כיכר השבת

האוצר לא נמצא מתחת לגשר / הרב מנחם ישראלי

לכל אחד מאיתנו יש אוצר, אוצר של יראת שמים, אוצר של "נר הוי' נשמת אדם", לא רק נר אלא שלהבת, תנור בוער. החלקיק הזה מחפש משמעות בעולם ועלינו למצוא אותו (פרשת שבוע)

הרב מנחם ישראלי | כיכר השבת | ז' בתשרי | 25.09.20
האוצר לא נמצא מתחת לגשר / הרב מנחם ישראלי
(צילום: שאטרסטוק)

כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו"

אמרו חז"ל (אבות ד,א) "איזהו עשיר השמח בחלקו" מבאר בעל התניא מיהו השמח בחלקו? הוא השמח בחלק ה' שלו, "כי חלק ה' עמו".

מהו החלק הזה? ומה ענינו?

כותב בעל התניא בספרו ספר התניא קדישא שלכל יהודי יש שתי נשמות/נפשות, נפש אחת היא הנפש הבהמית החיונית, נפש זו היא אחוזה בעניני גשמיות אוכל שתיה שינה ושאר מיני תענוג. ו"נפש השנית בישראל היא (כלשון הכתוב) חלק אלוק ממעל ממש".

החלק-הניצוץ האלוקי הזה הקיים בתוך היהודי מושך אותו כלפי מעלה אל הקב"ה, כעין מצפן שכמה שלא תסובב אותו הוא יחזור לצד צפון, כך היהודי כמה שלא יסתובב בעולם על כל "הבליו" בסוף הוא חוזר אל הקב"ה.

מספרים על אותו יהודי, ר' אייזיק מקרקוב שמו, שחלם שיש אוצר מתחת לגשר בעיר פראג, החל היהודי שם פעמיו אל אותו גשר, כשהגיע לשם החל לחפש את האוצר, תפס אותו שוטר משוטט שם והחל לחוקרו: מה מעשיך? היהודי המבוהל ענה: חלמתי שיש מתחת לגשר של פראג אוצר. השוטר התפקע מצחוק לנוכח תמימותו של היהודי וענה כשהוא ממלא פיו שחוק: ואני חלמתי שיש אוצר בבית של ר' אייזיק מקרקוב מתחת לתנור.

אכן ר' אייזיק מיהר לביתו וחפר מתחת התנור ושם מצא את האוצר המיוחל.

כלפי מה דברים אמורים?

לכל אחד מאיתנו יש אוצר, אוצר של יראת שמים, אוצר של "נר הוי' נשמת אדם", לא רק נר אלא שלהבת, תנור בוער. החלקיק הזה מחפש משמעות בעולם, המשמעות האמיתית שלו היא לפרוס כנפיים אל על, אל אבינו שבשמים.

אך אויה, פעמים האדם נופל עמוק אל תוך הבלי העולם, לפעמים הוא שקוע בחלומות שווא, הוא חולם שבפראג יש אוצר, הגחלים נחלשות לאיטן ואז מחפשים ממה להתלהב, יש יהודים שמחפשים את עצמם בכל מיני כתות ומדיטציות בהודו, יש יהודים שמחפשים את הניצוץ באוניברסיטאות ובפיתוחים טכנולוגיים ורפואיים, יש יהודים שמוצאים להט בענינים פוליטיים מדיניים, אך צריך לזכור שבסוף בסוף האוצר האמיתי נמצא בבית שלנו מתחת לתנור, פשוט צריך לחפור מתחת לתנור.

כיצד חופרים מתחת לתנור הרוחני?

כיצד מלבים את הניצוץ "נר הוי' נשמת אדם"?

על זה אומרת לנו פרשת השבוע "כִּי חֵלֶק יְהֹוָה עַמּוֹ יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ. יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר וּבְתֹהוּ יְלֵל יְשִׁמֹן יְסֹבְבֶנְהוּ יְבוֹנְנֵהוּ יִצְּרֶנְהוּ כְּאִישׁוֹן עֵינוֹ. כְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ עַל גּוֹזָלָיו יְרַחֵף יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו יִקָּחֵהוּ יִשָּׂאֵהוּ עַל אֶבְרָתוֹ. הוי' בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר".

וכך מבאר בעל התניא:

החלק הוי' הוא ניצוץ קטן ועמוק בנפש, והיכן הוא נמצא? בארץ מדבר, בתוהו, האדם שרוי בהבלי העולם והניצוץ בוער ומילל, אך זה כמו אדם המילל בישימון, מי רואה ומי שומע?

אשר על כן מוטל על האדם לחפור מתחת לתנור דהיינו לעשות מצוות ולהתבונן במהותו האמיתית, היא הזהות היהודית שלו.

ככתוב "יסובבנהו" במצוות. (רש"י) "יבוננהו" יתבונן האדם מה יש לו ביד, בלב, בבית מתחת לתנור, ויפסיק לרעות בשדות זרים, "יצרנהו כאישון עינו" האדם ישמור על החלק הזה כבבת עינו.

כאשר האדם יבחין בניצוץ אלוקי אשר בקרבו הוא יתעורר ברחמים "כנשר יעיר קינו" רש"י מציין על אתר שהנשר הוא רחמני המרחם על ילדיו, הוא סוחב אותם על כתפיו ומעיר אותם בעדינות. כך היהודי צריך להתבונן כיצד ה' נשא אותנו על כתפו במשך כל שנות הגלות, וכתוצאה מהתבוננות זו הוא מתעורר, הוא יתעורר ברחמים לרחם על הניצוץ האלוקי שלו השבוי בהבלי העולם.

ומכאן יחליט האדם ללכת רק בעקבותיו של הקב"ה "ה' בדד ינחנו ואין עמו א-ל נכר".

נמצאים אנו לקראת "שבת (ת)שובה" בה נקרא פרשת האזינו, אומר הרבי מליובאוויטש ששבת זו היא נעלית מראש השנה ויום הכיפורים.

ראש השנה ויום הכיפורים הם שני שיאים:

ראש השנה הוא יום המלכת הקב"ה - זה השיא בעבודת בני ישראל לתקוע בשופר ולהמליך את הקב"ה על כל העולם. מזה נמשך ההחלטה אצל הקב"ה למחול ולסלוח על כל החטאים - זה השיא של התגלות אהבת ה' עלינו.

"שבת (ת)שובה" נמצא בתווך, הוא מקבל את כל האורות של ראש השנה מחד, ומשפיע את כל האור לקראת יום הכיפורים הבא עלינו לטובה מאידך.

ננצל שבת זו לחפור עמוק עמוק מתחת לתנור האלוקי שבקרבנו, עדי יקויים בנו "ממעמקים קראתיך הוי'".

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 08:41

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשייה

הרב נפתלי וסרמן על פרשת מצורע • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשה במרוקאית

פרשת מצורע • הרב מיכאל שושן עם וורט במרוקאית ובעברית

כיכר השבת | 18.04.24

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'מצורע' • צפו 

כיכר השבת | 18.04.24
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי בפינה על פרשת מצורע ושבת הגדול • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

שאלות בפרשה

'מצורע' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

פרשת מצורע

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: לִשְׁמֹר אֶת הַפֶּה וְהַלָּשׁוֹן | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 18.04.24

שבת שלום

זמני כניסת ויציאת השבת ברחבי הארץ | פרשת מצורע - 20.04.2024 

כיכר השבת | 18.04.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

פרשת השבוע

שבת הגדול, פרשת מצורע, מרור והקשר למלחמה והחטופים

כיכר השבת | 18.04.24

המיוחדות הרוחנית ששמורה רק ליהודים / עמירן דביר

עמירן דביר | 12.04.24