כיכר השבת

הקצינים קובעים:

המלחמה הבאה 'בצפון': אלפי טילים מדויקים מארבע חזיתות

תשכחו מכל מה שאתם מכירים: לפי מחקר חדש, של בכירים לשעבר במערכת הביטחון, סבב הלחימה הרציני הבא מול חיזבאללה, יגרור ירי מאסיבי גם מסוריה, עזה ועיראק (צבא וביטחון)

45
ב. ניסני | כיכר השבת | כ"א בכסלו | 07.12.20
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

עבודת מחקר של המכון למחקרי ביטחון לאומי, מסתיימת בימים אלו במסקנה מהדהדת: המונח 'מלחמה בצפון' יאבד בסבב הבא ממשמעותו הפשוטה, בשל העובדה כי היא צפויה להיות בכמה חזיתות במקביל.

חוקרי המכון, כולם מבכירי מערכת הביטחון הישראלית בעבר, בחנו את האתגר הצפוי לישראל במלחמה הבאה מול חיזבאללה, וכך מזהיר מנהל המכון, תא"ל (במיל.) אודי דקל: "העורף הישראלי יותקף באלפי רקטות וטילים, מתוכם עשרות מדויקים, וכן בכלי טייס בלתי מאוישים תוקפים, ממספר זירות במקביל - לבנון, סוריה, מערב עיראק, וייתכן גם עזה".

לכלל החזיתות הללו מאפיין אחד: "איראן ושלוחותיה". לדברי הבכירים לשעבר, העימות הבא יתרחש מול הציר האיראני-שיעי, כפי שהם הסבירו ל'חדשות 12': "לנוכח התגבשות הציר, נוצר רצף יבשתי מטהרן לביירות, הכולל בניית יכולות מגוונות לתקיפת ישראל בהיקף רחב של טילים, רקטות, כלי טיס בלתי מאוישים, וכן מחלקות של לוחמי גרילה שיחדרו לישראל לתפיסת יישובים ואתרים חיוניים סמוך לגבול עם לבנון וברמת הגולן".

"נוסף על כך, המלחמה הבאה תהיה מרובת זירות – לבנון, סוריה ומערב עיראק, עם אפשרות להצטרפות החמאס והג'יהאד האסלאמי מעזה". מתברר, כי איראן, באמצעות בניית יכולות התקיפה ופריסת שליחיה בקרבת גבולות ישראל ברמת הגולן וחיזבאללה בלבנון, מגדילה את מרחב החיכוך בין הציר השיעי לישראל.

אחד השינויים המשמעותיים באיום המדובר, לפי כותבי המחקר, הוא התעצמותו של חיזבאללה, בדגש על מאמציו להצטייד בטילים מדויקים בסיועה של איראן.

סרטון האיומים האחרון של חיזבאללה

בכל תרחיש, מסביר תא"ל במילואים אודי דקל, האויב יתמקד בפגיעה קשה בעורף האזרחי של מדינת ישראל, בשיבוש תפקוד המשק, "תוך ניסיון לערער את החוסן הלאומי שהראה סדקים לאורך משבר הקורונה, זאת לאור מצבה המדאיג של החברה הישראלית, כפי שנחשף במשבר הקורונה: היעדר של רוח שותפות הגורל, אחדות המטרה, סולידריות ומוכנות לנשיאה בנטל".

"המלחמה הבאה בצפון תהיה הרסנית וקשה ונראה שאף אחד מהצדדים לא מעוניין שתפרוץ", מוסיפה החוקרת אורנה מזרחי. "על אף שהצדדים אינם חפצים במלחמה, קיים סיכון לא מבוטל להידרדרות ולהסלמה בלתי נשלטת, שתוביל למערכה רחבה, משתי סיבות: היעדר יציבות באזור בעקבות חיסול המדען האיראני ונחישותה של איראן להמשיך בקידום מוכנותה למלחמה בצפון".

לפי המחקר הנרחב, "המלחמה הבאה תהיה שונה בהיקפה ובעוצמתה ממלחמות קודמות, בכך שצפוי בה הרס רב בעורף הישראלי, כולל פגיעה ביעדים אסטרטגיים בישראל, במקביל להרס נרחב יותר בסוריה ובלבנון".

"תרחיש של מתקפה בהפתעה, כאשר מערכי ההגנה של ישראל ייתפסו לא מוכנים, עלול לפגוע ולשבש את יכולת הפעולה של הצבא, והדבר יבוא לידי ביטוי במענה ההתקפי המיידי, בגיוס כוחות מילואים ובמוכנות כוחות ההגנה האווירית.

שלוש מטרות למערכה צבאית ביוזמת ישראל נגד איראן ושלוחותיה, מנתח המחקר. הראשונה, התקפה ממוקדת להסרת איום הטילים המדויקים ופגיעה במערך ההרכבה והשיגור שלהם במסגרת מהלך ישראלי יזום ובהפתעה, או תוך ניצול הזדמנות בעת הסלמה באירועים; השנייה, מערכה הממוקדת בפירוק הציר האיראני-שיעי והחלשתו; השלישית, מערכה רחבה להסרת האיום הצבאי וליצירת שינוי אסטרטגי יסודי, כמו פירוק חיזבאללה מנשקו האסטרטגי והעברת מונופול הכוח לצבא לבנון.

להערכת כותבי המחקר, ישראל לא תמיד תוכל למנוע מלחמה שתיכפה עליה, אך "מלחמה אינה גזירת גורל, ולישראל גם יש כלים למנוע הסלמה למלחמה. לשם כך מומלץ לבחון את ההשלכות של מהלכים התקפיים מצד ישראל שעלולים להוביל להידרדרות למערכה נרחבת".

התרחיש הגרוע המתואר במחקר, הוא מלחמה שישראל תתקשה להביא לסיומה המהיר, או בעיתוי ובנסיבות המתאימים לה, תוך פגיעה קשה בכל המערכים האופרטיביים של האויב והבאתו למצב בו הוא יסכים להפסקת אש בתנאים שלה.

תוכן שאסור לפספס
45 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
עושים את זה לאגו שלהם
שטויות14.02.21
36
לפחות עכשיו יש לנו צבא ולא מובלים כצאן לטבח
ללא שם07.12.20
אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים!!
תימני07.12.20
35
ואכמ"ל
קישקיש קריא בלגינא07.12.20

הצגת כל התגובות

34
הם לא למדו לקח הערבים האלה הם חטפו במלחמת לבנון מכה נוראית בעז”ה ננצח
מפגרים07.12.20
33
נצטרך למחוק את כולם כהרף עין
דוד07.12.20
32
הרצל ניסה למצוא פיתרון מדיני לבעיה היהודית, בפועל הציונים סיבכו את עם ישראל במלחמות וגרמו לשפיכות דמים מיותרת.
יוני07.12.20
לא...כי באירופה היה פשוט דבש. חופשה מפנקת באושוויץ וטרבלינקה, שלא לדבר על מאות שנות כיף של פוגרומים. מעדיף לחיות במדינה שבה החיילים מוכנים להקריב את חייהם בשביל יהודים.
דניאל07.12.20
הרעיון הציוני הוא של הקב"ה !! או שלא הוא מכוון את עמו בצעדים הרי גורל כאלה??!! וב"ה עם ישראל נמצא בתקופה הכי טובה שלו מאז שלמה המלך!! איומים תמיד היו, לך קרא על ששת הימים גם אז גם כאן ה' מכוון אותנו הלאה!!
צבי07.12.20
כל בוקר אנו אומרים זה : ותתפלל חנה ותאמר עלץ סופי תיבות : הרצל.ויש קשר בין חנה לירושלים.חנה היתה עקרה 19 שנה וגם ירושלים היתה עקרה 19 שנה .מדינת ישראל קיבלה את הכותל אחרי 19 שנה מבריאתה.1948 עד 1967 יש בדיוק 19 שנה.אין מי יאמר לו מה יעשה ומה יפעל . והציונות מעולם לא אמרה שהבעיות של היהודים יגמרו.אלא
אבאתו08.12.20
31
מעמיד עליהם מלך שגזרותיו קשות מהמן!!! רבותי.....תשובהה
אוראל07.12.20
30
קשקוש בלבוש למה מה נראה לכם שישראל פראיירית?
קשקוש09.12.20
29
מה אתם מתלוננים נתנתם להם להתיחמש ועכשו אתם מתלוננים תעשו עכשו משהו לפני שיהיה מאוחר אנחנו לא רוצים יום כיפור שני
משה מהמרכז07.12.20
28
אתם לא רואים מה שאני רואה????? בשביל שביבי ח''ו לא יזכה לקרדיט בתוך ישראל על החיסול ההרואי ועל האומץ בקבלת ההחלטה . הם מפרסמים דו''ח סודי של אמ''ן!!! שבו כתוב 'על פי התרחיש הגרוע' שהדרך למנוע נלחמנה היא ע''י לא להתגרות . ובמילים אחרות ביבי מוביל אותנו לקטסטרופה בהחלטה על החיסול . בקיצור בשביל לפגו
אתם לא רואים?08.12.20
27
אוי איזה פחד
דוד07.12.20
26
הלוואי שמה שצריך להתפוצץ יתפוצץ. מה שצריך לקרוס יקרוס. מי שצריך למות ימות. אם פצצה תיפול על בג"ץ מי יחגוג. ואם תיפול על משכן הכנסת ומה? ויפה שעה אחת קודם גם תיפול הפצצה על ראשי אמות על קידוש השם כדי שממשלת הזדון גם תיפול. הלוואי.
מלחמות היהודים07.12.20
???? אולי תסביר לי מה קורה איתך ? שמת לב שאתה מבולבל לגמרי ?
איחם07.12.20
25
לא צריך חוקרים מעונבים כדי להגיע למסקנה הזו... כל בר דעת מבין מזמן שהרפיסות שהשמאל כפה על כולנו- הביאה לתוצאה הנ"ל...
יואל07.12.20
24
הפחדה בעלמא
אמיתי בשארי07.12.20
אין קורונה . סאיז נישט דא קיין קורונע...
מטבוחה07.12.20
23
אודי דקל..מחקר? מחקר או דעה אישית? שונאי ישראל לא צרכים סיבה לתקוף אותנו הם עושים זואת יום וליל.אם את יודע או אם לאו.אז עצם התקיפות המסביות שלנו גם באירן.סוריה ..זה פוגע במורל שלהם ומגלה שהפחד שהם יצרו. מסביבם הוא בלון נפוח בה' אז מה לך להפחיד את ישראל עוד עם נתוחי מחקר ..פרניידים למינהם.תשמור את
ללא שם08.12.20
22
השם שומר ומציל.. יתכן, ובמקרה כזה תגיע תגובת ישראל בכלים שהם לא חושבים.. חבל להתחיל...
ביטון07.12.20
21
תודה רבה על הלחץ, ועל הנביאים
מנשה07.12.20
20
כל מטרת כתבה זו מוצפנת במשפט אחד ''היעדר של רוח שותפות הגורל, אחדות המטרה, סולידריות ומוכנות לנשיאה בנטל". ההסתה נגד הציבור החרדי ולומדי התורה מוטמעת יומם ולילה למוחות הציבור הישראלי ... א''עפ כן ''יושב בשמים ישחק'' .
משה07.12.20
19
נמאס מכל ההפחדות של כל מיני פחדנים חסרי אמונהעדיין לא הבינו שלנו יש את הקדוש ברוך הוא ששומר עלינו לא שלא יהיו נפגעים יהיו אבל תפסיקו להפחיד את העם
יוסף07.12.20
18
אנחנו מאמינים שלכל טיל יהיה כתובת ככתוב ,חרבם תבוא בליבם וקשתותם תישברנה , לא לפחד מכלום חוץ מאין עוד מלבדו
גלעדי חיים07.12.20
17
למה להלך אימים על הציבור, מה זה נותן חוץ מסקופ רגעי?
רועי07.12.20
16
אני סומך על ניסנקורן ועל עמיר פרץ ועל בית משפט עליון ועל השלישיה אייזנקוט ליבני וחולדאי שלישיה עוצמתית ביותר !. ועל אבינו שבשמיים כמובן !
אור07.12.20
ועל לפיד ועל המן
שרוליק07.12.20
למה לומר את אותו שם פעמיים??
י07.12.20
15
המחקר משקף את השקפת העולם השמאלנית שאומרת למה לחסל בכירים איראנים ולמה לתקוף מטרות בעומק שטח האויב, תן להם את המדינה על מגש של כסף...
מלחמת השמאל07.12.20
14
תחזית קודרת חזון אחרית הימים וחיסול המזרח התיכון בכללותו
יעקב 07.12.20
13
תודה לאהוד ברח ואריאל שרון
ללא שם07.12.20
12
the war of gog oumagog vemashiah!
merav07.12.20
11
אכן, רק ה' יושיענו!!!! ויהי רצון שיהא זה בחסד וברחמים גדולים על כל עם ישראל!!!
לאה07.12.20
10
נו נו יש רבנים שהזהירו לפני כמה חודשים שזה בוא יבוא...
אני ואני07.12.20
9
חיל האויר והתותחנים יצטרכו לירות על מנת להרוג. מהר. חזק ובאזריות. ללכ שום רחמים. הסוסים. פקפוקים. בלי בג"ץ ובלי בצלם כדברי רבין. חיילים וטייסים פשוטים יצטרכו להעמיס על כתפיהם את הצלת ישראל והשרדות העם , בהנחה שהמנהיגות החלשה של ישראל תחשוש מהעולם מהתקשורת ומהמשפטנים העלובים. מי כמוך באלים ה'.
ללא שם07.12.20
8
להשי"ת אין נפק"מ אם ישגרו מחזית אחד או חמש מאות וכולם יפלו ויבולי בעזהי"ת
יהודי07.12.20
7
כוחנו באחדותנו!!! אם נתאחד להיות עם אחד לב אחד, אף אומה לא תוכל לנו!! נרבה באהבת חינם ובחסדים איש לרעהו ולנצרכים, ואז בורא עולם לא ייתן לאף אומה ולאף נגיף לפגוע בנו!! ראו לאורך כל ההיסטוריה כשעם ישראל היה מאוחד ,תמיד נצחו במלחמות כהנחייתו של בורא עולם, אחיי ואחיותיי האהובים, בואו נתאחד יחד ,אנחנו נש
מאמינה בת מלך07.12.20
6
והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם
יהודי07.12.20
5
במלחמת ששת הימים עמדנו בפני איום מחריד וגורלי יותר וב"ה !!!
צבי07.12.20
4
העם בשאננות מוחלטת, לא מבין את הסכנה העצומה בה הוא נמצא ולא דורש בכלל מהממשלה קידום פרוייקטים והפניית תקציבים לרכישת אמצעי לחימה (טילים הגנתיים והתקפיים), שיפור היחידות המתמרנות שיפרצו ללבנון וסוריה להרחיק את הטילים (הצטיידות בנגמש"י נמ"ר ואיתם עם צריח תותח וטילים...). וכמובן הכנת העורף, מקלטים, ממ
גיא08.12.20
3
ולמה הם עדיין לא מבצעים זאת??? כי הם מורתעים....הם יודעים שישראל לא פראיירית....וישראל תהפוך את ביתם ועריהם לעיי חורבות....ואם גם לא תהיה ברירה הם יחטפו פצצות גרעין....
אבי07.12.20
2
השמרו לכם פן יפתה לבבכם וכו' וחרה אף ה' ואבדתם מהרה.... צריך להיות עיוור וכופר כדי לא להבין שאנו נוסעים במהירות מסחררת לנקודה הזו
דוד07.12.20
1
צריך לצאת למתקפה מנע שתכלול השמדת הישוב השיעי בלבנון יש לשנות חלק מתפיסת ההפעלה של חייל האויר ההפעלה שתכלול מפציצים כבדים שיטילו פצצות בנו 10 טון על ריכוזי השיעים ושמורות הטבע בלבנון השמדת כל נפת נבטיה רבתי ותופח הריסת כל ישוב שממנו ניתן לראות את מדינת ישראל המחיר וצריך להערך מעבר לקריסת תשתיות במד
אליהו ראש ברזל07.12.20
אולי גם יעניין אותך
צבא וביטחון

דואגים לעקורים בעזה: צה"ל בחן רכישת 700 טון מזון יבש

ב. ניסני | 12:48

תיעוד מהרצועה | צפו

תקיפת תשתיות, פירים וחיסול מחבלים | הלחימה בעזה

ב. ניסני | 08:14

בגבול לבנון

הלוי ללוחמים: "נתקוף חזק בעזה, מכינים מתקפה בצפון"

ב. ניסני | 01.05.24

הלחץ האמריקני

בלינקן סייר עם גלנט בעוטף עזה - וזה מה ששמע על רפיח

ב. ניסני | 01.05.24

קרוב ל-4,000 נעצרו עד כה

מטען שהושלך פוצץ בידי צה"ל; 9 נעצרו | צפו בפעילות ביו"ש

מישאל לוי | 01.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

הלחימה נמשכת

מטרות הושמדו בעזה, חוליות מחסלים חוסלו | צפו בתיעוד

ב. ניסני | 01.05.24

החזית הצפונית | תיעוד

בחמישה מרחבים בדרום לבנון: צה"ל תקף מטרות חיזבאללה 

ב. ניסני | 01.05.24

208 יום למלחמה

פגיעה ישירה בשתולה | חמאס: נגיב להצעת העסקה 

כתבי כיכר השבת | 01.05.24

"חיזבאללה צריך לסגת"

'בדרך למלחמה כוללת בצפון' | המסר של שר החוץ לחיזבאללה

ישראל גראדווהל | 30.04.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

"חריגה מגבולות הזירה"

תחקיר צה"ל קובע: הלוחמים נהרגו מאש צה"ל | כל הפרטים

ב. ניסני | 30.04.24

תיעוד מבפנים

הפקת לקחים, תרגילים: כך נערך צה"ל להמשך המלחמה בעזה

ב. ניסני | 30.04.24

"זוהו פגיעות"

תקרית חריגה בגבול מצרים: כוח צה"ל סיכל בירי חדירה 

חזקי שטרן | 30.04.24

צפו בתיעוד

בשכם הוחרם ציוד צבאי; באחאדר נזרק בקת"ב: מעצרים ביו"ש

ב. ניסני | 30.04.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

אחרי התפטרות ראש אמ"ן

הקונספציה תימשך? | אלו המינויים החדשים שהרמטכ"ל רוצה

ב. ניסני | 30.04.24

הלחימה בעזה | תמונת מצב

שיגורים לשדרות ולעבר הלוחמים | צה"ל תוקף ברצועה. תיעוד

ב. ניסני | 30.04.24

חזית הצפונית

צה"ל תקף מטרות חיזבאללה; שוגרו טילי נ"ט מלבנון | תיעוד

ב. ניסני | 30.04.24

207 יום למלחמה

דריכות בממשלה לקראת עימות או עסקה עם חמאס | בלינקן בא לישראל • העדכונים

כתבי כיכר השבת | 30.04.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם