היסטוריה ואקטואליה

התגובה החריפה לאגרתו של האדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש

לאחר שחשפנו את מכתבו החריף של כ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש ל"מועצת התורה" (כדבריו), ועל התגובה הקצרה של כ"ק הרבי מגור ה"אמרי אמת", ה תגובתו הארוכה והחריפה של ר' מנדל קמינר מעסקניה הגדולים של 'אגודה' באותם השנים (היסטוריה)

האדמו"ר הריי"צ (צילום: בארי גורארי, מתוך wikimedia)

פרק ד': בשבוע שעבר חשפנו את מכתבו החריף של כ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש ל"מועצת התורה" (כדבריו), ועל התגובה הקצרה של כ"ק הרבי מגור ה"אמרי אמת".

אם הרבי מגור הגיב קצרות לרבי הריי"צ, מי שכן הגיב בארוכה הוא ר' מנדל קמינר מעסקניה הגדולים של 'אגודה' באותם השנים, שיצא להגן בחירוף נפש על גדולי ישראל שכיהנו דאז במועצת גדולי התורה, כמרנן ורבנן הגאונים רבי חיים עויזר גרוזינסקי, והרבי מגור ה'אמרי אמת', לאחר שהדברים שכתב הרבי הריי"צ "הורדתם את כבוד התורה והיראה, חיללתם אותה, בזותם את דבר ד' מילאתם עפר בעיני על היראים... שלובי זרוע ילכו את העגל אשר העמידו... הרוח אשר בפי נביאי אחאב... פרץ גדרם של ראשונים... הניף את החרבה אל צואר ילדי ישראל", צרמו לו.

להלן נצטט קטעים מתוך אגרתו של ר' מנדל קמינר שמלשונה החריפה מובן מדוע שנים רבות היא לא פורסמה מעיני הציבור, לאחר שגם אגרתו של הרבי הריי"צ לא פורסמה.

ווארשא יום ה' א' ניסן תרפ"ב

כבוד הרה"ק בנשק"ע[1] מוהרר"י שניאורסאהן שליט"א מליבואוויטש.

הנה קבלנו מכ"ק נשיאנו אדמו"ר מגור שליט"א מכתב ארוך וערוך מכ"ק שליט"א ל"מועצי התורה" (כנראה אין כ"ק מכירם למועצת "גדולי" התורה כשמם...) במדינתנו, ונרשה את עצמנו להשיב לכ"ק שליט"א בארוכה".

אם הרבי הריי"צ טען שכל "נשיאי ישראל המירו דגלם בפסל", ר' מנדל קמינר מגיב על כך בחריפות: "כל גדולי הדור בפולין, ליטא ואונגרין סלובקיא וכו' וכו' הנם עפ"י דבריו – "נביאי אחאב ועושי העגל" – ורק הוא הנהו היחיד שנשאר נביא לד'?!".

הרבי הריי"צ חלק על 'אגודה' בנושאים שונים, והמרכזי בהם הוא יחסה למצוות ישוב ארץ ישראל על ידי חקלאות, פעולה שלדבריו מדובר בעבירה, ולגבי טענה זו, מגיב ר' מנדל קמינר כי "כל החרדים בארץ ישראל ואף הקיצונים שבקיצונים וביניהם הרב רח"י זוננפלד והרה"ג מהר"י דיסקין שליט"א... צריכים... להתעסק בישוב החמרי הממשי, לבנות בתים ולקנות קרקעות והם בעצמם יסדו חברות על זה" [כוונתם על הקמת ישוב חומרי כהכנה להקמת ישיבות] והכי גם המה בעושי העגל חלילה?".

ר' מנדל קמינר כולו פגוע לכבוד התורה של רבותיו חברי מועצת גדולי התורה ובראשם הרבי מגור, ולאחר שקרא את דברי הרבי הריי"צ, הוא קבע שהיה מי דיבר סרה באוזניו, ולכך הרבי הריי"צ כעס וטעה לחינם: "ומי שאמר לו עתיד ליתן הדין שדיבר סרה על כל חכמי ישראל, והביא את כ"ק שליט"א לידי כעס וטעות".

בסעיף י"ב דוחה ר' מנדל קמינר את דברי הרבי הריי"צ שסבר שאין זה הזמן שניסע לארץ ישראל, בטענה שגם הרה"ק מוויטבסק מתלמידי הבעש"ט נסע לארץ ישראל, וגם זקנו של הרבי הריי"צ אדמו"ר הגר"ז מלאדי רצה לנסוע לאה"ק.

אחת מהטענות שהיו לרבי הריי"צ על אגודה היא, שמוסדות החינוך שעמדו תחת חסותה בפולין שכללו בית ספר לבנים "יסודי התורה", ותיכון לבנות בוורשא "חבצלת", מלמדים לימודי חול.

ובסעיף ט"ו נכתב: "ואם כ"ק שליט"א כותב הרבה פעמים שיסדנו "יסודי התורה" בדברים הנוגדים אל התורה" – ידע כי חטא גדול בזה נגד עמודי היהדות, ואתו תלון משוגתו, והשי"ת הטוב יכפר לו".

בסעיף י"ז נכתב: "דבריו מעוררים שחור אבל מכאיב לב גדול מאד, בראותנו איך הוא צועק ודואג... חס וחלילה, לא תהא כזאת בישראל! ובשום אופן אינם מבינים איך לקח לו כ"כ עוז ואומץ, לדבר דברים כאלה אשר אין להם שחר, כאלו רק מאמין אחד באלוקי ישראל נשאר בעולם, מה זאת? איך נקרה הדבר הלז?".

לגבי העלייה לארץ ישראל ש'אגודת ישראל' עודדה, הרבי הריי"צ הציע שמהגרי העבודה מאירופה יעברו לאמריקה, או לכל מקום אחר בעולם, אולם לא לארץ ישראל.

עוד כתב ר' מנדל קמינר במכתבו לרבי הריי"צ: "בראשונה בל נמנע מלהביע את השתוממותנו ופליאתנו הנשגבה על אופן כתיבתו, כי אף שהנהו רחוק מאד ממקום המעשה, זמן של שבע שני עוני עם מאורעות אלפי שנים, עבר מאת אשר ידע והכיר המצב במדינתנו, וגם היום עוד די מחיצות ותהומות מגבלות בינינו ובינו – הרהיב עוז בנפשו לכתוב כתב אשמה כזה על מנהגי עם ישראל גאוניו וצדיקיו רבניו וחכמיו שמדינתנו, ולא רק שבמדינתנו".

לדברי ר' מנדל קמינר התרופה היחידה לקיום התורה והדת היא ב'אגודת ישראל' "והיא הרבתה כבוד שמים"

לגבי האשמתו של הרבי הריי"צ כי רבני 'אגודה' הם "פורצי גדר של ראשונים - הורד כבוד התורה והיראה, חיללתם אותה, בזותם את דבר ד' מלאתם עפר בעיני כל היראים", כותב ר' מנדל קמינר: "הלא תצילנה אזני כל איש יהודי לשמוע דברים כאלה יוצאים מפי יהודי פשוט ומכל שכן מפי בנש"ק[2] ירא וחרד כמוהו... והכל על יסוד שמועות שקר ושוא, בנה מגדלים הפורחים באוויר והמציא כלילות ותואנות, על צידי ישראל וקדושיו – אשר תורת ד' ותורתו להם לקו – ואשר כל החרדים והת"ח במדינתנו יאמרו לכל הגה היוצא מפיהם".

על האשמת הרבי הריי"צ שאנשים "חטאים בנפשותיהם, בעלי כחש ומרמה היו בזה ללכוד את כת"ר שליט"א ברשתם", הגיב ר' מנדל קמינר: "ידע כ"ק כי אצל נשיאינו הרבי מגור שליט"א אין כלל אנשים כאלה, כי כך האיניציאטיבה של העבודה הוא רק מרצונו, והוא הוא המעורר אחרים".

אם לדברי ר' מנדל קמינר לרבי מגור אין עסקנים המשקרים עליו, אצל הרבי הריי"צ יש גם יש: "הננו מוכרחים לאמר, כי לדאבוננו סבבו את כ"ק שליט"א בכחש ומרמה".

המכתב הינו ארוך וארוך והינו פס הקול של האידאולוגיה החרדית, וחבל ששנים רבות הוא צונזר מעיני הציבור.

לדברי ר' מנדל קמינר 'אגודה' שוללת את הציונות בתכלית, ולאחר הצהרת בלפור יצאו בקול חוצב להבות אש נגד הציונים והמזרחים, והזהירו שחלילה לומר על זה גאולה או ענין של שופר של משיח, כי זהו כפירה בעיקרי הדת. ברם מדגיש ר' מנדל קמינר שאי אפשר לבטל מצוות ישוב ארץ ישראל שהיא נצחית מהתורה.

על פרשנותו של הרבי הריי"צ על המעשה המובא בחז"ל על ר' ינאי שנטע ארבע מאות נטיעות, (וממנו מובן שישוב מצוות ישוב ארץ ישראל מקויים גם בחקלאות), שלדברי הרבי הריי"צ מדובר בדברי נביאות, כתב ר' מנדל קמינר: "לפלא שלא ראה דברי ה'שיטה מקובצת' במקומו בשם הראב"ד, שכותב שממש היא מטעם ישוב ארץ ישראל! וייסוד בתי חרושת אולי יותר טוב מנטיעות, שצריכים להיזהר בהן מתרומות ומעשרות ושמיטה".

מוסיף ר' מנדל קמינר: "ולא חינם כנראה כתב הראב"ד ז"ל הרבה פעמים שרוח הקודש הופיע בבית מדרשנו – כי ראה שבעקבתא דמשיחא יוכל לשאלהו אחד המבין לצוות לנסוע לאמריקה ולא לארץ ישראל, מאין ומנין לקחת זאת...".

ר' מנדל קמינר טוען שגם כשעלה הרמב"ן לארץ ישראל הוא ראה אומן במלאכתו 'צורף', ודחה על הסף את דבריו של הרבי הריי"צ שאין לפעול בארץ ישראל ולהקים חקלאות ובתי חרושת. ר' מנדל קמינר טוען שכדאי להקים בתי חרושת יותר מחקלאות, כי בהם אין בהם חשש של שמיטה.

נסיים את שכתב ר' מנדל קמינר בסעיף ח': "כבודו של נשיאנו אדמו"ר מגור שליט"א חשוב בעינינו יותר מדי שנעשהו עצם לויכוחים, ולשנצטרך להגן עליו. אבל מה מגוחך הוא הדבר וגם מסוכן מאד. מצד אחד עומדים אלפים ורבות יהודים חרדים, יראים ושלמים וביניהם כל גדולי הדור שהנם במקום המעשה ואמרים שהרבי שליט"א מגור בעבודתו להאגודה ובענייני הכלל קידש ש"י ברבים וחיזק הדת ותוה"ק באופן הכי נחשב והכי נעלה – ומצד השני עומד כ"ק שליט"א מצד השני וכרואה חלום באסמפיה אומר עליו "פרץ גדרן של ראשונים" "והניף חרב על ילדי צואר ילדי בני ישראל" – שומו שמים! לכתוב דברים כאלה שלא שמעתן אזן מעולם, בלי שום יסוד!!".

להרחבה ועיון נוסף:

'החסידות ושיבת ציון', (תל אביב תשמ"ו 1986), אלפסי יצחק.

"רבי מנדל קמינר ספר הזיכרון והצאצאים" (ירושלים תשע"ז), ישראל נתנאל רובין.

עיתון "דער יוד".

'שיטה מקובצת' ב"ב י"ד ע"א ד"ה דילמא.

[1] בנשק"ע הוא ראשי תיבות של "בנן של קדושי עליון", ונכתב בדרך כלל לצעירים מיוחסים.

[2] בנש"ק הוא ראשי תיבות של "בנן של צדיקים", ובדרך כלל נכתב לצעירים מיוחסים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

35
רוב גדולי ישראל סוברים שאין נוהגת בזמן הזה מצות ישוב הארץ כפי שקבעו גם רבנים מהרבנות הראשית כהגרע יוסף זצל ובפרט שזה כרוך מאז ועד היום בהעברה על הדת וכל יום מידיעה נשרפים בצבא נשמות ממשפחות שומרי מצוות מאמריקה ודרום אמריקה וברית המועצות לשעבר שעשו עליה כחיילים בודדים רח"ל.
מורכבות
כל מה שכתבת אינו נכון. ולכן, מצות ישוב הארץ בעינה עומדת.
אברהם
הרב עובדיה יוסף פסק שאיסור השבועות שלא למרוד באומות, ולא לדחוק הקץ זה עד ביאת המשיח, ולכן אסור לכבוש א"י עד משיח (הרב עובדיה בתשובתו הידועה "החזרת שטחים במקום פקוח נפש" סוף אות ז').
יעקב
אברהם חזר בו מתשובה זו על כל נימוקיה. אתה לא מעודכן
אברהם
בקשר לצבא? נכון מאד לצערי
אבי
תיקון קטן: רוב ראשונים סוברים שיא"י אינו מ"ע בזה"ז, רק הרמב"ן מנאו במנין המצות, אכן רבים סוברים שישוב א"י דרבנן בזה"ז, אבל זה רק ליחידים ולא לכל ישראל, משום איסור לא יעלו בחומה, רשב"ש סי' ב', פסקי ריא"ז כתובות י"ג סי' ו', אבנ"ז יו"ד תנ"ד אות נ"ב, פאת השולחן סי' א' ס"ק ט"ו, ועוד
חסיד מהרש"ב מליובאוויטש
לא שייך לומר רוב/מיעוט הראשונים כאשר מעולם לא נפגשו יחדיו וגם לא שרדו לנו עשרות חיבורים של ראשונים שאין לך מושג עליהם
אברהם
ישוב א"י שמנה הרמב"ן, לא הוזכרה בכל ספרי מוני המצוות (רס"ג בה"ג רמב"ם יראים סמ"ג סמ"ק והחינוך, מלבד בחרדים), ומהראשונים הרמב"ן הוא דעת יחיד יחד עם הרשב"ץ, ודעת רבותינו עמודי ההוראה שאין מ"ע בזה"ז (רש"י תוס' רי"ף רמב"ם ועוד),
חסיד מהרש"ב מליובאוויטש
34
שוב , עבדו רבנן שלמא והרבי הרייצ שידע פנימיות כוונתו של אביו הרשב , הקים בארץ ישוב חקלאי מיסודו הלא הוא כפר חבד , ובעקבות חמיו הקים הרבי מלובביץ שיכונים לחבד בארץ ישראל .
אליהו
כלל וכלל לא, אתה משקר בשמו של מהרש"ב, עי' אגרות מהרש"ב איגרת תקכ"א, התנגדות לרעיון ישוב א"י ע"י עבודת אדמה. בנוסף יש כמה אגרות ממהרש"ב נגד ההתקבצות בא"י (הוא מביא ממהר"ל שעד משיח אנו אמורים להיות מפוזרים בד' כנפות הארץ, ורק משיח יקבצנו לא"י), וכן יש מכתב ממנו נגד הקמת מושבים,
חסיד מהרש"ב נ"ע
למה בחרת להיות חסיד הרש"ב ולא של המהרש אביו ? שלא התנגד לעלייה לארץ ואמר על בילו שאם היו מוסיפים בשם ה' היה מצטרף עם 50000 חסידים ? ועוד שייתכן שאחרי הסכמת האומות ההצבעה באו"ם , כבר אין החשש של עלייה בחומה . וכמו שכתב הרמבן שהגאולה תהיה בהסכמת האומות
אליהו
אתה כותב סילופים טפשיים וישנים, לא קשור פה הסכמת האו"ם, הריי"ץ כתב לרבי מגור בתרפ"ב שזה כבר אחר הצרת בלפור ורשיון לישוב יהודי בא"י, ומהרש"ב הביא באיג' ק"ל, ממהר"ל שעד משיח צריך להיות מפוזר בעולם ולא להתקבץ מעצמנו, ורק משיח יקבצנו לא"י,
חסיד מהרש"ב נ"ע
בנוסף הריי"ץ כתב מכתב (נמצא ב"תיקון עולם") שאסור לכבוש א"י, ובמקרה הציוני הרי עדיין הערבים לא הסכימו, וכל המדינה הציונית נוסדה רק ביד חזקה ומלחמה וכיבוש, שזה אסור לכו"ע!
תגובה חלק 2
לגבי הרמב"ן זה זיוף, כי הוא כתב בשה"ש ח, יג, שאפ' בגאולת בעתה שכל הדור חייב, יגאלו קודם י' שבטים ע"י בן יוסף, ורק אחרי זה אנו ניגאל ונעלה לא"י ע"י משיח בן דוד, והאומות לא ילחמו עם בן דוד (בניגוד לבן יוסף), אלא אדרבא יעזרו לבן דוד לקבץ ישראל, וכפי שאמרו כן חזל והמפ' על 'והביאו את כל אחיכם' ופשוט!
תגובה חלק 3
מה לעשות ירדה אש מן השמים לטובת העוסקים ביישוב הארץ , ותאכל כל ארמנותיה , נצחונות שלא היו בתולדות ישראל מאז דוד ושלמה , וע"ז כתב ישועות מלכו שנתנוצצה רוח הגאולה ומטעם זה בטלו השבועות לדעת חלק מהגדולים (חוץ מדעת רבים שבכלל אינם להלכה).
אריה
33
צמרמורת איך אתם מעזים לפרסם כאלו דברים ההבדל הוא עצום בין שיח בין גדולים לבין אנחנו הפשוטים שנקרא זאת כאלו דיבורים מחרידים על האדמו"ר הריי"צ זה נורא בושה איומה
Rich
100%
גידגיע
בעיניך הם גדולים כי כך הלעיטו אותך...
ליטאי
למה מי בעיניך גדולים??? הקמינר החוצפן הזה שמביא לכם בושה וכלימה גועל נפש חוצפה שאין כדוגמתה, מי הוא בכללללללל שידבר על הרבי הריי"צ ומי אתה בכלל שתחשיב את הרבי הריי"צ לאחד האדם יא ליטאי
עוד ליטאי
עוד חרדי לשעבר
מחאה
זה שכינה עצמו "ליטאי", הוא כלל לא היה מעולם חרדי, מדובר בכופר מכת הדרעקים מתימן שלא מאמינים בזוהר הקדוש ומדרשי חז"ל.
תשובה לתמים שמוחה
תגובה דוחה הלעיטו?
מם
הלעטה היא האכלה בעל כרחך. כשהאדם ילד קטן, הוריו מלעיטים אותו ואז כשהוא גדול הוא גדוש בדעות והשקפות שלא יכל לבחור ולבדוק אותן. אז הוא מגן עליהן בלהט כדי להגן על "זהותו" שאותה לא בחר
ליטאי
32
זעזוע שאתה מביא פעם אחר פעם מחלוקות בעם ישראל ומפרסמם. הרבי מליובאוויטש התנגד בכל התוקף לגרום להדגיש ולעורר היפך אהבת אחים. בידך יש כח להרבות אהבה ואחדות בעם ישראל ע"י חומרים מתאימים שיעסקו באהבת אדמורים זה לזה ואהבת חסידים זה לזה. בבקשה החלף את רוח הכתבות שלך שיהיו באופן חיובי.
שלומי כהן
31
עפרא לפומיה
יר''ש
30
'בנש"ק' נכתב לצעירים? ידוע לך מה הגיל של הרבי הריי"ץ בשנת המעשה? מי זה הגר"ז מילאדי? אתה מתכוון אולי למייסד חסידות חב"ד? מחבר ספרים יסודיים בהלכה? למה אתה מזלזל?
מנחם
29
וואו.
ינון
28
הריי"ץ לא התנגד לעלית "יחיד" לא"י, אלא התנגד לתעמולה של אגו"י, כביכול כל או רוב ישראל חייבים לעלות מעצמם לא"י, שזה אסור לפי רוב המקורות, עי' פסקי ריא"ז כתובות יג, ו, רשב"ש ס' ב', שיטה מקובצת כתובות קיא, "יפה קול" שהש"ר ב, ז, אפי' ברשות האומות אסור, וכן אהבת יונתן הפט' ואתחנן, וכן בת"י שה"ש ז, יג,
חסיד מהרש"ב נ"ע
27
המשך: ומהרז"ו כתב שאם ישראל יעשו ק"ג מעצמם יפסידו גאולת המשיח, ועי' מתנות כהונה, ועץ יוסף, על שהש"ר ב, ז, ד"ה א"כ למה מלך המשיח בא. שרק בביאת המשיח יהיה מתר לכל ישראל לעלות לא"י, ועי' שיטה מקובצת כתובות קיא וז"ל: ואם תעוררו משמע שלא יעוררו את עצמן לילך לירושלים עכ"ל. וכן עוד הרבה מקורות.
חסיד מהרש"ב מליובאוויטש
26
ומה שלא הובא בשו"ע איסור עשיית ק"ג מעצמנו, כי זה לא היה מצוי כלל בזמנם לעבור על זה, וכן היה פשוט שהמשיח יעשה ק"ג, עי' "שדי חמד" כללי הפוסקים סי' י"ג, אות ה' וז"ל: "מרן בשו"ע אורחיה הוא להשמיט איזה דברים תחת שלש א) לפי שרחוק מהמציאות. ב) לפי שהוא פשוט. ג) לפי שנלמד מדין אחר שכתב בשו"ע עכ"ל.
חסיד מהרש"ב מליובאוויטש
25
תגובה חריפה וראויה. אסור לזלזל במי שזוכה לקיים מצות ישוב הארץ. כל שכן לאחר שהשואה החריבה את היהדות החרדית
שי
יש הבדל בין ישוב הארץ לשיתוף פעולה עם הממסד הציוני הכופר
יוסי
גם החסידים שנגד ישוב הארץ כופרים.
שי
טוב להודות לה' על הקמת ישיבות והעברת תקציבים לאברכים בזכות המפעל הציוני שמתנהל ע"י השגחת הבורא יתברך
דניאל
שתוק אידיוט שלא מבין ולא מכיר בערכו של הרבי הריי"צ כל הרבנים האלה לא מגיעים לקרסולי קרסוליו מה גם שלרבי הריי"צ היה רוח הקודש מה של"גדולי התורה" לא היה והם מעיזים לדבר
שקט
הרבנים שלך נהנו היטב מהבלי העולם הזה. כסף, כבוד, מעריצים, אין להם שום מושג בצערם של היהודים הפשוטים. לא פלא שלא הצליחו להגן על הדור. להיפך!
שי
אתה עובד בשר ודם. חרד לכבוד הרבי חחחחח הלואי ותהיה חרד כך לכבוד ה' יתברך! גועל נפש. חסידות טימטמה לאנשים את המוח
שי
24
התקבצות ישראל לא"י לפני המשיח, זה מסוכן לגשמיות של עם ישראל, כמו שאמרו חז"ל בכמה מקומות, ולמשל בתנדב"א (פ"י): "ברוך המקום ברוך הוא, שבחר בכם בישראל מכל באי עולם וכו', ופיזר אתכם בכמה מאות מקומות, ואמרנו אם נהרוג אותן שבא"י שבצפון, שבדרום מי יהרוג אותם" וכו',
חסיד מהרש"ב מליובאוויטש
כל מה שכתבת לא נכון להלכה.
אלעזר
מה שכתבתי נכון להלכה לכו"ע (עי' בתגובה אחרת מקורות), מלבד לרבני הציונות דתית שחולקים על ראשונים וכל המקורות, ואגב רבני הציונות שינו ההלכה ותורת רבם רק אחר הקמת המדינה, אבל ראשוני רבני המזרחי וחובבי ציון, כתבו מפורש שאסור לכבוש א"י במלחמה, כגון הרב מוהליבר, הרב יעקב יצחק ריינס ועוד.
חסיד מהרש"ב
חד משמעית. כל מה שכתבת הוא עורבא פרח.
אלעזר
לא חידוש שאתה ע"ה החולק על הפוסקים, עי' רשב"ש סי' ב', פסקי ריא"ז כתובות י"ג, ו', אבנ"ז יו"ד תנ"ד אות נ"ב, פאת השולחן סי' א' ס"ק ט"ו, כל אלו כתבו שאסור שכל ישראל יעלו לא"י בגלל לא יעלו בחומה, וזה הם כתבו על עליה גרידא, בלי כיבוש א"י במלחמה, וכיבוש פשוט לכל מקורות שבעולם שאסור, ואפ' הרב עובדיה פסק כן.
חסיד מהרש"ב מליובאוויטש
אתה לא מבין את מה שאתה מצטט. העיקר וכן כתב וכן כתב וכן כתב כדי שנחשוב שיש לך על מי להישען, ואינך נשען אלא על עצמך
אלעזר
וכן אמרו חז"ל בבראשית רבה (עו, ג) "אם יבא עשו אל המחנה האחת והכהו אלו אחינו שבדרום, והיה המחנה הנשאר לפליטה אלו אחינו שבגלות", ויש עוד הרבה מקורות לזה. (ולגבי הנידון ההלכתי על ישוב א"י בזה"ז, עי' בשאר תגובות מקורות מהפוסקים).
חסיד מהרש"ב
מה הקשר? העיקר וכן כתב וכן כתב... משחק אותה בקי ואינך אלא בוקי סריקי
אלעזר
23
ועוד סיבה שהריי"ץ התנגד לתעמולה של אגו"י לעליות גדולות לא"י, כי כמה שיותר יעלו לא"י זה יוביל שימרדו שם באומות, שזה איסור חמור לכו"ע כל השיטות ראשונים אחרונים, (רשב"ש, ריב"ש, מגילת אסתר, יעב"ץ, פאת השולחן, מהר"ח פלאג'י, ערוך השולחן, ועוד), וזה מסוכן גם לגשמיות לגוף ישראל (כתובות קי"א: אני מתיר בשרכם)
דוד
22
הרב קוק צדק כל אלה שנשארו באירופא לצערינו נשלחו לכבשני האש
משה
חז"ל צדקו בכתובות קי"א שאסור למרוד באומות, ולדחוק הקץ, כל אלו שתמכו בנסיון בר כוזיבא לכבוש א"י, כמעט כולם נהרגו בשואה הנוראה בביתר! וכן אמרו חז"ל בשהש"ר ב, ז, שדורו של בר כוזיבא נענשו כי עברו על השבועות!
דוד
דוד, אתה שוב מסתמך על אגדתות. כבר העירו לך. מעולם לא ראיתי שמרן הרב עובדיה פותח תשובה הלכתית בשיר השירים רבה או אגדתא.
שאוליאן
כבר עניתי לך הרבה פעמים, אבל אתה בוחר להתעלם מהפוסקים, ולסלף נושא זו, שו"ת הרשב"ש פסק שאסור שכל ישראל יעלו לא"י בגלל השבועות, וכן פסקי ריא"ז, פאת השולחן, ועוד רבים (עי' בתגובות השונות), אז ע"ה תפסיק כבר לסלף, והרב עובדיה עצמו פסק שאיסור השבועות עד ביאת משיח, ("החזרת שטחים במקום פקו"נ" סוף אות ז').
דוד
21
איך יתכן לעלות פה במדור זה, וויכוח בין גדולי עולם ללא הבנה..!!!! במיוחד על הגאון והקדוש האדמו"ר הריי"ץ זצצק"ל זי"ע שמסר נפשו מול רוסיה הקמוניסטי...! וואין להאריך בדבר המצער.
לוי
20
מה שטען ר' מנדל קמינר שמצות ישוב א"י נצחית מהתורה, ראשית לרוב ראשונים זה לא מהתורה אלא מדרבנן, שנית עי' רשב"ש סי' ב' וז"ל: אמנם מצוה זו של ישוב א"י אינה מצוה כוללת לכל ישראל בגלות החל הזה, כי היא השביע הקב"ה ישראל שלא ימהרו את הקץ ושלא יעלו בחומה, אמנם מצוה היא על כל "יחיד" לעלות לדור שם עכ"ל.
געצל
כל מה שכתב לא נכון להלכה
שאוליאן
19
אני מוחה בכל תוקף על ביזוי כבוד התורה הקדושה גדולי התורה והצדיקים על ידי מנדל קמינר וישראל שפירא, וידוע מכתב האזהרה של החפץ חיים ליהודי אירופה שאם הם לא יחזרו בתשובה יהדות אירופה תיחרב ואמרו חז"ל 'לא חרבה ירושלים אלא על שביזו בה תלמידי חכמים' אז כל שכן שאירופה הטמאה תיחרב בעוון ביזוי תלמידי חכמים.
יהודי
האנשים האלה גרמו למיליוני יהודים להיתקע באירופה ולמות בשואה, ובכך נרמס כבוד ה' ועם ה'. ואתה מדבר איתי על כבוד בשר ודם רימה ותולעה????
אברהם
כופר וכי ר"ע גרם שיהרגו מליוני יהודים בטבח בביתר?
אתה עמלקי כופר!
18
עצה טובה ישראל אם אתה לא רוצה לחטוף מכות משמים אחד אחרי השני, תיזהר מאוד בכבוד צדיקים וחכמי התורה גם בענין הכתבה הזאת וגם בכתבות אחרות
דוד
כשהם יהיו צדיקים באמת נדבר
אברהם
17
כאשר כותבים כתבה צריכים לחשוב גם על השלכותיה. א. בראש ובראשונה איך יתפרשו הדברים אצל הקוראים הנכבדים. ב. מה יסיקו ממנה הקוראים הנכבדים. ג. האם כתבה זו ודומיה, ירבו בכבוד שמים או להפך, רחמנא ליצלן.
מגיב
א. הדברים מתפרשים יפה. ב. הרייץ חשב שהוא מעל כולם. ג. ודאי שמתרבה כבוד שמים, כי עכשיו מבינים שמי שמחלל שם שמים זה בשר ודם ולא תורת ה' חלילה
אלעזר
קודם כינת עצמיך משה, וכשרצית שלא ידעו שזה אתה משה, אז שינית לשם יהודה, ואח"כ שינית לעוד כמה שמות, ואחרי זה "אורי" ועכשיו אלעזר??.. מטומטם מתי תבין שמזהים את העמלקיות שבך אפי' מ100 מטר?..
כבר כמה מגיבים שתוהים אם אתה יהודי?
אתה לא שפוי בן אדם. המשה הזה שיגע אותך חחחחחח
אלעזר
16
מנדל קמינר היה חסיד גור, ולכן לא היה אכפת לו כבוד גדולי ישראל מחצרות אחרות, אצלם יש רק רבי וצדיק אחד בעולם, וזה הרבי שלהם, וד"ל!
גאליציאנער
כאילו שלחבד אכפת מאחרים חחח. אני לא יודע אם אכפת להם מהתורה חוץ מהרבי
משה
איככ גועללל. אני חבדניק... וכמה שחבד קרבו יהודים, בלי חב"ד דברים לא היו קוראים! בלי הרבי שלנו של חב"ד הש'ח אני לא יגיד את שמו עשה דברים נוראים!
יולי
החזירו לצורך עצמן. להאדיר את שם הרבי
אלעזר
יולי היקר והמתוק אל תיקח ללב, המגיב המכנה עצמו "משה" הוא כופר ידוע ששורץ פה בכתבות של שפירא, (כי זה המקום היחיד שיש לו במה להוציא את תסכוליו ואומללותו מחייו האישיים וד"ל!)
אדל
15
שפירא איך היה ההפסד בויכוח לורד שאלתיאל? אה? אתה לא רגיל שמישהו שם אותך במקום, ועוד אישה.. לא פלא שכדי לטשטש הרושם מההפסד, מיהרת להעלות נושאים אחרים השנויים במחלו' בין גדולי ישראל, וכגון הרב מאזוז והרב יצחק יוסף, ועכשיו הרבי הקדוש הריי"ץ, והרבי הקדוש מגור,
יעקב
14
ככה זה כשאין דעת תורה אמיתית. אין מסורת אמיתית. כדברי חז"ל והבור ריק אין בו מים (תורה), אבל נחשים ועקרבים יש בו (חסידות= מינות כדברי קדוש ישראל הגר"א).
משה
סופך ידוע
אבי
"קדוש ישראל" הגר"א האמין בזוהר הקדוש שבו אתה כופר, והוא אף כתב בחריפות גדולה מאוד נגד הרמב"ם, וכתב "שהפילוסופיה הטעתו לפרש גמ' בדרך הלציי" (ביאור הגר"א יו"ד סי' קע"ט סקי"ג).
הצבוע הכופר מכת הדרעקים
זה לא חשוב. מה שחשוב זה שהוא פסק שחסידות= מינות וכך אפשר להביןאת השואה בעיניים תורניות
משה
כמו שאתה לא מקבל את דבריו על הר"מ, על אף שהגר"א צדק בזה (כי מבואר בכל חז"ל שיש שדים וכישוף, וכן בבבל היה ע"ז שאם הקריבו לה ירד גשם), כך ק"ו לגבי חסידות שהוא מעולם לא פסק שזה מינות, אלא כתב ביקורת אחרת, ק"ו שאין להשתמש בדבריו נגד חסידות,
הצבוע מכת הדרעקים של קאפח
13
הרמב"ם כתב לפחות כ8 פעמים שהמשיח יעשה ק"ג, ופסק (מלכים יא, א), שהתורה "העידה" פסוקי ק"ג וביאה לא"י על המשיח. ויש נאיבים המדמיינים שכיום אנו בק"ג, היינו בגלל שדרים בא"י גויים, ערבים, דרוזים, ומתבוללים שונים, שכל זה כביכול ק"ג, ולא למדו מימיהם נ"ך עם מפרשים אברבנאל, מלבי"ם, רד"ק, ועוד.
יהודה
12
דברי הריי"ץ היה פשוטים בכל הדורות, עי' מהרז"ו שהש"ר ב, ז, ד"ה א"כ למה המשיח בא, אם ישראל יעשו חלילה ק"ג מעצמם יפסידו גאולת המשיח, וכן פסק אחד מגדולי הראשונים, פסקי ריא"ז כתובות יג, ו, שאסור לעלות לא"י כעין קבוץ גליות, וכן מבואר מכל מקורות שלעלות כל ישראל לא"י לפני משיח זה אסור, עי' רשב"ש ס' ב' ועוד
יהודה
כתבת ערימות של הבל
אברהם
תחליט אלעזר או אברהם?...
האמת ההלכתית מתסכלת עמלקים!
11
נס שיש יהדות חרדית בתפוצות ובעיקר בארה"ב ושהיו גדולי ישראל זיע"א שלא היו כפופים במאומה לעגל הציוני של בג"ץ כור ההיתוך וכל שאר אביזרייהו שכיום רואים לאן זה הגיע ה"י והיהדות החרדית בארצנו הקדושה נבנית ומתחזקת הרבה מיהדות אמריקה כידוע ועל ידי זה מתרחבים גבולי הקדושה
יאיר
מה השטויות האלה שאתה כתבת. היכן למדת?
אלעזר
10
המשך: וכן "פאת השולחן" סי' א' סעיף ג', פוסק כהרשב"ש שמצות ישוב א"י אינה לכל ישראל, ושם בהגה "בית ישראל" ס"ק ט"ו, הוא מסביר משום איסור השבועה שלא יעלו בחומה. נמיצנו למדים שהריי"ץ צדק ולא ר מנדל קמינר, ומצות ישוב א"י רק ל"יחיד" ולא לכל ישראל! וכן פסק פסקי ריא"ז (כתובות יג, ו) !
געצל
9
ומה שכתב ר' קמינר, שפלא שכביכול ריי"ץ לא ראה השטה מקובצת לגבי יא"י, הנה לא פלא שהעסקן לא ידע מדברי השמ"ק כתובות קיא, וז"ל ואם תעוררו "משמע שלא יעוררו את עצמן לילך לירושלים" עכ"ל. היינו השמ"ק כותב בדיוק כהריי"ץ, שאסור להתעורר לילך לירושלים, ולא רק בגלל סיבה טכנית שהגויים מונעים, אלא אנו מעצמנו גם לא!
חסיד מהרש"ב, וריי"ץ!
8
העסקן ר' קמינר היה חסיד גור, והריי"ץ כתב מכתב לאדמור שלו, וכדרכם של חסידים שוטים שלא יודעים לשתוק במחלו' בין גדולי ישראל (בפרט כשגדול אחד חולק על "הרבי שלי") לכן בטפשותו הוא "התערב" וכתב מכתב מחוצף לריי"ץ, בטוחני שאילו היה הא"א רואה מה שהחסיד שלו כתב להריי"ץ, היה מגרשו מהחסידות, ומורה לו למחוק המכתב
יעקב
הרייץ טעה בענק. השואה השמידה את כל היהדות החרדית האשכנזית.אתה כנראה לא למדת היסטוריה
אברהם
ר"ע שתמך בבר כוזיבא טעה בענק, השואה בביתר השמידה את הישוב היהודי בא"י, ואמרו חז"ל שבחורבן ביתר נגדעה קרן ישראל ואינה עתידה לחזור עד שיבוא בן דוד (ירושלמי סוכה ה), וכן הבריונים שלא רצו להיכנע לרומאים טעו בענק, ובגללם נחרב המקדש (מהרש"א, ספרונו, ועוד רבים מגדולי הדורות כתבו כן)
יעקב
ר"ע לא טעה. לא הייתה לו בררה. הרומאים חנקו את היהודים. אסרו ללמוד תורה ולקיים מצוות. אבל הרייץ טעה בענק
אברהם
רבי עקיבא לא טעה. כי הרומאים אסרו ללמוד תורה והרגו את מי שהעז ללמוד. כך שרבי עקיבא צדק בהחלט
אברהם
אל תאמר למישהו שאתה עפר לרגליו 'טעה' פשוט חוצפן!
אחד שאכפת לו
אני לא עפר לרגליו כיוון שאני יהודי קדוש בן אברהם יצחק ויעקב לא פחות ממנו. ואני לא גרמתי למיליוני יהודים למות ואינני חי במגדל השן עם מאות אלפי מעריצים
אברהם
7
כותב הכתבה אינו יודע מה ענה אדמו"ר הריי"צ למכתבו של קמינר. ישנה תשובה ארוכה ומפורטת על דבריו של קמינר. הוא מפרט ודוחה את דבריו ומעמיד אותו על מקומו הנכון. יתכן וכדאי לפרסם את התשובה.
יענקל בער
כנראה שהוא יעדיף את המצה והמריבה על פני חקר האמת. גועל נפש של ישות וגסות.
יוסף
איפה ניתן לקרוא את תשובת הריי"צ? בבקשה תציין מקור ואיגרת!
יחזקאל
6
ישראל שפירא מסכן את עצמו שנכנס בין הרים ובמיוחד הפעם שפוגע בקדוש ישראל כ''ק מרן הריי''ץ מליובביץ זיעועכי''א, ממליץ לו לטובתו האישית למען שלא יפגע בבני חיי ומזוני לבקש מחילה ברבים ממרן הריי''ץ זיע''א ולא להכנס יותר למחלוקות בין הרים גבוהים. שפירא - שכיקרה לך אסון ח''ו היל''ת זכור על מה נפרץ הפרץ!
היזהרו בגחלתן
בין הרים??? חחח. וכי הם היו מורי הוראות בישראל?? מה הם הרב עובדיה או הרב אלישיב. נסחפת ילד.
אברהם
הם צדיקים וקדושי עליון הרבה יותר מהרבנים שהזכרת - מבלי לפגוע בהם חלילה, וכן - מומלץ לשפירא לחזור בתשובה לפני שחלילה יפגע
כן בין הרים
איך צדיקים כשהם במגדל השן???
אברהם
היזהרו בגחלתן של חכמים. לא של מנהיגים שמעולם לא הגיעו להוראה
אלעזר
5
תזהר בנפשך ישראל שפירא !!!! הרבי הריי''צ הוא קודש קודשים שאי אפשר בכלל לתאר , לא חבר שלך !!! אתה משחק באש !
חבדניקית
4
כתבתם בכתבה אחרת על העסקן הנ"ל שהיה בן עשירים . נו "עשיר יענה עזות" ובנוסף נראה שהיה גס רוח מאין כמותו !!
ar
3
הן בחב״ד והן בגור לא מפרסמים אותן המכתבים , כ״כ חבל שהרב שפירא החליט לחתור בכל הנ״ל
לוי יצחק
"הרב"???
יש גבול לכל בדיחת קרש!
2
שלח ידיו בשלומיו - חילל בריתו הזהר בגחלתן של חכמים שלא תיכווה!!
ימ
1
מרנן המוהרש"ב מלובביץ והגר"ח מבריסק היו מהמייסדים של אגודת ישראל יחד עם הדברי שמואל מסלונים וכשראו להיכן הדברים מובילים הם פרשו ממנה ובניהם מוהריי""צ והגרי"ז המשיכו בדרכם זצוקללה"ה
שלומי
והם טעו בגדול. כל מי ששמע להם מת בשואה
אברהם
כל מי ששמע לחכמי ישראל שתמכו בב"כ, מת בשואה המזעזע בביתר שהלך דמם עד הים הגדול! ואני חלילה לא מזלזל בשום צדיק וקדוש, אלא מגיב רק לשיטתך לפי הכפירה העמלקית שלך!
תגובה רק לשיטת הכפירה שלך
בירושלמי אמר ר יוחנן לא גלו ישראל עד שנעשו 24 כתות של מינים!! זו הסיבה לשואה בזמן בר כוכבא ובזמן הגרמנים. חסידות=מינות
אברהם

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחסידים ואנ"ש: