כיכר השבת

במלאות ה'שבעה'

הגאון האחרון שלא זוהה מגזרית ולא נרתע לחלוק

הגאון רבי שלמה פישר זצוק"ל, ראש ישיבת איתרי, דיין ואב בית דין בבית הדין הרבני בירושלים - היה בין האחרונים שלא זוהה מגזרית, ושיטתו ההלכתית חצתה מגזרים; ישראל שפירא בקווים לדמותו התמירה (עולם הישיבות)

9
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"א בכסלו | 25.11.21
הגאון רבי שלמה פישר זצ"ל
הגאון רבי שלמה פישר זצ"ל (צילום: באדיבות המצלם)

'שבעה' להסתלקותו של הגאון רבי שלמה פישר זצוק"ל ראש ישיבת איתרי, דיין ואב בית דין בבית הדין הרבני בירושלים.

הגר"ש פישר זצוק"ל היה בין האחרונים שלא היה מזוהה מגזרית, ושיטתו ההלכתית חצתה מגזרים; הגר"ש פישר מסר שיעורים רבים, הן לבני הציונות הדתית והן לבני ישיבות חרדים, למרות לבושו הירושלמי, שום מגזר לא היה יכול לומר עליו "שלי הוא".

אלי פרידמן סיפר שהגיע אל הגר"ש פישר בחור דתי לאומי, ושאלו האם צריך להיות חרדי? הגר"ש פישר לקח את כובע הסופר הירושלמי שלו וזרק על הריצפה ושאל את הבחור: "מה זה חרדי? כובע? חליפה? - איני יודע מה זה חרדי, אני יודע מה זה צדיק - מי שעובד את ה' ברצינות ומקפיד על קלה כבחמורה".

הגר"ש פישר במסירת שיעור בישיבת איתרי (באדיבות המצלם)
הגר"ש פישר מגיע לישיבת איתרי (באדיבות המצלם)

נראה שסיפור זה הינו מייצג את דמותו של הגר"ש פישר, שתמיד בדק את הדברים לגופם של ענין, ולא חת לפסוק פסקים שנויים במחלוקות, אלא מפני שסבר כך לאחר עיון בסוגיה.

כאמור, גישתו ההלכתית הייתה אובייקטיבית ועל מגזרית. דתיים לאומיים אהבו לספר על הגר"ש פישר שהתיר לאשה לברך את אחת משבע ברכות בחופה, במקרה שמדובר בקהל דתי לאומי שאין את האיסור של כבוד הציבור, כיון שמדובר בציבור שלא מפריע לו להקשיב להרצאה של אשה.

מאידך, כשהיה צריך להיות קנאי, וללחום על מלחמתה של תורה, הגר"ש פישר זצוק"ל לא נרתע מלחלוק על גאוני ישראל מובהקים, ונעמוד על כך במאמר זה.

ישנו קטע מספר "שערי יושר"[1] לגאון רבי שמעון שקופ שעורר תמיהה אצל הגר"ש פישר זצוק"ל. הקטע עוסק בציווי לשמוע בקול חכמים במשנתו של הרמב"ן.

תלמידו של הגר"ש שקופ, הגאון רבי אלחנן ווסרמן ציטט את מורו ורבו בענין זה:

"ודבר זה שאלתי מאת מורי הרה"ג ר' שמעון הכהן שליט"א (רבי שמעון שקופ) והשיב לי, דלדעת הרמב"ן ז"ל מה שאנו צריכין לקיים דברי חז"ל הוא מן הסברא, דהא כל מה שאסרו חכמים הלא היה להם טעם מספיק על זה, וא"כ מן הטעם הזה בעצמו אנו מוזהרין שלא לעבור על איסורן...".[2]

הגר"ש פישר בישיבת איתרי (באדיבות המצלם)

דברים אלו של הגאון רבי שמעון שקופ, כפי שציטט תלמידו הגאון רבי אלחנן ווסרמן לכאורה תמוהים, ועמד על כך הרב ד"ר שי עקביה וואזנר[3] וטען ש"מודגשת כאן הגישה התועלתנית והשיקול האוטונומי, בעוד שהכפיפות לציווי האלוהי וחובת הציות מצד עצמה אינן מקבלות כל הצדקה".

על דברים אלו התבטא הגאון רבי שלמה פישר: "דברים אלו של מרן הגרשש"ק ז"ל הם דברים שאסור לשמען, ותימה על הגרא"ו (הגאון רבי אלחנן וסרמן) דקלסיה". (בית ישי, דרשות ירושלים תשנ"ט, סי' טו, עמ' קט).

חשוב לציין שמחבר ועורך הקובץ ביאורים וקובץ שמועות שנדפסו עם הקובץ שיעורים הוא לא אחר מהגאון רבי שלמה פישר עצמו.

(להבנה מלאה של מאמר זה, מומלץ לעיין בנספח בסוף הכתבה בעיון, ואז לקרוא שוב את המאמר מתחילה)

דברים חריפים אלו, כתב הגאון רבי שלמה פישר כנגד גישתו של הגאון רבי שמעון שקופ שסבר שמצוות דרבנן הם מצד השכל, וכך הוא למד בשיטת הרמב"ן שאין "לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל" (דברים יז יא) מדאורייתא על מצוות דרבנן.

הגר"ש פישר מגיע לישיבת איתרי (באדיבות המצלם)

תלמיד חכם נודע הגיב לדברים בחריפות בהאי לישנא: "אתה מסתמך על המאמר המחקרי מהאקדמיה על הגר"ש שקופ?? בידוע שהאקדמאים מסלפים את דברי רבותינו מצוקי ארץ למטרותיהם הנלוזות של חילול ה'".

פנינו לבדוק במקורות האם זולת הגר"ש פישר והרב ד"ר שי עקביה וואזנר, היו שהבינו כך את דברי הגר"ש שקופ בעניין זה של ציווי מצוות דרבנן.

שוחחתי עם ידיד ת"ח אמיתי ששלח אותי למקורות הבאים, תוך שהוא מטעים באוזני שהגר"ש שקופ הלך בשיטת הרמב"ם שיש טעמים פילוסופים למצוות (כפי שמצורף לשונו המלא בנספח למאמר זה בסופו), ובוודאי שיהיו בימינו תלמידי חכמים שיתעלמו מכך, ויאמרו שלא כך התכוון הגר"ש שקופ.

זולת הגר"ש פישר זצוק"ל שחלק על הגר"ש שקופ ואף סבר שאלו "דברים שאסור לשומען", היו עוד תלמידי חכמים שהתבטאו כך או אחרת, כדלהלן:

הדיין הגאון רבי נתן גשטטנר ראש ישיבת פנים מאירות ומחבר ספרים רבים בכל מקצועות התורה, כתב שלעניות דעתו תמוה הדבר, וכך לשונו:

"ולעניות דעתי תמוה, דפשוט שבלא דין תורה ליכא שום חיוב משפטי לשלם, ואם נקטינן דליכא אלא מצוה בעלמא לפרוע לבעל חוב, א"כ ברור דאי לאו המצוה דפריעת בעל חוב אין שום חיוב משפטי לפרוע, דלא חלים על הגברא שום חיובים אלא מה שמחייבתו התורה, וזולת דין התורה הקדושה ליכא שום חיוב משפטי". (להורות נתן, חלק ד קסב).

הגר"ש פישר מגיע לישיבת איתרי (באדיבות המצלם)

התייחס לדברים הגאון רבי חזקיהו יוסף שרייבר שליט"א וכתב ב'מעיין גנים'[4] דברים חריפים:

"משפט ממוני זה לא ידענא מאי אידון ביה, אם בחפצא אינו מסור לכל אדם ובע"כ שהוא בגברא, וא"כ אין דיני התורה אלא לשמור את המשפטים הקדומים המורים בעלות רחמנא ליצלן מהאי דעתא".

יצוין שהגר"ש שלמה פישר אמר כמה פעמים בדרשותיו ובשיחות אישיות, שהגר"ש שקופ כשהיה מוסר שיעור היה מכניס ידיו בתוך הסטנדר כדי לא לדבר עם הידיים ולעשות רושם והתפעלות אצל השומעים שלא מצד השכל ותוכן השיעור, שהשיעור יובן ויוערך מצד השכל בלבד ולא מתוך הרגש וההתפעלות.

הגר"ש פישר מגיע לישיבת איתרי (באדיבות המצלם)

נספח

הגאון רבי שמעון שקופ כותב שמצוות דרבנן הם מצד השכל, והוא נוקט שגם שיטת הרמב"ן היא שאין את "לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל" (דברים יז יא) מדאוריתא על מצוות דרבנן, וכך הובא בספר "שערי יושר" שער א - שער הספיקות פרק ז':

"דלשיטת הרמב"ן עלינו להזהר במצוות חז"ל על פי הכרת שכלנו, דכיון דהם מצאו לטוב לתקן ולגזור כן הוא האמת והטוב לפנינו, וכמו שהשכל מסכים לשמוע בקול ה' כן השכל גוזר להזהר בכל מה שהזהירו חז"ל ורבותינו הקדושים".

עוד כותב הגר"ש שקופ שדיני ממונות הם חיוב שכלי לפני דין התורה ב"שערי יושר" שער ה פרק ב וכך לשונו:

"נראה דגם מצות פריעת בעל חוב הוא אחר החלטת ענין החוב על פי דין משפטי, שאם חל על ראובן חיוב תשלומים מסוג חוקי המשפט אז הוסיפה תורה אזהרה ומצוה לשמור לשלם חיובו שחייב על פי חוק המשפטי, ואף דבהשקפה ראשונה הוא דבר תמוה איזה הכרח וחיוב על האדם יהיה לעשות דבר בלי צווי ואזהרת התורה, אבל כשנעמיק בענין היטב יש להבין ענין זה, דהרי גם החיוב וההכרח לעבודת ה' ולמלאות רצונו ית', הוא ג"כ ענין חיוב והכרח על פי משפט השכל וההכרה, כמו כן הוא חיוב והשיעבוד ממון הוא חיוב משפטי, שנתחייב על פי דרכי הקנינים, או שחייבתו תורה כנזקים ופדיון הבן וכדומה, ולענין זה בעינן שיהיו קונה וזוכה זכות זה".

[1] (שער א' פרק ז עמ' יט)

[2] (קובץ ביאורים על קובץ שיעורים, אות ט, בתוך: קובץ שיעורים, כרך ב, עמ' פח).

[3] "חשיבה משפטית בישיבות ליטא בראי משנתו של הרה שמעון שקופ. ירושלים תשס"ה עמ 233

[4] לא יצא לאור, אלא הופץ כקובץ וורד עמ' 145

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
9 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
מחכים. מעשיר. מקסים. יישר כח.
ללא שם26.11.21
7
גאון אדיר ידע תורה מהכל גמרות ספרי מוסר וספרי חסידות היה דורש כמעט ארבע שעות רצף ויש עוד מה ללמד
ללא שם28.11.21
6
מי שהיה חכם, זכה להידבק בגאון עולם, כמעט בלי משב''קים למעט בתקופה האחרונה, שזכה ללמוד כמעט ללא הפרעה עשרות שנים!!!! פשוט מתנה שאלוקים הניח בדור שלנו. יש מי שלא זכה אבל לפחות היה באשכבתיה. אבל יש סכלים שאפי' אינם יודעים מה הפסידו. בהחלט דור משיח שבוחר את רבניו לפי עלוני הצדקה, ועיתונות האלבומים!!!
צ'למער28.11.21
כך כך צודק
תלמיד הרב28.11.21

הצגת כל התגובות

5
וואו שירבו כמותו
227.11.21
4
האמירה "לא מזוהה מגזרית" איננה נכונה.הרב היה בשר מבשרו של היישוב הישן הירושלמי בכל אשיותו ובכל הליכותיו.והוא עצמו היה לגמרי מודע לזה ואף ראה את עצמו ככזה. האמירה הנכונה היא שהוא "לא היה מזוהה פוליטית",אכן עניני פוליטיקה כולל פוליטיקה במסווה תורני עניינו אותו כקליפת השום והוא אמר את האמת ללא מורא בין
בוגר איתרי27.11.21
3
גאון ישראל מרעא דתורת ישראל בדורינו המבולבל התמדה עיון צדקות ומה עוד נאמר על אותו תלמיד חכם ענק שעלה למרומים יהי רצון שיהא מליץ יושר על הדור הנוכחי
יהודה25.11.21
2
מצחיק איך שהרבה גאונים שעליהם אמר הכתוב רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה לא נישאו על נס ותחתם הרבה "הרב הגאון או הגאונים הגדולים" שלא קראו ולא שנו ולא שמשו מועלים על נס הלא ר' שלמה היה משיירי כנסת הגדולה ולא השאיר כמותו והיה ראוי לביטול מלאכה כיום שמת בו רבי אבל כנראה שהפוליטיקה והתורה לא מתאימים אז ה
שמעון25.11.21
1
הוי על דאבדין ולא משתכחין. לגבי רבי שמעון הכהן שקופ, ראוי הוא לסמוך עליו והרב אשר ווייס מחזיק בדעה דומה. כדאי לשמוע שיעורים של רב אשר ולהבין את שיטת הגרששק כראוי. מי לא יודע לצטט "למה לי קרא סברא הוא", אבל להסביר את זה כראוי ואיך דבר שחלק עליו סומכוס ילמד רק מסברא, קשה מאוד ללא דבריו מאירים העיניים
דק סוס26.11.21
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 16:09

צרבי דרבנן

במודיעין עילית מתכוננים לחג שבועות | גלריה

חיים רוזנבוים | 07.05.24

גלריה מכבוד התורה

מאות צורבי ומאות דפי גמרא - המבחן הגדול של 'ושננתם'

חיים רוזנבוים | 06.05.24

ותלמודו בידו

מול גלי הים בקיסריה: כך נפש הגר"ש גלאי בימי בין הזמנים 

חיים רוזנבוים | 06.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

סקירה היסטורית

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

תעשו לעצמכם טובה ותכנסו

יותר זול ממחיר למשתכן - הכירו את ההזדמנות הנדל"נית

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם