כיכר השבת

למה החרדים לא יודעים תנ"ך? | דעה

כאשר הילד החרדי יסיים כיתה ח', התנ"ך יוחזר למדף ויועבר מרשות הרבים לרשות היחיד. עולם הישיבות בחר לנתק את הקשר עם התנ"ך ולצמצמו לכלל לימודים לילדים (טור דעה)

44
הרב נחמיה שטיינברגר | כיכר השבת | כ"ט בתמוז | 04.08.16
למה החרדים לא יודעים תנ"ך? | דעה
(באדיבות המצולם)

במחוזות הדתיים נשמעות לעתים אמרות שונות בנוגע לצורך להחזיר את התנ"ך ליום יום ולהפוך אותו לאקטואלי ובעל מסרים עכשוויים. טיעון זה מניח שהתנ"ך שנכתב בתקופה עתיקה אינו רלוונטי מטבעו לתקופתנו ועל מנת להנגישו ללומד המודרני יש ליצור גשר פרשני בכדי שהתנ"ך "ידבר אלינו".

הנחת היסוד של תפיסה זו לוקה בחסר, שכן ידוע לנו מהגמרא שהרבה נביאים עמדו להם לישראל כפליים כיוצאי מצרים. אותם אלפי נביאים לא זכו להיכנס לקאנון התנ"כי. מה היה מפתח הסינון של אנשי כנסת הגדולה -עורכי התנ"ך?

מעיון בפרשת מינויו של שאול למלך על ישראל (שמואל א', ט') אנו למדים כי שאול שחיפש את אתונות אביו הלך לשמואל ה"רואה" לברר היכן האתונות. שאלה זו העוסקת בעניינים ארציים לגמרי מלמדת אותנו כי חלק מתפקידי הנביא היה לעסוק בעניינים יום-יומיים כדוגמת איתור חמורים אובדים.

אותם אלפי נביאים ונביאות ליוו את עם ישראל לאורך תקופת הנבואה והדריכו אותו בענייני הכלל והפרט היום יומיים ובכללם איתור חפצים אבודים, עצות ועוד. אולם רק נבואה שהוצרכה לדורות נכתבה, ושלא הוצרכה לא נכתבה, זהו הפרמטר היחיד לנוכחות של ספר נבואה בתוך הקודקס הנבואי.

אמור מעתה, כל עצמותו של ספר התנ"ך הוא מסרים נבואיים שאקטואליים לדורות, ואין שום צורך לבנות גשרים רעועים לחבר בין המסרים העתיקים לימינו אנו, אם זה בתנ"ך סימן שזה אקטואלי. מכאן יש ללמוד כי כל פעם שנפתח את ספר הספרים ונקרא את דבריהם הקדושים של הנביאים הפרספקטיבה שלנו תהיה של אדם הקורא מסר שהוא הנמען הישיר שלו.

עד לפני 500 שנה כל יהודי שלמד גמרא היה חייב להיות בקי בתנ"ך. הגהות "תורה אור" המפנות למקורות הפסוקים המצוטטים בגמרא נכתבו על ידי הרב יהושע בועז (איטליה, המאה ה16) ופטרו את הלומדים מן ההכרח להיות בקיאים בתנ"ך לפני לימוד הגמרא. אולם עד ימיו ולאחריהם כל לומד היה בקי בפסוקים המצוטטים בגמרא. בגמרא בקידושין דף ל' נפסק כי שליש מזמן הלימוד יוקדש למקרא. התוס' שם מביאים את דעת רבנו תם "שאנו סומכין אהא דאמרינן בסנהדרין (דף כד.) בבל בלולה במקרא במשנה ובגמרא דגמרת בבל בלול מכולם". כל כוונת ר"ת הייתה לפטור את הלומד מלהקדיש שליש מזמנו ללימוד מקרא. אולם אין בפסק זה לפטור את הלומד מידיעת התנ"ך ולימודו לגמרי.

לצערנו, תפיסה זו אינה נחלת החברה החרדית. ילד חרדי בעת לימודיו בבית הספר היסודי -החיידר, לומד בדרך כלל כחמש שעות בשבוע תנ"ך. ברוב המקרים המקצוע שייך לחטיבת לימודי החול של בית הספר הן בנוגע למיקום השיעור בחלק האחרון של יום הלמודים, והן בנוגע לזהות המורה המלמד אשר מוגדר כמורה מקצועי (בלע"ז "שרייבר"). מציאות זו גורמת לכך שאף במעט השנים בהן זוכה הילד ללמוד תנ"ך הוא יזלזל במקצוע ולא יזכה להעמיק בו. בהקשר זה יוצאי דופן הם המוסדות הלומדים בשיטת "זכרו" בהם יש דגש נרחב יותר על לימודי התנ"ך ושינונם.

כאשר הילד החרדי יסיים כיתה ח' ויתחיל את לימודיו בישיבה, התנ"ך יוחזר למדף ובמרבית המקרים לא יישלף משם יותר. תחום הלימוד הנ"ל יועבר מרשות הרבים לרשות היחיד, כאשר יחידי סגולה בישיבות ובכוללים ילמדו בכוחות עצמם ויוגדרו על ידי הסביבה כבחורים "מעניינים" אשר עוסקים בתחומי דעת תורניים נוספים מלבד ה"לומדע'ס" הישיבתי.

עולם הישיבות בחר לנתק את הקשר עם התנ"ך ולצמצמו לכלל לימודים לילדים בלבד. כתחליף החברה החרדית כרכה את גורלה עם הגמרא וההלכה בלבד. אופי לימוד הגמרא מתאפיין בפולמוסיות אשר מחדדת את החשיבה ומצליחה להכניס פיל בקופו של מחט (ולעתים אף להכשיר שרצים בק"נ טעמים…). התנ"ך באפיו הסיפורי - לירי מעביר מסרים ישירים, ערכיים ומובהקים יותר.

לא מן הנמנע כי בניית הקשר מחדש עם התנ"ך, ובניית תכניות לימודי תנ"ך לישיבות ייטיבו רבות עם החברה שלנו כאשר נלמד להקשיב למסרים האקטואליים של נביאי ישראל וליישמם בחיינו האישיים.

הכותב הוא מנהל כללי וחינוכי בישיבת "חכמי לב" ומנהל המכינה החרדית של האוניברסיטה העברית

תוכן שאסור לפספס
44 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
28
יש מוסד של משפחת זילברמן שבו בקיאים בתנ''ך, עוברים למשניות ואז לבבלי, ואברכים בני 25 מסיימים ש''ס בבלי בבקיאות ואז מתחילים ללמוד עיון, (אחרי שכבר למדו דברים שהם עיון בעצמם, כגון משניות עירובין וטהרות וכו', וצורת הבית וכו') ומגיעים לסיום ש''ס בעיון לאחר ידיעת כל חלקי התורה. אני הייתי שם פעם ודיברתי ע
יהודי02.05.17
27
אזי רוצים להיות דומים לאבות , בלבוש בפשטות ובמעשה , בחברה צנועה ומעורבת , בתורה של עשיה עם צבא ועם גבורה לצד חסד מידות של אהבת ישראל וחיכיון מתמיד למשיח בן דוד.
בת ישראל 04.08.16
26
הרב נחמיה, מי ייתן ודבריך יפלו על אזניים קשובות. מאידך, חוששני מקריאה פונדמנטליסטית נוסח המשיחיים הלאומיים והעתק עדבק מצבא דוד המלך לימינו. סכנה זו חמורה מהשארת לימודי התנך כלימוד לילדים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מתיבתא דרקיעא 04.08.16

הצגת כל התגובות

25
את תוכן הלימודים בחדרים כיום קבעו גדולי ישראל כדוגת החזו"א והגרא"מ שך והנתיבות שלום ועוד. את כל מה שהוא כות ברוב חכמתו הם ידעו ואף יותר מכך- ובדרך זו נלך.
יהודי07.08.16
את עצמה תכלס בקושי יודעים גמרא ותנך גורנישט יש גדולי ישראל לא פחות גדולים שממליצים ללמוד תנך וזה מביא תוצאות
יאלה לתנך07.08.16
24
מאז שהתחלת ללמוד תנך... עובדה. את כל מה שגוללת באוזנינו הרב שטיינמן גם יודע, ועם כל זה לא שינה את דעתו, חרף טיעוניך המשכנעים. אז כשאני צריך להחליט אם ללכת ע"פ השקפתך או השקפת גדולי התורה. מעדיף אותם . מה שמעניין, כי ההתאהבות שלך בתנך צועדת יד ביד עם אורח חייך שהפכו יותר ויותר לפחות חרדי.
אהל יצחק05.08.16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שימלה08.08.16
23
הכותב מניח הנחה מוטעית שנובעת אך ורק משנאה למערכת שנלחמת בו ובשכמותו כפי שנלחמו בהרבה מדומיו מקדמת דנא. הנחת הכותב הינה שהוחלט לא ללמד תנ"ך בגלל חוסר הרלוונטיות שלו לציבור היום. האמת היא שזה טעות. תנ"ך לא נלמד כפי שהלכה, שאין חולק על הרלוונטיות שלה לציבור - לא נלמדת. המערכת הישיבתית לא נועדה בכדי
אחד שיודע04.08.16
22
הוא קם עוד לפני שחשבו עליך וימשיך הרבה מאוד אחריך....
אלעזר04.08.16
21
כמה מאכזב לקרוא את הסגנון הבוטה של חלק מהתגובות. איזו שפה?היה מצופה מאלו שלומדים תורה ומשנה וגמרא ואולי מעט תנ"ך דרך ציטוטי התלמוד, שיגיבו עניינית למאמר של רב ומחנך רציני שכתב את דעתו. היתכן שיש בעיה אמיתית של היעדר דרך ארץ (...קדמה...)בחלק מציבור זה המכונה 'חרדי' ?
אבנר בר חמא07.08.16
20
אם בישיבות ילמדו תנ"ך סביר להניח שרבים מהם ישנו את השקפתם הליטאית, ויתקרבו להשקפה יותר אמיתית איך לראות את דורינו דור התחיה, הם יתפלאו שחיזקיהו המלך היה מצביא גדול בנוסף לתורה שהנחיל, ודברים כאלה ודומיהם לא רוצים שיידעו המון העם בישיבות, נוח להם שיחשבו שדמויות ההוד בתנ"ך היו כולם זקנים ויושבים בישיב
אשר04.08.16
19
מאז ילדותי הייתה לי חיבה מיוחדת לתנך, או אם לדייק- לנ"ך. את החלק של ה ת' דווקא כן מלמדים. על מאות דפי הגמרא ואלפי המשניות שלמדתי איני מתחרט אך קשה לומר שהם עשו עלי רושם עמוק. מה שאי אפשר לומר על השעות הארוכות של קריאה בשקיקה של סיפורי הגבורה, הנבואות, הפורענות, עליהם לעולם לא הייתי מוותר אני מקוה מא
שמעון 04.08.16
בשיעור א בישיבת הישוב בתל אביבלמדתי לבד תנך. כעסו עלי על זה והבנתי שאני לא נמצא במקום הנכון. עברתי לישיבה דתית לאומית ומאז הכרתי את התנך האמיתי. תשלח את ילדיך לישיבה ציונית והם יזכו ללמוד תנך
דוד06.08.16
18
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם08.08.16
17
כל אלה שלמדו אתך פילוסופיה .גם יחד הם ההוכחה שהתנ"ך לא תמיד עוזר גם כשזה אקטואלי יש דרך שגדו"י התוו וב"ה הוכיחה את עצמה נמתין לראות את הדרך בה בחרת היצלח השם דרכך ??? וגם אם אתה צודק שלא יודעים מספיק תנ"ך יש מנהיג לעולם והוא קבע שהתורה תעבור מרב לתלמיד ולא מהוגה דעות פילוסוף ומוצלח ככל ש
מגידו04.08.16
16
בזמנו כששהגיעו ללימוד בישיבה כבר היו מלאים וגדושים בידיעות בתנ"ך , ורואים בספרים את גודל בקיאותם של רבותינו בכל הדורות בתנ"ך. בדור ההשכלה וכו' הרחיקו את התלמידים [ועוד יותר את המלמדים] מלימוד התנ"ך מחששות ידועים. בדורינו מפחדים כל דבר לשנות, זאת ועוד בדורינו למוד החומרות והדמיונות מצנזרים קטעים שלמי
דני04.08.16
15
אפילו תורה אין לו (יבמות קט:). ומי שלומד רק גמרא צריך לשאול את עצמו השכם והערב: "כי מבבל תצא תורה?" בתנך שלי כתוב: "כי מציון תצא תורה".
יצחק07.08.16
14
על היתר ..... -........ביהדות אולי אתה רוצה שעוד כמה יחלקו אתך את ההרגשה המשותפת ואולי גם להוציא ספר בנושא [וללא הסכמה מראש הכולל] השאלה היא לא מה לומדים ?!!! השאלה לשם מה לומדים ומה המטרה ולמהלמי אנו כפופים ?!!
שול וושינגטון05.08.16
13
התורה היא הלבוש החיצוני, הסיפורים, ומה שלומדים בישיבות זה פנימיות הלבוש ולא החיצוניות וגם אסור ללמוד רק חיצוניות תורה, ללא התורה שבעל פה, אז לא מבינים שום דבר ממה שלומדים.
א. לוי04.08.16
חחחחחחחחחחחח
חחחחחחחחחחחח04.08.16
12
בצנ”ך מופיע סיפורי תקיפה אכזרית , סיפורי על חרדקים שהלכו למללמה, חיות ”דבר אחר” , ואפילו על גדולי דור שנפלו למעשים חמורים רח”ל לכן כדאי לצנזר ואפילו לגנוז הספר הנ”ל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חסיד דן סגל04.08.16
תכלס נכון בכל החיידרים כשלומדים תנ"ך ומגיעים למקום הו יש סיפור על זונה אונס או כל דבר אחר הרבה מייד ידלג
שלמה04.08.16
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עם ישראל02.05.17
10
היינו שמחים לשמוע זאת מעיני העדה. מגדולי הדור. לא ממנהלי מוסד מסויים מאוד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם04.08.16
9
למורה לבנות במסגרת ה"חיידר", כידוע עד לפני המלחמה בנים ובנות למדו באותו "חיידר" ללא הפרדה..... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים ציליאק04.08.16
8
נחמיה היקר ! בעצם, אתה מעביר ביקורת על גדולי ראשי הישיבות שעיצבו את צורת הישיבות מאז וולוז'ין. - האם הינך סבור שאתה 'בר-הכי' לכך ??? ולגוף הטענה: השאלה מדוע לא לומדים תנ"ך בישיבות היא שאלה עתיקה... ואכמ"ל.
נחמיה שטיינברגר04.08.16
7
זיופים יש הרבה....חרדיות רפורמה קראות. יהדות יש 1.
א איד.04.08.16
"70 פנים לתורה"
ז04.08.16
6
הטענות על לימודי תנ"ך ארוכות ממש כאורך הגלות - זה 2000 שנה שלא לומדים תנ"ך, כי תנ"ך שייך לתורת ארץ ישראל בשונה מגמרא שמתאימה לתפיסה גלותית. גם בקרב בני הישיבות יש שינוי גדול מתחת לפני השטח, אם כי שורש הבעיה שחסרים אצלינו רבנים (שלא לדבר על ראשי ישיבות) שיודעים ללמד תנ"ך ברצינות. בכך עלינו להסתמך קצת
אחיעזר06.08.16
5
אין מקום שלימוד התנך בו הוא חלק ממקצועות החול, כל יהודי מחשיב את התנך לא' ב',חוץ מזה שהתנך כולל את התרה שאין תלמיד ישיבה שא בקי בו, הנך ג"כ תופס מקום חשוב רק שלא לזה נועדו הישיבות שהם רק לתלמוד בבלי שבלול וכו' הכותב מנסה לשנות כחלק ממגמת השינוי הכללית שיש החושבים שתפתור הכל וטעות היא בידם
פלוני05.08.16
אתה מוזמן לראות שכל בחור חרדי ממוצע יענה לך שלא לומדים תנ"ך כי זה ביטול תורה
דוד05.08.16
4
פתאום קם אדם וזורק בובקעס בין המצרים.מסביבו יש גדולי ישראל ראשי ישיבות, פוסקי הדור, והוא הוא הוא, יטף לעולם התורה מוסר. ממש ממש חחחחחח ועוד פעם חחחח. מחר ידרוש לפיד שבישיבות ילמדו קוראן, כי ישמעאל הם בני דודנו. רק בגלל חופש הדיבור הרשה לעצמו ר' נחמיה לכתוב כך. אולם לו היינו עתה, בתקופת הגר''א זיע''א
באבע מעייסעס05.08.16
איך ימח שמך וזכרך אתה משוה תנך לקוראן? גיהינם יקח אותך אמן יא אהבל עם הארץ בור מנוול זה מה שלימדוך גדוליך?
אמן07.08.16
המגיב ח''ו לא ניסה להשוות תוה''ק לדברי טפלות של המוסלמים. רק כוונתו לומר, שכתיבה בנושא זה הוא מסוכן מאוד, ורשעים בני בליעל כלפיד, עלולים לעשות מטעמים מדיבורים כאלו, ולהגיע לתביעה שילמדו ספרים חיצונים וכו'. וראוי להשאיר נושא זה אך ורק לטיפולם של גדולי ישראל שליט''א. כל גדולי ליטא בעבר זצ''ל ובהווה של
דן ידין07.08.16
3
אז יש כמה אי דיוקים במאמר, הבה נתחיל: 1. "במחוזות הדתיים נשמעות לעתים אמרות שונות בנוגע לצורך להחזיר את התנ"ך ליום יום ולהפוך אותו לאקטואלי" - זה תספר לחילוניים. 2. הגהות "תורה אור" - נוצרו מהכרח השעה, ידיעת התנ"ך כבר אז היתה בירידה, שאם לא כן לא היתה טורח לכתוב הגהותיו. 3. "בגמרא בקידושין דף ל' נפס
שרייבער04.08.16
הרמב"ם על שלב שבו התלמיד יודע את כל התנ"ך..
יהודי06.08.16
2
מהמחוזות הדתיים = למחוזות החילוניים. אצל הדתיים - בני הישיבות - התנ"ך הוא מקור מחצבתו של היהודי ואין לבנות שום גשרים. ישנים כמה דתיים לייט - שהם בזה דומים לחילוניים - אנשי אקדמיה, שתרים אחר תנ"ך לא לנו ולומדים קאסוטו. בישיבות הסרוגות - מהתיכון ועד הישיבות הגבוהות - לומדים מאונקלוס גר-הצדק, דרך רש"י
רק מילה לשנות30.03.20
1
מסכים לחלוטין שהתנ"ך שהוא הספר למעשה שנכתב ע"י משה רבנו שהוא איש האלוקים וכתב אותו על הר סיני 40 יום ו40 לילה וה' מכתיב לו ומשה כותב, אין ספק שהספר הזה יש בו מסרים עכשויים ואקטואלים להיום, ולכל אדם ואדם בפרט. שזה דבר שהוא מעל הטבע. אין לי ספק שכל אחד ואחד מעם ישראל מוכרח ללמוד בו ב"ה, קל וחומר תלמיד
אליאור04.08.16
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

סקירה היסטורית

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24