כיכר השבת

דעות

למה החשש ממוסדות עם לימודי חול כה גדול?

מוסדות כאלו עלולים לגרום לנערים שעשויים בעזרת ה' להיות גדולי תורה, להעדיף את המוסדות האלו על פני ישיבות קטנות על טהרת הקודש, ובכך אנו עלולים להפסיד חלילה וחס תלמידי חכמים בעלי שיעור קומה (דעות, חרדים)

33
בצלאל כהן | כיכר השבת | כ"ט בתמוז | 23.07.17
בצלאל כהן, ארכיון
בצלאל כהן, ארכיון (צילום: רשות הציבור, ויקיפדיה )

ביום שישי האחרון פורסם מכתבם של רבותינו שבדרום, בו הם פונים להורים לנערים המסיימים כעת את לימודיהם בתלמוד תורה, בקריאה לשלוח את ילדיהם אך ורק למוסדות המלמדים לימודי קודש בלבד לאורך כל היום. במכתב המנוסח בלשון חכמים מרפא, מובעת התנגדות לכל מוסד חינוכי המשלב בתכניו לימודים שאינם לימודי קודש, ואני מבקש לדון בדבריהם כתלמיד הדן לפני רבותיו. ניתן למצוא בדברי הרבנים שלוש נקודות מרכזיות:

1. זו דעת רבותינו שבדור זה ובדור שלפניו, שכל נער צריך ללמוד לימודי קודש בלבד.

2. גם אם לא יוכל כל ימיו להישאר באוהלה של תורה, דיה לצרה בשעתה.

3. הניסיון מלמד שרק מי שגדל בנערותו במוסדות על טהרת לימודי קודש, הקים בגדלותו בית על אדני התורה והיראה.

בנוגע לדעת רבותינו, חשוב לציין שבמהלך הדורות הוקמו לנערים שונים מסגרות חינוכיות שכללו לימודי מקצוע בתמיכתם של גדולי הדורות זיכרונם לברכה, כך נעשה בפרשבורג בהדרכת ה"חתם סופר", בגרובין תחת הנהגת ה"סבא מקלם", בירושלים תחת חסותו של המהרי"ל דיסקין, ואף בדור האחרון ישנה עדות ממקורבו של ה"קהילות יעקב" שהביע צערו על כך שלא הוקמו ישיבות מקצועיות לנוער הנצרך לכך.

הטענה שאין לדאוג בגיל הנעורים לפרנסתם העתידית, נראה שיש לדון בדברים לכאן ולכאן, אבל נדמה שאכן אין די בסיבה זו לשנות את הנוהג הקיים.

באשר לניסיון, בוודאי לא נסתר מידיעת הרבנים שישנם מאות או אלפי בני תורה ובכללם תלמידי חכמים גדולים מרביצי תורה ויושבי על מדין, שלמדו בנערותם בישיבות תיכוניות והמשיכו לאחר מכן בישיבות גדולות. אולם ככל הנראה כוונתם שדבר זה איננו שכיח כל כך, ויש לחשוש שמא ילכו הנערים בדרך אחרת. את ההכללה שבמכתב יש אפוא לפרש כדרך ששנינו "דברו חכמים לשון הבאי" (תמיד כט,א).

חרדים קוראים ללימודי אנגלית בתלמודי התורה (באדיבות כאן באמת)

העיקר החסר מן הספר במכתב זה, הוא התייחסות לחשש הגדול של הורים רבים וטובים שבניהם ינשרו מלימודיהם כבר במהלך תקופת לימודיהם ב"ישיבה קטנה", ולצערנו הרב הניסיון מלמד שבכל שנה נפלטים אלפי נערים יקרים מאוהלה של תורה ובמקרים רבים הם אבודים משני העולמות. זוהי ככל הנראה הסיבה העיקרית שהביאה בשנים האחרונות לפתיחת מוסדות חינוך המבקשים למצוא מענה לנערים אלו בשילוב קודש וחול. ניתן כמובן לטעון שניתן לפתור את הבעיה בדרכים אחרות, או שפתיחת מוסדות מסוג זה לא תפתור את הבעיה, אבל ההתעלמות מעובדות אלו אומרת דרשני.

נראה שהחשש העיקרי מפתיחת מוסדות המשלבים קודש וחול, הוא שמא מוסדות אלו יגרמו גם לנערים שעשויים בעזרת ה' להיות גדולי תורה, להעדיף את המוסדות האלו על פני ישיבות קטנות על טהרת הקודש, ובכך אנו עלולים להפסיד חלילה וחס תלמידי חכמים בעלי שיעור קומה. זהו בוודאי חשש גדול שראוי לתת עליו את הדעת, ומן הראוי לטכס עצה כיצד לעודד כל נער שביכולתו לגדול בתורה לעשות זאת באופן הטוב ביותר.

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
28
אומר את האמת, עדיף שישבו על הברזלים, ? ישנו כל היום ויסתובבו כל הלילה ?. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איציק27.07.17
27
עימ
יהויקים.24.07.17
26
לא חושבת כך. ממש לא נכון. בארצות הברית יש רבנים שלמדו במסגרות שלמדו גם קודש וגם חו"ל, למעשה לא חושבים שהנערים החכמים יותר ילכו למקומות שאין בהם תורה, כי יש להם בראש לימוד מקצוע, אז עדיף שילכו למסגרות חילוניות טיפלו או שיהיה להם מענה??? הדור הזה אינו דומה לדורות הקודמים, בדור הקודם היה אפשר להאשים את
אנונימי23.07.17

הצגת כל התגובות

25
אני חושב שמלבד הנקודה של רכישת מקצוע לחיים בעתיד, שהוא נושא קריטי לציבור, צריך גם לתת את הדעת על רכישת השכלה כללית (אם כי מוגבלת) לתלמידי החכמים ולגדולי הדור עצמם. וזו משתי סיבות: א. אדם גדול, המנהיג ציבור, חייב להיות אדם פיקח המעורה בעולם, ויודע מה קורה מסביבו. רצוי שיידע פרק בענייני מדיניות וכלכל
בורגוויט23.07.17
24
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נח23.07.17
23
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איתמר23.07.17
22
אני מכירא את האיש מימי אלומיו בפוניבז. האמת הפשוטה הברורה והבהירה מדברת בכל משפט.
הגדול מכלם23.07.17
21
הבנים שלו לא מתקבלים לישיבות, הם סובלים נורא מהאבא האפיקורס שלהם. וגם אדם עם לב אטום כמו בצלאל נשבר מול ילדיו שבוכים על גורלם הנורא שאביהם הפיל עליהם.לכן הוא נאלץ לחזור בו מהשקפותיו המזעזעות שלהן הטיף במשך שנים, ורץ לאתר הנכבד הזה כדי לצעוק "ראו כשר אני"
יהודה23.07.17
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי 24.07.17
19
תמיד היו יוצאים מהכלל ותמיד היו דברים שנצרכו לשעתם. אולם, כל קהילה ורבם שלהם, כולל החתם סופר שיצא נגד הניאולוגים שקיררו את האמבטיה. גם אתה, בישיבה שאתה מכהן בה ובהשקפה שלך, לו היית בדורו של החת"ס היה יוצא נגדך בפומבי ובתקיפות, כמו רבני הדור הזה.. מי שרבו רוצה שהנערים לא ילמדו לימודי חול, יציית לו ב
שמעון23.07.17
18
אינם לימודי חול. מדעי הטבע ומתימטיקה הם מעשה בראשית. הם מלמדים את הכללים על פיהם ברא ה' את העולם. הרמב"ם הגר"א והרבי מלובביץ היו מגדולי המומחים בידיעת מדעי הטבע ומתימטיקה וזה רק הגדיל את ידיעתם בתורה. כה אמר הגר"א: "כפי שיחסר לאדם ידיעת שארי החכמות (חכמת מדעי הטבע), לעומת זה יחסרו לו מאה ידות בחכמ
צבי23.07.17
17
מי שמך לדבר ולנתח... דברי גדולי ישראל
רפי24.07.17
16
שדואג באמת לעתיד הנוער שמשלב לימוד עם דרך ארץ יישר כוח !
משה23.07.17
15
שכחתם את מאמר חז"ל זה? ללמד אנגלית זה דבר מינימלי, זה אפילו לא בגדר חול. זה כמו ללמד לקרוא בעברית. זה צורך הדור. הולכים לפתוח חשבון בנק, צריך לקרוא אנגלית. לפחות להכיר את האותיות. יש לך מייל? צריך אנגלית. דברים פשוטים ומינימלים ביותר. וחוץ מזה צריך ללמוד איזשהו מקצוע קל שיכול להכניס בבוא הזמן כשיצ
מרים 24.07.17
הרבי מוולוז'ין העדיף לסגור את ישיבתו כשבזמנו היא היתה הישיבה היחידה בעולם כשניסו להכניס לו שעתיים ביום לימודי שפת המדינה והוא העדיף שלא תהיה ישיבה ובלבד שלא ילמדו בה לימודי חול ולא שפה. ואמר רבי נהוראי אין אני מלמד את בני אלא תורה. ומי שלא יכול ללמוד?דיה לצרה בשעתה.
אבי הישיבות27.07.17
14
גם אז קמו רבנים ואמרו למה גדו"י לא תומכים בציונות, למה לא לומדים לימודי חול וכדומה, ואלו היו רבנים לא סתם אנשים, והתוצאה: נשירה הולכת וגודלת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ריאלי23.07.17
13
שהם מכניסים השקפות פסולות ובעיקר קרירות בכל הנוגע לגזירת הגיוס והשמד
ר יענקב23.07.17
12
האם המציאות הגוברת והולכת כפי שהכותב אומר מפני נוער נפלט לא גוברת על הספק שאולי אחד מהם יצא גדול הדור? בכלל לדעתי מי שאופיו וכוחותיו יכולים להביא אותו להיות גדול הדור, יהיה גדול הדור גם אם ילמד במסגרת שמחנכת לחיים פשוטים ורגילים. זה דורש כמובן שהמחנכים באותה מסגרת ישכילו לחנך לפי דרכו של כל אחד מהחנ
אליעזר24.07.17
11
אין כמעט בדור (למעט הגדולים באמת) שמדברים בנחת וברוגע,כמו הרב בצלאל כהן. מתפלל שה' ייתן לי את האומץ ללכת בדרכו דרך ה' האמיתית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דברי חכמים בנחת נשמעים24.07.17
10
לרבי מילוויטש היה תואר בפיזיקה וגם בית של תורה( !!!!), כמו כן גם לרב טוורסקי הוא פסיכיאטר ולעוד רבנים למדו לימודי חול ותואר וגם הקימו בית תורה אמיתי.עדיף קצת תורה במתיקות מאשר הרבה בעול, כל אחד לפי יכולתו. למד את הנער על פי יכולתו.
ג׳ודי23.07.17
שהילדים שלהם, הם לא שלחו...
שלי24.07.17
9
לא כל אחד מסוגל ללמוד תורה אז מי שצריך להתפרנס שלפחות ידע אנגלית ובכפייה בילדות מנעו זאת ממני בדורות הקודמים לא עבדו? מה זה הדיקטטורה החרדית הזאת השנאה והזלזול שיש בישיבות לבחורים שלא שפר מזלם וקשה להם ללמוד גרם להרבה מהם לעזוב את הדת ,וכי אתם יותר חכמים משלמה המלך שאמר חנוך לנער על פי דרכו ולא על פ
ישראל23.07.17
8
איננו יותר חכמים מחז"ל. לגדול בתורה באמת. רק עם מלאכה/בגריות/השכלה רחבה ומשמעותית.
חז"ל הבטיחו:24.07.17
7
ולא נרתע ממהמלעיזים עליו ומהמתנכלים לישיבתו.
מיכאל23.07.17
6
רפורמים
דני24.07.17
5
יודעים לחשב מראש את זמן כניסת השבת בכל מקום בעולם בו גרים יהודים? רק מי שלמד מתימטיקה ופיסיקה יודע לעשות את החשבון הזה.
צבי23.07.17
4
"שמא מוסדות אלו יגרמו גם לנערים שעשויים בעזרת ה' להיות גדולי תורה, להעדיף את המוסדות האלו על פני ישיבות קטנות על טהרת הקודש, ובכך אנו עלולים להפסיד חלילה וחס תלמידי חכמים בעלי שיעור קומה. זהו בוודאי חשש גדול שראוי לתת עליו את הדעת" והדעת נותנת לא לפתוח כאלו מוסדות שמצד אחד אתה אולי מרוויח ומצד שני א
ירא ה'23.07.17
3
סברות ודעות אפשר להביא לכל צד שתרצו אך השכל הישר לא תופס שכל מי שנולד לאבא עם כפה שחורה יכול להיות במסגרת הישיבה אחידה אפשר להאריך הרבה אך התוצאות נראות בכל ישיבות הנושרים ובהרבה מקרי אומללות שלחלקם כמעט כל אחד נחשף
איפכא מסתברא24.07.17
2
אחד מגדולי הדור הקודם אמר לאחד ממייסדי הנחל החרדי : הטענה שאולי יצטרפו נערים שאצורים להיות בישיבה במקום להתגייס, היא לא בעיה שלך שהישיבות ידאגו שהם לא יבואו , אתה תעשה גדוד למי שזה מתאים ואם יבוא גם אחרים זו לא בעיה שלך.
חרדי23.07.17
1
אפילו הישיבות הליטאיות המובילות ביותר, מחזיקים ומקבלים בחורים שסיימו כיתה י"א ועשו בגרויות. ואותם בחורים נמנים על העידית שבעידית. מי שמכיר קצת, יודע. לומר ש"ניסיון מלמד שרק מי שגדל בנערותו במוסדות על טהרת לימודי קודש, הקים בגדלותו בית על אדני התורה והיראה" זה הבל ורעות רוח.
אורי23.07.17
אולי גם יעניין אותך
בארץ

ערב החג: השר גלנט שולח 5 מתיישבים למעצר מנהלי ממושך

דוד הכהן | 28.04.24

אלו המצוות

חוסמים את הסיוע לעזה? הרב שמואל אליהו חיבר לכם תפילה

דוד הכהן | 28.04.24

"כניעה מוחלטת"

"העסקה תסכן חיים של עשרות חטופים שיאבדו את הסיכוי"

דוד הכהן | 28.04.24

טל ומטר

הגשם עדיין כאן: ימים חורפיים צפויים עד אחרי חג הפסח

כיכר השבת | 28.04.24

עדכונים שוטפים

הרמטכ"ל אישר את תכנית רפיח | ממתינים לתשובת חמאס

כתבי כיכר השבת | 28.04.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

הדוקר - נורה ונוטרל

חשד לפיגוע ברמלה: צעירה בת 18 נדקרה ונפצעה קשה

קובי רוזן | 26.04.24

אמונת אלוקי עולם

מאות במעמד הקבלת פני רבו בציונות הדתית | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מעמד "הצעקה" נחשף

ערב פסח, חצות לילה: מאות עמדו בלב החווה המסתורית, צעקו להשם ותקעו בשופרות

ישראל שפירא | 26.04.24

ההסלמה הביטחונית

המחבלים של אבו מאזן תיעדו: פיגוע ירי ליישוב בעמק חפר

ב. ניסני | 26.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

כניסה מצומצמת

לראשונה מתחילת המלחמה: המשפחות השכולות נכנסו לקבר יוסף 

כיכר השבת | 26.04.24

בעודו פסול נהיגה

בפעם השישית: הנהג נתפס נוהג ללא רישיון; יוגש נגדו אישום

קובי אטינגר | 26.04.24

מורדמת ומונשמת

לוחמי האש שמעו קריאות מחלון הבית הבוער וחילצו לכודה

דוד הכהן | 26.04.24

מזג האוויר

התחזית: מהפך. אחרי השרב הכבד - עכשיו התור של הגשם

כיכר השבת | 26.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

השרים יכריעו

20 חטופים, עצירת רפיח: מתווה חדש לעסקה שנידון בישראל

דוד הכהן | 25.04.24