כיכר השבת

מי אתה, נשיא ארה"ב

הנשיא ג'ו ביידן: ציוני, חבר של נתניהו ושליח רע של אובמה

הסיכויים למהפך לטובת טראמפ באמצעות הזירה המשפטית נראים קלושים, והגיע הזמן לצלול לדמותו של מי שיהיה כנראה נשיאה הבא של ארה"ב: ייזכר כקשיש חביב או כ'בובה' של אויבי ישראל? (בעולם)

38
יוסי נכטיגל | כיכר השבת | כ' בחשוון | 07.11.20
ביידן עם נתניהו. ארכיון
ביידן עם נתניהו. ארכיון (צילום: Amos Ben Gershom/GPO)

ג'ו ביידן, או בשמו המלא ג'וזף רובינט ביידן ג'וניור, הוכרז הערב (מוצ"ש) בארה"ב כמי שניצח את הבחירות ויכהן כנשיא ה-46 של האומה האמריקנית. הישראלים, כפי שעלה ברוב סקרי דעת הקהל, העדיפו כי טראמפ יישאר נשיא, ובירושלים קיימת כעת דריכות מה, בציפייה להתנהלותו השונה של ביידן.

תחילה מעט ביוגרפיה: ג'ו נולד בשנת 1942 בפנסילבניה., ראשון מבין ארבעה אחים במשפחה קתולית שהתגוררה בעיר סקרנטון. כשבגר, פיתח באופן טבעי שאיפות פוליטיות, כנכד של חבר הסנאט המקומי אדוארד פרנסיס בלוויט.

נאומו של ביידן לאומה, אמש (צילום: מטה הבחירות. תמונה: shutterstock)

שירותו הצבאי נדחה בידי השלטונות, כאשר הוכרז כ'בלתי ראוי' לו, בשל מחלת אסטמה ממנה סבל בילדותו. דבר נוסף ממנו סבל, היה הגמגום: רוב שנות ילדותו ועד לסוף שנות ה-20 לחייו, היה מוכר כמגמגם - תופעה עליה תגבר בעזרת שירה קבועה מול מראה, כפי שגילה מאוחר יותר.

טרגדיות רבות פקדו את חייו האישיים של ג'ו ביידן: רעייתו ניילה ובתו נעמי בת השנה נהרגו בתאונת דרכים בדלאוור, כאשר הרכב המשפחתי נפגע מקרון נגרר של טרקטור. לזכר יקיריו ביידן שובת מעבוב ב-18 בדצמבר, יום האסון הנורא.
עשרות שנים לאחר מכן, כשכבר נישא בשנית, נפטר בנו בכורו, בו בן ה-46, ממחלת הסרטן שהתגלתה במוחו, בה נאבקו הרופאים במשך כשנתיים.

את הקריירה הפוליטית החל ג'ו ביידן בשנת 1969 כאשר רץ וניצח מטעם המפלגה הדמוקרטית לחברות במועצת מחוז ניו קאסל. לסנאט של ארצות הברית מטעם מדינת דלאוור נבחר ביידן ב-1972 - מרוץ שהתקיים בצל התאונה הקטלנית.

ב-9 ביוני 1987 הכריז ביידן בפעם הראשונה על התמודדותו בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, אך הפסיד למועמד מייקל דוקאקיס בין היתר כאשר נטען כי חלקים מנאום שנשא היו גנובים. דוקאקיס, שהפיץ את הטענות הללו, הפסיד בעצמו לגורג' בוש האב שנבחר כנשיא מטעם הדמוקרטים.

הפעם השניה בה ניסה להיכנס בית הלבן היתה בקמפיין 2007, בו נוצח על ידי סנאטור צעיר בשם ברק אובמה, לאחר שורה של פליטות פה מביכות, בהן "זהו האפרו-אמריקאי הראשון שנקי ונאה" (על אובמה).

הסגן ביידן, הנשיא אובמה (צילום: shutterstock)

המקום הקרוב ביותר לבית הלבן אליו הגיע, היה כהונתו כסגן נשיא ארה"ב, תפקיד אליו נבחר בידי אובמה, ובו שימש בשתי הקדנציות ברצף, מ-2009 עד 2013.

במשרה רמה זו, היתה ההתנגשות המשמעותית ביותר עד כה של ביידן עם ממשלת ישראל בראשות נתניהו. במשך עשרות שנות כהונתו כחבר סנאט היה מוכר ביידן כאוהד ישראל, הוכיח זאת בכל הצבעה רלוונטית בבית הנבחרים ואף הגדיר עצמו לא פעם כ'ציוני'.

אלא שכסגנו של אובמה, שניהל מדיניות לעומתית מול זו של ממשלת הימין בישראל, נתקלה האחרונה בביידן מספר פעמים. המשבר הבולט הראשון היה כאשר במהלך ביקור ממלכתי שקיים ביידן בישראל, פרסמה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בירושלים מכרז בניה חדש בשכונת רמת שלמה החרדית.

אף שהיה זה צעד אקראי, שלראש הממשלה נתניהו לא היה אודותיו ידע מוקדם, ביידן ראה בכך פגיעה אישית, משום שהמהלך נעשה לאחר הבטחת הממשלה להקפיא את הבניה בשטחי יהודה ושומרון, כולל אלו בירושלים ששוחררו במלחמת ששת הימים.

צעד חמור עוד יותר היה בשלהי תקופת הנשיאות של אובמה, אז הוא שלח את סגנו ביידן לשכנע מנהיגים בעולם לתמוך בהחלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם נגד חוקיות ההתנחלויות.

סביבתו של נתניהו שידרה לאחרונה כי הוא רגוע מאפשרות ניצחונו של ביידן -שבעבר כתב לו בהקדשה על ספר כי למרות שהוא חולק על דעותיו הוא אוהב אותו.

עומאר וטליב. ה'דמוקרטיות' העוינות (צילום: מתוך טוויטר)

במערכת המדינית, שבינואר הקרוב תחתום ארבע 'שנות שובע' מידו הרחבה של הנשיא דונלד טראמפ, מצפים בדריכות לראות האם ביידן ישמש כ'בובה' של הזרם הקיצוני והאנטי-ישראל במפלגתו, הבולט בקולותיהן של חברות הקונגרס אילהאן עומאר ורשידה טליב, או שכהונתו תיזכר דווקא כשל סבא חביב בן 77, הממשיך את הקו האוהד מימיו בסנאט.

סימנים לא מעודדים ניתן לראות בדבריה של סגנית הנשיא המיועדת קמלה האריס, שאמרה לאחרונה כי היא "מחויבת לפתרון שתי המדינות וסיום הסכסוך הישראלי-פלשתיני", וכן בפרסום מהערב כי ביידן שוקל למנות את סוזן רייס, אויבת מושבעת של נתניהו, לתפקיד מזכירת המדינה.

תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
32
איוונקה לובשת פרוץ ולא מכסה את ראשה. גזענות זה לשנוא כל מי ששונה ממך. טראמפ יצר שנאה נגד שחורים ונגד יהודים.
למנחם מ3109.11.20
31
טראמפ לא תמך ישירות בניאו נאצים אבל נזהר שלא לגנותם בעימות עם ביידן. השנאה שיצר גרמה לאנטישמיות לפרוח. בתו אינה יהודייה על פי ההלכה וגיורה לא תופס. היא לבושה ומתנהגת כגויה.
תשובה להמלך (13) 08.11.20
30
כך או כך לפחות נקוה שהוא ימרר לציונים את החיים וכך הם לפחות יעזבו אותנו החרדים לנפשינו
דוד08.11.20
אוי כמה שאתה צודק, יש מימרה ידועה מהחזון איש שכך יהיה עם השלטון הציוני כל זמן שהערבים יעסיקו אותם אנו נוכל לחיות, אז נקוה כולנו שהציונים יהיו עסוקים עד מעל לראש בארבע השנים הקרובות ומשיח יגיע במהרה ויגאלינו מהגלות הציונית ומכללות הגלות, ויבנה בית המקדש במהרה בימינו ושמחת עולם ראשינו בב"א
משה08.11.20
וואלה, אולי באמת זה העונש שלהם על מה שעשו לחרדים כל תקופת הקורונה...
אפרת08.11.20

הצגת כל התגובות

29
לא יודע מה הסיכויים של טראמפ בבתי משפט, אבל בעיקרון הפער בשלוש מדינות קטן מאוד (עד 20000 קול ומטה), אריזונה ג'ורג'יה ווויסקוניסין, אם טראמפ איכשהו מחזיר אותם לעצמו אנחנו בתיקו 269.
תותח08.11.20
28
הזקו הזה עדיין נראה טוב באמת סבל ובאשר לישראל הכל ביד ה' אבל למה ערביות חברות שם פשוט חוצפה לא כתבו שהיום חולה באלציימר כנראה
שלמה08.11.20
27
משוגעים אלה שבחרו בו. קשיש אנמי שקפץ לבית הלבן במקום לקנות מקום בבית אבות .. נתמך על ידי עוזרת כושית אנטישמית ומשמש כבר כמעט כיובל בתור פוליטיקאי חסר תועלת שרוכבים עליו כל השמאלנים המצחינים של ארה"ב.. הוא הוא העונש שלנו ובעיקר של יהודי ארה"ב שיושבים על סיר הבשר -ואם הוא אכן נבחר(אפילו שהבחירות מכורו
חיים08.11.20
26
לב מלכים ושרים ביד ה'
אחד שיודע08.11.20
25
לטרמפ, סיכויים טובים, לערער על הבחירות,אחרי שהתגלו,העברת קולות ,מטרמפ לביידן, באחוזים, ניכרים, יש כבר עד מדינה,מוועדת הבחירות,ועוד זיופים, הצבעות מתים, לא להאמין,שזה קורה בארה"ב.הדברים יתבררו,בהמשך.
אברהם07.11.20
לא להאמין שיהודים חרדים שלומדים תורה יכולים להאמין בכאלו דברים הזויים ופנטזיות, דברים שאין בהם קורטוב של אמת, כמו כל הפרימיטיבים שקונים כל לוקש שרואים ביוטוב מאיזה מטורף, או מה שהסינילי האמיתי שפשוט ירד מדעתו רודי ג'וליאני מפטפט. טרומפ טוב לישראל כי האוונג'ליסטים הם הבסיס שלו והם מאמינים שרק כשהיהוד
צבי08.11.20
24
תרשמו טראמפ עוד ינצח
Shimon07.11.20
23
רק מזה פחדתי! אוי וי זמיר! מהכתבות המוקדמות יותר היום כבר הבנתי שהוא ינצח אבל מה שכתוב בכתבה בשורות האחרונות.... ר-ק ל-א ז-ה
שרונה07.11.20
22
בביהמ"ש טראמפ ינצח בטוח. צריך הרבה תפילות.😩😨😭😭😭😭😭😭�
רוני גמזו07.11.20
21
טוב לפחות חבר של ביבייייי
רותם07.11.20
20
תגובה ל 22. הפוסל במומו פוסל. אתה לא מבין מהי גזענות. מה זה מתלבשת כמו גויה!!! יש איזה לבוש שמתייג יהודי כהלכה. באשר להלכה. רבננינו לא תיקנו דבר ב 300 השנים האחרונות. רות המואביה גם לא יהודיה לפי ההלכה שלך, אז.....
מנחם09.11.20
19
אובמה הוא אוהב ישראל אתם תוקפים אותו רק בגלל שהוא שחור
משה08.11.20
18
משיח השקר טראמפ, הולך לעזאזל. האיש האכזר שתחת שלטונו האנטישמיות בארה"ב השתוללה והניאו נאצים חגגו, האיש שבגללו מתו 200 אלף איש מקורונה, האיש שרצה לגרור את ארה"ב לאלימות, רוע ומיזוגניה, הולך לכל הרוחות.
סופו של משיח השקר טראמפ07.11.20
חחח הוא לא אשם בכך שמתו 200 אלף אנשים מקורונה מי שלא רוצה למות מקורונה יכול להיסגר בבית וברור שהוא לא תמך בנאו נאצים שהרי בתו היא יהודיה וכן תמך כל הזמן ביהודים החרדים באמריקה
המלך 08.11.20
17
לב מלכים ושרים ביד ה
חושב07.11.20
16
לב מלך ושרים ביד ה אובמה כמשל, ניסה פה ניסה שם, בתכלית לא קרה שום דבר,
חנוך07.11.20
15
הוא לא נשיא ועדיין לא נבחר
סבלנות07.11.20
14
הסיכויים למהפך לטובת טראמפ באמצעות הזירה המשפטית נראים קלושים, אתה טועה יוסי בבית המשפט העליון בארה"ב יש רוב לטראמפ הויי אומר שיש שם 6 שופטים מול 3 או 4 שופטים דמוקרטים שישה שופטים יכריעו לטובת טראמפ !
א. קליין07.11.20
13
מדוע הודעה על פתרון 2 מדינות אינו סימן מעודד. הלוואי וניפרד מהם ונבנה שכנות טובה. הלנצח תאכל חרב. בנייה יוק, סיפוח יוק נו... חוסר הבנת הכותב את המציאות והיא הולכת להשתנות. לא בכיוון האגף השמאלי הקיצוני אבל בהחלט בשאיפה לסיום הסכסוך. אי אפשר לטעון שאי אפשר אם מקיימים יחסי נורמליזציה אם 4 מדינות ערביו
מנחם09.11.20
12
קיללת תקולל חבל שזכית אנשים מתחרים שבחרו בך תקולל בכל הקללות ביידן לא ברגע האמת
נגד ביידן08.11.20
11
רק תפילות יעזרו לנו!!!
אני07.11.20
10
עכשיו ביבי לא יודע מתי להתקשר לביידן....כמה יחכה?? ימים? שבועות?
קובי07.11.20
9
עברנו את אובמה נעבור גם את ביידן....ביבי השמאלני ביזבז לשוא ובכוונה את 4 שנות כהונת טראמפ......זוכרים בתחילת כהונת טראמפ הוא רצה להכריז שאין יותר פתרון 2 המדינות אלא רק מדינה אחת לעם היהודי....וביבי בעצמו בילבל אותו ולכן במסיבת העיתונאים טראמפ אמר מדינה אחת או שתיים מה שתבחרו....למה?? כי נתניהו הורי
קובי07.11.20
8
הימין בארץ מרוויח מהתחלופה. כי כולם יחששו שביידן שיחזיר שטחים. לכן ביבי יכול להיות רגוע מעט. השמאל בארץ צוהל מידי מוקדם. ביבי יודע איך להתנהל עם ביידן הזקן המגמגם טיפה
איש יהודי07.11.20
7
סגניתו קמלה האריס בהתחשב שלדברי מכיריו הוא איננו כל כך דומיננטי.וכדאי לקרוא את דיעותיה שרחוקות מאוד מדעות טראמפ חסיד אומות העולם שרק על מה שתיקן את העוול שעשו לרובשקין חייבים לו הכרת הטוב ועוד על כל דיעותיו במזרח התיכון ,איראן, ובית הדין בהאג.ומעולם לא היה בו ניחוח אנטי יהודי שזה דבר נדיר ומבורך.
סביר להניח שיהיה "שליח טוב" גם של סגניתו08.11.20
6
איך ייתכן שביידן נבחר? הרי המוני רבנים ואדמו"רים התפללו לנצחון טראמפ! כנראה לקב"ה יש דעה אחרת משלהם (ואין זה המקרה היחיד).
יהודי ישראלי08.11.20
לא יחכם זה כמו שרבנים קדושי עליון התפללו שלא יהיה את ההתנתקות(גירוש גוש קטיף) ובכל אופן זה קרה שאלו את אחד הרבנים בדיוק את מה שאמרת והוא ענה אני התפללתי וקיוותי שזה לא יקרה אם כולם (הרבנים) היו מקווים זה לא הייה קורה. להגיד שלרבנים שהם לא מבינים וסתם טועים (נכון שזה לא בדיוק מה שאמרת אבל ככה יוצא מב
בן אדם 08.11.20
5
לא קשיש חביב אלא נשיא ארהב.. נכון שכל גדולי הרבנים בארהב תמכו בטראמפ אבל זה מזכיר את שיקול הדעת העמוק של גדולי ישראל בלא מעט אירועים נקוה שכולם ילמדו את הלקחים שלהם כמו שלמדו אחרי התגובות הראשונות אחרי התפרצות הקורונה
יהודה08.11.20
4
מעמיד מלך שגזרותיו קשות משל המן ועושים תשובה
יוסף08.11.20
נקוה שלא נצטרך להגיע לכך, אבל יפה כיוונת.
איל08.11.20
3
טראמפ ככל הנראה יהיה נשיא ארה"ב, ואני אישית אזכור לכם לרעה את זה שמיהרתם באתר להיפטר ממנו כלכך מהר.
יהונתן08.11.20
2
טראמפ עורר את הניאו נאצים מרבצם ובזמנו היו הכי הרבה תקריות אנטישמיות בארה"ב. הנה אמירה אנטישמית שלו: "יהודים שמצביעים לדמוקרטים הם לא נאמנים". טראמפ הגרמני הולך בדרך כל בשר ויישכח מהתודעה מהר מאד.
טראמפ ידיד ה"עליונות הלבנה"08.11.20
1
כעת ביידן נאם את נאום הניצחון. ביידן צלול. מדבר היטב ולעניין. אם יש סנילי בארה"ב זה טראמפ המטורף מכחיש הקורונה המיזוגן והשוביניסט ומעודד הניאו נאצים שכעת נזרק לפח הזבל של ההיסטוריה.
אולי תפרגנו, קנאים??08.11.20
אולי גם יעניין אותך
בעולם

בלינקן בהצהרה חריגה על נתניהו: "אנשים אומרים דברים"

ישראל גראדווהל | 14:47

הנשיא המתמרן 

אחרי שנכשל באירופה - עמנואל מקרון מנסה את מזלו במזרח התיכון 

ישראל גראדווהל | 14:22

כיסא מתנדנד

בגלל אישור הסנאט - המחוקקת: "אפעל להדחתו של ג'ונסון"

ישראל גראדווהל | 13:38

רעיון שתי המדינות

סמוטריץ' מברך את טראמפ: מתפלל שעוד מנהיגים יגלו יושרה

יוסי נכטיגל | 11:34

כניעה אחר כניעה • דיווח מטריד

דיווח מטריד: ישראל הסכימה לחזרת עקורים - ללא סינון כלל

ישראל גראדווהל | 11:14
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

800,000 טון של אסבסט

עזה הפכה לשדה מוקשים | 10% מכל התחמושת לא התפוצצה

ישראל גראדווהל | 10:40

הצביעות הגדולה נחשפת 

המהומות בארה"ב מעלות תהיה: "חכמה בגוים תאמין?" | דעה

הרב אליהו פכטר | 10:14

משתפים פעולה עם השטן

האם בכיר החמאס הנייה ברח מקטאר ועבר לפעול בטורקיה?

יוסי נכטיגל | 09:48

העבירו דרך ארה"ב

מנסים למנוע פעולה ברפיח: זה המסר של בכיר סעודי לישראל

יוסי נכטיגל | 07:56
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

כאב ראש מדיני

דאגה בי-ם: האו"ם ינסה להכניס את ישראל ל'רשימה שחורה' 

יוסי נכטיגל | 07:42

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

על בימת האו"ם

ארדן תקף באו"ם: "רבים רצו להשמיד אותנו וכולם נכשלו"  

יהודה גל | 01.05.24

"תוכנית גרעין אזרחית"

השלום עם סעודיה ייכשל? זאת תוכנית הגיבוי של ארה"ב

ישראל גראדווהל | 01.05.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

נתניהו: "לא מותנה בדבר"

בלינקן לנתניהו: "אנו מתנגדים לפעולה ברפיח, נכון לעכשיו"

יוסי נכטיגל | 01.05.24

"הצעה נדיבה מאוד של ישראל"

הסכם טוב או הסכם כניעה? אלו פרטי טיוטת ההסכם החדש, המפתחות והשלבים | סיקור

ישראל גראדווהל | 01.05.24

עסקת החטופים

בכיר חמאס: "בלינקן - שר החוץ של ישראל, לא של אמריקה"

דוד הכהן | 01.05.24

עתירה קנטרנית 

ניצחון לישראל: בית הדין בהאג דחה את הבקשה נגד גרמניה

יוסי נכטיגל | 01.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

מחפשים לגיטימציה 

נכנס לקלחת העזתית? שר החוץ של צרפת יבקר בקהיר 

ישראל גראדווהל | 01.05.24

הסיכויים לעסקה שבפתח 

דובר הבית הלבן: "הצעה טובה מאוד, חמאס צריך לקפוץ עליה"

ישראל גראדווהל | 01.05.24