כיכר השבת

חורבן ובניין

האם חזרה בתשובה יכולה להחריב שלום בית?

תארו לכם משפחה חילונית, שלפתע אחד מבני הזוג החליט לחזור בתשובה • עמי ברעם, בטור ראשון מתוך סדרת מאמרים חדשה ב'כיכר השבת', על הקושי ועל הקשר לימי בין המצרים (זוגיות)

13
עמי ברעם | כיכר השבת | ג' באב | 24.07.20
האם חזרה בתשובה יכולה להחריב שלום בית?
(צילום: שאטרסטוק)

אנחנו נמצאים בתקופת שלושת השבועות שמתחילים מליל י"ז בתמוז ונמשכים עד תשעה באב. ימים אלו הם ימים של צער, במגילת איכה כתוב "כָּל רֹדְפֶיהָ הִשִּׂיגוּהָ בֵּין הַמְּצָרִים".

בימים אלו עם ישראל נדרש לנקוט במשנה זהירות כי הם ימים שמועדים לפורענות, ולכן אנחנו נוהגים לקרוא בשלוש השבתות שבין המצרים הפטרות העוסקות בפורענויות, ובשבע השבתות שאחרי תשעה באב קוראים הפטרות של נחמה.

ביהדות נוכל למצוא בכמה מקורות, דימוי של בניין המקדש לבניית הבית שלנו. דימוי של "הזוגיות" של עם ישראל ובורא עולם לתא הזוגי האנושי שלנו כאן בעולמות של מטה. ואכן יש הרבה מן המשותף לבית המקדש של מעלה ובית המקדש של מטה.

הבית הפיזי שלנו יכול להיות ממש משכן להשראת השכינה, נאמר הרי "זכו, שכינה ביניהם". כלומר הבית שלנו, הזוגיות שלנו הוא המרחב בו נח לאלוקים לשכון. כאשר מדברים על מושגים כמו שכינה, אנו מיד מרגישים בגוף את התחושה אליה אנו מכוונים להרגיש בהקמת הבית, בזוגיות. תחושות של אהבה, של נתינת מקום, של הכלה, של שפע ושל חסד.

האם חזרה בתשובה יכולה דווקא להחריב?

תארו לכם בית ישראלי רגיל ונורמטיבי, חילוני, שבני הזוג בו מנהלים מסלול חיים שגרתי, הכירו בטיול הגדול שאחרי הצבא, שם בדרום אמריקה, החליטו לבנות זוגיות ומשפחה. ככל שהתקדמו הימים, הרגיש הגבר שחוסר המשמעות בחייו משתלט עליו, והוא אט אט מתחזק ובוחר לעבור תהליך של חזרה בתשובה.

עבורו התהליך הזה נחשב ל"גאולה" ולעיתים בשביל אשתו, בת הזוג שלו, משפחתו או הוריו, התהליך המקביל הוא "חורבן".

החששות מעיקים, הפחד משתלט. תהיות מכרסמות בחשש "אולי הוא יתנתק מאיתנו, אולי לא נהיה מספיק טובים בשבילו", ההורים לעיתים מרגישים אזלת יד, ומבינים שהחינוך שהעניקו לילד כבר לא מוערך ולא שווה בעיניו.

כאן נמצאת נקודת ההיפוך של כל התהליך הזה. ברצותו יכול להחריב את ביתו, את המבצר שהיה עד כה בית מושתת על ערכים של שותפות ואהבה, וכעת כל מי שחי בו חווה קריסה ואז תהיה זו בכיה לדורות. ברצותו יכול להפוך את התהליך לבית מקדש של זוגיות מופת, ואת הבית למבצר עומד בגאון ומשפיע אור על כל סביבתו.

כי באמת כל ההתרחקות כולה התקרבות

תקופת החזרה בתשובה עבור זוגות מעורבים חילוניים ודתיים היא תקופה מורכבת ומאתגרת. בן הזוג האחד "גילה את האור" ומעוניין רק לרוץ אליו ולהשפיע ממנו עוד ועוד על סביבתו, והשני רק מעוניין בשלווה, בשקט, בשגרת החיים הרגילה, לא שמח בהטפות ובדרישות שמגיעות עם "האור". כולם בעיקר רצים במסלולים שונים מבלי להבחין בצרכיו ורצונותיו של השותף למסע החיים.

על בעל התשובה לדעת שהבית הפרטי שלו הוא המראה של המצב הרוחני שלנו. המצב הזוגי והמשפחתי שלנו, מעיד על האמת שבנו. יש ואדם מצליח עד מאד בעבודתו, בחייו החיצוניים ובחברה הסובבת אותו, אך כאשר ביתו חרב, ולא נוכחת שם האהבה, הסבלנות השמחה והקבלה, שם נבחן האדם.

תקופה זו יכולה להיראות כתקופת ריחוק גם מבורא עולם. האנשים שסביב בעל התשובה רגישים לכל מילה, לכל עווית בפנים, לכל דרישה או בקשה. והאדם יכול לבוא בטרוניה: הרי המעשה שהוא עושה נעשה לאחר חיפוש ארוך והשתוקקות, והנה עד שהגיע אל "האמת" שלו, הוא חווה חורבן. דווקא בתקופת גלות שכזו, צריך לשאת עליו בעל התשובה את עול אהבת החינם.

זוהי בחירה בכל יום מחדש. הבחירה לראות לא רק את הגילוי שלו ואת ההתקדמות הרוחנית שלו, אלא לשים בקדמת סדר העדיפויות את צרכי הסביבה, המשפחה והאשה, להתחשב בהם, ולקרב אותם אל ליבו באשר הם שם. מבלי לצפות מהם להשתנות, מבלי להטיף להם על אודות הדרך הנכונה, או לדרוש מהם להתקדם לקראתו.

להיפך! כמו שאמרנו בתחילה, זכו – שכינה ביניהם. חותמו של אלוקים הוא השלום. לא לחינם. היכן שישנה אהבה וישנו שלום – שם נמצאת הנחמה, הגאולה. "הנני נותן לו את בריתי – שלום".

הרב עמי ברעם, מטפל זוגי ומייסד עמותת: התקשרות זוגית "מחברים קצוות בבית", המסייעת למשפחות בפערים דתיים אידאולוגיים.

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
יפה תודה
מיכאל19.08.20
11
לא הבנתי כלל מה אתה רוצה ולאן אתה חותר, אם לדעתך בית חילוני עם שלום בית נקרא בנין, אז אתה לא מאלו שראויים לכתוב מאמרים באתר חרדי, ברור שעל פי תורה עדיף להתגרש מאשר לחיות בשלום בית עם איסורי כריתות רחמנא ליצלן, וכמאמרו הידוע של הרב לסרי: מה שאצל נקרא אהבה אצלינו נקרא כרת. ואם להיפך אז מה בדיוק כתבת ז
יוסי25.07.20
מסכים עם שאלתך האם צריך לשמור על בית כזה אך לא ההיתי מכריע באופו נחרץ מצד אחד איך יתכן בית יהודי ללא קדושה מצד שני גם לפירוק בית יש מחיר כבד
מנחם26.07.20
10
מאמר מרתק גישה חשובה תודה
חנניה24.07.20

הצגת כל התגובות

9
התקשרות זוגית הצילה לנו את הנישואין! בעלי יצא בשאלה וחי ככה בהסתר מהילדים כמה שנים עד שהגענו לעמי ואביטל ברעם. אין מילים להסביר כמה מדהים השליחות שלהם! החזירו לנו את השלום בית וגם הצילו את החינוך ילדים!
ש. 26.07.20
8
התקשרות זוגית מצילה את הבית ונותנת שלום בית. מכניסה את השכינה בין בני הזוג, שלום, אחוה ורעות. לכל זוג שיש בינהם פערים דתיים מכל צד שהוא. דואגת לחגים כהלכה לזוגות עם פערי דת, כך שקיום מצוות החג לא נפגעות, ועם זאת הזוג באחוה ושמחה.עלו והצליחו!
ח.26.07.20
7
עוקבת אחרי הארגון היקר שלכם כבר שנים! הגיע הזמן שעוד יהודים ישמעו עליכם. ממש מצילים משפחות!!
M. A. 26.07.20
6
ברור שמלכתחילה לא הייתי יוצאת עם בחור חילוני. אל אחרי עשור נישואין וכמה ילדים ב״ה הגענו למצב שבעלי יצא בשאלה. נילחמתי כנגד כל היועצים שהציעו להתגרש! ואכן עד שהגענו להתקשרות זוגית ששם לימדו אותנו דברים חשובים ובסיסיים בזוגיות שהלוואי כל זוג בישראל יכול ללמוד! ומאז נולדו לנו עוד כמה ילדים! מאמר חשוב מ
א. 26.07.20
5
היכן כתוב שעל פי תורה עדיף לפרק בית? מדוע לא לבחור באפשרות של קרוב בני המשפחה? לילדים לק מגיע חיות עם אבא ואימא? האם הערך המשפחתי הוא לא ערך תורוני?
שמואל26.07.20
4
התקשרות זוגית הצילו לנו את הזוגיות! מומלץ מאוד. בעלי חזר בשאלה ולא ראיתי איך אפשר לחיות ככה. בעזרתם אנחנו חיים כמה שנים כבר שכל אחד עם השקפותיו ואני ואביטל הם אלו שהחלו לנו את הבית.
א26.07.20
3
ליוסי, למיטב הבנתי, מה שהרב לסרי מדבר עליו הוא קשר זמני בין גבר לאישה, אין ספק שזוגיות אמיתית לשם משפחה וילדים הוא גם יעודד. תראה איך בערכים אחד מבני הזוג חוזר בתשובה ואין שום רב שממליץ להתגרש! במיוחד שכדי לשמור טהרה צריך מאמץ די פשוט מצד האישה. אז אם האישה מסכימה, איפה אתה רואה כאן בעיה?
בתיה26.07.20
2
כתבה מאירה וחשובה. מי כמוני יודעת ומכירה בחשיבות מפעלך. מקווה שלא יצנזרו לך כתבות הפוכות על זוג חרדי רגיל שבו אחד מבני הזוג יצא בשאלה , יש מאות זוגות כמונו , אנוסים מלשתף ולספר למשפחה על יציאה של אחד מהדת . תודה על המסגרת שאתה נותן - חיזוק הזוגיות והבית זה מעל הכל. הכלים שאתם נותנים בהתקשרות זוגית
שפרה אינהורן26.07.20
1
חורבה אחת מחורבות ירושליים! כמה מחשבה, אהבת ההורים ותקווה, בכל זוג שבא בברית הנישואין. אבל מעגל החיים כשמו כן הוא, מעגל. מי יחיה ומי ימות הם הקצוות הקיצוניים ביותר, ובתווך החיים עצמם! תודה לרב עמי על הלימוד זכות על כל אחד מישראל, שמקים בתים מעפר!
חזקיהו 26.07.20
אולי גם יעניין אותך
זוגיות
ש

אני לא מצליחה לזהות מה אני מרגישה

כיכר בשיתוף חנה דיין | מקודם
ש

הפוגה שקרית

הקורבנות היא רישיון לא לקחת על עצמנו אחריות

כיכר בשיתוף חנה דיין | מקודם

הורים, תקראו!

המסר העוצמתי של היהודי שחווה קשיים: "אם יש משהו שהורס נפשות - זו ביקורת"

מרדכי רוט | 28.03.24

מכורים לסטטוס?

הזוג החרדי ניסה להיות "אושיות רשת" והמשפחה כמעט התפרקה | כך הם ניצלו

מרדכי רוט | 21.03.24

מאמר תגובה

להיות כל איש שורר בביתו – כיצד? ומה ההפך מזוגיות רעילה?

ורד שאלתיאל | 21.03.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

מאמר תגובה

אם אתה רוצה להיות - מלך בבית, אשתך חייבת להיות - מלכה!

ורד שאלתיאל | 18.03.24

הצצה לאולם הדיונים 

חקירה, עדים והתרת נדרים | כך התגרשתי בבית הדין הרבני בירושלים  

משה לוין | 14.03.24

שלום בבית - כבר מתחילת הקשר

איך תדעו אם אתם ב"קשר לא בריא" בזוגיות? | המדריך המלא

ארי טננבוים | 14.03.24
ש

מוכר לכם?

לא הילדים צריכים טיפול אלא אולי אתם

כיכר בשיתוף חנה דיין | מקודם
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

מסר חשוב לשלום בית

כשהקשיש החרדי הגרוש דרש לעזוב את בית האבות: "לא יכול לראות את הזוג הזה"

מרדכי רוט | 07.03.24
ש

קשיים וחוזקות בחיי הזוגיות

כל הקשר שלכם עד היום היה מאבק הישרדות אחד גדול

חנה דיין | מקודם
ש

ברוכה הבאה לחיבור האלוקי

כיכר בשיתוף חנה דיין | מקודם
ש

גירושין או להתעקש?

הגירושין האלה היו בלתי נמנעים

כיכר בשיתוף | מקודם
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

המגשר מנחה דרך

אחרי הכל - החלטתם להתגרש? כך תפחיתו נזקים ותיפרדו בשלום

ארי טננבוים | 15.02.24

גלגולו של אגו

מוריה השתלטה ליודה על החיים, והוא חיפש מפלט - עד שהבעיה נחשפה | סיפור מטלטל

משה רבי | 08.02.24

למה לא לשוחח?

הבעל זעם על אשתו שלא סיפקה את רצונותיו והם נקלעו למשבר | כך זה נפתר

מרדכי רוט | 08.02.24