כיכר השבת

כל החומרות המיוחדות לפסח

"חמץ אסור אפילו במשהו", קהילות ישראל השונות אימצו במשך השנים חומרות שונות ומיוחדות לפסח. יש אשר נמנעים מלאכול עגבניות, ויש הנמנעים מלומר את המילה "חמץ" בפסח. אז אם אתם מתארחים אצל ידידים או אם אתם סתם רוצים להחמיר לכל השיטות, כל החומרות בכתבה שלפניכם.

44
ניסים בן חיים | כיכר השבת | י"ד בניסן | 22.04.16
מגעילים קערת סדר
מגעילים קערת סדר (צילום: פלאש 90)

רבי מאיר מפרמישלאן, מגדולי האדמו"רים, הוריש לצאצאיו חומרות מיוחדות לפסח. העיקרון שעמד בבסיס החומרות הללו היה - כל מה שלא הוכשר לפסח הרי הוא בחזקת חמץ. כלי שנפל לרצפה נפסל, מצה שנפלה הרי היא חמץ גמור. אסור לגעת במאכלים ללא שטיפת ידיים קפדנית, אין לענוד טבעות, אסור לגעת בבגדים ואף לא בקירות.

מסופר על הרבי רב מאיר'ל הנ"ל, שליל סדר אחד קרא לאשתו הרבנית והבטיח לה כי אם תצליח לשמור את כל החומרות שלו למשך שנה תמימה הרי שהמשיח הגואל יופיע מיד. כל שנה ניסתה הרבנית והתאמצה לשמור את חומרותיו של הרבי אך ככישלון הידוע מראש, לא הצליחה. באה הרבנית בדמעות לבעלה האדמו"ר ואמרה לו, "מאיר'ל שוב ושוב אינני מצליחה לעמוד בחומרות שלך, האם זה ח"ו מעיד על יראת השמים שלי?" ענה לה הרבי, "הניסיונות שלך לשמור את החומרות שלי קירבו את הגאולה יותר ממה שאני וחברי מקרבים בלימוד התורה והחסידות".

אז אם אתם משתוקקים לקרב את הגאולה ולהחמיר לפי כל השיטות והדעות, קיבצנו להלן, תחת קורת כתבה אחת את כל החומרות והאיסרים ככל שידינו יד קהה מגעת, הרי שלכם לפניכם.

דגים

בחסידות ויז'ניץ לא אוכלים דגים עקב מעשה שהיה, שפתחה הרבנית בטנו של דג שמן, ומצאה חתיכת חלה של שבת שלא התאפק אותו הדג ואכלה לתאבון בעיצומו של מועד. מאז אותו מקרה הרחיק הרב'ה משלוחנו הטהור כל דג באשר הוא, ואחריו נמשכו קהילת קודשו.

חשוב לציין כי בהונגריה באופן כללי נמנעו מלאכול דגים, כי משווקי הדגים היו מניחים חתיכות לחם טבולות במים על זימי הדגים בכדי לשמרם.

קטניות:

מנהגי הקטניות שונים הם מעדה לעדה. האשכנזים נוהגים שלא לאכול קטניות כלל (ההגדרה של קטניות היא: כל דבר שזורעים את הדבר עצמו ואין לו גרעין. למשל, אפונה זורעים את גרגר האפונה עצמו בכדי להצמיח שיח אפונה חדש).

ביהדות צפון אפריקה רבו המנהגים, אך המנהג של הזרם המרכזי הוא לאכול קטניות ירוקות, אך מחומוס ששמו מזכיר חמץ (בפרט אם תהגו את הצד"י רפויה) נמנעים כל ימי הפסח.

עדות המזרח נהגו לאכול קטניות בלא הפרש בין קטניה לקטניה. לפי פסיקת הרב עובדיה יוסף, גם מרוקאי שנהגו הוריו שלא לאכול קטניות, מיד לאחר שהתחתן יכול לשנות ממנהגו ללא צרוך בהתרת נדרים.

ביעור חמץ:

מחמירים לבער את החמץ גם בדיבור - שלא לומר את המילה "חמץ" כל ימי הפסח, ויש שהחמירו ביתר שאת שלא לומר גם את המילה "לחם" שהוא תולדה של המילה החמורה "חמץ".

שרויה:

החשש: שמא נשאר במצה גרגיר קמח שלא נאפה וכאשר יבוא במגע עם מים יחמיץ. חשש זה גורם לאנשים רבים (בפרט חסידים) שלא לאכול מצה שרויה - שבאה במגע עם מים. עם נוזלים אחרים מותר שתבוא המצה מכיוון שאינם מחמיצים את המצה.

גם על חומרה זו נוספו חומרות על גבי חומרות, ויש שאוכלים את המצה רק מתוך ניילון שלא ייפול משהו ממנה על השולחן ויחמיץ. למרות שבמגע עם שאר נוזלים אין חשש שמא תחמיץ המצה יש שנוהגים למנוע מגע בין המצה לכל נוזל באשר הוא.

בחוץ לארץ רווח מנהג בקרב חסידי חב"ד שביום האחרון של פסח אוכלים מצה שרויה. זאת למרות שכל החג מצה שרויה היא בבחינת חמץ.

מה נשתנה יומא אחרינא מכל שישה? הרבי מחב"ד זצ"ל שנדרש לשאלה זו אמר בדרשה משנת תשמ"ד, שהטעם לאכילת שרויה ביום האחרון של פסח נובע מכך שהיום האחרון של פסח הוא יום הנקשר לגאולה (ההפטרה מדברת על אחרית הימים) לכן ביום כזה לא יאונה לנו כל רע ואפילו יתערב הקמח במים לא יחמיץ. ודוק.

מזון לחיות מחמד:

לחיות מותר, כמובן, לאכול חמץ בפסח, אך לנו אסור להאכיל אותם חמץ. לכן יש מחמירים ובודקים את מזון החיות והבהמות, מה מקורו? האם מעורבים שם חתיכות פת? וכן על זה הדרך.

מים:

רבים נוהגים לאגור כמויות ניכרות של מים לפני הפסח למשך כל ימי החג. מקור מנהג זה אינו ידוע, אך כדאי לציין, כדי להרגיע את החוששים, שסיירת מים מטעם המועצה הדתית טבריה עוברת בחופי הכינרת סמוך לחג הפסח, כדי למנוע זריקת חמץ אל מי האגם.

אך נודה על האמת, כל עניין ההחמרה במים תמוה מעיקרו, מכיוון שרוב מי הברז בישראל מקורם בקידוחים תת קרקעיים, וקשה לומר כי פיסת רוגלעך חלחלה אל מי התהום.

מצת מכונה:

יש שנהגו שלא לאכול מצת מכונה. שתי טעמים לדבר: א. קשה לנקות את מכונת המצות. ב. המצות צריכות להעשות לשם מצת מצווה, ובמכונה אין הכוונה תופסת. (כמובן שיש נפק"מ בין הסיבות).

פירות וירקות:

מנהג הרווח בעיקר בקרב חסידי חב"ד לא לאכול פירות וירקות שלא ניתן לקולפם.

כל דבר שאפשר לעשות ממנו קמח יש המחמירים ונמנעים מלאכלו, למשל תפוחי אדמה (מעניין לציין כי אותם מחמירים אוכלים מצות למרות שעושים מהם קמח).

טיפול שיניים לפני הפסח:

נהגו המדקדקים שלא להיכנס לחג הפסח בלא שהיו אצל הדוקטור או אצל השיננית, שינקו את שיניהם היטב היטב מהחמץ שדבק בו. נדגיש כי למנהג יש לכל הפחות ערך בריאותי גם אם לא ערך הלכתי.

כלי הגשה:

בעניין כלי ההגשה ישנם חומרות רבות להלן חלקם:

  • לא אוכלים בכלים חד פעמים, משום "אל תיטוש תורת אימך", שהרי ברור שאימותינו לא אכלו בחד פעמי.
  • האדמו"ר מרחמסטריווקה נוהג ההפך ממש ואוכל אך ורק בכלים חד פעמיים ואינו חושש ל"אל תיטוש" מכיוון שדעתו היא שאם מהודר לעשות את המצות בכלים חד-פעמיים וודאי שמהודר לאכול בהם (כמובן גם על הכלים החד פעמיים להיות בכשרות מהודרת).
  • כלי שנפל על הרצפה לא אוכלים בו עד פסח שיבוא עלינו לטובה. רק לאחר 12 חודש מותר להשתמש בו שוב.
  • אוכלים רק בכלי זכוכית שקופים.

לא מתארחים בפסח

יש מהמחמירים הגדולים שלא מתארחים כל השנה בבתי זרים מטעמי כשרות. אל אותה קבוצת בני עלייה מצטרפים כל שנה בפסח אלפים רבים מיראי השמים שבישראל, בכדי שלא יבא לפיהם חמץ ואפילו במשהו, הם שוהים רק בביתם בפסח ואינם מבקרים אפילו בבתים של קרובי משפחה (ק"ו שאינם הולכים למלונות).

ולסיום, מרגלא בפומא דאינשי, שבפורים מברכים "פורים שמח וכשר" כדי שיהיה זה בעיקר שמח וגם קצת כשר. לעומת זאת בפסח מברכים "פסח כשר ושמח", הדגש הוא על הכשר. שמח? זה כבר עניין אחר.

לאחר החומרות כולם זכרו - מדובר בחומרות ולא בעיקר ההלכה, היזהרו בכבוד חבריכם וקרוביכם אפילו אם הם מעזים לעלות על דל שפתיהם את המילה "חמץ" בעיצומו של מועד, ואף אם הם מאותם אלה האוכלים (ח"ו ל"ע) קטניות.

תוכן שאסור לפספס
44 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
למעשה מבחינת ההלכה חמץ בפסח אפ' משהוא אינו בטל ולכן מספיק שמישהו יזרוק פחית או בקבוק של בירה לתוך הכינרת או למאגר אחר של מים בפסח כדי לאסור את כל הכינרת ואת כל מאגר המים לפסח
ירושלמי17.04.19
22
והסיבה לכך כי ברגע שמחברים את הusb המחשב כותב זוהתה חומרה חדשה
שמואל 02.04.12
יישר כח ידידי, חייכת והצחקת אותי, עשית לי שמח בלב עוד לפני שהחל היום. תודה!! :)
טל03.04.12
21
לא מועיל להחמיר סתם. צריך לעשות את מה שכתוב בהלכה בלבד, ולא להמציא דברים החדשים על דעת עצמנו. אדם המחמיר סתם על דעת עצמו הוא בעצם לא עובד ה', אלא עובד את עצמו. לא משנה לו מה הקב"ה רוצה ממנו כפי שכתוב בהלכה. הוא רוצה משהו אחר. הקב"ה אמר מותר - אבל הוא אוסר. מי שעובד את ה' על דעת עצמו ולא על פי מה שמו
ישראל מאיר02.04.12
שמביא שם כללים מתי מותר ואפילו ראוי להחמיר
הלל02.04.12

הצגת כל התגובות

20
א.הַיּוֹצֵא בִּיְמֵי נִיסָן וְרוֹאֵה אִילָנוֹת שֶׁלִבְלְבוּ יְבָרֵך "בָּרוּך שֶׁזִיכָּנִי לֲהִסְתוֹבֵב בָּחוּץ בִּמְקוֹם לְנַקּוֹת לְפֶסַח". וְטוֹב שֶׁיַּמְצִיא לִבְנֵי בֵּיתוֹ סִיפּוּר כִּיסוּי הוֹלֵם שֶׁמָא יִּתָפֵס בְּקָלְקָלָתוֹ . ב.מַתְחִילִין אֶת נִקָּיוֹן הפסח במדפי הספרים. יְאֲבֵּק את ספרי
אני יהודי02.04.12
19
יש הנוהגים להחמיר ולא לאכול כל הפסח שמא יכשל באיסור חמץ ויהיה חייב מיתה
מה זה ההחמרות 02.04.12
18
אטרוגים ב1000 שקל , אוכלים רק בד"ץ , גרביים 200 דינר , שאלים אקונומיקה כשר לפסח ועוד .. אבל למה לא רועים אנשים שמחמירים בבין אדם לחברו ???
מתחזק02.04.12
אולי כדאי להתעסק במה שבאמת חייב תיקון. מצוות מדאוריתא ולא תולדות.... לצעוד שלב אחרי שלב! צריך לקיים קודם כל בהידור את בנ"א לחברו ואח"כ אפשר לעבור לחומרות כאלו ואחרות...
פולי02.04.12
יש הרבה שגיאות כתיב :)
אורח03.04.12
17
וחומרה חדשה: אסור ביצים משום תערובת חמץ.
שמעלץ02.04.12
16
בחו"ל שיש 8 ימי חג והיום האחרון הוא מדרבנן התירו לאכול שרוייה ביום האחרון. אבל בארץ שביעי של פסח אסור בשרוייה לאלו שמחמירים לא לאכול. השנה שיש את שבת מיד לאחר שביעי של פסח יהיה מותר לכולם בשבת לאכול שרויה וגם קיטניות
פיני02.04.12
15
שלא יחטא..ואדמור מקוצק אמר: מי שלא יחטא כל השנה יזהר שלא לאכול חמץ..
משה04.04.12
14
איך יצא שאנשים עוותו את היהדות היקרה מפז
klozone02.04.12
13
יש שלא אוכלים מוצרי חלב (אשלג) המחמיר תבוא עליו ברכה
ליבלה02.04.12
12
בריסקר אחד עולה לביתו עם אסלה חדשה במדרגות פוגש אותו שכנו החסיד ואומר לו בפליאה מה אתם מחליפים אסלה חדשה אנחנו רק מצפים בנייר כסף (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כריין03.04.12
11
להפסיק לבלבל לנו את השכל.. החומרה האמיתית היא להמנע מלרכוש אוכל מחוץ לבית וכל שאר החומרות סתם מיותרות. בפסח לכו"ע מודים "שחציו לכם" לאחרונה נהיה תחרות וטרנד מי מחמיר וזה שטות אחת גדולה!!!!
davidd02.04.12
10
כך מנהג רוב ככל המרוקאים, כך נהגו הרבה מהעירקים, וכך נהגו הרבה מהתונסים והטורקים. כך נהגו גם הספרדים בירושלים. ועוד ועוד
אברך 02.04.12
העירקים כן אוכלים אורז וקטניות, התונסיאים ועוד איך אוכלים הכל, הטריפולים כן אוכלים, המצרים הסורים והחלבים כולם אוכלים, יש רק חלק מהמרוקאים שאינם אוכלים אלה שלמדו או הנהיגו מנהגי של גירוש ספרד
דדין02.04.12
מדבריך יוצא שמנהג הספרדים (לא המזרחיים) שלא לאכול אורז בפסח. אז מה לך להלין עליו?
מתנחל מצוי03.04.12
זה שאתה לא אוכל זה לא אומר שכל הספרדים לא אוכלים!!
davidd02.04.12
הוא רשם ר-ו-ב!!!!
לך לאופטיקאי...02.04.12
9
בגלל שהיו שופכים ספירט על האינזימים, כדי שיראו טריים, (הספירט בחו"ל היה עשוי מחמץ)
פייסעחיגער02.04.12
8
חוץ מאשר בליל הסדר אין אוכלים מצות. אין שותים מים מהברז. אין שותים מים מחבית שמא היו בה פירורי חמץ. אין אוכלים שום. אין אוכלים צנון. אין אוכלים ביצים רחוצות. אין אוכלים ביצים לא רחוצות. אין אוכלים ירקות שמא נזרקו עליהם פירורי חמץ כשגדלו באדמה. אין אוכלים פירות כי יש בהם קצת טעם חמצמץ. אין שותים חלב
תלמיד אמיתי02.04.12
אין פותחים את הפה שמא גרגיר אבק יכנס אליו.....
מהדרין שבמהדרין02.04.12
7
המנהג בחב"ד לאכול שרויה רק בסעודת משיח שבסוף החג ובה עצמה רק לאחר צאת החג (הסעודה נמשכת מאחרי צהריים ועד לאחר צאת החג). ובחו"ל אוכלים שרויה באחרון של פסח.
חב"דניק01.05.16
6
יש כאלה שלא אוכלים מלפפון ועגבנייה בגלל הגרעינים ובקשר לדגים קצת תמוה כי אם כן אין לאכול דגים כל השנה מחשש שהדג אכל טריפות
דני02.04.12
5
מה קרה ל'ושמחת בחגיך? ' איך אפשר לשמוח אם אפילו צדיקים גדולים לא עומדים בדרישות? אם יש פחד אימים לנשום או לזוז? הציווי הוא על איסור אכילת חמץ וזה קשה גם ככה, לפנות את החמץ מהבית ולאכול מצה. מי שמוסיף על זה יש לו בעיות נפשיות עם עצמו
משה כרם02.04.12
4
בואו ילדים: מה מברכים על מצה? המוציא לחם מו הארץ. אופס, אמרנו לחם..,. למחוק את הברכה מהסידור.
המוציא לחם..,03.04.12
3
פרשה שמרעידה את הציבור החרדי וכאן לא מזכרים את זה במילה?????
חייל דוס03.04.12
2
לא נראה לי שלאתר מכובד כמוכם נאה לפרסם כתבה שמיוסדת על זילזול וליצנות! כל מנהג מיוסד על הררי קודש וע״ז כתוב מנהג ישראל תורה היא. לא כל אחד צריך לאמץ את החומרת הנ״ל אבל בוודאי שאסור לזלזל!
הכותב בצער02.04.12
1
הגדרת הקטניות כרוכה בהרבה טעויות. אם נלך לפי ההגדרה בכתבה (כל דבר שזורעים את הדבר עצמו ואין לו גרעין) אז גם גרעיני גפן, תפוז, תפוח-עץ, ועגבניה הם קטניות, ועל כן אסור לאכול גפן, תפוז, תפוח-עץ, ועגבניה. ובוטנים וגרעינים, לפי הגדרה זו אינם קטניות כי זורעים אותם כמו שהם ויש להם גרעין. איסור קטניות התח
צבי03.04.12
אולי גם יעניין אותך
פסח

חיזוק לפסח: הרב יונתן שוורץ בווארט מחזק לכל הבודדים; צפו

כיכר השבת | 22.04.24

מעשה רקם

חג הפסח - ליל הסדר: הוורט של הגאון רבי קלמן בר

כיכר השבת | 22.04.24

החג במרוקאית

חג הפסח • הרב מיכאל שושן עם וורט במרוקאית ובעברית

כיכר השבת | 22.04.24

משהו לחג הפסח

הרב אלעד גרין ושרגא פראנק מקבלים את 'פסח' | צפו

כיכר השבת | 22.04.24

מרפואה ועד זיווג

אל תפספסו: אלו הסגולות המיוחדות לליל הסדר | ומה צריך לכוון השנה ב"נשמת"?

חזקי שטרן | 22.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

הפרשייה

הרב נפתלי וסרמן בוורט מיוחד על חג הפסח • צפו

כיכר השבת | 22.04.24

הדגמה מלאה ומתומצתת

השיעור שאתם חייבים לראות: כך עורכים את ליל הסדר • צפו

כיכר השבת | 18.04.24

לקראת הלילה הגדול

מחכה לזיווג, מצפים לילדים, צריכים פרנסה? זו סגולת ה'אור החיים' הקדוש לליל הסדר

ורד שאלתיאל | 18.04.24

הזדרזו!

עדיין לא מכרתם חמץ? בואו למכור את החמץ שלכם בהידור

כיכר השבת | 17.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

שיעור מרתק

הלכות מכירת חמץ, מתנה לאישה ודיני ערב חג הפסח • צפו

כיכר השבת | 15.04.24

עושים קניות לחג? שימו לב!

סרטון חובה: מומחה הכשרות על כשרות המוצרים לפסח • צפו

כיכר השבת | 15.04.24

מה לא צריך הכשר?

"כשר לפסח" | שיעור מרתק על כשרות המוצרים לפסח • צפו

כיכר השבת | 08.04.24
ש

מתכוננים לחג • צפו

שביעי של פסח: כך נקרע את הים שחוסם אותנו בחיים

הרב יואב אקריש | מקודם
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

מעשה רקם

שביעי של פסח | הוורט של הגאון רבי קלמן בר

כיכר השבת | 11.04.23

חיזוק לחג

הרב רפאל זר בפינה לשביעי של פסח • צפו

כיכר השבת | 11.04.23

מועד היום

שביעי של פסח עם הרב נחמיה רוטנברג • צפו

כיכר השבת | 11.04.23

חג הפסח

להוציא את היהודי מהגלות ואת הגלות מהיהודי / הרב ישראלי

הרב מנחם ישראלי | 10.04.23
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם