כיכר השבת

"בלי ידיים"

המירוץ לרכב האוטונומי בעיצומו: חזון או חלום?

חברות רבות נכנסו למירוץ לייצור רכב אוטונומי שינווט וינהג בכוחות עצמו ברמה כזו או אחרת. מה המשמעויות הכלכליות והבטיחותיות של המהלך והאם זה העתיד של ענף הרכב? (חדשות תחבורה)

נפתלי טרבלסי | כיכר השבת | י"ב בתמוז | 18.07.16
טסלה S מושב הנהג
טסלה S מושב הנהג (צילום: שאטרסטוק)

לפני כשבועיים הודיעו החברות ב.מ.וו, מובילאיי הישראלית ואינטל כי הן מאחדות כוחות בפיתוח הפרויקט המדובר ביותר בעולם הרכב - מכונית אוטונומית. מכונית כזאת, כך הן מעריכות, ניתן יהיה לשווק בעוד חמש שנים.

הפרויקט המשותף יכלול הקצאת משאבים ומחויבות רבה מצד השותפות, והוא נוגע לתחום שנהפך למשמעותי יותר מרגע לרגע. שורת חברות בתחום הרכב והטכנולוגיה כבר נמצאות במרוץ לפיתוח מכונית עצמאית ללא נהג. האנשים שפעילים בפיתוח מכונית אוטונומית סבורים שמדובר במהפכה של ממש, שתשנה סדרי עולם הן מבחינת בטיחות והן מבחינה כלכלית, כך על פי הדיווח ב"דה מרקר".

קיימים אמנם עוד אתגרים רבים עד שהמכונית האוטונומית תגיע אל היעד, אם תגיע, אם כי העתיד בתחום נראה וורוד ביותר לפחות למשקיעים שמעלים משמעותית את ערך מניות החברות שעוסקות בתחום. מנגד, למכונית האוטונומית עדיין דרך ארוכה כדי להוכיח שהיא אכן בטוחה לחלוטין לנסיעה.

ההשפעה גם על הנושא הכלכלי אדירה. בארה"ב לבדה נוסעים 75 מיליארד שעות בשנה. בנק ההשקעות מורגן סטנלי מעריך שמעבר לנהיגה במכונית אוטונומית עשוי לחסוך לכלכלה האמריקאית 1.3 טריליון דולר בשנה — סכום ששקול לכ–7.5% מהתמ"ג האמריקאי.

החיסכון הכללי יתקבל משווי הזמן שיתפנה במקום נהיגה (500 מיליארד דולר), ממניעת תאונות דרכים (490 מיליארד דולר), מחיסכון בדלק (170 מיליארד דולר) וממניעת פקקי תנועה (140 מיליארד דולר). במודי'ס מעריכים כי רכישת מכונית כזאת ב–2030 תהיה אפשרות סבירה, וב–2035 זה יהיה הסטנדרט.

חלק מהחיסכון, למשל מניעת תאונות, יגיע גם ממכוניות שהן אוטונומיות בחלקן, אבל כדי להגיע למכונית עם אוטונומיה מלאה, יש עוד כמה משוכות טכנולוגיות לעבור. במקרה זה הגישה היא בינארית — או שניתן לסמוך על המכונית, או שלא. המכונית צריכה להוכיח את יכולותיה בכל תנאי שטח, בכל סוגי הכבישים, בהתמודדות עם אירועים לא צפויים ובכל מזג אוויר.

ויש עוד שאלות: איך בעצם ייראו הכבישים בעוד 10–15 שנה? האם מכוניות אוטונומיות ישתלבו ליד מכוניות שנהוגות על ידי נהג? או שיוקצו להן מסלולים נפרדים משלהן? עדיין קשה לדעת. לכל תשובה שתינתן יש סט אחר של השפעות כלכליות.

צמצום תאונות הדרכים הוא מטרה חשובה ואינטרס ברור של חברות הביטוח. אבל מכוניות אוטונומיות מספקות לחברות הביטוח אתגרים מסוג אחר. נניח למשל שתתרחש תאונה בין מכונית אוטונומית למכונית נהוגה. מה יקרה אם יתברר שהאשם בתאונה זו המכונית האוטונומית? את מי ניתן יהיה לתבוע? את בעלי המכונית או את היצרן שלה? האם יצרניות המכוניות יהיו מוכנות לקחת סיכון כזה?

גם לרגולטורים ולמחוקקים יש כאן אתגר קשה — איך בודקים את בטיחות המכונית ואיך מונעים ממכוניות לא בטוחות מספיק מלעלות על הכביש?

בהתייחס לתאונה שאירעה במכונית של חברת טסלה, התאונה הראשונה הקטלנית במכונית אוטונומית כאשר הנהג הסתמך לחלוטין על האוטומציה של הרכב ונכנס במשאית. החברה מסרה כי זהו מקרה המוות הראשון שמתרחש עם מערכת ה"טייס האוטומטי" לאחר שמכוניותיה גמאו כבר 130 מיליון מיילים. זאת, בהשוואה למכוניות רגילות שבהן יש מקרה מוות לכל 94 מיליון מיילים בארה"ב.

חברות הרכב הוותיקות נמצאות מאחור במירוץ הפיתוח למכונית אוטונומית. כרגע השחקניות הדומיננטיות בתחום הן דווקא חברות כמו טסלה ומובילאיי, וחברות טכנולוגיה שמפתחות חלק מהרכיבים הנחוצים לניתוח המידע הרב שמגיע מהמצלמות שמותקנות ברכב. למשחק הזה נכנסו לפני כמה שנים גם ענקיות טכנולוגיה כמו אפל וגוגל, שמגיעות מתחומים רחוקים יותר, אבל יש להן חזון ומשאבים עצומים כדי להשקיע בתחום שהפך ללוהט.

כניסתן של חברות הענק גרמה לחברות הרכב, שעסקיהן מאוימים לפתע, להתנער מרבצן ולהקדים תוכניות פיתוח. יש הסבורים שמירוץ החימוש הזה יקדים בעשור את המועד שבו תוכל לעלות מכונית אוטונומית על הכביש. האם אלו יהיו מכוניות אוטומטיות לחלוטין מבלי מגע נהג אנושי או שמדובר ברכבים עם סיוע טכנולוגי נרחב, ימים יגידו.

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חדשות תחבורה

זה הכלי החדש שיקל על הרוכשים רכב חשמלי | כל הפרטים

בני סולומון | 29.02.24

זה התנאי שנוסף

בגלל החות'ים: שר האוצר דחה העלאת מס הקנייה על רכבים

דוד הכהן | 01.01.24
ש

מבצעי סוף שנה

קנו עכשיו רכב, התחילו לשלם בפסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף טרגט מוטורס | מקודם

תיעוד כואב

הרכבים מהעוטף ומהמסיבה נבדקו על ידי ארכיאולוגים וזק"א

בני סולומון | 05.11.23
ש

יתרונות התחבורה החשמלית

האם משבר אנרגיה עולמי מגדיל מכירות של רכב חשמלי?

כיכר בשיתוף מגזין רכב חשמלי | מקודם
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

כך תעלו לרגל

לקראת חול המועד: נפתח השער החדש לירושלים | צפו

כיכר השבת | 29.09.23

"שיקולים עסקיים - על גב האזרח"

הרפורמה במכוני רישוי; איך ייתכן שיש רק 67 מכונים בישראל?

דוד הכהן | 05.09.23

למרות ההפחתה

יוקר המחייה בישראל: מחירו של הדלק יעלה הלילה בחצות

בני סולומון | 31.05.23

מצוד אחר הנהג

סכנה בכבישים | תיעוד: חותכים במהירות, מעיפים רכב ובורחים

דוד הכהן | 30.05.23
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

החל מהבוקר

"לא רק בעיה של אי-נוחות"; סוף לניתוקים סלולריים בכביש 16

בני סולומון | 29.05.23

ב'מחנה יהודה' ו'גן הפעמון'

בשורה לירושלמים: נחשפו שתי תחנות רכבות תת קרקעיות

בני סולומון | 15.05.23

בלי קריסות | הפיקו לקחים

הנתונים: 160,000 כרטיסים, אלפי אוטובוסים ומאות פקחים 

בני סולומון | 10.05.23

זו רשימת המוצרים שיובאו

רשות המסים מפרסמת: כמה רכבים וסיגריות יובאו לישראל?

בני סולומון | 08.05.23
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

מצלמת הרכב תיעדה

פחד: פלסטיני יצא לעקיפה מסוכנת וריסק את הרכב | צפו

מישאל לוי | 01.05.23

מנפץ סטיגמות

מה צריך לעשות כשנתקעים בשיטפון? | טיפים שחייבים לקרוא

ארי טננבוים | 13.04.23

גבתה חיים של בניא דם

מאה אלף רכבים זומנו למוסך, האם הרכב שלכם ברשימה?

בני סולומון | 19.03.23

מוכנים למחר?

שיבושי תנועה צפויים בבירה בשל מרתון ירושלים

כיכר השבת | 16.03.23
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

המהפכה החשמלית

העדכון המהפכני החדש ב'וויז' שיקל עליכם את הנסיעה בדרך

ישראל גינצבורג | 14.03.23

למעלה משעתיים של פקק

בוקר פקוק לכיוון ירושלים: תאונה בין משאיות; נהג נלכד

קובי רוזן | 14.03.23