כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

תפסיקו להחזיר בתשובה בחוץ, תעבדו בבית

החניה מלאה! אין מקום לעוד אנשים בחניון הציבור החרדי. צריך קודם לטפל בבעיות אלו ביסודיות, אלו הדחופות, לטפל לעומק ברמה רוחבית ויסודית יותר מכל עיסוק אחר, וכשנסיים בתוכו נפתח את שער החניה לרכבים נוספים. טורו השבועי של הרב אברהם בורודיאנסקי (פרשת השבוע)

49
הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | י"ב בחשוון | 30.10.20
ארכיון, אילוסטרציה בלבד, למצולמים אין קשר לכתבה
ארכיון, אילוסטרציה בלבד, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: ארכיון כיכר השבת, ללא קרדיט)

השבוע התפרסם דו"ח חמור המעיד על מצב בני הנוער החרדי העוזבים את סביבתם הטבעית או במילים אחרות עוזבים את הדת, רבים הזדעזעו מהנתונים, ובצדק! אך קוראי טור שבועי זה יכולים להעיד שכבר לפני חצי שנה נכתבו בבמה חשובה זו מילים נוקבות וציור תמונה כואבת על מצב הנערים/ות בציבור החרדי, ודבר לא התחדש עכשיו מעבר לנתונים היבשים והכואבים שלענ"ד אינם מדויקים ומדובר על הרבה מעבר למספרים המוצגים שם.

רבים דנים בשאלה מה יהיה? מה הקורונה עשתה לנו? איך כל כך הרבה תלמידים נושרים מעולם הישיבות או בשמה המתאים לפרשיות אלו "מתיבת הנח" של הדור, כפי שהגדירו אותה במקומות שונים.

האמת שקטונתי לנתח את המצב וכבר נתבשרתי השבוע שחכמים וגדולים ממני הוציאו ספר נפלא שמנתח את הסוגיה הזו בשם: "הרימותי בחור- דיון פתוח ומעמיק בעולמו של בחור" טרם חזיתי בעיני בספר אבל חזקה על מחברו שמוציא דברים טובים תחת ידו וגם ציטוטים שהגיעו אלי העידו שהרוב הנושבת שם היא רוח טובה.

אבל באופן כללי בתוך כל הדיון הזה ישנה משוואה נעלמת שיוצרת תרגיל קשה בהבנת החיים, המשוואה הנעלמת היא אחריותם של ראשי הישיבות ומנהלי המוסדות כלפי התלמידים שעוזבים ונעזבים מהיכלי התורה, האם על אמת זו גדלנו שבעת צרה ינשרו אלפים מעולם הישיבות ושום הוראה או פעולה גרנדיוזית שכולם ידעו ממנה לא תתבצע ע"מ למנוע מצב זה?

קל יותר להתעלם מנתונים אלו ולהאשים את הקורונה במצב, וכבר אמרו דורשי קורונה, שקורונה היא מילת קסם שניתן לצרפה לכל תשובה לשאלה בכל עניין ולתלות את המציאות בקורונה החל במתכון לעוגות וכלה בציפורן חודרנית, הקורונה נתפס על הכל.

אני מודע לכך שרבים מקוראי שורות אלו יגיבו במושכל ראשון: מה אתה ומי אתה שתטפל בראשי הישיבות, והם צודקים כי אני באמת לא בא לטפל בהם גם כי אין לי כלים וגם כי קטונתי, אבל יחד עם זאת לא ניתן להתעלם מהמצב הנוראי בו אנו נמצאים, להמשיך להתפלל לבורא עולם על שאיפה לשגרה ולגאולה ובד בבד להתעלם מאלפים של תלמידי ישיבות שנעזבו אי שם בגלל גחמות כבוד או כל מיני סיפורים של ראשי ישיבות מכובדים ככל שיהיו.

סיפר לי אבא של בחור שכזה השבוע, בנו ל(ו)מד באחת מישיבות האם של הציבור הליטאי, והודיעו לו ימים ספורים טרם חזרתו לישיבה שאין לו מקום בגלל הקורונה, ואותו אבא הלך לראש הישיבה שדאג להזכיר לו שבנו התקבל אחרי הרבה לחצים ולכן בזמני לחץ טבעי שבנו יהיו מהראשונים שיצטרכו לעזוב את הישיבה ... טבעי שכה.... סוג של טבע!

המשגיח הגאון רבי שלמה וולבה זצ"ל באחד הימים מסר ועד שלם שבו הוא עסק בסיפור שהתרחש באותם ימים בשכנות לישיבה, היה זה בנין עם דירת פנימיית בנות ובאחד הלילות היו צרחות אימה מהדירה שם, אבל האברכים הבני תורה לא חשו לעזרת הבנות, ובדיעבד התברר שהיה שם פורץ מסוכן, המשגיח זעק בבכי: אותם שחושבים שהם אברכים "הם אינם בני תורה כלל" וסמך את דבריו על סיפור מקלם על גוי שמת והסבא זעק על מי שלא נזדעזע מזה שאיננו אדם.

מי שגר בבנין אחד עם בית שיש שם זעקות והוא רק מציץ מהווילון וממשיך לישון הוא לא בן תורה! מי שרואה רק את עצמו ולא מביט אל סביבתו ובאחריות אל הסביבה ספק אם הוא בן אדם כי בן תורה הוא ודאי לא,

בזמן שכזה בתקופה שכזו היו צריכים להקים קול זעקה שתפקח על המתרחש בהיכלי הישיבות וכל תלמיד שעוזב או נעזב ראשי הישיבות יצטרכו להסביר את זה בפני בית דין הגדול כדניים בדיני נפשות, בתים נהרסים, משפחות קרועות, ואין איש שם על ליבו, ומה שכן עשו זה פלסטר על פיגוע.

הצעה לי לכל העסקנים וארגוני החוזרים בתשובה במקום לעסוק בקירוב של עוד חוזרים בתשובה שאחר כך יזרקו את בניהם מהישיבות כי הם התקבלו בפרוטקציות, בואו ותתעסקו באלו שכבר בתוכו, עזבו את כל העיסוקים האחרים, החניה מלאה!!!! אין מקום לעוד אנשים בחניון הציבור החרדי!! צריך קודם לטפל בבעיות אלו ביסודיות, אלו הדחופות, לטפל לעומק ברמה רוחבית ויסודית יותר מכל עיסוק אחר, וכשנסיים בתוכו נפתח את שער החניה לרכבים נוספים!!

ומעל שורות אלו אני כותב את הדברים הבאים למען יעמדו לעד ויאמרו שהדברים לא דוברו- עוד לא הזכרנו את נושא גיוס אותם התלמידים לצה"ל מדובר באלפים רבים, או אז בטוחני שכאשר צה"ל ישלח צווי גיוס לאותם שלא לומדים בשום מסגרת או מסגרת רצינית, אז כולם ייזכרו לצאת לרחובה של עיר ולזעוק על גיוס השמד של החרדים.

עסקנינו היקרים אינני יודע אם אתם מכוונים את המצב לשם בכדי שעשייתכם תוכר, אבל זכרו זה יגיע! אף אחד לא יוכל להגיד קורונה! זה יהיה מצב מורכב, רוצו עכשיו לבתי גדולי ישראל דברו איתם ישירות ללא חתולי החצרות, זעקו בפניהם את הזעקה האמתית דברו על אותם ראשי הישיבות שבגלל גחמת כבוד וכעס זורקים בעידן זה תלמידים אל רחובה של עיר וים, צרו קשר עם הגורמים הרלוונטיים בצה"ל שלא תאלצו לספר לנו אחר כך שצה"ל מחפש את החרדים ויצטרכו לעשות הפגנה גדולה... בידכם למנוע את הדבר כאן ועכשיו, אתם ולא אחרים!!

הביאו אל בתי גדולי ישראל את עסקני ופעילי הנוער, שיספרו להם על הסמים, ואל עולם הפשע שטובי בחורי הישיבות מתדרדרים לשם! ואנו פוגשים אותם רואים ודומעים, דומעים בגללם ודומעים כי אין איש שם אל ליבו את המצב האמתי, דומעים כי חזקה על זעקתנו שיועילו כמו שקף פנים לקורונה.

בפרשה זו בהם על פי חז"ל עוברים מאלפים שנות תהו לאלפים שנות תורה צריך לעשות את הכל כדי שעד שנגיע לאלפים שנות גאולה לא יהיה עוד שנות תהו! ובהערות בביאור על התורה תמימה ביאר יסוד שעד שאברהם לא התעסק בנפשות ועשה את הנפש בחרן העולם היה נקרא עולם תהו, אבל מהרגע שאברהם עשה את הנפש עברו לשנות תורה וגאולה, כל עוד שלא עושים נפשות וזונחים אותם העיסוק או בבהמות ובתהו.

תורה תמימה הערות בראשית פרק יב הערה י

ומ"ש שני אלפים תהו, אין הכונה תהו ממש, דזה אי אפשר, שהרי אחרי דב' אלפים השניים מתחילים מימי אברהם, א"כ הלא גם עד אברהם הי' העולם מיושב, אלא הכונה דלעומת השני אלפים השניים דבהם מתחלת תקופת התורה הוי הזמן הקודם לו נחשב לתהו, דבלא תורה אין יתרון לאדם על הבהמה, ואין זה חשוב ישוב העולם כדרוש. וחשבון השני אלפים עד אברהם הוא פשוט לפי הוראת הכתובים בפרשיות הקודמות לפי חשבון שני חיי אדם הראשון והבאים אחריו, וקבלה אצל חז"ל דבעת שעשה אברהם את הנפשות [כלומר בעת שגיירם] הי' בן נ"ב שנה [ע' סד"ה ערך אברהם], ובזה נשלם חשבון השני אלפים הראשונים. וחשבון השני אלפים השניים הוא מן העת שגייר אברהם את הנפשות עד ימות המשיח שהוא עד גלות ישראל מאדמתם.

הכותב הינו ראש בית המדרש החרדי ברקאי, בחיספין

תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
41
הציבור החרדי צריך את ספרי רבי נחמן מברסלב דחוף שכולם יתחיל ללמוד אותם ולעשות ההתבודות לא יהיה כל הבעיות עם ילדים שנופלים מהדרך כולם יתחזק ומשיח יבא
יעקב 01.11.20
בדוק ומנוסה! ברסלב הוא המקום היחיד שאף אחד לא נושר, אף אחד!!!
מוישה01.11.20
40
קריאתך באה מעומק הלב וצריכה להשמע בקול גדול. במחילה מכת"ר נראה שאינך נמצא עמוק בתחום הקירוב. בעולם הקירוב ישנם רבדים רבים, קהלי יעד רבים ופעילות מגוונת. היום כמעט לא מדברים על חזרה בתשובה אלא על חיזוק הזהות היהודית. ב"ה רבים נחשפים ומחזקים את הזהות היהודית ועם הזמן מתקדמים לחזרה בתשובה שלימה. הצימאו
אבי30.10.20
39
ה'ישמור ויציל מגישה הזויה שכזו. אין סתירה בין הדברים. בשתי העבודות דרושה אהבת ישראל אמיתית בקירוב ובחינוך, אהבה ללא גבול ומידה. ולא יאמר צר לי המקום.
ללא שם30.10.20
במה כבודו עוסק? האם אתה חלק ממערך האנשים המיוחדים האלה שעוסקים בתחום? אם לא,אז חסרים אנשים בשתי המשימות,קירוב רחוקים וקירוב קרובים.
חיים31.10.20

הצגת כל התגובות

38
למה שאחשוב שלמטושטשים יש קשר לכתבה...
חח30.10.20
37
הבעיה היא הדדית. חלק גדול של הנוער הנושר, מקורו ממשפחות בעלי תשובה. זה בעצם יוצר סוג של דלת מסתובבת, כאשר חילוני אחד חוזר בתשובה, ומגדל 10 ילדים שיחזרו להיות חילונים... יש לכך סיבות רבות, חלקן תלויות במשפחות, אבל חלקן תלויות בציבור החרדי וביכולת והרצון שלו לקבל לתוכו את החוזרים בתשובה. כל עוד שארגונ
איש יהודי 30.10.20
36
כל הנושא של נשירה אומרת דרשני!! באיזה חברה יש כזה עניין לרדת מהפסים?! וממה נפשך מי הם אלו ילדים? אלו שלא מתאימים לכתחילה למסגרות האלו ומגלים את זה רק כשאין מסגרת (קורונה)! הרי חנוך לנער על פי דרכו למה שלא נשים לב שעה אחת קודם ולבדוק טוב טוב האם הילד מתאים באמת!! ואם הם באמת מתאמים לא עליהם תלונו
שלום30.10.20
35
ר אברהם .אתה ממש כמו אברהם אבינו כולם במקום אחד ואתה בצד השני .אשריך ואשרי חלקך .והלוואי שהזעקה מכאן תשמע אי שם ..ואני מוסיף לא דווקא לגבי הבחורים .יש המון בנות ישראל שנשרו .אנא שימו לב .לא ידנו שפכו את הדם הזה .זה על אלו שאחראים על הציבור ולא רק בבחירות.וכשצריך תרומות.
קובי30.10.20
34
יש שם כאן משפטים שמתאימים רק ללטאי שדואג רק לעצמו
ללא שם30.10.20
33
למה להפסיק? חלילה להפסיק כמובן שיש להשקיע יותר משאבים בחיזוק המחנה מכיוון שיש הרבה בעיות מבית וכמות הנושרים מאוד גדולה זה מכיוון שלא עוסקים מספיק ביראת שמים עוסקים יותר בפלפול ובייחוס משפחתי איזה כובע יותר כדי לקנות כיפה עם סרט בלי סרט פראק או לא ספרדי אשכנזי ליטאי חסידי וכוווווו , לא עוסקים באהבת י
סיני30.10.20
א . צריך להקים אירגון שמי שמסלק בחור מהישיבה אין לו יותר כסף מתורמים ותקציבים זה השיטה היחידה למנוע מהראשי ישיבות למינהם שהרבה מהם רשעים גמורים במלא מובן המילה. ב. להקים אירגון מהורים שיש להם ילדים כאלה שכל אחד יהיה חלק מהירגון ויתמוך אחד בשני . ובעה הקדבה יחזיר בתשובה את הראשי ישיבות וחלק מאלה שנקר
פנחס30.10.20
32
חברה מסחרית שסובלת מעזיבת לקוחות וחושבת לתקן רק את המענה הטלפוני תקרוס מהר מאוד!!! אם אין לך מה למכור, שירות לקוחות אינו רלוונטי!!!!!
מוישה01.11.20
31
הנשירה בציבור החרדי הוא פי 3 מהציבור החילוני
331.10.20
30
אני ברוך השם בקשר נפלא עם סטודנטים דרך כמה אירגוני קירוב ואני מכיר להם את הקב"ה ואת האמת ומתיקות של התורה !!!! לא הבנתי מה בדיוק אתה רוצה ??? שאני יפסיק עם זה ושאני יעבוד עם נוער נושר ? - זו כוונתך ? אנא ממך במקום רק לכתוב טורים תקום ותעשה את זה ובהקשר אלי - אני מכיר את כוחותיי ואני יודע שחינ
מחזיר בתשובה 30.10.20
לר להפסיק אסל לא לחשוב שאם הילד גדל בבית דתי אז שם לא צריך לקרב.
רחל30.10.20
29
הכותב לא מתכוון להספיק להחזיר בושובה וכו .כוונתו שידאגו קודם לעניי עירך ובני ביתך קודמים ..
קובי30.10.20
שיתכבד לעשות זאת בעצמו
דני30.10.20
28
לדעתי אסור לסגור החניה, היא תמיד תמיד חייבת להיות פתוחה, כי זה לא האמת חניה אלא עם ה'. השאלה היא איפה להשקיע הכוחות, ובזה יש נקודה שצודקת, אמנם גם תלוי באישיות ועוד דברים כי יש שמצליחים בקירוב במיוחד ובתוך הציבור החרדי לא ברור שיעשו עבודה טובה ומצליחה.
אני30.10.20
27
האמירה "קשוט עצמך ואח"כ קשוט אחרים" - נכונה לגבי כולם. וגם לא רבנים ולא עסקנים פטורים ממנה. מכאן יוצא, שאם יהודי (ולו זה יהיה הרב הגדול בעולם) רואה מסביבו "נושרים" בכמות זו או אחרת, צריך הוא לפשפש בעצמו ולבדוק מה לא בסדר בו, שכן אם הכל היה מושלם בו, ה' לא היה מראה לו את כל אותם "מפגעים" (נקדו איך שת
אפרת05.11.20
26
אתה תגיד לי מה לעשות ???? "תפסיקו להחזיר בתשובה" !!!!! אין לי היכרות עם כותב הטור אך לדעתי מעולם הוא לא עסק בהחזרה בתשובה
חוזר בתשובה 30.10.20
25
תשמעו סיפור רע . בני למד בישיבה ספרדית סגנון ליטאי. כמובן שמקשים על הבחורים אבל בה גדל הנער עם זקן ויראת שמיים. יו אחד הוא פגש את הבן של ראש הישיבה שהיה גם מלמד וכשראה את בני אמא : לא האמנתי שתצא ככה צדיק . אין למלמדים אמון בסיסי בילד ...רוב המחנכים לא ראויים לחנך
אמא30.10.20
24
שאלה - האם הכותב הוא בנו או נכדו של הרב אפרים בורודיאנסקי זצ"ל, שהיה ר"מ בישיבת הישוב החדש ?. שבת שלום.
חנניה וינברגר30.10.20
23
מי אמר שדמם (הרוחני) של בני הישיבות סמוק יותר מדמם של בעלי תשובה פוטנציאליים (רובם מסורתיים) ? למה "להפסיק" להשקיע בהחזרה בתשובה אם אפשר לפעול ב2 ראשים? אם הישיבות לא מקבלות בנים של בעלי תשובה, ניתן להקים מןסדות נוספים בעלי רמה לא פחותה מהם!
יוסי30.10.20
22
הבעיה שבחור שעזב לא בדיוק יחזור לא עושים טעות פעמיים אין מה לחפש במקום שעסקנים שאין להם מוסג בחינוך ינהלו אותך
יניב 30.10.20
21
התשובה בפיך ממש . אם הנשירה כ"כ גדולה כנראה שהבסיס רקוב מיסודו ! קשה לשמור על סדרים בישיבה , כנ"ל לחץ לימודי , כנ"ל לחץ מהצוות שלא בוחל בכלום , הצקות ללא הרף , ירידה לחיי הבחורים , והמפחיד ביותר הוא שהבחורים עם ראש חריף וקולטים שהצוות מדבר מהשפה ולחוץ , אין תוכו כברו ! יש פעמים שהצוות כולל הר"י מג
אריק30.10.20
20
מישיבה ליטאית קשה הרגשתי שאני עומד ליפול ..מספר חברים שלי ממש התדרדרו רק מבחוץ היו נראים בחורי ישיבה. לא יכולתי לסבול את השקר הזה ..עברתי לישיבת חב"ד ההתאקלמות לא היתה קלה כי זה ממש לא מה שהורגלנו. ראש הישיבה חבר שלך אין שום גאווה וכבוד . הכל בפשטות אבל המון אמת. הלימוד מעמיק והמון שמחה ואהבה. מי שמ
יענקי30.10.20
כמוני כמוך עשיתי בדיוק אותה דרך !!!אבל דע לך אחי הנשירה לא פוסחת מאף אחד
דוד30.10.20
19
הקירוב רחוקים יקרב גם את הקרובים ואפילו את ראשי הישיבות המרחיקים קרובים ורחוקים
קירוב30.10.20
18
חזק ונכון
יוסי30.10.20
החזרה בתשובה מבחוץ והחזרת נושרים, לא מי שמתאים לזה מתאים לזה וכן להיפך, לכן הכתבה מיותרת מהבחינה הזאת. והיא אפילו קצת מוזרה !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
בני30.10.20
17
עם ישראל תיהיו זכאים וחזקים ביום הדין. בקרוב המשיח מתגלה.נהיה כולנו כאחד. ואין אנו בוחרים רק הקדוש ברוך הוא ותורתו. כל יהודי חייב לבחור רק מפלגה חרדית.לא ללכת אחרי שולל.שמתחזה לנו כדתי. הרבה מושתלים במערכת החרדית.
יח.30.10.20
16
הבעיה הגדולה של המחזירים בתשובה שהם לא מספרים לחילונים מה קורה מתי שהם חוזרים בתשובה שהמוסדות החרדים לא מקבלים אותם ואת ילדיהם ושהם תמיד סוג ב והם לא ממש שיכים לעולם החרדי וכמה שהם ירצו בחיים הם לא יצליחו זה דבר אחד דבר שני אני מבין את אותם חברה שנושרים מהעולם החרדי עם משגיחים וראשי ישיבות כמו שיש ה
יניב 30.10.20
15
הרבה יותר קל לפתות חילונים קשיי יום שחווים משבר רוחני ואישי מאשר להתעמת עם נערים וצעירים שטעמו מ-״מתק התורה״ והבינו מה טעמה האמיתי.
יב09230.10.20
14
יש ארגון עולמי בחב"ד שנקרא חבד לנוער הפעול באלפי סניפים ברחבי הארץ והעולם אולי כדאי לפתוח מסגרת כזאת לציבור החרדי לנוער בסיכון
מני30.10.20
וזה גם קירוב וגם בתוך הבית.....
אורי30.10.20
13
החזרה בתשובה מבחוץ והחזרת נושרים, לא מי שמתאים לזה מתאים לזה וכן להיפך, לכן לכאורה הכתבה מיותרת מהבחינה הזאת.
2 תחומים30.10.20
12
כתבה נכונה המוכיחה שציבור החרדי מלא רוע ורשעות לא רק כלפי אחרים אלא גם כלפי עצמו. פשוט אנשים רעים חסרי לב ואמפתיה, אגואיסטים שחצנים וסנובים.
ערמוני30.10.20
11
אני מזמין את כבוד הרב בורודיאנסקי, לקרוא את מאמרו המצוין של הר נכטילר באתר צריך עיון. זה יכול לתרום להבנה שהקורונה היא רק הטריגר, אבל הבעיה היא שיטת החינוך.
אפי30.10.20
10
בתחילת כבודך אני מקווה שלסטודנטים היקרים שלך אתה יותר לעניין הכותב רומז דבר ברור והוא שהאינפלציה של החזרה בתשובה והכנסת כל צרוע וכל זב לתוככי הציבור החרדי הרסה אותו מבפנים ועשתה אותו לציבור ענק מבחינה מספרית ומלא בבעיות שונות ומשונות שלא שערום אבותינו ולכן בהחלט ניתן להפסיק להגדיל את הכמות ולנסות ול
למגיב 2630.10.20
9
כל אחד צריך למצוא פתרון לילד המיוחד שלו. אם אינו מסתדר בישיבה או לא יכולרוצה להמשיך לישיבה כולל שילמד מקצוע.להסתובב זה בטלה שמביאה לשעמום וחטא! חזקו אותו ותמכו בו שיעשה דברים טובים ולא יצטרך להפלט מהחברה!
אורה30.10.20
8
יישר כח!!! מילים כדרבנות! הבעיה לא חדשה וכפי שהדגשת בכתבה נתלים ויתלו במשענת קנה רצוץ "קורונה"! יש אמנם ראשי ישיבות ורמי"ם ומשגיחים שעבדו ועובדים מאד קשה לשמור על קשר עם תלמידיהם וגם לעיתים עם בחורים מהשכונה להחזיקם ולהחיותם,אבל לצערינו אין בהם די "להציל את העיר". זה מצטרף לנושא עתיק יומין נוסף המכו
חיים30.10.20
7
דברי אמת לאמיתה כך גם אמר הסטייפלר זצל לאחד המחזירים בתשובה הגדולים בארץ (שסיפר לי אישית) שכשמביאים אורחים הביתה צריך להכין קודם את הבית אבל מאז עברו עשרות שנים ובמחילה מכבודו אבל אם המצב נראה ככה כנראה שזה גם ישאר כי לאף אחד לא אכפת ממה שקורה באמת אלא ממה שרואים בחוץ
טל30.10.20
6
שנים אני אומרת קודם את הילדים ברחוב שלנו.
רחל30.10.20
5
שאלה להורים לבן כזה... קחו אותם ללימודי מקצוע אצל כיפות סרוגות.. מה רע בזה? עדיף שיסתובבו ברבי עקיבא וגאולה ויכשלו ויכשילו.. בצעירותינו סתם שטפו לנו את. המוח שמזרוחנעק יותר גרוע מחילוני.. ישיבה קדושה לא מתאימה לכל אחד
ראש ישיבה30.10.20
4
ממש לא נכון אסור אפילו לחשוב ככה !!! נכון שיש בעיות פנים מגזריות אבל אם אתה יכול להציל עוד יהודי שיתחיל לשמור שבת ולקיים מצוות תגיד לו תחכה חודשיים עד שאני יגמור עם הבעיות שלי? כיוון מחשבה יפה אבל מוטעה ולשיטתך לא לקרב יותר בכלל אנשים כי מילא הבנים שלהם יסבלו
החרד לשלומם של 30.10.20
3
לא עובדים את ה' עובדים את הממון וכבר נאמר לעתיד לבוא והשליכו את אלילי כספם וזהבם זה שנים רבות שעסקני הדור מנהלים את הציבור ציבור של עדר שישרתו את מטרותיהם וגם בישיבות אין עבודה על בניין האדם שיהיה חי נושא את עצמו שיכול לעבוד את כל המשברים ולגדול להיות גדולי ישראל לכן כל זעזוע קטן יכול לגרום לנשיר
אין חדש תחת השמש זה תמיד היה הכל עניין 30.10.20
2
כסף כסף כסף יהודים כמו יהודים ודתיים כמו דתיים הכל כסף כי הכסף יענה את הכל
יעקב 30.10.20
1
יש כמה שאלות פשוטות מה זה ישיבה? מה המטרה של ישיבה? למה כל אחד צריך ללכת לישיבה? מה כ"כ חשוב שלכל אם יש את המסגרת של הקהילה המוסד או הבית מדרש שהוא מחובר אליו? למה לא לפתוח ישיבה או בית מדרש שיהיה נוח לאנשים לבוא ללמוד שם? בלי לבדוק את הבנאדם עשר פעמים מי ומהו. למה לא לתת לבחורי ישיבה רק מקום לישון
ישיבה30.10.20
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

מדוע הכהנים בדרגה גבוהה יותר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 17.05.24

משהו לשבת

הרב אלעד גרין מקבל את פרשת 'אמור' | צפו

כיכר השבת | 16.05.24

מעשה רקם

פרשת אמור: הוורט של הגאון רבי קלמן בר

כיכר השבת | 16.05.24

שאלות בפרשה

'אמור' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 16.05.24

פרשת אמור

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: לֶאֱהֹב וּלְכַבֵּד אֶת הַזּוּלָת | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 16.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

חידה בפרשה 

חזקים בפרשת השבוע? החידה של 'כיכר השבת' לפרשת 'אמור'

כיכר השבת | 16.05.24

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אמור תשפ"ד

אריה ברונר | 16.05.24

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 16.05.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור לפרשת אמור • צפו

כיכר השבת | 15.05.24
ש

אלפי אנשים כבר מרוויחים

המנוי הזה שווה בממוצע 2,473 שקלים בחודש!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

"קדושים תהיו": לכתחילה אריבער // הרב מנחם ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 10.05.24

"דעמירן בעלמא"

עשרת הדברות בפרשת השבוע? / עמירן דביר

עמירן דביר | 10.05.24

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי בפינה על פרשת קדושים • צפו

כיכר השבת | 09.05.24

מגדלור לחיים

פרשת קדושים עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 09.05.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

וורט ב-3 שפות

חיזוק מהפרשה: הרב יונתן שוורץ בווארט על 'קדושים' • צפו

כיכר השבת | 09.05.24