יום טוב שני: האדמו"ר קנה חזרה את החמץ מהגוי | תיעוד

חיים רוזנבוים | 02.05.24

ורוממתנו מכל הלשונות 

חג הפסח והכנסת ספר התורה בבאבוב בניו יורק | סיקור וגלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

חנוך לנער

לרגל תחילת זמן קיץ וגזירת הגיוס: אדמור"י בני ברק התכנסו 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

והריקותי לכם ברכה

עטוף בבגדי לבן | כך השפיע האדמו"ר שפע לחסידים

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פסח כהלכתו

מאפיית מצות בקוממיות ועד ביזת הים וחלוקת מצה בקרית גת 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

כהלכתו ככל משפטו • תיעוד

מים שלנו, הלל וסעודת הבעש"ט | חג הפסח בסקווירא מב"פ

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

בן שמונת ימים 

לְתוֹרָה וּלְחֻפָּה וּלְמִצְוֹת: שמחת הברית לנכד האדמורי"ם בב"ב 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

ושם נעלה ונראה

מרהיב | אלפי חסידי ויז'ניץ כבשו את הכותל המערבי • גלריה

חיים רוזנבוים | 01.05.24