האדמו"ר מצאנז: שלום עליכם...
הגר"א סלים הציג את חתנו הרב בנימין טולידאנו, ובנו הרב נתן.
האדמו"ר מצאנז: אני זוכר מילדותי, היה כאן הרב טולידאנו זצ"ל לבקר אצל אבי (האדמו"ר ה'שפע חיים' מצאנז) זי"ע, הוא היה לבוש עם הגלימה...
הרב בנימין טולידאנו: זה זקני, הג"ר רפאל ברוך טולידאנו זצ"ל
הרב נתן סלים: הוא עלה ממרוקו, וכל הנכדים למדו בישיבות והמשיכו הלאה את המורשת.
האדמו"ר מצאנז: אני זוכר אותו היטב מילדותי, מאור פניו ולבושו משכו את הלב.
הרב נתן סלים: לאבי יש שני חתנים טולידאנו, אחד נכד ואחד נין, אבל כולם במשפחה יצאו בני תורה ב"ה. אומרים שזה בזכות הדמעות של הסבא...
הרב בנימין טולידאנו: יש גם חתן מקרית צאנז, הרב דדון, הבן של הרב אשר דדון.
האדמו"ר מצאנז: אתמול היה היארצייט של זקני ה'דברי חיים' מצאנז זי"ע, הוא נפטר בתרל"ו, קרוב למאה ושלושים שנה אחרי הבעש"ט. ובאחד השיחים שדיברו על ירידת הדורות, שאמרו שאין היום כדוגמת הבעש"ט, אמר הדברי חיים כשהוא אחוז שרעפים, אתם יודעים בארצות המערב יש היום כמו הבעש"ט...וזה פלא גדול, מי שיודע כמה שה'דברי חיים' החזיק מהבעש"ט, לא יאומן ואי אפשר לתאר, יותר ממלאך אלקים, ואעפ"כ אמר שאצל עדות המזרח יש כדוגמתו.
הגר"א סלים: מספרים על הבעש"ט שהיה לו קשר עם ה'אור החיים' הק'.
האדמו"ר מצאנז: החיד"א מביא (שם הגדולים, מערכת ספרים, ערך אור החיים) שבפולין מחשיבים מאד את הספר 'אור החיים' כיון שהבעש"ט גילה גדלות נשמתוב
הגר"א סלים: החיד"א היה באותו דור של האוה"ח הק'.
האדמו"ר מצאנז: הוא היה תלמידוג, וכותב ששמע דבריו מפיו הקדוש
הגר"א סלים: ראשונים כמלאכים...
הרב נתן סלים: אבא זכה ללמוד אצל דודו הגאון רבי עזרא עטייה זצ"ל ראש ישיבת פורת יוסף.
האדמו"ר מצאנז: הוא גם היה פה לנופש בבנין של וועד הישיבות, קצת זכור לי. הוא הביא ספר לאבי זי"ע עם הקדשה שלו.
הגר"א סלים: אולי זה היה הספר 'מעדני ארץ' של הגרש"ז אוירבאך זצ"ל.
האדמו"ר מצאנז: היה כאן בית הארחה של ועד הישיבות, והרבה ראשי ישיבות באו לכאן.
הגר"א סלים: ב"ה זכינו ללמוד אצל אנשים גדולים ומשתדלים להמשיך.
האדמו"ר מצאנז: בהרבצת תורה... ב"ה, עוד ינובון בשיבה.
הגר"א סלים: ב"ה, יש לנו ישיבה קטנה וישיבה גדולה, והחתן והבן שם מחזקים את הישיבה, ויש ב"ה ביקוש גדול היום. יש יותר התעוררות לשלוח לישיבות ספרדיות.
האדמו"ר מצאנז: ב"ה. בגמ' מקשים לפעמים, אכשר דרא?, בלשון בתמיה, ואמרתי שלגבי עשרות השנים האחרונות בוודאי אכשר דרא, בניחותא... אני רואה זאת בנתניה, אבל זה בכל הארץ ובכל העולם, שמצד אחד היה חורבן כזה ובלבול העולם, שנשארו שארית הפליטה, והיום יש ב"ה ריבוי עצום של לומדי תורה ומקיימי מצוות. עדיין לא מספיק ותמיד יכול להיות יותר, אבל מתרבים יותר ויותר אנשים עם אמונה בה' ובצדיקים ובתורה. רואים שבאים לבקש ברכות שהילדים יתקבלו לישיבות, ושילמדו גמרא... זה דבר שלא שמעו לפני כארבעים שנה. בנתניה יש המון כאלה שמבקשים ברכה על רוחניות ועל ילדים בני תורה, זה דבר גדול ממש.
הגר"א סלים: הרבי ה'שפע חיים' זי"ע כשהגיע לארץ הרי פתח ישיבה לספרדים... הרב יעקב בן שושן היה שם, והבן שלו למד אצלנו. הוא היה כאן כמה שנים ואח"כ הגיע אלינו לרכסים.
האדמו"ר מצאנז: היינו בידידות עמו.
הרב נתן: הרב רחמים בן שושן אמר שהוא תלמיד של הרבי... בזמנו היה קצת מוסדות לספרדים.
האדמו"ר מצאנז: אבי זי"ע כשהקים את הישיבה הזאת, היו כמה עשרות בחורים צעירים, ואמר שזה דבר חסר וצריכים שיהיו עוד הרבה כאלה ישיבות אבל אני עושה את מה שאני יכול לעשות. ואח"כ כשכבר פתחו את הישיבות והמתיבתות לבחורים ספרדים, סגר את הישיבה כאן.
הגר"א סלים: צריך הרבה סייעתא דשמיא עכשיו עם החוק של הגיוס... זה ממש כמו חרב על כל עולם התורה, ובמיוחד על הספרדים כי ההורים הם בעה"ב ששולחים את הבנים לישיבות.
האדמו"ר מצאנז: אין לנו שיור רק התורה הזאת, וברור שהסט"א רואה את זה, ולכן נלחמת נגד, המלחמה הכי חזקה היא על התורה, מפני שזה החמצן והחיסון לכל הזוהמה של הדור, ואין לנו משהו אחר. איני יודע מה יהיה, אבל זה ברור שהתורה לא תפשוט רגל... הם אינם הראשונים שקמים עלינו ועל התורה...
אפשר להבין את הכעס שלהם, הרי הם היו בטוחים שלומדי התורה יתמעטו, והנה עולם התורה פורח ומתרחב לאין שיעור... ישנם עוד אכן הרבה יהודים תועים שרק אליהו הנביא יקרב.
בעת מעמד הנחת אבן הפינה לקרית צאנז אמר אבי זי"ע למה נקרא היצר הרע 'מלך זקן וכסיל', התינח מלך, הרי הוא מושל בכיפה, וכן הוא זקן מימות בריאת העולם, אבל למה קורא לו כסיל, הלא הוא מנהיג את כל האנשים כרצונו. ואמר דהנה כשייסדו את העיר נתניה, היה אחד מהתקנות שלא יניחו לבנות בית מדרש ומקוה בעיר - כי הם לא רצו שיבואו יהודים חרדים להתגורר כאן, והיה זה כמשקל נגד העיר 'פתח תקוה' שהוקמה אז ליהודים חרדים בלבד - אמנם באותו זמן של הקמת 'קרית צאנז' היו כבר עשרות בתי מדרש, וכיום יש מאות מכל העדות, וכן ישנם כמה וכמה תלמודי תורה וישיבות מצויינות ובתי חינוך לבנות. ומזה מוכח שכל החשבון של היצה"ר לא היה כהוגן. ולכן הוא מלך זקן וכסיל, כי ככל שהוא מזקין רואים שהחשבון שלו לא עלה יפה והרי הוא כסיל, כי איזהו חכם הרואה את הנולד (תמיד לב, א)...
אבי זי"ע היה אומר בשם צדיקים שאמרו על הזמן של עקבתא דמשיחא, משל לעקרת הבית שיש לה עוזרים ומסייעים בעבודתה, אבל את הדברים האחרונים היא עושה בעצמה ואומרת לכל העוזרים שיעמדו בצד ויניחו לה לסדר הדברים כרצונה... ומתחילה הם מגרשים אותה בטענה שהיא מפריעה, אבל היא טוענת כנגדם שהיא בעלת הבית... וכך יהיה לפני ביאת המשיח, שהקב"ה יאמר לכל אלו שדימו שהם מכינים הכל, שיעמדו בצד, והוא בעצמו יעשה הכל. כך יאמר לצדיקים ולמלאכים שיניחו לו לנהל כעת את העולם כפי שהוא יודע שצריך להיות...
עוד אמר, שהסט"א עושה ככל יכולתה שלא תשוב הארץ לקדושתה על ידי בני ישראל, ויצטרכו להערים עליה ולכן מביאים לכאן את החילונים והפורקי עול וכל החלוצים שבאו, וזה היה ערמה, ויש לזה סיבות עמוקות מאד שלא היה עצה אחרת כנגד הסט"א, כי בזוה"ק כתוב שבחורבן קיבל הס"מ שליטה על הארץ ולכן היו צריכים להערים עליו, ועל כן סיבב הקב"ה שבאו לארץ הרבה פורקי עול... ולאחר תקופה הלך התופעה של חזרה בתשובה, ויש צימאון גדול ליהדות יותר ויותר, וזה אחריות גדולה מאד.
סיפר לי הרב של קיסריה, שכשהקימו את קיסריה עשו תנאי שלא להקים מקוה ובית כנסת ועירוב , שום סממן יהודי. כיום יש שם מספר בתי כנסת, וכן מקוה מפואר ועירוב מהודר. באחד הבקרים ראיתי יהודי הולך עם מגבת על כתפו, ואמר שהולך למקוה... בכל יום יוצא משם אוטובוס לעיר סמוכה לבית ספר דתי, והילדים הולכים עם ציצית שרואים בחוץ. כשאני הולך שם ברחוב, במצוות הרופא אני צריך לטייל, אני רואה הרבה פעמים ילדים עם ציציות... אנשים ניגשים לבקש ברכות, אפילו בקיסריה שהיא עיר של שמאל... אבל בפנימיות יש להם לב יהודי ובאים לבקש ברכה. בוודאי אינם להכעיס...
פעם בליל שבת עצר לידי רכב ובא לשאול אנו צריכים איזה עזרה...
אני אומר תמיד, שהחלק של 'והאלילים כרות יכרתון' כבר נתקיים, כל התנועות כמו הקומינסטים והציונות וכו', הכל כבר חרוב ונחרב, אבל בכדי ' לתקן עולם במלכות שד- י' צריכים את אליהו הנביא. החלק לשבר את הקליפות רואים תמיד יותר ויותר, וכן אלו שנלחמים היום הם מהערב רב, כך היה אומר תמיד אבי זי"ע, שרוב החילונים הם תינוקות שנשבו, אבל אלו שלוחמים ושונאים את התורה אלו הם מהערב רב ולא מזרע ישראל. רוב החילונים כיום יביאו חטאת אחת והכל יתכפר להם, הם הרי לא התחנכו. ואם אחרי שבעים שנה מחורבן בית המקדש, כשעוד היה את עזרא הסופר והיה החרש והמסגר, ועכ"ז עשרה יוחסין עלו מבבל, מה כבר יכול להיות אחרי אלפיים שנות גלות... וכשיבוא אליהו יביא ספר יוחסין ויגיד לכל אחד, אתה צריך גיור לא רק לחומרא... אנחנו לא יכולים לדעת זאת, אבל סימן יש, שאותם ששונאים יהודים ורוצים לעקור כל זיקה של יהדות, זה יכול להיות סימן שלא מזרע ישראל הוא. בזוה"ק ( פרשת בראשית) איתא שלפני ביאת המשיח יהיו ראשי העם מהערב רב.
This browser does not support the video element.
הרב בנימין טולידאנו: מביאים בשם הגאון, שאלה שנלחמים ביהדות הם מזרע עמלק.
האדמו"ר מצאנז: זה אותה בחינה... הם מאד מאוכזבים, וכי בשביל זה הקימו מדינה... הם רצו שככל העמים יהיה בית ישראל... וזה לא עוזר להם ב"ה, לומדי התורה ות"ת וישיבות, הכל מתרבה יותר ויותר.
הגר"א סלים: אמרתי שבשמו"ע כתוב בברכת 'השיבה שופטינו' את הבקשה של 'והסר ממנו יגון ואנחה', זה לא כתוב לא ברפאנו ולא על כל הבקשות שיש לאדם, שלכאורה על הכל צריך לבקש זאת, אבל על הצרה הזאת של 'השיבה שופטנו' יש יגון ואנחה... צריכים בקשה מיוחדת.
האדמו"ר מצאנז: אם כולנו נעמוד חזק לא יעזור להם שום דבר, אולי הם יכולים להקשות כלכלית, שזה כמובן גם לא טוב.
הגר"א סלים: שהרב יברך אותנו שנוכל להעמיד את הישיבה קטנה והישיבה גדולה.
האדמו"ר מצאנז: הרי כל הברכות באות בכח התורה. מצינו בגמ' (בבא בתרא קטז, א) 'ילך אצל חכם', והיינו אצל תופס ישיבה (נימוקי יוסף, שם)...
הרב נתן סלים: הר"י חיכה הרבה שנים לזה, ולפני שנתיים אישרו את התוכניות, והוא רוצה ברכה שהבנייה תהיה בקלות...
הרב בנימין טולידאנו: הישיבה גדולה קיימת בירושלים כבר יותר משלושים שנה, והבניה כבר שנתיים, ועובדים קשה לזה, צריך ברכה מיוחדת...
הרב נתן סלים: חסר כסף...
האדמו"ר מצאנז: זה ברור... אבל בעולם יש הרבה כסף, ומי שיש לו זכות יודע להיכן לתת... יש יהודים טובים, עובדה שבנו ובונים בכל הארץ הרבה מוסדות למעלה מדרך הטבע. כי לא יטוש ה' עמו. כבר אמר רשב"י, חס ושלום שתשתכח תורה מישראל, ובוודאי יעזור ה' להגדיל תורה ולהאדירה, ה' יתן את הכוחות והבריאות.
הגר"א סלים הגיש קוויטל עם בני משפחתו.
האדמו"ר מצאנז: זקני ה'דברי חיים' הקפיד שכל הבנים והנכדים יהיו מרביצי תורה...
הגר"א סלים: משתדלים בעז"ה אצל הצאצאים.
האדמו"ר מצאנז: בשנה האחרונה של ה'דברי חיים', אמר שיבא דור לפני ביאת המשיח שיצטרכו מסירות נפש על כל מנהג ישראל... היום מבחינה מסויימת קל יותר, אין נסיונות כמו רעב וכדומה שהיו בדורות הקודמים, שהיה רעב פשוטו כמשמעו, ולא היו מכבדים את לומדי התורה, ולבחורי ישיבה היה קשה למצוא שידוך. היום ב"ה מכבדים בני תורה, אולי בגלל שיש ירידת הדורות הקב"ה עוזר לעומת זה.
הגר"א סלים: רואים סייעתא דשמיא גדולה.
האדמו"ר מצאנז: אין בזה ספק.
אבי זי"ע לפני שבנה את הקריה, הוא היה גם בפנמה והתאכסן אצל הרה"ג ר' ציון לוי ז"ל, ושם בביתו ראה אבי זי"ע את החלק הראשון של הספר 'יביע אומר' מהגר"ע יוסף, ופלפל הרבה בדבריו.
בכלליות היה אבי זי"ע בקשר קרוב עם גדולי עדות המזרח, ודיבר רבות על הרמת קרנם של יהודי ארצות המזרח, הוא לא סבל את הפירוד בין אשכנזים לספרדים. ב"ה שהמצב טוב יותר כיום גם בתחום זה, אבל שלימות יהיה רק בביאת המשיח.
הרב בנימין טולידאנו: יש לנו בישי"ק הרבה תלמידים מנתניה, מצויינים ממש.
האדמו"ר מצאנז: בנתניה בשעתו, החינוך הכי טוב היה המפד"ל... כיום יש בנתניה מהפיכה עצומה לטובה.
הרב נתן סלים: היה כאן הרב שמעון גבאי ז"ל, שהיה לו חלק גדול בזה, ותלמידיו ממשיכים אחריו.
האדמו"ר מצאנז: היינו בידידות קרובה עמו להבחל"ח, יש לו תלמידים חשובים מאד.
הגר"א סלים: הקהילה של צאנז נתנה את הכח, היא נתנה את הבסיס.
האדמו"ר מצאנז: זה היה ההתחלה. כשאנחנו היינו ילדים והיינו הולכים לעיר, לרופא וכדומה, הסתכלו עלינו שהלכנו עם כיפה ופאות, כמו על יצור מוזר... בכל הארץ יש את המהפיכה, אין עיר שאין שם כולל ות"ת, וזה הם לא האמינו, והקב"ה מגלגל ומסבב הכל.
הגר"א סלים: יש לנו שמחה גדולה להיפגש עם האדמו"ר...
האדמו"ר מצאנז: אני באמת לא מרבה כ"כ לנסוע אבל נפגשנו לאחרונה באסיפה בב"ב [של דרשו], שתזכו להגדיל תורה ולהאדירה.
הגר"א סלים: אנו צריכים ברכה שנזכה לגמור את הבנין בקלות, ואז נזמין את האדמו"ר...
האדמו"ר מצאנז: שילך בקלות ושלא יפריע מהלימוד והרבצת תורה. גדול יהיה הבית, בית גדול שמגדלין בו תורה, שיתקדש שם שמים ולהגדיל תורה ולהאדירה.
ונפרדו לשלום מתוך ברכות לרוב, כשהאדמו"ר מלווהו עד לרחובה של עיר.