כיכר השבת

פרו ורבו?

מחקר הלמ"ס מגלה: צניחה בילודה אצל הנשים החרדיות

"תכנון משפחה?" מחקר חדש של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביע על ירידה ברורה ברמת הפריון בקרב הנשים חרדיות לאורך העשור האחרון: מכ-7.6 לידות בממוצע לכ-6.5 לידות - ירידה של כ-15%. שיא הפריון: בתקופה שבין 2003 ל-2005 - יותר מ-7.6 ילדים לכל אשה (משפחה, הורים)

51
חנה בורט | כיכר השבת | כ' בסיון | 22.06.11
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

לאן נעלם הלהט למשפחות ברוכות ילדים? מחקר חדש ומדאיג של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביע על ירידה ברורה ברמת הפריון של נשים חרדיות לאורך העשור הקודם: מכ-7.6 לידות לאשה בממוצע לכ-6.5 לידות - ירידה של כ-15%. לעומת זאת, באומדן רב שנתי המתייחס לנשים בישראל לפי רמתן הדתית, נמצאה עלייה מובהקת מ-1979 ואילך בפריון של נשים המגדירות עצמן חילוניות וכן של מי שמגדירות את עצמן דתיות.

במחקר, כך מדווח "הארץ" שמביא את הנתונים במלואם, נבדקה גם רמת הפריון של נשים מוסלמיות והתבססה המסקנה, שכבר נמצאה בעבר במחקרים שונים, שפריונן נמצא בצניחה חדה. לפי הלמ"ס, ממוצע הפריון אצל מוסלמיות עמד ב-2009 על 3.62 ילדים, זאת לעומת 5.6 ילדים בתחילת שנות ה-80.

הסקר מתבסס על הגדרתם העצמית של המשתתפים והמשתתפות, בני 20 ומעלה, כולל תשובה לשאלה על מידת דתיותם. המחקר הנוכחי עסק בנשים יהודיות ומוסלמיות: הגדרתה העצמית של כל אשה בצירוף נתונים רשמיים ממרשם האוכלוסין על מספר הילדים שילדה בפועל במהלך ימי חייה, וכן לפי הגיל שבו ילדה, אפשרו לערוך הערכה מוסמכת ראשונה של רמת הפריון בישראל לפי רמת הדתיות.

מחקר מעמיק

עד עתה התבססה הטענה כי חלה ירידה בילודה החרדית על מחקרים מקומיים של הלמ"ס, שהתייחסה לערים חרדיות כמו ביתר עילית ומודיעין עילית אך לא לאוכלוסייה כולה.

ב-2008 פורסם גם דו"ח של בנק ישראל הנוגע למשקי בית בישראל שמצא ירידה בילודה אצל החרדים. זו הפעם הראשונה שבה מחקר רשמי של הלמ"ס - המתבסס על הגדרתם העצמית של המשתתפים - מצביע על המגמה הברורה, ובפירוט.

הסקר החברתי - שהוא הבסיס למחקר - נעשה בשנים 2002-2009 והשתתפו בו כמעט 26 אלף יהודיות ומעל 3,100 מוסלמיות. כדי לקבל תמונה רחבה ככל האפשר, במחקר החדש נבדקו מספר הלידות של משתתפות הסקר מאז שנת 1979 (הדבר רלוונטי כמובן אצל המבוגרות יחסית ולא אצל הצעירות). כך התקבלו אומדני פריון לאורך 30 שנה, מ-1979 ועד 2009. המחקר בודק כמה ילדים בממוצע כל אשה יולדת בכל ימי חייה, וכן את אומדן הפריון הסגולי (לפי גיל).

לפי עורך המחקר, בכל אחת מ-30 השנים שנבדקו יש קשר ברור בין מידת הדתיות לפריון, אבל בצד זה נמצאו במרוצת השנים שינויים מסקרנים.

שיא הפיריון: 2003-05

שיא הפריון אצל נשים חרדיות היה בתקופה שבין 2003 ל-2005, אז עמד הממוצע על יותר מ-7.6 ילדים לכל אשה. מאז יש ירידה ברורה בפריון, ובתקופה האחרונה שנחקרה - בשנים 2007-2009 - עמד הממוצע על 6.5 ילדים.

"הארץ" מציין ש"אפשר שהירידה קשורה לקיצוץ החד בקצבאות הילדים בשנת 2003, ואולם בעשור האחרון חלו בעולם החרדי שינויים רבים נוספים - כלכליים וערכיים - שיכולים היו להשפיע על מידת הפריון של נשים. כך למשל, החברה החרדית גדלה מאוד, ובולטים בה השוליים המתרחבים של חרדים מודרנים, למשל כאלה ממוצא מזרחי או עולים חדשים שמשתלבים בשוק העבודה והאקדמיה. כמו כן חל גידול משמעותי בשיעור השתלבותן של נשים בשוק העבודה, דבר שעשוי להשפיע על תכנון המשפחה".

המחקר מוצא כי שיא הפריון העקבי של נשים חרדיות הוא בגילים 25-29, וכי "מגיל 30 ואילך יש ירידה ניכרת בשיעורי הלידות, דבר המצביע על כך שנשים חרדיות שולטות בפריון שלהן באמצעות הימנעות מהריונות".

לעומת הנשים החרדיות שפריונן יורד, הפריון של נשים חילוניות נמצא בעלייה והתבסס על יותר משני ילדים בממוצע. כך גם נשים המגדירות עצמן דתיות שמספר הלידות שלהן במהלך חייהן עלה במידה ניכרת, מ-3.5 ילדים בממוצע לאשה בשנות ה-80, ל-4.26 לידות בתקופה של 2007-2009.

תוכן שאסור לפספס
51 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
אנחנו הנשים מרגישות עדיין ילדות קטנות של אמא לא קולטות שכבר עברנו לשלב הבא בחיים אמא עדיין צעירה וכבר סבתא. הבעל נלחץ מכל לידה כאילו הסבל שלו בלבד אין תמיכה אמיתית ומצפים ממך לעשות הכל וגם לעבוד בחוץ אחרת לא נשרוד כלכלית. אמא שלי לא עבדה והביאה8 ילדים סבתא שלי הביאה12.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסל
שירלי28.06.11
23
ביחידות עם הרבי מבעלז הרבי ביקש לפעול להשגת תמריצים כספיים לעידוד הילודה היהודית בארץ הקודש מבלי להתייחס לכך כי בעקיפין יגביר את הילודה הערבית,‏ ואכן הסקר מוכיח חד משמעית כי לכספי הביטוח הלואמי הייתה השפעה ישירה על כמות הלידות וכאשר קוצצו הסכומים נרשמה ירידה תלולה במספר הלידות‏! מי יתן ומהיום כל מקב
חרדי דואג22.06.11
22
הכל בא בעקבות גזרת נתניהו לגזול את הביטוח ילדים אין הבדל בינו לבין פרעה ואין הסבר אחר
דתלי22.06.11

הצגת כל התגובות

21
ויקוצו מפני בני ישראל. במצרים העתיקה גם התפרסם בעיתונות "מחקרים" מהסוג הזה. כל המחקר הזה הוא משאלת לב של שונאי ישראל. אבל המציאות טופחת להם על הפנים רק בשנתיים האחרונות כמות התאומים והשלישיות בלעה"ר גדלה פי כמה וכמה. יוסף ה' עליכם אלף פעמים ויברך אתכם כאשר דבר לכם. אומרים חז"ל אלף משל משה אבל הקב"ה
ישראל22.06.11
20
עם כל הכבוד.תודה.
דוד מוישה22.06.11
19
זכותה של כל אישה לדעתי להחליט מתי להפסיק ללדת, זה לא קל ללדת כ"כ הרבה ילדים. מי שיכולה, יכולה, אבל אם קשה לא חייב. אגב! מי שהביא לעולם בן ובת נחשב שקיים את המצווה!
שיר22.06.11
18
בפי יתד נאמן, חרדים לייט, חרדים בסבבה. היום הנשים קבלו כח לנוח.
אחת22.06.11
זה מנוחה כמו שחופשת לידה היא חופשה. והיא ממש לא. בין ילד לילד יש עוד ילדים ובעל לטפל בהם. ובית לתחזק. ואולי גם עבודה.. לא. זאת ממש לא מנוחה. אשרי מי שיכול/רוצה/מתמודד. אבל לא כולם כאלה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
על מה את מדברת?22.06.11
17
המצב הנ"ל תלוי במצב הכלכלי של הזוג וביכולת הנפשית שלו.
אסתי22.06.11
16
אדרבא, תכנון זה דבר מעולה! אין בזה שום בעיה הלכתית, אולי תרבותית/רבנית/פוליטית וכו'...
מושיקו22.06.11
הקב"ה תכנן אותך והוא בלבד זה שיתכנן את המשפחה שלך. ואם אתה לא מוכן לסבול קצת קושי עם הילדים שהקב"ה שולח לך אז הצער יבוא ח"ו בדברים אחרים... כי לכל בן אדם יש מכסה של צער שהוא צריך לעבור בעוה"ז לתיקונו. ואם הוא לא מוכן לקבל את הצער איך שהשם נותן לו בקושי הלידה וגידול הילדים, אז הוא יסבול לא עלינו
ל22.06.11
אם הקב"ה החליט לתכנן שיהיו לך הרבה ילדים לא יעזור כלום "אין עצה ואין תבונה נגד ה', זו האמונה האמיתית מי ש"מצליח" לתכנן ילודה זה סימן שהקב"ה רוצה שיהיה לו פחות ילדים אם אתה באמת מאמין שהכל בידי הקב"ה אתה חייב להאמין גם שהקב"ה הוא שקובע כמה ילדים יוולדו לזוג (בפרט בעניין לידה שכידוע המפתח נמצא אצלו ו
המאמין22.06.11
מה תגידו לממזר? הקב"ה תכנן אותך?! זה ממש כמו לומר על אדם שמתכנן איך להשיא ילדיו בכבוד: מה לך לתכנן? הקב"ה יחתן אותם... היגיון בריא חבר'ה! טבע = אלוקים וכדורי מניעה הינם חלק מהטבע, בדיוק כמו אפידורל להקלת לידה [מי דיבר על חסכון בצער שיבוא ממקום אחר???] או אקמול להקלת כאב ראש. אם הקב"ה תכנן לך כאב
מושיקו23.06.11
15
לא כל מי שכותב משהו שלא כתוב ביתד נאמן הוא "כויפר", אז תרגיעו, יש 13 עיקרי אמונה, ולהאמין שחייבים ללדת כל שנה זה לא אחד מהם. (למרות שאני בת 24 עם שתי בנות מדהימות בל"ע)
חרדית למהדרין22.10.12
14
מה אנחנו חילונים פה?? מה זה הכתבה הזאת?? תתביישו!! ילד זו שמחה ש"הצרות" של כולנו יהיו רק לטפל בילדים!!!!!!! מי שהילדים בשבילו זה לא שמחה- בעיה שלו ושיבדוק את עצמו! הקב"ה מוריד עם כל ילד - את "פתו" בסלו!! פרנסה והכל משמיים- אל תשכחו! הרבה שמחה:)
אמא מאושרת ל5 30.06.11
13
חרדים חדשים? כן ירבה וכן יפרוץ? לא מתאים לאתר חרדי? טוב מאוד שאנשים תפסו שכל! והתחילו לקלוט שלא צריך ל'הרביץ' ילדים שנה אחרי שנה! זוגות צעירים שבקושי מתחילים את החיים שלהם מסתובבים עם עגלת תאומים וילד בן שלוש ביד... אז כל מי שלא יודע עעל מה הוא מדבר .. פשוט שישתוק ולא יגיב!
אחד שנמאס לו22.06.11
ילדים זו ברכת ה'.תפנים יא... בטח יש לך ילד וכלב...
גלשנית22.06.11
לא נראה לי שאתה אוחז במה שכתבת, אלא אם כן אתה רקוב מבפנים ואם כך אני מציע לך לגלוש באתרים אחרים ולא אצלנו. הדבר היחיד שאני מלמד עליך זכות שאתה מעוניין שאנשים יגיבו למילים שלך.
טמבל22.06.11
איך העלו את התגובה הכפרנית שלך? פתח בראשית- הציווי הראשון שנצטוו אדם וחוה היה- פרו ורבו ומלאו את הארץ!ֲֲ!ֲֲֲ!
אלי וורדיגר22.06.11
רק שתדע, שזוג שהביא לעולם בן ובת נחשב כאילו קיים את המצווה הזאת. אתה לא מעודכן אני חושבת :)
שיר22.06.11
במשנה יש מחלוקת כמה ילדים יש להוליד כדי לצאת ידי חובת מצווה זו. בית הלל סוברים שיש צורך בבן ובת וסומכים את החלטתם על הפסוק הסמוך, "זכר ונקבה ברא אותם", ואילו בית שמאי סוברים שיש להוליד שני זכרים. לפי גרסה אחרת, המחלוקת הייתה האם צריך בן ובת, או שמספיק או בן או בת!!!!
אחד שנמאס לו22.06.11
אז אתה בטוח לא יודע על מה אתה מדבר..וטמבל כנראה עוד איזה צוציק בן 15..אתה יכול לצעוק ולהגיד כופר.. אבל זה המצב..וטוב שכך!
אחד שנמאס לו22.06.11
גם אני בדעה שלא כל שנה להביא אבל 4 5 מה רע אצל החילומים שלוש הם כבר מעולפים1!!!
תמי22.06.11
4 5 בכיף! דיברתי על זוגות בני 22 23 שמסתובבים עם שלושה ילדים...מצידי גם 7..
אחד שנמאס לו22.06.11
ומאושרת ב"ה. ילדים זה שמחההההההההההההההה ומי שהם מעציבים אותו,בעיה שלו.
גיגית22.06.11
או בוכים כי לילד אין נעליים טעיתם תגדלו ילדים לפי הכיס שליכם לא לפי הכיס שלי
חילוני ירא ה22.06.11
12
אני אמא ל-7 ילדים כ"י ופוגשת חברות שבגלל שהבעל לומד כל היום הן עובדות בחוץ אז איך איך היא תעמוד בעול????????? מה- היא סוסה???? גם לפרנס גם לחוות הריון גם ללדת גם לנקות גם וגם וגם...... הבעל חייב לעבוד ולפרנס זו התורה האמיתית יוצר מצב של יותר לומדי תורה-ופחות ילודה וחבל..... בסוף תתעוררו .....
יעל30.06.11
11
אברהם אבינו הביא שתי ילדים משתי נשים, יצחק אבינו הביא שתי ילדים מאישה אחת, יעקב אבינו הביא 14 ילדים מארבע נשים, וכל הזמן אנחנו אומרים מתי יגיעו מעשיי למעשה אבותי. מי שרוצה להביא הרבה ילדים אז שידאג הוא בעצמו לפרנס אותם ולא יצפה שמשהו אחר יעבוד בשבילו
עומר22.06.11
לך תלמד שוב תנ"ך ותגיד כמה בנים היה לאאע"ה....
לומד23.06.11
אבל הלו אל תשכח מתי הוא הביא אותם בגיל......אז הוא התפלל התחנן וביקש וה' שמע תפילתו......... רגע מה עדיף להתחתן בגיל שלושים להביא 2/3 ילדים ואחר כך בגיל 60 הם זורקים ת'הורים שלהם לבית אבות ולא מסתכלים עליהם ממטר!!! אני הלואי שיהיה לי ת'כוח ות'אפשרות להביא הרבה..... זה זכות זה שמחה זה כיף שיש משפח
תמי הבובה29.06.11
10
המקובל הצדיק הרב דוד בצרי בכל הראה ושיעור זועק על זה שכל הצרות שיש בדורינו זה בגלל שמשתמשים באמצעי מניעה
יענקי26.06.11
9
המצווה הראשונה בתורה היא: פרו ורבו ומילאו את הארץ! אם נשאל את הנשמה האם עלינו להתחשב בחישובים הכלכליים ולתכנן בדיוק כמה ילדים יהיו לנו, ברור שהנשמה תשיב בשלילה. שכן בסופו של דבר אלו הם רק חישובים ארציים; והברכה מגיעה רק מבורא העולם מצו"ב לינק לוידיאו מהרבי מליובאוויטש זצוקלל"ה נבג"מ זי"ע, בקשר לז
חסיד ליובאוויטש22.06.11
לצערי אתם לא בוטחים בקבה יותר בלתת סולם לגנבים וסכין לרוצחים תמורת כסף
פראנק22.06.11
8
העידוד הבילתי פוסק שבחורה צריכה להתחתן עם בן תורה ולא לתת לו לעבוד בכלל ואז מה שקורה היא לא מסוגלת באופן טבעי גם לממן את עצמה גם את הבית גם את הילדים גם לעבוד בבית וגם להיות בהריון את זה כבר הבנתי לפני הרבה שנים ולכן תמיד התנגדתי שהגבר ילמד כל היום תורה אלא אם כן תורתו אומנותו והוא צריך להיות רב ביש
גילי26.06.11
7
חוזרים למנהג אבות אבותינו, שנהגו להביא ילדים לפי כושר פרנסתם, ולא לפי גודל קיצבאות הילדים שנאמר:" כי עתה הרחיב ה' לנו ופרינו בארץ".
דן סגל22.06.11
6
לא לאכול אותי מה שנכון נכון!‏ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אילה22.06.11
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אילה28.06.11
4
אתם לא חושבים שהגזמתם עם הפתיח הזה???
מתי22.06.11
3
איזה נעלם ואיזה בטיח, נשים מעוברות עם פאות ממלאות את רחובות בני ברק וירושלים, הלוואי והייתה באמת ירידה ניכרת
גיל15.02.13
2
כאשר תדמיינו כן נרבה וכן נפרוץ , זוהי עלילה שפלה הילודה עולה וגואה , ציבור יראי השם יגדל ויתרבה עוד ועוד לא נרתע מעוני ולא נרתע מהקידמה . מאן דיהיב חיי יהיב מזוני ואין מה לחשוש .
גראני"ק22.06.11
1
אנחנו ממשיכים את מסורת אבותינו כי היא בידינו! וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ, אף אחד לא ישבור אותנו מלהביא ילדים לעולם, ילדים זו אושר ושמחה, ילדים...אלו שימשיכו דרכינו ומורשתינו, שימשיכו את השקפת עולמינו, ''אשר בחר בנו מכל העמים''
אוריע22.06.11
אני קורא את התגובות שלך, שקולות ורציניות! אשריך!
ליפא!22.06.11
אולי גם יעניין אותך
הורים

האם הצום נועד כדי לגרום לנו סבל? | וגם: זה מה שלומדים מהצום על הורות

חיים דיין | 21.03.24

תסמונת סטוקהולם 

האח הגדול השתלט על המפעל, אבא ואמא נפטרו - והמשפחה התפרקה | סיפור מטלטל

משה רבי | 14.03.24

גדולה לטיפה שמקרבת

מחקר הקופים שלא מותיר מקום לספק: לטפו את הילדים כדי שיצליחו בחיים

ארי טננבוים | 22.02.24

הקשבה, דמיון, דיבור 

הילדים בטראומה מהמלחמה, איך מתגברים על זה? המומחים עונים

ארי טננבוים | 08.02.24

משפחולוגיה 

האחות הצעירה לאחיותיה: "שרותי השמרטפות נסגרו"

טובה אור | 06.02.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

אין שלם מלב שבור

מאיר ורבקי רק ביקשו להיות אבא ואמא, אבל הרופא פשוט התאכזר אליהם | סיפור מטלטל

משה רבי | 01.02.24

המדריך לכועס המצוי

מתפוצצים שוב ושוב מרוב כעס? מסתבר שיש מה לעשות עם זה

ארי טננבוים | 25.01.24

הלוואי שהייתי יכול...

'האברך' שמר בסוד שיצא לעבוד - ואז חמיו נכנס אל החנות אותה הוא מנהל | סיפור מטלטל

משה רבי | 18.01.24

נעצור לחשוב

האם חברות של אחות הכלה צריכות להשתתף בחתונה? 

טובה אור | 10.01.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

מעורבות אימהית

אמא, מה דעתך? האם הרמה הלימודית בבי"ס מוגזמת?

טובה אור | 08.01.24

להקשיב היום, בשביל מחר

אבינועם עבר מסע עינויים בחיידר - אך אמא שלו לא שמה לב לנורות האזהרה | סיפור מטלטל

משה רבי | 04.01.24

שגרת בוקר סוערת

"מה אתה רוצה בלחם?" כך תתמודדו עם סאגת הסנדוויץ'

טובה אור | 31.12.23

מדריך לשנת ילדים

הפלישה הלילית: כיצד נתמודד עם 'פולשי השינה' הקטנים?

טובה אור | 28.12.23
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

מדריך להורים

כך תהפכו את המקלחת משגרה אימתנית לפעילות חיובית

טובה אור | 26.12.23

דילמה משפחתית

האם ילד צריך לפנות את מיטתו בשבת לטובת האח הנשוי?

טובה אור | 26.12.23

לראות את הטוב

באספת הורים: מותר להקשיב גם למילים הטובות

טובה אור | 26.12.23

טור מלחמה

עד שלא תרגישי את זרועם של ה'בלתי מעורבים', לא תשתקי?

אתי קצבורג | 25.12.23
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

טיפים בהורות

האם הורים צריכים להיות השוטרים לאכיפת שיעורי בית?

טובה אור | 25.12.23

איזה סוג אורחים אתם? 

"מתארחים בשבת"? הציצו במראה ולימדו מה לא לעשות

טובה אור | 24.12.23

הציצו ותהנו יחד

7 פעילויות חווייתיות של אור וחושך עם פנס לערבי חנוכה

טובה אור | 12.12.23