כיכר השבת

לקראת פורים ואסיפת הכספים

דאגה בעולם הישיבות: "הת"תים בגירעון שלא היה מעולם"

לקראת מגביות הת"תים בפורים, מספרים מנהלי הת"תים ל'כיכר', על השנה הבלתי אפשרית שעברו ועל עשרות הטיפולים שבחורים נזקקו ומבהירים; זו התוכנית שלנו, לפורים - בצל הקורונה (ישיבות)

41
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | כ"ד בשבט | 06.02.21
אילוסטרציה. בחורי ישיבות בפורים בבני ברק - בשנה שעברה
אילוסטרציה. בחורי ישיבות בפורים בבני ברק - בשנה שעברה (צילום: יהודה פרקוביץ)

מנהלי הת"תים בישיבות בלחץ - השנה יש להם גירעון כספי עצום - בשל הקורונה, אך ככל הנראה בשל מגבלות הקורונה, הם לא יוכלו השנה לאסוף כסף, "מדובר במשבר הגדול שידענו", הם מתארים בשיחה עם 'כיכר השבת'.

כדי להבין את המצוקה, נתחיל בהתחלה: בעשרות השנים האחרונות, בחורי הישיבות אוספים כסף למען הת"ת (תומכי תורה) של הישיבה, כדי שהת"ת יוכל לספק לבחורים הנצרכים - את כל צורכם.

בשנים רגילות, הת"ת מאופיין בעיקר הענקת כל צורכם של הבחורים - לרגל חתונתם, הכולל; ביגוד, מוצרי חשמל, תכשיטים, הנחה ברשתות הגדולות וכן כל מה שבחור שאין ביכולתם של הוריו לדאוג לו - הת"ת דואג.

בשנה האחרונה, מאז פרוץ הקורונה, נאלץ הת"ת להרחיב את התמיכה לבחורים הנזקקים לטיפולים רגשיים או פסיכולוגים, בעקבות אובדן שחוו מאחד מבני משפחתם, או בשל קשיים נפשיים שהצטברו - בשל הקורונה.

מנהל ת"ת באחת הישיבות הגדולות, מספר ל'כיכר השבת': "ההוצאות שלנו השנה גדלו באופן שאין לתאר, מדובר בעשרות טיפולים שבחורים נזקקים להם ואין אפשרות לדחות את הבחורים - כי המצב באמת קשה".

"אנחנו התפללנו, שהשנה, נצליח לפתוח את ליבם של נדיבי עם ולספר להם על המצב ובעקבות כך, הגירעון שצברנו בנוסף לכסף הרב שאנחנו צריכים עוד - נוכל לכסות עם התרומות שהיו אמורות להגיע".

הבחור, מנהל הת"ת, מספר בכאב: "ככל שהזמן נוקף, הולך ומתברר, כי ככל הנראה פורים השנה, יתקיים רק בתוככי הישיבות ולא נוכל לצאת ולאסוף כסף".

מנהל ת"ת נוסף, מחזק את דברי חברו ומוסיף: "הכנו תוכנית מסודרת, שכל הבחורים יציגו בכניסה לבתים את הדרכון הירוק - כלומר - בחורים שהתחסנו או שכבר בוגרי קורונה, ובכך נוכל לחדור לכל הבתים בישראל ולזכות אותם בתרומה לת"ת".

הגרי"ג אדלשטיין - בפורים שנה שעברה (צילום: מוטי גרין)

"אך אם לא די בכל ההוצאות, כעת אנחנו מבינים, שהבחורים יצטרכו להישאר בישיבה ולא יוכלו לצאת ולאסוף כסף, מדובר בשבר כפול עבורינו".

"אנחנו לא נאיביים", מוסיף מנהל הת"ת, "וגם אם נשקיע את מרבית המאמצים בלאסוף כסף דרך הטלפון, אנחנו נביא חצי מהסכום, שהיינו מביאים אם היינו הולכים לבתים עצמם".

מנהל ת"ת נוסף מספר: "התחלנו לגבש תוכנית בישיבה, שכל בחור יצטרך להביא לכל הפחות 1,000 ש"ח באמצעות הטלפון (בדומה למצ'ינג). את הכסף שהשקענו בהסעות והמוניות וכו', נשקיע בארוחות חגיגיות לבחורים שיעברו את הרף שייקבע".

עוד הוא מוסיף: "באם המצב לא הולך להשתנות, הציבור החרדי הולך להיות מוצף בטלפונים, החל מראש חודש אדר, שבו יכריזו רשמית על פתיחת המגביות ברוב הת"תים".

במקביל, ל'כיכר השבת' נודע, כי יש ישיבות שעדיין מחכים להכרעת משרד הבריאות - בתקווה שהבחורים יורשו לצאת ולאסוף כספים.

תוכן שאסור לפספס
41 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
שילכו לעבוד חודש בחקלאות ואז יהיה להם הכול. אף אחד שלא מהמגזר החרדי לא יתרום. ואם רקחרדים יתרמו, אז זה אותו כסף שמסתובב במעגל. נו שוין, ממילא רגילים לזה מסיבובי הכסף בין הגמחים.
יורו07.02.21
26
לאסוף כסף לטפול נפשי של המזלזלים בפקוח נפש
ללא שם07.02.21
25
בושה וחרפה הכל מסחרה בישיבות הכל קומבינות פעם היה תורה ומצוות
ללא שם07.02.21
תגובה לך ולדומים לך --- לא מדובר כאן בפינוקים או בבזבוזים הכסף הזה מגיע לבחורים עניים שאין להם כסף לטיפולי שיניים וביגוד מינימאלי ולחתנים שכל שקל בשבילם זה חמצן!!! אני ניהלתי את הת"ת בישיבה שלי ויש באמתחתי סיפורים שלא יאמנו, אז בבקשה אם אין לכם זכות לתרום עדיף שתשתקו. "אוי לו לדור שאתה פרנסו ואי אתה
דוד07.02.21

הצגת כל התגובות

24
מספיק עם השנור תרבות נלוזה. הפך גמור מחז"ל. פשוט נבלה בשוק ואל תצטרך לבריות.
חוי06.02.21
23
מוטב לא לתרום השנה בגלל הקורונה. פחות מסיבות פחות רכבים שכורים פחות שיכורים ברחובותינו.
אבי06.02.21
22
אכן נמאס לנו מלהתעסק כל היום בזוטות של פלוני נפטר מקורונה, ושלושה בני משפחה במצב קשה וזקוקים לתפילה. סוף סוף משהו רציני ובעל משקל שעתיד האומה תלוי בו: התתי"ם בגרעון והליסטים המתקהלים על הדלתות והורסים את אוירת הפורים מדי שנה בשנה, לא יוכלו גם השנה לצבוא על הפתח כי כולם הוכו בסנוורי הקורונה. אוי לנו
יישר כח07.02.21
21
בהחלט תקופה לא פשוטה. צריך הרבה אמונה.
שרה06.02.21
20
השיכורים לא ילבשו את המסיכות, הקפסולות של הישיבות יפרצו, הנשיקות והחיבוקים של השיכורים יחזרו, וק הגבירים לא יכניסו מדביקי קורונה לביתם בפורים. או שהת"ת רוצים לעזור אח"כ לבחורים יתומים ה"י.
פלוני07.02.21
19
למה לקבץ נדבות כאשר גפני יכול להודיע לביבי כי מפסיק לתת כסף מקופת האוצר לצבא, עד שביבי יעביר מיליארד לתלמודי התורה. הוא בעל המפתחות, ברצותו נותן וברצותו איננו נותן.
רבינו07.02.21
18
אין מה לעשות... כל העולם בגירעון.... שילמדו קצת על החיים....
מובטל06.02.21
כל שנה הייתי תורם 3000 שקל.השנה אולי בקושי 300. ביבי הרג לי את העסק.
אבא07.02.21
תרמת 300 ש"ח? גם זה מעל ומעבר. אני החלטתי בעקבות התנהגות הקיצונים החרדים, לא לתרום אגורה לאף ישיבה.
מישהו07.02.21
17
היה לי חודש סגר בלי כולל לימוד מהבית, ממש תענוג, שיעורי גמרא הלכה בלי הפרעות ניגונים חסידיים בהפסקה, כתיבת חידושי תורה, חזרנו לכולל קשה ללמוד, ויש הפרעות.
מ07.02.21
16
זה עונש על הדרך שבו באים כרבה בחורים בבת אחת לבתים שיכורים ומבקשים תרומות כמעט בכפיה. בהרבה מקומות גורם חילול השם ואנשים נמנעים מלהכניסם.
יייייררים07.02.21
👍🏻
דוד07.02.21
אצלי בפורים הדלת נעולה רק שכנים שבאים עם משלוח מנות מתקבלים או נכדי המתוקים
ג'פרי 07.02.21
15
''באם המצב לא הולך להשתנות, הציבור החרדי הולך להיות מוצף בטלפונים'' על מי הם מאיימים? הם גם ככה מרשי לעצמם יותר מידי
יאיר06.02.21
אני חוזר בי,התגובה לא במקום ולא משקפת את עמדתי. אני לא ח''ו נגד לתרום לבחורים-להפך-לתרום בעיקר להם והכי הרבה להם. פשוט רק המשפט המצוטט נוסח לא נכון בעיני-עם כל הכבוד לכם-ויש הרבה, מה זה ''הציבור החרדי יהיה מוצף בטלפונים'' הם תורמים לכם כל שנה כמה שהם רק יכולים, תדברו יותר יפה. אגב,לדעתי-(מקווה שלא א
יאיר07.02.21
14
לפי התמונה של שמחת הבחורים נראה שהכל מצוין
איתמר06.02.21
זה תמונות משנה שעברה
חרדי אמיתי06.02.21
13
תתפללו שביבי יהיה ראש ממשלה. אם לפיד/ליברמן יהיו בקואליציה, החרדים לא יראו צורה של מטבע. בנוסף: יש עשרות אלפי אברכים בטלנים. שילכו לעבוד.
האמת07.02.21
12
לא לתת להם כלום, שילכו לעבוד
לא לתת07.02.21
קנאים! מקנאים בעולם החרדי שמלא בחסד ועזרה לזולת, אצלכם כשמישהו מסכן בדרך כלל נזרק לכלבים, עצוב, אבל במקום לקנא- תלמדו חסד מהו!
ד07.02.21
11
50% מהחרדים עובדים ומשלמים מסים לאוצר החילוני. ואילו כל הקצבאות והתמיכות שאוצר המדינה משלם לחרדים, רובו משולם על חילולי שבת המוניים והכסף הטמא הזה מחזיק את הישיבות הקדושות, לכן על גפני לדרוש מביבי להקים שני משרדי אוצר, חילוני וחרדי. כל המסים שמשלמים החרדים, ילך למשרד האוצר החרדי. והוא ורק הוא, ישלם
רבינו07.02.21
50% מהגברים החרדים אומנם עובדים אך מכיון שחסרה להם ההכשרה המתאימה לשוק העבודה המודרני הם משתכרים שכר נמוך ושכר מינימום ולפיכך מס ההכנסה שמשולם נמוך.
משה07.02.21
מה?????
ללא שם07.02.21
10
כתבה חסרת אחריות!! עם ישראל והעולם כולו מתמודדים עם שכול כל כך גדול, ועם מגיפה נוראה, ורבים מהציבור שלנו מחללים שם שמים בהתנהגות מזלזלת בחיי אדם וחסרת אחריות, ואתם עוסקים ביצירת אוירה העלולה לגרום להתרת כל רסן אצל הבחורים הצעירים, דבר העלול לגרום ח"ו לאסונות כבדים בנפש, ולחילול שם שמים עצום!!!
אביעזר07.02.21
9
באמת עצוב ובלי ציניות... פורים שנה שעברה עוד היה כרגיל ופתאום העולם השתנה והתהפך... אנחנו לא יודעים מה רוצה ה' ובאמת הבחור המסכן שעומד בפנינו ולומד בישיבה בלי שום הכנסה ובלי יכולת להגיע להכנסה (ולכל החכמולוגים שאומרים שילכו לעבוד הרי אתם יודעים כמה שזה לא פשוט וזה תהליך עומק שאי אפשר לתבוע מהיחיד לב
חנטריש07.02.21
8
לדעתי חלק מתקציבי הישיבות צריכים ללכת לתתי''ם, הם לא מקבלים שקל מהישיבה וצריכים להרוג את עצמם באיסוף, אנשים חושבים שת''ת זה בונוסים לבחורים וזה ממש לא נכון זה לצרכים חיוניים כמעט כמו אוכל.
ד07.02.21
וואלה אתה צודק אבל מה נעשה שהכל הפוך שולחים בחורים בישיבה קטנה ילד שלא טעם טעם של כסף לאסוף כספים עבור הישיבה שלו. ישיבה גדולה עם 200 בחורים מגלגלת בחודש כ300,000 ש"ח ואם הישיבה תתן רק 100,000 ש"ח בפורים זה יעזור הרבה מאוד לבחורים נזקקים
מושיקו08.02.21
7
כראש ת"ת כמה שנים, אז שתדעו שיש בחורים שהכסף הזה בשבילם הוא הצלת נפשות ממש. יש הרבה בחורים שאין להורים שלהם כסף להביא לצרכים מנימליים של בניהם. טיפולי שיניים, טיפולים פסיכולוגיים, תרופות, ביגוד מינימלי, אוטובוס לחתונה, ועוד ועוד... זו זכות לעשות צדקה עם עניים תלמידי חכמים, אז בבקשה כשידפקו אצלכם בבי
ראש ת"ת ותיק06.02.21
6
לא ברור שלמי שיש דרכון ירוק-לא מדביק... יכול להיות נשא וכן להדביק...
ללא שם07.02.21
5
התגובות כאן הם פשוט בושה וחרפה ! הכסף הזה הולך לבחורים נצרכים ולחתנים נזקקים , ואף מה שחתנים "רגילים" מקבלים הוא דבר נצרך וחשוב מאוד בפרט בתקופה זו שהרבה משפחות "רגילות" מתקשות לסגור את החודש. אבל כאן יושבים כל מיני זבי חוטם משועממים וכותבים פתגמים מטופשים: דיי לשנור, ופשוט נבלה בשוק וכו', ובכן,
ש07.02.21
4
סוף סוף חושפים פה את הסיבה האמיתית למה פתחו את התתים.... פשוט בעיה כלכלית ..... ואות הדרעק הזה קישטו עם ...... חינוך ..... אבל מה ? ליהדות התורה (שהאמת אין לי מושג איך השם הזה מתאים כי יהדות אין שם ובוודאי לא תורה) ולש"ס (ק"ו) יש 16 חכי"ם .... שבמקום לבוא לממשלת ישראל ולהגיד לה מחר הממשלה מתפרקת א
james06.02.21
טמבל ת”ת זה לא תלמוד תורה חחחח
סבבא07.02.21
3
באמת מדאיג. לכן צריך למהר ולחפש פרנסה מכובדת כדי לא לעבור על הוראת חז"ל : " פשוט נבלה בשוק ואת תזדקק לבריות". " עשה שבתך חול ואל תזדקק לבריות". " מי שלא לומד את בנו אומנות לימדו ליסטות" ועוד הרבה הוראות חכמים בשבח הפרנסה מעבודה ולא מעבודתם של אחרים.
דב07.02.21
חה... חה... חה... כבר דורות שהציבור החרדי חי משנורר, מעבודה של אחרים, תלמד הסטוריה ותראה איך חיו החרדים לפני הקמת המדינה, נהלו קופות כולליים קהילתיים מתרומות של עמל כפיהם של יהודים עובדים, קשה לשנות הרגלי חיים של דורות.
אלי07.02.21
2
לא לדאוג בבחירות ביבי יקח בענק והחרדים יכנסו לממשלה יעלו קצת מיסים ויסדרו את עולם הישיבות. החילונים תמיד יתרמו עוד קצת מה זה משנה להם עוד 100 פחות 100. אנחנו צבא ה הכי חשובים הרבה יותר מה כופרים הרשעים.
יואל07.02.21
1
בלה בלה בלה אז הם יקנו מותג אחד פחות...
צבי06.02.21
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24

בהרכב של 9 שופטים

אחרי צו הביניים: זה התאריך שבו יתקיים הדיון בבג"ץ

נחמן שטרנהרץ | 10.04.24