כיכר השבת

לחרדי העובד • מיוחד

בקרת נזקים // הרב יעקב פרבשטיין

במקרים רבים, לחרדי העמל לפרנסתו, יש תחושת חוסר חיבור ושייכות, כמדי שבוע, מפורסם ב'כיכר השבת', חוברת מיוחדת עם טור נבחר מביהמ"ד 'חלקי בעמלי', והפעם; הדיין הגר"י פרבשטיין, על הפרשה שהסעירה השבוע את המגזר • טור דעה (חרדים)

78
הרב יעקב פרבשטיין | כיכר השבת | כ"ו בטבת | 30.12.21
הרב יעקב פרבשטיין
הרב יעקב פרבשטיין (צילום: מתוך היוטיוב של המכון החרדי למחקרי מדיניות)

על בקרת נזקים

כל קברניט יודע שכשיש סופה עסוקים רק בדבר אחד: לשרוד. אבל כל קברניט טוב יודע, שכשהסופה נגמרת, זה הזמן ללכת בין התרנים השבורים והדפנות הפצועות, לבחון קורה אחרי קורה, ואחרי שרשימת הנזקים ברורה לעינו המקצועית, להחליט מה דורש תיקון, באיזה סדר ובאיזה אופן.

גם הספינה שלנו עברה סערה. הגלים היו גבוהים, הרוחות עזות, וכל מיני מקומות שהיו תמיד אטומים ושלמים נפרצו פתאום. אבל כעת הגיעה העת לעשות בקרת נזקים. ובקרת נזקים, כפי שיספר לכם כל מלח מתחיל, היא תפקידו של הקברניט.

יש לנו קברניטים ברוך ה'. הנזקים מונחים לפניהם, בהירים ומפורטים לעיניהם החודרות, לא פחות מאשר לעינינו. וברגע זה, הקברניטים אומרים לנו מהו הנזק הראשון והקריטי שיש לתקן. אנחנו מלחים פשוטים, ואין לנו אלא להקשיב, בתשומת לב, ולדאוג לנזקים הדחופים האלו שנגרמו בתאים שלנו ובסיפונים שתחת אחריותנו.

הקברניטים אומרים: הפרצה הראשונה שחייבים לסגור, הפרצה שמאיימת להטביע אותנו כרגע, היא הפרצה שנקראת: "בואו נדבר על זה". או בניסוח המודרני: "אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר". לדעתם הפרסום והפומבי אינם מחטאים, הם מזהמים את כולנו. ובתנאי, שבצנעה נעשה כל מה שצריך. ויש לנו מספיק (או לא מספיק) מלחים אלמוניים שעומדים כל השנה בפרץ הזה, ומסתייעים בכל גורם נחוץ, ואינם מסתירים, ואינם מחפים.

הקברניטים מבהירים: יש נושאים שהצנעה יפה להם. והשיח והטיפול בנושאים האלו – הצנעה יפה גם להם. לא ההתעלמות יפה להם, לא השתיקה, רק הצנעה. הקברניטים יודעים, כפי שיודע כל אדם שעיניו בראשו והוא איש בין אנשים, שרבני השכונות והערים מוסרים את נפשם על הזעקות השקטות האלו, ומטפלים בהם בכל כח ובכל לב.

הקברניטים מכירים בגודל הסכנה, בעומק הכאב ובחיוניות הטיפול הזה. אבל דבר אחד הם לא מקבלים: את הפרסום. הרבנים המטפלים והמסייעים להם מקבלים את התמיכה בהם, גם היא בצנעה, מכל מי שהם צריכים. מי שחושב שהקברניטים מכוונים בדברים שאמרו, נגד אותה פעילות קדושה וחיונית (ואלמונית ברובה) זו, אינו אלא מטעה. אילולא המלחים הצדיקים הללו, שעומדים כל השנה בפרץ, לא היה קיום לספינה.

ועוד מבט. מי שסירתו נטרפה, הנפגע, חייו מלאים בה. היא מטלטלת את חלומותיו בלילות, רודפת את רוחו בימים ומתיזה מלח דמעות על רגעים מתוקים בחייו. ובאופן טבעי, הוא מבקש שהסערה הזו תמלא את החיים של כולנו. שנסער איתו, ניטלטל איתו ונטעם מהמליחות הנוראה. אבל הקברניטים אומרים: למי שנפצע בסערה מגיעים כל האמון, כל הטיפול, כל הקבלה וכל התמיכה. מגיעה לו אוזן קשבת וכתף איתנה ואי של מנוחה, וגם מיצוי הדין עם הפוגע מגיע להם. אבל יש דבר אחד שהקברניט לא יכול לתת להם, שאסור לו לתת להם: להכניס את הציבור כולו לעין הסערה הזו, לטרוף בה סירות נוספות. הפגיעה שגורם הפרסום והעיסוק הציבורי הזה לאלו שלא נפגעו, גדולה, התועלת לאלו שנפגעו, קטנה או מזערית.

לפעמים בעת הסערה הדופן נקרעת והנזק גדול. אולי לא את כל הנזקים נוכל לתקן. לפעמים בעת סערה דברים יוצאים לרשות הרבים, ולעיתים רחוקות הם אפילו צריכים היו לצאת לרשות הרבים. אבל גם היציאה הזו צריכה להיעשות במינימום ההכרחי ביותר. לצמצם את השיח. לצמצם את הנזק. ולסגור את הפרצה הזו מיד כשאפשר.

קחו את המחשבה הזו אל התא הפרטי שלכם. בתא הזה, בין הקירות האלו, יש ילדים ונערים ותלמידים. השאלה מה לעשות ואיך לתקן היא אישית מאד, עדינה, ודורשת אוזן קשבת ושכל ישר. אבל קחו איתכם את תמונת הקברניט, את דבריו, את פקודת היום שלו: לסתום את הפרצה הזו. להשאיר מקום, סגור, מוגן ופרטי, למה שיפה לו הצנעה. ולהשאיר באור השמש רק את מה שיפה לו הפרסום, האור והציבוריות.

ואם אינכם מסכימים עם הדברים, חכו, ותחשבו שוב.

לקבלת גיליון חלקי בעמלי המלא, שלחו בקשה לכתובת הדוא"ל: Helki.baamali@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
78 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
54
מאמר שגוי כשיש אריה שמסתובב ברחוב וטורף ילדים וילדות צריך להזהיר בראש כל חוצות. וכן - צריך לחנך את ילדינו בפירוט כמעט מלא מהם הסכנות שיכולות לארוב להם. למרות שהמקרים הם יחסית מעטים - ולא כל ילד נפגע. אבל כמו שכולנו חגורים בחגורות בטיחות למקרה ש.. וכמו שכולנו התחסנו לקורונה למקרה ש... כך ילדינו צרי
נטלי02.01.22
53
הפגיעות הללו גורמות להתאבדויות, נזק נפשי לכל החיים, הרס החיים כפשוטו, ליציאה בשאלה ועד כהנה וכהנה. אם אכן מצטטים מפי גדולים, כמו הרב אדלשטין, אפשר לפרסם וידאו עם הרב ולשמוע את הדברים בקולו, ולא בהודעת ווצאפ. עד היום, השיטה הזאת לא מנעה פגיעות נוספות, שיקימו בתי דין רבניים מוסמכים, ויטפלו בבעיה האמית
הודיה01.01.22
52
חובה להקים ועדת חקירה בלתי תלויה אוביקטיבית ועצמאית !! לבדוק את מחדלי הנהגת הציבור החרדי . במירון נהרסו 49 משפחות ,במקרה שלפנינו נהרסו 22 משפחות לפחות.. (בהנחה שהתלונות נכונות). אבל אל דאגה זה לא יקרה ,ההנהגה התרגלה לכבשים צייתניות וכנועות .אסור לחשוב אסור לבקר אסור לפקפק . זו האמת והאמת כואבת !!!
הרב משה שפירא31.12.21

הצגת כל התגובות

51
מאמר מורכב רק לאנשי חשיבה וברמה גבוהה. לא מתאים לרוב המצייצים פה. ואם בכל זאת מישהו רוצה להגיב שיקרא 20 פעם ואז אולי ב״ה הוא יבין.
חזק וברוך. סוף סוף תגובה לא מהבטן. אלא 30.12.21
הכל ברור--זה פשוט בושה וחילול השם ו"במקום שיש חילול השם - אין חולקין כבוד לרב".
חיים אריה01.01.22
50
אני לא מבין אני לא אומר פלוני עם עשה או לא עשה רק לא הבנתי למה מי שעשה עבירות חמורות בענייני פריצות בזמן בית המקדש היו סוקלים אותו לעיני כולם וכל ישראל ישמעו ויראו וכך אם מישהו עשה ודאי עבירה למה להסתיר? אדרבה מפרסמים את העונש והבושה שהוא מקבל וכולם רואים ואומרים אני לא יעשה כמוהו
שמוליק מנוף30.12.21
אולי אצלך יש בית המקדש אבל אצלינו עדיין הוא לא נבנה
א30.12.21
אתה טפש או משחק אותה טפש. אנחנו בזמן בית המיקדש???? יש סנהדרין היום ???? אתה יותר חכם וצדיק מהרב אדלשטיין ?? אתה מבין יותר ממנו בחינוך??????
השם ירחם על יצר הפטפטנות שלא נגמר לעולם.30.12.21
49
ההחרשה של הכל ושכאילו הכל מסודר בשקט ובחדרי חדרים זו חלק מהבעיה
בעיה30.12.21
הרב אליהו והרב סילמן שליט"א אינם סתם אנשים החמושים במקלדת, אלא ת"ח גדולי ארץ שנטלו על עצמם תפקיד חשוב. והולכים בדרכיו של הבורא יתברך- להיות עם הנפגעים והנפגעות ולא עם הפוגעים.
דוד30.12.21
רק מצטט מתוך הכתבה למשפט שכנראה לא שמת אליו לב "ולעיתים רחוקות הם אפילו צריכים היו לצאת לרשות הרבים" יש פעמים שמקרים צריכים להתברר ברשות הרבים, אולם לא כמה אנשים חמושי מקלדת הם אלו שתפקידם להכריע בשאלה זו.
נתן30.12.21
בשאין הנהגה כל מנהל חיידר הוא בחזקת ה' ישמור זה בדוק אני נפגעתי ב2 חיידרים בירושליים אחד ברמות ידיד ו2 בגבעת שאול המרכזי בושה לרבנים
שמואל31.12.21
48
מאד אהבתי מה שכתבת לא כמו המרצים והרבנים שאומרים מיד להפיץ לדבר וכו ובכלל הבינו עקום את הדברים של ר גרשון כאילו הוא אמר לא לדבר – הוא לא אמר לא לדבר אלא לטפל בזה בצנעה! ואגב יש עוד מקרים רבים שטופלו בצינעה בלי שאף אחד ידע על כך. אבל מרצים רכבו על ההבנה של החילונים כאילו שר' גרשון אמר לא לדבר על
קובי02.01.22
אתה באמת לא מבין או עושה את עצמך . התגובות של מקורבי הגר"ג היו כל אחת יותר אסון משנייה. כי ביסוד הדברים הם לא היו מסוגלים להתמודד עם זה שאצלם בקרב מי שקרבו כל כך וספריו היו בבתי הילדים, הנכדים והנינים היה תמצית הרוע והשקר. המכתבים שלמקורביו מנוסחים כמו פשרה בין מכחישים לפוסחים על שתי הסעיפים ואז יצ
גאון גדול 02.01.22
"לטפל בצנעה" זה מילה מכובסת שפירושה "להשתיק".
#לא_עוד_השתקה02.01.22
47
כן כן. הקברנטים המופלאים שלנו לא הפסיקו הלא לטפל לכל אורך השנים בחיים וולדר, בי.ר., במשי זהב ובעוד פוגעים רבים אחרים. הם גם לא הפסיקו לטפל בעוולות רבות נוספות כמו גזענות, אלימות נפשית של מחנכים, עוני מכוון, מנגנוני הכוח שיצרו את רצח ההמונים במירון ואת רצח ההמונים במגיפת הקורונה. פשוט הקברניטים המיוח
ישראל כהן02.01.22
46
בהנחה שהפגיעות היו שנים רבות ,השאלות שצריכות להישאל הן מדוע הפגיעות לא נעצרו ?? מיהם הגופים שהיו צריכים לעצור זאת ?? ואם יש גופים כאלו ,מדוע הם התרשלו ??
הרב משה שפירא31.12.21
45
כתיבה מצויינת ומדוייקת. תודה
יוסי30.12.21
44
תובנה חשובה מאין כמוה. יישר כח, ר' יעקב
רואה חשבון30.12.21
43
מאות סוחרים ואנשי עסקים סומכים על דעתו של הרב פרבשטיין בסכסוכים ובד"ת כשמדובר במליונים בגלל שיש לו דעת תורה ושכל הישר. אותם שממהרים לקבל את דעתו של הרב אליהו אינם סומכים על כשרות שנותן לחנות ירקות או למאפיית פיתות. איפה היושר האישי ?
שלומי רכטשפר02.01.22
הרב אליהו חקר את המקרה. הרב פרבשטיין אומר מסברת עצמו.
רפאל02.01.22
42
דברי הרב הם חילול השם. "במקום שיש חילול השם - אין חולקין כבוד לרב". ברכות י"ט:
חיים אריה01.01.22
לפחות אל תפגין בורות... אין כל היתר לבזות תלמידי חכמים גם אם חושבים שהם טועים (ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בתלמיד שמבזה רב), הפירוש של המשפט הוא: במקום שנעשית עבירה בנוכחות רב ותלמידו, אל לו לתלמיד לחלוק כבוד לרב ולהמתין לו עד שהוא ימחה, אלא התלמיד צריך להזדרז ולהעיר על כך, על מנת למנוע את העבירה, או ל
אורי02.01.22
41
נגד אנשים צבועים שאין תוכם כברם קשה מאוד להיזהר מי יודע מה בלב חוץ מבורא עולם לכן צריך ללכת בין השורות ולראות בדברים הקטנים איפו הלב והמחשבה ברור לכל טיפש שמעשים ברורים יגלו את האמת מיד והאדם ישרף מיד יש חכמים לאחר מעשה ואז מאוחר מדאי
דוד31.12.21
40
אינני מתכוון לרב הכותב הנכבד, שלא היה מעורב ברדיפות באותם ימים אפלים, אלא בשולחיו ובמנגנון המפלגה לה הוא שייך. השאלה שלי היא: האם גם במחלוקת המפלגתית עם עץ, גם אז חששו על בן אדם לחברו, או על פומביות והלבנת פנים, בשעה שהלבינו פני אנשים נשים וטף, פיטרו אנשים ונשים ממשרותיהם, ילדים נודו והושפלו במוסדות
חיים30.12.21
החילוק גדול ופשוט, שם היתה התגוננות מפני המנסים להשתלט. (יתכן שהיו גם כאלו שהתנהגו שלא כדין).
סליחה מכבודו31.12.21
החילוק אינו נכון, כי גם כאן מתגוננים מפני התוקפים שלא כדין, ונתינת לגיטימציה מסוימת למעשיהם
חילוק מוטעה02.01.22
אם אתה מודה שהיו שהתנהגו שלא כדין, מדוע לא מחו נגדם בשפיכות דמים שהם עשו
חיים02.01.22
39
הבעיה היא שלא מטפלים בחשאי בתלונות, ואפילו מאיימים על המתלוננות. אם היה טיפול אמיתי בצנעה אז הכל היה מסתדר, אבל זו הבעיה שזה פשוט לא קיים בציבור החרדי. וזו האמת הכואבת.
כואב לי המצב30.12.21
בצינעא הכוונה היא בלי שתדע..... כי אם היית יודע זה לא היה בצינעא...
יוסי31.12.21
38
מורכב מאוד ועדין מאוד אבל בהחלט דברים מאוזנים, שלא מסתירים, לא מצדיקים ולא נותנים טיפת אמפתיה לפוגע. ומאידך מנסים לגרום לציבור להבין את המורכבות. הדברים שחסר היה מאוד שייאמרו בקול רם וברור.
דובי30.12.21
37
לייק
חיימקה30.12.21
ב"ה חברים יקרים. במקרה הזה, הנפגעים הכי גדולים זה כולנו, היה פה כישרון נדיר של ספרות ורגישות לילדים שנתן כל כך הרבה לדור בכלל, עוד לא קם סופר מהולל כמוהו, שהצליח לפנות לילדים במקצוענות וגאונות, ילדים רבים הרגישו שהוא משתתף עמם, מי שקצת מכיר את השטח יודע כמה ההפסד והכאב גדול, אם יש לך רופא מנתח או
אבי01.01.22
כנראה שרוב רובם של בעלי הדעה והמגיבים אינם מבינים כלום בעניינים אלו ודעתם והגיגיהם אינם שווים כקליפת השום, האם מי מהמגיבים יסמוך על אחד מכל ה'חכמים' והמלומדים על דעתו בענייני שחיטה או עד של שבעה נקיים ? ברור שלא ! איך כל אחד נהיה פוסק ומייבין בעניינים נוטפי רכילות כגון אלו ? ברור לגמרי שאם אני צרי
אוהד פלדמן02.01.22
36
הכותרת שבחר הרב פרבשטיין היא התשובה הניצחת לכל בעלי הדיעה. בקרת נזקים ועלות מול תועלת ! את מי נתבע ומי ייקח אחריות על פגיעה נפשית ועל התעניינות גוברת בנושאים אלו מצד אלפי בני נוער שכלל לא חשופים לעניינים אלו ובעקבות צדקותם של סדרנים ורבנים שמינו עצמם אחראים לענייני הדור גרמו באופן ישיר לפגיעה בנפש
אבי טננהויז02.01.22
בטוענה של "להתרחק מן הכיעור ומן הדומה לו" נותנים לרשעים לעשות את מעשי הנבלה שלהם באין מפריע.
#לא_עוד_השתקה02.01.22
35
הדברים ודאי צודקים בבסיסם. אין שום סיבה שילדינו שאנו כ''כ עמלים לשמור אותם נקיים וטהורים, ייחשפו לרמת הזוהמה הזו, וברור שכוונתם של הרבנים הייתה לנקודה זו, אבל האם זו סיבה לכתוב יום למחרת ביתד מספד מר עם עובדות מסולפות ומגוחכות, האם לא עדיף פשוט לשתוק? האם לא עדיף שראש עיריית ב''ב יישב בשקט בזמן ההלו
משה01.01.22
34
הלכה מפורשת בחזל "נשים פסולות לעדות" מאה נשים כחד גברא שויא כך כתוב בגמרא חשוב לאלו הדתיים שמגיבים פה ולא לאפיקורסים והחרקדים שמהם אין שום ציפיה רק השמצות וגידופים אבל הדתיים שמגיבים אתם לא יודעים את ההלכה???
משה31.12.21
וואו אולי תלמד קצת אבן העזר... אתה מדבר כמו ילד בחיידר... יש כזה דבר 'דבר מכוער' 'קלא דלא פסיק' 'לא טובה השמועה'. (בעצם לא ילד בחיידר אלא סתם ישיבישער ממוצע שלא יודע מי זה הבית שמואל והחלקת מחוקק כי השו"ע היחיד שהוא ראה זה מה שמודפס מעל המשנ"ב או מקסימום מעל ה'קצות')
א02.01.22
33
מרוב שהרבנים טיפלו, לפי דבריך, יש מי שהמשיך לפגוע ולעשות עוול לאחרים. עשר שנים אחרי התחלת השמועות ועדיין יש מי שמסתובב ופוגע. אז מחילה מכבוד הכותב, אכן הרבנים מוסרים נפשם כפי יכולתם, אך מה לעשות לא כל רב יודע איך להתמודד עם דברים כאלו. ולפעמים הפוגע הוא אדם עם כח גדול, שהרב לא מסוגל לצאת נגדו. ולכן
דוד30.12.21
10 שנים זה מפורסם? מעניין שאני לא מכיר אף אחד ששמע על זה, עד לאחרונה ממש שהתחילו השמועות על הכתבה
משה31.12.21
32
כצפוי, עמוק מידי ומורכב מידי לאנשים חמומים. אם אתם לא מבינים מה שכתוב, תקראו שוב פעם, ובנחת....
דובי30.12.21
31
איזה יופי, מחיאות כפיים, איפה היית כשהנשים האלה הושמצו מעל כל במה וידעו שהן לא יכולות לקבל אמון מאף אחד בציבור? אתה רוצה להשתיק לפני שוידאת שתהיה להן מסגרת שקולן יישמע בו בלי לשמוע "אבל את אשמה כי את יפה מדי ומשכת אותו", כן כן. על החתום, נפגעת, שרק מעטים יודעים שהיא נפגעת (ותודה להשם שיש לי איש אוהב
נפגעת30.12.21
30
כרגיל… מטיחים את כל העוול בגיבובי שטויות ובמשחקי מילים… נמאס כבר
שרית02.01.22
29
תמשיכו לזרוק סטנדרים בפונוביז' . הציבור החרדי איבד את זה. במקום להוקיע רוצח ואנס עוד עושים לו כבוד ומכתירים אותו בהספד בביובון יתד נאמן בתואר רב. אחר כך אל תתפלאו כשיבוא מישהו ויגיד שהוא לא שומע לרבנים. אם אותו סופר ארור ורוצח הוא רב אוי לנו ואיו לדורנו. ציבור חרדי גדול זה שמקיים מצוות לומד ומכב
שמואל אקינסון01.01.22
28
הרב כדאי שתתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי. המנהיגות פישלה בגדול, הגר"ג והרב אייכנשטיין טעו אבל לא מסוגלים לרדת מהעץ הגבוה שהעלו אותם אליו (דווקא ינקי קנייבסקי הבין בדיוק כי מעורב בעולם). שיבואו נקי ויגידו אילו ידענו היינו נוהגים אחרת ואז לא יצטרכו מליצי יושר עם כתיבה כל כך מסורבלת שלא מבינים מה באמת רוצ
הרב תתעורר 31.12.21
27
אבל הבעיה המרכזית שבהרבה מהמקרים רבני השכונות לא רוצים להתעסק עם מקרים כאלו הם אומרים ואני מצטט ממקרה שאני מקיר מקרוב ''אני מקיר עוד נפגעים אבל מה אתה רוצה שאני אעשה''. הרב נאקר העיד שהיו כמה פניות לרבנים במשך השנים על התלונות העכשוויית והם ''טוייחו'' כלשונו. מתי יקום כבר בי''ד שידוע ומקובל על כולם
דוד30.12.21
בדיוק! הם לא מטפלים וזו המציאות! לכן אנו נדבר כי אין אדם אחר.
מיכל30.12.21
26
כמה צודק ונכון שהקב"ה יעזור לכולם להבין זאת
שרית30.12.21
25
אוי, כתבת את מחשבותיי בצורה מדהימה. שכל ישר!!!!!
צ'למער03.01.22
24
אם אכן אתם צודקים. נשאלת השאלה: מדוע נזכר הרב אדלשטיין רק עכשיו, הרי המסע התקשורתי נגד חיים ולדר מתמשך כבר חודש וחצי????????????????.
חיים02.01.22
23
לאט לאט מבינים גם האנשים מיתד נאמן את גודל טעותם. לאט לאט הם חוזרים בהם. במכתב ביום שישי ביתד כבר לא הכחישו שהייתה התאבדות ורמזו על פגיעות ונפגעים. עוד מעט גם יבינו עד כמה טעו כשהתכחשו. גם ויינרוט חזר בו מהכינוי "רוצח" שהדביק לעיתונאי רבינוביץ. לאט לאט הם יורדים מהעץ ומפסיקים להכחיש את האמת. לכמה א
ללא שם02.01.22
22
מי שמכיר את הגר"י פרבשטין שליט"א, יודע שמדובר באחד האנשים הפקחים והמוכשרים ביותר שיש לנו בחברה החרדית ראש על הכתפיים איש חכם, סופר- פרקטי מאד נבון. לא טייחן ולא בני ברקי. אם הוא כותב כך, כדיין בבית הדין של הרב סילמן בעצמו, כדאי להאזין לו.
ליטאי31.12.21
21
מאמר מאכזב. כבוד הרב ,זה בדיוק מה שהיה עד היום וזה התפוצץ לנו בפרצוף
הקברניט האחראי 31.12.21
20
בפרקליטות מכנים את מודיעין עילית "סדום עילית" כי כל פעם שמגיע אליהם מקרה של פגיעה מתגלה שהפוגע תקף עשרות ילדים וילדות וכולם ידעו ושתקו. ואז כאשר כתב האישום מוכן מגיעה הוראה מהרב וכל המתלוננים מסרבים להעיד פן יבולע להם
גבי31.12.21
העיקר שנשים תתחזקנה ללכת עוד יותר צנועות....
נטלי02.01.22
19
מכל הדברים שנאמרו אלו דברי טעם חכמים ממש.
יהודית30.12.21
18
אני מוכן להקשיב מה שהדיין אומר בגלל שהוא מייצג את הוועדה לעניני פורשים של גור נאמנה לכל הדיינים שמוכנים להקשיב לו, כל הכבוד הרב פרבשטיין נכד האמרי אמת זצוק"ל.
חסיד גור30.12.21
כתבת כאן משפט חסר היגיון. אין קשר בין הדברים וסבא רבא שלי זה אברהם אבינו
יעקב30.12.21
17
לא מוכן לקבל לה''ר על הגאון הרב אידלשטיין, שהוא כתב את המכתב הטבול בהלבנת פנים והוצאת ש''ר על הקרבנות של ולדר. בוודאי מדובר במכתב של העסקנים המקיפים אותו וד''ל
יוסף30.12.21
16
בנושאים רגישים כאלו חייבים לטפל רק בחכמה ובאחריות ולא באמצעים שגורמים להאדיר את המטפל ולא באמת לפתור את הבעיה. הרב פרבשטיין הוא איש מעשה ומוסר נפשו למען הכלל בלי עזרת עתונאים ופרסום ויח"צ ולכן אינו משוחד כמו רבנים אחרים שהתיימרו לפעול בעניין ובעצם רק פעלו להגדיל את עצמם
צביקי גריינמן02.01.22
15
יש לנו קברניטים,,,וכבר היו לנו קברניטים לפני שואה שהיו בהסתר פנים וגרמו למיליוני נרצחים חרדים. ואין חדש תחת השמש. אז רצחו את הגוף, והיום רוצחים את הנשמה של חרדים וחרדיות.
נביא אמת01.01.22
14
לא יאומן רמת הרדידות של התגובות.... מי שחושב שיש כאן במאמר טיפת קשר למה שיצא מהגרי"ג ומר' יהושע, כנראה שלא קרא אותו או שקרא ולא הבין..... וזה בסדר, כי באמת אין דרישות גבוהות מרמת ההבנה......
חיים31.12.21
13
הייתי מסכימה עם הדברים ובאופן כללי מסכימה עם זה שלא צריך לדוש בכל פרט וכו ויש דברים שצריך לטפל בשקט ולא כולם ידעו את פרטי המקרה והלכלוך . אבל המציאות היא שרבני ״השכונות״ לא מטפלים . וגם לא יודעים איך לטפל ולא רוצים לטפל ומכסים הכל אז נגמר ההשתקה ובגללל שאותם רבנים וקברניטים לא מטפלים אנו מדברים ולקח
אם היו מטפלים לא היינו מדברים ולא היינו 30.12.21
12
השבוע רבנים ביתד יצאו נגד הקורבנות שהתלוננו על הפגיעות בהם....וכאן הגיבו רבים שהם שקרניות....ואני אומרת שהזמנים שטיטאו עוולות עברו מהעולם.ומי שפוגע שידע שכול העולם ידע על מעשיו ולא חשוב מי הוא.
אפרת30.12.21
11
אין ספק שעיסוק פומבי בעניינים כאלה הוא בעייתי בציבור שלנו. מצד שני, אין גם ספק שמוגנות נלמדת בצורה מרושלת או שלא נלמדת בכלל בציבור שלנו. בעוד בציבור הכללי זה נקרא "הטרדה", כלומר האחריות היא על הפוגע בציבור שלנו זה נקרא "מוגנות" כלומר, האחריות היא על הנפגע וימשיכו הטורפים להסתובב בתוכנו ללא מעצור
רונה02.01.22
10
מעניין כמה המאמר הזה מייצג חרדים עובדים . לא מאמין שאפילו אחד .
חלקי בהסתרתי 31.12.21
9
חילול ה' ושפיכת דמים. לבת שנפגעת בציבור שלנו אין למי לפנות. אם תפנה למשטרה - הלך לה (ולמשפחתה) השידוך. למי תפנה? יש משהו מקביל ל"פורום תקנה" אצל אנ"ש??? אין. אדרבא, פוגעים ידועים מהלכים חופשי ובאווה במחננו. אוי לנו שנזקקנו לעיתון "הארץ" כדי לעצור את הטורף ששיחר לטרף שנים רבות ופגע בעשרות ולאף א
כנניהו המיסר30.12.21
8
סלח לי כבוד הרב יש קברניטים??? מי הם בדיוק?! תודה רבה
חיים גוטליב30.12.21
ב
בדיוקקקקק30.12.21
7
דברים נכונים ויפים אמנם לדעתי, הגם שישנם דברים שהצנעא יפה להם אך בכל זאת חשוב לפרסם בקרב הילדים מספר טלפון לאן הם יכולים לפנות במקרה של תקיפה. לבינתיים, בחור או בחורה ילד או ילדה שעבר/ה אירוע חלילה לא יודע/ת מה לעשות. לאן לפנות וכו' לעניות דעתי, חשוב מאוד לפרסם מספרי טלפונים לבני נוער במצוקה, בכל תל
יובל03.01.22
6
אם אומרים לדוגמא לתוקף תקפת בביתר תעבור לגור ברכסים זה טיפול? או שמגלגלים את הבעיה לאנשי רכסים? זה הטיפול היחידי שרבני שכונות עושים.
מעוז01.01.22
5
כשזה יקרה לבת שלך בבית ספר מתחת לבית או בחיידר הכי מוכר אתה תסתובב כל היום מוטרף למה אף אחד לא עשה כלום למה לפחות לא הזהירו אותנו הייתי לוקח את הבנים שלי ללמוד הכי רחוק שצריך גם בעיר אחרת. שמישהו היה מזהיר אותי. 'לא תעמוד על דם רעך' אז יספרו לך שפעם מישהו סיפר על מישהו שעושה את זה שוב ושוב ושוב 22
איש31.12.21
4
בואו נמשיך בדרך הנהוגה לנו. הרי זה עבד כל כך טוב עד עכשיו. אמנם ישנם כל כך הרבה נפגעים ונפגעות אבל כל עוד מדובר בהרס החיים הפרטיים שלהם ושל משפחתם מוטב, ובלבד שלא נודה ונטפל במפלצות שגידלנו וטיפחנו. "ואם אינכם מסכימים עם הדברים, חכו, ותחשבו שוב"? חיכיתי, חשבתי ואני סבורה שאתה מייצג בכתבה זו את כל הס
סתימת פיות31.12.21
3
אסור לטאטא דברים מתחת לשטיח . יש לכך מחיר כבד.
משה30.12.21
2
היו שתי תגובות של רבנים דגולים שלא ידעו מה המצב לאשורו ונתנו לדבר בשמם. התוצאה הייתה שאדם שפגע לפי עדויות שאספו בזהירות רבה שני רבנים גדולים האמונים על תחומים אלה יצא קדוש, הנפגעים יצאו מעלילים והעיתונאי יצא רוצח. בגלל שזה לא סביר או מאוזן קמה צעקה בסמינר של בתי , בבוקר בבית כנסת עם הגיס וכולם כבר
לא משכנע 30.12.21
טוב, כנראה שלא קראת את המאמר.... כי הוא במפורש לא מדבר על מה שהיה אלא רק על מה שאמורים לעשות היום ומחר...
דובי31.12.21
1
אהבתי את הגישה של הבן אדם אם אתה לא מסכים איתי תחשבו שוב !!! מאיפה הגאווה הזאת מגיעה ??? משכרון הכוח או מהסתכלות בזויה על השני
החרדי העובד 23.01.23
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24