כיכר השבת

"מתווה הקפסולות - קרס"

נערכים ל'זמן חורף'; 'גדולי ישראל לא יאסרו פתיחת ישיבות'

לאחר שב'זמן אלול' מתווה הקפסולות קרס ואלפי בחורי ישיבות נדבקו, המאמצים לגיבוש מתווה חדש נמשכים, אך לא מעט ישיבות - לא מתכוונות להמתין, חלקן כבר הזמינו אוטובוסים ליום ראשון (חרדים)

38
אבי רבינא | כיכר השבת | כ"ה בתשרי | 13.10.20
'קפסולות' בישיבת 'קול יעקב'
'קפסולות' בישיבת 'קול יעקב' (צילום: ברוך יערי)

"מתווה הקפסולות", שפתח את הישיבות הגדולות בשלהי הגל הראשון ונחל הצלחה למשך חודשים ספורים, קרס ב'זמן אלול', לאחר איבוד שליטה בעשרות ישיבות ואלפי בחורים שנדבקו בנגיף הקורונה. דווקא בשל כך, הישיבות מתעקשות לפתוח את 'זמן חורף' ביום ראשון הקרוב, תוך שהם מציגים חיסון עדר שנעשה בישיבתם.

במל"ל ובוועד הישיבות שוקדים בימים אלו על המתווה שיאפשר את חזרתם של תלמידי הישיבות ללימודים יחד עם הפרויקטור למגזר החרדי, רוני נומה.

'כיכר השבת' שוחח עם אנשי המקצוע לצד ראשי הישיבות, כאשר כולם מודים כי "מתווה הקפסולת" קרס. מעבר לכך, בכיר חרדי מדגיש ל'כיכר השבת' כי "בסוף זמן אלול, עם ההתפרצות בעולם הישיבות, נוצרה התפרקות. כל ישיבה עשתה דין לעצמה, הגופים הרשמיים איבדו שליטה על הנעשה בישיבות".

מעבר לכך, הבכיר מודה בפה מלא כי אנשים מבוגרים נדבקו בעקבות ההתפרקות בישיבות שהובילה להדבקה בקרב משפחות הבחורים, ולא מעט נפטרו בשל כך.

ההתמודדות הקשה תהיה של ישיבות שטרם רשמו הדבקה המונית. אותן ישיבות ייצמדו למתווה קפסולות קפדני לצד בדיקות, במידה וירצו לשמור על התלמידים בריאים.

מרבית הישיבות רשמו הדבקה של למעלה מ-70% מהתלמידים, וישנן ישיבות עם הדבקה של למעלה מ-90 אחוזים. יודגש כי הנתונים הללו מסתמכים על אנשי הישיבות.

הבכיר החרדי מבהיר לנו כי הרשויות השלימו, שישיבות רבות תפתחנה גם אם לא יגובש מתווה רשמי, מה שמוביל את הדרגים הגבוהים לנסות ולהגיע כמה שיותר מהר למתווה שיאפשר באופן כזה או אחר את פתיחתן של הישיבות.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה, כי לא מעט ישיבות מקוות להשוואת מעמדן לזה של גני הילדים, שככל הנראה ייפתחו כבר ביום ראשון, אך ככל שה'זמן' מתקרב, נראה כי בעולם הישיבות לא מתכוונים להשלים עם העובדה שהן יישארו מאחור וייאסר עליהן לפתוח את הלימודים בתום ימי חופשת 'בין הזמנים'.

בניגוד למה שהתרחש בתום הגל הראשון של הנגיף, אז הישיבות המתינו להיתר מפיקוד העורף ו'ועד הישיבות', כעת נראה כי הן יפתחו את זמן חורף במתווה זה או אחר, בהיתר, ואם לא - אף באיסור.

גורם המקורב לבתי גדולי ישראל מוסיף ואומר בשיחה עם 'כיכר השבת': "כמו שלגבי שמחת תורה, למרות כל הלחצים שהופעלו, גדולי ישראל נמנעו מלסגור את בתי הכנסת, קל וחומר בנוגע לפתיחת הישיבות".

לדבריו, "הישיבות ייפתחו גם אם הקבינט יאסור זאת. ובמידה וייצא מכתב נוסף מגדולי התורה עם הנחיות זהירות, הם לא יאסרו את פתיחת הישיבות".

מספר מנהלי ישיבות כבר הזמינו אוטובוסים ליום ראשון הקרוב לבחורים שיחזרו לישיבה. חלק מראשי הישיבות אף הודיעו כי הם ערוכים לשלם כל קנס שיקבלו על פתיחת הישיבה.

תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
זכה – נעשית לו סם חיים; לא זכה- נעשית סם מיתה.
מה המניע????14.10.20
26
בימים האחרונים ישנן עוד ועוד הוכחות להדבקה חוזרת אצל מחלימים. לא אמור להיות הבדל בין הישיבות שזלזלו ונדבקו לאלה ששמרו, אם כבר להפך!
נתי14.10.20
25
כן... קורונה וכמעט כמו כל עמך בית ישראל גם אני נמצא בבית בתקופת הסגר, ולמה אני מתכון כמעט... הקדים לכך הקדמה, לפני שנה היה כזה מושג "הציבור החרדי" ולמה אני מתכון שכשדרכו על המגזר החרדי הרגשתי כאילו גם אני נדרך וכן על זה הדרך בכל פעם שהיה מוזכר מגזר החרדי, אבל בעת הזאת נראה לי שזה כבר לא "מגזר" כי יש
אחד מודאג13.10.20
תכלס צודק
לא משנה14.10.20

הצגת כל התגובות

24
מתווה הקפסולות הוכיח את עצמו בישיבות שהקפידו כמו חברון דרך חכמה ועוד
דידי13.10.20
23
אז פשוט להשבית את כל האוטובוסים או לבדוק אותם אחד אחד ועל בעלי חברות האוטובוסים צריך ג"כ לפתוח חקירה פלילית על קשירת קשר לביצוע פשע של הדבקה המונית ועבירה פלילית של חוק בריאות העם וזה אפשר גם אחרי הנסיעות לפי הכ"א במחלקה, אבל צריך להודיע את זה כבר עכשיו, וגם לפתוח תיק נגד חברה שהסיע להדבקה המונית נג
שמויגר13.10.20
22
מספיק לשלול תקציבים לישיבות שיפתחו בשביל שאף ישיבה לא תעיז לפתוח ותפביקו לקשקש על השוואה לגני ילדים שם אין כמעט הדבקה
אברך שפוי14.10.20
21
מרן הגאב"ד ר' פנחס שפירא שליט"א הוציא מכתב חריף נגד פתיחת הישיבות בזמן חורף. איך זה שלא שומעים לו???
חיים14.10.20
מי זה הרב פנחס שפירא, לא שמעתי עליו.
פה14.10.20
20
לפני שפותחים את הישיבות יש לפתןח את ראשי הבחורים ולהכניס קצת בינה פנימה. כי ההתנהגות של רבים היתה של פרחחים.
David13.10.20
19
הרי כל מי שמכיר את הנתונים מבין שעיקרו של הגל השני נוצר בעקבות ההדבקה ההמונית (והמכוונת) בישיבות הגדולות בזמן אלול, כ-70 אחוז מהישיבות (שהקפידו על "קפסולות"....) – רוב הבחורים נדבקו, אני אישית הייתי בישיבה שממש כולם נדבקו, וכל זאת לא מנע מבחורים ששהו ליד מאומתים – להסתובב בחוץ. לא היתה כל שמירה או פ
יעקב13.10.20
18
סוף סוף גם הליטאים התחילו להפנים שהמדינה משתמשת בקורונה לצורך התנכלות לציבור החרדי. אבל אני שואל איפה הרבנים שלהם שאמרו לא להיתפלל על מי שלא נזהר?
שולם13.10.20
17
ישיבות שלא הקפידו קרסו חד משמעית!!! ישיבות ששמרו טוב ובאמת ולא זלזלו בחיי אדם הצליחו מעל ומעבר ולראיה ישיבת אור אלחנן ירושלים ישיבה שלקחה את המשימה ועברה אותה ההצלחה אדירה . שאפו!!!
רווית13.10.20
אבל בסוף יצא עולם הפוך, שאלו ששמרו - לא בטוח שיוכלו לפתוח את זמן חורף, וחוטא נשכר - אלו שלא שמרו, ינפנפו ב"חיסון העדר" שהם כביכול יצרו. בושה
דודו14.10.20
צריך את לימוד התורה היום יותר מתמיד וזו לבד סיבה להחזיר לספסל הלימודים את כל מי שרוצה ללמוד תורה -אפשר פשוט שישארו שם סגורים עד חנוכה כך יגיעו המתמידים את מי זה מסכן בדיוק
יהודי פשוט15.10.20
16
מי יכול להסביר איך מאפשרים לפתוח? אנשים מתים !!! זה פשע!! או שנלך כצאן לטבח...
יהודה14.10.20
15
ככה צריך עולם הישיבות יציל את העולם לא ישיבות קבינט וכו המנוהלים עי שונאי דת
איציק14.10.20
תפסיק לבלבל תמוח שהסיבות יחכו עוד קצת לא יקרה כלום. ב: מי אלו גדולי הדור שמתירים את פתחת הישיבות עוד לא פורסמו מי הם. ג: אנחנו חיים במדינת חוק ויש חוקים במדינה וצריך להישמע אליהם בצורה חד משמעית
שימעון14.10.20
14
כולם בשיטת בעלז ולמלשינים אל תהי תקווה
בעלז13.10.20
13
אשריהם!! זכות התורה תגן על עם ישראל
כל הכבוד להם!13.10.20
12
חבורת אפסים עוד 20 שנה אחוזים גדולים מהשנתונחם הללו ימותו ממחלות לב ואירועים מוחיים זה יהיה דומה למגיפת תלמידי רבי עקיבא קנייבסקי כבר לר יהיה פה הוא יקבל את הבוחרים בשמים גם הבלזר יהיה בשמים (לא יחזיק יותר מ 8 שנים החיידק של הקורונה קטלני:)
james13.10.20
11
אלה החושבים שנכון לפתוח את הישיבות מה ענינם לפרסם זאת ולהתגרות ביודעין בדוב הישן?
משה בן אברהם14.10.20
10
שטויות!!! מתווה הקפסולות צלח בהצלחה גדולה!!! קרוב ל90% אחוז מבני הישיבות נדבקו - והתחסנו מקורונה!! אפשר עכשיו להחזיר אותם להיכלי התורה ללא כל חשש ובלי קפסולות (((הבעיה היחידה זה הישיבות שמתווה הקפסולות "צלח" ששם יש בעיה שהבחורים ידבקו וידביקו אחרים.)))
דוד מהפיצוחים14.10.20
אי אפשר להחזיר אותם להיכלי התורה. צריך להעניש אותם שלא יהא חוטא נשכר! מחיסון העדר המטופש שאתה מתייפייף בו, מתו עשרות אנשים! הרבה בחורים יסחבו איתם זמן רב סימפטומים לא נעימים, וגל הסתה שכלל סגר בחגים נוצר בעקבות ההתנהגות האווילית וחסרת האחריות הזו.
יהודה14.10.20
יהודה! כל מילה בסלע. בזכות החוטאים אלה יש נגדנו גל הסתה אדיר שמי יודע כמה זמן ייקח לאחות את הפצעים שלו. ותחשבו כמה אנשים שרחוקים מתורה ומצוות לא באו לתפילות בימים הנוראים כמו שהם באים כל שנה כי הם פחדו להידבק, והתפילות היו בחוץ בחום הנורא וכו'. ויש עוד הרבה דברים כאלה שנגרמו בגלל זה. חבל חבל חבל
לא זז מהוראת גדולי הדור14.10.20
9
ובכן, עד עתה נדבקו רק כ- 15000 תלמידי ישיבה. יש מקום להדבקה של עוד עשרות אלפים. ומה עם הנזק שעלול להיגרם להם בעתיד כי זו מחלה מאד קשה עם השלכות בריאותיות בעתיד? את מי זה מעניין העתיד? תחושה: חוסר אחריות משווע בצמרת שחושבים שאין יותר חכם מהם (אני ואפסי עוד..). מפקירים את העתיד והיהדות החרדית עלולה לש
ונשמרתם מאד?13.10.20
8
שכחתם לקנטר על בעלזא היום מה קרה?
ללא שם13.10.20
הם כבר לא שווים אפילו קינטור...
יוסי14.10.20
7
וולפסון פותחים.
יוסי13.10.20
6
די כבר עם התעמולה הזולה הזו. אין בדורנו "גדולי ישראל". יש עבדקנים זקנים, צרי אופקים ומעוטי דעת והשכלה המסכנים את הציבור בקלות דעת והפקרות מתוך שיקולי כבוד ויוקרה קטנוניים. דומה שלא באה הקורונה לעולם אלא כדי לפקוח עיני עיוורים ואזני חירשים.
עזרא14.10.20
אליך עזרא אל תשכח את המדרש שראה ה' שצדיקים מועטים ולכן שתל אותם בכל דור ודור.אז יש צדיקים גם בדורנו.אז נשאר רק להגיד עליך ובני קורח לא מתו. שתמיד יש ליצנים שמשחקים את התפקיד הזה וכנראה אתה מואד מתאים לתפקיד.אבל עם תעשה תשובה ה' יסלח לך כי הוא אוהב כל יהודי.
אשר14.10.20
יש צדיקים - אבל מי אמר שהם מי שהעסקונה החרדית החליטה להכתיר כ"גדולים"? ובכלל, צדיקים אינם בהכרח בית דין הגדול לכל ישראל. והכי חשוב - מי שמורה להפקיר חיי אדם משיקולים פוליטיים קטנוניים של שררה ורעביסטרעווע - צדיק הוא בוודאי שלא, ללא קשר לאורך זקנו, גובה ספודיקו, צבע קפוטתו וייחוס שושלתו. בעצם, הוא פ
עזרא15.10.20
ללמדך שכל בי"ד ובי"ד שעמד מימות משה ועד עתה הרי הוא כבית דינו של משה.
אני14.10.20
5
למה שהרבנים בעלי השררה בישיבות יאסרו? נותנים לחתול לשמור על השמנת
ככ14.10.20
4
והעיקר תקפו את הישיבות הראשונות שעשו את זה ממזמן , היה להם כבר אז שכל לא להתעלל בבחורים בבתי כלא הזויים, צריך ללמוד מהצבא ששולח חילים לבית כל שבוע מהבסיסים הפתוחים , ומבודד בקבוצות גדולות כל מי שנחשף לחולה מאומת ,
חיים14.10.20
3
אם ראשי ישיבות לוקחים על עצמם אחריות כזו, שיואילו לפרט את שמם. חכמה קטנה להתחבא מאחורי עילום שם כאשר מנהיגי העדה הם אלי שיקחו אחריות בסופו של דבר. הלחץ התקשורתי לפתוח בכל מחיר הוא בעייתי הלכתית.
ציינו שמות 14.10.20
2
חשבתי שמי שלא מציית להנחיות הינו רוצח?
עמית סגל14.10.20
1
לא נמאס לכם? את כל המדינה סוגרים רק בגלל שאתם מצפצפים על כולם. לא רק שאתם מתעללים בכול עם ישראל לא איכפת לכם גם מזיקני השבט שלכם עצמכם.
שמואל14.10.20
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם