כיכר השבת

די לבטלנות

מה הקשר בין צריכת הסמים בישיבות למאבק בחכמי לב? / טור

הגיע הזמן להכיר בכך שלא כולם כאלה, בחורים רבים בעולם הישיבות לא יכולים לשבת וללמוד כל היום. הראש שלהם לא מונח כלל בלימוד, אלא ב"דירות רווקים" וחומרים אסורים. טור אורח (חרדים)

57
אבי ניזרי | כיכר השבת | י' בטבת | 08.01.17
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

במהלך השבוע האחרון פורסם ב"כיכר השבת" תחקיר על צריכת סמים בקרב בחורי ישיבות (עדויות מטלטלות: כך חודרים הסמים לשולי עולם הישיבות. 04.01.17).

איני רוצה להיכנס לשאלת הלגיטימיות של עישון סמים מסוגים כאלו ואחרים. היום זה קנאביס, ומחר סם פיצוציות שיכול לעשות נזק בלתי הפיך. אך לענייננו, השאלות שעולות כעת הן איך בכלל הגיעו בחורי ישיבות לצרוך סמים, ואיך אפשר עדיין להציל נפשות ולמזער את היקף התופעה.

בחורי הישיבות - אוצר שלא יסולא בפז - הם בשר ודם, בדיוק כמו החילוני שיושב בקיוסק מול הישיבה וצורך קנאביס. אלא, שבחורי ישיבה הם בחורים עם ראש על הכתפיים, העסוקים רוב ככל היום בהוויות אביי ורבא. אין להם פנאי לחשוב על שטויות כאלו, ולכן הסיכוי שיימצאו סמים בידיהם של בחורי ישיבה נמוכים מאוד.

(צילומים: shortcutmedia, איולוסטרציות: שאטרסטוק, באדיבות yes דוקו, ערוץ 10 וארכיון "כיכר השבת". עריכה: הני הרשלר - shortcutmedia - לחלק מהמצולמים אין קשר לכתבה)

אלא, שהגיע הזמן להכיר בכך שלא כולם כאלה. בחורים רבים בעולם הישיבות לא יכולים לשבת וללמוד כל היום. מסתובבים אלפי בחורים, אם לא למעלה מכך, שמכנים עצמם בשם "בחורי ישיבה", כאשר ראשם לא מונח כלל בלימוד. תופעות כמו דירות רווקים סביב אחת הישיבות הידועות הן רק קצה הקרחון שבכוחו לאיים על כלל עולם הישיבות אם לא יטופלו בזמן.

בפועל, ניסיונות לטיפול ב"קרחון" נתקלים בהתנגדות קשה. כך, לפני חודשים מספר כינו לבלרים מסוימים את אנשי ישיבת חכמי לב בתור "הרוצחים הרוחניים של גדולי הדור הבא". לדעתי, ההפך הוא הנכון. הם מצילים עשרות משחת.

לא כל מי שנולד למשפחה חרדית יכול ללכת לישיבה וללמוד כל היום. בהיעדר פתרון אחר, לא מעט בחורים מוצאים עצמם משועממים וחסרי מעש, מחזיקים מכשירים לא כשרים וצורכים סמים. אבל אנחנו שותקים.

חיפוש אחר בחורי ישיבות הצורכים סמים והרחקתם מעולם הישיבות, משול בעיני לבניית בית חולים ליד הגשר הרעוע. כמעשיהם של אנשי חלם. דווקא משום חשיבות השמירה על אלה השוקדים באוהלה של תורה, הגיע הזמן שאותם ההולכים סחור סחור בבטלה יופנו לרכישת מקצוע.

על עסקנים מסויימים לערוך חשבון נפש ולהכיר בנזק שהם מעוללים לבחורי ישיבה אמיתיים כאשר הם מקשים על בחור חרדי ללכת וללמוד מקצוע במידה והוא לא מסוגל ללמוד לאורך כל היום.

ואם עולה בדעתכם לבלות חמש שנים בדירות רווקים ובהעברת זמנכם לבטלה, מוטב לכם לילך ללמוד מקצוע ולא לשבת משועממים בדירותיכם, להסתובב ברחובות חסרי מעש ולהחזיק דברים אסורים. כך תשמרו על נפשכם, תבססו את עתידכם, ולא תפגעו חלילה בפך השמן הטהור שלנו.

תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
35
העולם החרדי חייב להפנים שיש לטפל במידי בזה שיש 30 אחוז בחורי ישיבות שנמצאים כרגע שלא במקומם וחייבים מסגרת שמתאימה לצרכיהם כל אחד והמצב שלו...וישלימו אם המצב ויתחילו לפעול בהקמת מסגרות חינוכיות תואמות...ויפנו את כל הנדיבים לתרום למסגרות האלו...כי עדיף להשקיע יותר בנשמות יהודיות טהורות לבל יפלו מאשר ל
רואה עתיד10.01.17
34
סיכמת את זה הכי נכון וקצר ולעניין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד09.01.17
33
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ג'אן08.01.17

הצגת כל התגובות

32
היהדות, חדלה היא הרוח להתפתח, היא עומדת, בעוד שהשכל מתפתח והחיים עמו וכל העומד אינו אלא יורד, על כן מדרדרים הם "גדוילי הדויר" את דת ישראל ומחליפים תורת חיים ב"קופסת שימורים"...
בנימין גורלין08.01.17
31
י
ויצרח11.01.17
30
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צבי08.01.17
29
התכרות היא כלל לא שטות, אבל הדרך של המדינה להתמודד עם הדברים האלה היא אכן דרך עתיקה שלא עובדה והנה מה היא ולמה: אותו בחור בסירטון שאמר שחומר הקנאביס ממכר, באמת מכור לזה, אבל הוא מטושטש ומפנה את הגב למצלמה ובחר שישנו את קולו בגלל שהחוק שלנו במדינה הופך אותו לפושע במקום לחולה בהתמכרות נטו! הבחור שסופר
המציאות08.01.17
28
מה הקשר לחכמי לב ידבילים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם11.01.18
27
ידוע מאמר הגמרא זכה נעשת לו סם חיים לא זכה סם המוות ב"מ כאשר מחזיקים תלמידים בישיבה שלא לשם שמים זה מה שעלול לקראות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם08.01.17
26
יייייייייייייייייייייייי
ישיבות קדושות ?08.01.17
25
בטלנות זה קו אופי ותודה לאל מעטי מעט נגועים בו בעם ישראל . כי עם ישראל הוא שקדן וחרוץ משורשו וטבעו. מה שוקרה זה שיש מעגלי חברה שאוסרים ממש משהו טבעי לחלוטין חיוני לנפש ולגוף ולעולם , כמו להתחתן , וזה לעבוד. אסור לעבוד עם 10 האצבעות שהקדוש ברוך הוא נתן שזה טירוף בבוודאי רק להחזיק ספרים וסטדנדר. בכ
בת ישראל 09.01.17
ה
העגלה הריקה11.01.17
24
כ
כוי.08.01.17
23
אין שום קשר בין בחור זה או אחר גם אם מדובר באחוז עם שתי ספרות !! שעשה טעות כזו או אחרת לבין מה שמוגדר כאן שוב ושוב כ"ישיבת" חכמי לב ואסביר: כולנו אבל ממש כולנו נכשלים ביצרינו זה בכה וזה בכה כל אחד ונסיונותיו שלו מה שחשוב זה איפה הבן אדם מגדיר את עצמו אדם שמגדיר את עצמו כבן תורה - בחור ישיבה גם אם נכ
החכם10.01.17
כ
עזוזו11.01.17
22
ישיבת חכמי לב אינה תחליף לאותם שהולכים לישבות רווקים, זו ישיבה של חברה בגיל תיכון שרוצים "ללמוד", החברה הזרוקים שבדירות הרווקים הם סתם מעפנים משועממים, שרוצים חיי הפקרות, ומואסים בכל מסגרת מחייבת עכשיו תבין מדוע יש התנגדות לישיבת חכמי לב. כי היא רוצה לקבל לתוכה בחורים מעולים עם ראש מצויין, שבמקום שי
דוד09.01.17
21
זה עוד כלום לעומת מה שקורה בכוללים כמה פונים לעזר מציון לקבל טיפול תרופתי נגד דיכאון כי אין להם אפשרות לצרוך סמים או סרטים כי הרי יש להם אשה שלקחה בן תורה אמיתי כמו שחינך אותה הרב בסמינר שהוא מסודר עם תפקיד ולא מערבב תה
הלל08.01.17
20
לא כולם נועדו ללמוד במשרה מלאה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ערן10.01.17
19
אתם תנסו להכפיש, ותנסו להציג את בחורי הישיבות כחולי נפש, ורפי שכל, ועבריינים, ובטלנים וכל מרעין בישין. אבל לא יעזור לכם כלום! לכם לא הלך בישיבות, ה' ירחם עליכם. אבל רובו המוחלט ביותר של ציבור בחורי הישיבות, יושב ולומד תורת ה'. מי פחות מי יותר, אבל כולם לשם שמים. אתם יכולים להמשיך ללכלך, ולנסות לשנו
רפאל המלאך09.01.17
18
צודק בכל מילה. כמו תמיד. כל הכבוד לאכסניא המכובדת שנתנה במה לדברים חשובים אלו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתן08.01.17
17
אילו הבחורים עם ראש טוב שאינם חפצים בלימוד תורה בלבד היו הולכים לפני עשר שנים לישיבה דוגמת חכמי לב, היום הם היו גדולי עורכי הדין במקום להיות גדולי הבטלנים שבדירות הרווקים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רפאל09.01.17
16
הפתרון לבחורים שלא הכי, הוא לוותר על האגו של ההורים ולשלוח לישיבות פחות יוקרתיות שם הבחורים יוכלו למצוא טעם בלימוד על פי רמתם ועל פי כמות הלימוד שהם מסוגלים לקלוט. וזו יכולה להיות קרש קפיצה לאותם בחורים שיקנה להם בטחון בעצמם וביכולת הלימוד שלהם ועשוי אף להפוך אותם למתמידים ושקדנים ובהמשך הם אף עשויי
שלא כהמאמר09.01.17
כל מילה בסלע, יישר כח.
בצלאל09.01.17
15
רק חבל שעד שכל הציבור יבין את זה יצטרכו להיות הרבה קרבנות.......
מוטי08.01.17
כך גדל מספר הקרבנות.
רפאל08.01.17
14
כמה נכון טור מעניין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אסתר 08.01.17
13
מטיול עם חברים בסיני. שאלתי האם הלך לקברים, קברות התאווה וכד'. הוא צחק. גם כאשר שאלתי האם עישן כמה ג'וינטים הוא צחק. אוי לאותה בושה ואוי לאותה חרפה. הרב ברוך, התעורר. הגיעה השעה.
יצח08.01.17
12
אתה מכנה ראשי ישיבות ובראשם הרב שטיינמן הרב אויערבך ועוד כ"כמה עסקנים מסויימים" בנוסף אותם לבלרים כמו שכתבת כדאי לזכור שרבני בית וגן ובראשם ר' עזריאל אויערבך הרב עדס ועוד בקשו מאותו עסקן שלא יביא את המוסד שלו לבית וגן, האם גם הם טועים?
יושר ואמת10.01.17
לגבי השני ממש לא, הוא סתם מונע מאינטרסים של המחבלים הארורים והפלג המקולל שרוצים לקבל עוד תקציבים ולשם כך מוכנים שתלמידיהם יסחרו בסמים ובכל דבר רע.
אבי10.01.17
11
כ
רבש"ע. מה מרגיז08.01.17
10
נ
הערשי.08.01.17
9
כל מילה בסלע! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דן08.01.17
8
כל מילה בסלע, סלה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רעיה31.01.17
7
נכון מאד. אתה צודק בכל מילה. לצערנו, העסקנים לא רואים זאת, או שהם רואים זאת - אך מפאת אינטרסים אישיים הם מתחמקים מזה.
יונאל09.01.17
6
נ
מנקנק יהויכינים08.01.17
אם אתה רוצה לנטוש - נשמח מאוד שזבל כמוך ינטוש.
דוד09.01.17
שים לב הם שמים אות מסוימת בתוכן או בתחילת התוכן וכך מי שמשלם יודע למי הוא צריך לשלם. לפעמים בתוכן תראה אות אחת לפעמים אות אחת ועוד כמה מילים אבל קודם כל אות. האות עוזרת למשלם לספור לכל טוקבקיסט את מספר התגובות שלו.
עם אותיות קוד09.01.17
5
שימו לב הם שמים אות מסוימת בתוכן או בתחילת התוכן וכך מי שמשלם יודע למי הוא צריך לשלם. לפעמים בתוכן תראו אות אחת לפעמים אות אחת ועוד כמה מילים אבל קודם כל אות. אות שלא קשורה לכלום פרט לסימן עבור המממן אותם. האות עוזרת למשלם לספור לכל טוקבקיסט את מספר התגובות שלו. וככה כל כתבה באתר הם שמים את הסיסמאות
טוקבקיסטים באתר09.01.17
4
זה כלל לא נכון יש ויש
לינוי09.01.17
3
אוי כמה אמת בדבריך אבל מה יעזור העסקנים האלה סביב הגדויילים יקבעו לכולם את סדר היום גם במחיר שמאות מתבטלים בגללם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נועם כהן08.01.17
2
עצם היותה ישיבה תיכונית, הרי אף אחד לא שפך קיטונות על מערבא. אלא בהשקפה שלה המתייחסת בגנאי לישיבות ומחדירה לחניכים את היציאה לצה"ל ולעבודה כערכים עליונים. הזמנה החכי"ת עזריה החילונית אנטי דתית פעילה לנאום לפני הבחורים מוכיחה עד היכן התדרדרו.
נחום08.01.17
י אין חברת כנסת חרדית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דידי09.01.17
מממממ
דמי לא יחרץ.08.01.17
בדרך כלל "עסקנים" זה שם קוד אצל הרפורמים או חצי רפורמים להאשמת רבני גדולי הדור בכל עוולות כדור הארץ. לגבי מערבא(הנתונים קיימים גם בויקיפדיה): הרב שך נפגש עם הרב ברוך חייט והעמיד לו 2 תנאים- 1. שמערבא לא תקום בירושלים או בבני ברק 2. שהיא לא תופנה לחרדים מהזרם המרכזי אלא רק למודרנים ואנשי חו"ל. ובנוס
הבעיה09.01.17
אלא שחכמי לא משלם. למי שצריך לשלם. ואני מדבר על ידיעה לא ניחוש או השערה............
דמי לא יחרץ.09.01.17
הרב שך העמיד בזמנו תנאים: 1. על הישיבה התיכונית לא להיות בירושלים או בבני ברק 2. לא לפנות לחרדים מהזרם המרכזי אלא רק למודרנים או לאנשי חו"ל. בנוסף חכמי מעודדת לא ללכת לישיבות וכן ללכת לצבא וכן לעבודה בדווקא ולא לישיבה. מי התיר לה את זה?ועוד ללכת לצבא(בניגוד לפסק כל גדולי הדור)? (הישיבות התיכוניות ה
זה ההבדל09.01.17
להזמין חברת כנסת "אנטי דתית"?! מדוע לא הזמין חברת כנסת חרדית?
רפאל08.01.17
1
מכיר עשרות אם לא יותר בחורים בני 30 חסרי מעש. לו השכילו בגיל 20 לזוז לכיוון המקצוע במקום לחיות בדירה במיר תחובה
אליהו פריד08.01.17
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

ללא ידע קודם • מחזור ג'

ההרשמה לתוכנית החרדית להכשרת מתכנתים יצאה לדרך!

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24