כיכר השבת

תקיפה מימין

חשיפה: ח"כ זבולון אורלב יוצא במתקפה נגד הרבנים הראשיים

במאמר חריף תוקף ח"כ אורלב את התנהלות הרבנות הראשית והעומדים בראשה: "על אימוץ גישה שאינה עולה בקנה אחד עם תפיסת מדינת ישראל כראשית צמיחת גאולתנו" • בסיום המאמר חושף אורלב את נטיותיו: "לעתים נדמה שפחד הגישה החרדית נפל עליה והיא מתנהלת כרבנות של מגזר מסוים בלבד" (פוליטי)

29
שמעון הורביץ | כיכר השבת | ה' בניסן | 09.04.11
תוקף. ח"כ זבולון אורלב
תוקף. ח"כ זבולון אורלב (פלאש 90)

ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), המכהן כיו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת, תוקף את התנהלות הרבנות הראשית לישראל והעומדים בראשה. במאמר חריף ונוקב שפרסם במדורו "נקודת מבט", בעלון השבועי "שבת בשבתו", מבכה אורלב את "מעמדה הלא-נחשב של הרבנות הראשית ועל תדמיתה הירודה".

"הרבנות הראשית היא מסימני הזהות המובהקים של מדינת ישראל כמדינה יהודית", כותב אורלב. "כשם שהכנסת, הממשלה ומערכת המשפט הן מסימניה המובהקים של הדמוקרטיה בישראל, כך הרבנות הראשית הפועלת מכוח החוק. היא סמל לעיצוב דמותה היהודית של מדינת ישראל. מכאן, שכל החפץ בשמירת מעמדה של מדינת ישראל כמדינה יהודית חייב לשמור על מעמדה של הרבנות הראשית, ולהיאבק על דרך התנהלותה הממלכתית והלאומית".

נדרשת רבנות ממלכתית

לדברי אורלב ה"רבנות ראשית בישראל שונה במהותה מכל רבנות שהיתה לעם היהודי באלפיים שנות גלות. בגולה הצטמצמה האחריות למנהיגות רוחנית והלכתית בכל קהילה וקהילה, והייתה נטולת אחריות לאומית ומדינתית בכל ארץ בה שכנו יהודים. האחריות הצטמצמה איפוא לחיי הקהילה בלבד. במדינת ישראל יש לרבנות הראשית אחריות ממלכתית ולאומית למדינת ישראל כמדינת העם היהודי, לרווחתה ולחוסנה. ככזו, מחויבת היא לפעול עם הפנים אל כלל ישראל, ולהתייחס למיגוון הבעיות והאתגרים המעסיקים את המדינה ואזרחיה. אין הרבנות רשאית להתעלם מבעיות רוחניות והלכתיות העולות מעצם היותנו מדינה יהודית ריבונית, והיא נדרשת לתת מענה לכל הבעיות שמדינה חייבת להתמודד איתן".

"על הרבנות להתנהל כגוף ממלכתי ולא כיתתי"

בהמשך מאמרו דורש אורלב שהרבנות תיישם את חובתה הממלכתית והלאומית ומסביר: "מרן הראי"ה קוק זצ"ל, יחד עם עמיתו הראשל"צ הרב יעקב מאיר זצ"ל, סללו את דרכה של הרבנות הראשית בכיוון זה, אף שפעלו בתקופת טרום המדינה. "מסע המושבות" בגליל שיזם הרב קוק זצ"ל גיבש את ´היתר המכירה´ המאפשר לחקלאות היהודית להתקיים בארץ ישראל, ונתן גיבוי הלכתי למפעל ההתיישבות בארץ. גישה זו היא מהסימנים המובהקים של מייסדי הרבנות הראשית. גם ממשיכיהם לאחר הקמת המדינה הלכו בדרך זו, וקבעו את ימי העצמאות וירושלים כימי הודיה והלל, והוסיפו לסידור את התפילה לשלום המדינה וחיילי צה"ל.

ראיה ממלכתית ואחריות לאומית רחבה היא ההצדקה העיקרית לקיומה של הרבנות הראשית לישראל, והיא גם הערובה העיקרית להמשך קיומה. ככל שהרבנות הראשית תתעלם מאחריותה זו, ולא תתן מענה ראוי לאתגרים ולבעיות עימן מתמודדת החברה הישראלית, היא תיצור לעצמה תדמית של גוף לא רלוונטי. והתוצאה; ישמעו קולות רמים יותר המעלים סימני שאלה על עצם הצורך בקיומה.

החוק במדינת ישראל מקנה לרבנות הראשית סמכות בלעדית בעניינים חשובים כמו המעמד האישי. לכן, כגודל הסמכות חייבת להיות גם כובד האחריות להתנהל כגוף ממלכתי ולא כיתתי, באופן לאומי ולא סקטוריאלי הדוגל בשיטה מסויימת בהלכה, זו שאינה מכירה במדינת ישראל כגורם הלכתי ורוחני. מעמדה של הרבנות הראשית אינו יכול להתבסס על החוק החילוני בלבד. הוא צריך לבוא על בסיס פעולותיה ויכולתה ליישם את חובתה הממלכתית והלאומית".

"פחד הגישה החרדית נפל עליה"

בסיום המאמר מגלה ח"כ אורלב את נטיותיו האמיתיות: "יש המייחסים למרן הראי"ה קוק זצ"ל את הקביעה ששיבת ציון בימינו היא "ראשית צמיחת גאולתנו". הרבנות הראשית אימצה הגדרה זו וקבעה אותה בתפילה לשלום המדינה. זה היסוד שעליו חייבת הרבנות הראשית לבסס את עמדתה בכל עניין.

"בשנים האחרונות הושמעה ביקורת על הרבנות הראשית גם מתוך חוגי הציונות הדתית, על התעלמות ואף על אימוץ גישה שאינה עולה בקנה אחד עם תפיסת מדינת ישראל כראשית צמיחת גאולתנו. לעתים נדמה שפחד הגישה החרדית, הכופרת ב´ראשית צמיחת גאולתנו´, נפל עליה והיא מתנהלת כרבנות של מיגזר מסוים בלבד. כל מי שמוקיר את הרבנות הראשית ואת הצורך בהמשך קיומה ראוי שיקשיב לביקורת נוקבת זו, ויפעל לחידוש ימיה כקדם. רק נאמנות לראיה זו תבטיח את עתיד מעמדה של הרבנות הראשית לישראל".

את תגובת הרבנים הראשיים טרם השגנו והיא תובא בהמשך.

- רוצים להגיב לדברי ח"כ אורלב? שלחו תגובה!

מעוניין ברבנות אחרת. אורלב
תוכן שאסור לפספס
29 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
הרבנות לא הולכת באמת בגישה חרדית שזה יבוא לידי ביטוי בכשרות טובה, פעילות מקיפה יותר של יהדות והשפעה ברחוב מה שנקרא. מאידך, היא גם לא הולכת לפי הגישה הרקובה של הציונות הדתית כמו של אורלב. לכן, היא לא מייצגת אף אחד ולא שווה שום דבר.
צחי08.05.11
14
הקבה יעקור אותו מכסאו בכנסת!!!!!!!!!!!!!
בת טובים10.04.11
13
אני בא מרקע משפחתי שאמור להאמין במה שאתה כותב. לצערי הרב, המדינה הוכיחה לי - ולאלפים רבים - שזה לא הולך ביחד. חלק ניכר מהחברים שלי מזמן שברו לכיון הדת/החרדים והחלק האחר פנה לכיוון השני. אבל מעטים מאוד נותרו להאמין במה שפעם רבים האמינו. בגדול זה החברים שהיחס של המדינה כל כך שבר אותם והם פשוט מיואשים
קטיפי10.04.11

הצגת כל התגובות

12
מדינה שלא שגור בפיה שם השם בכנסת,חס ושלום אם יגידו בעזרת השם, ברוך השם.על מה אתה מדבר, גם אתם הרבנים הצייונים לא חלמתם על מדינת וממשל כופרת כזו.
גולן10.04.11
11
" הרהורים ראשוניים עלך הרהורי אורלב 1 מסע המושבות" בגליל שיזם הרב קוק זצ"ל גיבש את ´היתר המכירה´ המאפשר לחקלאות היהודית להתקיים בארץ ישראל . שמעתי מרב בוגר מרכז שבדק ומצא שמסע המושבות היה פרי מחשבה של הרב זוננפלד (החרדי) . היתר המכירה הפך לנורמה בארץ החל משנט תרמ"ט (1889) הרב קוק היה אז
גדעון ארליך10.04.11
10
האיש הזה אשם בחיסול הרבנות עם טומי לפיד. כמה הצביעות יכולה לקבל כותרות.
רב05.05.11
9
בטרם יבוא בטענות כלפי הרבנים הראשים שעושים את מלאכתם בצורה מדהימה יתלונן על כל "המזרחי" שלו שאינם הולכים בדרך ה', לקחו את הציונים ועשו ממנו עבודת אלילים ומהרבנות עשו חוכא ואיטלולא, האם הרבנים הראשים צריכים להגיב על השטויות שמדבר הח"כ? ח"ו, שימשיך לדבר שטויות, אנו נקיים את הרבנות כמות שהיא, ועם הרבנ
אלון10.04.11
8
ממתי ח"כ שלא במיוחד מוכר כיודע ספר יבוא להכתיב לרבנים מה היה דרכם ומה הוא הדרך? איך אפשר לסמוך על מי שהיה מוכן לשבת עם טומי לפיד ביחד בממשלת העקירה ולבוא ולומר לנו עם המדינה היא ראשית צמיחת גאולתינו או לא? ממתי למד סוגיא בגמרא והגיע לפוסקים ולהלכה והשווה המצב הקיים להלכה כדי לדעת איך להתייחס למצב הק
magoya10.04.11
7
מה לך כי תלין אורלב ? חברת ל"צוהר" ע"מ לקעקע את הרה"ר. אתה בבחירות הקודמות כשלת בהרצת הרב אריאל מר"ג לכס הרב הראשי ומאז אתם רק מחזקים את צוהר שמטרתם לפרק את הרה"ר. רוב רבני הצבור הדתי לאומי נגד צוהר ומגמותיהם הראדיקאליות נגד הרה"ר. כיום אינך מייצג אלא את עצמך ועוד קומחץ שלא יעבור את אחוז החסימה בב
רב ראשי בעיר10.04.11
6
עם כל הכבוד לחבר הכנסת אורלב אי אפשר לכפות דעה קלוקלת זו על רבנים בעלי השקפה ברורה, אתם הקצנתם אמירה זו (המדינה כראשית צמיחת גאולתינו ח"ו) שלא ברור לכם מה מקורה עד לקידוש המדינה, מנהיגי'ה ומנהגיהם הפסולים בתכלית ומנסים לכפות את דעת בעלי בתים שלכם על הסמכות הרבנית. בכל הקהילות הי'ה ידוע שמעמד הרבנ
יוסל'ה10.04.11
5
הסרוגות. הייתי בכלל מציע לו כחובש כיפה סרוגה, של כיפתך מעל ראשך כי אין היא מתאימה לאדם כמוך, אתה ושכמותך גורמים לנו להתבייש בכיפה שעל ראשנו.
לא סובל אותו10.04.11
4
גדולי ישראל החרדים הם שמינו אותם. הרב עובדיה את הרב עמר, והרב אליישיב את הרב מצגר, לכן מחוייבים להם ולא למדינת ישראל. אומנם הם מקבלים משכורתם ממדינת ישראל הציונית, אבל בזה אינם שונים מאלפי רבנים ודיינים המקבלים משכורתם מהמדינה, אבל טובת הציבור החרדי עומדת לנגד עיניהם.
דן סגל10.04.11
3
אורלב צודק! הרבנות הראשית פועלת או בעצם צריכה להתנהל כמו הדת היהודית וכמו יהודים - ולא כמו הדת הציונית!
במא10.04.11
עדיף שתלך לישון אתה עייף מאוד ....
דן11.04.11
2
בלה בלה בלה בלה וכו' וכו' מליצות ריקות ללא כל משמעות! השוטה גס הרוח, חושב שהוא מדבר בכנסת בשפה הריקנית של הפוליטיקאים מימין ומשמאל שמדברים גבוהה גבוהה על דמוקרטיה וכל המלים היפות, וממלאים בינתיים כיסיהם מקופת הציבור! אוי לציבור הדתי לאומי שאלו מנהיגיו, ריקים ופוחזים!
זבולון אורלב10.04.11
1
הרבנות ע"פ פסיקות הבג"צ ופסקי הלכה של צהר חייבת לפעול אך ורק בהנחיית הרפורמים
צהר10.04.11
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

סעודיה עוצרת אזרחים שמדברים נגד נורמליזציה עם ישראל

יוסי נכטיגל | 02.05.24

"הזוועות נחגגות 

זוועות ה-7 באוקטובר נחגגות | המסר של הרצוג ליהודי העולם

יוני גבאי | 02.05.24

וכמה חרדים יש בהייטק?

ג'וניורים? זו התכנית לשילוב חרדים ללא ניסיון בחברות הייטק

כיכר השבת | 02.05.24

דאגה של ממש

זה הלחץ הבינ"ל שישראל מפעילה כדי למנוע צווי מעצר בהאג 

יהודה גל | 02.05.24

צרות של ערבים

דרמטי: חברי פת"ח מאשימים את אבו מאזן בכישלון מול חמאס

דניאל הרץ | 02.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

דנו ביום שאחרי

לפיד ביקש מהאמירויות לסייע: הכי דחוף להחזיר את החטופים

ישי כהן | 02.05.24

כך ניתן אוויר לחמאס

כך פעל מחדל המענקים לעזה - לבקשת נתניהו וראש המוסד 

יהודה גל | 02.05.24

כאב ראש מדיני

דאגה בי-ם: האו"ם ינסה להכניס את ישראל ל'רשימה שחורה' 

יוסי נכטיגל | 02.05.24

גינוי אחרי הסערה

נתניהו נגד בוגי יעלון: "צריך להתבייש על דבריו"

יאיר טוקר | 01.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

אחרי ההודעה

מתקפה חריפה: "התייצב לצד המפלצות השפלות ביותר"

יוסי נכטיגל | 01.05.24

חקירת הטבח

נתניהו מגיב למבקר המדינה: "התנגחות מיותרת בזמן מלחמה"

יאיר טוקר | 01.05.24

סערת חוק הגיוס

גנץ מגבה את היועמ"שית ותוקף: "כתם של חוק השתמטות"

יוני גבאי | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

"יש הצעה על השולחן"

הרצוג נפגש עם בלינקן: "שחרור החטופים - בעדיפות עליונה"

יוני גבאי | 01.05.24

סקר חדש

כרבע ממצביעי גוש הימין: רה"מ נתניהו צריך להתפטר מיידית

ישי כהן | 01.05.24

"אין לכך תקדים"

פוקס מגיב ללימון: "דרישה לא חוקית, ניסיון לכפות הפרדה"

יוני גבאי | 30.04.24