כיכר השבת

תוכן גולשים: אשכנזי בחדר ייחוד? היה לא תהיה

באותו יום, אסף הרב פרצקוביץ את צוות הישיבה לדיון סוער: "כל מי שיש לו מוח בקודקודו מבין את הבעייתיות בענין. בחור שיעשה זאת בחתונתו, פשוט יוחרם". משלחת עסקנים יצאה למחרת לבתי גדולי ישראל, ומרנן ורבנן חתמו על 'גילוי דעת' חריף במיוחד נגד השועלים קטנים המחבלים בכרם בית ישראל. אפילו כמה ראשי ישיבות ספרדים ששו לצרף את חתימתם

210
אפריון | כיכר השבת | כ"ב באב | 22.08.11
אילוסטרציה
אילוסטרציה (פלאש 90)

עונת החתונות שנת תשצ"ט.

"היֹה לא תהיה" שאג הרב פרצקוביץ ראש ישיבת "עטרת התלמוד", תוך שהוא חובט בכל כוחו בסטנדר שלפניו, וזה המשיך להזדעזע עוד רגעים ארוכים מעוצמת החבטה העזה. "אנו לא ניתן לזה להמשיך!" רעם קולו של ראש הישיבה, עד שגם לאחרון הבחורים האדישים זז מיתר בלב. "אם זו ההתחלה", הסיקו הבחורים, "כנראה שהרושישיב'ה הולך לדבר היום על איזו פרצה נוראה בישיבה".

משהחל לדבר, כבר קלטו כולם על מה המהומה. מתברר כי החתנים מוטי מרקוביץ ומוישי מנדלבוים העומדים להינשא בזמן הקרוב, החליטו לאמץ בחתונתם איזה מנהג ספרדי נורא ואיום שעלול לגרור לבעיות רבות. איך הם קראו לזה? 'חדר יחוד'...

עוד באותו יום, אסף הרב פרצקוביץ את צוות הישיבה לדיון סוער. המשגיח הרב פינגלבוים פתח בעדות אישית: "אני הייתי נוכח בכמה חתונות של הספרדים שעושים את המנהג הזה באדיקות. הם מספרים שראשי הישיבות הקדמונים שלהם היו מחרימים בחורים שלא הסכימו לקיים את המנהג הזה, אבל מה אגיד לכם, כשעברתי בטעות סמוך לחדר יחוד, נחרדתי לשמוע את הבחורים הממתינים לחתן מדברים בניבול-פה ממש, ה' ירחם! כל מי שיש לו מוח בקודקודו מבין את הבעייתיות בענין...".

לדבריו הצטרף ראש הישיבה: "קשה לי להאמין שיש בסיס למנהג הזה... זו הרי פרצת גדרי הצניעות המקובלת לנו מדור דור. אסור לנו לשנות אפילו כקוצו של יו"ד. זה מתחיל בזה, ונגמר בלך וחבוש פאה נכרית, שהיום כבר כל גדוילי ישראל החרימו את מי שהולך כך... לא יתכן, לעשות זאת ככה לעיני כולם, זה לא נראה טוב... אמנם הספרדים עד היום נוהגים בזה, אבל להם יש מנהג והנח להם, אבל שאנו נאמץ את המנהגים שלהם, ועוד כזה מנהג בעייתי... מה לעשות, יש להם מנהגים איך לומר לא מספיק מתאימים ל"השקופה של בני תויירה".

אחד המישיבי'ם הצעירים דבלל את זקנו הקצר, ונסה לטעון כי עֶפס... אולי בכל זאת יש כאן איזה שהוא ענין להחמיר לפי כל השיטות... אך עוד בטרם סיים, הִסו אותו כולם, כמעט כפי שהשתיקו עם ישראל את חוּר. "פעם כשהיתה יראת שמים", נזפו בו, "אולי עשו זאת אצל הספרדים בקדושה ובטהרה, אבל היום?! בדור הפרוץ הזה?!... ובכלל, מה אנו יותר טובים מאבותינו ורבותינו?!...".

האסיפה ננעלה כשרבני הישיבה מחליטים פה אחד כי יש לעצור בכל מחיר את הנוהג המכוער בעודו באבו, ובחור שיעשה זאת בחתונתו, פשוט יוחרם, ובחורי הישיבה לא ישתתפו בשמחתו. "ואם יהיה מי שיערים?" ניסה להקשות אחד הר"מים, "מה השאלה?" השיב ראש הישיבה בלהט "אנו נוציא את הבחורים באמצע החתונה! בחור שרוצה לעשות חדר יחוד, שילך ללמוד בישיבות הספרדיות. אצלנו, בשום פנים ואופן לא!".

משלחת עסקנים יצאה למחרת לבתי גדולי ישראל, ומרנן ורבנן חתמו על 'גילוי דעת' חריף במיוחד נגד השועלים קטנים המחבלים בכרם בית ישראל. אפילו כמה ראשי ישיבות ספרדים ששו לצרף את חתימתם... והכותרת האדומה נמרחה לה בעתון...

●

למנחם כץ, אחד הבחורים בישיבה, היה תחביב מיוחד לחקור אחר מקורות של מנהגים, והוא החליט לברר באמת על מה אדניו של המנהג הספרדי הָטְבַּעוּ, והאם בכלל יש לו שרשים בהלכה. למרבה התדהמה, הוא גילה כי לפני שנים רבות המנהג היה נהוג דוקא אצל בני אשכנז, אלא שבאופן תמוה החזיקו בו חלק מראשי הישיבות הספרדים בקיצוניות גדולה הרבה יותר מעמיתיהם. למניעים שלהם הוא עדיין לא הצליח להגיע במחקרו. לא משנה. אך מה שקרה ברבות הימים הוא אבסורדי לחלוטין – עדות אשכנז, לאט לאט הבינו כי בדורות שלנו לא ראוי לנהוג כך, ואילו בני ספרד לעומת זאת המשיכו להחזיק במנהג שבמקור בכלל לא שייך להם...

את המאמר שכתב בענין, הוא סיכם במלים: "עולם הפוך ראיתי!".

210 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
64
בדבר שיכול להביא לידי הרהור.מישהו ספר את מספר התגובות?אה,הבנתם למה.
shlomi05230.08.11
כנראה שכן
ללום30.08.11
כי כואב לכם איך שהמאמר מראה בהירות גדולה כמה מנהגיכם המשוכנזים קלים ופוחזים.
רבני 01.09.11
63
זה לא מנהג זה אסון חורבן הבית
ornamel26.08.11
62
השטויות שנאמרים בכתבה מוכיחים כמה האשכנזים חסרי יראת שמים כל עוד שזה נוגע למנהגים שלהם הם נלחמים בשביל עצמם ולא בשביל לקיים את ההלכה לכן תמיד מוצרים דברי נעצה נגד ספרדים בדרשות שלהם ה ישמור ויציל אותנו מדרשות שווא
ישראל23.08.11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה25.08.11

הצגת כל התגובות

61
יהדות ספרד אין לה מלהתבייש מהמסורת שלה מנהגי ספרד הם קודש קודשים חכמי ספרד היו צדיקים ופרושים הרב עובדיה יוסף הוא המנהיג הרוחני הכי גדול בדור הזה. כל שבוע במוצ״ש 37 מדינות מאות נקודות שידור עשרות אלפי תלמידים הוא פוסק של כל יהודי ספרד מתור לו לפסוק על מנהג אין לנו להיכנס לזה
אהרן גרוס23.08.11
יש הרבה רבנים גדולים, חוץ מהרב עובדיה, והגדלות של הרב עובדיה לא נמדדת רק במספר המדינות שקולטות את שידור הלווין
שרוליק26.08.11
60
אתם בלי רמה רדודים מאוד
דודו22.08.11
59
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תרביצאי22.08.11
תבין את זה אתה וכל אלה שכמותך
פו הדוב22.08.11
58
שאתה טועה בגדול זה מנהג שכנזי נטו
zx22.08.11
57
אצל רב הספדים אין!!!! חדר יחוד!! לכו לחתונות במשפחה של הרב עובדיה שלוט"א ותראו שאף אחד שם לא עושה חדר יחוד זה מנהג אשכנזי למהדרין
ירושלמי22.08.11
56
אני מבינה את הקושי אבל!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! שלא נאה לו שלא ישים אבל לפחות שישתוק ויחסום את פיו מלדבר על מנהגי ישראל למה מי אתם?????????????????
סופר גאונה03.10.11
55
מי שהגיב נגד לא הבין אותו .
הרב שמרב 26.08.11
54
בכלל ענין חדר יחוד זה רק לחתן וכלה אם כן מה כל החברה עושים שם? חוץ מזה למיטב ידיעתי מי שנוהג חדר יחוד זה האשכנזים בואו נזכר באותה פרשיה שהרב עזב באמצע החתונה והוא היה רב ספרדי (אך מי הגיע לשמחו הבן של הרב עובדיה! וזה עוד שאלה הרי מנהג זה הוא לאשכנזים... לטענת אותו בחור שחקר זאת אך נניח לזה) בל נשכח
יהודי כאוב25.08.11
53
קלאסי ומוכר.
דודו24.08.11
השווה עם מאמרי המשכילים בזמנו
מנדי26.08.11
52
אני לא מבינה מה הבעיה ספרדי שלא יעשה חדר ייחוד ואשכנזי שיעשה כמנהג אבותיו, והכי חשוב אשכנזים אל תכפו על ספרדים לעשות חדר ייחוד נגד מנהג אבותיהם, יום טוב שיהיה לכולם ספרדים ואשכנזים כאחדדדדדד
אחת22.08.11
וכו'
אשכנזי26.08.11
51
חרדים חדשים עליך ישראל אלא בני תורא עם א' רבתי
לא ולא ליחוד 22.08.11
50
כידוע לכולם מנהג חדר יחוד זה דין שלפי האשכנזים חייבים לקיימו כיון שיש צד שזה הנישואין ובלי זה הם לא נחשבים כלל נשואים. זה בכלל מח' ישנה בין גדולי האחרונים ואין לנו להכניס את הראש בין הרים גדולים כאלה. הטעות של הכותב התחילה מזה שהוא הסתכל על חדר יחוד כמקום לפרוק את התאוות של החתן והכלה, תתבייש
יהודי מבב22.08.11
49
הלומד'ס שהם כתבו אותו "תויירה-השקופה של בני תויירה"
י.ה22.08.11
48
ולכן שוב פעם דשים ודנים בעניינם שוליים, וקוצפים על הכותב, תקראו קודם את תגובה 65 אח"כ ארת המאמר לאט לאט, אולי בסוף כן תבינו.
הרבשמרב27.08.11
47
זוהי כתבה שנכתבה בצורה צינית וציורית , כאילו בעתיד יקרה דבר כזה שהאשכנזים יפסיקו את החדר ייחוד והספרדים יאמצו את המנהג באדיקות והאשכנזים בכלל ישכחו שהמנהג מהם ויגיבו בצורה כזאת לאשכנזי שייקימו וסר "לכאורה" מן מנהג הנהוג.... זה בא למחות על העדתיות ואי קבלת מנהג השונה כאלו שזו עבירה
יוסי25.08.11
אתה ממש גאון מבוזבז
אפיריונית26.08.11
46
יודע מה הוא רוצה מעצמו!
תמי24.08.11
45
לכל מי שמתלבט אם שוב לבחור ש"ס אני מקווה שהתפכחתם ואתם יודעים בדיוק מי היא ש"ס ומי היא ראשיה.. מי צועק חמס על האפליה והקיפוח ומאידך שולח לאשכנזים מי צועק וצווח על מהפכה מזרחית ומאידך נלחם נגד מי שעושה מהפכה כגון הרב ללום וכד'... מי צועק על התבטלות ושמיעה לדעת תורה ומאידך משקר למרן שקרים גסים על ה
בורחי ש"ס22.08.11
אז למי תצביע לג'?????,כספרדי עדיף כבר שלא תצביע... אגב...גם אני מצביע ש"ס
דוד אור23.08.11
לא לספרדים מזוייפים ששולחים את הילדים למוסדות אשכנזים, רק לאשכנזים אמיתיים - המקור!
מימי26.08.11
ואתה תברח משס ולך לג'הנם אתה ואנטרסך והבליך וכנופיתך הגאוה מדברת מכתיבתך האומללה
רק שס אלא מה?22.08.11
44
רדוד מאד!!! ואולי אצל הפרענקים יש ניבול פה אבל אצל היהודים אין ניבולי פה ובטח לא לייד החדר ייחוד ובכלל- מוצאים את החתן ןהכלה בשירה וריקודים ולא מדברים....!!!!!!!!!!!!!!
יוחנן22.08.11
אני מסכים לתוכן דבריך..אך הביטוי "ואולי אצל הפרענקים יש ניבול פה" הינו רדוד גזעני ופוגעני...
דוד אור23.08.11
זה זה הבעיה!!!!! יפה הצניעות בדברים הללו אנחנו איננו עם ברברי או עם פרוץ מארופא שמתנשקים בספסל ציבורי ללא בושה אנו עם ישראל!!!!!!!!!!!!!!
בוש ונכלם22.08.11
איזה דודה בקושי לבושה ושמה איזה טישו על השיער ויש אחלה צניעות, אני בחיים לא ראיתי פריצות בחתונות אשכנזות כמו אצל הפרענקים!!!!!!!!!
רבקה22.08.11
אורחים משתדלים להזמין אותם עם בקשה ''נא לבא בלבוש צנוע וכו' אבל כשבני תיירא עושים כך? מה יאמרו אזובי הקיר?
חיים החלאבי23.08.11
אתה כנראה חי בסרט
יודה26.08.11
43
יש ישיבות ספרדיות משתכנזות שהם עושות חדר ייחוד עליהם הכתוב מדבר
שמואל22.08.11
שתדבר על מרנן ורבנן ראשי הישיבות שליט"א? טול קורה מבין עיניך, מטקבק נאלח!!
מוחה בתוקף26.08.11
42
צר לי לאכזב אבל חדר ייחוד מעטים מהספרדים עושים זה מנהג אשכנזי וזה ידוע! ומי שבאמת ספרדי אמיתי לא עושה את זה בכלל אז לפני שאתה משמיץ וכותב בכל כך חריפות על הספרדים תבדוק את עצמך קודם.
שירה22.08.11
כך, אלא אם כן , מדובר במשתכנז, שאז אין מה לעשות. הוא אינו נוהג כמנהג אבותיו. אז אדון כותב, אל תנסה לערבב בין הדברים.
שפויים22.08.11
אני מתביישת לשאת את שמך. איפה השכל? באמת קראת את כל זה ברצינות?
שירה22.08.11
סיימת לקרוא את כל הכתבה? התשובה היא-לא!!! כי הכתבה מדברת על שנת תשצ"ט, משהו שעלול להיות נכון בעתיד...ובמקום לכעוס על כותב הכתבה, תקראי עד הסוף ותצחקי קצת... זה בריא!!!
אנוכי22.08.11
41
ברור כשמש
חסיד מיוחד 22.08.11
ברור שזה מנהג אשכנזיי... לא זוכרים את הסיפור עם הראש ישיבה הספרדי שעשה בלאגנים באיזה חתונה של בחור ספרדי שעשה חדר יחוד..
ספרדיה24.08.11
40
הגולש אפיריון ידוע כאחד שכותב שטויות והבלים, אבל כאן הוא התעלה מעל עצמו, לרמה מאוד גבוהה של טמטום
ישראל28.08.11
אולי פעם הבאה הוא יכתוב את זה יותר פשוט, שגם טיפשים כמוך יבינו.
טראעסק28.08.11
רק כותב המאמר כנראה, שטורח להגיב גם תגובות מטופשות
יוני30.08.11
במקום הנכון, ומרגיז את האשכנזים ועוזריהם.
וארן01.09.11
39
ולא כל ליצן פרחח שיודע לכתוב מאמרים, יביע את דעתו הבזויה נגד המנהג
דרעי26.08.11
38
זה בכלל מנהג ברור שאחרי החופה הולכים לחדר ייחוד סליחה
עכג25.08.11
37
הטוקבקיסטים פה חמומי מוח וגזעניים בין עדות די תפסיקו
זעליג בוזגלו24.08.11
36
עוד פעם האשכנזים האלה.לכו תתעסקו ברכלנות שלכם בשטיבלך.וכל הנייעס הגועלי שלכם...מחפשים כל היום מריבות.גועל נפש להיות חרדי היום בדור שלנו ממש חילול השם
ציפור נדיר23.08.11
באמת לא נמאס לכם?
זליג אמזלג26.08.11
35
אלי ישי אדם? תשובה: לא! הוא גמיטריא שועל!
אלי ישי22.08.11
מי אתה בכלל שתדבר ככה לגדולים ממך ...
רותי +נעה23.08.11
מי את בכלל שתדבר ככה לגדולים ממך ...
ציפי ויודית24.08.11
34
הצביעות הליטאית
שי22.08.11
33
אין בושה לחצופים האלה
פו הדוב22.08.11
32
שימו לב לציניות! לכותב, אל תדאג, היה לא תהיה כך אצל הספרדים... וכשהאשכנזים יוותרו על חדר ייחוד??? הצחקת אותי.. גם בעוד 1000 שנה לא יוותרו.
הבנת הנקרא22.08.11
כשהאשכנזים יוותרו על חדר יחוד, והספרדים יוותרו על חמין בשבת
רענן26.08.11
31
אנחנו אף פעם לא נצחק על מנהגים אחרעים רק גזענייםצוחקים מישהו חכם אמר כמו שלמרוקאי קשה להתגבר על הכעס ככה לחלק מהאשכנזיים קשה עם הגזענות זה הקליפה שנדבקה בהם אין לדונם לכף חובה יכול להיות שאם אנחנו היינו שם גם זה היה קורה לנו ודרך אגב החזון איש מקורו משפחתו מספרד
דוד22.08.11
חזק מאוד
שמואל עבו22.08.11
30
שמעודד את המגיבים הפסיכים להגיב ולהוציא את כל המרירות שלהם
ש. פ.26.08.11
29
את יודעת למה אצלינו מגיעות הדודות הלא צנועות??? כי אצלנו לא בורחים מהמציאות.. אין מה לעשות במקום להתכחש להם אנחנו ממשיכים להזמין אותם ובדרך לנסות לקרב אותם.. לעומתכם שאתם מתכחשים לכל אחד שיורד מהדרך ומעיפים אותו מהבית.. הלב שלנו לא נותן לנו לבייש אותם כמותכם ולא להזמין.... זה ידוע עליכם שאתם מתאבלים
מישהי24.08.11
מה שאת עושה זוהי דרך חב"ד המשיכי כך ביתר שאת וביתר עוז!!! ממש נהנתי לקרוא מה שכתבת!!!
חבדניק25.08.11
28
זה נשמע מוזר שמדובר דווקה בספרדים שעושים...
רבקה23.08.11
27
מי הוא האפוטרופוס התורני/ציבורי על הציבור הספרדי ואגב מי אתה שתזלזל במנהג עדתינו הקדושה ארץ המגרב אשר כידוע על בבת עין כל בודק ומעיין במנהגי קודשינו אשר מקדם ימים ימימה נהגו במנהג חדר היחוד ואולי כבודו שדיבר על ראשי הישיבות הספרדים התכוין לפגוע בכבוד מרן עטרת ראשינו גאותינו ותפארתינו הגאון הגדול החכ
חזקי גרינוולד22.08.11
א. צודקקקקקקק ב.למה אתה רשום בשם משתכנז?
תמהה22.08.11
26
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תרביצאי22.08.11
25
זה מגוחך להתחיל לצאת נגד דברים הלכתיים ולנסות להבין אותם. חדר ייחוד זהו חלק מעניין הנישואין הכוללים צורך בעדות שהזוג מתייחד. המקומות אליו הביא כותב המאמר את דבריו בעניין "ניבול פה" וכולי, רק מוכיחים על רמתו הרדודה והמסכנות הנחיתית בה הוא נתון. רחמי עליך ועל שכמוך.
עו"ד ליבוביץ'22.08.11
24
ה' ירחם על ספרדי שהולך לישיבה אשכנזית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עופר22.08.11
23
כל התגובות מטופשות ירדתם לקטנות
חכם א25.10.11
22
איפה חי הכותב המדומיין הזה?
המום26.08.11
21
להפך: האשכנזים (הליטאים לפחות) מקפידים על חדר ייחוד לעומתם- הספרדים אוסרים...
.....24.08.11
20
ספרדים לא עושים חדר יחוד ולאלובשים פאה לכו לבני ברק ותגידו מי אם פאה ומי אם כיסוי ראש
רחל23.08.11
19
זה מנהג ולא רק מנהג הלכה מדורות קודמים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
12322.08.11
18
ברור, תוכן לא ברור. מישהו יודע מה הקריטוריונים של כיכר לפרסום תוכן גולשים?. (או שזה סתם שרירותיות של העורכים?)
המעורר הנמרץ22.08.11
17
ספרדים בדרך כלל לא עושים חדר ייחוד!אשכנזים כן.. וחבל שהכתבה כתובה בשנאה תהומית, כאילו לא כולנו ילדיהם של אברהם יצחק ויעקב!!וכמובן..של הקדוש ברוך הוא!
ספרדיה25.08.11
בס"ד הוא כתב את זה בציניות...
יוחאי29.08.11
כרגיל אצל הנחיתיים שכל היום מדברים על אשכנזים - ספרדים, מסתכלים במראה ובוכים
מרוקאי טהור26.08.11
16
היום כולם יודעים שה"גדולים" הם מה שיוצא בשירותים שכל המחלוקת שלהם זה על כבוד ומי צודק .. בנאדם תפוס עצמך לידיים!!1 הכי חשוב זה שתיהיה כנה עם עצמך ותקיים תורה ומצוות עד לגאולה האמיתית והשלימה
חסיד חב"ד23.08.11
ב"ה כל דור יש גדולים בדורם ואפילו כאלו שהם מעבר לדורם. וגם בדורנו יש גדולים אמתיים הרחוקים מענייני כבוד!
רואה האורות25.08.11
15
איזה שטויות חדר יחוד היא מינהג של אשכנזים בכלל וגדולי הרבניים הספרדים אוסרים זאתואצלנו הספרדים זהלא מקובל אבל אצל הליטאים זאת חובה.... אז אל תבלבל את המוח. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ספרדינ גאה...22.08.11
14
ממש בסוף הכרך מובא שהיה מנהג מתקופת הגאונים לעשות ייחוד בחדר ולאחר החתונה היו באים החתן והכלה והמשפחה הקרובה לחדר והחתן היה מקדש על היין ומברך עליו הגפן ושהחיינו וברכת 'אשר צג' היה שותה ומחלק מהיין לכלה ולנוכחים והם היו שרים ורוקדים ושמחים והוא היה מקיים את המצווה בכסותו .. והרמב''ם הקים מחאה על המנ
לא לצנזר22.08.11
והמבין יבין, ואתה שמוציא דברים מהקשרם - רשע מרושע! לך תעבוד על מישהו אחר
לא לצנזר26.08.11
13
משהו יכול להסביר לי מה הטעם למנהג הזה? מה עושים שם? האם לא כל החיים לפניהם? מה הקטע שכל האורחים באולם אוכלים, מחכים..... והזוג בחדר ייחוד? האם אי אפשר לחכות ולהתייחד עוד כמה שעות בבית עד 120?
אליסה22.08.11
נראה לך שכל העניין זה ה"בלאגן" שיש בחדר יחוד, פשוט מאוד זה עניין הלכתי שזה הנישואין וצריך עדים שהם מתיחדים.
מפוכך22.08.11
לשיטת הרמב"ם והרמבין אין שום ערך לחופה הנעשית לעיני אנשים ולכן עדיין הזוג לא נחשב נשוי. אז אפשר לרקוד לחתן ולכלה כמה שרוצים והם עדיין לא חתן ולא כלה. לשיטתם (הרמב"ם והרמב"ן לא אשכנזים)הנישואים חלים אך ורק בכניסת החתן והכלה לחדר סגור ושוהים בו כמה דקות לעיני שתי עדים הבודקים אם החדר סגור.
חני22.08.11
כל מי שרוצה לבהין וללמוד את הנושא יקרא את קובץ "לרעות בגנים" שיצא לאור ע"י ירחון "יתד המאיר". 04-6923381/2 חזק ביותר!!!
חיים24.08.11
איזה קישקוש.לשיטת הרמבם והרמבן אין שום ענין בחדר יחוד.לשיטתם "כונסה לביתו" הוא זה שעושה את הנישואין.
רב שכונה24.08.11
לא צריך מיטה בחדר ייחוד, בסך הכל אוכלים מעט ונחים מכל ההמולה שבחוץ.
שי פישר22.08.11
והפרענקים בחוץ מדמיינים כל מיני דברים, וד"ל
זלמן26.08.11
12
שהרי אברהם אבינו היה בהרם נהרים וכו'....
ירון א09.05.12
11
אין פה שום חידוש!!! זה היה ברור תמיד שהמנהג הוא מינהג השכנזאי ואם תבדקו טוב תגלו שהמשפחות הספרדיות השורשיות לא עשו לא עושות ולא יעשו ב"ה חדר יחוד והדבר הזה נדבק רק בספרדים המשכנזים ואולי כבר מספיק הפיל את כל הצרות והבעיות שיש בציבור האשכנזי עלנו!!! מה לעשות אבל זה עובדה שהמנהג הזה לא יצא מהספרדים א
ספרדיה גאה25.08.11
בסך הכל זה משהו קטן, שמשמש הרבה לבלרים קטנים לכתיבת מאמרים מתנגחים בראשי הישיבות שליט"א
בנימין כהן26.08.11
10
איזה שטויות נכתבו כאן הרי ידוע כמה מרן צועק על עיניין זה לבל יכנס בחור ספרדי לחדר יחוד ובדידי הוה עובדא כי מרן פאר הדור הגר"ע ביקש שלא יכנסו לכן איני חושב שיש כאן מקום לגזענות הזו לעניות דעתי, ומתפלא אני שהסכים בעל האתר הזה שיכניסו כזו כתבה כאן הרי זהו האתר היחיד כמעט שנקי מגזענות ושקרים???!!! ולכבו
חיים25.08.11
בס"ד תקרא שוב את המאמר....
יוחאי29.08.11
9
הרב עובדיה צועק על זה שנים זה מנהג אשכנזים שחלק מהספרדים עושים אותו הספרדים למדו מהאשכנזים למה אומרים שזה מנהג ספרדים
יניב22.08.11
הרבה פעמים הוא כתב מנהג ירושלים ואין בכלל מנהג כזה, כי היו הרבה עדות בירושלים במשך כל 800 השנים האחרונות
יחיאל26.08.11
8
אתה פרענק לומד בישיבה אשכנזית ואתה לפני הנישואין שלך, ועכשיו אתה בדילמה מה לעשות כן חדר ייחוד או לא, אז התשובה שלי הוא סוף מעשה במחשבה תחילה כלומר היית צריך לחשוב על זה לפני שהתחננת להשתכנז בישיבה עכשיו מאוחר מדי אני מרחם עליך שהראש ישיבה האשכנזי לא יבוא לך לחופה ולא ישלח את הבחורים בגלל זה, אז לפחו
הרשלהביתרי22.08.11
הרשל שלום!! אם אני הייתי במקומו הייתי עושה מה שאומרים לי בישיבה..ולא מתערב במחלוקות טיפשיות... פרנק שאכפת לו..
דוד אור23.08.11
7
מה עושים מחזה כזה בלגן? כל אחד שינהג כמנהג אבותיו, שנהיה בבחינת ״על תיטוש תורת אימך״.
shaul22.08.11
6
תגידו השתגעתם מי הביא את הכתבה הזו בכלל??????.. חדר יחוד זהו מנהג השכנזי לכל הדעות,ומי שנוהג לפי שיטת הרב עובדיה כלל לא מקיים חדר יחוד איפה נפלתם........
חתונה22.08.11
5
מציאות אחרת מאשר חדר יחוד! פעם ראשונה אני שומעת שיש התנגדות למנהג שמושרש מאז ומתמיד. חתן וכלה הולכים לחדר יחוד לאחר החופה!לא קולטת מה הוא רוצה!
חסידית22.08.11
עלק "פריצות".זו חוצפה לומר כל למנהג חשוב זה!!
אני22.08.11
4
בחדר ייחוד ,עד לאחר החתונה .ובא לציון גואל.כי מי ש/עושה את כל הבלגן זה רק הצוות.
דודי22.08.11
3
ואני לתומי תמיד חשבתי שזה מנהג אשכזי מגונה בני הוא ספרדי ולא זכור לי התבודדות בחדר ייחוד.
אודליה28.08.11
2
שחינה זה מנהג גוים ה ירחם אז אנא תפסיקו עם זה
פו הדוב22.08.11
מי שירצה להבין ולברר את הנושא שיאזין לשיעוריו של הגאון הגדול מגיד מישרים ר' בן ציון מוצפי שליט''א
אוריע22.08.11
1
משפחתי אשכנזית וחרדית למהדרין, וזהו מנהג ידוע וישן. ברור שכותב המאמר מתנגד לעניין והחליט שזהו מנהג פסול ושאבותינו ורבנינו שבדורות הקודמים היו חוטאים ומחטיאים. כמובן שאינו יכול לכתוב זאת, ולכן מנסה לשכנע שזהו מנהג ספרדי חדש שכמה אשכנזים בודדים החליטו לאמץ. האם יצליח למחוק את הזכרונות של הקוראים ולהחל
שי פישר22.08.11
תוכן גולשים

חנוכה: האור הפנימי מאיר את העולם

הרב אוהד מעון | 17.12.17

דעה

העיר שחובלה לה יחדיו // נח טוניק

נח טוניק | 24.10.17

כואב לי / תוכן גולשים

תהילה. | 30.05.16

תוכן גולשים: תרומה לת"תים בפורים - ראוי?

בנימין גר | 01.03.16

כמה עלים היא עוד תקטוף? / טור כואב

במבט אחר | 22.07.15
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש

מנדי כהן | 02.02.15

אלף למטה, אלף למטה!

סטלא דקדושא | 31.07.14

הַלְּעוֹלָם יִגָּדְעוּ הַשְּׁתִילִים / שיר כאב

אסתרק | 31.07.14

החילונים קבעו: ירושלים - עיר חרדית

דע מה תשיב | 17.03.14
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

תוכן גולשים: צבא כן, צה"ל לא

א מלכה | 16.03.14

כשעץ השקד לא הצמיח פירות

אוריאל ארנון | 18.02.14

השוב"בים של ניר

יצחק פלדר | 01.01.14

יאיר לפיד הוא האשם בתקיפת החייל

גבי דניאל | 10.07.13
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

גולש 'כיכר' ללפיד: תקרא את התנ"ך

שמעון לוגסי | 09.07.13

ה"חפיפניקיות" של הרב עובדיה

יואל אבן-שם | 17.06.13

אחיי החרדים, בואו ננצח!

אבישי פרי. | 18.05.13

חיסול המחבלים? תודה לשבאבניקים

יוסי קרליבך | 04.04.13
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תוכן גולשים: לאחי (?) החרדי

ע' ל' | 03.04.13