כיכר השבת

"דברי דרעי בעיתיים"

ניצחון לרון קובי: בג"ץ קיבל את עמדתו; יזכה לארכה נוספת

שופטי ביהמ"ש העליון אימצו את הטענות של רון קובי שביקש לפסול את אפשרות השר דרעי להדיח אותו מראשות עיריית טבריה, בגלל אמירותיו המוקדמות נגדו, והציעו להעניק לו ארכה נוספת (בארץ)

61
ישי כהן | כיכר השבת | עודכן ב-כ"ו בתמוז תשע"ט | 29.07.19
הכתבה פורסמה ב-כ"ו בתמוז תשע"ט | 29.07.19
השופטים, בכניסתם לדיון (צילומים: כיכר השבת)

שופטי בית המשפט העליון דנו היום (שני) בעתירה שהגיש ראש עיריית טבריה רון קובי נגד כוונת שר הפנים אריה דרעי להדיחו מראשות עיריית טבריה, עם זימונו הצפוי לשימוע טרום פיטורין, ובסיום נתנו לדרעי כמה ימים כדי להחליט אם הוא מקבל את הצעתם למנות ועדה של עובדי מדינה, שבפניה ינסה שוב רון קובי לאשר את התקציב העירוני - וכך להינצל מהדחה.

במקביל, שלושת השופטים, הנשיאה אסתר חיות, המשנה חנן מלצר ומני מזוז, מתחו ביקורת קשה על כך שהשר דרעי, שאמור לערוך לקובי את השימוע, והשמיע נגדו "אמירות מאוד בעייתיות", כהגדרתם.

הנשיאה אסתר חיות כתבה: "במהלך הדיון היום, ולאחר שמיעת הצדדים, העלינו הצעה, לפיה שר הפנים ימנה ועדה שתהיה מורכבת מעובדי המדינה, והשימוע ידחה עד ל-3 באוקטובר על מנת לאפשר לו להעביר תקציב עד מועד זה".

"העותר קיבל את ההצעה, המשיבים ביקשו שהות בת מספר ימים. לפיכך, המשיבים ישיבו על ההצעה. לאחר הגשת ההודעות - יוחלט. הוסכם, כי תמו הדיונים. ככל שההצעה תדחה על ידי המשיבים, העניין בשל לפסק דין בלא צורך בדיון נוסף. צו הביניים עומד בתוקפו".

בתחילת הדיון פנה קובי לשופטים ואמר: "עצם הבחירה שלי לראשות העיר התבססה על היריבות עם שר הפנים. אני חושב שהמצב שהגענו אליו היום, קרה בגלל משרד הפנים".

"העיניים של כל טבריה נשואים לדיון הזה. מדובר פה בבקשה לא פשוטה לכאורה, אבל זו בקשה של הגנה על הדמוקרטיה הישראלית. מהיום שנבחרתי מנסים לתקוע מקלות בגלגלים", הדגיש רון קובי.

ראש עיריית טבריה, שנלחם על תפקידו, טען: "במשך חמש פעמים הבאתי לדיון במועצה את תקציב העיר. ובלי הסברים, בדיונים ארוכים - לא היה דיון על סעיפים - היה ניסיון למשוך את הזמן כדי שנגיע למצב שהתקציב לא עובר".

"פתחנו את העיר לתיירות ארצית. פתחנו את אזורי התיירות בשבתות; תחבורה ציבורית בשבת. נוצר מצב שהיריבות האישית (עם דרעי) הפכה לצמודה. בכל פרק הזמן הזה אני נמצא ללא ממשל מרכזי, כי בכל התקופה הזו הייתה ממשלת מעבר", הוסיף קובי, ופנה לשופטים: "אני אומר: נגיע לשימוע, אני לא מעל החוק, אבל כשאני רואה שהיועץ המשפטי לממשלה קובע סייגים לממשלת מעבר, פתאום אנחנו מרגישים שאריה דרעי עושה לעצמו דין. אני לא מבין מאיפה התעוזה".

בשלב זה התערבה נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות והעירה לקובי: "כדי לדייק: ההנחיה של היועמ"ש מדברת על מינויים בממשלת מעבר. אולי אדוני מוכן מבחינה משפטית להסביר לנו למה לעכב את השימוע?".

‏המשנה לנשיאה מלצר הציע: "אם יש בעיה עם השר דרעי, אולי להעביר את השימוע לשר אחר? מה אדוני אומר על זה", וקובי השיב: "זה לא רק השר. גם המנכ"ל שלו". מלצר: "לא השר ולא המנכ"ל; להעביר לשר אחר. ואז אדוני יעלה בפני אותו אדם את כל הטענות, טענות לא משפטיות", אך קובי התעקש: "כל הממשלה הזו היא ממשלת מעבר".

מי שהציג מהרגע הראשון גישה אוהדת לעתירת ראש עיריית טבריה, היה השופט מני מזוז, ‏שבמענה לדברי נציגת המדינה ש"העתירה מוקדמת", אמר: "זו טענה מוזרה. העתירה לא מוקדמת. הוא אומר שבגלל ניגוד עניינים, לא השר הזה צריך לקבל החלטה, וגם שזו ממשלת מעבר. זה הזמן להעלות את הדיון הזה. אין פה טענה של עתירה מוקדמת".

"השאלה אם לא היה מקום לדחות את מועד אישור התקציב", המשיך והקשה מזוז: "יש פה עניין של מועד אישור התקציב, וגם דחיית מועד השימוע. בשניהם, הבקשות נדחו. השאלה אם זה לא קשור לעניין ניגוד העניינים".

לדברי השופט, בפנייתו לנציגת המדינה בדיון, "אתם צריכים להתמודד עם הטענות האמיתיות, ולא להסתתר מאחורי טענות סף שלא מכבדות את המשיבים והמדינה".

בשלב זה אמרה גם הנשיאה חיות: "תמנו את הוועדה המורכבת של עובדי המדינה, ולצידה ימשיך ראש העיר. יש אמירות מאוד בעייתיות שנאמרו על ידי השר שאמור להכריע לגבי עתידו של קובי. אני לא רוצה לחזור על זה כאן".

דרעי בטבריה, בנאומו על ה'טרול' קובי (צילום: David Cohen/Flash90)

"יש כאן טענות שמועלות על ידי העותר - אנחנו חשבנו שאולי אפשר להימנע מהם... - לתת אורכה", אמרה חיות. "הוא יוכל, עם הוועדה שתתמנה, לאשר את התקציב. תנו לו הזדמנות", המשיכה חיות, ומזוז הוסיף: "יש טענות קשות על ניגוד עניינים. המקרה שלנו חמור; לא מתקבל עד הדעת שייערך שימוע בתנאים הללו".

גם השופט מלצר אמר: "חלק מהתבטאויות (של דרעי) היו מיותרות, וחבל. יש אלטרנטיבה להעביר את ההחלטה לשר אחר". מזוז המשיך ואמר כי "היריבות אידיאולוגית", וחיות הגיבה: "אידאולוגית ופוליטית".

לאחר הפסקה ממושכת בדיון, חזרו הצדדים לאולם בית המשפט, ונציגת המדינה הודיעה: "הערות בית המשפט והצעת בית המשפט הובאו בפני שר הפנים, והוא ביקש שהות של מספר ימים בכדי לשקול את הסוגיה".

הנשיאה חיות הגיבה: "יוסכם שהדיון תם. ואם לא, זה בשל לפסק דין או להחלטה", ורון קובי מיהר לענות: "עלי זה מקובל".

חיות המשיכה בדבריה - לקובי: "אם תוכל לעלות בפני ועדה של עובדי מדינה, שהם לא אנשים פוליטיים, שישקלו את התקציב, או שתעביר או שלא. אם לא תעביר גם עם הודעה זו, יצטרכו לשקול אם להאריך את הכהונה שלך".

לבסוף, כאמור, יצאה אכן הצעת השופטים ברוח זהה, עליה נדרש שר הפנים אריה דרעי להשיב, בתוך ימים ספורים.

כזכור, בישיבת עירייה סוערת שהתקיימה לפני כשבוע, חמישית במספר באותו עניין, לאחר ארכה נוספת שהעניק משרד הפנים, הצביעו רוב חברי המועצה נגד אישורו של התקציב העירוני כפי שהגיש אותו ראש העיר קובי.

על פי החוק, בשל העובדה שלא אושר התקציב בתוך פרק הזמן הנדרש, מועצת העיר תתפזר עד סוף החודש וראש העיר עלול להיות מודח מתפקידו. מי שמחזיק בסמכות להדחת ראש עיר ולהקים 'וועדה קרואה' שתנהל את העיר במקומו, הוא שר הפנים.

כחלק מהליך ההדחה, צריך שר הפנים, יו"ר ש"ס אריה דרעי, לערוך שימוע לרון קובי - ועל כך עתר האחרון לבג"ץ: שהשופטים יורו לשר להימנע מהזמנתו לשימוע המדובר.

אחת מטענותיו של קובי, היא העובדה כי כהונתו של יו"ר ש"ס כשר הפנים היא חלק מ'ממשלת מעבר', מה שלדבריו מפקיע ממנו את סמכות הפיטורין.

בעקבות הגשת העתירה, לפני כשבועיים, הוציא בג"ץ צו ביניים המונע מפקידי משרד הפנים להזמין את קובי לשימוע, עד לדיון בפני הרכב של שלושה שופטים, שכאמור מתקיים בשעה זו.

תוכן שאסור לפספס
61 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
48
מני מזוז מגמתי להחריד ומוטה
יהודי29.07.19
47
לא בשביל נתניהו אלא בשביל היהדות חייבים לסגור חשבון עם הערב רב
nb0101981@gmail.com29.07.19
46
עמך רוצה אותך שם אתה מאוד מתאים לקרקס!!!
יהודי30.07.19

הצגת כל התגובות

45
בושה הרי גנץ לא מוכן לחוקק את פסקת ההתגברות בשום אופן. אני אצביע רק לעוצמה יהודית. זהו!
דוד 30.07.19
44
פלא שעוד לא היתערבו בפיטורים של אוחנה תיפש יהיה דרעי אם יקבל את הבגץ פה בארץ הכל רק ממשלה זמנית פעם שנה פעם שנתיים ופעם שלשה חודשים אבל דרעי חרדי אז הכל מעבר ובמקרה
אבי30.07.19
43
אם כל כך אכפת לשופטי בגץ מהבחירה הדמוקרטית של ראש העיר כיצד זה בהינד עפעף הם מבטלים את הבחירה הדמוקרטית של כל חברי המועצה שנבחרו גם בבחירות בדיוק כמו רון קובי...
דוד29.07.19
42
השי"ת מרים אותו למעלה ובבת אחת ישפילו עד עפר אמן ואמן !
מרדכי היהודי29.07.19
41
גם אישתו של המן אמרה , לא תוכל לעם הזה , אז אתה רוצה להלחם בו טיפש
משה 29.07.19
40
ולהפנים בהם את השקר ששמו בג"ץ
בן תרדיון29.07.19
39
בגץ נמאסתם מיעוט רשע וקיצון השולט בעם היהודי
אבי29.07.19
38
''ניבאו'' ש''כדאי לצאת לרחובות ולבכות עם שק ואפר, אם לא נעשה זאת עכשיו זה יהיה אחר כך''
משה בן אברהם29.07.19
37
תמשיך לעשות למען העם, אל תירא ואל תחת, העם איתך. בעז"ה הפעם 10 מנדטים.
משה29.07.19
36
נמאסתם בעזרת ה יבוא משיח ויגאל אותנו מכול הרע
חננאל29.07.19
35
היום הוכח שיש עבריינים בירושלים
איציק29.07.19
34
ראש התנזים האל קעידה היהודי, פתח כאן בהרעשת טוקבקים. סוף דבר האלקים יבקש את נרדף, הפגע שלכם הפושע המורשע, העבריין הפלילי האסיר המשוחרר, קיבל את מקלחת הדלוחין שלו על הראש מבית המשפט. מקווה שכתלי בית הדין הזכירו לו מאיזו מחילה הוא יצא במעשיהו.
קרע לכם את המוח29.07.19
33
נגד הציבור החרדי, וכנגד שר מכהן??? - צביעות!!!
יהודון29.07.19
32
דווקא עשיו בשלושלת השבועות כל היהודים שאכפת להם חוטפים סתירה בפנים. ומוכח לכולנו השאננים שחיים פה בחסד וברחמים. שהשלטון פה (בג"ץ) מושחת מהיסוד. מדינה יהודית חשבנו? אתחלתה דגאולה? לא ולא. מדינת שמאל שונאת דת זו המדינה שאנו חיים בה. ודווקא כיום בשלושת השבועות בהם אבלים אנו על חורבן הבית אלו הימים שבהם
סבבה29.07.19
31
ולהקים כאן רשות שופטת עם בלמים, מאוזנת שלא חושבת שדעת המיעוט שלה יכולה להשליט טרור על כל העם. בוא נאמר בצורה ברורה: ביבי ראש ממשלה כבר 10 שנים, בנושא הבגץ הוא נכשל כישלון חרוץ ומהדהד. העם דורש שינוי. מי מגוש הימין שיבטיח את השינוי הזה ויעשה אותו הלכה למעשה יזכה לאמון הבוחר.
מישהי29.07.19
30
זה פשוט: ש.... הם שלוחי של הסט"א. ועליהם נאמר; וצריה היו לראש.. כולם רואים ש*"הלך הזרזיר אצל העורב"... ומצא מין את מינו - טמא שהלך לטמאים. והשופטים - שופטים כמו בסדום ממש. **"לפני שבר גאון" השי"ת מרים אותו למעלה למעלה ובבת אחת ישפילו אותו כלב עד העפר אמן ואמן ! ***ועכשיו אני מבינה מה שהאוטיס
.29.07.19
29
הטענה של ראש העיר או הדבר הכי משכנע שהוא השמיע לבג"ץ היה ( פתחנו את העיר בשבת ) וכל הצדיקים מבג"ץ אמרו יש אלוהים וקובי שמו.הוא מנצח את הדתיים איזו יופי בוא ניתן לו יד ורגל הוא משלנו.
מאיר29.07.19
28
.
שלטון ערב רב29.07.19
27
אחר כך מתנפלים על הימין מדוע הוא רוצה לרסן את האנשים הללו שבאו ממרץ הם חושבים שהחילונים כל כך מטומטמים הרי פסיקה כזו מבזה בראש וראשונה את עצמם ומכשירה את דעת הקהל מדוע אין שופטים הוגנים וישרים כרגע בישראל לא להאמין
שוקי29.07.19
26
זה כ"כ ברור ..אם אתה שונא יהדות ויהודים ברור תקבל סעד בעליון..מזכירים לנו שאנחנו עדיין עמוק בגלות..ירחם השם שנזכה לגאולה השלימה מהר וברחמים
שי29.07.19
25
צריכים לחסל את הדיקטטורה של בג''ץ פעם אחת ולתמיד! די!
נינג'ה29.07.19
24
שיגישו בגץ דחוףףף.
909029.07.19
23
בכל מדינה נורמלית , פרחח כזה היה עף אחרי סרטון מסית ראשון..... לא להאמין הפשע בחסות בג"ץ
אין עתידרק משיח29.07.19
22
קובי המושחת
ללא שם29.07.19
21
ילד מגודל בכין
יע29.07.19
20
שמגיע לחרדים.
היה צפוי29.07.19
19
צא מין את מינו - טמא שהלך לטמאים.
מרדכי היהודי29.07.19
18
יש גבול עד כמה אפשר לסבול את התנהגותו הבוטה וחסרת התרבות של הליצן קובי !!! יש לבגץ הזדמנות להוקיע את התנהגותו ולהוכיח שמדינת ישראל מדינה תרבותית...
Eliya Zvi29.07.19
פה זה גו'נגל של דו רגליים דוברי עברית
שפוי29.07.19
17
חייבים להצביע רק למי שירסן את בג"ץ
שונא את המדינה29.07.19
16
מדינת ישראל היא מדינה אנטישימית הכל ברור וידוע
יעקב29.07.19
15
יגישו בג"ץ וישארו חברי מועצה כי זו ממשלת מעבר וימשיכו להתנגד לתקציב עד אחרי הבחירות
שחברי מועצת 29.07.19
14
עושה לנו ביצפר הבחור.. ...
טברייני29.07.19
13
השר הרב אריה נפשנו קצה בלחם הקלוקל הזה ששמה רון קובי. עמוד כגבר והתגבר נגדו ונגד ליצני הבגצ הללו. וה' יהיה בעדך. אם הם יפסקו לטובתו. תאמר שאתה לא מקבל זאת. כן אתה לא מקבל את פסיקתם אחרי הכבוד משום שמוכיחים בעליל שנאת יהודים שומרי תו"מ בעליל...ואתה תהיה ראש החנית למלחמת תרבות שממילא תוססת.
ייי29.07.19
12
כל ילד יודע את פסיקת בג"ץ עוד לפני תחילת הדיון..
א29.07.19
11
אסור לו לעצור אותי כי יש לו נגיעה אישית...... גם סדום וגם חלם היו צוחקים לתבונתו העמוקה של הבג''ץ
משה בן אברהם29.07.19
10
לא ראיתי בשום מקום.
משה29.07.19
9
מי זה הדיסלקט הזה שנצמד אליו בכל הזדמנות גם כן לא מוסיף לכל הצורה שרון קובי נראה זוג פוזלים
ללא שם29.07.19
8
אבל הוא מנצח בקלפי, בעם, ברחוב, כשהוא כמו גבר מביא שמונה מנדטים אחרי שקמומיל פוקסיונר אומר ארבעה רון קובי, אינפנטיל, אמוציונר, דביל, מגושם, פשוט מפחיד...
אברהם29.07.19
בעז"ה נחזור עם 10 מנדטים!!!!!!!!!!
אביטל29.07.19
7
רון קובי לא מסוגל לנהל פצוציה לתת לא לנהל עיר. מה השייכות לפוליטיקה רוב התושבים לא מעוניינים בקובי לתפקיד קח את התרמיל וצא לנו מהוורידים. ועוד בג"ץ מחליט וכופה אותו עלינו מדוע לא תשאלו במשאל תושבים את טבריה אם בכלל מעוניינים שהבנאדם ינהל את העיר שלנו...
אלי29.07.19
6
זה בג״לצ זה? גבוה לצדק? זה בג״לס! גבוה לסדק!!
אפרים29.07.19
5
כל כך שקופים. איכס, השפלים שבבני האדם, שופטים דוחים.
אסתר חיות אדם29.07.19
4
מעניין מי ממנה אותה. האם כולה תהיה מורכבת מאנשים חרדים/דתיים? אם כן יש להניח שגם היא לא תאשר התקציב. בושה וחרפה. לעצור ראש עיר שנבחר ברוב קולות.
doril29.07.19
3
בס"ד. פתאום הוא מגיע בלבוש אלגנטי [כמעט ישיבוחר] חליפה שחורה וחולצה לבנה, רק מגבעת חסר. , לא יאומן , אריה דרעי נתן לו ארכה של שבועיים, והוא עוד ממציא שזו יריבות אישית, מה הקשר.. אלא הוא ניתפס בזה כי יודע שביה"מ יקנה את זה. ב. מה ההקשר לממשלת מעבר, א"כ נסגור את המדינה וזהו כי זה ממשלת מעבר.. יש כ
אור29.07.19
2
מה בסוף יש שימוע אין מה הוחלט?
אבי29.07.19
1
ישתלח כאחרון עבריינים, אבל השופטים שופטים כמו בסדום.
אבא 29.07.19
אולי גם יעניין אותך
בארץ

ערב החג: השר גלנט שולח 5 מתיישבים למעצר מנהלי ממושך

דוד הכהן | 28.04.24

אלו המצוות

חוסמים את הסיוע לעזה? הרב שמואל אליהו חיבר לכם תפילה

דוד הכהן | 28.04.24

"כניעה מוחלטת"

"העסקה תסכן חיים של עשרות חטופים שיאבדו את הסיכוי"

דוד הכהן | 28.04.24

טל ומטר

הגשם עדיין כאן: ימים חורפיים צפויים עד אחרי חג הפסח

כיכר השבת | 28.04.24

עדכונים שוטפים

הרמטכ"ל אישר את תכנית רפיח | ממתינים לתשובת חמאס

כתבי כיכר השבת | 28.04.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

הדוקר - נורה ונוטרל

חשד לפיגוע ברמלה: צעירה בת 18 נדקרה ונפצעה קשה

קובי רוזן | 26.04.24

אמונת אלוקי עולם

מאות במעמד הקבלת פני רבו בציונות הדתית | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מעמד "הצעקה" נחשף

ערב פסח, חצות לילה: מאות עמדו בלב החווה המסתורית, צעקו להשם ותקעו בשופרות

ישראל שפירא | 26.04.24

ההסלמה הביטחונית

המחבלים של אבו מאזן תיעדו: פיגוע ירי ליישוב בעמק חפר

ב. ניסני | 26.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

כניסה מצומצמת

לראשונה מתחילת המלחמה: המשפחות השכולות נכנסו לקבר יוסף 

כיכר השבת | 26.04.24

בעודו פסול נהיגה

בפעם השישית: הנהג נתפס נוהג ללא רישיון; יוגש נגדו אישום

קובי אטינגר | 26.04.24

מורדמת ומונשמת

לוחמי האש שמעו קריאות מחלון הבית הבוער וחילצו לכודה

דוד הכהן | 26.04.24

מזג האוויר

התחזית: מהפך. אחרי השרב הכבד - עכשיו התור של הגשם

כיכר השבת | 26.04.24
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

השרים יכריעו

20 חטופים, עצירת רפיח: מתווה חדש לעסקה שנידון בישראל

דוד הכהן | 25.04.24