כיכר השבת

טור דעה

שנים הזהירו אותנו מ"הצונאמי המדיני" שנתניהו יגרום, והנה הוא הגיע

התקשורת מתייחסת לשטף הביקורים של מנהיגי מדינות בישראל בתור אירוע שגרתי, אבל זהו צונאמי. שנים הזהירו אותנו מפניו, אבל הלוואי ש"הצונאמי המדיני" שנתניהו הביא בפעילותו כשר חוץ לא ייפסק לעולם (חדשות, מדיני)

17
דוד רוזנטל | כיכר השבת | ט' בשבט | 25.01.18
רה"מ בנימין נתניהו וסגן נשיא ארה"ב מייק פנס, השבוע
רה"מ בנימין נתניהו וסגן נשיא ארה"ב מייק פנס, השבוע (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

"מדיניות נתניהו תביא לצונאמי מדיני" הזהיר המזהיר התורן מהשמאל את אזרחי ישראל, מפני המדיניות של נתניהו. ואכן, נתניהו הביא צונאמי מדיני אשר לא שיערוהו אבותינו, ההפוך בדיוק ממה שהזהירו. אחרי ביקור מתוקשר מאד ומוצלח של נתניהו בהודו, הגיע השבוע הביקור של סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, בתור הדובדבן שבקצפת. דובדבן בעל השלכות היסטוריות. וההצלחה המדינית הזו, גם היא בסופו של דבר סיפור של כלכלה.

במהלך כהונתו של נתניהו כראש ממשלה, מצבה המדיני של מדינת ישראל השתפר בעקביות, למרות כהונתו של אובמה כנשיא לעומתי מאד ועויין לישראל. השיפור המתמיד אך המתון מאפיין את נתניהו בהרבה דברים, הוא לא פועל ב"זבנג וגמרנו", אלא נוהג בשמרנות ונותן דגש על העקביות. השנתיים האחרונות, בהן נתניהו גם מכהן כשר החוץ, החזית המדינית קיבלה תנופה בולטת, חורגת משהו מהנוהל השמרני שלו. לא מדובר בתופעה חולפת, אלא לפנינו שינוי אסטרטגי ברמה המדינית.

זה לא ביקור שגרתי, זה צונאמי מדיני

רק בשנה האחרונה ביקר נתניהו במדינות רבות ובמעצמות, ובמקביל שטף ביקורים של מנהיגי מדינות הגיע ארצה. בכל הביקורים של נתניהו, הוא התקבל בכבוד גדול מאד, השמור בדרך כלל למנהיגי מעצמות. ביקורים של ראשי מדינות חשובות ומשמעותיות בישראל כבר הפכו למעין הרגל, עד כדי שהתקשורת מתייחסת אליהם בתור אירוע שגרתי. אבל, זהו צונאמי.

נתניהו בהודו, החודש (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

בשנה האחרונה, ארצות הברית תחת כהונתו של הנשיא טראמפ, הפכה לבעלת ברית משמעותית הרבה יותר. טראמפ יוצא בגלוי נגד הסכם הגרעין האיראני, אשר יסייע בטווח הארוך לשאיפות ההתגרענות של איראן. טראמפ הכריז על הכרה בירושלים כבירת ישראל, ועל העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. ובאחרונה, הכריז על הפסקת התקצוב של ארגון הפליטים הפלסטינים של האו"ם – אונר"א. זה דרמה, זה שינוי היסטורי, זה צונאמי.

מדינת ישראל תחת שלטון נתניהו נמצאת היום בשיא מדיני אשר לא היה כמוהו, ובכל פרמטר אובייקטיבי ניכר הדבר – בהיקפי סחר, במספר והיקף הנציגויות, וגם בהצבעות בפורומים הבינלאומיים. הצבעות אלה שהיו בעבר עניין מכור, בגלל בלוק מאורגן של מדינות ערביות ומדינות העויינות את ישראל, הפכו פתאום לפחות מובהקות. מדינות שהצביעו נגד ישראל בעבר, החלו להימנע מהצבעה, ויש אף שעברו להצביע בעד ישראל.

לא רק דיפלומטיה. זה בעיקר סיפור על כלכלה

אמנם כל זה נשמע סיפור של דיפולומטיה ומדיניות, אך בפועל מדובר בעיקר בסיפור של כלכלה. כלכלה חזקה יוצרת מדינה חזקה, וזו מושכת בעלי ברית חזקים.

הכלכלה החזקה מאפשרת דיפלומטיה פרואקטיבית, וזו בתורה מסייעת לפתח עוד את הכלכלה, וחוזר חלילה. כך נוצרת ספירלה של צמיחה כלכלית-מדינית, אשר מעמידה את מדינת ישראל במקום אותו לא הכירה עד היום. אילולי הצמיחה הכלכלית, אי אפשר היה להגיע להישגים המדיניים הללו.

כל מדינה צריכה בעלי ברית, אפילו מעצמות צריכות בעלי ברית. בריתות מבוססות על קודם כל על אינטרסים. ככל שבעל הברית הוא חזק יותר, כך הוא אטרקטיבי יותר. אף מנהיג זה לא הגיע לכאן בגלל העיניים היפות שלנו, אלא בגלל שהוא הבין שחיזוק הקשר עם ישראל יביא לחיזוקה של מדינתו הוא.

כאשר מדינת ישראל חזקה מבחינה כלכלית, כך התלות בסחר אתה גוברת. כאשר טורקיה וירדן תלויות ברכש הגז מישראל, כך הצורך שלהם בביסוס ברית מדינית עם ישראל גובר. ככל שמעצמות כמו סין והודו צריכות את הטכנולוגיה הישראלית, כך הן גם ישאפו להגביר את הקשר המדיני. גם מדיניות ערביות בסביבה, אשר עדיין אין להן יחסים עם ישראל, גם הן מנהלות קשר מדיני חזק דה פקטו, וגם זה לא בגלל איזשהו שינוי אידאולוגי אצלן, אלא בגלל ההכרה בכך שיחסים עם ישראל מקדמים אותן מבחינה כלכלית ומבחינה מדינית. כי בסוף, מדינאות זה לא אידאולוגיה, אלא זה מכלול של אינטרסים.

רה"מ בדאבוס, עם מנהיג צרפת עמנואל מקרון (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

לכן נתניהו נלחם כדי להעביר את מתווה הגז, כנגד כל ה"חברתיים" לסוגיהם ומיניהם אשר טענו שהגז בים הוא שלהם ושל אמא שלהם. הם עיכבו את האפשרות להפיק גז, וכך מנעו כל רווח גם מהמדינה וגם מהיזמים. נתניהו הפסיק את הפופוליזם הזה, ואיפשר לגז לצאת מהים. והגז, מעבר לערך הכלכלי שהוא מביא, הוא כלי מדיני.

את הצונאמי הזה אסור להפסיק

הקונספציה של השמאל לפיה היחסים הדיפלומטיים עם מדינות העולם תלויים ב"תהליך המדיני" עם הפלסטינים, קרסה. בלי שום ויתור ישראלי, מעמדה של מדינת ישראל השתנה מהותית. הצונאמי המפורסם הפך פניו, במקום להביא לשפל מדיני הוא הביא שיאים של גאות אשר מעצמות יכולות להתגאות בהן.

את הצונמי הזה צריך להמשיך להוביל הלאה, את ההצלחה הכלכלית חשוב לשמר ולהעצים, ואסור להתייחס אליה כעניין אקראי או כ-מובן מאליו. השמירה על האחריות הפיסקלית, השמירה על מסגרות התקציב, רפורמות מבניות לפתיחת השוק לתחרות, הסרת רגולציה עודפת ופישוט הליכים ביורוקרטיים, בכל אלה יש לנו עוד כברת דרך משמעותית ללכת. ככל שנתמיד בכך מצבם הכלכלי של אזרחי ישראל ישתפר, ובד בבד ישתפר גם מעמדה המדיני של מדינת ישראל. את הצונאמי הזה אסור להפסיק.

תוכן שאסור לפספס
17 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
7
אל תשכח שבסוף הכל זה עיניין של סיעתא דשמייא, או שמה אצלכם בתרבות החב"דית שקרובה כ"כ לעולם החילוני אין כזה דבר
אלי25.01.18
למה את מלכלך על חב"ד? אתה חרדי ממוצע שעובד עבודה זרה.. אתה לא מאמין באלוקים וגם לא מפחד ממנו.. אתה לא יודע מה זה אלוקים ומי הוא בורא עולם.. אתה מפחד ממה יגידו החברים השכנים והמשפחה ולכן אתה לובש שחורים.. או יותר מזה כשחלילה מישהו נוטש את דרך היהדות אתה ישר מאשים את הצבא ואת הסמארטפון וכל מה שרק
סייעתא דשמיא26.01.18
6
בי בי מלך ישראל הוא גאון ביחסי חוץ וכבר העיד עליו אביו המנוח שהוא טוב להיות שר החוץ אני רק חוזר על אביו שהוא גם ויותר טוב להיות ראש ממשלת ישראל והוא מרים קרן ישראל אצל הגיום (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
וידר26.01.18
5
כל מילה זהב. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב.26.01.18

הצגת כל התגובות

4
בין אם הוא מתכוון לזה ובין אם לא מודע לזה. ואנשי התורה שליחים להגשים את הנבואות על רוחניותו של עם ישראל, ואנשי הצבא, על עוצמתו הצבאית של עם ישראל. ואנשי ההייטק תורמים לעושרו והשפע החומרי של ישראל, אפילו שיתכוונו לעושרם האישי.
נתניהו שליח ה' 27.01.18
3
תמליכו אותו המושוחת הזה כל תומך בלרחיהו הוא כמוהו גנב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חולון26.01.18
2
ואף הזהיר אותו , ״ תאלץ להלחם עם 119 אנשים בכנסת ״ והוא נלחם , ומצליח .. צריך להודות להקדוש ברוך הוא .. לגבי הפלסטינאים , פשוט צריך להעביר אותם לירדן וזהו ... אלוואי שביבי יבין את זה , ויתחיל בהחלפת שופטי בג״ץ קודם כל , ואז ישלח אותם למדינה שלהם ... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שאול26.01.18
1
איך 'לגאון' המדיני אין פתרון לבעיה של 4.5 פלסטינים שחיים בתוכנו? זו חבית חומר נפץ שגם אם נתעלם ממנה היא לא תלך לשום מקום. איך הכותב 'המלומד' מתעלם מבעיה כה גדולה? זה שדרך הוויתורים וההסכמים כשלה, לא אומרת שהבעיה נעלמה.
עזרי26.01.18
המספר הזה כולל את עזה שבה יש כשני מיליון, לגבי יו"ש, הערבים שם, כולל ערביי ישראל מהווים יחד כעוד שניים וחצי [קצת יותר מזה] שביחד מרכיבים את המספר שדברת עליו, עכשיו, צריך לקחת בחשבון את העלייה היהודית לארץ ואת ההגירה השלילית של פלסטינים לחו"ל [כן! יש דבר כזה, והוא במספרים של עשרות אלפים לשנה,] לגבי ה
משה26.01.18
כאשר יעמדו בגאון על שלימות אי וישובה הם יעופו לארצותיהם בתנאי שלא יתנהגו בהתרפסות מול המחבלים המרצחים ממשיכי הנצים גם רוצחי עמם לכל מי שמבין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי חבדי29.01.18
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

נתניהו למשפחות חטופים: עם עסקה ובלי עסקה נכנס לרפיח

יוני גבאי | 13:36

ברקע המגעים לעסקה

"יש תאריך"? רה"מ נתניהו דחה פעמיים את הפעולה ברפיח

יוני גבאי | 08:12

"רפיח, עכשיו" | צפו

סמוטריץ' במימונה עם מפוני הצפון: "מכאן קוראים לנתניהו"

יוני גבאי | 29.04.24

בדרך לבחירות?

הדילמה של נתניהו: סמוטריץ' ובני גנץ עם אולטימטום נגדי

יוני גבאי | 28.04.24

מתקפה חריפה

השר סמוטריץ' מאיים לפרק את הממשלה "אם תניף דגל לבן"

יוני גבאי | 28.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

עסקת החטופים

"נתניהו משנה את עמדותיו מקבינט המלחמה לקבינט המורחב"

יוני גבאי | 28.04.24

ביקורת בקואליציה

פרטי העסקה המתגבשת | ויתורים משמעותיים מצב ישראל 

דודי בן חמו | 27.04.24

שיבח מחבלים

השופט ליועמ"שית: למה אין חקירה פלילית נגד אחמד טיבי?

יוני גבאי | 26.04.24

השיח מול חמאס

סמוטריץ' נגד המתווה המוצע: "מעכשיו רק פגזים והפצצות"

יוני גבאי | 25.04.24
ש

פארק מגורים חדשני

דירת החלומות שלכם במיקום הכי מבוקש בירושלים >>

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

לפי מקורות זרים

מנהיג החמאס סינוואר יצא מהמנהרות וסייר בשטחי הקרבות

יהודה גל | 24.04.24

"טוב שחליווה התפטר"

סמוטריץ': אסור שהרמטכ"ל יהיה זה שממנה את המחליפים 

ישי כהן | 24.04.24

"תזמון מכוון"

בישראל מעריכים: הסנקציות האמריקאיות ייכנסו לתוקף

ישראל גראדווהל | 21.04.24

"מי זה יכול להיות"

נתניהו לגלנט: ״בכל פעם שאני יושב לפגישות - הכל מודלף"

יוני גבאי | 21.04.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

מתייחס לעסקה

נתניהו בסרטון לפסח: "מה נשתנה הלילה הזה ומה לא?"

יוני גבאי | 21.04.24

הצהרה לרגל פסח

גנץ: "לא וויתרנו על החטופים - מחבלי חמאס אינם חסינים"

יוני גבאי | 21.04.24

גיבוי ללוחמים?

מיכאלי על הגדוד שצפוי לסנקציות: "היה צריך לפרק מזמן"

יוני גבאי | 21.04.24

האשמה נגד החיילים

לפיד תקף ומה התברר? התקרית התרחשה בתקופת ממשלתו

יאיר טוקר | 21.04.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם