כיכר השבת

חינוך לקוי / הרב עמיהוד סלומון

אילו העמיקו יצחק ורבקה לחדור לנפש עשו, אילו הקדימו לשאול את עצמם, היאך יכולים כל מידותיו להטות שכם לעבודת ה', כי אז לא היה הופך לגיבור ציד, אלא לגיבור לפני ה'(יהדות)

17
הרב עמיהוד סלומון | כיכר השבת | ב' בכסלו | 02.12.16
חינוך לקוי / הרב עמיהוד סלומון
(צילום: שאטרסטוק)

השורות הבאות מוקדשות למשנתו של רבי שמשון בן רפאל הירש ז"ל, המכונה רש"ר הירש.

התורה מציינת בפרשתנו: "וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים" (כ"ה כ"ז), רש"י עומד על כך, שרק כאשר גדלו - התחדדו ההבדלים שביניהם: "כל זמן שהיו קטנים לא היו ניכרים במעשיהם ואין אדם מדקדק בהם מה טיבם. כיון שנעשו בני שלש עשרה שנה, זה פירש לבתי מדרשות וזה פירש לעבודה זרה".

אך מעבר לתיאור אובייקטיבי של אופי האחים ותכונותיהם השונות, הרב הירש רואה בכתוב "נימת ביקורת" על צורת החינוך של יצחק ורבקה.

לצורך כך, הוא מקדים ומציין: "בשום מקום לא נמנעו חכמינו מלגלות חולשות ושגיאות, קטנות כגדולות, במעשי אבותינו הגדולים, ודווקא על ידי כך הגדילו תורה, והאדירו את לקחה לדורות". בפרשת "לך לך" הוא מרחיב: "אין התורה מציגה את גדולי ישראל כאידיאלים בתכלית השלמות. התורה איננה "אוסף של מעשים טובים", אין התורה מעלימה את השגיאות, השגגות והחולשות של גדולי ישראל, ודווקא על ידי כך היא מטביעה על סיפוריה את חותם האמת".

לדבריו, אין בכך משום פגיעה בתדמית של האבות והאמהות, "לאמיתו של דבר, ידיעת חטאם של גדולי ישראל איננה מנמיכה את דמותם, אלא להיפך: דמותם גדולה ומאלפת - בעצם החטא שחטאו.

אילו הזהירו כולם כזוהר הרקיע ללא רבב ושמץ פגם, היינו סבורים שטבעם שונה מטבענו, והוא למעלה מהישג ידינו. ללא תאווה וללא מאבק פנימי - היו מידותיהם הטובות רק תוצאה מטבעם הנעלה. לא בזכותם קנו את מידותיהם, ואין הם יכולים להיות לנו למופת".

על פי משנתו, האחריות למעלליו של עשו מוטלת גם על הוריו - יצחק ורבקה, התפתחותו השלילית של עשו היא - בין השאר, תוצאה של "חינוך לקוי".

הוא מבסס זאת על המדרש (בראשית רבה ס"ג): "וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים - רבי לוי אמר: משל להדס ועצבונית (צמח קוצני) שהיו גדילים זה על גבי זה, וכיון שהגדילו והפריחו זה נותן ריחו וזה חוחו (קוציו). כך כל י"ג שנה שניהם הולכים לבית הספר ושניהם באים מבית הספר, לאחר י"ג שנה זה היה הולך לבתי מדרשות וזה היה הולך לבתי עבודת כוכבים, אמר רבי אלעזר: צריך אדם להטפל בבנו עד י"ג שנה, מיכן ואילך צריך שיאמר: ברוך שפטרני מעונשו של זה".

העולה ממאמר זה, שאמנם ההבדלים ביניהם התגלו רק כאשר גדלו, ומכל מקום, ההורים נדרשים לעמוד על הבדלים אלו, עוד קודם לגיל שלוש עשרה - על מנת למנוע את טיפוח המידות השליליות, שעלולות להחשף - בגיל ההתבגרות.

כך כותב רש"ר הירש: "הערה אחת שלהם (של חז"ל) מרמזת לנו, כי הניגוד העמוק שבין נכדי אברהם מקורו העיקרי היה - לא רק בתכונותיהם - אלא גם בחינוכם הלקוי. כל עוד היו קטנים, לא שמו לב להבדלי נטיותיהם הנסתרות, תורה אחת וחינוך אחד העניקו לשניהם, ושכחו כלל גדול בחינוך: "חֲנֹךְ לַנַּעַר - עַל פִּי דַרְכּוֹ, גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה" (משלי כ"ב) - יש לכוון את החניך בהתאם לדרכו המיוחדת לו בעתיד, ההולמת את התכונות והנטיות הרדומות בעמקי נפשו, וכך לחנך אותו לקראת המטרה הטהורה, האנושית והיהודית כאחת".

הוא מזכיר את יסוד "הביטוי האישי" ביהדות: "התפקיד היהודי הגדול אחד ויחיד בעיקרו, אך דרכי הגשמתו רבות ורַבְגּוֹנִיּוֹת - כריבוי תכונות האדם, וכרַבְגּוֹנִיּוּת דרכי חייהם. כאשר נקבצו בני יעקב לשמוע את ברכת אביהם, והלה ראה בהם את שבטי ישראל שלעתיד, לא ראה רק כהנים ומורי הוראה. הנה עמד שם שבט הלויה ושבט המלוכה, שבט הסוחרים, שבט האיכרים, ושבט הלוחמים. עמד שם לנגד עיניו העם כולו, על כל סגולותיו הרַבְגּוֹנִיּוֹת, ועל כל דרכי התפתחותו. את כולם הוא ברך, "אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם" (פרק מ"ט), איש איש כסגולותיו המיוחדות לו, ובמקצועות שונים יקיימו כולם את התפקיד הגדול של הכלל".

לדבריו, "המושיב את יעקב ועשו על ספסל לימודים אחד, ובאותם הרגלי החיים - מחנך אותם כאחד לחיי לימוד ומחשבה, מובטח לו שאת האחד מהם הוא מקלקל! יעקב ישאב ממעיין החכמה בחפץ גובר והולך, ואילו עשו, רק יצפה ליום בו ישליך מאחורי גבו את הספרים הישנים, ויחד אתם תעודת חיים גדולה, שהכיר אותה רק באופן חד-צדדי, ובדרך שמעצם טבעו הוא סולד בה.

אילו העמיקו יצחק ורבקה לחדור לנפש עשו, אילו הקדימו לשאול את עצמם, היאך יכולים גם האומץ, הכוח והגמישות הרדומים בנפש עשו - היאך יכולים כל אלה להטות שכם לעבודת ה', כי אז "הגיבור" שלעתיד לא היה הופך ל"גיבור ציד", אלא ל"גיבור לפני ה'" באמת. יעקב ועשו, על כל נטיותיהם השונות, היו נשארים אחים תאומים ברוחם ובדרך חייהם. עוד מראשית הייתה חרבו של עשו כורתת ברית עם רוחו של יעקב, ומי יודע איזה שינוי היה צפוי לקורות הימים על ידי כך.

אותה דרך חינוך, שהייתה כה מנוגדת לעצם טבעו, רק דחתה את טבעו האמיתי, והן שעשו אותו ל"איש שדה". דווקא משום שאנסו אותו להיות חובש את "ספסל בית המדרש", דווקא משום כך הוא מאס עכשיו בכל, והיה כולו בחוץ".

רוצה לומר, אילו הוריהם עקבו אחריהם בקטנותם, והיו מתאימים לכל אחד את הגישה החינוכית, ואת "בית הספר" - הנכון בשבילו, אפשר שגם עשו היה מתעל את תכונותיו הייחודיות ככלי - לעבודת האלוקים, ומשום שלא כיוונו אותו למקום זה, הוא ברח ונמשך למילוי התאוות השליליות.

רש"ר עומד על ליקוי נוסף: וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו, וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב (פסוק כ"ח) - "רגשות ההורים היו חלוקים ביחס לבניהם, אף זו עובדה שלא יכלה להשפיע לטובה. אחדות דעות ביחס לחינוך, ואהבה שווה לכל הבנים, גם אל הלקויים במידותיהם, הזקוקים לאהבה מסורה - עוד יותר מהחולים בגופם, הם הם תנאי היסוד ואבני הפינה לכל חינוך". כלומר, יצחק ורבקה לא דברו "בקול אחד" אל בניהם, וגם לזה הייתה השפעה שלילית על חינוכם.

נראה, שדברים אלו רלוונטיים לכל דור ודור, ומעוררים מחשבות עמוקות.

תוכן שאסור לפספס
17 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
9
חבל שלא מכירים אותו כל כך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלקנה02.12.16
אולי אתה ממקום אחר בארץ. או מחו"ל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דןדן04.12.16
8
תמיד קל לבקר אחרים
אני02.12.16
7
מי אנחנו שניכנס לראש של ענקים שכל מעשיהם מכוונים לרצון הבורא!!!! חייבים להוסיף לפחות הסתייגות - שהם בוודאי כוונו לרצון האלוקים. אבל אולי בשביל שאנחנו נלמד.. אבל יצחק ורבקה בוודאי קדושים קדושים קדושים.
מישהי02.12.16

הצגת כל התגובות

6
לא הייתי מעז לומר... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמשון02.12.16
5
תלמד עוד...
לא הבנת כלום02.12.16
קשה לחשוב שזו ההבנה בדברי הרש"ר אבל צריך לראות בפנים כדי להחליט
האמת02.12.16
4
מפריע לי לדבר ככה על יצחק אבינו. לומר שהוא טעה בחינוך??? אך מי אני שאביע דעה מול הרש"ר הירש. אני בכל אופן למדתי שיעקב ועשו הם הפרדה מוחלטת של טוב ורע, לכן יעקב הוא השלמות והוא רגל במרכבה כי אין בו רע כלל כי כל הרע התנקז עוד ברחם אל עשו והוא יצא נקי מוחלט.
שי02.12.16
3
אחד קופץ ליד בית כנסת ואחד לי עבודה זרה.
שפוי02.12.16
2
אפשר לשים תמונה של תאומים לא זהים אבל אז לא ידעו שהם תאומים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בעיה02.12.16
1
בתורה כתוב שעשיו היה אדמוני (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ז'ינג'י שחא02.12.16
ג'ינג'י (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ז'ינג'י03.12.16
יוצא ג'נג'י (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גינגי03.12.16
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשייה

הרב נפתלי וסרמן על פרשת מצורע • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

אין מה לדאוג

השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח >>

כיכר בשיתוף ספרייט | מקודם

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'מצורע' • צפו 

כיכר השבת | 18.04.24

שאלות בפרשה

'מצורע' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

פרשת מצורע

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: לִשְׁמֹר אֶת הַפֶּה וְהַלָּשׁוֹן | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 18.04.24

שבת שלום

זמני כניסת ויציאת השבת ברחבי הארץ | פרשת מצורע - 20.04.2024 

כיכר השבת | 18.04.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

פרשת השבוע

שבת הגדול, פרשת מצורע, מרור והקשר למלחמה והחטופים

כיכר השבת | 18.04.24

המיוחדות הרוחנית ששמורה רק ליהודים / עמירן דביר

עמירן דביר | 12.04.24

מגדלור לחיים

פרשת תזריע עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 12.04.24

"כולו הפך לבן - טהור הוא" / הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 12.04.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת תזריע תשפ"ד

אריה ברונר | 12.04.24