עלייה חסרת תקדים

התייקרות מחירי הביטוח: הרגולטור מאותת על התערבות במחירים

זינוק דרמטי בעלויות ביטוחי רכב, רווחים גבוהים לחברות הביטוח והתרעה רשמית מרשות שוק ההון מסמנים שינוי אפשרי בשוק שפעל עד כה ללא פיקוח מחירים - הציבור הישראלי מתמודד עם התייקרויות חסרות תקדים, והשאלה הבוערת: האם צעדי רגולציה יובילו להוזלה אמיתית או דווקא יחריפו את המצב? (רכב)

התערבות שאולי תוביל להוזלה (צילום: Shutterstock)

שוק ביטוחי הרכב בישראל עומד בפני שינוי דרמטי. לאחר שנים של התנהלות בתנאי שוק חופשי יחסית, רשות שוק ההון נוקטת בצעדים שמסמנים מדיניות חדשה, הכוללת התערבות ישירה בתמחור הפוליסות. מהלך זה, החריג בנוף הרגולטורי בישראל, מגיע על רקע התייקרויות חסרות תקדים בעלויות ביטוחי הרכב והתעצמות הטענות כי חברות הביטוח גובות מחירים מופרזים.

הנתונים מאחורי המשבר

מאז סיום תקופת הקורונה, ענף ביטוחי הרכב רשם התייקרויות של עשרות אחוזים. ביטוח מקיף, שעלותו לרכב משפחתי טיפוסי עמדה על כ-3,700 שקלים לפני כשנתיים, מגיע כיום לסכומים של 5,000 עד 6,000 שקלים בשנה בקטגוריות הזולות ואף יותר בקטגוריות הרכב היקרות - עלייה של 35%-60%, בהתאם לפרופיל הנהג כמובן.

ההתייקרות, שהחלה כתגובה לעליות במחירי חלפים ולגל גניבות רכב, הפכה לתופעה בעלת מאפיינים ייחודיים לשוק הישראלי, כאשר הפער בין עלות הסיכון האמיתית לבין הפרמיות הנגבות הולך ומתרחב. בדיקות שערכה רשות שוק ההון מצביעות על כך שמחירי הביטוח עולים בקצב מהיר בהרבה מעליית העלויות בפועל.

מדיניות רגולטורית חסרת תקדים

בצעד נדיר, שלחה רשות שוק ההון דרישה רשמית לתשע חברות הביטוח המובילות בישראל להסביר את הפער בין הסיכונים לפרמיות, כך על פי פרסום של הרצי אהרון ב-bizportal. הרשות אף איימה להפעיל את סמכויותיה להתערב בתמחור - צעד שלא ננקט מזה עשרות שנים בענף הביטוח.

הגורמים מאחורי העליות

חברות הביטוח מצביעות על מספר גורמים המצדיקים לטענתן את העלאת המחירים: גל גניבות רכב שהגיע לשיא חסר תקדים, עלייה בתאונות דרכים לאחר תקופת הקורונה, התייקרות משמעותית של חלפים, ומשבר באספקת רכיבים אלקטרוניים ברמה העולמית.

אולם בחינה מעמיקה של שוק הביטוח מעלה גם גורמים נוספים, פחות גלויים לציבור. מבנה השוק הריכוזי מאפשר לחברות להעלות מחירים בו-זמנית, בלי שתהיה תחרות אמיתית שתעצור את המגמה. אומנם אין תיאום מחירים ישיר, אך קיים דפוס שבו עליית מחירים אצל מתחרה אחד מובילה במהירות לעליות דומות בכל השוק.

גורם מרכזי נוסף שנותר בשולי השיח הציבורי הוא עיכוב הרפורמה בשוק החלפים. התכנית, שהייתה אמורה להפחית משמעותית את עלויות התיקונים ובהתאם את מחירי הביטוח, נבלמה בעקבות התנגדות עזה מצד בעלי אינטרסים בענף המוסכים והחלפים. עיכוב זה משמר את מבנה השוק הבעייתי ומונע הוזלה אפשרית בעלויות הביטוח.

ההשפעה על הציבור הישראלי

התייקרות ביטוחי הרכב אינה רק עוד עלייה ביוקר המחיה; היא משפיעה באופן ישיר על התנהגות הצרכנים. נתונים מהשוק מראים כי יותר מרבע מבעלי הרכב בישראל שקלו לוותר על ביטוח מקיף בשנה האחרונה בשל העלויות הגבוהות, וכ-15% אכן עשו זאת.

מגמה זו מעוררת דאגה הן ברמה הכלכלית והן ברמה הבטיחותית. הוויתור על ביטוח מקיף חושף משקי בית לסיכונים כלכליים משמעותיים במקרה של גניבה או תאונה, ומטיל נטל כבד במיוחד על אוכלוסיות מוחלשות.

האם קיים פתרון בר-קיימא?

מומחים בתחום הביטוח והרגולציה מסכימים כי הפתרון האמיתי לבעיית מחירי ביטוחי הרכב בישראל הוא יותר מסתם התערבות ישירה במחירים. נדרשת רפורמה מקיפה שתטפל בגורמי השורש של הבעיה:

הגברת התחרות - הסרת חסמי כניסה והפחתת דרישות ההון מחברות ביטוח חדשות, לצד עידוד כניסת שחקנים בינלאומיים לשוק הישראלי.

טיפול בשוק החלפים - יישום רפורמת החלפים שתאפשר תחרות אמיתית, הסרת מגבלות על יבוא מקביל והורדת מכסים על חלפים.

שיפור השקיפות - חיוב חברות הביטוח לפרסם את היחס בין הפרמיות לתביעות בפועל, כדי לאפשר לצרכנים להשוות בין חברות על בסיס מידע אמיתי.

התמודדות עם גניבות רכב - השקעה משמעותית במאבק בארגוני פשיעה שעוסקים בגניבות רכב, ובפרט אלו שמעבירים רכבים לשטחי הרשות הפלסטינית.

    לצד אלה, על הרגולטור לפעול בזהירות בכל הנוגע להתערבות ישירה במחירים. התערבות גסה עלולה לגרום לנסיגת חברות מהשוק, להפחתת היקף הכיסוי הביטוחי, או במקרים קיצוניים אף לערעור היציבות הפיננסית של חברות ביטוח - תוצאה שתפגע בציבור המבוטחים עוד יותר בטווח הארוך.

    צומת דרכים לענף הביטוח

    שוק ביטוחי הרכב בישראל ניצב בפני צומת דרכים היסטורי. האיזון העדין בין הגנת הצרכן לבין שמירה על יציבות חברות הביטוח מעמיד את הרגולטור בפני אתגר מורכב. מחד, המחירים הנוכחיים אינם קלים לכיסם של האזרחים בישראל שכבר סובלים מיוקר מחיה גבוה. מאידך, רפורמה לא מאוזנת עלולה לגרום לתוצאות הפוכות מהמתוכנן.

    האם ההתערבות הרגולטורית המסתמנת תוביל לפתרון ארוך-טווח או רק לתיקון זמני? האם חברות הביטוח ישנו את מדיניותן בלחץ הרגולטור או יבחרו להתמודד עם ההתערבות בדרכים אחרות? התשובות לשאלות אלה יעצבו את פני שוק הביטוח הישראלי בשנים הקרובות, ואת העלות שישלמו מיליוני נהגים ישראלים מדי שנה.

    האם הכתבה עניינה אותך?

    כן (81%)

    לא (19%)

    תוכן שאסור לפספס:

    0 תגובות

    אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

    1
    נדרש לבצע כמה פעולות א. להקים קבוצות רכישה של ביטוח ב. לתבוע את הרשיות ההכיפה בתביעה ייצוגית נגד אוזלת היד בגנבות הרכב. ג. לבטח כמו ב o.c.d ד.אין בעיה בגביה המחיר הגבוהה מאוד אבל במידה ואין תביעה במשך השנה לבצע החזר כספי בהתאם "לסיכון " שכביכול החברות לוקחות.
    מאיר

    אולי גם יעניין אותך:

    עוד ברכב: