כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

הם לא הנערים שלנו! // הרב בורודיאנסקי

"זיי זענען נישט אונדזער יינגלעך", באידיש דווקא כדי שלא יבינו למה לא מקבלים אותם למוסדותינו. הרב אברהם בורודיאנסקי בטורו השבועי 'החינוך בראי הפרשה' (יהדות)

35
הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | כ"ג בשבט | 05.02.21
אילוסטרציה מתוך "ברדק"
אילוסטרציה מתוך "ברדק" (צילום: ברדק)

נדמיין לעצמנו בוקר בהיר מטוס נוחת בשדה התעופה, יוצא ממנו אדם מבוגר שלא לומר ישיש מגולח עטוי כיפה לבנה גדולה, פוסע לאיטו על משענתו, ואחריו משפחתו הגרעינית, יודעי דבר מזהים שמדובר בדמות מוכרת מאוד בעולם, ואכן מזהים את האפיפיור בכבודו ובעצמו בנתב"ג....

מריצים לשם את ראש הממשלה המקורי והחילופי וסגנו של החילופי וכל המי ומי לקדם את פניו של האפיפיור, שיירות גדולות של רכבים יוצאים לקבל את פניו ועולים אחריו לירושלים, בכניסה לירושלים, תוך כדי הגעת השיירה ירושלימה הצליחה להבנות במה גבוהה בכניסה לעיר, הישיש מטפס עליה נעמד מולה ובקול נרגש מברך שהחיינו בשם ומלכות, ואז פותח בנאום קצר מלא עוצמה שמרעיד את העולם:

"יהודים יקרים עכשיו הבנתי איך שכל מה שקורה בעולם זה מחושב ונועד להיטיב אתכם העם היהודי, אתם בטח יודעים שאני מכיר את כל כתבי אותו האיש וגם של חבר ליצניו האחרים, אני אומר לכם פה בשערי ירושלים הקדושה שלכם, שהכל שטויות אין דומה ליהדות, אתם האמת האבסולוטית המוחלטת, ובאתי להתגייר ומעכשיו אינני פרנציסקוס אלא אברהם- לחיים יהודים לחיים, כמובן שאשמח לתת עצות התייעלות שהרי חכמה בגויים תאמין אבל זה נועד רק להתייעלות בלבד!"

במסיבת העיתונאיים האחרונה שהוא מקיים טרם כניסתו לבית הדין לשם גיור הוא נשאל מה הוא חש עכשיו יותר מאי פעם ומה היתה כוונת דבריו "עכשיו הבנתי"? ר' פרנציסקוס שיחי' משיב: ראיתי שכל מה שהתרחש בעולם בקורונה היה מדה כנגד מדה מחושבת של בורא עולם עם העם היהודי, עקבתי אחרי זה והגעתי לתובנה שאם כל הקורונה בכל העולם התרחשה רק למען היהודים, אז אני שייך לקבוצה הזו... "פרנציסקוס להכנס למליאה" נשמע קולו של מזכיר בית הדין , והוא נכנס...

אירוע זה איננו פרי דמיוני כלל וכלל, אולי התאמתי אותו נכון לשנה זו, אבל התורה כבר מלמדת אותנו על אירוע היסטורי שכזה וַיִּשְׁמַ֞ע יִתְר֨וֹ כֹהֵ֤ן מִדְיָן֙ חֹתֵ֣ן מֹשֶׁ֔ה אֵת֩ כָּל־אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה אֱלֹקים֙ לְמֹשֶׁ֔ה וּלְיִשְׂרָאֵ֖ל עַמּ֑וֹ כִּֽי־הוֹצִ֧יא ה' אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָֽיִם: וכו' (י) וַיֹּאמֶר֘ יִתְרוֹ֒ בָּר֣וּךְ ה' אֲשֶׁ֨ר הִצִּ֥יל אֶתְכֶ֛ם מִיַּ֥ד מִצְרַ֖יִם וּמִיַּ֣ד פַּרְעֹ֑ה אֲשֶׁ֤ר הִצִּיל֙ אֶת־הָעָ֔ם מִתַּ֖חַת יַד־מִצְרָֽיִם: (יא) עַתָּ֣ה יָדַ֔עְתִּי כִּֽי־גָד֥וֹל ה' מִכָּל־הָאֱלֹקים כִּ֣י בַדָּבָ֔ר אֲשֶׁ֥ר זָד֖וּ עֲלֵיהֶֽם:

רש"י על המקום מסביר לנו מה יתרו שמע, יתרו לא שמע סתם כמו כולם, רש"י מדגיש לנו שמכירו הייתי לשעבר ועכשיו ביותר, יתרו הגיע הפעם להבנה גבוהה ממה שהגיע קודם, יתרו היה אינטליגנטי של אלוהות זרה ברמה גבוה, יתרו ביקר אצל כל סוגי בכוחות המדומים בעולם, אבל הפעם משהו סוחף אותו יותר מתמיד, ומה זה? המדה כנגד מדה, שידוד מערכות הטבע באופן מכוון לפי הסבל שישראל סבלו ממצרים באופן זהה של מדה כנגד מדה בורא עולם העניש אותם, הוכיח לו ליתרו את שלטון הבורא מעבר לכל ספק, נראה לי שמשפט המפתח הוא כפי שרש"י שמביא על הפסוק "בקדרה אשר בשלו בה, נתבשלו" ואת זה יתרו הבין עכשיו יותר מאי פעם.

יש פה אמירה עוצמתית שמאפשרת לנו להבין את ההלך רוח של החיים ע"פ היהדות, ביהדות אין התרחשות שהיא סתמית, הכל מכוון באופן פרטני, לדעת הנוצרים בורא עולם משגיח על העולם ברמת המקרו, על פי היהדות גדלותו של הבורא זו ההשגחה ברמת המיקרו, אבל לא סתם השגחה, אלא מחושבת היטב, עד כדי כך שחז"ל מלמדים אותנו שאם אדם מכניס את ידו לכיס ולא מצליח למצוא את מה שחיפש בדיוק ובמקום 3 מטבעות הוא מוצא 2 מטבעות, זוהי יד ה', יש פה יסורים שנועדו לכפר על משהו,

שלמה המלך אומר בקהלת פרק י פסוק ח "חֹפֵ֥ר גּוּמָּ֖ץ בּ֣וֹ יִפּ֑וֹל וּפֹרֵ֥ץ גָּדֵ֖ר יִשְּׁכֶ֥נּוּ נָחָֽשׁ:" לפני כל הפרשנויות, מה הביאור הפשוט של דברי קהלת? מי שחופר בור ברחוב הוא יפול בו בעצמו, ומי שפורץ גדר של חבר שלו ייצא נחש מהגדר וינשוך אותו, אע"פ שיש הרבה בורות ברחוב, וישנם הרבה נחשים בעולם, אבל פה שלמה המלך מלמד אותנו את סוד היחסיות מה שאתה עושה דע לך שזה יחזור אליך! וזה מה שיתרו רואה במעשים של יציאת מצרים וקריעת ים סוף וזהו הסוד הגדול שגרם לו לעזוב הכל ולהצטרף לעם שככה לו.

בכמעט שנה האחרונה העולם כולו עובר תהליך מטורף של בירור אינסופי, אבל השאלה הפשוטה של פשטות הדברים לפני פרשנויות, למה אנחנו ע"פ תורת היחסות כפי שהבין יתרו, צריכים לשבת בבית כל כך הרבה? למה נגזר עלינו לשים כיסוי על הפנים? למה אנשים נמצאים בבידודים? למה יש כל כך הרבה יסורים? ולמה כולם לא מתיישרים מול קו אחיד של דעה צלולה שצריך לשמור על הכללים ולא לעמוד בפני שברון הדעה וההשקפה בראות הלוויות ואירועים המוניים שנעתקים מאתנו מילות ההסבר?

בואו ונספר את סיפורם של נער ונערה שמעון ושרה נפלאים מבית טוב, שכל חטאם הוא שהם יוצאי עדות המזרח, או של נער ונערה מנדי ופייגי נפלאים מבית טוב שכל חטאם הוא שלא יכלו להמשיך במוסדות שהציבור החרדי התרגל לשלוח אליהם כבסרט נע, או בואו נדבר על יונתן בן ה-5 שלא התקבל לגן בקהילה כי אבא שלו הולך עם חולצה צנועה וצבעונית, וכך על זה הדרך.... ואותם, שמעון ושרה, מנדי ופייגי ומוישי, ועוד עשרות אלפים, יושבים בדד, אין איש "מהמיינסטרים" שם על ליבו כראוי את צערם וכאבם ומביא לסיום תופעה זו באופן נחרץ, ולא רק זו אלא גם מצאו להם שם מדהים להעניק לאותם נערים/ות "נוער נושר" ובכך פטרו את עצמם מצפונית להיות קשורים אליהם ולדאוג להם, או חרדים חדשים, או "הולך עם חולצות צבעוניות" (השבוע בקריאת עשרת הדיברות אחפש דיברה זו).

אפשר להתווכח ולהגיב "פח השמן הטהור" – "תיבת נח"- ועוד ועוד, אבל שאלה קטנה לי? למה יש בידוד עכשיו בעולם? האם לא כנגד הבידוד שאנו גזרנו על עשרות אלפי נערים/ות? למה נגזר על כולנו להסתיר את הפנים שלנו? האם לא בגלל ההסתר פנים שלנו מאותם נערים/ות ובני משפחותיהם? למה יש כל כך הרבה יסורים דמעות ובכי בעולם? האם לא מדה כנגד מדה של הורים ומשפחות שבורות ומרוסקות שקול בכיים אינו נשמע באוזננו? מדוע יש בעולם קבוצות שפוגעות בשמנו הטוב? האם לא בגלל שלא קיבלנו תלמידים ולא דאגנו להם כי זה פוגע "בשמנו הטוב"?

לא מספיק להתנצל באופן חד פעמי בפני נער שנפגע, לא מספיק למצוא פתרונות זמניים לאותם נערים/ות מקסימים/ות שבחרו בדרך שונה, צריך להוביל תהליכים פנימיים כנים של יכולת הכלה, בנייה, והכוונה עבורם, לחבק אותם חזק, שירגישו חלק מכולם, שירגישו נאהבים, להתאים להם את המסלול שלהם בדרכם, להיות שם עבורם לחלוטין, לא לסובב להם ראשים ולהגיד " זיי זענען נישט אונדזער יינגלעך", באידיש דווקא כדי שהם לא יבינו.

אומר יתרו אתם יודעים למה אני בחרתי בבורא עולם ובעם היהודי יותר מכל אלהים אחרים- כי בַדָּבָ֔ר אֲשֶׁ֥ר זָד֖וּ עֲלֵיהֶֽם: או במילים אחרות של רש"י בקדה אשר שבישלו בה, נתבשלו! אפשר להמשיך להתעלם, אפשר להמשיך להאשים את כל העולם, אבל כל עוד שלא נבין את סוד היחסיות של בורא עולם נמשיך להתבשל בקדירה שבישלנו בה, כואב? בידנו הדבר!

הכותב הינו ראש ישיבת ברקאי חיספין

תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
לא נכון מאמר נוטף שנאה. אנחנו צריכים לשמר על המסגרת,היינו רוצים לקבל,אבל כציבור שסגור בתוך עצמו אנחנו מחויבים לשמר על עצמנו,וככה שומרים. דרכים אחרות נוסו וזו הדרך היחידה.
דוד06.02.21
29
כל הכבוד! סוף סוף קול שפוי!!
105.02.21
28
כתיבה יפה, ומסר נכון
מ05.02.21

הצגת כל התגובות

27
כל המושג תיבת נח בשקר יסודו תיבת נח הייתה לתקופה של פחות משנה זה לא דרך חיים לכל הזמן הקדוש ברוך הוא אמר לנח צא מן התיבה ולגופו של עניין ילד יהודי וילדה יהודייה אינם דינוזארים [לפי הדעה שהדינזאורים הוכחדו במבול] שמעתי פעם פתגם ארסים מהפושעים שלא רוצים לקבל ילדים או שזורקים כי תפוח אחד מרקיב את כל הא
ג'פרי 05.02.21
26
החרדים אוהבים לצווח על כל מי שמדגדג אותם "נאצים". אבל יש רק חברה אחת בעולם שמנציחה את האפליות, הסלקציות והגזענות על בסיס המראה ה"ארי" - החברה החרדית אשכנזית. ואמרו כבר חכמנו "כל הפוסל במומו פוסל", וזאת האמת. בנאצים יש להלחם כמו בנאצים...
נאצים?05.02.21
25
המנטליות הגלותית החרדית היא שבטית. כלל ישראל זה משהו שכתוב בספרים אבל אין להם הבנה בזה. האחריות שלהם על עם ישראל היא אפס, רבים צרי מוחין חרדים שבטוחים שמי שלא חרדי אינו יהודי. האנוכיות שלהם מתחילה להתפוצץ להם בפרצוף. אגב חרדים זה מועדון חברתי ולא יותר מזה. חיצוניות, שואו, שופוני. אין הרבה קשר לעבודת
החרדים שבטיים05.02.21
חזק כל מילה בסלע
אודי05.02.21
24
ואני אוסיף על דבריו של צחי בתגובה 10 שישנם הורים חרדים למהדרין. ששולחים את הילדים ללמוד אבל דורשים שהילדים ילמדו ויתחנכו לפי איך שהם מבינים. הוי אומר שאם הילד עושה בעיות אז הם לא יסכימו לשמוע על איבחונים וכד' והם ילמדו את המערכת איך צריך לטפל בילד. פלא שאח"כ יש נושרים??? הפסקנו להאשים את עצמנו.
יהודי פשוט מאד05.02.21
23
ואווווו ניכרים דברי חכמה ולשאמרו שדי לשקרים זה תלוי גם איפה אתה גר וגם לאיזה יחוס אל תשכחו ואם אלה שהם אקדמאים ואותם מקבלים למוסדות זה פשע כי יש משפחות שהם שומרים מספיק על גדרי המגזר ההחרדי ואותם דווקא לא מקבלים כי חטאם הוא בני עדות המזרח או לא בני קהילה וכו''
ל05.02.21
22
לכל מוסד צביון משלו.. זה ממש לא עבירה. וזה ממש טבעי. צריך להקים מוסדות לסוגי אוכלוסיות שלא מקמים לעצמם.
א 05.02.21
21
מילים כדורבנות אמת לאמיתה
אייל05.02.21
20
אומר הכותב - אין קהילתיות, אין מסגרת, אין צורה, איש הישר בעיניו יעשה. זה שזה הורס לציבור החרדי הרגיל את החינוך, זה שזה מפורר את הלכידות המחייבת, לא מעניינת את ר' בורודיאנסקי הצעיר. להכיל ולחבק פומבית כל קלקול ודרדור, כל סטייה והתפרקות, היא טעות איומה. הדרך הנכונה היא, להדק את המסגרת, לבצר את הח
מי שמך?05.02.21
19
די לשקרים! אני ורעיתי אקדמאיים. לא מנע מילדי להתקבל לכל מוסד בו חפצנו (והכוונה למוסדות הטובים ביותר!). מי שלא מתקבל מוטב שיעמוד מול המראה וישאל את עצמו למה.... צבועים, העושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס, נמאסתם!
מהנדס חרדי05.02.21
יש לך כנראה הרבה כסף, (גם אם עוד לא תרמת)
נתי05.02.21
מהנדס ? אקדמאי ? הרבה כסף ? אכן הבן שלך בפנים !!!! אני בעל תשובה שהייתי מהנדס והיה יכול להיות לי הרבה כסף 2 ילדים וכלב ובחרתי בחיי תורה .. אבל לך תחתן ככה בת עם בן תורה כשאין לך מיליונים בבנק !!!!
בעל תשובה 05.02.21
18
לפי דברך ...בשל התחלואה ומיקרי המוות הרבים במיגזר החרדי אז היהדות החרדית היא שקר.... כמובן שזה טעות לשפוט כך .הסיבה לכך היא שחרדים רבים זילזלו במגפה והתוצאה קשורה רק להתנהגות המזלזלים. ושלמה המלך צדק כי המזלזל לא רק שפגע בעצמו אלא גם ביקרים לו.שלא לדבר על המחיר שישלם כאשר יעזוב לעולם הבא.
אבא05.02.21
אבא יקר תקרא שנית ואל תסיק מסקנות מדבריו לפי איך שבא לך לעקם את הדברים ...הוא לא אמר שהיהדות החרדית היא שקר אלא שמסמנים מהשמים ליהדות החרדית שיש לה דברים שהיא טעונה שיפור בהם.. ונקווה שאכן נתקן את עצמינו יותר בכל הדברים האלה כדי שנהיה מוכנים לגאולה השלימה שתבוא בזכות אהבת חינם
בן ..05.02.21
17
מאמר נפלא! כל הכבוד
ברוך צ. בית שמש05.02.21
16
מעניין שהצבור החרדי הוכה ומוכה בצורה הכי קשה בקורונה. לא שמענו חשבון נפש אמיתי למה עשה לנו ה' ככה. הרי זו התגובה הכי מתבקשת והכי יהודית, ושקט! דממה! במקום זה שמענו האשמות על מגורים צפופים, החילונים אשמים וכו' וכו'. הפכנו לגויים או מה??!
מעניין05.02.21
15
צודק במאה אחוז רק חבל שהחברה החרדית תמשיך עם הסטיגמות וזה לא יעלם לעולם משהו אצלנו רקוב מהשורש
מזמשנה05.02.21
14
כן, זה נורא נחמד לבקר, אבל לצערי אתה לא מציע דרך יותר טובה. ישנם משפחות שמבחינה דתית הם אי שם, קצת רחוק. אבל נח להם שילדיהם יחונכו במוסדות חרדים, לא שהם ישקיעו בחינוך ויתאימו את עצמם למוסדות של ילדיהם, אלא הילדים מקבלים חינוך א א, ואז ההורה מתחיל להעביר ביקורת, למה ככה ולמה ככה. כאדם שגר באיזור כזה,
צחי05.02.21
13
הרבה זמן אני מחפש מאמר על זה יבוא מישהו נכבד . מקווה שהדברים יפלו על אוזן שומעת .. אה ודרך אגב זו כנראה הסיבה לשנאת חינם ביננו החרדים לא חילונים ..
דני05.02.21
12
אשריך דברים כדרובנות. ניכרת אהבת ישראל שבך
שלמה 05.02.21
11
אבל הוא גם יודע צפונות שמים??? בשל מה הגיע הסער הזה
טור יפה מאוד05.02.21
אם שמעת על המושג שמהשמים מענישים מידה כנגד מידה אז תבין יותר טוב את דבריו ...דהיינו למשל אנחנו הסתרנו את פנינו מהנערים האלו ולכן אנו צריכים ללבוש מסכות כדי להסתיר את פנינו .. קפיש ??
אפרים05.02.21
10
ר אברהם חזק וברוך .כמו תמיד מענין.אך תסכים לי לחלוק לא תמיד זה בגלל החולצה והשם אלא מעבר לזה הפתיחות יתר וכד .מציע פשוט מאוד לא לחפש להידחף למקומות אחרים פשוט להקים לבד מקומות ויש מה להעניק
קובי05.02.21
9
יישר כוח
משה 05.02.21
8
וואוו מרגש!! מאחד מאוד. תודה רבה
שי06.02.21
7
כמה משמח לראות שיש חולקים עליך ומזלזלים בדעתך כי זה הסימן שדבריך הם אמת ושהם חיים בשקר אבל גם להם יש תקנה כי אם יתרו שמע ובא בוודאי גם הם יכולים ובמיוחד שמדובר בהצלת היהדות כולה.
אמת 05.02.21
6
למה שלא נלמד מחסידי חב״ד איך צריך להתייחס לכל אחד גם לשונה ממך? הם מקבלים בתוכם כל יהודי ישנם אלפי ספרדים שנמנים על חסידי חב״ד במוסדותיהם בין שלוחיהם ורבניהם והם מקבלים את כל יהודי באהבה באמת, למה שלא נלמד מהם ונעשה כמו שהם עושים? למה שלא נלמד מהרבי מלובביץ שראה בכל יהודי נשמה שהיא חלק מה׳ ולא ראה א
חיים סורוצקין05.02.21
5
לומר שכל ה'חטא' זה חולצה צבעונית, זה ממש ראש קטן. כמו לומר שכל חטאו של האב שלא קבלו את בניו למוסד חרדי זה סוג הבד הסרוג של הכיפה... הבגדים מגדירים את האדם וזה שהאב מתעקש ללכת עם צבעוני למרות שהוא יודע ששחור לבן יפתור לו את הבעיה, רק מראה שזה לא עניין של טעם אסתטי אלא על עיקרון, רצונו להתבדל מהציב
ש.05.02.21
4
בני ברקית
אהבת ישראל ספוגה בדמו כיאה לבן הרבנית בו05.02.21
3
נפלא מאוד זה קורה זמן קצר אחרי שמפטרים מורים ומורות ומפצלים ישיבות ומתעללים בילדים קטנים וזורקים בעלי תפילה ובעלי קריאה ולא נותנים עליות לכהנים לוויים וישראלים ומבזים תלמידי חכמים מובהקים רק בגלל שהם חושבים אחרת . ומה הם חושבים אותם מנודים? חו כפירה? הם פשוט שמו מראה בפני הנציגים כמה הם איבדו את הדר
יוני05.02.21
2
חזק וברוך ישר כוח!
לאה05.02.21
1
מאמר יפה ונכון...
אשכנזי05.02.21
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

הרב רפאל זר בפינה לפרשת אחרי מות • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

שאלות בפרשה

'אחרי מות' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

מגדלור לחיים

פרשת אחרי מות עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וורט ב-3 שפות

חיזוק מהפרשה: הרב יונתן שוורץ בווארט על 'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

פרשת אחרי מות

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 02.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת אחרי מות תשפ"ד

אריה ברונר | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

"דעמירן בעלמא"

מדוע חוזרת הסיפרה ארבע בליל הסדר? / עמירן דביר

עמירן דביר | 19.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת מצורע תשפ"ד

אריה ברונר | 18.04.24

מגדלור לחיים

דרשת שבת הגדול עם הרב יצחק דוד גרוסמן • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בדרשה לשבת הגדול • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ורפאל פרץ מקבלים את 'מצורע' | צפו

כיכר השבת | 18.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

וורט ב-3 שפות

חיזוק מהפרשה: הרב יונתן שוורץ בווארט על 'מצורע' • צפו

כיכר השבת | 18.04.24