כיכר השבת

וידאו נדיר

הגר"ח קנייבסקי מסביר: האם ניתן לחלוק על 'הראשונים'?!

בסרטון וידאו נדיר במיוחד שמתפרסם לראשונה ב'כיכר השבת', נראה מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי, מסביר באריכות: האם ניתן לחלוק על 'הראשונים' - ומה דעת ה'חזון-איש'? (עולם הישיבות)

27
כיכר השבת | כ"ז בכסלו | 13.12.20
(צילום: באדיבות המצלם)

בסרטון וידאו נדיר במיוחד, שהגיע לידי 'כיכר השבת', נראה מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי, מסביר באריכות ובצורה ברורה ביותר - האם ניתן לחלוק על ראשונים, ומסביר את דעתו ודעת מרן החון איש זיע"א.

• התיעודים הנדירים האחרונים >>

הסרטון נפתח כשמרן שר התורה מראה לתלמידו ומקורבו הרה"ג רבי אורי טיגר בבה"ל סי' תכ"ג שיש מחלוקת בסדר העליות בראש חודש, בין הגר"א והרמב"ן, ומציין שאומרים בשם החזו"א שאמר שאילו היה הגר"א רואה את הרמב"ן היה חוזר בו, אלא שהרמב"ן לא נדפס בימיו.

ואח"כ מתחיל מרן הגר"ח להסביר שלמרות זאת - אין זה כלל בכל מקום, שאילו ראו האחרונים דברי הראשונים היו חוזרים בהם, אלא הכל לפי הענין.

מרן הגר"ח קנייבסקי מעיין ב"דרך איש"

וגם הגר"ח עצמו, כשמביא דברי החזו"א זצ"ל ומעיר עליו שבראשונים מבואר היפך דבריו - אין הכונה שהחזו"א נדחה בזה, אלא שהדבר עדיין תלוי ועומד כי שמא היה מבטל דעתו. אמנם גם יתכן שבכל זאת היה חולק על הראשונים, והכל תלוי בכמה חזקות הקושיות שיש לו עליהם.

השיחה המלאה, מתוך התיעוד הנדיר:

מרן שר התורה: ...שהוא אומר לשנות את קריאת התורה... איך שקוראים בראש חודש, שמחלקים את הקרואים... יש שם בעיה... [כאן פתח מרן שר התורה שליט"א משנה ברורה סימן תכ"ג סעיף ב' והקריא מלשון השולחן ערוך שם] "וכהן חוזר ואומר ואמרת", והגאון חולק, ובביאור הלכה כותב שהרמב"ן חולק בזה, והוא מביא גירסא [אחרת] במסכת סופרים. אומרים בשם החזון איש שאמר שאם הגאון היה רואה את הרמב"ן היה חוזר בו, כי הרמב"ן לא נדפס עוד בזמנו. המשנה ברורה גם לא פוסק כמותו, גם החזון איש לא פוסק כמותו, הוא אמר שאם הגאון היה רואה יתכן שהיה מודה.

הרב טיגר: הוא אמר בלשון ודאי או בספק?

מרן שר התורה: הוא חושב [שהיה מודה], כי הגאון לא ראה את הרמב"ן. יש דברים כאלה הרבה, אבל לא תמיד דוחים את הספרים בגלל הראשונים שמוצאים, לפעמים הם כותבים שהראשונים באמת אומרים אבל אפשר ליישב באופן אחר, או משאר ראשונים לא משמע כן, או שיש להם קושיות עליהם, אז למרות שיש ראשונים אחרת אבל לנו יש קושיות עליהם.

הרב טיגר: אבל אני הבאתי שם [בקונטרס דרך איש פ"א ס"ב] שלא רק ראשונים שנדפסו [מחדש], יש גם ראשונים שנדפסו בזמן החזון איש, כגון מה שהבאתי שם שהרב עצמו ציין.

מרן הגר"ח קנייבסקי עם תלמידו ומקורבו הרב אורי טיגר

מרן שר התורה: לא היה לו אותם בבית.

הרב טיגר: השאלה אם היה חוזר בו, זו השאלה.

מרן שר התורה: זה לא מוכרח, לא תמיד.

הרב טיגר: האם יש מקום שהחזון איש חולק ממש, מביא לדוגמא רשב"א וחולק?

מרן שר התורה: זה לא כלל. לפעמים הוא כותב שמשאר ראשונים לא משמע כך או שהוא מתפלא עליהם, לפעמים הוא מביא את הראשונים ומתפלא עליהם, הוא לא מבין אותם, אז הוא פוסק אחרת.

הרב טיגר: אז הוא מפורש פוסק אחרת?

מרן שר התורה: כן, יש לפעמים, זה לא כלל תמיד, והכל לפי הענין. אבל זה פשוט שלא מוכרח אם מוצאים ראשונים לא כך, לא מוכרח שהיה חוזר, אפשר להעיר עליו אבל זה לא מוכרח שהיה חוזר. אפילו החזון איש שלא היו לו הרבה ספרים, לא היו לו הרבה ראשונים, ואני הרבה פעמים מציין שבראשונים מבואר לא כך, זה לא אומר שהחזון איש נדחה על ידי זה, יכול להיות, יכול להיות שאם היה רואה היה מודה, אבל יכול להיות שלא, ולא מוכרח.

הרב טיגר: כל אחד יכול לחלוק על ראשונים או שרק החזון איש יכול לחלוק על ראשונים?

מרן שר התורה: כל אחד אם יש לו ראיות ברורות אז הוא צריך לפסוק כמו שהוא מבין, רק לא כל אחד ראוי לכך לחלוק על הראשונים. ואת זה רציתי להעיר לך שזה לא מוכרח.

הרב טיגר: אני גם לא כתבתי שזה מוכרח, אבל החזון איש עצמו כתב כמה פעמים כמו שהבאתי שם [בקונטרס דרך איש פ"א ס"ג] שהוא מבטל את דעתו כלפי הראשונים.

מרן שר התורה: זה נכון, הכל נכון, אבל הכל לפי הענין, לפי הקושיות שיש לו, אז לפעמים זה לא כל כך קושיא אז הוא מכריע כהראשונים, אבל לפעמים מאד קשה לו אז הוא לא מסכים עמהם, זה מצוי, גם בגאון זה כסדר כך שחולק על ראשונים.

תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
עומק חסיד רבי עומק מתנגד א...
שי13.12.20
17
אם לסכם את שיטת שר התורה אז או שהוא היה חוזר בו או שלא.
אמת18.12.20
16
תראו את ההבדל-היום כשמשגעים לו את השכל עם שאלות יומיומיות הוא עונה בקצרה ממש- כאן (בלימוד) הפוך-השאלות קצרות ותשובות ארוכות ובהירות.
יאיר13.12.20
זאת תשובה בהירה? "לפעמים כן ולפעמים לא ולא מוכרח." בעצם הוא לא אמר כלום.
מר בחור13.12.20
אם היית יודע ללמוד היית מבין את התשובות שלו-מה גם שמבה שכתבת זה לא בדיוק מה שהוא ענה
יאיר14.12.20

הצגת כל התגובות

15
וואוו, נפלא באמת מר"ן זצ"ל הרב עובדיה זיע"א עען שלחזו"א לא היו ספרים. שהחזו"א סבר שלאו דוקא לרמב"ם איסור ברכה שא"צ היא איסור מה"ת. ולא זכר שו"ת פאר הדור שכתוב שם להדיא. ומכח זה אמר מר"ן עליו שלא היו לו ספרים. ודברי שה"ת דהכא מתיישבים יפה.
יייייררים13.12.20
14
תודה!
אלעד13.12.20
13
עדיות א ה תוי"ט שאין ב"ד יכול לבטל דברי ב"ד חבירו וכו'. פירוש בתקנות וגזירות ומנהגות. אבל אם דרשו באחת מן המדות כפי מה שנראה בעיניהם שהדין כך. ודנו דין ועמד אחריהם ב"ד אחר ונר' לו טעם אחר לסתור אותו ה"ז סותר ודן כפי מה שנר' בעיניו. שנא' (דברים י"ז) אל השופט אשר יהיה בימים ההם אינך חייב ללכת אלא אחר
עזרא סופר13.12.20
אין זה נכון דאם קבלו על עצמם לא לחלוק על התנאים איפה נמנו וגמרו דאין לחלוק על הראשונים ומצינו לרבים מרבותינו האחרונים שחלקו על הראשונים ואדרבה משם מוכח להיפוך דאם הוא רק רעיון שבסוף כל תקופה מסברא אין לחלוק למה הוצרכו לקיים ולקבל על עצמם לא לחלוק אלא ודאי ליתא
חברונר14.12.20
12
על מי ניתן לחלוק ואת מה אפשר לבטל..
הו זה הנושא שתמיד חביב על הלטוואקעס13.12.20
זה חוצפה גדולה ככה לדבר על דברים העומדים ברומו של עולם
חברונר14.12.20
11
איפה אפשר להשיג את הספר דרך איש??
תודה מראש13.12.20
10
שכל הספרים שנתקבלו בתפוצות ישראל ללא יוצא מן הכלל! עד הש"ך והט"ז (כולל הש"ך והט"ז) נכתבו ע"פ רוח הקודש!!! וממילא ברור ופשוט הדבר שאם לאדם אין רוח הקודש (והרי אין, מחמת ירידת הדורות וכו וכו) אין הוא יכול לחלוק לא רק על הראשונים, אלא גם לא על ראשוני האחרונים!
ידוע מה שכתב שולחן ערוך הרב14.12.20
9
סוף סוף מוציאים את ההסרטות האלה ורואים את גדולתו שאין מי שמערער עליה. ולא רק את הנכד הצייצן מצייץ...
אריה דרעי13.12.20
8
הו, הנה, כל התלמידי חכמים דטוקביקאי פותחים פיהם בחכמה
מלנקול14.12.20
7
לא צריך שום השברים להקשיב ולשתוק
שלום 13.12.20
6
ברור שאם אין שום ראשון חולק, וגם לא ניתן לפרש את הראשון כמוהו, אי אפשר לפסוק נגד הראשונים!
ערן13.12.20
מענין איך זה כ"כ ברור לך. הרבה מגדולי האחרונים חולקים כסדר על ראשונים ראש וראשון הוא המהרש"ל שידוע שיטתו בזה כמו שכתב בהקדמה ליש"ש למסכת חולין ובב"ק ועוד רבים ש"ך ט"ז ח"צ יעב"ץ גר"א שאג"א ועוד שאיני זוכר כעת
חברונר13.12.20
כמדומה שבין אלו שהזכיר כב' שחולקים על אחרוני הראשונים ולא על ראשוני הראשונים
יהודי14.12.20
אינו כן מהרש"ל חולק לעתים אף על הרמב"ם והרי"ף והרי זה עצם שיטתו שאין לסמוך על אף מחבר אלא ראיות מהתלמוד יוכיחו כמ"ש בפירוש בהקדמה שציינתי לדוגמא כרגע זכור לי שביש"ש בריש גיטין חולק על הרמב"ם והרי"ף לקולא. הש"ך אינו מהסס לחלוק על גדולי הראשונים (לדוגמא יעויין בסי' ל"ו שחולק על רמ"ה מסברת עצמו וחולק
חברונר14.12.20
5
זה אומר שהחזון איש וגם ר' חיים עצמו הולכים בעקבות הגר"א ור' חיים מוולוז'ין תלמידו שלמעשה צריך להורות הלכה מהתלמוד, והראשונים אינם אלא ראיה שכך התכוונה הגמרא. לפני כמה שנים צולם הסירטון?
סירטון חשוב13.12.20
4
תודה רבה רבה לכם, על הסרטון הנהדר הזה!
מנשה13.12.20
3
גבי השאלה האם מותר לחלוק על הראשונים, הרא"ש (סנהדרין פ"ד סי' ו) מביא את דברי הראב"ד שלדעתו אין לחלוק על הגאונים: "שאין לנו עתה לחלוק על דברי גאון מראיית דעתנו לפרש הענין בדרך אחר כדי שישתנה הדין מדברי הגאון, אם לא בקושיא מפורסמת. וזהו דבר שאין נמצא". אולם הרא"ש עצמו סובר אחרת: "אפילו חכמים שבכל דור
יש לעיין בדבריו13.12.20
יש לשים לב שכל זה אמור רק בלחלוק על הגאונים דדבריהם דברי קבלה משא"כ ראשונים וכן מפורש ברמ"א שם שמביא דעת הראב"ד בשם י"א וכתב דהגאונים הם רק עד הרי"ף
חברונר14.12.20
2
צ"ע יש רא"ש שראשונים לא חולדים על גאונים והתקבל בדעת האחרונים שאין חולקים על ראשונים וידוע כל זה מנידוי הגאון פרי חדש. בכל אופן זה חידוש מדעת הגר"ח כי הפסיקה הליטאית לפי רוב בוחרים לחשוש לראשונים לחומרא ואילו מכאן יהעה משמע שאם יש סברא חזקה באחרונים אפילו נגד ראשונים יהיה אפשר להקל.
רועי13.12.20
1
כן אבל נראה שיש כאן נקודה לא ברורה לגולשים-הנ''ל לא אומר שאם יש ללומד איזו שאלה על איזה ראשון אז הוא צריך לחלוק על הראשון ולומר את כל הכאבי בטן שלו-יותר מסתבר שהוא לא הבין את הראשון אז שיתעמק בו וינסה לחשוב מה הוא התכוון-זה לא ככ פשוט לחלוק על ראשונים, ר' חיים התכוון אם וכאשר יהיה מצב שיש ראיות פשוט
ד13.12.20
דוקא הדוגמא שהבאת ממש לא טובה דר"ת בעצמו הרי ודאי ידע מציאות שכל תינוק יודע שבשקיעה שלו כבר חשוך ואעפ"כ דעתו דשם לילה דהתורה קבעה הוא רק בזמן הזה (מבלי להיכנס לנושא ולראיות שלו) וא"א לומר על ר"ת שהוא טעה בזה אפשר אולי לומר על ראשונים שהם שכחו סוגיות או טעו בשקול דעת אך ודאי שלא במציאות כ"כ פשוטה ואג
חברונר14.12.20
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24

בהרכב של 9 שופטים

אחרי צו הביניים: זה התאריך שבו יתקיים הדיון בבג"ץ

נחמן שטרנהרץ | 10.04.24

תנו כבוד לתורה

סיום מסכת יבמות בב"ב - הגר"ד והגרמ"ה חגגו עם 'אור אלחנן'

איצלה כץ | 09.04.24