כיכר השבת

תעשיית התביעות הייצוגיות: "ציד שיטתי"

החוק לשוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות הפך קרקע נוחה לתובענות ייצוגיות רבות • בעקבות שורת תביעות אומר עו"ד וינרוט: "תופעה מעוותת שיש לעקור מן השורש" (משפט)

12
כיכר השבת | ט' בתמוז | 01.07.20
תעשיית התביעות הייצוגיות: "ציד שיטתי"
(צילום: Oren Ben Hakoon/POOL)

החוק לשוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות הפך קרקע נוחה לתובענות ייצוגיות רבות, בפרט על רקע משבר הקורונה. 14 חברות, שנתבעו על ידי אותו תובע ואותו עורך דין, החליטו להתאגד ולשכור את שירותי משרד עורכי הדין ד"ר י. וינרוט ושות', על מנת לעצור את מה שהן רואות כניסיון להתעשר באופן פסול על חשבונן.

אין זה סוד, כי לדעת רבים, התביעות הייצוגיות הרבות המוגשות חדשים לבקרים לבתי המשפט, מהוות בעיני מגישיהן דרך קלה להתעשרות מהירה.

לאחרונה, פרסם העיתון 'גלובס' כי חלה עליה משמעותית בתביעות במספר הבקשות להכרה בתביעות על רקע החוק לשוויון כייצוגיות, בין היתר משום שתביעה על רקע חוק שוויון זכויות לנכים פטורה מאגרה, וממילא לא חלות על התובעים עלויות שפעמים רבות מהוות חסם בתביעות ייצוגיות רגילות.

14 חברות שהתבקשו להגיב על בקשות לתובענות ייצוגיות, כולן על רקע טענות להעדר נגישות גילו כי בכל הבקשות המייצג הוא אותו עורך דין העונה לשם מוחמד ספורי ואותו תובע ייצוגי בשם עאדל מוחתסב הסובל מעיוורון. הן גילו גם כי הן אינן היחידות שהוגשו נגדן תביעות, וכי לצידן קיימות עשרות חברות אחרות, שהתביעות נגדן פוזרו בבתי משפט ברחבי הארץ. 14 החברות החליטו לעשות מעשה ושכרו את שירותי משרד עוה"ד ד"ר יחיאל וינרוט, שייצג אותן יחד עם עורך הדין ממשרדו, אורי בן-יוחנה.

העיתונאי אבישי גרינצייג מ'גלובס' בדק וגילה כי סופרי ומוחתסב הגישו בחודש אחד כ-100 תובענות ייצוגיות זהות נגד חברות רבות, ביניהן גם עסק שנסגר לאור המצב הכלכלי שנקלע אליו בעקבות משבר הקורונה.

בין החברות הללו ניתן למצוא חברות ידועות, ביניהן חברת "חגור תעשיות", חברת "כרמל דיירקט", חברת "פולטון" ועוד. מעניין לציין, כי אחת הנתבעות היא חברת "דרך צדיקים", המארגנת את הטיסות לאומן. גם הפעם נמנעה ממוחתסב הזכות להזמין טיסה לקבר הצדיק נוכח חוסר המידע באתר הנוגע לנגישות לנכים.

עוה"ד ד"ר יחיאל וינרוט ואורי בן יוחנה ממשרד ד"ר י' וינרוט ושות' סבורים כי התביעות נגד הלקוחות מהוות ניצול לרעה של מוסד התובענות הייצוגיות.

"הכלי החשוב של תובענה ייצוגית נועד להביא מזור לכאבו של צרכן ולא לשמש לציד שיטתי של נתבעים. הסיפור שלפנינו מלמד על תופעה מעוותת אותה יש לעקור מן השורש. במקרה הזה, כל בר דעת מבין שמדובר במלאכת חיפוש נתבעים שיטתית, מכוונת ומלאכותית, ואנו מאמינים שבית המשפט יתייחס לכך בהתאם".

עורכי הדין ד"ר יחיאל וינרוט ועו"ד בן יוחנה מציינים עוד, כי "התובע המייצג לא פנה לחברות לפני הגשת התובענות, שיתקנו את הטעות, אלא רץ מיד אל הפיצוי, דבר המדבר בעד עצמו ומעיד על מטרת המהלך".

הם מסבירים כי גם האופן שבו הגיש מוחתסב ובאמצעות עורך דינו את התביעות במספר בתי משפט היא מכוונת ועל פניה מלמדת על השיטה. "על פניו, נראה כי המטרה היא בין היתר לבצע הפרדה בין החברות הנתבעות כדי שלא יוכלו לנהל הליך במשותף. באופן כזה, יבקשו החברות להגיע במהירות לפשרה במקום לנהל הליך".

עו"ד מוחמד ספורי אמר בתגובה לגלובס: "אני מציע שהנתבעים קודם כל יסתכלו על עצמם במראה, ואם הם מגיעים למסקנה שהם פעלו בהתאם לחוק והקפידו על תקנות הנגישות, אני מזמין אותם גם להעלות טענות אישיות נגדי. תקנות הנגישות קיימות לא מהיום ולא מאתמול. למה בעלי עסקים רבים ורשויות מקומיות לא פעלו בהתאם אליהן? אין להם אלא להלין אלא על עצמם. אני לא הסוגיה כאן".

הוא הוסיף, "מה שחשוב זו עילת התביעה. כבר היו בעבר טענות נגד תובע שהגיש חמש תביעות שונות נגד חמש רשויות שונות בחמש ערכאות שונות - והוא זכה בכולן, תוך שנדחתה הטענה שהוא תובע סדרתי. הדגש הוא על עילת התביעה, כל המסביב פחות חשוב לבית המשפט, ולא בכדי".

תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
לבטל את מוסד התביעות הייצוגיות ולאפשר אותו אך ורק על ידי גוף במשרד המשפטים שינהל את ההליכים ויממן עצמו באמצעות ההכנסות שיתקבלו וביתרת הכסף יתמוך בצרכנים שנפגעו. המתכונת הקיימת פשטה את הרגל ואת המוסר. מדובר בלא יותר מאשר הליך שמאפשר התעשרות מהירה של עורכי דין בעיקר על חשבון יצרנים שבסופו של דבר את הה
שאול א.12.10.20
10
לכל נושא יש שרלטנים, לכל יוזמה ראויה יש טרמפיסטים. תמיד היה ותמיד יהיה
לכל דבר01.07.20
9
עד כמה שידוע לי קיימת הגבלה כמותית במספר התביעות הייצוגיות שרשאי אדם להגיש בתקופה מסוימת. רק העלאת גובה האגרה באופן משמעותי ירתיע אנשים מהגשתן של תביעות סרק שגורמות לבזבוז זמנו של בית המשפט. אמנם לכל אדם זכות ליומו בבית המשפט, אך יש גבול לכל דבר.
יובל01.09.20

הצגת כל התגובות

8
לחוק עת חוקק היתה כוונה טובה. בדיעבד הסתבר שמדובר בחוק כושל. עו"ד שכל תכליתם הוא לגרוף כסף באמצעות לחץ וסחיטה של חברות. צריך לבטל את האפשרות לתובעים. יש להקים במשרד המשפטים מחלקה שתופקד על ישום החוק. הכספים שיתקבלו כתוצאה מכך ישמשו למימון הפעילות. חלופה שניה צריכה להיות שניתן יהיה להגיש תביעה מכוח ה
שאול א.26.07.20
7
חחחחח אני רק חושב מה היה היחס אם התובעים היו צ'אלמר'ס או סתם חרדים...
סעדיה09.07.20
6
מכיר מקרוב את התעשייה הזאת של התביעות הייצוגיות , הכסף הגדול הולך למשרד העו"ד , ופירורים נזרקים לציבור .. לעניות דעתי הרעיון שהציעו פה להקים גוף מיוחד לזה שיטפל באופן מדיני בפניות זה רעיון מבורך , המשרדי עוד האלה שוחים בכסף בקטע מלוכלך כבר
אחד שמכיר 27.08.20
5
אם מטרת החוק היתה כדי לפצות את הנפגעים וינרוט היה צודק בטענתו שהתובעים אינם נפגעים אלא מנצלי הזדמנויות לעשות לביתם על חשבון הנפגעים האמיתיים, אך מטרת החוק היא להרתיע את אלו שאינם מתחשבים בבני אדם עם מוגבלות ומטרת החוק הזאת מושגת גם אם העותרים אינם הנפגעים האמיתיים שהרי בסופו של דבר נוצרת הרתעה ובעלי
זאב03.08.20
4
בית המשפט היעיל ביותר בישראל הוא בית משפט לתביעות קטנות - ומדוע? אסור לעורכי דין להיכנס לשם. ללשכת עורכי הדין בישראל קיימת בעיית הנציג - היא נמצאת בניגוד עניינים חריף. הלשכה מקבלת מס חבר כפוי מ 70 חבריה לדוגמה, אם מכל אחד היא מקבלת 1,000 ש"ח יש לה הכנסה של 70 מיליון ש"ח. אם מספר עורכי הדין יעלה היא
דורי26.08.20
3
למה לא? הוא צודק
יוסי08.07.20
במה צודק? ליסוע לאומן???
דוד19.07.20
2
ה'אזרח' הקטן. כשיורדין יורדין עד לתהום
מדינה של גנבים בלי צדק ומוסר. מהראשים וע02.07.20
1
יש במדינה הרבה פרזיטים שמתים להרוויח כסף בלי עמל. כמו הדרקים האלה שכל הזמן מחפשים תיקים. יש כאלה עושים עצמם נפגעו בכביש בשביל לחלוב כסף. רק כסף של לומדי תורה קוץ בעיניהם
הם הרוע בהתגלמותו בטלנים אוכלי חינם באמת02.07.20
אולי גם יעניין אותך
משפט

פרקליט בשירות המדינה סייע לארגוני פשע ועוכב לחקירה

דוד הכהן | 19.03.24

בצעד תקדימי

"היהודים צריכים לפחד"; הפרופ' הושעתה מהאוניברסיטה

דוד הכהן | 12.03.24

מסתכן בהדחה

הסתבכות רודפת הסתבכות: עם מי נפגש שופט העליון?

קובי רוזן | 28.02.24

איים על בכירים ב'טיקטוק'

כתב אישום נגד האזרח שהפיץ: "לקחת נשק ולירות בביבי"

דוד הכהן | 26.02.24

"שכח מי האויב האמיתי"

בן גביר תובע את אולמרט בסכום של 750 אלף ש"ח | זו הסיבה

יהודה גל | 22.02.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

אחרי שנתיים של מחסור

הוועדה מינתה שופטים חדשים לראשונה מאז הקמת הממשלה

יהודה גל | 20.02.24

על ידי ארה"ב ובריטניה

לא מוותרים: כך יאבקו המתנחלים בסנקציות שהוטלו עליהם

קובי אטינגר | 14.02.24

המחדל הגדול וכתב האישום המושחר

התחזה לסרן, הצליח לעבוד על קצינים בכירים בצה"ל ונחשף למידע מודיעיני רגיש ביותר 

יוסי נכטיגל | 12.02.24

התורה תעדיף תיקון

אלה המשפטים היהודיים // טור משפטי

עו"ד ישראל ענדען | 09.02.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

תחילה עלה חשש לפיגוע

רצח אישה בתל אביב, הצית את הדירה ונסע להתפלל בכותל

קובי רוזן | 08.02.24

"אין יסוד לטענות נגדו"

דרמה במשפט | נתניהו והפרקליט הבכיר כבר לא • זו הסיבה

בני סולומון | 29.01.24

"הוא שכח"

הפרקליט הבכיר נגד אהרן ברק: "יש פה נזק גדול עבור ישראל"

בני סולומון | 28.01.24

כיכב ברשתות החברתיות

האם שופט ב'עליון' מעורב בקידום המשרד של הבת שלו?

בני סולומון | 21.01.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

"אירוע מלפני 11 שנה"

ח"כ אלמוג כהן נחקר באזהרה בחשד לחבלה בנסיבות מחמירות

יוני גבאי | 18.01.24

"תקף שוטר בנסיבות מחמירות"

הכה וישלם: היועמ"שית החליטה להגיש כתב אישום נגד כסיף

יוני גבאי | 17.01.24

"השיבה שופטינו כבראשונה"

מי אתם בית הדין הבין-לאומי ומה סיכוייה של ישראל | סקירה

ב. ניסני | 15.01.24

הסירו ידיכם

זילות מערכת המשפט // טור משפטי

עו"ד ישראל ענדען | 14.01.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם