כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

הנשירה מהחרדיות - בגלל חינוך למחלוקות

בטור נוקב וחסר מעצורים מסביר הרב אברהם בורודיאנסקי את תופעת הנוער והמשפחות המחשבות מסלול מחדש מתוככי הציבור החרדי - וְעַל חֵטְא שֶׁחָטָאנוּ לְפָנֶיךָ במחלוקות (יהדות)

32
הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | ה' בתשרי | 14.09.18
המאבקים בפוניבז'
המאבקים בפוניבז' (צילום: באדיבות המצלם)

עומדים אנו בתקופה מורכבת ומסובכת, תקופה שככל שמעמיקים בה דרכיה נעשה עקלקלות ובלתי ידועות, והשאלה הגדולה היא מה עלינו לעשות?!

בפרשת השבוע התורה מתחייבת לנו "כי לא תשכח מפי זרעו", שגם במצבים הקשים ביותר התורה תישאר ועודנה קיימת במלוא תפארתה. אכן עולם התורה פורח, מאות מאות של ישיבות בארץ ובעולם כפי שלא היה מימות עולם, תלמודי תורה, בתי ספר, קהילות, ארגוני חסד, מפעלי חיים, עולם התשובה פורח אל על, הכל בממדים אדירים גדולים ומרגשים.

מצד שני אנו עדים לתופעה כאובה מאוד של אלפי בני נוער שנושר מהמוסדות הקונבנציונליים, חלקם מפנים עורף ליהדות בכלל, ואין זה נחלתם של יחידים או של פרטיים, התופעה מתרחבת וגדלה. משפחות שלמות משנות כיוון חשיבה ומשנים כיוון כאשר חלקם מזניחים חיי עולם, וחלקם נשארים מחוברים בחיבור שאינו עומד ברוח מצויה, והצעקה היחידה שנשמעת מכיוון ההנהגה היא הזעקה על אסונות המדיה, על שמירת תיבת נח מחשש לחדירת מים חיצוניים, אבל מענה למציאות לא קיים. נהפוך הוא אלו שכן מנסים לייצר מסגרות ומקומות הידברות זוכים לנידוי והחרמות, ולאן פנינו מועדות??

זוהי לא צרתם של ציבורים מסוימים זוהי נחלת הכלל, משפחות שלמות שעושות חישוב מסלול מחדש, בני נוער רבים שעוזבים את עולם הישיבות, ובנות סמינר שנפלטות ממסגרות, בעבר היו שייחסו מצב זה לקהל יעד מגזרי מסוים, אך היום אנו עדים לכך שהתופעה הינה חוצה מגזרים וקהלים ולא ניתן לייחס את המציאות לקהלי יעד מגדריים ומוגדרים.

כאשר אני בא לכתוב דברים אלו הנני מסכן את עצמי (בשמחה), בכך שגם אני יוכל להיות מוגדר "כמתחדש" על ידי מי שדברי לא יתיישבו על ליבו כדבעי, ובכלל עצם ההתעסקות בנושא הוא מבחינת אנשים מסוימים איננו נכון וסוג של חתירה תחת ההנהגה ומסורת ההשקפה. בוודאי שיש למה לחשוש כאשר נוגעים בסוגיות אלו, אך מנגד לא ניתן להישאר אדישים למול המצב הקיים וטמינת הראש כבת יענה במעמקי האדמה לאמר לא עלי המלאכה! ובמקום שאין איש...

ניתן לתלות את המצב המתואר בגורמים שונים, החל מטכנולוגיה חדשנית שתפסה את הציבור החרדי לא מוכן אליה, או מהרשתות החברתיות המגוונות שלא עסקו בסכנותיה בשום מוסד חרדי (ומסופקני אם גם בממ"ד) ובכך נוצר מצב מסוכן של חוסר בטחון במקום מסוכן, ומעל לכל הרגלי השימוש הבעייתיים בכל אותם המדיות השונות ובכלל בעולם הטכנולוגי, הכניס מהדרך האחורית אל תככי הציבור את הדברים הגרועים ובצורה הגרוע.

אין בשורות אלו להוות תחליף לרשות השופטת והנפת אצבע מאשימה כלפי מאן דהו לכל כיוון של טענה, אך הנתונים הם מציאותיים והם הם מציאות החיים בין אם נסכים לכך ובין אם נחסום עינינו כביכול אין לנו ידיעה בכך. המציאות הזו מורכבת מרצון של התבדלות מחד שזהו המרכיב החיוני בציבור החרד לדבר ה', לבין עולם מודרני שחי וקיים מעבר לגדר שלנו.

לצערנו כל מסגרת שקמה היום לנוער בציבור החרדי שבחרו שלא ללמוד בישיבה (מסיבות שראויות לחקירה בפני עצמה ולכתבת עומק) עוברת עין בוחנת של כל בר בי רב דחד יומא על טיב סגנון וסוג המסגרת, עד כמה המסגרת היא ראויה או לא ע"פ דרך גדול"י זצ"ל. המצב הוא אבסורדי הרי החובה לדאוג לכך שכל יהודי יחוש את עצמו מקושר לבורא עולם גם אם הוא במסלול שונה, הערבות ממתן תורה היא אותה ערבות, והחובה היא אותה חובה, אז כאשר קמה מסגרת כלשהי המעניקה ערבות גמישה לפי תנאי הלווה, אין דבר מבורך מזה, ולמי יש זכות לדבר בגנותה או לפעול נגדה.

המצב היותר מורכב כאשר משפחות שלמות מחליטות על שינוי מסלול, ולעתים השינוי הוא קיצוני וכואב מאוד, בשיחות רבות עם משפחות כאלו, אתה נתקל בתופעה מעניינת מצד אחד רצון להיות מחובר למקור האותנטי של הגרסה היהודית העתיקה, ומצד שני דחף פנימי מוביל אותם לרצון לשנות. גם פה יהיו אשר יהיו שיפנו אצבע מאשימה לרשתות חברתיות וכדומה, יתכן... אך מי שמחובר בקשר אמיתי לדבר חזק לא ירפה את הקשר בגלל פיתוי מזדמן, לכך אין לנו אלא לחפש בציציותינו אנו, מדוע ישנם כאלו שמחפשים משהו חדש?? למה נערים רבים לא חווים את החוויה המיוחלת בתוככי ניחוח עולם הישיבות, ומדוע ישנו סחף אומנם קטן, אך בהחלט קיים לחיפוש אחר חרדיות/ישראליות חדשה??

התשובה היא לא אצלם אלא אצלנו. אנחנו אלה שייצרנו את המציאות העגומה הלזו, יסוד הדברים הם היחס המשפיל והמזעזע שאנו מתירים לדבר סרה בתורה בגדוליה וחכמיה, זה מה שגורם לרצון לתור אחר דרך חיים חדשה, המחלוקות הרבות שליוו את הדור האחרון כאשר אלו נאבקים באלו במלחמות שלא היו מביישות מליציות מובחרות. נידויים והחרמות, ססמאות והקמת מוסדות, כנסים של עשרות אלפים שכל מטרתם ריב ומדון, הקמת תנועות שונות, ועד לדורנו אנו, כאשר בתוככי היכלי הישיבות גם בימים אלו של ימי הרחמים והסליחות לא נעדר מקומה של הריב והמדון מאותם בתי מדרשות, וכפי שנפסק להלכה שאסור לתלמיד חכם לעיין בחזרת הש"ץ בספרי לימוד כי מתוך כך יבואו פשוטי העם וישוחחו בחזרת הש"ץ, כאשר המזרח של הציבור שלנו לוקה במחלוקות וגיחזים רבים מנהלים את המערכות כביכול של קדושת ה', לא פלא איפה שהמסר שעובר לציבור הכללי זה קרירות מול הנהגת התורה וההלכה והחיפוש אחר נביעה חדשה ל"ע.

היחס והכבוד שאנו נקבע בלבותנו כלפי התורה וחכמיה זה מה שיעבור לכל היהודים באשר הם, כל עוד לא יתוקן נגע זה, אין לנו להתלונן לאיש או למדיה או לגורמי שמד שונים אשר יהיו, הכתובת רשומה על הקיר!!

יסוד זה מבואר להפליא בדברי הרש"ר הירש דברים פרק לא פסוק יג במצוות הקהל: "ובניהם וגו'. הילדים עדיין לא הגיעו לכלל דעת, והדברים שהם שומעים מדברי התורה לא יביאו אותם לידי לימוד התורה וקיומה; אולם כאשר ישמעו את דברי התורה יחד עם הוריהם באסיפת העם הגדולה, הרי עצם המעמד הזה יטביע את רישומו על נפש הילד: הם יראו את ההמון הרב המקשיב ביראת כבוד, וכך יגיעו לכלל יראת ה'. אצלם שמיעה, לימוד ויראה אינם שלושה עניינים נפרדים אלא ישמעו ולמדו ליראה: על ידי עצם השמיעה הם ילמדו יראת ה', אולם עדיין הם רחוקים משמירה ועשייה וכו' אצל ילדים קטנים כל כך הזכות העיקרית היא של המבוגרים המביאים אותם, שהרי הם נקהלים לפני ה' עם היקר להם מכל, והם מתאספים מסביב לתורה שעתידים הם לרכוש לה את לב בניהם כדי שהתורה לא תשתכח מישראל. ובמסכת סופרים יח, ו הוסיפו אל "כדי ליתן שכר למביאיהן" ההשתתפות באסיפה הגדולה של התורה תשפיע לטובה גם על לב הקטנים ורישומו יהיה ניכר בחייהם לאחר מכן" עכ"ל.

תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
כאשר רבנים ומחנכים עסוקים במחלוקת ופוליטיקה, כאשר יהודים שמשום מה מוגדרים "חרדים כאשר בו זמנית הם לא חרדים מאף אחד (לא מה', לא מתורתו, ואף לא מהחוק) נתפסים על פגיעות אנושות בילדים ובני נוער, מי שמרגיש שהמלך ערום די צודק. אם אין לנער/נערה חיבור חזק ומשמעותי עם ה', ואין לו יכולת להפריד בין הקשר האיש
חיים יענקל14.09.18
17
מחד, ברור שיש תחושת מיאוס גדולה מכל הגיחזים, מנהלי החצרות, בעלי האינטרסים, מחרחרי המחלוקות דרך "ההשקפה הטהורה", שחלקם אף פושטים טלפיהם וצועקים רק "לקדש שם שמים"... ישנה גם תופעה כאובה של רבנים בעלי שם שנתפסו על מעשים חמורים או שלא מתנהגים באופן הראוי, ובכך הם מגבירים את חוסר האמון אצל הנוער בממסד ה
חיים14.09.18
16
שאלות קשות אבל סלח לי התשובות רדודות . כמו שהאינטרנט הוא התשובה למי שחושב שזה הכל. כך המחלוקת, זה התשובה שלך כי סימנת מטרה
דוד16.09.18

הצגת כל התגובות

15
וכל אחד בגרון של השני אני לא אעזוב כי אני יודעת שגדולי ישראל לא העד זה אך זה מאוד חורה לי וקשה ל עם זה ובכלל אנשים שלומדים תורה שנים - ומתנהגים במחלוקת בצורה נוראה אני בן אדם בוגר - אך אני מרחמת על בחורי הישיבה שצריכים לראות את כל זה
ירושלמית14.09.18
14
ובתור מי שעברה את החוויה לשני הכיוונים, כניסה לחברה החרדית ויציאה ממנה ולאחר הרבה חקירה ומחשבה הגעתי למסקנה שלהאשים את הטכנולוגיה, או את החברה החרדית זה שיטחי. יש פה חוסר הבנה של נפש האדם ואדם לא יכול להיות כל הזמן רק טכני. ולטכניקה יש חשיבות ראשונית בחיים דתיים. אי אפשר לחיות רק מטכניקה, מטכניקה לא
שרונה פישביין14.09.18
13
תינוקות שנשבו בידי החילוניות... העדר מאבק קיומי להישרדות גורם להשחתה וניוון ....המעשה הציוני נתן תשתית ותנאים לחיי תורה בארץ ישראל , שאבותינו לא תארו כדבר הזה גם לא בחלום... המציאות גם הפכה מושגים , בעוד היינו רגילים מאירופה שרב או ראש ישיבה הוא העני שבחבורה החי מחסדיהם של הציבור ... כיום הרב מתוגמ
סכנה 14.09.18
כתבת 2 נושאים שונים...1 מסיבת היותך נטורי קרתא ו2 מפריע לך שרבנים וראשי ישיבות מקבלים "משכורות ענק"??? אם עושים מלאכתן נאמנה הם הראויים לקבל יותר מכל אחד!!! בעבור לימוד ולומדי התורה העולם עומד ובזכותם יש שפע בעולם וכל לומד תורה היה ראוי שיעטרוהו בזהובים...אל תהיה נחיתי...סליחה אם הגזמתי..ג
אריאל16.09.18
12
עסקנים אפסים שמוליכים שולל את גדולי ישראל וכך יוצרים מחלוקת פילוגים ושאר טינוף . דהיינו שלא צריך תקצבים ולא נציגים בממשלה וכו' רק ער זה הביא לעם ישראל !!! בכל העולם הי' ישיבות חיידרים וחינוך טוב מאות , גם ללא תמיכה ממשלתית וכו' אבל הכסף הגדול , הקומבינות , הכבוד הפאר וההדר וכו' הם הם שמסנוורי
בני14.09.18
11
שיש דרך חינוך בריאה מהבית לא לחץ ודרישות יתר והרבה מאהבה וגם בישיבה שבחור טוב לו שהוא מרגיש משפחה בישיבה שהצוות איתו ויודע להיות איתו גם בקשיים ובמשברים ומקבל יחס נכון אז הוא ידע לעמוד נגד הפתויים והנסיונות הקושי הגדול של הרבנים בישיבות היא לדעת להכיר את הנפש של הבנאדם וחושבים שאם הוא לומד כל היום א
תתעוררו 14.09.18
10
ות מתאוות כל השאר תרוצים וזה אני אומר בתור חוזר בשאלה שמנסה להתחזק
צ14.09.18
9
הילדים שלי במוסדות חרדיים ומשפחתי בעלת צביון חרדי. לו היום הייתי צריך לקבל החלטה האם לחזור בתשובה - כנראה שלא הייתי עושה זאת. לפני 15 שנה הסיאוב והריקבון של החברה החרדית או שהיה על אש נמוכה או שהוסתר היטב. היום הנורמות המקובלות והידועות של החברה החרדית מעוררות בי קבס ושאט נפש. ילדיי ב"ה אינם טפשים
אבי14.09.18
שזכית לחזור בתשובה כבר לפני 15 שנה...וסתם שתידע שגם היום חוזרים בתשובה ולא בדרך של "חיקוי החרדים" אלא ע"י הבנה מהשורש!!! ובאמת יש חוזרים בתשובה רבים שיכולים ללמד אותנו החרדים איך להתנהג!!!
אריאל16.09.18
8
היהודים - 16 מיליון - 0.2% מהעולם - הנבחרים. הדתיים - 3 מיליון - 10% מהיהודים - הטובים. החרדים - 1.5 מיליון - 50% מהדתיים - הצודקים. מתוך כל החרדים רק כשליש תלמידי החזו"א והרב שך - הנכונים. תורידו את עץ שלפי כמות הארס נגדם גרועים מהנצרות. נשארנו עם 0.0002 % מאוכלוסיית כדור הארץ הצודקים הטובים והנכ
אריה14.09.18
7
אין כוונתי לזלזל בכותב המאמר אבל כנראה מרוב צדיקותו אינו מכיר את נסיונות הדור
חרדי שמבין14.09.18
אלא על השאלה מדוע כה רבים לא עומדים בניסיון? מה צריך לתקן כדי שכן יעמדו בו?
חיים 15.09.18
6
מגיב 6 מדבר לעניין!!!
אריאל14.09.18
5
אני נשרתי נטו בגלל המחלוקת בתוך הציבור החרדי.נחשפתי לכל ההשמצות של הצדדים ופשוט האמנתי לכולם על כולם
אבי14.09.18
יש בי אמונה חזקה שהשם נמצא בכל מקום.למרות שביזות מרן עטרת רכשנו. למרות שלא קבלו את בנוי לסמינר.נלחמתי ולמדו מחוץ לבני ברק למרות הקשיים הלוגיסטיים והכלכליים.הילדים שלנו יש להם שכל ישר.כאשר יש איפה ואיפה. סמינרים ישיבות.יש קיפוח ...יש להם תשוקה לנקמה .הם מחקים להזדמנות או בועטים במקום ואו בועטים מאוח
שמעון 14.09.18
4
שאנשים מרגישים שהדת החרדית לא כיפית וקיצונית, ומכיוון שיש אלטרנטיבות להיות יהודי דתי - שחלקם הגדול אם לא רובם של יוצאי המגזר בוחרים להמשיך להיות דתיים - אז למה להם להישאר? בפרט שאא כבר להסתיר מידע, והם מבינים שהדת החרדית של ה'מה יגידו' וה'ספסט נישט', נשלטת על ידי גורמים אינטרסנטים צבועים שבינם לבין
אריה14.09.18
העוזבים את החרדיות בדרך כלל עוברים לקצוניות חילונית .. זורקים הכל גם את הטלית והתפילין . הם אינם מפנימים שקיימת יהדות שומרת מצוות אחרת .הרי כך הם למדו.
משה14.09.18
3
היום הכל רואים שומעים מכל מקום על כל מקום על כל דבר שקורה או עובר באיזה מקום בארץ . וגם אם יכתבו מודעות כל היום על המכשירים ה טמאים. חלק ענק מהציבור כבר שם . רק להסתכל בפיסבוק כמה וכמה חרדים כבר יש שם .למרות שבאמת אין הרבה מה לעשות שם . חיבים להדריך את הציבור כיצד להשתמש נכון בתכנולוגיות החדשות . א
ברוך14.09.18
2
לא קראתי את כל הכתבה רק את הכותרת אבל מחלוקות תמיד היה ותמיד כנראה יהיו? אז מה השתנה? אולי שעכשיו יש אינטרנט שמפרסם את מה שהיה עד היום חבוי?
יוסי14.09.18
מחלוקות היו ויהיו וקיימים בכל מקום ובכל ציבור. השאלה היא איך מתמודדים איתם, האם הציבור יכול להגיע להכרעה או שמתדרדרים לאלימות ולמלחמה
דני14.09.18
1
אישית אלא להיפך יש דוגמא שלילילת על מה רבים ?על כסף על שליטה וכל בחור ממוצע מבין את זה......
משה14.09.18
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

מדוע הכהנים בדרגה גבוהה יותר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 17.05.24

משהו לשבת

הרב אלעד גרין מקבל את פרשת 'אמור' | צפו

כיכר השבת | 16.05.24

מעשה רקם

פרשת אמור: הוורט של הגאון רבי קלמן בר

כיכר השבת | 16.05.24

שאלות בפרשה

'אמור' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 16.05.24

פרשת אמור

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: לֶאֱהֹב וּלְכַבֵּד אֶת הַזּוּלָת | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 16.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

חידה בפרשה 

חזקים בפרשת השבוע? החידה של 'כיכר השבת' לפרשת 'אמור'

כיכר השבת | 16.05.24

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אמור תשפ"ד

אריה ברונר | 16.05.24

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 16.05.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור לפרשת אמור • צפו

כיכר השבת | 15.05.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

"קדושים תהיו": לכתחילה אריבער // הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 10.05.24

"דעמירן בעלמא"

עשרת הדברות בפרשת השבוע? / עמירן דביר

עמירן דביר | 10.05.24

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי בפינה על פרשת קדושים • צפו

כיכר השבת | 09.05.24

מגדלור לחיים

פרשת קדושים עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 09.05.24
ש

הכשרה וניסיון במינימום זמן

בוער בך לתרום? זה המסלול היוקרתי של השירות אזרחי

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

וורט ב-3 שפות

חיזוק מהפרשה: הרב יונתן שוורץ בווארט על 'קדושים' • צפו

כיכר השבת | 09.05.24