כיכר השבת

תוכן גולשים: מצווה ללמוד הרבה יותר מליב"ה

זהו צורך השעה, בדחיפות, שתלמידי חכמים גדולים ואפילו גדולים ממש ועל אחת כמה וכמה "מקובלים" - ילמדו ויעמיקו במיוחד בתחום הפיסיקה ועוד יותר במיוחד בתורת ה"על-מיתרים" ויעמידוה מול הידוע להם ממעשה בראשית ומעשה מרכבה. זאת כיוון שמהמעט הידוע לי עד כה במדע זה, קיימת סבירות גבוהה, שלו יעשו זאת, אחד מהם יעלה תרומה לכל הדורות העתידיים

11
עברייה | כיכר השבת | ב' בניסן | 25.03.12
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

ר' יהודה הלוי בספר "הכוזרי":

"חלילה לאל, מהיות דבר התורה סותר עדות דבר הנראה עין בעין או דבר שהוכח במופת שכלי!" (מאמר ראשון, פסקה ס"ז).

ראשיתה של כתיבה זו הינה בדיון שהתפתח כאן אצלנו ב"כיכר Talk" ואשר העלה כמה עניינים שמן הראוי לדעתי ללבנם באופן רציני ואמיתי. הראשון מביניהם, שבו אבקש להתמקד, היות ובלעדיו לא ניתן להתדיין כלל, הינו עצם "כשרות" החקירה השכלית בענייני תורה ולימודי המדע או מה שמכונה אצל חז"ל "חוכמות הגויים".

נראה לעיתים, שאצל חלק מהקוראים והכותבים כאן ישנה עמדה, שהם סוברים שהינה ה-ל-כ-ה ממש, שאמונת חכמים פירושה להאמין בנמסר לנו ע"י חכמינו, באופן כזה, שבשום הקשר או מקרה אל לנו לחקור ולדרוש, באמצעות שכלנו שלנו, בדברים שחכמינו חקרו ודרשו בהם. חמור מכך, סוברים יהודים יקרים אלו, כי כ-ל החוקר ודורש, הרי הוא עובר עבירה - שלכאורה אינו מאמין באמונת חכמים או חלילה גרוע מכך, הינו כופר ואפיקורס ר"ל.

לדוגמא, מביא איש אחד ממשנתו של הרב נחמן מברסלב, שקובעת כך:

"..בְּעִנְיַן סִפְרֵי הַמְחַקְּרִים, מְבאָר כְּבָר אֶצְלֵנוּ כַּמָּה פְּעָמִים שֶׁאָסוּר לַעֲסֹק בָּהֶם וְצָרִיךְ לְהַרְחִיק מְאד לִבְלִי לִלְמד אוֹתָם וְלִבְלִי לְהַבִּיט בָּהֶם כְּלָל, אֲפִילּוּ בְּסִפְרֵי חֲקִירוֹת שֶׁל גְּדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל, כִּי הוּא. אִסּוּר גָּדוֹל מְאד לִלְמד אוֹתָם."

ואילו עמדתי (שיש לה על מה לסמוך כפי שאראה מייד) אותה אני מבקשת לברר עימכם היא - שלא רק שאין זו כפירה, אלא שחקירה נ-כ-ו-נ-ה הינה מצווה (!) ממש.

ועם זאת, מוסכם על כולם, ללא יוצא מן הכלל, כי לא כל איש מתאים לחקירה כנ"ל.

ומי שאינו מתאים - טוב לו להישאר בפשיטות ותמימות האמונה.

ואיך נדע מי מתאים?

אלו שהינם: בעלי אמונה שלמה, יכולת שכלית חדה, היגיון חזק ו..מידות מזוככות להפליא.

חקירה נכונה אינה כפירה -

תחילה יש להבהיר שראשיתה של כל חקירה נ-כ-ו-נ-ה הינה ההבנה הבאה:

האמת נמסרה בנבואה ויש לנו ביטחון מלא ואמונה שלמה, ששום דבר במה שנלמד לא יכול לסתור אמת זו. אם יוצא שאנו נתקלים בסתירה, יכול מקור העניין להיות רק אחד מהשלושה:

או שאנחנו באופן אישי לא עמדנו עדיין על מלוא האמת המסויימת הזו שבתורה על דקי דקויותיה ובדייקנות.

או שאיננו מבינים כהלכה את מה שנמסר במדע. או שהנמסר במדע - שקר/שגגה.

ועתה אביא אסמכתאות, לביסוס טענתי כי החקירה השכלית בענייני התורה, וכהקדמה לכך, חקירה ב"חוכמות הגויים" קרי המדעים השונים על מנת להצליח להשתלם בחקירה בענייני התורה עד קצה גבול ההשגה האפשרי - הרי היא מצווה.

הן מדאורייתא והן מחכמים. וראו:

ר' אברהם אבולעפיא, בספרו "אור השכל" חלק א' סימן א' :

"...ראוי עם כל זה אחר הגדיל שכלו שיחקור, וישים דעת באמונתו המקובלת, וילמוד עד שיוצאנה לפועל מושכל, שעל זה נאמר [משלי יד] פתי יאמין לכל דבר וערום יבין לאשורו, ואם הוא תמיד באמונה מקובלת בלתי מובנת, לפי הראוי להבין בה על פי המושכל האלהיי, הנה הוא עודנו עומד בפתיותו, ובהבינו אמנתו אשר קבל בקטנותו, הנה נעדר ממנה מקצת הפתיות ושב מבין, וכך עולה ממדרגה למדרגה מעט מעט, ושכלו מתגדל בכל יום בעיינו בעניינים המושכלים אשר קיבלם".

רבי סעדיה גאון בספר ה"אמונות והדעות":

"וכאשר עמדתי על יסודות אלו ורוע תוצאותיהן, לבי יחיל על מיני מין האדם, ותהמה נפשי לאומתנו בני ישראל, ממה שראיתי בזמני זה אשר רבים מן המאמינים אין אמונתם צרופה ודעותיהם בלתי נכונות, ורבים ממאמיני השווא מתפארים בהבל, ויש שמתפארים על בעלי האמת והם התועים, וראיתי בני אדם כאלו טבעו בים הספקות וכבר הציפו אותם מימי הפקפוקים,ואין אמודאי שיעלם ממעמקיהם ולא שוחה יחזיק בידיהם שיעברום, ויש בידי ממה שלמדני אלקי מה שאסעדם בו..." (הקדמה פרק ב)

"ואם יאמר אדם היאך נשליט עלינו את העיון במדעים ודיוקן עד שנקבעם לנו לדעה כפי שיתכוננו ויתאשרו, והרי בני אדם מכחישים מלאכה זו, ובעיניהם העיון מביא לידי כפירה ומוציא אל אפיקורסות, אומר, אין זה אלא בעיני המוניהם... ואם יאמר הרי גדולי חכמי ישראל הזהירו מזה, ובפרט העיון בראשית הזמן וראשית המקום, והוא אמרם, כל המסתכל בארבעה דברים רצוי לו כאילו לא בא לעולם...נאמר בעזרת הרחמן, כי העיון האמיתי לא יתכן שימנעונו ממנו, והרי בוראנו כבר ציוונו עליו עם המסורת האמיתית, כאמרו, "הלא תדעו, הלא תשמעו, הלא הוגד מראש לכם, הלא הבינותם - מוסדות הארץ" (ישעיה מ' כ"א)

רבנו בחיי בספרו "חובות הלבבות":

"..אך לדעת אם אנו חייבין לחקור על היחוד בדרך העיון אם לא, אומר, כי כל מי שיוכל לחקור על הענין הזה והדומה לו מן הענינים המושכלים בדרך הסברא השכלית חייב לחקור עליו כפי השגתו וכח הכרתו.

וכבר הקדמתי בתחילת הספר הזה מן הדברים המראים חיוב העניין מה שיש בו די, והמתעלם מחקור הרי זה מגונה ונחשב מן המקצרים בחכמה ובמעשה... וכבר חייבתנו התורה בזה, כמו שכתוב "וידעת היום והשבות אל לבבך"וגו' (דברים ד'),ואמר דוד המלך ע"ה (דה"א כ"ח) "ואתה שלמה בני דע את אלקי אביך ועבדהו בלב שלם ובנפש חפצה כי כל לבבות דורש ה'"... (שם פרק ג, וראה עוד ידיעת ה').

... הבחינה בברואים [=מדעי הטבע, עברייה] והבאת ראיה מהם לחכמת הבורא ית', אנו חייבין בה מן המושכל ומן הכתוב ומן הקבלה, מן המושכל, כי השכל מעיד שיתרון המדבר על שאינו מדבר הוא בעבור יתרון הכרתו והבנתו וקבולו דעת סודי החכמה המקויימים בכל העולם... ומן הכתוב מה שאמר(ישעיה מ') "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה"... ומן המקובל מה שאמרו ז"ל כל היודע לחשב בתקופות ומזלות ואינו מחשב, עליו הכתוב אומר(ישעיה ה') "והיה כנור ונבל תוף וחליל ויין משתיהם ואת פעל ה' לא יביטו ומעשה ידיו לא ראו"...

(שער ב הבחינה,פרק ב)

להעמיק בתחום הפיסיקה

וב"מורה נבוכים" להרמב"ם:

דע אתה המעיין במאמרי זה, כי ההאמנה אינה העניין הנאמר בפה, אבל הענין המצוייר בנפש, כשיאמינו בו שהוא כן כמו שיצוייר. ואם יספיק לך מן הדעות האמתיות או הנחשבות אמיתתם אצלך, כשתספרם במאמר מבלתי שתציירם ותאמין בהם, כל שכן שתבקש מהם האמת הוא קל מאד, כמו שתמצא רבים מן הפתאים ישמרו אמונות לא יציירו להם עניין בשום פנים...

וכשתפשיט מעליך התאוות (!)והמנהגים (!!!)ותהיה בעל תבונה ותתבונן מה שאומר אותו באלו הפרקים הבאים בהרחקת התארים, יתאמת לך מה שאמרנו בהכרח, ותהיה אז מי שיצייר יחוד השם, לא מי שיאמר אותו בפיו ולא יצייר לו עניין, ויהיה מכת הנאמר עליהם "קרוב אתה בפיהם ורחוק אתה מכליותיהם", אבל צריך שיהיה האדם מכת מי שיצייר האמת וישיגהו ואם לא ידבר בו, כמו שצוו החשובים, ונאמר להם "אמרו בלבבכם על משכבכם ודומו סלה".

(חלק א פרק נ)

וכן הבהיר בחלק ראשון פרק ה, שעל מנת להצליח לצייר בנפש, כלומר להבין באמת את פרטי הדבר ממש, יש להשתלם לפני כן בלימודים "רגילים", ואין דרך אחרת:

וכך נאמר אנו, שאין ראוי לאדם להתפרץ לעניין הגדול והנכבד הזה בהשערה ראשונה, בלי שיכשיר את עצמו בחכמות ובמדעים, ויטהר את מידותיו ככל הראוי, וירסן תאוותיו ותשוקותיו הדמיוניות

וכאשר ילמד הקדמות אמיתיות נכונות (=מושכלות שהושגו ע"י פילוסופים והן אמת, עברייה) וידע אותם, וידע חוקי הדיון והלמידות (הדיאלקטיקה, הרטוריקה והלוגיקה, עברייה) וידע דרכי ההישמרות משיבושי המחשבה (שלא ליפול לטיעונים דמגוגים ריקים וכיוב', עברייה)

אז ייגש לחקור בעניין הזה."

-----------

לקראת סיום, אגדיל ואומר, שזהו צורך השעה, בדחיפות, שתלמידי חכמים גדולים ואפילו גדולים ממש ועל אחת כמה וכמה "מקובלים" - ילמדו ויעמיקו במיוחד בתחום הפיסיקה ועוד יותר במיוחד בתורת ה"על-מיתרים" ויעמידוה מול הידוע להם ממעשה בראשית ומעשה מרכבה. זאת כיוון שמהמעט הידוע לי עד כה במדע זה, קיימת סבירות גבוהה, שלו יעשו זאת, אחד מהם יעלה תרומה לכל הדורות העתידיים של העם היהודי, תרומה מהסוג שהרמב"ם זכר צדיק לברכה תרם לנו הן להמשכיותנו ואחדותנו, והן להעלאת מדרגת כלל ישראל ואולי אף לקירוב הגאולה.

----------

ולבסוף חשוב לי להבהיר - ידוע לי שמאמר זה עלול להלהיט את היצרים (בייחוד יצר הווכחנות, הקנאות והכעס), בעוד שאין דבר רחוק יותר ממטרתו, שהיא לעורר דיון ענייני (!) ואף הלכתי (!!!) בעניין זה,

דיון שהוא בסיס ויסוד לכל שיח שמטרתו ליבון האמת (להבדיל משיח שמטרתו הוכחת "צדקתו" של זה או אחר) ואני תקווה שנצליח להביע את דעותינו והשקפותינו ללא שימוש בכינויי גנאי או כינויים בכלל כשחושבים על זה. לשון נקייה, מאז ומעולם היוותה עדות למידותיו המתוקנות של הדובר ולמידת אמונתו בדבריו. אתנצל מראש, אך על מנת שלא לחטוא לאלוקיי, ולהוציא שכרי בהפסדי (סליחה על האנוכיות) לא אגיב כלל למי שיבחר לנהוג בחוסר דרך ארץ או יבחר להטיל ספק בכשרות אמונת מגיב כזה או אחר. דיון ענייני פירושו שמגיבים לגופם של דברים ולא לגופו של מגיב.

יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי.

11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
6
מי שיודע שהכל זה אלוקות ואלוקות זה הכל אז כל זה לא מעניין אותו, כי יש לו את הקדוש ברוך הוא איתו עימו ואצלו. ומי שאין לו אמונה ברורה ומזוככת, מי שאינו מדביק את עצמו באין סוף ברוך הוא, מי שלא שופך את ליבו כמים כל יום אליו יתברך, אז משעמם לו בחיים ואין לו טעם טוב ותחושה טובה עם עצמו, הוא לא שלם עם עצמו
אליהו רוזנברג27.03.12
5
האברך ששאל היכן ניתן למצוא יסודות באמונה..חחח יכול למצוא בספריו של הרב זמיר כהן במהפך ועד
עעמי27.03.12
4
בודאי ובודאי שחשוב שת"ח ילמדו פיסיקה, כמו שחשוב שהם יהיו בצבא ויגנו על העם היהודי, כמו שחשוב שהם יעבדו בהיי טק ובפיתוח טכנולוגי, וקידום המין האנושי... אבל מה לעשות, בדור יתום זה אין ביננו ענקים כהרמב"ם, (חוץ מזה שכמות הידע במדעים בתקופת הרמב"ם היה זעום יחסית למה שידוע לנו היום) ואמנם בציבור הדתל"
איש אמת25.03.12
מי יתננו... ענק כהרמב"ם.. שירעיד את סיפי העולם בהבנותיו וראיית האמת הדקה בצלילות ברה, ומי יתננו שאלוקינו ישפיע עליו רוח נבואה ממש. חשבתי לי בהזדמנות אחת שלו רק הרמב"ם ואיינשטיין היו נפגשים.. מחליפים "דעות"..בוודאי שכבר היו ידועות לנו הצפונות הנסתרות במירב השגתן האפשרית והיה בא גואל לציון. ימות המ
עברייה27.03.12

הצגת כל התגובות

3
אני אברך מוגדר כת"ח יודע אני את דברייך ומצר על זאת שלא זכיתי ללמוד דברים אלו אך אדרבה הייתי רוצה ללומדם אם יש את נפשך להציע לי איך לגשת לדברים אלו מן היסוד אלו ספרים לקרוא המתחיל במצוה אומרים לו גמור כי הנה זו הזדמנות לך לתקן ולשפר את הדרוש תיקון אז הנה אני מעוניין מאד לגשת לחומר זה אך הוא ים שאין ל
לוי26.03.12
כמה הולם שהינך "לוי".. :) קראתי בהפתעה את תגובתך, הפתעה שמחה וכאמור מרגשת. ראשית על עצם קיומו של צמא כזה, שלא ידעתי עליו ושנית על כך שאתה מבקש לעשות מעשה.. וללמוד. כתוב לי כאן את האימייל שלך ואוכל להפנות אותך למקורות מידע שמתאימים (אני מקווה) לנקודת הפתיחה שלך. יישר כח ידידי!! על הלמדנות ועל
עברייה27.03.12
2
העולם המופלא שהקב"ה בנה לנוץ דרך המדע ניתן להגיע להבנות מיוחדות על עולם זה. ועל ידי המדע ניתן להפיק כלים הלכתיים יוצר חזקיים- הרמבן השתמש בגיאומטריה ואסטרונומיה כדי לחשב את מולד הלבנה. בעזרת הבנה של פיסיקה וחשמל מכון "צומת" ממציאים מכישירים שניתן להפעיל בשבת ע"י כוחות ביטחון ורפואה- כל מיני מקלדות ו
klozone25.03.12
כאשר מעמיקים בקוסמולוגיה למשל.. ולהבדיל בפיזיקת החלקיקים, פיזיקה גרעינית.. שמתארת את המתרחש בתוך האטום והלאה מזה.. כן. בהחלט. התפעמות ממעשי השם היא חלק בלתי נפרד מהגילוי האמת הפיזיקאלית.. :)
עברייה27.03.12
1
עשו זאת לפנינו רבי שם טוב גפן,המהר"ל,הרב הנזיר והרב דוד גנז אבל למה להתאמץ ולפרוץ דרך בתוך גדרי היהדות ולאחד את הקודש והחול??ולהקים מכללה להנדסאים של קודש וחול באחדות גמורה..
ר25.03.12
ובזכות מה שפתחת, הלכתי לחפש עוד כמותם ונתקלתי במסמך סדור יפה המכונה: ההגות היהודית מול שאלות הדור (לינק למטה) המסמך מתאר, בין היתר, את התגלגלות היחס שבין תורה למדע.. סקירה שנותנת על קצה המזלג ולצורך העניין בלבד, את ממצאי המדע המוכחים או עקרונותיו ומאפשרת הצצה ראשונית לסוגיות החשובות. להלן קישור במ
עברייה27.03.12
תוכן גולשים

חנוכה: האור הפנימי מאיר את העולם

הרב אוהד מעון | 17.12.17

דעה

העיר שחובלה לה יחדיו // נח טוניק

נח טוניק | 24.10.17

כואב לי / תוכן גולשים

תהילה. | 30.05.16

תוכן גולשים: תרומה לת"תים בפורים - ראוי?

בנימין גר | 01.03.16

כמה עלים היא עוד תקטוף? / טור כואב

במבט אחר | 22.07.15
ש

אין מה לדאוג

השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח >>

כיכר בשיתוף ספרייט | מקודם

הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש

מנדי כהן | 02.02.15

אלף למטה, אלף למטה!

סטלא דקדושא | 31.07.14

הַלְּעוֹלָם יִגָּדְעוּ הַשְּׁתִילִים / שיר כאב

אסתרק | 31.07.14

החילונים קבעו: ירושלים - עיר חרדית

דע מה תשיב | 17.03.14
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

תוכן גולשים: צבא כן, צה"ל לא

א מלכה | 16.03.14

כשעץ השקד לא הצמיח פירות

אוריאל ארנון | 18.02.14

השוב"בים של ניר

יצחק פלדר | 01.01.14

יאיר לפיד הוא האשם בתקיפת החייל

גבי דניאל | 10.07.13
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

גולש 'כיכר' ללפיד: תקרא את התנ"ך

שמעון לוגסי | 09.07.13

ה"חפיפניקיות" של הרב עובדיה

יואל אבן-שם | 17.06.13

אחיי החרדים, בואו ננצח!

אבישי פרי. | 18.05.13

חיסול המחבלים? תודה לשבאבניקים

יוסי קרליבך | 04.04.13
ש

לכולם ובחינם

זאת הארץ שלנו ולא נפסיק לטייל בה >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

תוכן גולשים: לאחי (?) החרדי

ע' ל' | 03.04.13