כיכר השבת

צפו

"ימינה" המליצה לנשיא על בנט; "יהדות התורה" על נתניהו

אחרי ימים ארוכים של לבטים, ודיונים דרמטיים במפלגה, הודיעו חברי 'ימינה' לנשיא המדינה ריבלין, כי מועמדם לראשות ממשלה הוא בנט. יהדות התורה המליצה על נתניהו • התיעוד מבית הנשיא (בארץ)

22
רפאל כהן | כיכר השבת | עודכן ב-כ"ג בניסן תשפ"א | 05.04.21
הכתבה פורסמה ב-כ"ג בניסן תשפ"א | 05.04.21
"ימינה" המליצה לנשיא על בנט; "יהדות התורה" על נתניהו
(לע"מ. תמונה: Yonatan Sindel/Flash90)
לחצו כאן

נציגי מפלגת העבודה המליצו לפני זמן קצר (שני), בפני נשיא המדינה ראובן ריבלין, להטיל עליאיר לפיד את מלאכת הרכבת הממשלה.

'כיכר השבת' מעביר בשידור חי את ההתייעצויות אצל הנשיא.

מעט לפניהם המליצו ראשי יהדות התורה, גפני, ליצמן, מקלב ופרוש, על בנימין נתניהו כמי שינסה להרכיב את הממשלה הבאה.

"כל השנים הלכנו עם הציבור המסורתי שנמצא בליכוד, ובגלל שהציבור הזה נמצא בליכוד אנחנו תומכים במועמד הליכוד בנימין נתניהו, אם היה מועמד אחר בליכוד היינו תומכים בו", הסביר גפני.

יו"ר יהדות התורה הוסיף: "לא נטשנו את הציבור הזה אף פעם ולא ננטוש אותו וגם הציבור הזה לא נוטש אותנו, ראינו את זה בייתר שאת בתקופת הקורונה, כשהשמיצו אותנו מבוקר עד ערב".

כאשר נשיא המדינה הקשה "איך נתניהו יצליח להרכיב?", השיב משה גפני: "נתפלל".

דבריהם של גפני ומקלב לנשיא (צילום: לע"מ / מתוך ערוץ הכנסת)

שר השיכון יעקב ליצמן אמר לנשיא, כי הוא מצטרף לדברי גפני. "אכן אנו ביהדות התורה ממליצים על רה”מ נתניהו להרכבת הממשלה הבאה".

"במערכת הבחירות האחרונה הפכנו, הציבור החרדי, למוקד הסתה מצד פוליטיקאים שונים באופן הכי חמור ובוטה. עד כדי כך שאחד מראשי המפלגות קרא לזרוק אותנו למזבלות".

ליצמן הדגיש: "מצופה ממך כנשיא המדינה לגנות קריאות אלו ולצאת נגד זה, כי להסתה יש מחיר וזה מסוכן. רק הבוקר שמענו על בית כנסת שהוצת בבני ברק, וזו תוצאה ישירה של ההסתה הזו".

סגן השר אורי מקלב אמר לנשיא המדינה ריבלין: "אתה פעלת נמרצות להקמת ממשלת אחדות, וזה לא צלח אולי כי אתה הנשיא לא ליווית את זה אחר כך. אנחנו מבקשים ממך שבאותה נמרצות תפעל להקים ממשלת אחדות ימנית".

"רוב העם רוצה ממשלה ימנית", הזכיר מקלב, "אף אחת מהפלגות שהיו פה לא הצביעו עבורך (לנשיאות); רק אנחנו, כולנו, בחרנו בך. אפשר לפעול בדבר הזה, גם אם אתה נשיא של כולם. חכם יכול להפר נדרים, אתה מבין את טיב הפוליטיקה ואתה יכול להפר את הנדרים של ראשי מפלגות שהתחייבו לא לשבת עם נתניהו".

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

קודם לכן, מפלגת ימינה, שעיני המערכת הפוליטית כולה היו נשואות אליה בימים האחרונים, הודיעה על הכרעתה בשלב ההמלצות במשכן הנשיא: לא על נתניהו ולא על לפיד, אלא על יו"ר התנועה ח"כ נפתלי בנט, כמי שירכיב את הממשלה.

ח"כ איילת שקד הסבירה: "למרות שיש לבנט מספר ממליצים נמוך, בנט הוא בעל הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה; ראש ממשלת ישראל צריך להיות איש ימין. אנו מבקשים סבב התייעצות נוסף לאחר 28 הימים, כשהמועמד הראשון ייכשל".

הנשיא הקשה "תשכנעו אותי איך יש לבנט את מירב הסיכויים, כשיש לו שבעה ממליצים?", שקד השיבה "אם המפלגות האחרות היו גמישות יותר, היה ניתן להקים ממשלה יציבה" וריבלין הוסיף: "יכול להיות שאעביר את המנדט לכנסת אם הראשון יכשל".

שקד, בדבריה לנשיא ריבלין (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

נכון לעכשיו, נתניהו צפוי להוביל בקרב ההמלצות 52-45, על פני לפיד, לאחר שסיעת חד"ש הודיעה כי לא תמליץ על איש, וכעת נראה כי סיעת תע"ל של ח"כ אחמד טיבי תקבע למי מהשניים יש יותר ממליצים.

החל משעות הבוקר, המערכת הפוליטית בנקודת הכרעה, בבית האזרח מספר אחת: הנשיא ראובן ריבלין מקבל בשעות האחרונות משלחות מכלל המפלגות ליום התייעצויות מרוכז, ולאחריו - בשלישי או ברביעי - יחליט על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה.

בפתח הפגישה עם נציגי הליכוד, עמם נפגש ראשונים, אמר ‏ריבלין: "השיקול המרכזי שינחה אותי, הוא הטלת התפקיד על בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה. כך נהגו כל נשיאי ישראל לדורותיהם, כך נהגתי בכל מערכות הבחירות הקודמות וכך אנהג אף עתה".

השר אמיר אוחנה הסביר לו את ההמלצה על היו"ר, נתניהו, ואמר: "חרף כל הלחצים והסיקור המוטה, הליכוד קיבל יותר ממיליון קולות של אזרחי ישראל. יחד עם מספר הממליצים הגבוה ביותר שנתניהו יקבל כאן היום - הוא הופך למועמד שסיכוייו להקים ממשלה שתשקף את רצון הציבור הם הטובים ביותר".

כאשר הנשיא תהה: "מה אגיד למפלגות שיאמרו שיותר אנשים הצביעו נגד נתניהו כראש ממשלה? אתה מבחין בין אנשים שהצביעו לכאן או לכאן?", השיב אוחנה כי "השאלה שהוצבה לבוחרים היא בעד מי אתם בוחרים, ולא נגד מי".

בשלב זה הוסיף הנשיא ושאל "שאלה לא פשוטה", כלשונו: "ייתכן שיגיעו לידי מצב שיקולים נוספים להרכבת הממשלה, ובהם שיקולים ערכיים - שאני לא יודע אם לנשיא יש סמכות לשקול אותם או שהם קשורים לבית המשפט העליון. האם יש לכם מועמד אלטרנטיבי, אם השיקולים ימנעו ממנו להרכיב ממשלה?".

הנציגים השיבו בשלילה, ואוחנה אמר: "באתי מבית המשפט המחוזי. לא התבקשתי להגיע לשם, באתי כדי לעמוד לצד האמת והצדק". בתגובה, אמר ריבלין: "אתה אומר את זה בשם עצמך, לא לשולחן הזה".

בהמשך המליצו נציגי 'יש עתיד', כצפוי, על היו"ר יאיר לפיד כמי שיש לתת לידיו את המנדט להרכיב את הממשלה, ובשיחתם עמו אמר להם ריבלין: "אני לא רואה איזושהי דרך שבה אפשר להקים ממשלה. העם בישראל צריך להיות מודאג מכך שניגרר לבחירות חמישיות".

בתורם, נציגי סיעת ש"ס, מיכאל מלכיאלי, יעקב מרגי ויואב בן צור, המליצו בפני הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, כפי שנימק ח"כ מלכיאלי: "ש"ס התחייבה ללכת רק עם נתניהו, והליכוד התחייבה שתיקח אותנו לכל ממשלה. גם אם עכשיו זה לא נראה שיש 65 תומכים לנתניהו, אם תטיל עליו את המנדט תימצא הדרך לכך".

הנשיא ניסה לשאול האם יש אלטרנטיבה אחרת, אך נציגי ש"ס שבו על עמדתם כי רק נתניהו הוא מועמדם לראשות הממשלה. "לא תהיה ממשלה יציבה שנתניהו לא העומד בראשה", אמרו הח"כים.

כאשר יואב בן צור נשאל, לאחר הפגישה, מה תעשה ש"ס אם נתניהו יקבל את המנדט ויכשל, השיב: "לא נראה לי שנגיע ל-21 הימים".

יצוין, כי על פי החוק, מחויב הנשיא להטיל את המנדט על אחד מחברי הכנסת לסבב אחד, ואחריו יכול להחזיר את המנדט ישירות לכנסת או להטיל על מועמד נוסף ורק לאחר מכן להחזיר את המנדט לכנסת. אם לא תורכב ממשלה 21 ימים מרגע שחוזר המנדט לכנסת, היא תפוזר ותוכרזנה מיידית בחירות לכנסת ה-25.

מהלך זה - של העברת המנדט מכישלון הח"כ הראשון ישירות לכנסת - לא היה מעולם, אבל הנשיא שוקל זאת ברצינות, בשל המצב הפוליטי המורכב שיצרו תוצאות הבחירות.

בגלל החשש מהחלטה זו של הנשיא, בשני הגושים - תומכי נתניהו ומתנגדיו - שואפים לקבל ראשונים את המנדט, ובכך למנוע מהגוש הנגדי להרכיב ממשלה.

בימין יש לבנימין נתניהו 52 ממליצים בטוחים, ו-11 "על הגדר": מפלגות הליכוד (30), ש"ס (9), יהדות התורה (7) והציונות הדתית (6) כבר הודיעו כי ימליצו על בנימין נתניהו.

אצל מתנגדי נתניהו התמונה מורכבת יותר: ליאיר לפיד יש 45 ממליצים בטוחים. 'יש עתיד' (17), 'כחול לבן' (8). 'העבודה' (7), 'ישראל ביתנו' (7) ו'מרצ' (6). אליהם מצטרפים עוד 23 "מתנדנדים": 'תקווה חדשה' (6), 'הרשימה המשותפת' (6), וכן 'ימינה' ו'רע"מ' שעדיין נמצאות באמצע הפוליטי.

בגוש מתנגדי נתניהו קיימו דיונים אל תוך הלילה האם להטיל את ההמלצה פה אחד על נפתלי בנט, כדי להוביל את הנשיא להעניק לו את המנדט, ובכך להביא להקמת ממשלה פריטטית בה יחס ימינה, תקווה חדשה וכחול לבן זהה למפלגות השמאל שתרכבנה אותה. בלשכת יו"ר יש עתיד רוצים הבהרה מפורשת מבנט שלא ללכת עם נתניהו, כדי למנוע את פספוס המנדט.

נותר רק להמתין ולראות, האם לפיד יצליח לגייס רוב של ממליצים לעומת נתניהו - וכן האם הנשיא יכריע על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה - לפי מספר הממליצים הגבוה, כפי שהיה נהוג עד היום - או לבעל הסיכויים הרב ביותר להרכיב את הממשלה הבאה, כפי שהתבטא הנשיא.

צפו בשידור החי

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
נפתול תעלול עוד חשבתי להצביע לו, בקיצור סיים את עתידו הפוליטי
פיני05.04.21
19
רוב העם רוצה ממשלה ימנית . נקודה.אין כרגע אף מועמד שמתאים לראשות הממשלה חוץ מנתניהו , ואני לא הצבעתי עבורו. כבר 3 מערכות בחירות מבזבזים את כספי הציבור ופוגעים ביסודות המדינה , בחלשים , בזקנים , בניצולי השואה, בצה"ל ,במשטרה, במערכת הבריאות . מספיק ודי , אתם ממשיכים לכיוון מערכת בחירות חמישית להמשיך ל
עזרא05.04.21
18
מ ג לו מ נ יה❗ האיש רוצה לרשום ברזומה שהיה ראש ממשלה בכל מחיר. אין ערכים אין טובת המדינה אין ערכי ימין אין רוב ימני הוא הכין תרוץ מראש למהלך שלא יתן את ידו לבחירות חמישיות ובכך להצדיק את חבירתו לממשלת שמאל האיש לקח קולות ימניים ומעביר אותם לשמאל שהכין לו מלכודת דבש הוא חתם אצל בועז גולן שלא יאפשר ממ
מזרחי05.04.21

הצגת כל התגובות

17
בנט תרד מהעץ הגבוה שתפסתה עליו. יש לך סיחרון חושים חוצה את כל הממדים. ביבי הציע לך הצעה הוגנת ונדיבה. ואתה סירבתה וחובר לכל השמולנאים במקום להתאחד עם הימין ולהמליץ לביבי. פשוט בושה עם 7 מנדטים רוצה להיות ראש ממשלה אל תאמין לשמולנים מנסים שהגוש הימין לא יצליח בתכלס הם לא ירצו אותך לגוש אתה שייך לימין
צחי05.04.21
16
יאו... איזו עזות מצח לנשיא הזה,לא יאומן מהמקפצה הוא שם קצוץ על הבחירה הדמוקרטית של האזרחים... מה זה הדבר הזה??? איך הוא מרשה לעצמו לחתור תחת אושיות הדמוקרטיה??? מי שמו? חוצפה זו חוצפה מאין כמוה!!!
משה05.04.21
15
משלחת יהדות התורה בבית הנשיא = חבורת פנסיונרים שיושבים ומעלים זכרונות. אבל סך הכל נראה שהנשיא נהנה
אחד05.04.21
הפנסיונרים האלו עולים לנו מליונים...
פנסיה05.04.21
נכון אבל מי שמכיר אותו יודע שכך הוא מדבר עם החברים שלו
חביבה05.04.21
14
בהצלחה רבה להרכבת ממשלת ימין בראשות בנימין נתניהו
שמעון05.04.21
13
המפלגה שקיבלה רוב זכתה נקודה הנשיא שחי על חשבוננו בבקשה הבביייתתתתתההההה
גדי05.04.21
12
יישר כח לליצמן ולגפני. לא יושבים עם השמאל בשום תרחיש. שגוש השיסוי והשנאה יחפש לו חברים אחרים לקואליצי'ה.
נרי05.04.21
11
קשה לי להאמין שהריבלין הזה היה פעם חלק מתנועת הליכוד....תראה מה השנאה עושה לאנשים...הכל אישי גם במחיר טובת העם
נפתלי05.04.21
10
יש לנו נשיא מגעיל שלא מתבייש להביע את דעותיו הפוליטיות,להיות ציני,וממש לטרפד את המועמד הכי חזק ונכון לפי דעת רוב מדינת ישראל להמשיך בתפקידו. וזה לפי דעתי אם ניכנס לעומק העניין,לא חוקי בעליל!!! פשוט גועל
ישראל05.04.21
9
7 מנדטים ממולץ לראש ממשלה הבחירות נגמרו . מדברים על שחיתות אין שחיתות יותר גדולה מ 7 מנדטים יוצא ראש ממשלה . חחחחחחח
ללא שם05.04.21
8
אתה לא הנשיא שלי אתה יכול ללכת לבית
עומר05.04.21
7
בעוד זמן קצר, ריבלין עוזב את הפוליטיקה.
הנשיא...05.04.21
6
ואריה אם ישאג מי לא ירא ..... ראש ממשלתינו האהוב והיקר אתה תצא בידים עליונות בנצחון מוחץ והנהגה איתנה אתה ורק אתה
מור05.04.21
5
גדעון סער נתנו לו אתמול במה כאילו זכה ב20 מנדטים. ככה זה בתקשורת האדם מלא שנאה מלא מלא , מחכה לראות מה יצא ממנו בינתיים 6 מנדטים לוקח את המפלגה שלו לתהום ולהתאבדות , אולי אחד מהם יתעשת ויראה איפה האווזר ניסן קורן יחימוביץ גבאי פרץ וינקלביץ נמצאים עכשיו וילמד לקח להצטרף לממשלת נתניהו
משה05.04.21
4
עם 7 מנדטים אתה ממליץ על עצמך ? בחיית בנט טפסת על עץ או על צוק? כל הפוליטיאים בדיחה. ראש ממשלה שעשה המון למען המדינה אבל לא מוכן לשחרר תכיסא. ליצן מתוכנית טלויזיה שחושב שיכול לנהל מדינה. ועכשיו גם חביב הקהל 7 מנדטים רוצה לנהל מדינה למרות שאחוז קטן בחר בו .
נתן05.04.21
3
ביבי צריך אריה חזק
חרדי05.04.21
2
הפנטזיה של בנט להיות ראש ממשלה תקרה אך ורק אם הוא יהיה במפלגת הליכוד. התרחיש שבנט יקים ממשלה עם השמאל הוא אפסי, כי הוא יודע במידה והוא יעשה זאת ציבור הימין לא ישכח לו זאת!
מלכה05.04.21
1
ראש הממשלה בנימין נתניהו חזק ואמץ אל תירא ואל תחת כי עמך ה' אלוקיך בכל אשר תלך
ספרדי05.04.21
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

סעודיה דורשת מדינה פלסטינית - ותחתום רק עם ארה"ב

יוסי נכטיגל | 10:23

ברגע האחרון

הקבינט לא סגר את אל ג'זירה; קשור להתקדמות בעסקה?

יוני גבאי | 08:14

העדויות צפות

סעודיה עוצרת אזרחים שמדברים נגד נורמליזציה עם ישראל

יוסי נכטיגל | 02.05.24

"הזוועות נחגגות 

זוועות ה-7 באוקטובר נחגגות | המסר של הרצוג ליהודי העולם

יוני גבאי | 02.05.24

וכמה חרדים יש בהייטק?

ג'וניורים? זו התכנית לשילוב חרדים ללא ניסיון בחברות הייטק

כיכר השבת | 02.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

דאגה של ממש

זה הלחץ הבינ"ל שישראל מפעילה כדי למנוע צווי מעצר בהאג 

יהודה גל | 02.05.24

צרות של ערבים

דרמטי: חברי פת"ח מאשימים את אבו מאזן בכישלון מול חמאס

דניאל הרץ | 02.05.24

דנו ביום שאחרי

לפיד ביקש מהאמירויות לסייע: הכי דחוף להחזיר את החטופים

ישי כהן | 02.05.24

כאב ראש מדיני

דאגה בי-ם: האו"ם ינסה להכניס את ישראל ל'רשימה שחורה' 

יוסי נכטיגל | 02.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

גינוי אחרי הסערה

נתניהו נגד בוגי יעלון: "צריך להתבייש על דבריו"

יאיר טוקר | 01.05.24

אחרי ההודעה

מתקפה חריפה: "התייצב לצד המפלצות השפלות ביותר"

יוסי נכטיגל | 01.05.24

האיום והעונש

ישראל מאיימת: נגיב באופן שיקריס את הרשות הפלסטינית

יוני גבאי | 01.05.24

חקירת הטבח

נתניהו מגיב למבקר המדינה: "התנגחות מיותרת בזמן מלחמה"

יאיר טוקר | 01.05.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

סערת חוק הגיוס

גנץ מגבה את היועמ"שית ותוקף: "כתם של חוק השתמטות"

יוני גבאי | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"יש הצעה על השולחן"

הרצוג נפגש עם בלינקן: "שחרור החטופים - בעדיפות עליונה"

יוני גבאי | 01.05.24

עסקת החטופים שבדרך

"בשביל להציל 22 איש או 33 איש" | סטרוק מעוררת סערה

יוני גבאי | 01.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם