כיכר השבת

הסוף למלחמת השבועונים? > חשיפה

מכה ל'יתד נאמן': ועדת רבנים תכשיר את השבועונים החרדים

על רקע המתקפה הפרועה שמנהל בטאון "יתד נאמן" נגד השבועונים, רבנים פועלים להקמת ועדת רבנים מיוחדת, שתפקידה יהיה מתן הכשר לשבועונים, והיא תשמש מעין ועדה רוחנית של כלל העיתונים החרדיים ● "כיכר השבת" חושף: כל הפרטים על היוזמה הדרמטית המתגבשת כעת (אקטואליה)

68
חיים שקדי | כיכר השבת | ד' באייר | 08.05.11
הגר"י סילמן לצד לוגו העיתונים
הגר"י סילמן לצד לוגו העיתונים (דוד כהן)

בימים אלו עמלים מספר רבנים ודיינים, להקמתה של ועדת רבנים מיוחדת, שתפקח על השבועונים החרדיים, תכשיר את תכניהם ותתיר להם לבוא בבתי הציבור החרדי.

בטרם נרחיב את היריעה, נבהיר, כי המהלך להקמת הועדה אמנם לא נמצא בראשיתו, אך ניסיון העבר הוכיח, כי עד שהדברים לא חתומים, שרירים וקיימים, הם יכולים להתבטל או להשתנות מהיסוד - ובוודאי בנושא הזה, בו רבים הבוחשים בקדירה ומנסים להטות את הכף.

שנים רבות, מתמודד הציבור החרדי עם מאבק המוצג כהשקפתי על ערכי היהדות - שלאחרונה נתפס כמאבק כלכלי. בעין הסערה עומדים, בדרך-כלל בעל-כורחם, השבועונים החרדיים המובילים.

העובדה היא, כי בשנים האחרונות, מאז צלח לו המאבק נגד הסלולאריים הלא כשרים, גורמים רבים מנסים את כוחם בהובלת מאבקים שונים, כשבפי כולם, הבשורה היא - ביצור חומות היהדות החרדית. כך קורה שמדי תקופה, מתעורר לו עסקן חדש ומנסה להוביל מלחמת חורמה בשבועונים החרדיים.

אין ספק, כי חלק מהמעורבים במאבקים השונים בכלל, ובזה נגד השבועונים בפרט, עושים זאת אך ורק לשם שמים. אך לא חסרות הוכחות לכך שלחלק אחר מן המעורבים במאבקים הללו יש אינטרס, והוא בדרך-כלל כלכלי.

מי שהתגייס בדרך קבע למאבק בשבועונים ואף הוביל אותו, הוא העיתון ´יתד נאמן´, שמנסה את כוחו שוב ושוב להשפיע ולהוביל מהלך להחרמת השבועונים, אך כמו בדברים אחרים, גם כאן ההצלחה, לפי שעה, לא מאירה פנים.

מניעים טהורים? לא ממש

חזות המאבק היא קדושת המחנה והציות לגדולי ישראל, אך השבוע נוכחו כולם לראות, כי המניעים כנראה לא ממש טהורים. ראיה לדבר היא בקשתו המפורשת של הגר"נ קרליץ שלא לפרסם בעיתון את המכתב שהוצא ממנו במרמה, שהועברה בערבו של יום רביעי למערכת ´יתד´, אך שם בחרו לאטום אוזניים, ושבו ופרסמו את מכתבו, בניגוד להוראתו המפורשת.

המאבקים המכוערים הללו, שמעוררים לא אחת חילול השם מיותר ומזיק, כשבסופו של דבר כולם יוצאים מהם מפסידים, הביאו מספר רבנים ודיינים בכירים בציבור החרדי לערוך חשיבה מחודשת שהובילה למסקנה כי הפתרון הוא הכשרת השבועונים ולא מלחמה לסגירתם.

לטענת המעורבים ביוזמה המתגבשת, העובדה שהמאבק עד כה לא נחל כל הצלחה, וכרגע הוא נראה חסר סיכוי מאחר והציבור צמא לשבועונים, ואלו מספקים בדרך-כלל את הסחורה, הרי שאין ברירה כי אם להתיר את השבועונים במגבלות ההכרחיות.

מה הביא להאצת היוזמה, שאלנו את המעורים בפרטי הקמת הוועדה. ההתנכלות הממושכת לכלל השבועונים, הם משיבים, אשר לא אחת פנו למערכת ´יתד נאמן´, בכדי לקבל הסברים, מהו הדבר הדרוש תיקון, אך נתקלו בחומה אטומה ומלגלגת.

היוזמה צוברת תאוצה

בשל כך, החלו הרבנים לפעול להקמתה של ועדת רבנים מיוחדת, שתפקידה יהיה מתן הכשר לשבועונים, והיא תשמש מעין ועדה רוחנית של כלל העיתונים החרדיים. אמנם כיום, כל עיתון מתכבד בוועדה רוחנית כזו או אחרת, אך פועלם והשפעתם מוטלים בספק. מעלתה של הוועדה, טוענים המעורבים בהקמתה, תהיה בעובדת היותה בלתי תלויה במערכות השבועונים.

ל"כיכר השבת" נודע, כי הרעיון הולך וצובר תאוצה, ולפי היוזמה - שעדיין נתונה לשינויים, בוועדה יהיו חברים שלושה רבנים, המייצגים קשת נרחבה של גדולי ישראל בציבור החרדי: הרב אריה דביר - נאמנו של מרן הגרי"ש אלישיב, הרב יהודה סילמן - דיין בבית דינו של הגר"נ קרליץ, והדיין החסידי הרב מתתיהו דייטש.

הוועדה תצמיד לכל עיתון מבקר, שמדי שבוע יקבל אליו את כל חומרי העיתון, יעבור עליהם, יסנן את הדרוש סינון, וישנה את הסיפורים או הכתבות הבעייתיות. בבסיס הרעיון של הוועדה, מובטח לשבועונים כי לא תהיה התערבות או שליטה על התכנים, כי אם רק ביקורת שתסנן דיווחים לא ראויים.

נכון לעכשיו, מרבית השבועונים הסכימו לקבל עליהם את מרות הוועדה וביקורת המבקר, ומעבר לגיבושה הסופי של ועדת הרבנים, נותר לבחור מבקרים ראויים ולסגור את הקצוות שעדיין נותרו פתוחים.

יוזמת הקמת הוועדה - שתפתור אחת ולתמיד את הסאגה התקשורתית-חרדית, עשויה להיתקל בקשיים רבים, בהן בין היתר קבוצת אברכים, שבימים אלו עוברים בבתי גדולי ישראל ומזהירים אותם מפני השפעתם של השבועונים, ומציגים בפניהם תמונה שחורה וקודרת על השבועונים, העורכים והכותבים בהם, ומשווים אותם לאנשים הרחוקים מעולמה של תורה כרחוק מזרח ממערב.

מלבד זאת, אין ספק כי הקמת הוועדה והכשרת השבועונים הטוענים בלהט כי המאבק של ´יתד נאמן´ בהם הוא מאבק כלכלי, תהווה מכה קשה לביטאון הליטאי, שלבטח יעשה ככל יכולתו על-מנת לטרפד את המהלך.

בשבועונים החרדים סרבו להתייחס לידיעה.

תוכן שאסור לפספס
68 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
ולא רק בגלל המחיר. ו"מכתבי הרבנים" נגד משפחה והשבוענים ה"טמאים" זה אחד מהם.
Anonymous19.02.12
25
כתבות מפוברקות כמו שתפרסמו שכיכ4רהשבת קיבל את הכשר הבד"ץ מספיק עם השטויות האלו כואב לכם יתד שנלחם נגדכם לא נורא תסבלו בשקט
תצא בחוץ09.05.11
24
יתד נאמן ושאר עיתונים מפלגתיים לא מביישים את העיתונות הסובייטית לשעבר ועיתונות ערבית כיום, שמדווחים רק מה שנח להם, את ההשקפה שלהם... וגם כל ה״ועדות הרבנים״ למינהן שעסקניהן משגעים את הציבור על כל שעל, יצאו מהפרופורציה, ונלחמים בשם הדת בכל דבר שזז מזכירים את מילחתמה של האינקויזיציה במדע ובקידמה בשם ה
shaul08.05.11

הצגת כל התגובות

23
האם יהיה גם על עיתונות יומית ? האם יצמידו להמבשר - יתד - המודיע גם מבקר ? בנוסף לקיימים ?
חיים08.05.11
22
נראה לכם שכבוד הרב אליישיב אכפת ליתד תשכחו מיזה החברה מהעיתון המושחת עלו על גל שאפשר לקבל את החתימה שלו שימו לב שתמיד המכתב לא בכתב יד כמו החתימה מעניין למה?
אפי14.01.12
21
זה לא יקרה בחיים מהסיבות הנ"ל א.יתד לעולם לא יסכים שישימו עליו ועדת ביקורת מכיון שבכך הוא יאבד את כל כוחו. הוא כבר לא יוכל לפברק מכתבים בשם ה"גדולים"... ב. יתד הוא עיתון יומי, ואני לא חושב שיש לדיינים הנ"ל זמן לעבור כל יום על העיתון קודם שהוא יוצא. זה עבודה של עורך זה לוקח הרבה זמן ומקבלים על זה
משה09.05.11
20
כנגד הסירחון.
עיתונאי08.05.11
19
אם יתממש הרעיון האוילי אזי משפחה יהפוך להיות "יתד" האם אתה חושבים שדביר יאשר ראיון עם מרן הגר"ע והרב משה יוסף????????או האם יאשרו את תובנותיו הנועזות של ר' יעקב פרידמן בבקהילה ?????????.הצחקתם אותי.האמת אני לא מבין מה חסר לעיתון משפחה שהוא נכנס להרפתקאה הזו הרי הוא העיתון החזק בציבור החרדי בגלל הרב
מני09.05.11
18
כל הידיעה מפוברקת להביא כתבה שלמה בלי שם אחד אמיתי מצוץ מן האצבע, גם לומר שמכתבו של רבי ניסים קרליץ הוצא ממנו במרמה ממש מבייש ומעליב מה הוא לא יודע על מה הוא חותם חלילה לומר כך על גדול מישראל מה עוד שלמכתב הצטרף ר"ח קניבסקי, קל מאד לתקוף את העיתון האמת כואבת הצלחתו דוקרת מה לעשות תמיד זה היה כך שנאת
קרעפעלה08.05.11
17
כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש (ולשם כך נוסד...) הגר"ע יוסף (דרשו) הגרש"מ עמאר (גיורים) הרבנות הראשית (על כל ענקיה) הגר"י עדס (מפי השמועה) הגר"מ גרוס (מפי השמועה) הגראי"ל שטיינמן והגר"נ קרליץ (מחבלים) והכל תחת מסווה של הבית ברחוב חנן.... מנין להם כח לעבור על כבוד התורה ולבזות ת"ח רבים כאלו?
קדושת המחנה18.04.12
16
זהו עיתון של אנשים בריונים רודפי כבוד ואוהבי בצע המחפה את עצמו באיצטלא דרבנן ודי למבין!
כתב יתד לשעבר09.05.11
15
אי אפשר לסבול אותם
חיים08.05.11
14
ספר תורה......
אברהם08.05.11
מה עושים אנשים שאוהבים לאכול עם קריאה מעניינת ? מה עושות נשים , ונערות , בזמנם הפנוי ? מה עושים הילדים הקטנים שרוצים גם לקרוא דברים מעניינים לגילם הצעיר ? מצטערת לבשר לך בשורת איוב זו > לא נולדנו עם ספר תורה ביד . וגם הגדולים שומעים או קוראים ברמה כזו או אחרת חדשות . למשל פעם סיפרו שמרן הרב עובדיה
ברקת08.05.11
13
ברור שענין חינוכילא עומד מאחורי השבוענים אלא כלכלי המודיע למשל הוא עיתון שנוסד על טהרת הקודש ועורכיו גם נהנים מזה כלכלית, וההבדל באווירה הוא שמים וארץ,ראו משפטים אלו הרי השבוענים כרגע גרועים ,אז למה שגדו"י לא ידעו זאת , כי אתם ובחדרי תהיו הבאים בתור?, להלן ציטוט: יוזמת הקמת הוועדה - שתפתור אחת ולתמי
תמי26.05.11
12
בל נכחיש שמשפחה ובקהילה וודאי מובילים קו פשרני ומי שרוצה לטמון ראשו בחול מוזמן אני לא מזדהה עם כל מילה של יתד אבל בא לא ניסחף
bambuk08.05.11
11
הרבנים על דיעות משובשות של סופרים משובשים בשבועונים למיניהם. כך שהכל לטובה.
"מראות הצובאות"18.12.11
10
שאלו פעם את אחד הגדולים האם מותר להכניס יתד ל'שירותים' והוא ענה ש'אסור להוציא אותו מהשירותים'
יענקי08.05.11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חזזזזזקק09.05.11
9
שמה אין אלוקים , ( כי הם האלוקים ) אין וועדה רוחנית של רבנים , אין דעת תורה , אין בכלל כבוד לתורה וללומדיה .הם בסיידר , האחרים 'דפוקים' . אני אישית לא מכניסה את עיתון השינאה הזה לבית שלי !!!
ברקת08.05.11
8
מי זה סילמן ההוא ספרדי חסידי לטאי?
ירושלמי21.06.12
7
אם תתן "לאל- ז'אזירה" לסקר את רשבם לדרמן .יתד לא עומדים ב 10% שלהם.
מוחמד ניימן08.05.11
6
אם הם הצליחו שכל כך שונאים אותם בצורה עיורת מן הסתם הם כותבים דברים גם כאלו שלא נעים להמון העם לשמוע, כי בשביל לשמוע את מה שהעם רוצה לשמוע לא צריך חרדים אפשר לשמוע את ב-י-ב-י.
בזק08.05.11
5
ואם יפקח? הרב דביר שנוא נפשם?
נועם08.05.11
4
זכותכם לטעון שיש גדולי תורה נוספים, ודעתם שונה. זכותכם לטעון כי יש מקום לויכוח גם באשר להשקפות אלו ואחרות, אם אינן נוגדות דעתה ורוחה של תורה [כגון השקפת עולם דת"ל או חבדי"ת]. אבל קשה להשתכנע מכוונותיכם הטובות, לאור מלחמתכם בשיתוף פעולה עם החוג הידוע, לא רק נגד יתד נאמן, אלא נגד כל עולם התורה הליטאי
מנחם ציון18.05.11
3
ע"י מהיסורים שנקרא "יתד".אתם מורדים את ע"י לתחתיות.
שנדוך08.05.11
2
אפי' אם יהיה אישור לבקהילה אני לא קונה רוב רובם של הכתבים גערערס אני לא קונה..................
זאבי08.05.11
1
הציבור המסכן ימשיך לאכול דייסות בנוסח ליטאי! שומר נפשו ירחק! שימו לב שרוב קוראי השבועונים הם ספרדים, ומי שמו לפקח עליהם? שני ליטאיים וחסיד! אפילו פרענק פארעך אחד לא מצאו לנכון לקשט! אכן מטומטמים אנחנו הפרענקים! אכן חמורים אנחנו הפרענקים! אכן טפשים אחנו הפרענקים! אכן מפגרים אנחנו
ארי זהבי08.05.11
רוב הקוראים הם ממש לא ספרדים , הרבה חסידים גם קונים . לעניות דעתי זה : 30ֵ% ספרדים , 30% חסידים , והשאר ליטאי , דתי לאומי , וסתם עמך ישראל ... בקשר לנושא 'הטימטום' שבספרדים , אני רואה שזה חזק אצלך . אתה לא מפסיק להגיב קיצוני בנושא ! אולי אתה רואה את הסביבה הקרובה לך כמטומטמת , רופסת , מחננת , וכו
ברקת08.05.11
אולי גם יעניין אותך
עיתונות ומדיה

בדרך לקרב משפטי: ערוץ 14 לא מקבל את התפטרות שרון גל

יאיר טוקר | 26.03.24

באולפן חדשות 12 | צפו

כשישי כהן התפוצץ: "האידיוט הקיצוני הזה מייצג אותנו?"

יאיר טוקר | 03.03.24

קמפיין הגיוס

עמית סגל תוהה: "מתבקש לשאול במה "אחים לנשק" השתנו"

יאיר טוקר | 23.02.24

הקמפיין של סמוטריץ

ידידיה מאיר: "ניסיון לסכסך בין החרדים לציונות הדתית"

יאיר טוקר | 22.02.24

"רוצים לפגוע בביטחון"

האם אל ג'זירה תפסיק את שידוריה בישראל? צפו בדיון בנושא

יאיר טוקר | 20.02.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

הזווית הפלסטינית 

"יללת החורבן": העיתונים הפלסטיניים מקוננים על נפילת עזה 

יאיר טוקר | 18.02.24

צפו בוידאו

גפני: "מעניין אותי מה ארץ נהדרת עושה?"

יאיר טוקר | 15.02.24

יוזמה חסרת תקדים

התכנית בלשכת נתניהו: להעמיד לדין עיתונאים; זו הסיבה

יוני גבאי | 13.02.24

"לחמאס יש את '13'" | צפו

הפרשן האשים את נתניהו: "הוא רוצה במות החטופים" - וחטף

יוני גבאי | 11.02.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

בעין עזתית

העיתונים הפלסטינים מקוננים: "הכיבוש מגביר את המצור"

יאיר טוקר | 31.01.24

מתוך 20 מועמדים

שר הביטחון גלנט החליט: מפקד גל"צ החדש - טל לב רם

איציק אוחנה | 31.01.24

"TOTAL VICTORY"

עם מסר ברור: התמונה שפרסם יועצו של נתניהו

יאיר טוקר | 28.01.24

הציוץ שהקפיץ את יקי אדמקר

"אתם חבורת דבילים": מה קומם את העיתונאי החרדי? 

יאיר טוקר | 28.01.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

הקונספירציה והפארסה

גוטליב תהתה: בעלה של שקמה ברסלר היה בקשר עם סנוואר?

יאיר טוקר | 24.01.24

"אין הצדקה לכך בשידור ציבורי"

בכיר ב'דה מרקר' קיבל סכום גדול מ'התאגיד'; קרעי: "לא סביר"

יאיר טוקר | 21.01.24

"אלימות מילולית"

'הארץ' תוקף את עמית סגל - שהחליט להגיב להם בחריפות

יאיר טוקר | 19.01.24

מתקפה חריפה

"גל העלאות הזה הוא הכי ציני ודוחה": גיא לרר זועם

יאיר טוקר | 17.01.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם