כיכר השבת

צפו בווידאו

ח"כ מקלב תקף: "ה'רב-קו' - רב מעללים"

לאחר יישום רפורמת הרב-קו, משרד התחבורה מבקש להעלות את הקנסות לנוסעים בתחבורה ציבורית מבלי לשלם. ח"כ אורי מקלב דורש שיוכנסו שלושה תיקונים הכרחיים (תחבורה ציבורית)

8
כיכר השבת | י"ט בכסלו | 27.11.18
ח"כ אורי מקלב (צילום וידאו: באדיבות המצלם; תמונה: דוד כהן - פלאש 90)

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה הבוקר (שלישי) בתיקון הצעת חוק פקודת התעבורה המדברת על פיקוח על תשלום דמי נסיעה באוטובוסים. מטרת הצעת החוק הינה להסדיר את הפיקוח על תשלומי הנסיעה באוטובוס וכן להעלות את הקנס על נסיעה ללא תשלום באוטובוס מ-100 ל-250 שקל. מדובר בסכום הגבוה כמעט פי 30 ממחיר כרטיס הנסיעה, וגבוה יותר מהקנס ברכבת הקלה בירושלים, שעומד על 180 שקל.

יצויין כי הצעת חוק זו מגיעה לאחר התחלת יישום רפורמת הרב-קו גם בגוש דן במהלכה לא תתאפשר הטענה אצל הנהג ותינתן האפשרות לעלות לאוטובוס מכל הדלתות.

בבקשה לייקור הקנס, מסביר משרד התחבורה, כי עליית נוסעים לאוטובוסים מכמה דלתות ישימה רק אם הנוסעים רוכשים את כרטיס הנסיעה מראש ולא באוטובוס עצמו. "אפשרות זו תורמת לבטיחות, שכן היא מאפשרת לנהג להתמקד בנהיגה. כמו כן היא תורמת לייעול מערך התחבורה הציבורית שכן היא מקצרת את הזמן הנדרש לעמידת האוטובוס בתחנה לשם העלאת הנוסעים", מוסבר בהצעה.

עם זאת, אפשרות העלייה מכל הדלתות עלולה להגדיל את מספר האנשים הנמנעים מתשלום דמי הנסיעה, "בין בשגגה ובין במזיד". בקווים שבהם נהוג כבר לעלות מכל הדלתות, נמצא כי יש ריבוי מקרים של הימנעות מתשלום דמי נסיעה. תצפיות העלו שבירושלים מדובר בכ-9% מהנוסעים, בגוש דן בכ-5% , במטרונית בחיפה - בכ-14.5% ובקווי באר שבע, כ-23% מהנוסעים. בפלחי אוכלוסייה מסוימים, השיעורים גבוהים בהרבה.

בדיון שהתקיים הבוקר, כאמור, בוועדת הכלכלה, הציג יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ אורי מקלב מספר שינויים אשר מקובלים גם על ארגוני הנוסעים והורכבו בשיתופם. מקלב הסביר כי קודם להחלת החוק יש לסיים את פריסת מכונות הטעינה בצורה נרחבת ולאפשר גם הטענה במזומן ולא רק באמצעות כרטיסי אשראי. שנית יש לאפשר טעינה באמצעות שיחת הטלפון, דבר אשר יאפשר מענה לציבור המחזיק בטלפון אשר מאושר על ידי גדולי ישראל, הנושא העיקרי הינו יצירת מדתיות והבדל ברור בין נוסע אשר עלה לאוטובוס מבלי לשלם באופן מכוון לבין נוסע אשר קיים בידו כרטיס נסיעה אך לא תקף את המכשיר, ושלישית יש לייצר מנגנון של ועדת ערר על הקנסות כך שיוכלו הנוסעים לערר בצורה חיצונית על הקנסות הניתנים.

במהלך הדיון צייינה מנכ"לית משרד התחבורה כי כפי שפורסם בעבר לבקשת יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ אורי מקלב תתאפשר בקרוב הטענת כרטיסי הרב קו גם באמצעות שיחת טלפון דבר אשר יעזור רבות למחזיקי טלפון אשר מאושר על ידי הרבנים. ח"כ אורי מקלב אמר כי "לא יעלה על הדעת שנותנים קנסות בזמן שהמערכת עדיין לא מתפקדת, שלא יחזור על עצמו מה שהיה בהשקת הרכבת הקלה שלא היה סינכרון בין אגד לרכבת הקלה ועל זה אנשים קיבלו דוחות, המערכת היום לא מוכנה, אין פריסה נרחבת, בשכונות אין היום כמעט איפה להטעין את הרב קו, במיוחד שהרבה מהמקומות מאפשרים רק כרטיסי אשראי ואוכלוסיות רבות לא מחזיקות כרטיסי אשראי".

"במקומות שאנחנו לא רואים ייצוג לנוסעים אנחנו אילו שמייצגים אותם", אמר ח"כ אורי מקלב וקבל על כך כי רכישת נסיעה לאדם שאין בידיו כרטיס רב קו תעלה כפול וזאת מבלי לקבל את ההנחה שמגיעה לו. מקלב הציג בפני הוועדה נוסע שנאלץ לרכוש שישה כרטיסי רב קו מכיון שלא מצא מקומות הטענה.

ח"כ אורי מקלב הוסיף עוד ואמר כי עצם הקנס הוא לא מדתי. "גם קנס נמוך הוא מרתיע, לא צריך קנס גבוה פי שלושים, גם קנס פי עשרה ממחיר נסיעה ירתיע. יש ניגוד אינטרסים כאשר החברות נותנות את הקנס והן אילו שגובות את הנסיעה, אני מתבייש, חוק ממשלתי מגיע כך כאשר מי שנותן את הקנס הוא גם הגורם המערר, יש לייצר ועדת ערר מסודרת".

"בנוסף, נותנים קנס לא רק לאנשים שלא שילמו אלא לאנשים שלא תיקפו על אף שיש בידם כרטיס נסיעה והקנס כולל בתוכו את מחיר הנסיעה זאת למרות שיש בידי הנוסע כרטיס נסיעה כדין, זה לא מדתי ולא יכול להיות שיהיה אותו הדין לאדם המתחמק מהתשלום ולאדם אשר אין לו כל סיבה להתחמק מהתשלום כיון שיש בידו כרטיס נסיעה כמו חופשי חודשי. המערכת נכשלה, היא מנותקת ומנוקרת, אין סיבה שאדם שלא תיקף יעבור מערכת השפלה על ידי הפקחים".

מקלב פנה לנציגי משרד התחבורה, תקף אותם ואמר כי אין להם את הזכות להיות נציגי שירות בנושא הזה, "עשר שנים יש את הרב קו והוא רב מעללים עד אשר הגיעו למצב בו אנחנו נמצאים היום, מדוע לא ניתן היה להביא מערכת מושלם ומתוקנת ואז לאפשר את הקנסות?", תהה יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה בדיון.

תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
טלא באלה שלא משלמים. למה לא שילמדו.....
רק אמת!27.11.18
7
בחרנו בליאון ואוחנה וה כ ל מסודר. אוטובוסים חינם!!! חלב ולחם וטבעות יהלום חינם!!! הכל מושלם!
מירי28.11.18
6
למה א"א למלא את הרב קו באוטובוס, שיגעון החוק הזה. כי לא תמיד יש איפה למלא, ולרוץ כל פעם למלא באיזה חנות סמוכה לתחנה שלא תמיד גם יש... מה עושים אם נתקעים????????
שרי28.11.18

הצגת כל התגובות

5
יש היום אפשרות להטעין בעמדות קהילות בכל הארץ. מה הבעיה? סתם דמגוגיה של מישהו שרוצה לעזור לציבור ולא משקיע במקום הנכון.
משה23.12.18
4
אצל אלו שאין להם אשראי וה"ה ילדים
יוני21.12.18
3
אנא ממך נקדה נוספת, רובינו מחזיקים בתיק רבקו אנונימי ליתר ביטחון, אז אם נתקעתי ונגמר לי הערך הצבור ברבקו אנחנו רוצה להשתמש בו ולהטעין אצל הנהג ניקוב, הנהג אומר לי, לא , אתם רק יכולים לקנות אצלי עוד אנונימי בסכום 11 עם נסיעה אחת, זה לא הוגן, למה לקנות עוד אנונימי כשיש לי כבר הרבה בבית, תנו להשתמש בו!
מלי27.11.18
2
בתחום האוטובוסים בלבד!
סתם אחד27.11.18
1
אין לי אפשרות ללכת לחפש מקום להטעין את הכרטיס. עם כל הכבוד לא לכולם יש סמארטפון או כרטיס אשראי. כל פעם אצטרך לנסוע 20 דקות לתחנה מרכזית להטעין כרטיס וזה יעלה לי נסיעה באוטובוס וזמן יקר. ואיפה ישלמו ילדים שגם הם משלמים במזומן?! המעבר לא תמיד עובד כשעוברים מאוטובוס לאוטובוס בחברות שונות. הנהגים לא מתח
דוד28.11.18
אולי גם יעניין אותך
תחבורה ציבורית
ש

המספרים שמאחורי ההצלחה האדירה במבצע "שושן פורים" בירושלים של משרד התחבורה

כיכר בשיתוף משרד התחבורה | מקודם
ש

שמחה וששון - לא בכבישים

אגד נערכת להפעלת שרות זמין בימי הפורים

כיכר בשיתוף אגד | מקודם

"השרה נגד הנוסעים"

יפגע בנוסעים: הופל החוק לתשלום באשראי בתחבורה ציבורית

דוד הכהן | 17.03.24

המהפכה של משרד התחבורה

הבשורה במחירי התחבורה הציבורית - חיסכון ענק לנוסעים

דניאל הרץ | 14.03.24

אלו הוצאות הפיקוח

מאות אלפי דו"חות לנוסעי התחבורה הציבורית; ומי השיאנית?

בני סולומון | 11.03.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

במקום הרווח שהפסידו ממס הבלו

זה המס שיגבו מכם עבור נסיעה של כל 100 ק"מ ברכב חשמלי

בני סולומון | 08.03.24

בהסכם עם משרד התחבורה

יחליף את הרב קו? פיילוט התשלומים באשראי - יתרחב

דניאל הרץ | 05.03.24

לילה של עבודות

שימו לב! בשל עבודות בגשר המיתרים; אלו השינויים במוצ"ש

בני סולומון | 05.03.24

העלות? 300 מיליון בשנה • צפו

נחשף בכנסת: 30% מהנוסעים בתחבורה ציבורית לא משלמים

בני סולומון | 12.02.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

22 מיליון מקומות ישיבה

2024 זה כאן: זה סכום עסקת הענק לרכישת קרונות חשמליים

יוסי נכטיגל | 22.01.24
ש

מודיעין עילית

הנהגים החרדים ב'קווים' התברכו במעונו של רב אחוזת ברכפלד

כיכר בשיתוף קווים | מקודם

תוספות המס ההזויות

השרה סטרוק הגיבה: "מכירה שרים שלא גומרים את החודש"

בני סולומון | 21.01.24

דו"ח המבקר

הגודש בכבישים גרם ב-2021 לנזק של כ-31 מיליארד שקל

קובי אטינגר | 15.01.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

"אבסורד זועק לשמיים"

זעם בוועדה על מיסוי רכבים חשמליים: "פגיעה קשה בתחרות"

דוד הכהן | 27.12.23

תהיה קליטה סלולרית

הדרך לנווה יעקב תקוצר | אלו 2 המנהרות שייפתחו היום בי-ם

בני סולומון | 14.12.23

ישדרג את הצי הקיים

למרות המלחמה: ארבעה קטרים חשמליים הגיעו לישראל

דוד הכהן | 14.12.23