כיכר השבת

הרב יצחק בלומנטל: מרדכי בן דוד ממציא הלכות

הרב בלומנטל: ממליץ לזמרים להקפיד על האיסורים של שירה מעורבבת, ולתת לרבנים אמיתיים להחליט האם מותר להעתיק דיסקים. יש הרבה שהתירו להעתיק, יש הרבה שהתירו בתנאים מסויימים להעתיק, ויש כאלו שאוסרים רק בגלל שחוקי המדינה אוסרים, לא בגלל גזל ולא גניבה אלא בגלל דינא דמלכותא דינא

120
הרב יצחק בלומנטל | כיכר השבת | כ' בשבט | 13.02.12
מרדכי בן דוד
מרדכי בן דוד (ישראל ברדוגו)

מעודי ועד היום הזה, אני משומם בכל פעם מחדש כשאני שומע את הביטוי "כוכבי זמר".

לפני כחמישים שנה, ואחורה, היה מקובל שחזן הוא טיפש. אני לא יודע מה גרם למסקנה הזו, אולי כמה חזנים שדעתם היתה שפלה, במובן השלילי מובן, אולי בגלל מצב גנטי שגורם למי שיש לו קול יפה להיות סכל, ואולי סתם יצא שם כזה בעולם.

אבל כוכבים?

אין דבר מבייש יותר מלהיות זמר. כל עבודה שבעולם נקנית ביגיעה גדולה, בעמל כפיים. מי שרוצה להיות רופא צריך ללמוד שבע שנים בערך, מי שרוצה להיות מהדנס צריך ללמוד כשלוש שנים, והשתלמויות, ומבחנים, וסטאז'ים וטסטים.

שלא לדבר על מי שרוצה להיות רב (אמיתי, לא מזויף) שצריך ללמוד עשרות רבות של שנים.

אבל זמר? זכה למתנה משמים, ועל זה גאוותו. לא עמל, לא השקעה, לא יגע ולא יזע. מתת שמים. אין סיבה להתגאות, אין זכות לכינוי "כוכב".

●

אבל בדור שלנו, כוכבי הזמר הם גם פוסקי הלכה. כאן באתר, לפני כמה ימים, התראיינו להם שני זמרים והודיעו: אסור להעתיק דיסקים. כל הרבנים אמרו.

והאמת - זה לא מדוייק בכלל. יש הרבה שהתירו להעתיק, יש הרבה שהתירו בתנאים מסויימים להעתיק, ויש כאלו שאוסרים רק בגלל שחוקי המדינה אוסרים, לא בגלל גזל ולא גניבה אלא בגלל דינא דמלכותא דינא.

אישית, אני מעדיף לשלוח את ילדי ללמוד תורה ולשאול שאלות הלכתיות את הרבנים שלמדו ולא את הרבנים שניתרו כתרנגולים מול קהל צוהל ומריע.

●

הזעזוע שלהם היה מקומם הרבה יותר: בערב יום כיפור העתיקו דיסקים.

אוי גיוואעעלד. הזדעזענו.

וכעת הלאה. פסק ההלכה המומצא שקניית זכות השמיעה היא עד שנה, זה לא מזעזע?

●

אני נזכר בימים שבהם הקלטות נמוגו מן העולם. עלות קלטת מלאה בזמרירים היתה כ-30 ש"ח, לעומת קלטת ריקה שעלתה כ-5 ש"ח. דיסק עלה 60-70 ש"ח לעומת דיסק ריק שעלה, אז, כ-5 ש"ח.

אם זו לא הפקעת מחירים, איני יודע מהי כן. למה הרשו לעצמם הזמרים להכפיל את המחיר בלי שנאלצו לשלם שקל אחד יותר?

התשובה פשוטה. באותו הזמן לא רווח בעולם צורב דיסקים, ואם היה זה רק ביוקר רב, וכשאי אפשר להעתיק מכפילים מחירים.

יאמרו הזמרים: זו הוכחה שהצריבות פוגעות בפרנסתינו. יאמר ההמון השפוי: זו הוכחה שבלי צריבות אתם משתוללים ועושקים את הציבור.

איך אמר אותו בן דוד בראיון: "עם ישראל צריכים להרגיש את העניין של ואהבת לרעך כמוך". מסכים. מכל הלב.

●

ואם זה באמת כל כך לא ריווחי להוציא היום אלבומים למיניהם, אולי כדאי שתחשבו לעבור למקצוע אחר?

אולי שמר בן דוד יפסיק לאיים, ויתחיל לבצע, אל תוציא עוד שירים, זה לא כלכלי, לא ריווחי, "גונבים" ממך.

לפני מאה שנה היה חלבן, היה שואב מים, לפני חמש שנים היה חנות "פוטו", היום אין אותם, כי במקצועות הללו עברו מן העולם. אף שואב מים לא מתבכיין, כולם מבינים שצצריך למצוא עבודות אחרות, כי המקצועות הללו הם נחלת ההיסטוריה.

אם להיות זמר זה לא כלכלי, לכו בבקשה תלמדו מקצוע (זה קשה, אני יודע), ותעבדו בו.

ואם הם לא עושים את זה, כנראה שעדיין זה ריווחי. סורי, אני נאלץ להחזיר את דמעותי למקומם.

●

לסיכום, אני ממליץ לזמרים להקפיד על האיסורים של שירה מעורבבת, ולתת לרבנים להחליט אם מותר להעתיק דיסקים או לא. ולא להיפך.

תוכן שאסור לפספס
120 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
75
קשוט עצמך תחילה!
נעה28.01.14
74
לשירה וזמרה חלק חשוב בחיים היהודיים מאז ומתמיד. נכתבו רבות בספרים הקדושים אודות שירה וסגולותיה בעבודת ה'. ואין כאן המקום להאריך. לכל ציבור וחברה בעולם יש תקציבים לתרבות, וזה לא סתם. המנהיגים השכילו שיש לזה חלק חשוב בעיצוב חברה תקינה ובחינוך הילדים.גדולי התורה השכילו את זה, ושמו את הנגינה במרכז הח
יהודי פשוט (המקורי)16.02.12
73
לשירה וזמרה חלק חשוב בחיים היהודיים מאז ומתמיד. נכתבו רבות בספרים הקדושים אודות שירה וסגולותיה בעבודת ה'. ואין כאן המקום להאריך. לכל ציבור וחברה בעולם יש תקציבים לתרבות, וזה לא סתם. המנהיגים השכילו שיש לזה חלק חשוב בעיצוב חברה תקינה ובחינוך הילדים. גדולי התורה השכילו את זה, ושמו את הנגינה במרכ
יהודי פשוט 15.02.12

הצגת כל התגובות

72
אני חושב שכל המתנגדים לתוכן הכתבה לא הבינו אותה כראוי, הדברים הם אמיתיים מאוד, נכונים, רק שהאמת כואבת, כל הרבנים ששאלתי אותם על יכולת צריבה נענו בחיוב שמותר בלי שום פיקפוק ולא נאמר כל זלזול על העבודה הקשה של הזמרים אלא נאמר שהם חייבים להבין שדברים משתנים בעולם, ויכולת הרווח האסטרונומית שהיתה להם לא
אורן15.02.12
רוב הפוסקים הגדולים אוסרים וחוץ מזה הצורה שהוא כתב זאת לא יפה ועיין בספר זכויות היוצרים בהלכה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים15.02.12
1. הגש"ז אויערבאך - התיר (לצורך פרטי, לא מסחרי). 2. הגר"י פישר - התיר (כנ"ל, והוסיף שאם הדיסק נמכר ע"מ שלא להעתיק אפשר לדרוש מהמוכר את הכסף חזרה...). 3. בעל השמירת שבת כהלכתה - התיר (כנ"ל, לא לצורך מסחר). 4. הרב בלוי - התיר. 5. מכל גדולי הפוסקים בדרות עברו שאסרו ב"חרם" להעתיק ספרים (בהסכ
יהודי פשוט15.02.12
71
אני מסכים לדעת הרב, וגם אם לא הייתי, לא הייתי מפרסם זאת ברבים בחוצפה ועזות מצח כנהוג היום רח"ל. השירה ניתנה רק לשבח השם ולשמח את עם השם,ולא לכבוד וממון הזמרים. אני מזועזע בכל פעם מהתגובות הנוראות המגיעות לא רק מרחוקים מתורה ומצוות, ועוד נגד רב! זה עוזר לי להבין איך במדבר העיזו פנים נגד משה. קשי עורף
איתן15.02.12
70
לזמר יש זכות למכור את היצירות שלו כמו כל אדם. וזאת גניבה להעתיק. נכון שיש בעיה לאכוף את הדין אבל לזלזל בלהחליף מקצוע??? שירה זה קניין רוחני ואין לאף "רב" זכות לגזול גם אם הוא מרוויח הרבה.
משה15.02.12
69
פתאום זמר רואה את הצומת לב שמקבל זה עולה לו לראש הוא כבר חושב את עצמו לפוסק הלכות והוגה דעות תמיד אמרתי שאין איסור הלכתי להעתיק דיסק לא רק זה אלא כשאני קומה דיסק השירים שייכים לי ומותר אפילו לפי חוקי המדינה להעתיק לעצמי כבד את ה מגרונך
שי15.02.12
68
לכל הזועמים אני מבין שאתם נפגעים כאשר שמים לכם מראה מול העינים , בסך הכול בלומנטל כתב הכול אמת אני מודה שזה קצת אגרסיבי אבל זה אמת , כל הזמרים הללו הכניסו תרבות זרה בערבי שירה וקילקלו את הנוער , ועל כך יש מכתבים מכול גדולי ישראל , ובקשר לצריבות יש מגדולי הפוסקים שהתירו לצרוב לשמיעה עצמית , בזה
ידידיה14.02.12
67
לכו רק ותבדקו (בשביל שלא יהיו בושות) את התגובות שלכם בתחתית הריאיון הנ"ל. היו שם הרבה מאד (!!) תגובות ברוח דבריו של בלומנטל "מי אתם שתפסקו לנו"?? "תפסיקו להופיע במעורב!!" ועוד כהנה וכהנה. אין בעיה שכל אחד ישמיע את דעתו, אבל שימו לב- לפני שאתם פותחים במתקפה על בלומנטל, מתוך אינסטינקט, תבדקו שאתם לא
שירה14.02.12
66
תכלס צסכים למי היום יש כסף להוציא 70 שקל על דיסק שיורידו מחירים לא נצרוב חחחחחחחחחחחחח כטכב המר החסידי אולי נעשה כוכב נולד ?????
שלומי14.02.12
65
קשקשן
שש20.02.12
64
ומה עם שעות אולפן והקלטות? נגנים? מלחינים? זה גם מגיע חינם?! להיות זמר זה מקצוע לכל דבר! מה זה קשור ל״מתנה משמיים״?! גם כדי להיות מהנדס מוצלח צריך ״מתנה משמיים״!!!
shaul15.02.12
63
בכתבה שלך על הפאות כתבת "אותו הדבר עם שירת נשים, אבל הרבה יותר חמור. מישהו מהקוראים יכול להראות לי מקור אחד, אחד בלבד, שאסור לשמוע אשה שרה? לא תמצאו. אני מוכן להתערב." עיין בתגובה שלי שם כמה מקורות הבאתי לך. אז איזה רב אתה אם אתה אומר ש"לא תמצאו" מקורות להלכה שיש לה כ"כ הרבה מקורת אתה הרי עם
raamm14.02.12
62
כמו שהובא כאן פסקו של הרב שפרן בנושא קנינים רוחניים
חכם14.02.12
61
המתירים להוריד מהאינטרנט היות וזה כמו זוטו של ים וודאי יתיאשו הבעלים מהזכיות שלהם גם אם יצעקו שלא מתיאשים והרי זה הפקר גמור
שועל'ה14.02.12
60
גם אם ימצא רב המתיר זאת, הנוהג כך הוא נבלה ברשות התורה. והדבר אסור כי התורה מחייבת "קדושים תהיו", ראה רמב"ן על אתר. אין שום איסור לשיר בפני גברים ונשים גם יחד. כפי שאסור להתיר את המותר אסור לאסור את המותר. ואסור היום לגזור גזירות לגזירות, ובטח שאסור לגזור גזירות שרוב העם לא עומד בהם.
אפרים13.02.12
59
.א.א. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הגמד13.02.12
58
בסד יש בעולם אנשים יצרנים יצורייתים ויש כאלו שלא יודעים לעשות כלום אז הם נעשים מבקרים אבי מעל 70 שנה ומאז גיל 15 עבר לפני העמוד והיום אחד החזנים הגדולים בעולם בקול אדיר ובנעימה טובה לא עובר יום בחייו ללא עוד ועוד חזרות נראה אותך עומד בנטל הזה ולעמוד מול הקהל כל יום ובעיקר בשבתות לשיר ולזמר כל יום את
meir13.02.12
57
איזה דעות משונות .
איש אמת13.02.12
56
לא מתאים שמערכת האתר תכתוב את דעתו של הרב הזה שיחליט אם זה עושק הציבור- או שמא זוהי פרנסתם של הזמרים והבעלי מנגנים למיניהם. האם הרב יודע כמה עולה להפיק דיסק?? הרי זה יכול להגיע לסכום של 100,000 ש"ח ויותר ואני מדבר ברצינות מלאה! שרבנים יתירו, שום בעייה, אבל למה לצאת נגד מישהו לצורך העניין??? זוהי דרך
ישראל10.01.14
55
לא יתכן כזו התקפה ללא זכות תגובה מר" מרדכי אני מכיר מצוין את ר מרדכי ורק תלמד ממנו קצת ללמוד לעשות ולקיים.......נפגענו ממה שכתבתה
זאבי15.02.12
54
"מי שרוצה להיות רופא צריך ללמוד שבע שנים בערך, מי שרוצה להיות מהדנס צריך ללמוד כשלוש שנים, והשתלמויות, ומבחנים, וסטאז'ים וטסטים. שלא לדבר על מי שרוצה להיות רב (אמיתי, לא מזויף) שצריך ללמוד עשרות רבות של שנים". כנראה שבלומנטל מן הרבנים המזויפים...
ישעיהו01.04.12
53
גדול הדור, מוסר ההשקפה הנכונה והאמתית ללא חת, לא ירא מפני איש הרב בלומנטל שליט"א מפנה זמן על-מנת להישיר מבטנו נכוחה למציאות ואנשים כעוסים. תתבישו!!!
תלמיד14.02.12
52
ר' ניסים קרליץ אומר בשם החזו"א שלפי דין תורה אין מושג של זכויות שמורות, רק ואהבת לרעך כמוך אם היה רוכש. או ישנם האוסרים מצד מנהג המדינה אבל לא עובר על גזילה כפשוטה
תם14.02.12
51
הזמרים האלו השקיעו בקולם ובממונם. ומגיע להם שישלמו להם. ואתה מה? מה התועלת שאתה מביא לעולם?
נאך מער13.02.12
50
בלומנטל הפעם אתה צודק כל מילה ומילה בפרוש יש רבנים שמתירים לצרוב לצורך עצמי
חי13.02.12
49
כל דבר שני מפריע לך, תעשה טובה לעצמך שב בשקט בלול!!!!! אגב אתה הממציא הלכות הגדול בעולם!
יואל13.02.12
48
נראה שכתב עיתון יעתיק את הכתבה הזו ועוד כמה כתבות שלו ויפרסם תחת שם אחר וכמובן שכרו בצידו ואז נראה מה יגיד כבוד הרב
טסטר21.02.12
47
מגיב מספר 36 - אתה חזק וצודק !
יחזקאל14.02.12
46
בכל מקרה ברור שדבריו של מבד אם כל הערכה הם התבכיינות של עשירים והאיומים בכך שהוא לא מוחל נשמעו כקמפיין שיווקי עלוב.
שמואל14.02.12
45
החזנים הם שוטים... משם זה יצא.לא תחשוד את אותו צדיק בהמצאות... בזמן הקלטות,גם היו שיכפולים שהרי היה ,דבל טייפ שעד היום ישנו והרבה מפעלים לשכפול ,גנטי" כאלה,נתפסו בשטחים. לא נכנס כרגע לדמותם ואופים של זמרים אלו.כי באמת,כל זמר שמופיע מעורב ים תיכוני או ירושלמי,ראוי להרחיקו ממחנינו. השאלה היא אחרת
shlomi05213.02.12
44
רק הקביעה שאין בזה משום גזל כלל לכ"ע איננה נכונה הרב אליישיב שליט"א ס"ל שזה איסור דארוייתא גמור משום גזל
אברהם13.02.12
ההלכה בעניין זה מסומנת לאיסור כי אי אפשר להתיר דבר זה ברבים. וכל אחד מנסה למצא טעם אחר למה לאסור אבל לא אמר מעולם שזה איסור דאורייתא
תם14.02.12
אם יחליט מלחין לאסור על אנשים לשיר את הניגון שעמל עליו שעות ע"ג שעות שהרי זה ניגון שלו - בוז יבוזו לו . ממש אותו הדבר להוריד מהאינטרנט .
אברמל'ה14.02.12
43
אינני מבין מדוע מכנים את מר בלומנטל רב,הרי עיסוקו הוא עיתונאי. קודם עליו ללמוד הלכות ורק אחר כך להגיב. הראיון עם הזמרים פורסם לראשונה במסגרת תשובה הלכתית באתר ישיבה, ושם יש תשובות רבות בעניין המבארות את היסודות של הדין. ואף בגוף התשובה שם יש סיכום הלכתי שמשום מה הושמט בכתבה כאן באתר. לכן, אני אומר ח
אברך13.02.12
42
שאני מסכים עם בלומנטל!!!
דתי18.04.12
41
רוב הפוסקים אוסרים להעתיק ולא בגלל חוקי המדינה כמו שהמצאתה אתה אלא בגלל גזל גמור ותראה בספר זכויות יוצרים בהלכה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שה תמים14.02.12
רוב הפוסקים אינם אוסרים העתקה, ויש עוד ספרים מעבר לספר זכיות יצרים בהלכה. מעניין מה הייתה דעתו של הגרש"ז אויערבאך בנידון
יהודי פשוט14.02.12
40
כבד ה מהונך אל תקרי מהונך אלא מגרונך התלמוד מלא משכרם של משמחי אלוקים ואנשים אין חומרות בגדרי צניעות וקדושה זמר משקיע כסף רב בשימור קולו ובטיפוחו הפקת קלטת מקצועית כרוכה בעמל וממון הרבה זו עבודה לכל דבר עם יגיעה רבה וכבכל עבודה האדם מכבד את העבודה ולא העבודה את האדם
ארלה14.02.12
39
קוראים יותר מהכתבה של בן דוד
יוסל14.02.12
38
ראשית כל זמר ובמיוחד בן דוד משקיעים והשקיעו בעבר עמל רב בהלחנות והתאמות שירים לסולמות הקול והמוזיקה והעיבודים ואין ספור עבודה רואים שאין לך מושג מה זה מוזיקה זמר וחזנות כמה עמל זה דורש ומי אמר לך שאדון מרדכי בן דוד לא לומד והוגה בתורה ובהלכה הוא בטוח לומד יותר ממך ובוא נראה אותך מר בלימנטליות משקיע
הג'וקר14.02.12
37
תבקש מכיכר שיורידו לך את התואר רב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שור נוגח13.02.12
36
כל מילה באלף סלע! ממש הוצאת את המילים מהפה שלי, לקחת כסף ולגנוב את הציבור ללא כל הצדקה הם יודעים טוב מאוד,אבל כשגונבים אותם הם מתחילים להתבכיין כמו תינוקות! הנסיון הוכיח שכשמכרו דיקים ברשת יש או שפע ב-30/35 שקל המון אנשים קנו,אז שיפקחו את הענים
miycel13.02.12
35
לפי הזקן הוא נראה רב גדול
משה13.02.12
34
מענין כמה זמן הכתב למד לכתוב כתבה ולהביע דעה? ולגוף הענין, בן אדם עבד על דיסק והשקיע עשרות אלפי דולרים, בשביל להתפרנס, והנה מגיע חכמולוג ומוצא שלפי ההלכה מותר לשכפל, מאי דסני עלך לחברך לא תעביד.יש מושג מנטשלעכקייט. ולענין כוכב זמר ברור שזה דבר גויי
דני31.10.13
33
לא מצאתי מקור להלכה שאוסרת להעתיק שיר במקרה שכבר העתיקו אותו (כלומר לצרוב מדיסק צרוב). אולי המעתיק הראשון לא בסדר, גם זה שנוי במחלוקת, אבל להעתיק מהעתקה - אין חולק שמותר. אם משהו חושב שאני טועה - אשמח לדעת. אבל שיהיה מקור ברור עם הגיון הלכתי. אגב, חבל שחלק מהתגובות מתלהמות ולא עניניות.
יהודי פשוט14.02.12
32
לא מבין כלום מהחיים שלו לא יודע מה זה דיסק וודאי לא מה זה מוזיקה וודאי לא כל הקומפוזיציה של בניית הדיסק רק עשה ועושה לעצמו פדיחות בכתבה הזאת הוא יוצא קטן זה ברור שזה חסרון ממון גמור גמור
אביאל14.02.12
31
לא מתיר לך ללכת ולגנוב מהמכולת שלו. זה שהם עושים הופעות נגד דעת רבנים לא מתיר לנו לגנוב צריבה זו גניבה.
אסתי13.02.12
30
לצלם ולהסריט את ההופעות שלו ששמה הוא עושה את הכסף הענק שלו זו לא שערוררית הקוזק הנגזל איזה רב פסק לו את זה
יצחק בן נתן13.02.12
29
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שה תמים13.02.12
28
הרב בלומנטל, כל הכבוד! כ"כ מסכימה עם כל מילה שלך. גם אני מאוד לא אהבתי, בלשון המעטה, את האיומים של הזמרים והם בכלל לא היו במקום. בכלל, עכשיו, אין לי חשק לשמוע את השירים של מרדכי בן דוד.
גילה01.08.12
27
צריך לשמוח בכך בהצלחתם של אחרים
יוסי14.02.12
26
הרעיון נכון. אך יש לקחת בחשבון את העלויות המטורפות של הפקת דיסק ברמה וביצוע גבוהים. מי שפרנסתו היא שירה אינו מסוגל לחדול מכך ואינו מסוגל שלא להוציא דיסקים חדשים. אם מאן דהוא מאיים שמפסיק להוציא דיסק וקלטות פשוט לא להאאמין לו . זה כמו צורך נפשי לעשן וכדומה.
מבין הכל14.02.12
25
ורדיגר עם כל הכבוד סותר את עצמו כמה פעמים באותו ראיון מצד אחד הוא מודיע שמי שנשרט לו הדיסק מותר לו להעתיק רק בתוך שנה ולא דקה אחרי וזו בעיה שלו מצד שני הוא אומר שמי שרוצה לשמוא באייפון ובנגן וכדומה מותר לו מיד להעתיק את הדיסק אז כמובן שכל אחד שקונה דיסק ירוץ ויעתיק מיד לפני שיעבור שנה ויישרט לו
ישראל צבי14.02.12
24
הלואי אדון בלומנטל שתזכה ללמוד בחייך מה שהגאון הצדיק רבי מרדכי ורדיגר לומד בשנה אחת!!! עפרא לפומיך!!! אתה חייב נידוי על ביזוי תלמיד חכם אמיתי
נתן יחיאל בן אס13.02.12
בטח חייב נדוי! על בזוי גדול הדור מורנו ורבנו הגאון הגדול רבי מרדכי שליט"א אשר הוגה בתורה יומם ולילה וכולנו תלמידיו. חי בצניעות ובענווה, וניזן מקב חרובים וקנקן מים - מערב שבת לערב שבת... נו ברצינות...
יהודי פשוט15.02.12
23
ואני לא חשבתי אלא ידעתי שאיסור לשון הרע זה מדאוריתא.מי הסמיך אותך לרב שמתיר לדבר לשון הרע בפרהסיה?תלמד קצת ״אהבת חסד״ לפני שאתה כותב כתבות.ואיזה שטויות שזמרים לא עובדים קשה.הם עובדים שנים על הדיסקים שלהם.
יהודית הניה13.02.12
22
חוץ מהיותך עם הארץ וממש לא רב רק שתדע שדיסק לא מסתכם בעלות של 5 שח אלא עבודה ממושכת של חודשים ולפעמים שנים של איסוף חומרים(בתשלום) שעות רבות של אולפן (בתשלום) נגנים (בתשלום) הפקה ובוקינג (בתשלום) וכו.. עוד מלא דברים לרבות גרפיקה יחסי ציבור וכו... מעבר לבינתך בינת נמלה אני כבר הבנתי מזמן שאתה טיפש אב
יוסף13.02.12
מגיב, קרא והבן את מה שהוא כתב הוא בס"ה עושה חושבין פשוט האיסוף חומר וכל הדברים האלו היו אותם הוצאות כשהוציאו קלטות אז למה כשהתחילו דיסקים זה יותר מכפול דרך אגב כהיום עלות של דיסק (0.45 אג') היא,הרבה יותר זולה מקלטת (3₪)
יהודי14.02.12
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף14.02.12
21
כל הזמן רק להציג איפכא מסתברא. לך ללמוד קצת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק בלומנדרעק13.02.12
התחביר פה זוועתי. אם כבר "להציג איפכא סברא" וגם זה בספק שהגיוני
meow13.02.12
20
יש המון איסורים למשל עודברים על יורד לחיי חבירו וכו' והזמרים עושים לנו טובה שהם מוציאם דיסקים וזה מקצוע שצריכים וןכולם רוצים אותם אז הם מבקשים שניהיה הוגנים כדי שהם יוכלו גם להרויח
יוסי29.06.12
מתי נלמד לפרגן למישהו שעושה משהו
דני31.10.13
19
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חמור גרם14.02.12
18
אני יודע בודאות שאין אדם כזה בלומנטל. אולם לצורך הענין אתה צודק ב100 אחוז
blozone13.02.12
17
אני לא מכיר את הכותב הנכבד, אך לעניות דעתי, הכתבה מלאה בשטויות של ילד קטן, בתוספת חוסר פרגון ענק. ראשית, ההשקעה והעמל שמשקיעים זמרים (אמיתיים! לא מזוייפים) הם גדולים מאוד. יודע את זה כמעט כל זב חוטם. בנוסף, אני בכלל לא מבין את הפלפולים ואת הנסיונות "להכשיר את השרץ" ולהתיר צריבת דיסקים. זה בכלל לא ענ
שמואל14.02.12
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שה תמים14.02.12
16
האמת שכשקראתי את הראיון המקורי חשבתי לעצמי שהזמרים לא צודקים על ההלכה במאה אחוז, ושזה לא היה "כל הרבנים" ושמה שהם אוסרים זה לא בהכרח מחייב את הקונה וכו', אבל העיקר שהזמרים צודקים שיש הרבה אנשים שגוזלים להם את הפרנסה, ביודעין אן בלא יודעין, בהיתר או בהיתר מדומה. וזה חבל. אבל להגיב כך לראיון? להרגיש
י.14.02.12
קראתי תגובתי מחדש והיה נשמע שאני מבטא ביקורת על האתר בכל הקשור לערכים. לא התכוונתי לומר שיש לכם ערכים כלליים לא טובים, רק שבמקרה הזה הכתבה מגישה ערכים לא טובים. האתר הוא בדרך כלל אתר מצויין. כל הכבוד לכם ואיתכם הסליחה.
י.14.02.12
15
בלומנטל, כמה צומי אתה צורך לשבוע, אנא עדכן את הגולשים, ונעשה לך מגבית.
דן13.02.12
14
אני הייתי מצפה מיהודי שמגדיר עצמו כרב, קצת דרך ארץ ונימוס. לכתוב "לתת לרבנים אמיתיים להחליט...", מי הוא רב מתאים בעיניו? האם ההלכה נקבעת בהתאם לגודל הכיפה ו/או הצבע ו/או הזקן ומה אורכו? האם כשיש לי חשבון אישי עם מישהוא, יש לי היתר הילכתי להלבין פניו ברבים?
מיכאל13.02.12
13
וכי הוסמכת לענין?? בן דוד ושוואקי לפחות עושים עם עצמם משהו.. זה שאתה משועמם אנחנו לא אשמים!!!
רפי13.02.12
12
האם הם לא השקיעו בפיתוח קול? האם הם לא השקיעו בלימוד תווים ונגינה ועוד ועוד, דברים שלא אני ולא אדון בלומנטל מתמצא בהם? רוב הרבנים אוסרים, וגם המתירים - ע"פ רוב זה קולא אף לדבריהם. גם אם דיני ממונות אין כאן, ועשית הישר והטוב יש כאן. למה אתה מזלזל באנשים שאף הם יושבים ולומדים שעות, ומתעסקים לפרנסתם? ו
אני יהודי13.02.12
11
אבל קצת כבוד לא יזיק. אנחנו נהנים מהם בחלק גדול מהחיים שלנו. והם עמלים הרבה בשביל זה. לא רוצה- אל תקנה תדיסקים שלהם. אבל לצרוב? זה גזל גמור. זה כבר בעיה שלך מה שתעשה עם זה.
מיטל נ14.02.12
10
סיגנון הכתיבה מתריסני ולא כל כך ראוי ומלווה בחשש לשון הרע ומצווה למחות ברבים. ובקשר להיתר צריבת דיסקים יש בזה דעות רבות מאוד ורובן המכריע לאסור.
מאן דהו13.02.12
9
אולי אתה מקנא? בפרסום ובכסף?
שי13.02.12
8
לזה הוא התכווין...לא לקיצוניות של הרב בלומנטל ואעפס היה פה קצת ציניות והלבנת פנים... ובה בעת גם אין מקום להקצנה של מ.ב.ד. ובריסקמן שלא לקחו בחשבון את כל הפרספקטיבות ההלכתיות..וגם היו בוטים מעט...לכן יוצא שאני הכי מוצלח..טוב,אני תלמיד של הרמב‏"‏ם.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמצע הרחוב13.02.12
7
הרבנים שלו מתירים לשיר באירועים ואוסרים לצרוב מה אתה רוצה
משה13.02.12
6
אני לא מכיר אותך, אבל על פי התנסחותך מלאת הגאווה מחד, ופחות משכל מינימלי של ילד ממוצע אני ממש שמח שלא הכרנו. אם אתחיל לבאר את גודל הבורות של דבריך, אבייש את האינטלגנציה של הקוראים הממוצעים שמבינים מעצמם כמה עלוב אתה. כל הכתבה מבוססת אך ורק על הבורות והטמטום שלך. למעט עניין המופעים המעורבים, שלמיט
אדם שפוי13.02.12
אם כול הכבוד בו דוד הופיע במופעים מעורבים תבדוק מה הולך בחו"ל לפני שאתה מדבר
שלומי14.02.12
מר שלומי היקר, אני גר פה בניו- יורק ואומר לך בוודאות מוחלטת שאין אצל בן דוד מושג כזה. לא בתקופה זו, ולא בעשרים השנים האחרונות. אולי כוונתך למופעים שהינם לגברים ונשים בישיבה נפרדת ע״י מחיצות כפי שההלכה מחייבת, אך בין זה לשירה מעורבת- כפי בלומנטל עדיין הדרך ארוכה. פשוט לי שמעבר לטמטום גאווה ושחצנות
אדם שפוי 14.02.12
5
1, כזמר וכחזן אתה לא יודע כמו שאתה לא יודע הרבה דברים, כמה מאמץ גופני, פיזי, נפשי, כסף והרבה כסף מושקע עד ששיר אחד יוצא לאוויר העולם. 2. אתה גם לא יודע, שאולפן הקלטות, תזמורת, מעבד, מפיק, גרפיקה, שיווק ועוד, כל זה עולה הרבה מאד כסף. 3. מב"ד ושוואקי ועוד, בבחרותם ישבו בישיבות ולמדו כהוגן, ובוודאי למד
חרדי13.02.12
4
בדרך כלל אני לא מחבב את כתבותיך, אך הפעם כתבת דברי אמת.
עדיאל13.02.12
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חייל דוס13.02.12
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הצרבן13.02.12
1
מסכים עם כל מילה ,מילים כדברונות!!!!!!!!!!!!!!!! הביתה בן דוד ויעקב שוואקי!!!!!!!!!!!!!!!!!!
מבד13.02.12
אולי גם יעניין אותך
מגזין

מניסים סאאל ועד משה לוק - כרחוק מזרח ממערב? // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 18.04.24

מגזין 'כיכר'

חמישה מי יודע? חמישה "המבקר" יודע // הסינגלים שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 11.04.24

מגזין כיכר

האם יעקב שוואקי מצליח להמציא את עצמו מחדש? // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 04.04.24

מגזין 'כיכר'

האם ארי גולדוואג מצליח לשפר את רמת העברית בפופ החסידי?

נתנאל לייפר | 28.03.24

מגזין 'כיכר'

בואו לרקוד עם ה-AI: אלבום פורים מתנה לגולשי 'כיכר השבת'

נתנאל לייפר | 21.03.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 14.03.24

מגזין 'כיכר'

מוטי שטיינמץ שר בישראלית ונותי ליברמן תופס אומץ // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 07.03.24

מגזין כיכר

"חלום": כשהמלחין חושף  יצירתיות ומקוריות יוצאת דופן

נתנאל לייפר | 29.02.24

מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 22.02.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

כמעט אותו קול

ה'ממשיך' של רבי אלתר - נחשף: הרבי מפלורידה שמנגן בגיטרה

ארי טננבוים | 15.02.24

מגזין כיכר

הסינגלים שאסור לכם לפספס והמילים בעברית שצריך למחוק // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 15.02.24

מגזין 'כיכר'

בפטירתו של רבי אלתר - נסתם הגולל על עולם היצירה לילדים // טור פרידה

נתנאל לייפר | 08.02.24

מגזין כיכר

כאב, תפילה, תקווה וזיכרון • 60 שירי מלחמה החרדים

נתנאל לייפר | 25.01.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

מגזין 'כיכר'

לא לפחד לעשות קליפ עם רעיון // ביקורת קליפים

נתנאל לייפר | 18.01.24

מגזין 'כיכר'

האסק 37: כשהגימיק הופך לביזיון מכוער במיוחד // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 11.01.24

מגזין 'כיכר'

"הגויילם מפראג" | המהפכה המפתיעה שמשנה את עולם המוזיקה

נתנאל לייפר | 04.01.24

מגזין כיכר

"כוכבים בינלאומיים", אבל באמת; והזמר שהצליח להפתיע // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 28.12.23
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם