כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"לך לעזאזל"; ביקור מיוחד בהר ממנו הושלך השעיר

ויכוח בין חב"דניק וליטאי בקבוצת וואטסאפ של ישראל שפירא, הסתיימה בברכת: "לך לעזאזל", בעקבותיה יצאו לביקור בהר מונטאר עליו חוקרים רבים מצביעים כ'צוק עזאזל' (היסטוריה)

22
ישראל שפירא | כיכר השבת | ל' בניסן | 01.05.22
מבט על אחד הצוקים בהר מונטאר עליו חוקרים רבים מצביעים כ'צוק עזאזל'
מבט על אחד הצוקים בהר מונטאר עליו חוקרים רבים מצביעים כ'צוק עזאזל' (צילום: ישראל שפירא)

פרק א': קבוצות רבות יש בוואטסאפ, מהן של נייעס רדודות, ומיעוטן הפצת תורה, ושו"ת. זכה כותב השורות והוא חבר ומנהל קבוצה בשם 'דיונים תורנים היסטוריים', בה חברים תלמידי חכמים חוקרים, במגוון מקצועות התורה.

בתחילת חודש שבט תשפ"ב, התרחש בקבוצה ויכוח סוער הקשור לפגישת הרבי הרש"ב מליובאוויטש אצל הנוירולוג והפסיכולוג היהודי ד"ר זיגמונד פרויד בחורף תרס"ג – 1903. (ראה: חב"ד און ליין, י"א תמוז ה׳תש״ע; מסמך היסטורי נחשף: אדמו"ר הרש"ב על הביקור אצל פרויד).

בלהט הוויכוח שני חברים; חבדניק וליטאי, התווכחו בלהט, ו"בְּעִדָּנָא דריתחא" זעם החבדניק על חברו, וכתב: "לך לעֲזָאזֵל!".

אחת התצפיות בדרך לפסגת הר מונטאר – 'צוק עזאזל'

עוד בטרם אחד הצדדים נפגע, בתור מנהל קבוצה, עצרתי את הדיונים, הרגעתי את הצד הנפגע והבהרתי לו, שלמרות שבעברית מדוברת המשפט: "לך לעזאזל", הוא: "קללה המבטאת כעס רב"; ביקשתי ממנו שיכבוש את מידותיו, ובתמורה לכך הבטחתי: "אם לא תגיב לו, אקח אותך באמת לצוק עזאזל, תצפית מדהימה, היכן שאבותינו השליכו ממנו את השעיר ביום הכיפורים", ובכך הסתיים הוויכוח בין החבדניק לליטאי[1].

ישראל שפירא וחבריו בדרך להר מונטאר – 'צוק עזאזל'

ביום חורפי שטוף שמש, נסענו אנוכי, וקבוצת חוקרים, חברי קבוצת הוואטסאפ 'דיונים תורנים היסטוריים', לעבר הר עזאזל, במטרה לצעוד באותו מקום, אליו הושלך השעיר שעלה בגורלו להישלח ל'ארץ גזירה' ככתוב: "וְנָתַן אַהֲרֹן עַל שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם גּוֹרָלוֹת... וְגוֹרָל אֶחָד לַעֲזָאזֵל... וְהַשָּׂעִיר, אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַעֲזָאזֵל... לְשַׁלַּח אֹתוֹ לַעֲזָאזֵל, הַמִּדְבָּרָה" (ויקרא, פרק ט"ז, פסוק ח'- י').

מבט ממצודת הורקניה אל 'צוק עזאזל' הר מונטאר (צילום: ישראל שפירא)
אחד הצוקים בהר מונטאר עליו חוקרים רבים מצביעים כ'צוק עזאזל' (צילום: ישראל שפירא)
מבט על אחד הצוקים בהר מונטאר עליו חוקרים רבים מצביעים כ'צוק עזאזל' ( צילום: ישראל שפירא)
מבט על אחד הצוקים בהר מונטאר עליו חוקרים רבים מצביעים כ'צוק עזאזל' ( צילום: ישראל שפירא)
מבט על אחד הצוקים בהר מונטאר עליו חוקרים רבים מצביעים כ'צוק עזאזל' ( צילום: ישראל שפירא)
מבט על אחד הצוקים בהר מונטאר עליו חוקרים רבים מצביעים כ'צוק עזאזל' ( צילום: ישראל שפירא)

חז"ל מבארים שהשעיר לעזאזל היה מושלך מצוק גבוה, וגופו התרסק במורד ההר עד שנעשה איברים איברים.

רצוננו בסיור זה, להרגיש ולו במעט את הרגשתו של הכהן הגדול לאחר שהתוודה על עוונות בני ישראל, וסמך את ידיו על ראש השעיר, ושלח שליח לעבר אותו מקום עלום שם: "הר עזאזל" במדבר, שמחלוקות חז"ל האם היה במרחק י"ב מיל, או עשרה מילים מירושלים.

במסענו אני וחברי חיפשנו שרידים של אותם סוכות שנבנו בכל מייל מדרכו של השליח, בהם המתינו לו מזון ומים, וליוו אותו במבטיהם עד שנעלם במעלה ההר, עם השעיר המדדה בעקבותיו.

סוכה שבנו בדואים בדרך להר מונטאר עליו מצביעים חוקרים רבים כ'צוק עזאזל'
סוכה שבנו בדואים בדרך להר מונטאר עליו מצביעים חוקרים רבים כ'צוק עזאזל'.

חז"ל במסכת יומא (ס"ז ע"ב) מבארים שהשעיר לעזאזל הוא בין הדברים שיצר הרע מקטרג עליהן ואומות העולם תמהים עליו, האם הוא "מעשה תוהו?", התשובה היא דורשים חז"ל: "אני ה' חקקתיו ואין לך רשות להרהר בהן", כנגד טענות כזב אלו של אומות העולם, שאינם מבינים את גדולת מצוות 'שִׁילּוּחַ שָׂעִיר לַעֲזָאזֵל'.

לפני שניכנס לפרטי המצווה החשובה, בדבריהם של רבותינו הראשונים ה'אבן עזרא' והרמב"ן, נציג לגולשי 'כיכר השבת' הלמדנים כיצד ניתן להגיע להר עזאזל לפי חלק מהשיטות.

בסמוך לישוב קֵדָר, במרחק נסיעה קצר מ'מעלה אדומים', ישנו הר מופלא בשם 'מונטר' בגובע 524 מטרים מעל פני הים, ממנו נפרסת תצפית מרהיבה, 360 מעלות. בערבית שמו 'הצופה', על שום התצפית המדהימה בראשו.

חוקרים רבים סבורים שהר מונטאר הוא אותו 'צוק עזאזל' - ממנו אבותינו בתקופת בית המקדש בירושלים היו משליכים ביום הכיפורים את השעיר לעזאזל, כחלק מהכפרה על עוונותיהם.

באר מים בתחתית הר מונטאר – 'צוק עזאזל'

במסכת יומא מובא הנס המדהים שבשעה שהשעיר עשה את דרכו לתחתית ההר, שם היה מתרסק לחלוטין איברים איברים, בבית המקדש ה"לשון של זהורית" הייתה מלבינה כדברי הנביא ישעיהו: "אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים - כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ".

המקור הראשוני לנ"צ המדויק של הר עזאזל הוא כמובן נוצרי, שכן היו תקופות בהם יהודים לא התגוררו בארץ ישראל, וגם בתקופות שהם התגוררו, רובם המוחלט של רבותינו זצוק"ל לא התעסקו בגאוגרפיה, אלא למדו 'הלכה למעשה'.

שרידי מבנים בפסגת הר מונטאר – 'צוק עזאזל'
שרידי מאגר מים מטויח בפסגת הר מונטאר – 'צוק עזאזל'

הקיסרית אֶלְיָה אֶוּדוֹקִיָה שחיה בירושלים בסוף תקופת האמוראים, הייתה הראשונה לזהות את 'צוק עזאזל' בהר מונטאר, ובנתה על פסגתו מגדל ע"ש אותימיוס. כמה שנים אח"כ הגיע למקום נוצרי בשם סבאס, ובנה על פסגת ההר מנזר. בביקורי בפסגת ההר בחודש שבט האחרון נוכחתי לראות שכמעט לא נותרו שרידים לאותם מבני ע"ז קדמונים.

מה שכן נותר במקום, הם שרידי חפירות ממלחמת העולם הראשונה שבנו כוחות גיסות הצבא האוסטרליים והניו זילנדים. עוד נותרו במקום שרידי מתקני חיפוש נפט, ובסיסי צבא מהתקופה בה שלטו במקום הירדנים (תש"ח - תשכ"ז -1967).

שרידי חפירות בהר מונטאר
שרידי מתקני חיפוש נפט בפסגת הר מונטאר – 'צוק עזאזל'
בדרך להר מונטאר – 'צוק עזאזל'

המשך יבוא...

אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשויות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האוויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.

[1] לא נוכל לפרט את פרטי הוויכוח בין החבדניק לליטאי, וכבר הורו גדולי ישראל: "פעמים שאתה מתעלם".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
תלמידי חכמים חברים בקבוצת וואטסאפ חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
אסף01.05.22
15
לא נראה קטלני במיוחד
טלי04.05.22
14
מי שלא למד המשך אחד לפחות של הרבי הרש"ב, אינו מבין על מי הוא מדבר. סודות התורה עצומים שלא נתגלו לפניו (ויש אומרים גם לא אחריו) והכל הוא מוצא מתוך הזוהר, כתבי האר"י, מאמרי בעל התניא וממשיכי דרכו. ידוע שהוא היה בידידות מיוחדת עם ר' חיים מבריסק. ר' מחדש צווי דינים בנגלה, והרש"ב לומד ממש כך, צווי דינים
חסיד02.05.22
דבר אחד ברור שחבד של היום אין להם שום קשר לרש"ב, (חוץ קשר חיצוני שקוראים לישיבות שלהם על שם תומכי תמימים שהקים, וכן חוץ מענין לימוד החסידות, אבל בעבודת השם בכלל, ובהנהגת הבחורים בישיבה, וכן בכל הנהגות החיים, והיחס לכל מיני דברים, בזה אין להם קשר)
חבדניק02.05.22
תגיד אתה רציני? מה אתה אומר? אני חבדניקית וברור שהאדמור הרש"ב קשור לחבד. הוא בשושלת האדמורים! ואנחנו לומדים את הדברים שלו אז בבקשה לא להגיד דברים סתם כדי למצוא חן בעיני העולם
חבדניקית גאה27.05.22
מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה, מרוב להיטות דקדושה רצוא ושוב, נעשה מוחו ונפשו מבולבל ומדוכא, שהרי החיים פה שגרתיים ופשוטים ורחוקים מעולם הדמיון.... אפילו תלמידי חכמים למדנים של צווי דינים משעשעים עצמם בפוליטיקה ויוצאים להפגנות ולשם שמיים, כי רוחניות ושכל יבש מדכאים נפש כמאמר קהלת אל תהי צדיק הרבה למה
שואיל עלטר02.05.22

הצגת כל התגובות

13
סלחו לי אבל ארץ גזרה היה בחוץ לארץ אם זה מסתדר עם הכתבה לא כתבתם איפה זה
אני שלום וכי אדבר01.05.22
12
זה נראה מדרון לא מספיק תלול בשביל שהעז ייעשה איברים איברים אולי נשתנה תוואי השטח
ללא שם02.05.22
11
אוי ואבוי מי יגלה עפר מעל עיני רח"ו אשר בזכותו נתחדשה ההלכה האמורה
מע"מ 01.05.22
10
כמבואר במסכת יומא סז. המרחק של הצוק מהר הבית צריך להיות 12 מיל, בין סוכה לסוכה היה מרחק של תחום שבת, מה המרחק של המקום הנ"ל מהר הבית? זה נתון בסיסי שצריכים לבדוק בכדי לזהות, בנוסף, לסוברים ע"פ נתונים שמיל רומאי הוא כ-1470 מטר, מדובר שהאלכסון של תחום שבת שהוא 2800 אמה הוא מיל, נמצא שהצוק היה במרחק של
ישראל ישראלי02.05.22
9
איך יכול להיות?
כל מי שיקרא פרשת אחרי מות עם מפרשים,יסי02.05.22
8
שפירא תוכל בבקשה לברר איפה זה "מדבר יהודה" הכתוב בחז"ל? האם זה אותו מדבר יהודה של היום? וכן מה עם "מדבר סיחון ועוג" איפה זה?
דש01.05.22
7
שמעתי מהר גנוט שיש שיטות שהצוק עזאזל היה בצוק באזור המדברי של אזור רמאללה, שנמצא במרחק שמתאים למה שנכתב במשנה. ושם זה צוק שמתאים הרבה יותר לעזאזאל.
דודוי03.05.22
6
ממש חיוני להכניס לכתבה שהחבדניק אמר לליטאי! עד מתי תחרחר מריבות? מה כואב לך? לא יכולת להתייחס לגוף העניין ללא הערות משסעות?
נמאס כבר01.05.22
5
עצוב מאד לשמוע שאדמור הרשב קויים בו חכמת המסכן בזויה... כזכור בנט הזכירו כמי שהתנגד למדינה וב"ה לא שמעו לרשב וחגגנו 74
ללא שם12.05.22
4
מה שברור שהרש"ב היה באותה תקופה בדיכאון והדבר האחרון שילך לפרויד זה בשביל להחזיר אותו בתשובה, לא נוסעים בשביל זה לוינה, לא חסר יהודים רבים להחזיר בתשובה עוד ברוסיה
שאך01.05.22
מכה חשמלית ביד השמאלי, ברוסיה לא היו להם מכשירים טובים כאלו כמו במערב אירופה גרמניה או וינה.
דיכאון ליטאי02.05.22
3
האדמור הרשב מלויבאוויטש היה אחד הצדקים הקדושים והנוראים שבכל הדורות כל גדולי ישראל שבזמנו התייחסו אילו בחרדת קודש ובהדרת קודש כמו האמרי אמת מגור החפץ חיים רבי חיים מבריסק רבי חיים עוזר וכו החפץ חיים אף התבטה עליו שהו המשה רבינו שבדור(כידוע שבכל דור יש בו אחד שהו מעין משה רבינו) האדמור הרשב גילה הר
Yehuda02.05.22
אדמור הרשב קודש הקודשים מרוב עיסוקו באמונה, שיש פתאום קושיות המבלבלים, וכמו שקרה לרבי נחמן, נכנס מזה לעצבות גדול, וכאשר הנפש בדיכאון היא הולכת אצל הפסיכולוגים. וחב"ד שיכתבו אחרת את מה שהיה, פתאום נזכרו לספר שעבר התעללות מינית כמו שנוסף בויקפדיה לאחרונה.. לא צריך לסלף. הרבי מנחם מנדל למד באוניברסיטה
ינקי 02.05.22
2
הזהרו בגחלתן
ללא שם02.05.22
1
החבדניק: לך לעזאזל. הליטאי: אם אתה אומר..
אני01.05.22
יש ביטוי יותר מפחיד של לך ת... ברוך ה' אכשר דרא ותלמידי חכמים מרבים שלום בעולם
לך01.05.22
אולי גם יעניין אותך
מעניין

הזאב זינק וניסה לטרוף את העופר; כך הסתיים המרדף | צפו

מישאל לוי | 26.04.24

צפו

מצלמת הרחפן תיעדה: כמעט התנגשות של מטוס קרב

מישאל לוי | 26.04.24

מצננים את בעלי החיים

ארטיק לחיים החמור: כך מתמודדים בספארי עם השרב | תיעוד

מישאל לוי | 25.04.24

תיעוד מלונדון

חריג: שני סוסים דהרו לבדם ברחובות העיר - עד שנעצרו | צפו

חיים רוזנבוים | 25.04.24

שובר את השרב

הטיגריס רימבה נכנס להתרענן בבריכה בחצר | תיעוד

מישאל לוי | 25.04.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

המעיין ההיסטורי שהשקה את העיר הגדולה 

מסתורי ומפחיד: עשרות מדרגות עם צפצופי אימים של עטלפים בדרך למעיין הקדום

ישראל שפירא | 18.04.24

בלימוד תורה ובפנאי

כך הבינה המלאכותית צפויה לשנות את פני הציבור החרדי | סקירה מרתקת

יוחאי אנסבכר | 18.04.24

״הופתענו לראות"

מול חוף יפו: הבוקר נצפו חמישה דולפינים מסוג דולפינן מצוי

מישאל לוי | 18.04.24

כך זה נראה | צפו

עשרות אלפי דבורים יצאו למחול בעיר חדרה; "תפקיד חשוב"

מישאל לוי | 15.04.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

נתונים מפתיעים

תיקון הכללי ותהלים: זה מה שהישראלים חיפשו בגוגל

יאיר טוקר | 14.04.24

צפו

מרגש: הלוחמים חגגו לשורד השואה 'בר מצווה' בגיל 87

יאיר טוקר | 12.04.24

מהאוויר והיבשה - בו זמנית

"הפילו לנו כלי שעולה 10 מיליון דולר" | הצצה נדירה למערך הכטמ"מים של צה"ל

משה מנס | 11.04.24

תרי מעיינות ותרי קברי איוב הוו

צלילה אל מתחת למים בשני מעיינות מופלאים במרכז הארץ | מרהיב

ישראל שפירא | 11.04.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

מרחיב את הלב

הגשמים הרבים שירדו | תיעוד מהזרימה היום מהנחל - לכנרת

מישאל לוי | 10.04.24

בן 124 

תאריך לידה: 5.4.1900 |  האם זהו האדם המבוגר בעולם? 

דוד הכהן | 10.04.24

צפו בתיעוד הנדיר 

כתם שחור על כדור הארץ: כך נראה הליקוי מהלוויינים של X 

יוסי נכטיגל | 09.04.24

בהגרלת הלוטו

נהפך למיליארדר: זה הסכום המטורף שזכה בו תושב ארה"ב

יוסי נכטיגל | 09.04.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם