כיכר השבת

"אוויר נקי"

הצעת חוק חדשה: עישנת במרפסת? קנס של 14,400 ש"ח

יוזם החוק, ח"כ יהודה גליק, עשה זאת לאחר שנתקל באסטמתיים, שסובלים מעישון של שכניהם • "זכות בסיסית לנשום אוויר נקי מרעלי הסיגריות" (חוק ומשפט, בריאות)

44
יוחנן בלייך | כיכר השבת | י"ח באב | 30.07.18
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

הצעת חוק חדשה שמגיש ח"כ יהודה גליק, תאסור על עישון במרפסת הבית, אם הדבר עלול לגרום לחוסר נעימות עבור אדם אחר. הקנס על הפרת החוק יעמוד על 14,400 ש"ח, כך מדווח 'ישראל היום'.

אם החוק יעבור, הרי שעישון של סיגריה, נרגילה או סיגריה אלקטרונית בסמוך לשכן הסובל מכך, יוביל לקנס האמור. יתכן, כי ניתן יהיה אף להגביל את המעשן באמצעות צו מניעה שמקורו בהסגת גבול, אך הדבר תלוי באישורו של תיקון לחוק.

"גם האמנה הבינלאומית למניעת עישון שישראל אשררה, וגם בתי המשפט, חוזרים ומדגישים את הזכות הבסיסית לנשום אוויר נקי מרעלי הסיגריות, זכות שכיום אדם אינו מקבל בדירתו שלו במקרה שעישון שכניו גורם למטרד אצלו בדירה", נאמר בדברי ההסבר לחוק.

"מדובר גם בסבל מיידי, שכן העישון גורם לכאבי ראש, לקשיי נשימה, לסחרחורת, ובאנשים רגישים כגון חולי אסתמה או אלרגיים, אף לחשש לנזק מיידי ואף לתמותה. המעשן הפסיבי כלוא בביתו, אינו יכול להימלט מהעשן החודר לביתו ואינו יכול לעשות שימוש סביר במרפסת ביתו. נלקחת ממנו הזכות לשאוף אוויר נקי".

חבר הכנסת יהודה גליק (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)

ח"כ יהודה גליק החל במסע לקידום החוק לאחר שנתקל בסיפורם של בני זוג מחולון. חיים ורותי אליאס, בני 65, סובלים מאסתמה ואינם יכולים לצאת לשתות קפה או להתאוורר במרפסת ביתם מאחר והשכנים, שנכנסו לגור בדירה הסמוכה לפני עשר שנים, מעשנים ללא הפסקה. "אין לנו חיים, אנחנו סובלים", סיפר חיים. לדבריו, "אם פותחים את דלת הסלון, נכנס עשן הביתה ואני מתחיל להשתעל".

אך מכיון שלא קיים בשלב זה חוק ברור בנושא, ירדו מאבקיהם של בני הזוג בתוהו. בני הזוג פנו לאגודה לתרבות הדיור ואף לבית משפט השלום, אך הניסיון לאסור על השכנים לעשן במרפסת נדחה, ובני הזוג האסטמתיים אף חוייבו לפצות ב־10,000 ש"ח את שכניהם המעשנים. עורך דינם של התובעים נחלץ לעזרתם, ויחד עם ח"כ יהודה גליק, הוגשה הצעת החוק שתאסור כאמור עישון בתחום בתי מגורים כאשר הדבר מפריע לאחד הדיירים.

תוכן שאסור לפספס
44 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
נשמע כמו חוק פופליסטי צדקני שנועד להעמיד אותו באור חיובי עדיף ידאג לזיהום האוויר במדינה או שיוציא סיגריות לגמרי מחוץ לחוק- הכי קל בימינו זה להטפל למעשנים
אסתמתי ומעשן09.01.19
30
בן אדם יושב בשירותים ציבוריים או של בית כנסת. נכנס מישהו לתא אחר ומעשן! אין לראשון ברירה רק להיחנק?! הוא לא יכול לברוח באמצע מהשירותים! )-: מתי יטפלו בזה?!
חי02.08.18
29
לא תרגישו את החוק הזה אם לא תפריעו לאף אחד. המטרה בחוק היא להכניס את האלקטרונית והבעירה באותה השורה בלי שתרגישו.
שי31.07.18
אותה צחנה ואותם תסמיני נזק בריאותיים בעישון פסיבי
תומר24.08.18

הצגת כל התגובות

28
נפגעי נפש מעשנים בהפרזה והם מהווים מטרד לשכנים ודוגמא רעה לקטינים המתגוררים בבניין. נפגעי נפש לא מעשנים (ולא אלימים) אפשר לשקם בקהילה והם צריכים להיות מופרדים ממעשנים.
מיכל05.12.18
27
חבר הכנסת גליק משועומם גדול שמחפש לעזור לכמה חולים על ידי חוק מאשר לחוקק חוקים אמיצים טובים עבור כל הישראליים בושה
קובי01.08.18
26
זה גם מפריע? או שזה פופוליזם!!!
פאדראצ'יק31.07.18
25
יש גבול לכל תעלול מספיק עם הכפיה , אני לא מעשן אבל אתה חונק את האנשים. גם למרפסת של הבית שלהם נכנסת?
חבר30.07.18
24
יוזמה נהדרת, אך הסכום מוגזם וזה יעלה למדינה כפול, כי שכנים לא ישלמו, יביאו עורכי דין, בתי משפט ומה לא... רעיון לא מספיק מקורי.
חי30.07.18
23
הלוואי והחוק יעבור. זה ממש מטרד
דנה05.11.20
22
לדעתי האשי משועמם אישתו ניפטרה הוא חייב לחפש אישה אחרת או חייבים לעזור לו לימצוא אישה כי אם לא כולנו ניסבול או שיצתרכו לישבור לו את עצמות יש גבול כמה המדינה מוצצת לאזרחים את הדם
Dav06.08.18
21
אפה עומד החוק הזה?? הוא אושר
ענת13.10.18
20
בעזרת השם יעבור
א08.08.18
19
שיש בכנסת ג'ינג'י ואין לו מה לעשות ...
דודו01.08.18
18
יאללה יאללה מזה השטיות האלו כבר אין פרטיות בבית שלך..יגידו לי גם מתי להכנס להתקליח או שירותים מזה צריך להיות...אנחנו קונים בית במליונים בשביל הנוחות שלנו ועוד יגידו לי אם לעשן במרפסת שליייי עברו את כל הגבול...מילא מקום ציבורי מובן אבלללל במרפסת שלי????!!!
מימי30.07.18
לא היית מדבר ככה כל העשן של כל השכנים נכנס לי לבית אין לי,כבר,אפשרות לפתוח חלונות אני לא מאחלת לך את זה אבל קצת רגישות לאחר לא תזיק . תעשנו בתוך הבית למה להזיק לאנשים אחרים . תינוקות וכו.... פעם פעמיים ביום עוד מיילא אבל יש כאלו שמעשנים כל היום במרפסת למה לא להתחשב קצת ?
שמחה30.07.18
עשן סיגריות מכיל 7000 כימיקלים שונים, בהם כ- 350 חומרים רעילים שהשפעתם ניכרת במערכות גוף שונות וכ- 70 מהם ידועים כחומרים מסרטנים. עישון פסיבי גורם לנזק ללב,הריאות,הדם וכלי הדם,מערכת העצבים,קנה הנשימה,הכבד,הכליות,בלוטת התריס,קרנית העין,העור,השיניים,החניכי ועוד. מעבר לכך ההצעה לעשן בתוך הבית ולא במר
עמית19.08.18
נכון למה מה קרה
שניצר30.07.18
17
מדובר בבתים משותפים, במקום עירוני וצפוף, מרפסת מול מרפסת. כאן המקום לתת קצת בשר לחוק ולהוסיף גם: 1. נביחות כלבים בכל שעה, כלבים נובחים בחצרות בין הבתים, לפעמים שעות ארוכות. זהו מטרד נוראי. רעש וזיהום הולך יחד. 2. עשן סיגריות, 3.עשן מהברביקיו במרפסת, העשן נכנס לבתי השכנים. מי שסובל צריך לסגור חלונות
ריבה26.11.18
16
היתה צריכה להיות מוגשת ממזמן
רועי18.08.18
15
צריך שיהיה בין אדם לחבירו! השכנים לא צריכים לסבול מהתאווה של השכן המשועמם המכניס תערובת עִשְׂבִּיתּ רעילה לפיו! ונושף את הפסולת לסביבה!
מוטי02.08.18
14
לא מאמין שיש כאלו שמרגישות את העשן של השכן. סתם בכייניות צעקניות. אם יש אחת כזאת כנראה שהיא צריכה הייתה להיוולד כלב שבודק סמים
חיים שטרן31.07.18
אם מדובר על שכן מעשן קומה מעל ? במקרה אחר לדוגמא של שכן מעשן 3 קומות מעל אמנם הריח פחות מורגש אבל הנזק מהרעלנים ניכר. קל להוכיח את זה : שכן ניזוק יוכל לדעת בדיוק באיזה חדר עישנת גם אם הוא גר 3 קומות מתחתיך.
יניר22.08.18
13
מי שמעשן על חשבון בריאות אדם אחר צריך להענש על כך. אין שום ספק.
מגיבה30.07.18
12
נקווה שיאושר כמה שיותר מהר אני לא מסוגלת לפתוח חלון בדירתי לא יאמן יש לדייר עוד מרפסת ביקשתי ממנו לעשן שם טוען שבסמוך למרפסת ישן תינוק ולא רוצה שילדו ישאף את העשן אבל אני ישאף את כל הרעל המסוכן של השכן. לא אמיתי שמישהו יתעורר כבר
כפר סבא29.05.19
11
שידאג גם להעלות את מחירי הסיגריות לגילגול ומחירי הסיגריות ואיסור פרסום במדיה ואיסור מכירה מתחת לגיל 24
רק תועלת אחת07.08.18
10
סוף סוף מה יש אנשים שממש סובלים מזה אבל גם צריך להגיד לאנשים להפסיק בכלל לעשן זה הורס את הבריות והורס את הכליות ואנשים ממתתתיייייםםםם מסיגריות ונרגילות אז בבקשה שהתגובה הזאת תעורר את צומת לבכם ובבקשה תפסיקו לעשן למענכם וגם למענניו
מור01.08.18
9
אני לא מעשן מזה כעשור אבל מקומם אותי פעם אחר פעם ההתעללות במעשנים. דייייי! לא קל להםסיק ולא כולם מצליחים. ( אני הצלחתי בזכות הספר הדרך הקלה להפסיק לעשן. ספר חובה). מעלים פעם אחר פעם את המחיר. סוגרים עוד ועוד את המרחב הציבורי. אין פינות עישון בבתי קפה וברחוב. חברה אם תגזימו פשוט כולם ישימו ז..... עלי
חיים שטרן31.07.18
של שכן ? או איזה זכות יש לו לאלץ שכן לסגור חלונות דירה ולחיות בתנאים לא מציאותיים על מנת שיוכל לנשום בדירה ? עשן סיגריות מכיל מאות רעלנים. צריך להיות בעל מערכות גוף משובשות כדי לא לחוש בנזק שאחד או יותר מהם גורמים גם בחשיפה לאוויר מזוהם בהם בצורה דלילה.
תומר24.08.18
8
אחר כך שיתחיל לעשן... ואז שיפסיק ויעלה הצעות חוק מטופשות.
מאיר לא מעשן30.07.18
7
זכות בסיסית לנשום אוויר נקי? חוק צבוע של צבועים!!! 1. מה אם מפעלים כמכליים למיניהם, פי עשרות מונים מזיכים? 2. תחנות הכח הלא מפוקחות נזק תימידי? 3. רכבים, אוטובוסים, משאיות ודומיהם? הרשימה ארוכה אסתפק בכך, כל אלה שציינתי, מה?! הם פולטים בשמי בריאות מגן עדן? צבועים כבר אמרתי? כן!!!
תמרת29.09.18
לבחור לגור שלא בסמיכות לאחד או יותר מהגורמים המזהמים שציינת מפעל,כביש סואן,תחנת כח . אבל לא יכול לבטח את עצמו מפני אסון תברואתי קשה במיוחד בדמות שכן נרקומן סיגריות/מוצר עישון אחר שגר בסמיכות אליו (לאו דווקא סמיכות צמודה ,זיהום דירה יכול להתרחש גם ממרחק של מספר לא קטן של קומות מגורים). יש כאן סדר עדי
רועי15.10.18
6
אולי תאסרו לגמרי את העישון וזהו ? בעצם לא איך זה יכניס כסף למדינה ? ממש חכמים , נמציא חוקים וקנסות וגם נשאיר סיגריות ויאלללה חגיגה קופת המדינה תתעשר לכל המושחתים והגנבים
איציק31.07.18
5
לא צריך ללכת אל הקיצוניות המטורללת. חקיקה צריכה להיות נורמלית ובגדר הסבירות. לאסור על עישון סיגריות במקומות פתוחים תחת כיפת השמים, כמוהו לאסור להטיל שתן בעת הרחצה בתוך הים.
דוד30.07.18
עשן המכוניות בנסיעה רגילה איננו סמיך כמו עשן הסיגריות. חוץ מזה, אדם יכול לבחור לא לגור ליד כביש, אבל הוא לא יכול לקבוע מי יהיה השכן מעליו. יש להבין מה זה אסתמה, זה לא עניין של נוחות, זה עניין של בריאות.
נהג30.07.18
4
גמילה . עישון הוא תופעה חריגה במיוחד ולא מוסברת של הפצת רעלנים מסוכנים לחלל האוויר ופגיעה קשה באיכות חייו ובריאותו של הציבור , כאשר גורמים בעלי סמכות מודעים לה ומשתהים עם חיסולה. אין עוד גורם מזהם כל כך שזוכה לכזו סלחנות מצד משרד הבריאות והרשות המחוקקת.
רום03.09.18
3
מה מתחולל לו במוחו הקודח השם ישמור
ש30.07.18
2
עיקרון חוק זה מהווה שבירת סטאטוס קוו בין מעשנים ואלו שלא. איך נעמוד על הזכות לעשן ונרמוס את חירות החופשיים מכך וההיפך. כל נסיון להכניס חקיקה לתחתית הבאר של נושא חירויות הפרט בכתלי ביתו הינה מגוכחת. יהודה גליק לך תתעסק בנושאים רציניים ואל תנסה לעטות איצטלה של הלוחם עבור האביונים...
מעשן30.07.18
1
אני לא אסמתי אבל אדי סיגריות אלקטרוניות של שכנים גורמים לי לנזק ללב והריאות וחיים בלתי נסבלים בדירה.
עודד01.09.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות בריאות

זה מה שהתגלה בבדיקה רפואית אצל רה"מ; יעבור הערב ניתוח

יוני גבאי | 31.03.24

מי מטפל במטפלים?

המטפלת שמעה מהמתנדבים את הזוועות שראו ומשתפת על הקשיים, הטיפול והאמונה

ארי טננבוים | 28.03.24

"לא סבל מכאבים"

כך ניצלו חייו של ילד בן תשע שבלע שישה מגנטים | סכנה

בני סולומון | 24.03.24
ש

בין התקווה לדאגה

ההתקדמות בטיפול בסרטן הריאה מול העלייה בעישון באוכלוסיה

כיכר בשיתוף אסטרהזניקה | מקודם

זהירות, לפני פורים

בת 36 כמעט איבדה את ראייתה בגלל עדשות צבע

יוסי נכטיגל | 19.03.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

עוד מכה כלכלית

מעשנים? שימו לב! אלו המחירים החדשים החל מחצות הלילה

דוד הכהן | 03.03.24

בעקבות עבודות הרכבת

מדאיג: עלייה דרמטית במספר החולים ב"טיפוס העכברים"

דוד הכהן | 25.02.24

ארגון הבריאות העולמי:

"אין להתייחס לסיגריות אלקטרוניות ותחליפי עישון, כמו לסיגריות"

אסף מגידו | 25.02.24

"אם זה עובד - זה לא חוקי"

תוספי תזונה - כן או לא?! | כל מה שכדאי שתדעו רגע לפני שתתפתו למודעות רחוב

משה מנס | 22.02.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

"אותנו אף אחד לא מבקר"

החולה שיתף: הייתי נורמלי ופתאום התחלתי לרקוד על השולחן בסלון וצעקתי שאני המשיח

מרדכי רוט | 22.02.24

ניצל ממטען בן 50 ק"ג

לוחם שנפצע קשה, השתחרר מבית החולים • כך זה נראה

דוד הכהן | 19.02.24

פי 3 | מאז ה-7 באוקטובר

תמונת מצב עגומה: עלייה משמעותית בצריכת תרופות הרגעה

דוד הכהן | 18.02.24

הדו"ח הוגש לשר הבריאות

נתון עצוב: ילד חרדי נמצא בסיכון של פי 1.3 לתמותה בתאונות

דוד הכהן | 15.02.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

חשש מלישמניה, עכברת, גרב ועוד

הבקשה החריגה של המשרד: לא להכניס כלבים וחתולים מעזה

דוד הכהן | 14.02.24

"מצבם טוב"

הד"ר שטיפלה בחטופים ששבו ארצה מעדכנת על מצבם | צפו

דוד הכהן | 14.02.24
ש

חושפים את סודות הטיפוח

רשת האסטתיקה שחוללה מהפך בתחומה • כל הסודות

כיכר בשיתוף מונה מדיקל | מקודם