כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

התגובה של מרן החפץ חיים לטענות הרבי הריי"צ נגד 'אגודה'

אנו עוסקים במכתבו החריף של כ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש זיע"א נגד 'אגודת ישראל', מכתב דומה הוא שלח גם למרן החפץ חיים; כיצד הוא הגיב ואיזו תגובה של הריי"צ - צונזרה? (היסטוריה)

51
ישראל שפירא | כיכר השבת | י"ז בשבט | 08.02.23
החפץ חיים זיע"א
החפץ חיים זיע"א (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק ו': אנו עוסקים במכתבו החריף של כ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש ל"מועצת התורה" (כדבריו), ועל תגובתו הארוכה של העסקן האגודאי רבי מנדל קמינר שיצא להגן בחירוף נפש על גדולי ישראל שכיהנו דאז במועצת גדולי התורה, כמרנן ורבנן הגאונים רבי חיים עויזר גרוזינסקי והרבי מגור, לאחר שהדברים שכתב הרבי הריי"צ "הורדתם את כבוד התורה והיראה, חיללתם אותה, בזותם את דבר ד' מילאתם עפר בעיני על היראים... שלובי זרוע ילכו את העגל אשר העמידו... הרוח אשר בפי נביאי אחאב... פרץ גדרם של ראשונים... הניף את החרבה אל צואר ילדי ישראל", צרמו לו.

מכתב דומה שלח הרבי הריי"צ למרן החפץ חיים, שלא השיב לו כפי שהובא בספר מכתבי הרב החפץ חיים, קורות חייו, דרכיו, נימוקיו ושיחותיו, (וורשא תרצ"ז עמ' 76).

החפץ חיים בחר שלא השיב, אולם לבנו הוא ציטט פסוק מפורש מהנביא יחזקאל ובו נשללה טענת הרבי הריי"צ שאסור לעסוק בחקלאות בארץ ישראל, אלא אך ורק בלימוד.

וכך כותב בנו של החפץ חיים רבי אריה ליב הכהן:

"זכורני כי באתי פעם למר רבי לבקרו בימיו האחרונים ומצאתי שם חוברת שלוחה מבית הרבי הליובאוויצי שליט"א, ובהביטי בו ראיתי כי הוא מתנגד לכל היישוב החדש, ובאש קנאתו הוא פוגע גם ברביים של חסידים שנותנים רשות לאנשי שלומם לנסוע להארץ, והוא אומר: ישלחו אותם לכל ארץ וארץ אבל לא לארצנו הקדושה, ולפי דבריו שם הארץ הזאת נבחרה רק לעבודת השם, וכהנה וכהנה מאריך שם בדבריו. ושאלתי את מר אבא אם עיין בהחוברת הזאת? ענה לי כי אין בכחו לעת זקנותו להתעניין בכל דבר הנשלח לו, ובקשתיו שאעפ"כ יעיין קצת. וכשהגיע להמקומות שמרעיש עולמות הניע בכתפיו, ולקח התנ"ך בידו והראה לי ביחזקאל קאפיטל ל"ח פי' י"ב באמרו על גוג "לשלול ולבוש בז להשיב ידך על חרבות נושבות ואל עם מאוסף מגויים עושה מקנה וקנין", עיי"ש, הרי שעמנו יעסקו במקנה קנין, אלא העיקר הוא שיתנהגו בדרך התורה, ע"כ דבריו".

תגובת הרבי הריי"צ להאשמותיו של ר' מנדל קמינר לא איחרה מלהגיע, והרבי הריי"צ כתב מכתב חריף ביותר לעסקני 'אגודה' ובראשם ר' מנדל קמינר, שלמרבה הצער של מאות אלפי גולשי 'כיכר השבת' היא צונזרה מאוסף המכתבים של הריי"צ, וד"ר יצחק אלפסי בספרו 'החסידות וארץ ישראל '(ירושלים תש"ע עמ' 284), כתב שהוא נמנע מלהביאה מפאת לשונה החריפה (ולאור הדברים החריפים באגרת הרבי הריי"צ שאלפסי כן הביא, לנו נותר לדמיין מה נכתב באגרת שהוא לא הביא...).

להרחבה ועיון נוסף:

'החסידות ושיבת ציון', (תל אביב תשמ"ו 1986), אלפסי יצחק.

"רבי מנדל קמינר ספר הזיכרון והצאצאים" (ירושלים תשע"ז), ישראל נתנאל רובין.

עיתון "דער יוד".

'שיחות קודש' תשל"ז א (ניו יורק תשמ"ו).

אלה אזכרה ב (ניו יורק תשי"ז).

רפאל נחמן הכהן, "שמועות וסיפורים מרבותינו הקדושים" (ניו יורק תש"נ)

ספר השיחות של הרבי הריי"צ, תרפ"ח - תרצ"א, ניו יורק תשס"ב.

מכתבי הרב החפץ חיים, קורות חייו, דרכיו, נימוקיו ושיחותיו, (וורשא תרצ"ז).

קראוס שמואל, 'נשיא וחסיד', (כפר חב"ד תש"ט).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
51 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
9
כתוב "עושה מקנה וקנין" שזה טבעי כשיש קבוץ מכל המדינות, ולא כתוב "עובדים באדמה" כשיטת הציונים שזה מה שמקרב הגאולה,
יעקב08.02.23
8
כל יחזקאל ל"ח מיירי במלחמת גוג, שזה בכלל אחר ביאת המשיח, כמו שכתב הרמב"ם וז"ל: יראה מפשוטן של דברי הנביאים שבתחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג, ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא עכ"ל.
יעקב08.02.23
הרמבם עצמו אחרי שמבאר איך יהיה בגדול העניין, אומר שאין לנו ידיעה איך הקב"ה יחליט לעשות זאת, וייתכן סדר אחר. זה הרמבם עצמו אומר. זאת ועוד, אתה יודע מה זה גוג ומגוג? יש פוסקים שאומרים שמלחמת העולם הייתה גוג ומגוג
חסיד ליטאי ספרדי09.02.23
זה סילוף, הר"מ רק כתב שאין קבלה האם אליהו קודם משיח, אבל לגבי ק"ג הוא פסק שהתורה "העידה" דברים ל' על המשיח, ואם נאמר שק"ג יכול להיות שלא ע"י משיח, א"כ יוצא שאין לר"מ ראיה שהכופר במשיח כופר בתורת משה, כי בתורה לא כתוב מילה אחת שיהיה מלך המשיח! וכל הראיה שלו זה בגלל שפסוקי ק"ג נאמר רק על משיח!
יעקב09.02.23
מאמין במשיח זה לאפוקי הדעה שאין להם משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקי'ה, אבל לאו דוקא הוא אישית חייב לקבץ. אלא שיש להתבונן בזיהוי של הרמב''ם בין ק''ג ומשיח, ולהבין שאם מול עינינו קבוץ גלויות, זה תחילת ימות המשיח.
מד09.02.23
כבר עניתי לך על כל הסילופים שלך לעיל, ואגב ע' יפה תואר בראשית רבה צח, יד, ד"ה א"כ למה מלך המשיח בא כדי לכנס הגליות, וכותב שם היפ"ת שהמדרש בא לאפוקי מדעת הילל, שודאי לא כפר בעצם ביאת משיח, אלא שאחז שהקב"ה יבצע ק"ג ללא שליחו המשיח, ולכן אומר המדרש שהמשיח בא לעשות ק"ג, בקיצור מופרך מעוד מקור הסילוף שלך
חסיד מהרש"ב09.02.23
אגב חסיד מהרש"ב, למדת פנים בפנים רנ"ט? א"כ, מי המהמ"ח (פענח את הר"ת) עכשיו?
זרלין09.02.23
יישר כוח! דבר אחד ברור שאפי' בחייו הרבי שלך לא היה ולא יכל להיות המשיח, והר"ת של שמו זה מ'שיח ש'ווא! (ושיכולתי לכתוב גם ש'קר במקום שווא.. אבל אני משתדל כמה שפחות להרגיז את חסידי ק"ה, שאגב אני אוהב אתם בכל ליבי זה האמת!).
חסיד מהרש"ב09.02.23
חבל שלא פתחת עדיין, שים תזכורת ללמוד את המאמר הנ"ל ולמחוק את התגובה אתה יכול כבר עכשיו.
זרלין10.02.23
לפי היהדות (בפרט לרמב"ם) אתה נחשב כופר, כי אתה טוען (כמו הנוצרים) שאנו "בימות המשיח" על אף שהמשיח מעולם עוד לא הגיע, וזה לא נקרא 'ימות הגאולה' אלא "ימות המשיח", היינו הימים שמשיח נמצא בעולם, והר"מ פסק שבימות המשיח אין מקבלין גרים, וכל הצומות בטלים!
אתה כופר שיינך יין נסך! היזהר מלסלף!09.02.23
שוטה מה זה "לאו דווקא המשיח חייב לקבץ", בשעה שהר"מ פוסק שהתורה "העידה" רק על המשיח שהוא יקבץ? יתירה מזאת לפי הר"מ ק"ג זה אחת הסימנים שקובע שזה המשיח! בקיצור מתברר שבתוך ליבך אתה כופר רדוד שגם לא מבין הנקרא, ולא מהסס לסלף מפורשות הלכות הרמב"ם!
אתה כופר שזה שאילה גדולה היין שלך09.02.23
אגב, ראי' ה לרמב''ם קג=משיח,מגמרא חולין שכשישב עוף השרקרק על הארץ - משיח בא, שנאמר אשרקה להם ו א ק ב צ ם.
דח09.02.23
יפה רואים שקראת אגרות מהרש"ב ק"ל.. (חבל שאתה חבדניק מזוייף, שלא מהסס לחלוק על מה שמהרש"ב כ"כ הרעיש עולמות), אגב כבר ליקטתי כ100 מקורות מכל חז"ל ראשונים אחרונים, שק"ג זה רק אחר משיח! ובטוחני שמהרש"ב נ"ע היה בוודאי שמח לראות זאת!
בכל קושיא של מינים שם נמצאת התשובה..09.02.23
על 'חיצוניות' למדת? נושא שהעסיק את הרבי הרש"ב פי כמה מציונות. מהסגנון נשמע שאתה דווקא בוגר פוניבז'.
זרלין10.02.23
לגבי מלחמת גוג, סלח לי שאתה מגלה בורות גדולה, השואה לא היה מלחמת גוג, כי כתוב מפורש ביחזקאל ובזכריה, שהמלחמה היא שיבואו "כל אומות העולם" לא"י, אחר ק"ג (האמיתי ע"י משיח בן יוסף), ובשואה מדובר רק בעם אחד (גרמנים) שניסו לבוא לא"י, ולכן זה לא יכול להיות מלחמת גוג, וכאמור הר"מ פסק שמלחמת גוג היא אחר משיח
המשך09.02.23
7
אין לנו אלא את מה שכתב הח"ח בחיבורו ההלכתי "ביאור הלכה" סי' קנ"א, יא, ד"ה אבל בב"כ שבא"י וכו' שם באמצע וז"ל: משום דכשיבא הגואל ר"ל דכיון דלבסוף כשיבא הגואל ויתקבצו ישראל מכל המקומות אשר נפוצו בין הגוים אל א"י עכ"ל. הרי שגם הח"ח אחז כמו מהרש"ב שק"ג לא"י יהיה רק אחר ביאת המשיח!
חסיד מהרש"ב מליובאוויטש08.02.23
הקאך שלך לייסד בזה מסמרות ,אינו מובן , שהרי כתב הרמבם בסוף משנה תורה שגם לחכמים והנביאים לא הייתה קבלה גמורה איך יהיו הדברים ,ועיקר הדבר להאמין בכללות הדבר . ואם לחכמים והנביאים לא הייתה ידיעה גמורה ממילא גם לשאר הצדיקים כו , והוא פשוט. ואף שאתה "קנאי" ואין לך היכולת לראות 2 צדדים כו
אליהו08.02.23
יתירה מזאת הרמב"ם כתב לפחות כ8 פעמים שק"ג יהיה ע"י המשיח, במלכים יא, א, פסק שהתורה "העידה" ק"ג על משיח, באיגרת תימן כתב: "זה יסוד גדול מיסודי אמונת ישראל, יעמוד מזרע שלמה איש שיקבץ נפוצותינו". וחזר על דבריו בהקדמתו לפרק חלק, וכן שם עוד בביאור לעיקר י"א, וכן בעדיות ח, ז, וכן במלכים יא, ד, ועוד,
המשך חלק 409.02.23
הרמבם גם כתב שמשיח יכוף כל ישראל לילך בה , ?זה לא אומר שלא יהיה מעין זה קודם ודו"ק
אליהו09.02.23
3 תשובות בדבר, 1. המהר"ם שיק יו"ד סי רי"ג ועוד כותבים, שהר"מ במלכים מדבר בגאולת "בעתה", ואז בא הקץ ומוכרח המשיח להתגלות אפי' לפני שעשו תשובה, אבל הגאולה עצמה (ק"ג וביאה לא"י) לא יכול לקרות לפני שעשו תשובה, ולכן אומר הר"מ שהמשיח יכוף ישראל לילך בה, (ואחרי זה יעשה ק"ג),
חסיד מהרש"ב09.02.23
2. עי' פרקי דר"א פמ"ג "ואין ישראל עושין תשובה גדולה עד שיבא אליהו הנביא", הרי שעד אז לא יהיה "תשובה גדולה" אלא תשובה קטנה, וזה מה שכותב הר"מ שמשיח יכוף "כל ישראל" לילך בה, ולשמור כל התורה בשלמות, בכל פרטיה ודקדוקיה,
המשך- חלק 209.02.23
3. ובפשטות ניתן גם לומר, שהר"מ לא דיבר שהמשיח יחזיר ישראל בתשובה, אלא כוונתו שהמשיח יכוף כל דיני סנהדרין שבטלו בימות הגלות, ויחזור שלטון ההלכה בפועל הכל כבראשונה !
המשך-חלק 309.02.23
יתירה מזאת לפי הרמב"ם אחד מהסימנים שקובע שזה "משיח בוודאי", זה אם משיח יקבץ נדחי ישראל (אגב מבואר בזה שעד אז כל ישראל לא אמורים לעלות לאי), ולשון קנ"י בא לומר אפ' הנדחי, היינו לא רק קבוץ עיקר ישראל אלא אפי הנדחי, כפי שכתב החת"ס ח"ו סי' צ"ח,
המשך תגובה חלק 309.02.23
והשל"ה (שער אותיות, אמת ואמונה עיקר יב), כותב כמו הר"מ (הקדמה לפ' חלק ביאור עיקר י"ב), שאחד מי"ג עיקרים, זה להאמין שאחר ביאת משיח ישובו ישראל לאדמתם, והר"מ בביאור לעיקר י"ב חזר על דבריו (ממלכים יא) שמי שנתמעט אצלו מעלתו של משיח, הרי זה כופר, כי התורה "העידה" על המשיח בפר' נצבים (דברים ל'),
המשך חלק 509.02.23
אתה מסלף, מה שכתב הר"מ שאין קבלה בדברים, זה דיבר לגבי אם משיח קודם לאליהו, אבל לגבי ק"ג, פסק מפורש להלכה (מלכים יא, א) שהתורה "העידה" (לא רק 'אמרה' אלא "העידה") פסוקי ק"ג, וביאה שלישי לא"י (דברים ל. ג-ה), רק על המשיח, וזה כל הראיה של הר"מ שמי שלא מאמין במשיח כופר בתורת משה, כי ק"ג נאמר בתורה על משיח
חסיד רבינו הקדוש מהרש"ב09.02.23
אין שום סתירה , משיח מוודא את קיבוץ הגלויות ואם וודאי יהיה קיבוץ גלויות חייב להיות שיש משיח . אבל זה לא אומר שלא תהיה התחלה של קיבוץ נדחי ישראל קודם , והכל מודים שלא נשלם הק"ג .
אליהו09.02.23
רואים שאתה לא יודע כלל מה זה ק"ג, רוב המקורות אומרים שקודם יבואו י השבטים לפני שאנו נחזור לא"י, בנוסף שום חילוני לא ידרוך בא"י בק"ג האמיתי (יחזקאל כ, לח), ולפני ק"ג יעשו תשובה דוקא בחו"ל (כמבואר בתורה דברים ל), ועי' רדק הושע ב, כא, שבצאתנו מגלות זה לא יהיה כמו בבית שני שחזרו מחללי שבת לא"י,
חסיד מהרש"ב09.02.23
ע' ממגילה יז ורש"י ומוכח שאנו לא בק"ג, כי שום חילוני לא יתיישב בי-ם עם הק"ג, רש"י וז"ל: וכיון שנתקבצו גליות נעשה דין ברשעים "קודם שנתיישבו בירושלים", כלו הפושעים - "שאינם מאמינין בדת משה שהיתה מן השמים".
חסיד מהרשב09.02.23
והבית יוסף סי' קי"ח על ברכת ולמלשינים וז"ל: ופירש"י יהודים שאינם מאמינים בדת משה שהיתה מן השמים" עכ"ל, וברכת ולמלשינים קודם לבנין ירושלים, וכאמור רש"י כותב שלפני שהק"ג יתיישב בירושלים יכלו הרשעים והאתאיסטים, ובזה די לסתור הסילופים שלך!
חסיד מהרש"ב09.02.23
זו לא כל הראיה ,אתה שוב טועה , מביא גם נבואת בלעם וערי מקלט !
אליהו09.02.23
לפי הר"מ לא ניתן לסלף על ק"ג ללא המשיח, כי אם נאמר שיש מושג של ק"ג ללא משיח, א"כ יוצא שפסוקי דברים ל' לא נאמר דווקא על משיח, וא"כ אין לרמב"ם שום ראיה מהתורה שמי שלא מאמין במשיח כופר "בתורת משה", וכל הראיה שלו שכפירה במשיח זה כפירה בתורה, זה רק משום שהתורה "העידה" פסוקי ק"ג, וביאה שלישי לא"י על משיח!
המשך תגובה חלק 209.02.23
ראה בשות ישועות מלכו יוד סו שיהיו 2 קיבוצים "עוד אקבץ עליו לנקבציו" וזה מה שרואות עינינו
אליהו 209.02.23
שות י"מ לא מתיחס ברור לנידון, וכל רואה יראה ברור שהוא רק כתב בדרך רמז וייחול, ולמשל הוא מביא מחזל שאין השכינה שורה פחות מ22 אלף איש, אבל זה לא קשור לא"י או חו"ל, וגם בחו"ל אצל 22 אלף השכינה שורה, ואין לנו אלא את דברי הפרשנים המרכזים רש"י, רד"ק, מלבי"ם שכל אלו כותבים שעוד אקבץ מדבר על הגרים אחר גוג!
חסיד מהרש"ב09.02.23
מתיחס בהחלט ואתה מכחיש האמת בעיוורון קנאותך . ולא ענית למה שהקשו עליך שאין שום מניעה שיתחיל קיבוץ נדחי ישראל קודם משיח ,כמו שגם המצווה לבנות בית מקדש לא תלויה במשיח . ואם הייתה אפשרות היינו בונים ,ואז חכמים כמוך היו אומרים שזה לא בית מקדש כי הרמבם כתב שמשיח יבנה בית מקדש.....
שמשון09.02.23
למה אני צריך לחזור פעמיים על כל תשובה? כבר הבאתי לך פסק הר"מ שק"ג, כולל "ההתחלה" היא רק ע"י משיח, כי גם ה"ושב את שבותך" הראשון (דברים ל, ג), פוסק הר"מ שהתורה "העידה" זאת על המשיח, ועי' זוהר ט, א, "באותו יום מלך הַמָּשִׁיחַ "יתחיל" ויכנס הַגָּלוּת מסוף העולם ועד סופו", הרי שגם ההתחלה יהיה ע"י משיח!
חסיד מהרש"ב12.02.23
ולגבי המקדש זה גם תלוי רק במשיח, עי' תוס' על התורה יתרו על הפסוק והגבלת את העם סביב, וכן ביאור הגר"א תיקו"ז כ"ו שאסור לבנות המקדש עד שיבא משיח, והר"מ כבר פסק פעמיים (מלכים יא, ד, מעשה הקרבנות ב, יד) שהמקדש יבנה אחר ביאת המשיח,
חסיד מהרש"ב12.02.23
הרמב"ן כתב בשה"ש שעוד אקבץ מדבר על קיבוץ א' על עשרת השבטים ע"י משיח בן יוסף, ורק אחרי שימות בן יוסף נבוא לא"י ע"י משיח בן דוד, (ובעזרת האומות שיביאו ישראל למשיח שי), וכן כתב רבינו בחיי דברים ל', ששני הקיבוצים מיירי על י שבטים, ועל יהודה ובנימין.
המשך09.02.23
מה פירוש? מול עינינו יש קבוץ גלויות!
מד09.02.23
כלל וכלל לא, אתה טועה, תן לי מייל, ובלי נדר אביא לך תשובות ברורות לכל סילוף או טעות שלך, ואנסה להסביר, מבואר חז"ל לפני ביאת המשיח מוכרח להתבטל כל שלטון שיש לישראל, וכן יש גזירה שהקב"ה נשבע שאדום הנוצרים מוכרחים לשלוט על כל העולם בבת אחת כ9 חודשים לפני משיח, והגויים יגלו את ישראל לחו"ל, תן מייל
אליהו09.02.23
אני יודע שקשה לך לשמוע האמת שיהיה גלות 3, וכמו שלא האמינו בגליות הקודמות כפי שנאמר "לא האמינו כל ישבי תבל כי יבא צר ואויב בשערי ירושלם" (איכה ד, יב), אבל יש לי הרבה ראיות ומקורות לזה, ובפסיקתא רבתי סוף ל"ה מבואר, שאפ' 3 ימים לפני משיח יהיה הרי ישראל חרבים ושוממים, וזה עוד ראיה שיהיה גלות 3, תן מייל
אליהו09.02.23
לא הבנת! זה מדבר על חב"ד. כי הקיבוץ יהיה עוד לפני ביאת המשיח כעיננו הרואות שתכף רוב יושביה עליה היינו רוב בני ישראל יושבים בא"י ועם המציאות א"א להתווכח אלא שבכל הגלויות יישארו חסידי חב"ד מי בשליחות רבו ומי כי מתעקש שאסור לעלות לארץ, ולזה התכוון שאחרי שיבוא המשיח הוא יעלה אותם בכוח.
חסיד ליטאי ספרדי09.02.23
אתה זה שלא הבנת, כי הרמב"ם פסק שפסוקי דברים ל' (שכתוב שם שכל ישראל יהיו בחו"ל, ויעשו תשובה, ורק אחרי זה יהיה ק"ג ויבואו לא"י) כל אלו הפסוקים (ק"ג, וביאה שלישי לא"י) התורה "העידה" זאת רק על המשיח, ולגבי "רוב יושביה עליה", יש לך טעות, זה מדבר עם י השבטים, היינו רוב השבטים, כפי שכתב הרדב"ז, והר"מ,
חסיד מהרש"ב09.02.23

הצגת כל התגובות

6
ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש ואספת דגנך תירושך ויצהריך. ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואכלת ושבעת. ואין עשב אלא תורה וכן יורה ומלקוש, וכן דגנך ותירושך ויצהריך, וכו'. וכן על דרך זו, לא, תרצח! לא תנאף? ואין קץ לעקימת הכתובים מן הפשט הפשוט והנכון.
יקותיאל08.02.23
האם אתה מודע לזה שהפסוקים היפים שאתה מצטט מיירי בזמן שאינו גלות?
יקותיאל08.02.23
כבר כתב הרמב"ם נגד אלו שרוצים לפרש כל פסוק כפשוטו, בלי לבדוק מתי, ואיך, ועל מה,
משה חסיד של הרב קאפח08.02.23
מה הקשר ? והאם יש תכלית בישיבת הארץ ללא חיי תורה ומצווה? הרי כבר ישבנו פה בעבר ולמה גלינו? והיום יש לנו אפילו פחות שטח ממה שהיה בימי שלמה ועוד נסוגנו משטחים מסויימים תחת ירחיב ה' את גבולך בביאת המשיח. ואגב, דגן תירוש וצהר לפי חז"ל אכן מסמלים גם את התורה.
חדל קשקשת 09.02.23
5
עי' רש"י על דברי הימים ב' פר' כ"ו פסוקים ט, י, מדובר שם בחקלאי מא"י וירושלים, וכתוב עליו שם בפסוק: "כִּי אֹהֵב אֲדָמָה הָיָה", וכותב שם רש"י שזה לגנאי, וז"ל: 'כי אוהב אדמה היה'. מפורש בב"ר ב' להוטים אחרי אדמה היו, ולא נמצא בם תועלת, הוא וקין עכ"ל.
דוד08.02.23
4
ספורנו במדבר יד, ח, וז"ל: 'ארץ אשר היא זבת חלב ודבש. היא מעצמה בלתי עבודת עובדי אדמה עכ"ל!
ארץ ישראל08.02.23
3
מי האיש החפץ חייים נצור לשונך ... תזכורת חשובה לעיתונאים.
אבי 09.02.23
2
איזה עיוות. כשעבודת האדמה נוגדת לעבודת ה' ולתורה צריך לבחור בתורה, והרבי הריי"צ לא חידש את זה. בהתחלה באמצע ובסוף הכל זה פרשנות.
ל.מ.09.02.23
1
כל הענין של משיח הוא מעורפל כמו שכתב גם הרמב''ם. ולכן חבל על הזמן להתעסק בו
אברהם בטיטו 10.02.23
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

האדמו"ר ערך טיש לזכר ה'דברי חיים' - אבי שושלת באבוב

חיים רוזנבוים | 15:13

שולחן מלכים

גלריה מרהיבה - פסח בצל הקודש: סיכום מחסידות סאטמר

חיים רוזנבוים | 14:53

שערי ירושלים

על אף חולשתו - האדמו"ר מסטראפקוב ערך 'טיש' הילולא

חיים רוזנבוים | 12:49

גלריה מרהיבה

בשיכון ג' ציינו הילולת ה'דברי חיים' מצאנז - "אבי השושלת"

חיים רוזנבוים | 12:48

גלריה נוסטלגית 

במלאת כ"ג שנים להסתלקותו - הצצה לחייו של האדמו"ר מפינסק קרלין זצוק"ל 

חיים רוזנבוים | 12:45
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

זכות אבות יגן 

בקרית צאנז בירושלים ציינו את ה'הילולא רבא' 

חיים רוזנבוים | 10:28

תורה וחסידות

מה חיפש האדמו"ר החסידי בבתי ראשי הישיבה?

חיים רוזנבוים | 10:25

וזאת לתעודה 

הילדים בקרית הבעל שם טוב הגו וקיבלו תעודות מהרבנים

חיים רוזנבוים | 10:23

גלריית תמונות

עם סיום ש"ס וסעודת מצווה: טיש ה'יארצייט' בגארליץ

חיים רוזנבוים | 08:32
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

תיעוד ענק

מאות דפי גמרא בעל פה: הילולא וחלוקת פרסים בצאנז

חיים רוזנבוים | 05.05.24

גלריית תמונות

5 שנים להסתלקות: המונים השתתפו בהילולא בקאליב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 05.05.24

שיר חנוכת הבית

האדמו"ר קבע מזוזות וערך טיש בבית שמש | גלריה

חיים רוזנבוים | 05.05.24

ויחיה זרעם

רועה נאמן | האדמו"ר מצאנז גימגראד ערך טיש הילולא

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם

באה שבת באה מנוחה 

על אף המצב המתוח בצפון | האדמו"ר מירושלים שבת בצפת 

חיים רוזנבוים | 05.05.24

חסל סידור פסח

חג הפסח בחצה"ק באבוב 45 | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 05.05.24

סיפור למוצאי שבת

הבעש"ט נשאל: "מדוע דווקא הבקשות שלך נענות בשמיים?"

הרב אהרון ראובן | 04.05.24

הסגולה למוצ"ש | צפו

כשהמשרת של הבעל שם טוב הרהר: 'הלוואי והגרביים היו שלי'

כיכר השבת | 04.05.24
ש

לשובע ולא לרזון:

מאכילים את העניים – ומקבלים את הקמיע של ר' ישעי'לה

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם