כיכר השבת

תוכן גולשים: מותר להתווכח, אבל גם לכבד את השני

בסופו של דבר, צריכים אנו ללכת בדרך שבה אנו מאמינים, ואף להיאבק עליה. אולם, צריכים אנו לשמוח שישנם אחרים הסוברים אחרת מאיתנו. המציאות מורכבת, ומכילה צדדים רבים. דווקא על ידי ריבוי הצדדים, כשהם לשם שמים ולא לשם וויכוח, מגיעים יותר להבנת רצון ה´ בעולם. הגולש יאיר כץ בפלפול תורני מרתק, ומסר בצידו

7
יאיר כץ | כיכר השבת | כ' בשבט | 25.01.11
אילוסטרציה
אילוסטרציה (פלאש 90)

"כל מחלוקת שהיא לשם שמים, סופה להתקיים. ושאינה לשם שמים, אין סופה להתקיים. איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמים? זו מחלוקת הלל ושמאי. ושאינה לשם שמים? זו מחלוקת קרח וכל עדתו".

ואם כך, ישנה מחלוקת טובה. מחלוקת הלל ושמאי. על מחלוקת הלל ושמאי מספרת לנו הגמרא (עירובין יג:):

"אמר רבי אבא אמר שמואל: שלש שנים נחלקו בית שמאי ובית הלל, הללו אומרים הלכה כמותנו והללו אומרים הלכה כמותנו. יצאה בת קול ואמרה: אלו ואלו דברי אלהים חיים הן, והלכה כבית הלל. וכי מאחר שאלו ואלו דברי אלהים חיים מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן – מפני שנוחין ועלובין היו, ושונין דבריהן ודברי בית שמאי. ולא עוד אלא שמקדימין דברי בית שמאי לדבריהן".

גמרא זו מאוד תמוהה. הלכה כבית הלל, כיוון ש"נוחים היו ועלובין היו"? אנו יכולים להבין, שבגלל שהיו נוחים וענוותנים, הם היו צדיקים מיוחדים. אבל מדוע לפסוק הלכה כמותם? האם נוכל לוותר על האמת, משום שאדם הוא עניו?

בעל קדושת לוי (ליקוטים, ד"ה תיקו) אומר שכיוון שפסיקת הלכה צריכה להתאים לעולם הזה, הרי שנפסקה הלכה כבית הלל. הוא מסביר, שהעולם הזה צריך להתנהג בחסד וברחמים, ולכן בית הלל הנוטים יותר למידה זו, יגיעו לאמת ההלכתית יותר מבית שמאי. לכן, הלכה כבית הלל. העוונה מתאימה יותר לעולם הזה, וממילא מתאימה יותר לפסיקת הלכה.

הוויכוח הוא מהותי

אולם, ניתן להסביר אחרת. הגמרא בחגיגה ג: אומרת שצריך לשמוע דברי האוסרים ודברי המתירים כי כולם מרועה אחד ניתנו. כלומר: הכל מחובר לאותו מקור, הכל מחובר לקב"ה.

המהר"ל (באר הגולה, באר הראשון) מבאר דבר חשוב: הגמרא מלמדת אותנו שיש כאן משהו דינמי, פרה ורבה. המציאות של מחלוקות ודעות שונות, אינה תקלה. זהו דבר מובנה במציאות. הבריאה מורכבת מרבדים שונים. גם המציאות הפיזית. ולכן גם במציאות הרוחנית. בכל העולם הזה אין משהו פשוט. הבריאה מורכבת מיסודות שונים, מגוונים שונים. כך חייבת להיות המציאות. זהו היופי שבמציאות שהיא מורכבת כל כך.

כעת ניתן להבין מדוע הלכה כבית הלל. בית הלל מביאים את דברי בית שמאי, ואף מקדימים את דברי בית שמאי לדבריהם. דבר זה אומר שבית הלל מבינים, שיש משמעות לדברי בית שמאי. אין כאן רק וויכוח הלכתי רגיל, אלא וויכוח מהותי. בית הלל מבינים שצריך להבין ולראות את שתי השיטות, כדי להגיע להלכה. בית הלל מבינים שצריך להבין גם את דעת בית שמאי, כדי לפסוק את ההלכה. ולכן הלכה כבית הלל. הלכה כבית הלל, שמנסים לאחד את ההפכים, שנלחמים על דעתם, אך מבינים את החשיבות בדעה ההפוכה. בדרך זו מגיעים להבנת אחדות העולם, ובדרך זו מגיעים יותר לאמת ההלכתית.

בסופו של דבר, צריכים אנו ללכת בדרך שבה אנו מאמינים, ואף להיאבק עליה. אולם, צריכים אנו לשמוח שישנם אחרים הסוברים אחרת מאיתנו. המציאות מורכבת, ומכילה צדדים רבים. דווקא על ידי ריבוי הצדדים, כשהם לשם שמים ולא לשם וויכוח, מגיעים יותר להבנת רצון ה´ בעולם.

יהי רצון שנזכה לעבוד את הקב"ה בדרך טובה ונכונה, ונזכה להבין ולשמוע דברי חבירנו, גם אם לעתים יהיו הפוכים מדעתנו.

תוכן שאסור לפספס
7 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
5
בכל הבלל תגובות של השמצות הדדיות, טור כזה הוא כ"מים קרים על נפש עייפה" יישר כח!
ישעיהו26.01.11
4
מי שהוסיף את הצילום לכתבה, פשוט לא הבין על מה מדובר. צריך היה להכניס צילום של חבדני"ק וליטאי, או משהו מסוג זה. אבל המאמר בפירוש לא נכתב ולא נתכוון, לדעות חילוניות כפרניות מופקרות ושקועות לחלוטין בעוה"ז בצורתו המכוערת ביותר! עליהם נאמר "משנאיך ה' אשנא" ומי שלא מרגיש שנאה עמוקה לחילוניות, טעון בדיקה!
מנחם ציון27.01.11
זה תמונה שכיכר השבת בחרו לשים...
יאיר27.01.11
3
יאיר, הברקת טור מדהים! עלה והצלח!
משה כץ27.01.11

הצגת כל התגובות

2
היה צריך להרחיב את היריעה גם למישור הקונקרטי והיומיומי.לא להשאיר את הדברים ברמה מופשטת.איפה זה בא ביטוי ברמה האקטואלית?
אשר27.01.11
1
מי שמשוכנע שדעותיו אמיתיות וצודקות. חייב להביע אותן ללא הרף, בכל הזדמנות בגילוי לב ובלי להתחשב במידת התמיכה שיש לו או ברמת ההתנגדות שיפגוש, רק לשקר דרושים תומכים כדי להצליח, לשקר דרושה סמכות מספרית כדי למלאות מה שחסר לו בצדקת טיעונו, האמת לעומת זה תמיד תנצח בסופו של דבר אפילו אם הדבר יקח זמן, ה
ר שמשון רפאל 29.01.11
אולי גם יעניין אותך
תוכן גולשים

חנוכה: האור הפנימי מאיר את העולם

הרב אוהד מעון | 17.12.17

דעה

העיר שחובלה לה יחדיו // נח טוניק

נח טוניק | 24.10.17

כואב לי / תוכן גולשים

תהילה. | 30.05.16

תוכן גולשים: תרומה לת"תים בפורים - ראוי?

בנימין גר | 01.03.16

כמה עלים היא עוד תקטוף? / טור כואב

במבט אחר | 22.07.15
ש

הייטק, הנדסת תוכנה >>

סמינר לבנות עם תואר  במחשבים • יש 'תכלית'!

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם

הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש

מנדי כהן | 02.02.15

אלף למטה, אלף למטה!

סטלא דקדושא | 31.07.14

הַלְּעוֹלָם יִגָּדְעוּ הַשְּׁתִילִים / שיר כאב

אסתרק | 31.07.14

החילונים קבעו: ירושלים - עיר חרדית

דע מה תשיב | 17.03.14
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תוכן גולשים: צבא כן, צה"ל לא

א מלכה | 16.03.14

כשעץ השקד לא הצמיח פירות

אוריאל ארנון | 18.02.14

השוב"בים של ניר

יצחק פלדר | 01.01.14

יאיר לפיד הוא האשם בתקיפת החייל

גבי דניאל | 10.07.13
ש

תעשו לעצמכם טובה ותכנסו

יותר זול ממחיר למשתכן - הכירו את ההזדמנות הנדל"נית

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

גולש 'כיכר' ללפיד: תקרא את התנ"ך

שמעון לוגסי | 09.07.13

ה"חפיפניקיות" של הרב עובדיה

יואל אבן-שם | 17.06.13

אחיי החרדים, בואו ננצח!

אבישי פרי. | 18.05.13

חיסול המחבלים? תודה לשבאבניקים

יוסי קרליבך | 04.04.13
ש

"בני חיי ומזוני"

בריאות? זיווג? זש"ק? פרנסה? זה מה שיושיע אתכם השנה

כיכר בשיתוף ברכת ישעיה | מקודם

תוכן גולשים: לאחי (?) החרדי

ע' ל' | 03.04.13