כיכר השבת

עדות מטלטלת

חרדית שעברה התעללות: "מפחדת שהוא יתנקם בי"

בעקבות סדרת הכתבות שפורסמה בכיכר השבת על התעללות במגזר החרדי. נערה חרדית שהייתה קורבן להתעללות על ידי בן משפחה, שיגרה לכיכר השבת מכתב חושפני וכואב, על סודות אפלים שהרסו את חייה. "יש זמנים בהם אני מרגישה שהנה עוד רגע הוא פותח את הדלת ומתנקם בי"

192
בת-שבע ברטמן | כיכר השבת | ה' בחשוון | 21.10.12
אילוסטרציה. למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה. למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

לפני החגים פרסמתי בכיכר השבת מאמר הנוגע להתעללות ותקיפות בציבור החרדי. המאמר היה בסיסי ופשוט. השתדלתי מאד לא להפנות אצבעות לשום כיוון. לא לתקוף ולא לכתוב באופן מתלהם.

המסר היה פשוט: תקיפות והתעללות חוצות את כל המגזרים, הן מעידות על מחלה נפשית של התוקף, ולא על פגם מוסרי בציבור עצמו. גם בציבור החרדי יש תקיפות ויש התעללות, והגיע הזמן להתייחס אל הדברים הללו ברצינות. אפשר לקרוא את המאמר כאן.

אודה ואתוודה ציפיתי להרבה תגובות עוינות. ציפיתי לכעסים, לאנשים שיגידו לי "תתביישי לך" ו"לא מדברים על דברים כאלו", ציפיתי לקריאות גנאי ולזלזול. שלחתי את המאמר למערכת וחיכיתי לראות מה יקרה.

תגובות מפתיעות

כפי שצפיתי המאמר אכן עורר הדים רבים. תגובות זרמו מכל עבר, תגובות באתר עצמו, תגובות בפייסבוק, במייל, וגם פנים מול פנים.

אבל להפתעתי המוחלטת התגובות היו הפוכות לחלוטין ממה שציפיתי. אנשים הגיבו בתמיכה ובהתלהבות, שמחו על כך שהנושא מועלה סוף סוף והביעו רצון להתייחסויות נוספות לנושא. אנשי חינוך כתבו לי "המשיכי לכתוב! אין לך מושג עד כמה התופעה חמורה!", והורים מודאגים הביעו את שמחתם על כך שהנושא מדובר בפומבי.

נראה שהציבור מוכן ומעוניין להתייחס לדברים ברצינות הראויה להם. אנשים מואסים בשתיקה ובהסתרה, ורוצים התייחסות עניינית ומכבדת. אנשים הבינו כבר מזמן שהעובדה שלא מדברים על דברים מסוימים, לא תגרום להם להיעלם. להיפך – פתיחות ומודעות לנושא יכולה לעזור לנפגעים, לפוגעים ולקהילה כולה.

מכל התגובות השונות שקיבלתי, בחרתי לפרסם את מכתבה של ג.

מההתכתבות שהייתה לי אתה במייל נחשפה בחורה אמיצה ומדהימה. חמה, עמוקה ואינטליגנטית. בחורה שנפגעה קשות ונלחמת עם ההשלכות הקשות עד היום הזה.

ג. ביקשה ממני לכתוב מאמר בו אני מתייחסת להשלכות החמורות של ההתעללות על מצבו הנפשי של הנפגע. התייעצתי אתה ויחד החלטנו שהדרך הטובה ביותר להסביר ולהעביר את המסר, היא פשוט לפרסם את המכתב שלה. והנה הוא. מובא כאן ככתבו וכלשונו.

מכתבה של ג. - "רגשות נוראים וסיוטים"

"שלום בת שבע

קראתי את המאמר. חשבתי שבצבור שלנו לא כותבים כאלו דברים בפרהסיא... ואני די מאושרת שעשית את זה... תודה רבה!

למרות שכשקראתי אותו מעט רעדתי... זה החזיר אותי לחוויה האישית שלי.

לצערי, אני מבולבלת, בסערת רגשות. הייתי שמחה אם היית כותבת במאמר הבא על הרגשות הנוראים שיש לנו לאחר מעשה... על הסיוטים בלילות... על חוסר האמון... על הדמעות... הפחד מגברים - טובים ככל שיהיו.

ייסורי נפש שאני לא מאחלת לגדול שבאויבנו.

בא לי לנקום בו... למרות שעברו כמה שנים ואני לא יודעת איך...

אני עדיין רווקה - 23 (אולי בעקבות...) וכמו שכתבת, בגלל סיבות כאלה ואחרות אני נמנעת מלחשוף את ה-ס-ו-ד. אני גם שואלת מה זה יעזור לי? ייתכן שאף אחד לא יאמין לי משום שכלפי חוץ הוא אציל נפש. אני גם מפחדת שהוא יתנקם בי כי אני יודעת שהוא מסוגל... הוא גם קרוב משפחה (85%) וזה היה גם סידרתי... סבלתי במשך כשנתיים.

הייתי בטיפול פסיכולוגי שאף אחד לא ידע עליו ממשפחתי. אך אני עדיין עם רגשות קשים מבפנים שצפים מידי פעם. בפרט כשאני רואה אותו מסתובב חופשי. לא מזמן יצא לי לדבר איתו... אמרתי לו על הנזק שנגרם לי, בכעס רב... הוא היה בהלם והוסיף שאני אשמה... זה בכלל גמר אותי, צרב לי עוד כוויה בלב, שגם כך הוא שבור ומרוסק.

טוב... קשה עלי הכתיבה. אשמח לעצתך".

המכתב השני

יצרתי עם ג. קשר במייל ושיתפתי אותה ברצון שלי לפרסם את המכתב שלה, הזהרתי אותה כי אנשים יכולים להגיב תגובות קשות לכתבה, וכי היא צריכה לשקול היטב את ההשלכות של פרסום המכתב וכמובן זוהי החלטה שלה, בלבד.

באומץ לב יוצא דופן, ג. הסכימה לפרסם את מכתבה, ואני מצרפת כאן חלק מהדברים שהיא כתבה:

"לגבי הפרסום, חשבתי על זה... ועדין חושבת... התחושה היא אמביוולנטית. למרות החיסיון אני מפחדת שהוא יעלה על זה. מצד שני, אני רואה בזה סוג של שליחות... יכאב לי לשמוע שיש עוד המון כמוני ואני כואבת אותן מעכשיו...

אני לא מפחדת מביקורת... בפרט שהיא לא פנים מול פנים... באלה שיבקרו אני חושדת מעכשיו - יתכן ויש להם רקע בנושא מבחינה מעשית, בפרט גברים!!

אני גם מוכנה לשאלת המיליון דולר: למה היא לא דיווחה??? צעקה? יש לי לאן לשלוח אותם...

חוץ מהשם שלי את לא חייבת לשנות כלום! ההפך, דווקא אני חושבת שקרבת משפחה תכתבי, בגלל שזה קרה להרבה - יהיה לאנשים יותר מודעות והם יפקחו את העיניים יותר חזק.

אני גם ארצה לשמוע תגובות. כי מה שמציק לי בעיקר זה הנושא המשפחתי. כל מפגש משפחתי, אירוע וכדו' שמים אותי בצומת הקרבית הזו.

לפעמים בא לי להיכנס לעזרת הגברים ולצרוח להם בקול שיתפסו את הנסיך הזה שאוכל בכזאת שלווה, ויתלו אותו. שיברחו ממנו. שהוא מסוכן!

אבל לא. אני? אני לא מסוגלת לאכול כשהוא בקרבת מקום. הלשון שלי לא מסוגלת לדבר חוץ מלהרחיק את הדמעות - ולקבור אותם בדרכי הנשימה, עד הבית ...לפחות עד הבית....

ושם.. כשהאורות כבים אני מרשה לג. הקטנה שלי לבכות כמה שהיא רוצה אל תוך הכרית הגדולה, להרטיב אותה בשקט הרמטי, בשקט כואב, כועס.

אבל רק שם... ובסידור...

ולתת לשניהם לנחם אותי.

יש זמנים בהם אני מרגישה שהנה עוד רגע הוא פותח את הדלת שלי (יש לי חדר פרטי) והוא מתנקם בי רק על עצם המחשבה. והנה אני שוב אשמה.. והנה הסיוט מתחיל. המלחמה מתחילה...

והכל כמובן בהרבה אהבה.

הו אהבה. כמה אני מחכה לך אמיתית ואוטנטית. אהבה....איפה את היכן את מתחבאה??

כן. תכתבי שאני רואה את המסך מטושטש עכשיו.

תכתבי את החרדות מכל זוג מכנסיים תלוי בחבל...

תציירי להם את הדמעות, תחרטי להם את הכאב....

ספרי להם על התסכול, הייאוש, על רגשות האשם, על הדאגות שמכרסמות. תזמיני אותם לחלום לילה אחד, רק לילה אחד! על עיניים שחורות, חודרות, מביטות אליך בחיוך שטני של הנאה. מגניבה. מרצח!

תשמיעי להם את הלמות הפטישים שבליבי מכל רשרוש שלא במקומו... מנסיעה במונית עם נהג תמים לאור היום. כן גם מאנשים טובים!

תשמיעי להם את השקט שמשרטט לי חוסר התקווה.

שיבואו, לטייל בין שבילי נשמתי המיוסרת, לנחם אותה ולקחת אותה לנופים טבעיים יותר!

כן. גם אני רוצה לחוות אותם.

גם אני רוצה להיות רגילה, כמו כולם... לישון רגועה, לקום רגועה, לחיות רגועה - לאהוב רגועה!

גם לי מגיע.

לא??

זהו בת שבע.

אני לא חוששת מהדמעות יש בהן משהו עתיק שמשתחרר עכשיו. אני שמחה על כך.

יש לי כח עכשיו!

אני מתפללת שה' ייתן לך את המילים הנכונות כדי להשיג את המטרה הזו!

תודה על ההקשבה.

תודה על הכח... תודה על ההזדמנות!

גמר חתימה טובה - טובה...

ובהצלחה.

ג.

הפייסבוק של בת-שבע, לשאלות, הערות ולייקים

192 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
74
קשה למנוע את הקורבן הבא אבל בהרבה מקרים זה אפשרי, בבקשה שימו לב, אל תאמרו אצלי זה לא יקרה כי זה קורה. יש סימנים, יש קריאה לעזרה מצד הקורבן, יש זעקה, אתם רק צריכים להשית לבכם.
אחת שפיספסו17.09.13
73
לצערי אני נשוי לאישה שעברה דברים דומים במשפחה שלה והסבל הוא מתמשך מאוד! לה ולכל הסביבה ובפרט לאלה שלא מודעים מטבע הדברים למה שעברה. טיפול, לא תמיד פותר עד הסוף, סיוטים, חלומות ודברים לא נעימים מנת חלקה תמיד, וגם של הסביבה! אוי אבא! עזור נא לנו...
מזדהה עם כל מיל23.10.12
72
באופן עקרוני היהדות החרדי מחולקת לשניים 1> חלק אחד אנשים כמו החפץ חיים כמו הבאבא סאלי אנשים שרואים על הפרצוף שלהם שבוער להם אש קודש בלב - אש אהבה לכל יצור ויצור . 2> אבל שכנגד יש שכאלו סוגים ביהדות החרדי שמאד אפשר לראות בהם קיום מאמר חז"ל "לא זכה (בלימוד התורה"ק) נעשה לא סם המוות" ז"א כי הם לא לומדי
נתן הורביץ23.10.12
את גודל האכזריות של האכזר המנוול שבעיניי מה שהוא התלוצץ לך שאת אשמה כשהעזת להתוודות לו זה גרוע פי מליון מעצם המעשים הנוראים שלו , בעצם בזה מונח כל הסוד שלו ושל הדומים לו - ובאמת בגלל זה הזוהר הקדוש מפנה כל החיצים שלו דווקא רק ואך לרשעים הארורים שהם בתוך תוך כלל ישראל כחשובים כנבונים ! !
נתן הורביץ23.10.12
"לא זכה נעשה 'לא'" בטעות במקום לו. אולי זה רמז שאלו הלא זוכים ללמוד כראוי זה לא רק סם המוות להם אלא הם יודעים שהתורה זהו בשבילם סם יכולת להציק בשכל וחכמה שישתמשו לרע אבל תורתם נהפכת רק כדי שיהיה סם המוות לכול לא רק להם !
נתן הורביץ23.10.12

הצגת כל התגובות

71
מאיימות למוטט..את מדברת בשם המווווווון בנות סובלות, בשקט, אבל סובלות! קשה במיוחד לאור הסיבה שאנו מהציבור החרדי ושזהו בן משפחה, מה שאומר שיש מצב שזה נעשה באופן סדיר... הסיבה לא לספר נובעת גם בגלל השקט הכללי בנושא וגם בגלל שלא רוצים להרוס את כל המשפחה בגלל סיפור שלי-אישי, לפעמים מעדיפים לסבול בשקט, עד
ח.ש.22.10.12
70
לשטיח? כבר אין שם מקום...
ירושלמית22.10.12
וגם שם יש מקרי תקיפה לאורך שנים- מה שאומר שלא התלוננו מיד.
אא22.10.12
לא מבין מה הבעיה שלך, את רואה שחרדים מגיבים פה ולא מנסים להסתיר דבר. כן גם אני חרדי ואני מרחם על הבחורה והייתי שמח מאוד לו היו מכניסים את הרוצח (הנפשי) הזה לכלא.
צחי22.10.12
69
האנשים האלו חיים מזה, אם בך הוא הפסיק לפגוע, נוא ילך לאחרת. מה איתם? אני בטוחה שזה קשה ומפחיד, אבל את הייתיותר מכולם רוצה שאף אחת לא תיפגע ממנו. שתפי את ההורים או מישהו שיגבה אותך בזה. מקווה שתצאי מזה לגמרי ושיהיה לך רק טוב.
רחלי21.10.12
68
היום זה לא פשוט ילדים סובלים מזה. יש לי חברה ששני אחים שלה התעללו בה במשך 6 שנים זה לא קל זה מלא טיפולים.. תפתחו את העיניים והאוזניים תעקבו אחר ילדיכם. לצערינו היום זה דברים שקורים מלא ולא חסר...
מזעזע21.10.12
67
הם צודקות הם סובלות וסובלות ואף אחד לא מבין את הסבל שלהם
יעלה25.10.12
66
ג. יקרה, כולי תקווה שתעברי את זה בשלום בע"ה, שתצאי מהפחדים ותמצאי את בעלך בקרוב. הלוואי ויהיה לך את הבעל הכי טוב שיש!! בינתים תזכרי שיש אבא למעלה שיודע הכל, ודואג לך ומשלם לכל אדם כפועלו.
מיטל נ23.10.12
65
לא גרועה יותר מאשר חשיפה?
יונתן.22.10.12
64
רק אלוקים יודע את יסורי הנפש שאת עוברת יום יום ואוגר דמעה לדמעה. יום יבוא והוא ישלם לך על כל הצער והעוגמת נפש שאת עוברת שעה שעה. בתפילה שתצליחי להתעלות מעל הקושי והנסיון ותמצאי גבר שבאמת יבין את החוויה ויעריך אותך ללא גבולות!!! היי חזקה אלוקים איתך והישועה קרובה לבוא!!!
ש.22.10.12
63
תתלונני! את חייבת לספר למישהו: אמא/ אחות/ סבתא או דודה. גם בשביל שהוא יבוא על עונשו וגם בשביל סגירת מעגל. אין לך מושג איך זה יעזור לך! אין לך במה להתבייש או להרגיש אשמה. תעשי את זה בשבילך ובשביל כל אותן שעדיין סובלות בשקט. בבקשה.
תהילה21.10.12
62
ג. המתוקה והיקרה !!! אכן הדבר שעברת הינו מזעזע וגורם ללב להתכווץ. אך יש לי עצה בדוקה בשבילך (מניסיון עם עבודה עם אנשים) כיצד לצאת ממצב זה ולמרות כל הארוע הנורא הזה לצאת לגאולה פרטית ולבנות חיים תקינים ובריאים ללא פחדים וחרדות. ההאחזות במחשבות על הארוע כובלות אותך אליו לכל החיים. ארוע זה יצר אצלך בת
אוהבת אותך 21.10.12
יישר כח!
ש23.10.12
על העצות הנפלאות שרשמת כאן שלמעשה עוזרת לכל אחד ואחת מאיתנו את פשוט נפלאה.
hakol23.10.12
61
זה שלא ידברו על זה במגזר החרדי יכול רק להחריף את המצב! ומי שיסבול זה אנחנו, הבנות!
???:(21.10.12
60
אני מאחלת לה שתצא מכל הטראומה הזאת ותזכה לפגוש את הגבר הטוב ביותר בשבילה והירא שמיים באמת!!!
שרית21.10.12
59
ממה שנכתב נראה שזה בחורה משועממת שלומדת מגמת ספרות כי זה כתוב מאוד ספרותי פחות אמיתי אני ממש לא מתעלם מהבעיה כיון שהכרתי כמה מקרים דומים וזה בעיקר תלוי בבני אדם כי מי שבדרך כלל נופל קרבן ולא מצליח לצאת זה לא אחד שיתלונן ולפי דעתי זה ענין של מודעות אצל הציבור החרדי
אבי 08.04.15
58
אם להיות אמיתי לא נראה לי שלא יכלת להתנגד ואני אומרת את זה מנסיון שקרה לי אלא א"כ לא היה נעים לך ממנו אז יש לך בעיה אישית של חלישות אופי וא"א להאשים רק ! אותו במקרה הזה
רחלי23.10.12
כשהפשע מבוצע ע"י בן משפחה לפעמים זה כ"כ מבלבל, עד שבכלל תופסים שמשהו לא בסדר מתרחש,זה ממש לא כמו שח"ו מישהו מתנפל בחוץ. יכול להיות מקרה שעל פניו נראה דומה מאד למקרה שלך, אך התנאים הפיזיים והנפשיים של המתמודדת לא אפשרו לה להתנגד בכל מקרה הקרבן לעולם! אבל לעולם! לא אשמ/ה! זה שלא הצליחה להתנגד מסיבה
Megiva23.10.12
שהיא יכלה להתנגד והיא לא התנגדה???? אף אחד לא רוצה להיות קורבן. וזה לא חכמה להסתכל מבחוץ ולומר "יכולת להתנגד"... עובדה שהיא לא התנגדה!!! באותה מידה את יכולה לומר לניצולי כתות --- יכולת לעזוב, או לאישה מוכה --- יכולת לברוח. העובדה שהם לא עושים את זה היא חלק מהטרגדיה הענקית. חוץ מההתעללות הפיזית, יש
לולה25.10.12
היא מפחדת שיקרה לה ולכן חושבת שתמיד אפשר להתנגד
דודי464113.11.14
ב"ה שלך היה אופי והבנה, אבל זה נדיר וכנראה היית גדולה בגיל שבן משפחה פוגע ההלם, השוק והעיכול לוקחים זמן רב... לא ניתן להגיב!
יהודיה24.10.12
57
יכנס,ויתנקם בה.ז"א שיש לו גישה תדיר לבית.איך ההתנהגות שלה לא הסגירה אותה בפני הוריה? דבר כזה אי אפשר להפנים שנתיים אלא א"כ... רח"ל.אני לא רוצה אפי' לחשוב אם היה פה השתקה בעל כרחה תחת איום וע"כ לא פנתה למשטרה.היא אומרת שמי שיאמר כך,יש לי לאן להפנות אותו...זה מדבר בעד עצמו רח"ל.
נסים שושן.21.10.12
ומה תגיד על 5, 6 שנים?
ח.ש.22.10.12
56
הוא חייב לקבל את העונש שלו!!!
דתיה21.10.12
55
תהיי חזקה, ושה' ינקום את נקמתך באדם הארור הזה..שיסבול כל חייו על מה שעשה נזק נפשי.. אבל את גיבורה ותצאי מזה בעז"ה ותתחתני ויהיה לך בעל טוב שיכבד אותך..
מירית21.10.12
54
איפה ההורים שלך בכל הסיפור הזה? איפה אמא שלך? אך היא לא שמה לב????? אחים, אחיות, חברות, מורות סמינר? איפה הם? אך שנתיים של התעללות ואף אחד לא שם לב לזה, שנתיים זה הרבה זמן? איפה אמא שלך שאמורה לזהות כל מצוקה הכי קטנה אצל הילדים שלה? אך אפשר להסתיר שנתיים!!!! סוד כזה אמא??? איפה את???????
לא מבינה.....21.10.12
הבושה גורמת להסתיר ולהציג כאילו הכל בסדר. לא פשוט בכלל. אך כפי שבת שבע כתבה בנייה של קשר משמעותי עם הילד מגיל צעיר של אמון וביטחון הם התשובה. וקשר עם ילדים הוא דבר שדורש המון. בתור אם לילד בן 6 ואחריו עוד שניים. המון סבלנות בגרות ואחריות, לא קל. שלא נדע
שיר23.10.12
לא רואים, כי לא מסוגלים להאמין
נעמי22.10.12
53
כבר שנתיים ברצף אני קוראת ומזדהה עם הכתוב כל פעם שקשה לי!!! אין לכם מושג כמה שזה פשוט ככה!! מי שלא היה שם שפשוט לא ינסה לדון! הכאב הזה הורג צורב קורעעעע!!!!! ה' יתן לנו כח! מבויחה לכן....
יעל23.01.17
52
למה אף אחד לא מוסר אותו למשטרה, זה יעזור מאוד לחברה בכלל ולמתייסרת בפרט. אדם כזה חייב להיות סגור על בריח!!!
צביה24.10.12
רבע מהמדינה בערך תצטרך להיות על סוגר ובריח. לדעתי , עצם הכנסת הענין למודעות של אנשים - יפחית את מקרי ההתעללות.
ש.26.10.12
51
ג. היקרה אני שולחת לך חיבוק ענק !!!! תהיי חזקה!!!!
חרדית 22.10.12
50
כל מילה ומילה אשר כתבת אני ממש חווה זאת שוב ושוב בעצמי....
חיה22.10.12
49
במקום לעזור
י.21.10.12
לא הכל צריך לכתוב באתר
לולה21.10.12
48
אין עוד מלבדו.
כרמלי.21.10.12
47
וואו!! מזעזע לקרוא! שהשם ישמור את כולנו מכאלה מקרים !! הורים! שמרו על ילדיכם!!!
מישהי21.10.12
46
מבלי להמעיט מהאיסור החמור ומהכאב הנורא! וזה ברור שיום יבוא והוא ייתן את הדין על זה כי הרי יש דין ויש דיין. -ברור כשמש בצהרים העולם לא הפקר. אבל גם אנו אשמות בכל זה, הבגדים הכ"כ יפים של הדור האחרון הם כ"כ מושכים ונאים ואפילו 'הצנועים' שבהם -לכאורה. כבר שמעתי כמה פעמים בכל מיני הזדמנויות את הסגנון 'הח
אחת שאכפת לה12.07.13
מי החליט לדרוך על האישה ועל הצורך הנשי שלה להתיפות ???גם בצניעות.... הדברים האלה ממש לא קשורים!!!!!!!
מה הקשר???21.07.13
אנירוצה לראותץ אותך עוברת את המצב הזה ומטיפה מוסר בכזו אצילות מלוכלכת!!!תתבישי לך ו"התלמיד חכם" שלך...אני לא מאמינה שהוא עונה על התואר הזה ..כי לי בעצמי פוסק מבית דין אמר דברים אחרים לגמרי.... את נותנת כאן לגיטמצייה למתעללים..ומאשימה את הנפגעות!!! מי יודע אם את לא תתני דין על המילים שלך.... וכל הצדי
מזועזעת!!!21.07.13
התגובה שלך מספרת על טפשות נוראית ולא מעט אכזריות. לתקיפה אין קשר למראה חיצוני!!!
אופק14.01.14
מרוב שאכפת לך את מסכימה לתת לבנות האלה להמשיך ולהעמיס עליהן אשמה מיותרת.... מעניין מי זה התלמיד חכם הזה..
לי באמת אכפת!22.07.13
45
כדי שכל אחד ואחת לא ירגישו שהם לבד במערכה.
hakol23.10.12
44
נכנסתי באיזה חנות בירושלים.... חנות קטנה ושקטה..... בקיצור.... ב"ה שבסוף הוא לא הצליח לעשות את מה שהוא רצה לעשות..... אבל בכל זאת נשארתי עם תראמה..... אני מפחד מגברים!!!!! הם זה בסופר, באוטובוס,,,, אני רואה גבר מתקרב אני מתחילה לרעד.... אין לי אפשרות לתלונן במשטרה כי בסוף הוא לא עשה לי כלום.... אבל
yochi22.10.12
יוכי היקרה! גם אם הוא לא הצליח יש לו סיכוי לשבת בכלא על עצם הנסיון ל... לכן אנא ממך התיעצי עם דמות רבנית כי מצד אחד יש את השיקול של הבזיונות לאשתו ובושות נוראיות לילדיו ולכל משפחתו - נזק בלתי הפיך! אבל מאידך יתכן וחייבים להתלונן על מנת למנוע מקרים נוספים...
חני22.10.12
43
לכמה משפטים ולשאול: וזה היה גם סידרתי...לא מזמן יצא לי לדבר איתו... אמרתי לו על הנזק שנגרם לי, בכעס רב... הוא היה בהלם והוסיף שאני אשמה... זה בכלל גמר אותי, צרב לי עוד כוויה בלב, שגם כך הוא שבור ומרוסק. א)למה הנחת לענין להיות סידרתי. ב)למה לדעתיך הוא אמר שאת אשמה. ג)למה צרב לך שגם הוא מרוסק. ד)ל
מיכאל.21.10.12
הכוונה כמובן היא שהלב שלה מרוסק!!! לא שהתוקף מרוסק.. איך בכלל הגעת למסקנה מופרכת כזאת? מאד מוזר שאתה כל כך מגן על התוקף. וגם - ידוע לכל מי שמתעסק בנושאים הללו שהתוקפים מאשימים את הקורבנות. זה לא חדש.
בהלם22.10.12
הפסיכופת לא שבור ובטח שלא מרוסק. תקרא שוב: זה בכלל גמר אותי, צרב לי עוד כוויה בלב, שגם כך הוא(הלב-הסבר שלי) שבור ומרוסק. לתוקף המרושע שקורא את התגובה שלי, יש סכוי שזה/זאת שתקפת ,דוקא כן יתלוננו ואתה תכנס לכלא לחיים רעים רקובים ולאבדון .ואולי בכלא יקוים בך על דאטפת אטפוך ואסירים אחרים יעולל
Megiva22.10.12
בכמה מילים פשוטות הסברת כל כך הרבה!!! ישר כל
חנה23.10.12
למרות השנאה הגדווולה, אנחנו יהודים ובאופן טבעי(ואולי דווקא בגלל התכונה הזאת היא נבחרה לנתקפת...)אנחנו מרחמים ושותקים, ומלבד זאת החיוך השטני בא יחד עם הטירוף ברגעים המפחידים באמת. זה לא סותר, התוקף יכול להיות אדם מאד ידידותי לסביבה ואפי' עם זקן עד הברכיים וקהל מעריצים ו..ו... אבל מושחת מבפנים וחסר מי
ח.ש.22.10.12
מה השאלות האלו אמורות להביע? חוץ מחוסר רגישות משווע, אין שום משמעות לשאלות שלך.
בהלם22.10.12
היא כתבה לא שהפוגע מרוסק אלא הלב שלה שגם כך מרוסק
עזית22.10.12
טמבל, תלמד לקרוא, הלב שלה - הוא המרוסק !!!!!
ליבי ליבי22.10.12
ה מה שאתה רוצה לראות...למה אתה פוסל במומך?... בשביל להרגיע את המצפון שלך שאתה הצדיק ואחרים הם הרשעים.כבר אמרתי שזה נורא ומזעזע. וכל המגיבים פה בשמות בדויים,הם אחד...עצם הכינויים שאתה מתבטא פה כלפי,זה מראה איפה אתה מונח באמת... ובא לכסות על מה שאתה,ועל המצפון שלך.קח מצפן...
מי-כאל פענח..22.10.12
42
ג. יקרה, כמטפלת באנשים את לא הראשונה שאני פוגשת עם סיפור מזעזע שכזה, בבקשה, אזרי אומץ והגישי תלונה יחד עם מישהו שילווה אותך כי אחרות יכולות עדיין להיפגע מהפושע הזה. אגב, זהו הפשע היחיד בעולם בו הקורבן מרגיש אשמה אבל דעי לך שאין ש ו ם הצדקה למעשים מרושעים שכאלו, את אינך אשמה , אינך אשמה בשום אופן!!!!
שרי21.10.12
41
אבל חשוב שידעו שחייבים להזהיר בנותינו וגם את בנינו מכל מיני סוטים וחולאים גם אם קרובי משפחה וגם אם הם עדינים
נחמן21.10.12
40
וגם נהיה שוטף לפושע ! לא לסמוך על עסקנים או לרבנים בנושה הזה !! חייבים לדווח למשטרה ! שנשמה רק בשורות טובות !!
חרדי שפוי וחרד21.10.12
39
אני גאה בך!! כל הכבוד!! הוא אמור לשבת מאחרורי סורג ובריח ארור הבן אדם! שופך דם נשים לריק ואת אמורה להתחתן ולחיות חיים נורמלים אני מאוד מקווה שלפחות ההורים שלך יודעים מזה .... או משהו שבאת קרוב אליך שמכיר גם אותו. שהשם יתן לך כוח להמשיך עלי והצליחי בכל אשר תיפני ושיהיו לך רקקקקקק בשורות טו
מרים21.10.12
38
סיפור מזעזע, באמת כואב הלב, אם הייתי יודע מי זה, הייתי בעצמי צועק בבית הכנסת... (ברצינות). הדבר הראשון להרים את הביטחון העצמי שמתרסק לאחר דברים כאלה, עם עזרה כמובן, ולאחר מכן יותר קל לעכל את הרגשות, בהצלחה.
אלי07.07.13
37
ולכולם!! מעבר לכל הזעזוע שהיא כבר שמעה פה מספיק, מעבר לכל הרגשות. אני רוצה להתיחס לעינינים שבוערים בעיני. אין ספק שמי שעובר אתזה הוא אומלל. אין ספק שהורים לא שמים לב... אבל ממה נובע כל המשפחות הברוכות??כל הבושות??כל ההסתרות?? מיכנאות,בני ברקיות.. וסגנון מגעיל של אנשים שבטוחים שככה חיים כולם אז בבק
אר23.10.12
36
ושתתחתני בקרוב ממש. ותהיי רגועה ושמחה,כמו שמגיע לך. תהיי חזקה.
לאה21.10.12
35
1. דיווח מיידי למשטרה ולרשויות. 2. טיפול פסיכולוגי מקצועי ביותר. חבל שבשל הסטיגמות והפחד במחננו מקלקול בשידוכים, החיים נהרסים לחלוטין. במצבים כאלו אין מנוס מנקיטת הצעדים הנ"ל.
יוני21.10.12
34
ישנו אירגון חרדי בשם "שלום בניך" שנותן הרצאות ותומך בכל הנושא של התעללות, מי שרוצה יכול לארגן הרצאה בנושא בבית הכנסת שלו, בקהילה, במוסדות החינוך של ילדיו וכו'. כעובד חינוך השתמשתי בכלים שהם נתנו, וב"ה אני עצמי עזרתי לכמה וכמה ילדים, ואף הצלתי בפועל ילדים מהתעללות. אל תחכו למחר...
שמואל ברד21.10.12
33
כל אלה שחושבים שם יודעים משהו שירגיעו.... מניסיון.....בן משפחה זה לא רק אבא!זה הרבה יותר
שרה04.05.16
32
יש לי שאלה אליך.. חברתי בהיותה ילדה קטנה בת 6 עברה משו דומה,במשך מספר שנים בביתה. (חרדית)לבסוף העינין נחשף וטופל,אך כיום אינני יודעת אם נישאר לה צלקות מהמיקרה,לי היא סיפרה עלכך בבושה גדולה ורק לאחרונה(בהיותה נערה) היא עצמה לא טופלה בזמנו. תני לי עצה איך אוכל לראות עד כנמה העינין משפיע עליה היום?? אנ
רעננה23.10.12
31
וישלח לך רוגע וברכה ותקווה וחתן מדהים. בת שבע תבורכי מפי עליון. יש בי רגשות נקם כלפי אותו מנוול
שיר23.10.12
30
הסיפור הספציפי הזה נכון ב100 אחוז אבל מה שאני כן יודעת זה שכאלה סיפורים קורים הרבה ושגם זה הגיוני גם אם זה לא קרה
בבבב22.10.12
29
כואב לשמוע שאנשים כאלה מסתובבים חופשי ושאדם יכול לגרום לאדם לאבד את היכולת לאהוב ולהאמין אני מתפלל בכל לבי שהמצב הזה יפסק ושהשמש שוב תזרח
judio22.10.12
28
יש כ"כ הרבה מקרים כאלה בציבור שלנו וכל הזמו מטאטים מתחת לשטיח. חייבים לעצור את זה
חיה21.10.12
27
כל הכבוד על האומץ שלך. בזכותך יש יותר שיח ציבורי בנושא הזה. אולי כרגע הצלחת כמה נפשות. מי יודע?
לולה21.10.12
26
כבר שמעתי כמה סיפורים מזעזעים יותר ואין אף אחד שמתיחס לזה ברצינות כולל הרבנים שישר מטאטאים מתחת לשטיח כדי שחלילה לא יפנו למשטרה.והפושעים האכזריים האלה מסתובבים בינינו.. פחד וחלחלה עוברת בגופי לחשוב על זה שעכשיו עוד אומלל/ה נפל/ה בידיהם.. נגיע הזמן שיעוררו את הרבנים שיתנו מידית לפנות למשטרה!!!!
מירית21.10.12
חרדית!!ממש לא!!!!גם נשות ציבור בעולם הכללי שחוו כאלה מקרים לא רצו לספר את זה!!!זו בושה עצומה!!זה כאב שאין לו סוף...אך התופעה חוצה את כל המגזרים!!!די לרדת על החרדים!!!
ח23.10.12
25
העובדה שלא מדברים בפומבי אינה נובעת מאיזשהו תכונה של בושה וכדו' היא פשוט באה מצניעות יהודית ואין בזה שום חסרון אלא יתרון, איני שולל שצריכים להיות מודע לענין הזה אך לכל דבר יש את הדרכים שלו, מה שברור זה שבפומבי זה לא המקום.
מוז'09.11.15
24
אין מילים פשוט מזעזע
שומר שבת05.02.13
23
מה שמפחיד אותם המשטרה ?.. או בניאדםם... הם מתהלכים כאלה שבריים ...מפחדים מהצל של עצמם ..ומחפים על עצמם עם חומרות בדת ...
eti23.10.12
22
אני לא נרגע מהכתבה הזאת, אף פעם לא קראתי כזה תיאור חי של פחד מגברים, מעריך אותך על האומץ ומקווה שתצליחי למצוא דמות גבר טובה בחייך .
בחור22.10.12
21
מה עושים במקרים כאלה. כל מילה נוספת מיותרת...
בת ישראל21.10.12
20
מין אם כבר אז כבר אולי סוף סוף יוכלו לדבר
פלאפון כשר21.10.12
19
האלה??!! למה?! שיטפלו בעצמם!
די21.10.12
18
כי היא מיוסרת.. אמהות אל תחיו באשליה שאצלי בבית זה לא יקרה... פתחו את הלב עיניים ואוזניים לבדוק שהכל בסדר עם בנותיכן.. מצד שכנים אבא אחים גיסים ועוד... אף אחד לא רוצה לסבול....
לאה כהן21.10.12
17
את גדולה מהחיים וגם לי קרה מקרה דומה ועוד יותר גרוע של קירבה 100% אבל היום לאחר 16 שנה שטיפלתי בעצמי אצל יועצות רבנים ופסיכולוגיים אני שמחה ואני יודעת את הכאב וזה יעבור לך ותביני עמוק שזה משמיים שאנחנו לא אשמות שיש הרבה דברים שאנחנו לא מבינים ואז יעברו לך כל הסיוטים בעז"ה אני מבטיחה לך תעשי דברים שא
בעילום04.06.13
16
קראתי את מכתבייך בדמעות, כן, אני בוכה את כאבך... את בחורה אמיצה עם כוחות נפש עצומים שאין לתאר. המשיכי כך. אני אישית ועוד הרבה כמוני- גאים בך. הקב"ה אוסף כל דמעה ובכי. ובסופו של דבר, האמיני, עוד תקבלי ממנו את הדבר המושלם ביותר שיכסה על כל הכאב והיסורים. מאחלת לך מכל הלב שזה יהיה בקרוב ממש. אוהבת
חבדניקית אחת23.10.12
15
כל הכבוד שאת לוקחת אחריות ודואגת לעצמך וגם מטפלת בקשיים אפילו שנשמע שאת די לבד בזה. אולי כדאי לך לשתף מישהי שתתמוך בך. זה קשה מאוד בפרט שזה פצע ענק אבל משתלם בסוף. שה' יעזור שתצליחי (ואת תצליחי!) להתגבר על כל זה ולהיות שמחה ומאושרת ולהקים בית נאמן בישראל אמן.
יצחק22.10.12
14
אני מרגישה שחלק גדול מהממליצים "תתלונני!" – אין להם מושג מה זה אומר להתלונן במשטרה על דבר כזה לאחת כזאת. מניסיוני המר, אני אומרת, תתלונני רק אם זה בוער לך, ורק אם ברור לך שמצבך אחרי התלונה יהיה יותר טוב ממצבך לפני התלונה. תלונה במשטרה זה לא פשוט! אולי ה"תלונה" עצמה לא נורא, אבל כל מה שמסביב, ואם ר
נ.21.10.12
ויושבים בכלא.רק לא לעשות "עסקת חבילה".בקשר לשאר,חשיפה וכו',זו באמת בעיה.בשביל זה יש את גדולי הדור מה עושים במקרה כזה כגון חשש לעיכוב בשידוך,וכו'.
יונתן.22.10.12
אני מבינה שחוסר האמון, החששות והחרדות מלווים אותך עדיין. כיום יש המון שיטות ריפוי אלטרנטיביות כדוגמת: מוח אחד, דמיון מודרך, TAT' ועוד... יש הרבה מטפלות מן המגזר החרדי שעשויות להיות שליחות טובות, עם הרבה תפילות תשכחי מכל זה בעז"ה!
דסי22.10.12
13
זה כמעט קרה לי כזה דבר ולא הצלחתי לשמנור את זה אפילו לא שניה בתוכי.... אני ישר אמרתי להורים שליו ואז שנתיים שמרו עלי כמו על צנצנת מזכוכית.... אני גם פחדתי לספר כי יש כמו בושה כזאת שחוסמת אבל הייתי די קטנה וזה פשוט חנק אותי.... כל פעם שחשבתי על זה אני פשוט התחלתי לנהזיע ואז פשוט סיפרתי.... אם לא
יעכע21.10.12
12
שלום לך, יש לי דבר אחד לומר לך. עד שלא תתלונני עליו ותראי אותו מקב ל את העונש שלו זה לא יעזוב אותך! אל תקשיבי לכל מי שאומר לך לסלוח כיוון שזב לא יעזור והוא גם ימשיך לפגוע באחרות! בבקשה תעשי את זה. תודה
מומחה21.10.12
לסלוח זה לא אומר להודות שהוא בסדר. הסליחה היא רק על מנת שהוא לא יוכל להמשיך לשלוט לה בחיים. בלי כל קשר חובה גם להתלונן עליו במשטרה, אבל זה לא קשור לסליחה. את תהליך הסליחה היא עושה בינה ובין בוראה , לא בפניו של הפושע. (כדברי הלחם משנה בשם הרמב"ם "יוכיח אותו בהעדרותו")
אהבה היא הכל21.10.12
להיפך. קודם כל צריך להבין שהאדם הזה הוא רע רע רע. כמו רעל. להפיג את ענני האשמה והבלבול, ולהבין באופן העמוק ביותר שנעשה פה עוול בל יכופר. אחרי שעוברים את השלב הזה, שלב של שנראה מוחלטת וכעס עצום, אז אפשר להתחיל להגיע לתהליך של קבלה והבנה והשלמה. אבל קודם כל. כעס ושנאה. זה חובה בשביל להפיג את הבלבול.
שאולה21.10.12
היא לא אשמה בכלום! לא מספיק היא סבלה ועדיין סובלת? מי שהרס לה את החיים צריך להתנצל! (שאני לא יודעת כבר כמה זה יועיל..)
בחיים שלא תתנצל21.10.12
11
כל עוד הדברים פתוחים, הנפש תמשיך להתייסר! כל זמן שהעניין לא נסגר בשטח, הנפש לא תנוח ולא תשקוט... לכולם ברור, גם לקורבן עצמה, שאין הגיון בלפחד מכל גבר ורשרוש ושסיוטי לילה חוזרים ונשנים אינם דבר טבעי, אלא מה? הנפש הפגועה עוד נמצאת באותו מקרה שלא נסגר ובכל פעם שדבר מה מזכיר אותו היא מכניסה אותו למציאות
מזועזע21.10.12
גם אני קטן, אך, מניסיון, ללא התמודדות, "פנים בפנים", עם ה"בעיה", וכל עוד משאירים אותה עם עצמך, זה יחזור פעם אחר פעם בהפרשים משתנים כאלו ואחרים ובתלות רבה בסביבה (כפי שתואר - אירוע משפחתי וכו'). נדרש "לפתוח" את המורסה הכואבת והמדממת הזאת ולהישיר מבט אליה ולהתמודד אתה בגלוי, אחת ולתמיד. אח"כ יבוא הרו
חיים09.11.15
מושא הטראומה פנים מול פנים!!!
מומלץ21.10.12
יצאתי ממנה ב"ה
ברכה21.10.12
10
מדהימה....נשמעת מוכשרת מאד!!!כל הכבוד לך!!!! לגבי הכתבה....התופעה הזו ממש לא קשורה לחרדים חילונים...בכל מגזר יש חולי נפש...והשתיקה שלה כאן לא נבעה מזה שהיא חרדית אלא בגלל שהוא כלפי חוץ אציל נפש ואף אחד לא יאמין לה וכו'....הבושה משתקת..ממש לא קשור למגזר!!!גם חילוניות מתביישות בזה ומעדיפות לשתוק...
טיטי25.10.12
9
אחד הנושאים היותר חשובים לתיקון שורשי בציבור החרדי ובכלל.
דודי23.10.12
8
כשקראתי את הכתבה ירדו לי המון דמעות, חשבתי שכתבת את זה עלי, פתאום מישו כותב את מה שאני מרגישה! עברתי את אותה חויה מגיל 6 במשך כמה שנים ולא סיפרתי דבר- מפחד עד אחרי ארוסי- שאז הבנתי שכדי להיות מאושרת אני צריכה לטפל בעצמי, אך אותם "מקצוענים" רק לקחו כסף ולא עזרו באמת, רק מי שעבר כזו חוייה יכול להבין מ
ללל22.10.12
7
החוסר בפתיחות בנושא "מין" בציבור החרדי גורם שגברים עם בעיות לא יפנו לטיפול או כל דבר אחר שיפתור את הבעיה. מסכימים איתי?
מייק21.10.12
6
מישהו תהה אי פעם למה? למה עדות של יחיד לא נחשבת לכלום?
ארנבת21.10.12
לא למדת כנראה "חושן משפט".יש עדות שהאשה נאמנת במקרים מסוימים.עיין בטור-ב"י סי' לד והלאה.ומלבד זה,כל גדולי הדור אומרים שבמקרה כזה,יש להתלונן במשטרה.ללא ספק.
נסים שושן.22.10.12
מישהו עושה פה דין? יש פה שופט? מה הקשר עדות?
חלכל21.10.12
אמינה. לכן כל טענה של אדם לבד (וקל וחומר אישה שדעתה קלה) אין לו תוקף ולכן כל הבסיס של הכתבה הזאת שייך לגויים
שכש21.10.12
מי יודע אם לא אתה הפושע? שזה מה שיש לך לענות, מחשיד מאד.....
חח22.10.12
כשמדובר בדין תורה, ובית דין צריך להחליט בעקבות העדות אם להעניש את האדם המדובר. במיוחד שלפעמים יש אינטרסים לשקר בבית דין. אבל פה אין שום משפט ושום בית דין, אנחנו אפילו לא יודעים במי מדובר. איפה כתוב בתורה שאסור להאמין לאדם יחיד שמספר משהו??? מה תמיד אתה מחפש שיהיה חיזוק נוסף למה שמספרים לך? אתה אף פע
חלחל22.10.12
5
מה הוא עשה לה??
הדר21.10.12
כשתיגדלי תביני.... אף אחד לא ילך לספר לך..יש דברים מפחידים בעולם..
אני23.10.12
וכל מי שהגיב פה את רוב התגובות זה גולש אחד.....
זיו23.10.12
מ היש להבין- כולנו חכמים כולנו נבונים ול אכל דבר צריך לכתוב ברחל בתך הקטנה
אא23.10.12
את רק צריכה לדעת לא ללכת לישון אצל חברות או מחץ לבית, ואם גבר מכל מקום שהוא - גם בבית- עושה משהו מוזר או לא נעים . תפני מיידית למישהי שאת סומכת עליה ותודאי שזה מטופל ולא יקרה עוד פעם
אא22.10.12
4
על האומץ להתעסק בנושא הזה! הלוואי וכולם ילמדו מהם.
שלמה21.10.12
3
ד שלא באמת עוברים את זה... זה דבר פשוט לא נתפס! כדי לצאת מזה צריך הרבה אמונה בה' ולפקוח עיניים! מנסיון לצערי הרב...
מספר חסום21.10.12
2
אצל החרדים יראי ד' האמיתיים זה לא קורה !
פאני21.10.12
אסור לגבר להתייחד עם ילדה בת 3 ומעלה אלא אם כן היא בתו
נכון21.10.12
גט טו לייף! רדו לעם......לעולם השקט כמו שנקרא.....
.ש.23.10.12
תגובה פתטית. קורה גם קורה
שמואל21.10.12
כמובן שאדם יירא שמיים אמיתי לא יעשה כזה דבר. אבל זה קשור רק לאישיות הספציפית של האדם, ולא לחברה ממנו הוא מגיע. ידועים סיפורים רבים על רבנים וכו' שנכשלו. וכבר כתוב "אין אפוטרופוס לעריות". אז זה יכול לקרות לאדם שמשתייך לחברה החרדית. אבל כנראה שהוא לא יירא שמיים.
לולה21.10.12
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רחמנות עליה 21.10.12
בבית

אחרי ה'נערווען' של ליל הסדר - נשארנו לבד, הילדים מסרבים לבוא להתארח | סיפור מטלטל

משה רבי | 18.04.24

כך תיערכו נכון למלחמה

חוששים מתגובת איראן? אלו ההנחיות החדשות למצב חירום

מישאל לוי | 08.04.24

מזווית אחרת 

חיים בחרדה בגלל התקופה? חבקו אותה חזק | המטפל בגישה מהפכנית

ארי טננבוים | 18.01.24

'וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים'

לידה בזמן מלחמה | "אנחנו 'מתירות לפרסום' חיים יהודיים חדשים"

ארי טננבוים וטובה אור | 11.01.24

שחקו ותהנו

"אז מה עושים הערב?" | רשימת תוכניות מאלפות לערב לביבות

ארי טננבוים | 07.12.23
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

יצירתי ומקורי

9 המשחקים ש'יעשו לכם את החג' סביב החנוכייה

ארי טננבוים | 07.12.23

משחק מסוכן

משחקים בסביבונים? שימו לב לשמונת הכללים הבאים

ארי טננבוים | 05.12.23

קשיי החסד

"אתם יוצאים לשבת? אפשר את הדירה?"

טובה אור | 05.12.23

"בסוכות תשבו..."

כוס הקולה לא חייבת להישפך- טלו 5 טיפים לארגון הסוכה

טובה אור | 28.09.23
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

"בסוכות תשבו"

טלו 7 טיפים לקישוט הסוכה ביצירתיות ומשמעות

טובה אור | 21.09.23

ברוח הימים

גרים בדירת "סלח לי"?| פרק 5- "ניין" נפשות בדירה שלי!

טובה אור | 20.09.23

כל הטיפים החשובים

שולחן החג עם המשפחה - חוויה טובה או סיוט? | המומחית עושה סדר

ארי טננבוים | 14.09.23
ש

לכבוד חגי תשרי

כך תעצבו שולחן חג חגיגי במהירות ובקלות

כיכר בשיתוף שמאי | מקודם
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

הארכיאולוג 

גיסו של שמואל היה חסר טקט ולא הפסיק לחפור בשאלות • זה הפתרון שחיסל את התופעה

משה רבי | 17.08.23

לעצור, כבר בהתחלה

גיסי הגדול לא הפסיק להשתלח באשתי - עד שקמתי ועשתי לזה סוף, ליד כולם | סיפור מטלטל

משה רבי | 10.08.23

מצוקת הדיור

גרים בדירת "סלח לי"? | פרק 4 - "סולם יעקב"

טובה אור | 08.08.23

לעולם יהא אדם

שאול התחתן עם אישה שלבשה פאה - ואחיותיו רדפו אותה כל הזמן | סיפור מטלטל

משה רבי | 03.08.23
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

את אשר החמרת הקלתי 

האבא הקפיד על הכשרות וזלזל בכולם - עד שהבן גילה את הסוד שהסתיר | סיפור מטלטל

משה רבי | 20.07.23

הכירו את השיטות

13 הצעדים להצלחה, לשגשוג, לנסיקה, לפריצה // יהודית הלפרן

יהודית הלפרן | 10.07.23

קריאה להחזרת המוצר

יש לכם כזו עריסה בבית? התינוק שלכם יכול ליפול

יוסי נכטיגל | 19.06.23