כיכר השבת

מהחריגים לקראת היום

"בעצמאות הקרוב אני לא נוגע בבשר": המשגיח שנהפך לצמחוני

בשר היא אולי מילת האסוציאציה הראשונה שעולה לנו לראש כשמדובר על יום העצמאות, אבל אחרי שהוא נכנס בפעם הראשונה לבית המטבחיים ונחרד מהזוועות החליט מיד להפוך לצמחוני: המשגיח רפאל ביטון בראיון לכיכר השבת (מעניין)

85
ריבה רפפורט | כיכר השבת | ג' באייר | 08.05.19
"בעצמאות הקרוב אני לא נוגע בבשר": המשגיח שנהפך לצמחוני
(צילום: באדיבות המצלם ו-shutterstock)

מי לא חי במחשבות רוויות מצפון על הבשר שהוא מעמיס לצלחת, חלק ענק כבר חשב להיות צמחוני – ומעטים לקחו את הצעד וויתרו על קילוגרמים של ברזל וחלבון שקל לצרוך כשאנחנו מחוץ לטריטוריה הצמחונית. מעבר לעצלות הזו דילג איש חכם, מפקח כשרות במסעדות ובתי אוכל שדרך הקריירה שלו זרק את צריכת הבשרים לפח. הוא חי טוב עם זה - ויותר מהכל גם ביום העצמאות הקרוב הוא לא מאוים מנפילה: "טעם הבשר כבר לא חסר לי".

לא כולנו באמת יודעים למה אנשים צמחוניים - למרות ההגדרה המילולית שדי ברורה לכלל על פיה צמחוניים הם אלו שנמנעים מאכילת בשר בעלי חיים ואף מסרבים ללבוש בגדים שמכילים כל איבר מן החי, הסיבה לצמחונות היא זו שמתקילה: לא רוב הצמחוניים מוחים על אכילת בשר כי הומתה חיה בדרך לצלחת. יש המפגינים בגלל היחס הנפשי שלה בדרך לשם, כאלה שפשוט נגעלים מהמחשבה כי הם תופשים 'מוות על המזלג' או כי הבשר מכביד עליהם לזוז בקלילות, מחוסר בריאות, מטעמי רוחניות, דת, טעם אישי, פגיעה אקולוגית וחסר?

המשגיח מאיר רפאל ביטון למשל, עובד כמפקח כשרות ביום יום והוא זה שהחליט להתנזר מבשר לאחר שצפה בזוועות שעוברים בעלי החיים בבתי המטבחיים. מלבד החמלה שהתעוררה בו על הדרך שעוברות חסרות האונים עד לחותמת הכשרות בעיניו הכשרות לא תקפה כלל "ההתעללויות הללו פסלו את השחיטה מיידית והבשר נהיה טרף", הוא אומר לכיכר השבת.

"לפני כחמש שנים ביקשו ממני לתת כשרות לבשרים בקהילה היהודית בדרום אמריקה, ביקשתי מהם שישלחו לי תמונות וסרטונים של השחיטה במקום על מנת להעביר לרבנים המומחים בתחום לפני שאני מתחיל לצאת לחו"ל בכלל, לצערי הרב כשקיבלתי את הסרטונים מהשחיטה נהיה לי חושך בעיניים וסירבתי מידית - הם לא התביישו להתעלל בבעלי חיים תוך כדי השחיטה ועוד לבקש לקרוא לזה כשר".

תמיד היית בעד צמחונות?

"לא. וזה מפליא את כולם - אם היו מדברים איתי לפני שלוש שנים צמחונים או טבעונים הייתי מביע עמדה מתנגדת משמעית לתפיסה שלהם.

"יש כמה סיבות לצמחונות ושלי לא הגיעה ממקומם של הצמחוניים והטבעוניים, אני מכבד את אמונתם ודרכם. רק לאומתם אני בחרתי בצמחונות מתוך התחום שבו אני עוסק כמפקח כשרות".

הזוועות שדיברת עליהן - הן אלה שהופיעו ככפתור אדום בקריירת חייך כאוכל מן החי?

"חד משמעית. הפסקתי לאכול חי בעקבות הצער שראיתי שנעשה בידי עובדים במשחטות, כיו"ר מכללה להכשרת משגיחי כשרות ושוחטים הבחנתי בחוסר רחמים טוטאלי כנגד בעלי החיים. עיניי תפשו בעיות קשות ביחס לבקר והעופות בתעשייה ולא יכלתי להתעלם מכך. משם נהפכתי לצמחוני וחיזקתי את המשטר בנתינת כשרות במכללה כך שלא תינתן כל עוד נצפתה התעללות זעירה ביותר".

לפחות אתה תשבור לנו את המיתוס על פיו צמחוניים מורעבים מחוסר טעם וגיוון?

"מבחינתי כבר אין לו מקום. כיום לא חסר אוכל מגוון שאינו כולל בשר בעלי חיים - אנחנו בוחרים להיות עצלנים מלהרכיב את המנה הזו שאגב יותר בריאה לנו. אנשים חיים במירוץ, בקושי מספיקים לעשות קניות ולאכול בנחת – אז עוד למיין לצמחוני? למי יש כוח. אני החלטתי לצאת ממעגל העצלות ולהוות דוגמה איך לעשות את זה בצורה הטובה ביותר.

"מצאתי, בלי להתאמץ יותר מדיי, פתרונות למאכלים צמחוניים בריאים כמו סלטי בריאות, אבוקדו, שקדים, אגוזים, טחינה, חומוס, שווארמה טבעונית והרשימה לא תגמר. לא חסרים ערכים תזונתיים בכל הצומח ככה שאני מרגיש חזק, ומתפקד יותר טוב מאי פעם".

מה אתה חושב על טונות הבשר והחי שיאכל ביום העצמאות הקרוב, יש בך כעס?

"אין בי שום כעס לגבי אכילת הבשר, יש לי כעס על האנשים שמתעללים בבהמות והעופות טרם השחיטה. ואת הבעיה הזאת צריך לפתור.

"אם היו לי הכלים, הייתי ממליץ שבכל משחטה ובמקום הגידול יהיה מפקח שיבדוק רק את הצער בעלי חיים שנעשה להם".

על טונות הבשר שירד בעצמאות הקרוב, יש בך כעס? (Luis Quintero by unsplash)

אז על מי לסמוך משגיח? מה עם שאר הרבנויות ונותני הכשרות?

"אל דאגה, יש. למרות הביקורת שלי כלפי תעשיית המשחטות יש בי כבוד גדול לנותני כשרות ורבנים נותני כשרות לא מעטים, חשוב לי לציין כי ישנה מגמה משמעותית ברוב הרבנויות בארץ בהם רבני המשחטה עומדים על המשמר ומקפידים מאוד גם בנושא הצער בעלי חיים מעבר לבד"צים או הידורים כאלה ואחרים. כל הליך השחיטה מוקפד, יש מקום לפרגן גם לרבנות הראשית ומחלקת הונאה בכשרות על התקדמות משמעותית בנושא הבדיקות הקפדניות והאכיפה על הפרת נהלי כשרות במשחטות ברחבי הארץ ובעולם.

"מקווה שזה ימשיך במגמה החיובית הזאת להועיל לשחיטה בישראל. אני בכל מקרה לא יאכל מהעל האש - גם ביום העצמאות הקרוב".

תוכן שאסור לפספס
85 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
54
הייתי בשחיטה ואכן יש איזה שביל שהבהמות הולכות ודוחפים אותם במקל שילכו ישר והם רואים את הקודם להם מת.. זה פשוט לא נורמלי.. בכל אופן לדעתי שבת ויום טוב יש מצווה לאכול וכמובן מכשרות מהודרת.. לכבוד שבת זה לא תאווה ואם עושים לשם שמיים אז הכל מצוין.
אלי04.07.19
53
איש אמיץ, ישר, רודף צדק, חמלה ואמת! מי ייתן ומשגיחים נוספים יפתחו את מצפונם וילכו בעקבותיו...
ללא שם09.05.19
52
שיכנעתה אותי למנגל מחר . אני לא יודע מאיפה אתה מעיז להוציא לעז על כשרויות . מיילא לומר שהזדעזעתי ממה שראיתי על כן החלטתי שאני לא אוכל יותר בשר ועוזב את התפקיד .כן עוזב את התפקיד. אבל לומר שבגלל שיש צער בעלי חיים שזה טרף ????? מאיפה הבאתה את זה? כל הגדולים קטנים בעניך? הם לא יודעים את ההלכה אתה כן ה
אפי08.05.19

הצגת כל התגובות

51
בבית המטבחיים ויצא להם התאבון מהאכול... לא לאכול בגלל צער בעלי חיים.. נו נו
אבא 08.05.19
50
בורא עולם עשה הכל ליהנות בהם ברור שקיבלת ג'ננה.(טימטום)
יח08.05.19
49
הרי הכשרות היא לא רק רגע השחיטה כי אם גם הדרך בה הגיע אותו בעל חיים אומלל אל רגע זה! מכיוון שלא ניתן להשגיח על בעלי החיים מרגע בואם לעולם כך לא ניתן לתת כשרות גם אם השחיטה כשרה. הרי לא יתכן לעצום עיניים ולבחון רק את השחיטה. כל הבשר הנמכר בבתי עסק בישראל הוא בחזקת טריפות ונבילות! כולל ביצים ומוצרי חל
רואה10.05.19
48
אתה לא רוצה לאכול בשר כי ... לא ממש אכפת לי כי זו זכותך. אבל להטיף מוסר ולטעון שמתעללים בבעלי חיים זה גם רשעות וגם לשון הרע(אפילו אם זה אמת מפני שלא מתקיימים פה כל התנאים להיתר)
מוסר של גוי09.05.19
47
והוא שיהיה חזק בעבודת המידות..
אבא 08.05.19
46
1) העולם (כולל הבע''ח שבו) נברא בשביל ישראל. 2) איסור צער בעלי חיים הוא איסור דאורייתא. 3) בעל התניא אומר חו''מ הל' צעב''ח ה''ד ''אסור מן התורה לצער כל בעלי חיים בידים. אלא אם כן הם מצערים לאדם אזי מותר אפילו להרגם שכיון שיש תועלת לאדם בהריגתם אין חוששים לצערם שהרי התירה התורה שחיטה. וכן אם צריכים ל
משה בן אברהם08.05.19
45
זה כמו להגיד בגלל שראיתי בגן החיות שכמה עובדים התעללו בחיות אפסיק ללכת לבקר בגן חיות,במקום זה אגיש תלונה אפנה לגורם הרלוונטי,אנא לא להיות קיצוני
אל גאוצ׳ו08.05.19
44
שראוי להערכה רבה. מי שפוסל על הסף צמחונות ורחמים כלפי בעלי חיים הוא אדם לא אינטליגנטי, נקודה.
אדם שראוי להערכ11.05.19
43
שירד בית המקדש מה תביא לכהן זר פרחים .צער בעלי חיים יש הלכות לגבי זה צער בני אדם יותר חשוב אני אוהב בשר. סומך. על השוחטים שעושים עבודת קודש
אלי10.05.19
לא ישחטו כמו בבית מטבחיים סומך זה סומך נופלים הבטן מקרקרת הכל כשר ואתה לא עד וראית מה עושים אז אל תגיד שהכל בסדר ויש הלכות לך תבדוק ואז תחליט מה עושים לבהמות ולעופות
אברהם27.05.19
42
אף אחד לא מתעלל ולא מרביץ, הכל זה תרבות גויית מובהקת של כמה חבר'ה שמרגישים נאורים, גם מי שאוכל בשר הוא מלומד וחכם
מייבין09.05.19
41
ולא בצביעות כמו הרוב. כל התעשייה הזאת ותחילתה ועד סופה זה צער בעח מדאורייתא, הכל נבלות וטרפות ומי שמתיימר ללכת בדרכי התורה לא אמור לתת יד לזה, לא מתוך התעשייה או מחוצה לה כצרכן. כל הכבוד על ההחלטה!
אלון09.05.19
40
הבחור שבכתבה תותח ועושה עבודת קודש ביום יום. התגובה שלך באה מתוך שנאה וקנאה אליו. לאחר בדיקה מדובר בשניצל דג שהוא היה במלון, יפה שאתה עוקב אחריו גם זה בא לך מקנאה?
שלום שיטרית09.05.19
39
נוכל
ללא שם08.05.19
38
בטוח שקבלת שגעון הפרה המשוגעת
יח08.05.19
37
קידוש השם חזק ואמץ כן ירבו אמן
כהן עדילי13.05.19
36
זה לא סיבה לא לאכול זה אולי סיבה להצדיק את היפה נפש למיניהם
משה 10.05.19
שעד השחיטה יתעללו בהם וכל מי שמעודכן וקורא מה עובר עליהם בדך יודע שמה שאבותינו עברו בשואה קטן עליהם
מור27.05.19
35
כלומר, כל פעם שהתאווה שבך מתגברת עליך - אז תאכל בשר. אכילת בשר היא היתר שניתן בשל חולשת האופי של בני האדם. אדם שהוא חזק מספיק כדי לעמוד ביצר שלו, ההימנעות מבשר יפה בעיני בורא עולם. רחמים הם מידה ראויה ומוערכת ביהדות. והשטות כאילו אדם שאינו פוגע בבעלי חיים יפגע בבני אדם - עוד לא ראיתי אחד כזה, ואני
איל09.05.19
34
מה הוא מקשקש? חוץ מלקבל קצת רייטינג? שלא ילבש בגדים שהוא לא היה המייצר שלהם, כי רוב הבגדים באים ממדינות שמחזיקים עובדים בתנאי עבדות ומתנהגים עם העובדים פחות טוב ממה שמתנהגים עם הבעלי חיים... שיתכבד ה"משגיח" הנאור וישב בבית ולא יבלבל לנו את המוח
שלמה09.05.19
33
לכולם. גם אם אני הייתי רואה את השחיטה לא היית נוגע בבשר. לכן אני לא עוסק בזה.
אהרון09.05.19
32
רוצה מעניין תסתבתא שלי אני אגיע לו מול העיניים ואוכל לו בשר
שחר08.05.19
31
יש הרבה נבלות וטרפות חוץ מזה שזה לא בריא מבחינה וטרינרית
אבי08.05.19
30
ברור שזה קשה לראות איך מתעללים בהם לפני השחיטה !!! האמת שאני ניסיתי לא לאכל בשר או עוף , אחרי תקופה הייתי חלשה מאוד , לפחות אני מברכת ומזכה את זה שנישחט , כי מותר לפי ההלכה לאכל בשר ועוף ..... כל אחד לפי דרכו , וצריך לכבד כל אדם את בחירתו .
תמרי 10.05.19
אולי עשית שינוי קיצוני מדי והגוף שלך צריך שינוי יותר הדרגתי ,להרגיל את הגוף.
ירון24.04.21
29
רוב הצמחוניים והטבעונים לא אוכלים בעקבות ההתעללות בתעשייה המזעזעת הזו. אדם מבחוץ לא יבין
רועי09.05.19
28
.
.09.05.19
27
כי במשחטות ל בקר ועף בכשרויות טובות יש הקפדה אדירה על הנושא!
איש יהודי09.05.19
26
צדיק ענק,ופועל ישועות,אני ראיתי את הבאבא מאיר מקים נכים מכיסא גלגלים ופודה עקרות,וגורם לצימחונים לאכול בשר!!!
הבאבא מאיר שליט״א09.05.19
25
כמה דברים א' הנ''ל נותן תעודות מטעם עצמו לעסקים שהרבנות הסירה את הכשרות בלי שום פיקוח ב' השבוע במקרה הנ''ל הצטלם בבית מלון עם שניצל טרי וחם בחדר האוכל ולא ראיתי שמץ של רחמים אז די נמאס מהכותרות ותשומת לב שהאדון הנ''ל רוצה ויש מכתב חריף מאד כנגדו מהרבנות ואתם נותנים לו במה ,קחו לתשומת לבכם לא לתת במ
ישראל09.05.19
24
אם תוודא שכבר אין בעיות בצער בעלי חיים אז כן תתחיל לאכול בשר או שזה רק תירוץ!? דרך אגב מה תעשה כשיבנה בית המקדש ותתצטרך לאכול מהקורבן למשל קרבן פסח??
ארגנטינאי 08.05.19
23
בתורה אנחנו מצווים על אכילת בשר ואתה בתור משגיח כשרות מתגאה שהפסקת לאכול בשר תתבייש לך ותשמור את השטויות שלך אצלך ואל תפרסם את זה בראש חוצות!!!
מעורר בחילה08.05.19
יש שמחה בבשר ויין אך מה שכשר מה לעשות שיש בעיות בשחיטה התעשייתית ואני מבין אותו מאוד עדיף להיות צמחוני כי שחיטה פרטית עולה המון כסף אבל רבנו בחיי אמר בטנם אלוהיהם שהבטן מקרקרת הכל כשר זו המציאות העקומה ועגומה ומי שלא בדק וחקר לא יכול להעיד שהכל בסדר נקודה ועד אחד נאמן באיסורין....
אליהו27.05.19
22
אז אם תפסיק לאכול בשר יפסיקו להתעלל בבע"ח??? עם כל הצער לא בטוח...אז אין צורך להיות יפה נפש ולקרוץ ליפי נפש..בהצלחה
אריאל12.05.19
תפסיק ההתעללות
אורי27.05.19
בעלי משחטות מתנהגים כמו ראשי מאפייה הם צריכים הספק לסופרים ולמרכולים הקצב מהיר ואי אפשר לדקדק רק בשחיטה פרטית קטנה
חובלי27.05.19
21
רבים האנשים שאחרי חודש/שנה/חמש שנים פתאום מבינים שהתהליך והסבל לבעלי החיים עצום ולא מידתי, יש בעיית שיווק ומיתוג וסטיגמה רעה לטבעונים וצמחונות שכבר מוכח מדעית שהיא יותר בריאה וזה מחדל שהדבר מסובסד ולא מוסדר ומידוו לציבור.
טבעונות היא הפתרון, ביייחוד למי שמחכה למ10.05.19
20
חשוב להבין רוב שבעלי החיים בתעשיות המזון עוברים התעללות כל חייהם, לפני שהם מגיעים למשחטה. זוהי התעללות ממוסדת שלא ניתן למנוע אותה, מטעמים כלכליים. משום כך פיקוח מחמיר בעניין צעב"ח רק על רגעי השחיטה לא ישנה הרבה.
יעל שמש09.05.19
19
תאכל שחיטה פרטית מה הבעיה. וחולק עליך לגבי צער בעלי חיים יש לי ניסיון בדבר ואם אתה אומר כך אז מחילה אבל אין לך טיפת מושג מה קורה בנושא הצער בעלי חיים הכל מתנהל בביקורת וחוקים גם בחול ובארץ בכלל הקפדה יתר על המידה יש היתרים לשוקא ברמה מסוימת וכו....
יהודי09.05.19
18
עלה והצלח כתבה יפה
אליאור מימון08.05.19
17
כל הכבוד על היושרה והמצפון! משחטות מעבירות את בעלי החיים סבל גדול והחיות גם נפצעות, ולפי חוקי השחיטה הדבר אסור ולא כשר. ביזיון מה שקורה במקומות האלה.
ללא שם13.05.19
16
אני צמחונית 20 שנה וטבעונית שש שנים וחבל שלא גיליתי קודם עד, כמה זה הרבה יותר בריא לגוף והרבה יותר מוסרי. כל הכבוד לך!!! אשריך שגילית זאת בזמן
חן09.05.19
15
כל מי שראה פעם משחטה בעיניו לא יוכל לשכוח. גם אני השנה הפכתי לצמחוני ואני מעודד את כולם גם מסיבות של בריאות וגם של מוסר
אלדד09.05.19
14
לא מתאים לך להיות משגיח אתה עדיין קטן. תשב תלמד תורה מאשר להטיף לתורה איך להתנהג עם בהמות לשחיטה. מקווה שעם בני אדם אתה מתנהג עפ"י התורה ברחמנות.
ילד09.05.19
13
בלי בלבולי מח מי שרוצה לאכול שיאכל מי שלא לא לכל אחד יש דעות משל עצמו יותר מזה שאני אשתו ואוכל בשר בבית גם אני וגם ילדי אז לתגובתך...מי שפחד שהילדים שלי לא אוכלים עוף אני כיבדתי אותו שלא יאכל והוא מכבד אותי שאני יאכל אנחנו יושבים באותו שולחן במסעדה בשרית ואני אוכלת מולו בשר אז מה הוא יגיד לי משו?
אבישי כהן09.05.19
12
לא אכל בשר טעים כי הבשר בארץ יבש ולא אכיל, אם היה יודע טיב הבשר היה זולל.. וכי הוא יותר טוב מחז״ל שקבעו שאין שמחה אלא בבשר?
יודע08.05.19
11
איך זה מסתדר ביחד? חחחחח
שרון16.05.19
10
כן לאכילת בשר כשר! לא להתעללות!!!!!!!!!!!
יהודי10.05.19
9
ה' ברא את בעולם והורה סתורה סמפורש מה לאכול ומה לא. ושכולם יפסיקו להיות כופרים.
מיקי09.05.19
והיום ההתעללות חמורה בהרבה ממה שעברנו בשואה מלבד זאת הקב"ה התיר אך לא אמר שזה מוסרי כפי שדייקו הרבה מרבותינו מהפסוקים וכידוע לכולם
גורי27.05.19
8
מחמם את הלב
יעקב שטרית09.05.19
7
חברי ביטון אני מבין אותך, לפני כשנתיים לא נגעתי בבשר רק בגלל חשש לטריפה בשחיטות וחיפשתי משחטות פרטיות שמנועות דבר זה אך ללא הצלחה, אך הבנתי שיש לצערי פוליטיקה ומחלוקות בין רבנים. שמעתי שרק הרב מחפוד הוא היחידי שאמר שהוא אמר "במידה שמי שאוכל טרף מהשחיטה שלי העוון עלי" ומאז אני אוכל בשר אך ורק מהשחיטה
אבנר-חי לוי08.05.19
6
רבנות ע"י שחיטה ולאחר ששלחו שעיר לעזאזל גם לא תאכל בשר בהמה התורה מתירה לשחוט בהמה ולאכול מבשרה מי אתה שתחמיר ע"ע יותר ממה שאסרה תורה מה גם שיש פעמים שיש מצוה באכילת בשר בשבת ויו"ט ואין שמחה אלא בבשר ויין קצת פקחות
גדול08.05.19
מה הקשר? ? את הקרבנות שחטו , בשחיטה מהודרת שהיא ללא סבל בכלל לא התעללו בבעה"ח
שרה09.05.19
5
את חזון הצמחונות של הרב קוק זצ"ל
אחד27.05.19
4
לצערינו יש הרבה צע"בח בתעשייה מהחי לשל המגבעות והשטריימלים שלנו מיוצרים תוך עינויים בלתי נתפשים [ואפשר לייצר אותם בצורה מוסרית] ויש הרבה אנשים שסובלים בכל התעשיות כמו אנשים וילדים שעובדים בתנאי עבדות במדינות עולם שלישי אי אפשר לתקן את העולם . ואדם צריך לדעת מה נדרש ממנו כשהמשיח יבא בעז"ה יתוקן העול
שרה09.05.19
3
אין בשר כשר. הכל זה טריפה ואסור במאכל. זה מבחן שהקב'ה העמידנו בו ויפרע מכל אוכלי הבשר בעולם הבא
מה שהוא אומר גם הרב אמנון יצחק אמר לפניו09.05.19
תירגע. ותפסיק להשתמש בסיסמאות.
איש09.05.19
אל תדאג בטוח הוא עושה לעם ישראל יותר טוב מאשר אתה והוא צודק בדיוק כמו הרב תראה את החומר ואת כל העדויות שמביא הרב אמנון בנושא הבשר אחרי זה ניראה עם תאכל אפילו אם ישחטו לך מלאכים לעומת אנשים אחרים שהולכים ולובשים חלוקים ומצטלמים והקצב איטי ישר איך שהוא הולך מגבירים והכל חוזר לקדמותו
חיים27.05.19
2
מי שמפסיק לחלוטין גורם 1) מרגיש התנשאות שהוא הומני ואחרים לא. 2) יכול לפגוע באשתו או במארחים. 3) ויכוחים אין סוף עם אנשים האם דרכו צודקת. 4) ואילו כשממעיט ולא נמנע לחלוטין יכול לפרגן למארח על הטעם רק לומר שמטעמי בריאות אינו מרבה בבשר. 5) מי שממעיט בבשר מרוויח שלשה דברים, כשרות בריאות וממון.
משה בן אברהם08.05.19
בעלי חיים נורא ואיום שמתקיים בימים אלו כשהמעונים הם מליוני בע"ח ברחבי העולם המעונים יותר ממה שעונה העם היהודי בשואה כשהדבר סותר הן את המוסר האנושי והן את הוראות התורה
אור27.05.19
1
תופעה מזעזעת. חבל שהרבנים לא עושים יותר בנידון
ליאור08.05.19
אולי גם יעניין אותך
מעניין

הזאב זינק וניסה לטרוף את העופר; כך הסתיים המרדף | צפו

מישאל לוי | 26.04.24

צפו

מצלמת הרחפן תיעדה: כמעט התנגשות של מטוס קרב

מישאל לוי | 26.04.24

מצננים את בעלי החיים

ארטיק לחיים החמור: כך מתמודדים בספארי עם השרב | תיעוד

מישאל לוי | 25.04.24

תיעוד מלונדון

חריג: שני סוסים דהרו לבדם ברחובות העיר - עד שנעצרו | צפו

חיים רוזנבוים | 25.04.24

שובר את השרב

הטיגריס רימבה נכנס להתרענן בבריכה בחצר | תיעוד

מישאל לוי | 25.04.24
ש

אלפי אנשים כבר מרוויחים

המנוי הזה שווה בממוצע 2,473 שקלים בחודש!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

המעיין ההיסטורי שהשקה את העיר הגדולה 

מסתורי ומפחיד: עשרות מדרגות עם צפצופי אימים של עטלפים בדרך למעיין הקדום

ישראל שפירא | 18.04.24

בלימוד תורה ובפנאי

כך הבינה המלאכותית צפויה לשנות את פני הציבור החרדי | סקירה מרתקת

יוחאי אנסבכר | 18.04.24

״הופתענו לראות"

מול חוף יפו: הבוקר נצפו חמישה דולפינים מסוג דולפינן מצוי

מישאל לוי | 18.04.24

כך זה נראה | צפו

עשרות אלפי דבורים יצאו למחול בעיר חדרה; "תפקיד חשוב"

מישאל לוי | 15.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

נתונים מפתיעים

תיקון הכללי ותהלים: זה מה שהישראלים חיפשו בגוגל

יאיר טוקר | 14.04.24

צפו

מרגש: הלוחמים חגגו לשורד השואה 'בר מצווה' בגיל 87

יאיר טוקר | 12.04.24

מהאוויר והיבשה - בו זמנית

"הפילו לנו כלי שעולה 10 מיליון דולר" | הצצה נדירה למערך הכטמ"מים של צה"ל

משה מנס | 11.04.24

תרי מעיינות ותרי קברי איוב הוו

צלילה אל מתחת למים בשני מעיינות מופלאים במרכז הארץ | מרהיב

ישראל שפירא | 11.04.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

מרחיב את הלב

הגשמים הרבים שירדו | תיעוד מהזרימה היום מהנחל - לכנרת

מישאל לוי | 10.04.24

בן 124 

תאריך לידה: 5.4.1900 |  האם זהו האדם המבוגר בעולם? 

דוד הכהן | 10.04.24

צפו בתיעוד הנדיר 

כתם שחור על כדור הארץ: כך נראה הליקוי מהלוויינים של X 

יוסי נכטיגל | 09.04.24