כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האם הגר"א חיבר את הקונטרס החריף 'זְמִיר עָרִיצִים' נגד החסידות?!

קונטרס 'זמיר עריצים' הוא החיבור הראשון הפולמוסי כנגד החסידות שיצא בשנת תקל"ב (1772), ולא נכתב בראשו מי המחבר; החוקרים שהתעסקו בספר זה, ניסו להעלות כמה השערות בנושא (חסידים)

43
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"ב באלול | 18.09.22
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרק ג': קונטרס 'זמיר עריצים' הוא החיבור הראשון הפולמוסי כנגד החסידות שיצא בשנת תקל"ב (1772), ולא נכתב בראשו מי המחבר.

החוקרים שהתעסקו בספר זה, ניסו להעלות כמה השערות באשר לזהות המחבר.

המגיד מסלוצק רבי ישראל ליבל ששימש גם כרב במוהילב סבר שהגר"א עצמו כתב את הספר, ואילו ישנם שסברו שרבי דוד ממאקוב חיבר זאת.

ההיסטוריון צבי גְרֶץ שיער שמחבר הספר הוא רבי חיים מוואלוז'ין תלמיד הגר"א, לעומת ההיסטוריון שמעון דוּבְּנוֹב שהצביע על כך שרבי חיים התקרב לגר"א רק מאוחר יותר בתקל"ח, והוכיח שישנם שינויים בין 'זמיר עריצים' לסגנון של ספר 'נפש החיים', כך שלא יתכן שהגר"ח מוואלוז'ין חיבר את 'זמיר עריצים'.

כיום מקובל כפי מסקנתו של דובנוב שהמחבר הוא רבי יהודה אריה ליב סופר קהל ברודי.

כאמור קונטרס 'זמיר עריצים' גרם למשבר קשה ביחסים בין החסידים והמתנגדים, כפי שהזכיר בעל התניא "כתבו כן מווילנא לבראד והדפיסו שם קונטרס זמיר עריצים בקיץ הנ"ל. והיתה מזה צרה גדולה לכל הצדיקים דוואלין, ולא יכלו לישב בבתיהם".

• • •

כפי שהזכרנו, המגיד מסלוצק רבי ישראל ליבל סבר שהגר"א חיבר את 'זמיר עריצים'. הרב ליבל היה אחד מהמתנגדים הקיצונים ביותר, לדבריו הוא היה תלמידו וממשיכו של הגר"א שהיה עסוק בלכתת את "עקבות נחש הקדמוני".

לא נצטט בבמה זו את כל דברי הרב ליבל על אור שבעת הימים הבעש"ט זי"ע, אלא רק אמרה מתונה יחסית: "אין בו מים של תורה". אמנם הוא מציין כי "היו אומרים" עליו ש"הוא יודע דבר שלא ראה ולא שמע".

ישנם שסבורים שרבי ישראל ליבל דאג לשלוח מכתב לשלטונות הרוסים, בו מתוארים ראשי החסידות כפושעים מדיניים מסוכנים, וכך נגרם מאסרם של הצדיק רבי שניאור זלמן מלאדי, רבי אשר מסטולין ורבי מרדכי מלכוביץ'.

ברם, בספרו "עוזר ישראל" הביא רבי ישראל ליבל פירוש חסידי מהמגיד ממזריטש, וכינה אותו "המגיד המנוח החסיד", למרות שהיה מתנגד חריף ביותר.

מהדורה ראשונה של "עוזר ישראל" למגיד הגאון רבי ישראל ליבל מגדולי מתנגדי תנועת החסידות, שהזכיר את המגיד ממזריטש (אוצר החכמה)

החוקר הליטאי הנודע רבי דוד קמנצקי הסיק שרבי ישראל ליבל ואתו עוד מתנגדי דורו, הפרידו בין דברי תורה שהובאו מאת אדמו"רים מפורסמים, אותם אף ציטטו, לבין הפולמוס החריף כנגד החסידות בה לא עשו הנחות ורדפו אותם עד תום.

ראיה לדבריו, שגם גדולי "המתנגדים", ציטטו בספריהם "משכילים" מפורסמים, כמנדלסון, שד"ל, רנה"ו ועוד, כל זאת במקביל למלחמה כנגד דעותיהם הכוזבות, כך נראה שלא מופקע לצטט אמרות חכמות, של אישים אליהם אתה מתנגד, ולא מדובר בסתירה.

מקורות: ראה בספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
3
המגיב הגוי שמכנה עצמו בשם יהודי "משה", כותב פה תגובות בכל מיני שמות, טוב לדעת שהוא מתחבא, והוא יודע שאין לו פה חברותא לתסכול והכפירה שלו, לכן הוא צריך להמציא שכביכול אנשים אחרים מודים לשטויות שלו!
חסימת פיות ע"י האתר הכי חוסם פיות בעולם20.09.22
לדעתי הוא משכנע יותר ממך כי אתה לא משיב עניינית. להיפך, מחוסר יכולת להשיב אתה משמיץ.
יהודה20.09.22
נכון לדעת המינות שלך, "משה" משכנע אותך "יהודה", כי אתה בעצמיך המגיב "משה"... חחח אין גבול לטמטום שלך!...
אתה חולה נפש כפשוטו!21.09.22
לא נכון. מצטער אבל אתה סתם כותב שטויות. אתה חייב ללמוד למודי ליבה כי אין לך מושג בהיסטוריה. ואני כבר לא מתפלא מדוע לא לימדו אותך מה אירע באמת בשואה
יהודה21.09.22
אין לך תשובה עניינית לדבריי כי האמת הכואבת היא שאני צודק. תתמודד
משה21.09.22
חחח יו איזה סרט אתה חי, איזה "אמת כואבת"? זה שאלפי יהודים חסידיים ניצלו מהשואה, וגם הרבה אדמורים? אני כאילו צריך להוכיח נגד דברי השטות של בור וכלי ריק כמוך, שלא רק שאינך בקי בתורה ומסלף כל התורה, אלא גם בהסטוריה, ומידע מינימאלי אתה לא יודע,  ואני זה שצריך להוכיח שרוב הנהרגים בשואה לא היו "חסידים"?
אתה באמת חולה נפש שמסתובב במעגל סביב עצמ21.09.22
הם טיפה מן הים. טיפה ניצלו אבל מיליון וחצי חרדים ויותר שברובם חסידים נשרפו. אתה נפנף בטיפה מן הים. תעשו חשבון נפש ותחזרו בתשובה אמיתית.
משה21.09.22
2
מקוה שישראל ליבל חזר בתשובה לפני מותו אחרת....
מני18.09.22
הרב ישראל ליבל צדיק יסוד עולם. הוא הבין מיד שהחסידות תמיט אסון על היהודים, והוא צדק. החסידות היא עבודה זרה ממש. סגידה לבשר ודם. דת חדשה ללא מסורת. ואכן חרון אף ה לא איחר לבוא ומאות אלפי חסידים נשחטו על ידי הגויים באוקראינה ובמקומות נוספים בפוגרומים השונים. ובשואה כמעט שהושמדו כולם. כמליון וחצי חסידי
משה18.09.22
"תפול עליהם אימתה ופחד" על כל הגויים, שונאי ישראל, וערב רב רשעי ישראל המעורבין בנו, ושיפחדו כל הכופרים מכל סוגי המינים, להשתמש בצרות של היהודים כדי להוכיח שישו ודתו זה האמת! ועל זה התחבר ספר שלם איוב, ואפי' משה רבינו ביקש "הודיעני נא דרכיך", ולא הבין את דרכיו של הקב"ה. שכל הכופרים בתורה שבע"פ הן
יתגדל ויתקדש שמיה רבה, ע"י גילוי דרכיו ב18.09.22
היזהר בלשונך גוי קטן!
//18.09.22
הוא גוי צדיק שאומר את האמת הלא נעימה לאוזן
מרדכי20.09.22
"משה" תמשיך להגיב לעצמיך בשמות שונים...
חחח מאחל לך רפוא"ש וחזרה בתשובה!20.09.22
ואתה תמשיך להתחמק ממענה כדי שכולם יראו שהצדק והאמת איתי. חזק וברוך!
משה21.09.22
ברצינות אני סקרן, איך נותנים לך להגיב מהמחלקה הסגורה בו אתה נמצא?...
חח21.09.22
חחח רפואה שלמה. אכן אתה פטור מהמצוות
משה21.09.22
חחח המחלקות הסגורות נמצאות בחצרות החסידים כידוע לכל בר דעת חחחחח
משה21.09.22
תשאל את רב אברהם יוסף מי הם "חסרי דעת"...
מצחיק21.09.22
אברהם יוסף פטור מן המצוות כדין כל חש"ו כמוך חחח
משה30.09.22
אני כלל לא חסיד, ואין קשר, אני יגן על תורת הגר"א ודרך ליטא, או תורת הבעש"ט ודרך החסידות, מפני כל צרוע, וזב, ומין, וכופר, וגוי. ואני מוכן להתווכח עם כולם, (חוץ אפיקורס יהודי שאסור להתווכח), וכן חוץ אם האתר מסנן את התגובות שלי, שאז ההפסד היא כולו שלך, ואתה זה שמפסיד את המקורות וההוכחות מתורה וחז"ל ור
יענקלה21.09.22
צודק 100%
יוקלם פטשל 19.09.22
מקוה מאוד שאתה גוי כי לא יתכן שיהודי כותב את הכפירה הזו
ביתר18.09.22
אל תדאג הוא באמת לא יהודי שנשמתו עמדה בהר סיני, מדובר בכופר בגלוי בתורה שבע"פ, ובסתר הוא גם כופר באלוקים ובתורה שבכתב!
מודיעין18.09.22
אתה לא משיב עניינית. וזה רק מחזק את טענתו שכנראה אמיתית
יהודה20.09.22
אם היית גוי גמור גם מצד הבשר והגוף, ולא רק מצד נשמתך ונפשיך, אז היית צודק שצריך להשיב לך, כפי שהורו לנו חז"ל דע מה שתשיב לאפיקורס אבות ב, יד, אבל כיוון שאתה אפיקורס יהודי, אז אסור להשיב לך, עיין רמב"ם אבות ב, יד, והרמב"ם כתב ש"אין לך תקנה ורפואה כלל ועיקר".
חסימת פיות ע"י האתר הכי חוסם פיות בעולם20.09.22
אסור להשיב לאפיקורס יהודי, אם היית גוי גמור גם מצד הבשר ולא רק מצד נשמתך ונפשיך, אז היית צודק שצריך להשיב לך, כפי שהורו לנו חז"ל דע מה שתשיב לאפיקורס אבות ב, יד, אבל כיוון שאתה אפיקורס יהודי, אז אסור להשיב לך, עיין רמב"ם אבות ב, יד, והרמב"ם כתב ש"אין לך תקנה ורפואה כלל ועיקר".
מודיעין20.09.22
אין לך תשובה אז אתה מעדיף להתחמק. אני בהחלט מבין אותך, כי באמת קשה לך להודות שאבותיך פשעו כנגד ה'. אבל מה לעשות, התורה מלמדת אותנו וגם חז"ל שהעולם מושגח ע"י רבונו של עולם ויש שכר ויש עונש רח"ל.
משה21.09.22
תשובה על מה? על זה שאתה הבן אדם הכי דפוק שנתקלתי מהעדה התימנית?...
מאחל לך רפוא"ש21.09.22
חחחח הצלחתי לעורר אותך מהתרדמת השיקרית החסידית בה אתה חי. זו אחת הזכויות הגדולות שלי לקראת ראש השנה. להעיר יהודי שנתפס למינות ועבודה זרה ולהבין שהוא חייב לעשות חשבון נפש עם דרכו האלילית. אשרייי!!! כי כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו!!
משה21.09.22
באידיש אומרים: סאיז דא א משיגינער, וואס קיין שום דוקטור קען העם נישט העלפען...
תמשיך להתכתב עם עצמיך, בהצלחה...21.09.22
בלשון הקודש שפתם של היהודים אומרים לאידיש השיכנוזי "אל תען כסיל כאיוולתו".
משה30.09.22
מי שחושב שהעולם הפקר והשואה קרתה ככה סתם הוא הכופר
אברהם20.09.22
ישר כח גדול משה. אתה כותב את האמת לאמיתה. ולפעמים האמת לא נעימה. וזו הסיבה שהחסידים ובכלל יהדות אשכנז לא עשתה חשבון נפש רציני לאחר השואה. לא שינו את דרכם. לא חזרו בתשובה. ועדיין הם ממשיכים בתרבות ההבל שלהם שאין לה מסורת אמיתית. שאין לה שום קשר לתורת ישראל כפי שלימדונו מעתיקי השמועה גאוני בבל והרמבם
אברהם19.09.22
חחח משה הכופר תפסיק להתחפש לשמות אחרים, פעם הבא שאתה מגיב לעצמיך, לפחות תשנה את הסגנון המגעיל והאומלל שלך, שוב אתה מקיא תסכולך וקנאתך על יהדות אשכנז המפוארת, כל אחד יכול לראות שאתה הגבת לעצמיך, וכותב י"ישר כח לגדול משה" כביכול מישהו כותב לך את זה... פשוט מצחיק!
חסימת פיות ע"י האתר הכי חוסם פיות בעולם20.09.22
מדהים! ממש הדרך להמליך בר"ה את הקבה, מתוך אהבת ישראל, אשרי הזוכה להבין שכולם בנים של מקום, כל אחד בדרכו שלו... שנה טובה מבורכת ומאוחדת
רויטל ישראל18.09.22
הליטאים לא נרצחו בשואה??? הגאון הגדול רבי אלחנן וסרמן הי"ד, מוכר לך? אז הנה רשימה חלקית של רבנים ליטאים גדולים שנספו ל"ע בשואה הארורה: רבי חנוך הניך אייגש הי"ד רבי מרדכי דב איידלברג הי"ד רבי אברהם יצחק בלוך הי"ד רבי דוד בליאכר הי"ד רבי אהרן יוסף בקשט הי"ד רבי יחזקאל הלוי ברשטין הי"ד רבי נחום ברוך גי
אחד העם18.09.22
אבל 90% היו חסידים.
בני ברק19.09.22
השואה התחיל מגרמניה מערב אירופה, מקום שלא היו בו כלל אפי' חסידות אחת, ואילו החסידות התחילה במזרח אירופה. 95 אחוז מהנהרגים בשואה היו יהודי אשכנז מכל המדינות, לא קשור לחסידים או לא, להיפך הנאצים הגיעו לאוקראינה רק בסוף השואה, בקיצור צא מהסרט יא אנטישיימי!
חסימת פיות ע"י המנהל הכי חוסם פיות בעולם19.09.22
נכון שהנאצים באו ממערב אירופה אולם הם השמידו את כל היהדות החרדית שהייתה במזרח אירופה אוקראינה ופולין וכו' כמעט שלא נשארו חרדים באירופה לאחר השואה. והיהדות החרדית לא עשתה חשבון נפש מאז שהרי יש דין ויש דיין
משה20.09.22
האם גם ילדי תימן הושמדו בשואה באירופה? או שהם הושמדו בגאולה בא"י?.. האם "דין ודיין" אומר שנפגעתם ברוחניות וגשמיות, כי לא שמעתם ולא האמנם בקול הרמב"ם, שמשיח יבוא לתימן להביא אותכם לא"י?
אתה נאצי בנפשיך ללא ספק20.09.22
ילדי תימן הם בגדר מה שאמרו חזל "ארץ ישראל נקנית בייסורין". אגב, זו לא כמות כל כך גדולה של תינוקות חיים. עובדה שכמעט לא נמצאו בעולם אנשים שנחטפו. ובכלל, העדה היחידה בישראל שרובה דתית הם התימנים. הם השתלבו יפה מאוד בארץ וחייהם הכלכליים טובים מאוד. אבל השואה זה משהו אחר לגמרי! זה איום ונורא!! ממש השמדת
משה21.09.22
נכון, התחילה ממערב אירופה אבל חיסלה עד היסוד את מזרח אירופה. זו האמת ואין להתכחש למציאות
יהודה20.09.22
1
התמונה מאוד יפה, מאיפה זה? גן סופיה באומן?
כל19.09.22
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

סיכומו של שבוע | אלפים בניחום אבלים בביאלה

חיים רוזנבוים | 16.05.24

"יום ההצלה" שלא נחגג

שמונים שנה להצלת האדמו"ר ה'ישועות משה' מויז'ניץ | יומן הצלה מסעיר

חיים רוזנבוים | 16.05.24

בבית העלמין העתיק בטבריה

"אם היה טמון בחו"ל היו רבבות" | המונים פקדו את ציון הצדיק

חיים רוזנבוים | 16.05.24

מבני ברק לפשיסחה 

לקראת נשואי בן הזקונים | האדמו"ר יפקוד קברי הצדיקים בפולין 

חיים רוזנבוים | 16.05.24

רחמים שאלי

המונים פקדו את קברו של האדמו"ר מספינקא זי"ע | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 16.05.24
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

פרשת השבוע

רבי נחמן מברסלב מסביר: סוד הכהן כסוד הצדיק - והוא?

ורד שאלתיאל | 16.05.24

והגדת לבנך

האדמו"ר מדושנסקיא הוזמן אישית על ידי האדמו"ר מבאיאן

חיים רוזנבוים | 15.05.24

צפו בגלריה

בספינקא רמת אהרן ציינו הילולת האדמו"ר זצ"ל

חיים רוזנבוים | 15.05.24

בנוכחות האדמו"ר

זקני החסידים לצד פרחי החסידים נבחנו על מסכת בבא קמא

חיים רוזנבוים | 15.05.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

במלאת 115 שנים להסתלקותו

האדמו"ר מספינקא בית שמש ערך טיש הילולא לזכר אבי השולשלת 

חיים רוזנבוים | 15.05.24

זכרו קדוש

האדמו"ר ערך טיש הילולא לזכר דודו שכל ילדיו נרצחו בשואה רח"ל

חיים רוזנבוים | 15.05.24

הזכירו לפניו

זכותו יגן | האדמו"ר מסאטמר ערך לחיים טיש בהילולת זקנו

חיים רוזנבוים | 15.05.24

א שיינע עצמאות טיש

האדמו"ר ערך טיש משולב לרגל היארצייט ויום העצמאות

חיים רוזנבוים | 14.05.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

פרי צדיק עץ חיים

ברחובה של עיר בירך האדמו"ר על האילנות עם ה'הויז בחור'

חיים רוזנבוים | 14.05.24

קל ארך אפיים

האם אומרים תחנון אחר ברית מילה? כך נהג ה'ישועות משה'

חיים רוזנבוים | 14.05.24

תורה וחסידות

האדמו"ר פתח את זמן הקיץ בישיבה - ומסר שיחה לבחורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24