כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

דעתו החריפה של מרן הגר"ע יוסף נגד הפלפול הליטאי

"ומה מאד יש להצטער בראותנו כמה מבחירי בחורי ישראל המבלים את כל זמנם רק בפלפולים של הבל", התבטא מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל נגד שיטת הפלפול הליטאית (היסטוריה)

48
ישראל שפירא | כיכר השבת | ט' באלול | 05.09.22
מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל
מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל (צילום: Kobi Gideon / FLASH90)

פרק כ"ו: מפורסמים דבריו החריפים של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל כפי שהתבטא בשיעוריו ובספריו הרבים כנגד צורת הלימוד של הישיבות הליטאיות בימינו.

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

בדברי הספד שנשא הגר"ע יוסף לזכרו של הגאון רבי יעקב עדס זצ"ל אמר:

"המנוח הדגול שהיה מורנו ורבנו בישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה לימדנו להועיל לעסוק בתורה לאסוקי שמעתא אליבא דהלכתא, ולא בפלפולי סרק אשר תזרם ורוח תישאם".

המשיך הגר"ע יוסף והדגיש: "לצערנו ישנן ישיבות (פוניבז' ועוד) שהלומד ביורה דעה צריך להתחבא בחדרי חדרים פן ירגישו בו ויקראוהו 'בטלן' שלמד 'פסק' הלכה, וכבושת גנב כי ימצא וכדי בזיון וקצף".

גם הגאון רבי מאיר מזוז ראש ישיבת 'כסא רחמים' כשהספיד את רבותיו שלמד אצלם עיון; התבטא ואמר שאם לא למד אצלם, לא היה לומד עיון כמו שצריך. כיון שאם היה לו רב "כזה שמפלפל" היה מפסיד את הרבה מהעיון לדבריו.

והביא דוגמה לדבריו הגר"מ מזוז באי לישנא:

"יש רבנים היום שבסוגיה אחת אומרים תשעה פירושים. (אופנים קוראים להם, "אופן ראשון". "אופן שני", "אופן שלישי" "אופן תשיעי", "האופנים וחיות הקודש"). בכל אופן יש קושיות ותירוצים. מה שהרשינו באופן השלישי מיושב באופן הרביעי. אבל עכשיו יש קושיא חדשה. ובשביל הקושיה החדשה עושים אופן חמישי. ובאופן החמישי באו שתי קושיות חדשות. ככה האופן השביעי... היה חכם אחד שלומד ככה, כשהאבא שלו שיהיה בריא אמר לו מה למדת? אמר לו ככה. אומר לו כל רגע, כל התשעה אופנים כולם שטויות. אני אגיד לך את האופן האמיתי – "העשירי יהיה קודש" (ויקרא, כ"ז, ל"ב) אתה רואה את האופן הזה? כל הקושיות פרחו באוויר, נעקרו לגמרי[1].

נצטט מעט מדברי מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל (ראה לדוגמה: שו"ת יביע אומר חלק א - אורח חיים דברי פתיחה, ובעוד מקומות).

"ומה מאד יש להצטער בראותנו כמה מבחירי בחורי ישראל המבלים את כל זמנם רק בפלפולים של הבל, מבלי להבחין אם יכונו דבריהם על פי ההלכה והסברה הישרה, וחבל מאד על כישרונותיהם המזהירים, שהיה אפשר לנצלם לידיעת וליבון הלכות ובעיות אקטואליות, ותחת זאת משקיעים את כל מרצם בפלפולי סרק...".

עוד כותב הגר"ע יוסף ומביא מקורות לטענתו כנגד שיטת הפלפול האשכנזית:

"וחזינן לקמאי דצווחי טובא על החילוקים שהיו נוהגים בדורותיהם, ומפיהם לפידים יהלוכו, ומתוכם כעין החשמל גדול האחרונים מהר"ל מפראג בדרך החיים (פרק ו' דאבות דקי"ז ע"ד), שהפליג לומר שהם כמגלים פנים בתורה שלא כהלכה, ושראוי מאד לקרוע על זה כמו על ספר תורה שנשרף וכו'. ע"ש".

"גם השאגת אריה בחדשות (קונטרס חובת קרקע סי' ג') כתב וז"ל: ואני אינני מכניס ראשי בפלפולים ודקדוקים כאלו שאין זה דרכה של תורה, ולא דרכו בהן רבותינו הגדולים הקדמונים, ורק דקדוקים קלושים שלימדו את עצמם בדורות האחרונים לחדד את התלמידים משנתמעטו הלבבות וננעלו שערי בינה, והרגילו עצמם בזה עד שהרגל נעשה טבע ומשתמשים בזה הדרך גם בפסקים ודינים, ומעתה בטל כבוד התורה, וכל איש חכם בעיניו מחבר חיבורים בתשובות ודינים, ובודאי שראוי לקרוע על זה כמו על ספר תורה שנשרף, והתורה חוגרת שק עליהם. וההי"ב. ע"כ".

"וכיוצא בזה כתב השל"ה ובנו הגאון בעל ווי העמודים. ע"ש. וכן בשו"ת חות יאיר (סימן קכג) כתב, ואל יבלה זמנו בחילוקים וחריפות של הבל שנתפשט בעונות הרבים, כי אוי ואבוי על מבחר הזמן שמבלים לפעמים רוב היום על זה ובמקום זה היו יכולים ללמוד כמה דפים בש"ס ופוסקים. ועש"ב. ועיין בבבא מציעא (צו:) לפום חורפא שבשתא".

"ובתוספות סנהדרין (יז) מה לנו בחריפות של הבל. ובפרש"י (חולין פא) ד"ה התראת ספק, ופירוש משובש הוא מאדם חריף ומפולפל. ע"כ. הרי שהיו תולין הקלקלה במקולקל שהחריפות מטה לב האדם ושובה אותו ביופי החידוש. ועל פי קושיא מכריח את פסק ההלכה, והרי ידוע מ"ש הרא"ש (פרק אלו מגלחין סימן כח) שאין להוציא דין על פי קושיא, שאם יש תירוץ אחר לקושיא נתרועע היסוד ונפל הבנין. ע"ש. ועיין בכנסת הגדולה א"ח (סימן קמו הגה"ט) שאין לקרוא תגר על מנהג העולם ופי' המפרשים הראשונים והאחרונים, ואף על פי שנראה לנו קושי בדבריהם, יש לנו לתלות החסרון בנו, ולומר שדעתם רחבה מדעתינו, ואין אנו משיגים עומק כוונתם. ע"ש".

"וע' בשו"ת דגל ראובן חלק ג' (סימן לו) בשם הגר"ח מוולוזין, כאשר בא לפניו רב אחד והציע לו פסק דין להתיר עגונה על פי יסוד קושיתו בתוספות יבמות ועל זה ענהו הגאון: מקושיא לא מתים ע"ש... והרי לפנינו תשובות מרבותינו הראשונים והאחרונים"

יש לציין שהמחלוקת על הפלפול היא עתיקה ביותר, מאות שנים. בדורות הקודמים, בישיבות של פולין בשנות ש' ת' היה את שיטת החילוקים שהתנגדו אליהם גדולי ישראל כגון הכלי יקר והמהר"ל שכתבו בחריפות כפי שציטט הגר"ע יוסף. הפלפול של ליטא זה דבר מחודש. זה היה סוג אחר של פלפול. על הפלפול של ליטא התבטאו רבים שהוא פלפול ישר כהגר"ח מבריסק והגר"ש שקופ. מטרתם הייתה שגם בינונים יכולים לדעת ש"ס מבלי לסיים אותו, ופחות התנגדו אליו.

לקריאה נוספת:

- 'דרכי הלימוד בישיבות ליטא במאה התשע-עשרה'. עבודת מחקר לשם קבלת תואר מוסמך מגיש: שלמה טיקוצינסקי החוג להיסטוריה של עם ישראל האוניברסיטה העברית בירושלים תשס"ד. (נפוץ להורדה באופן חינמי בגוגל).

- שי עקביא ווזנר, חשיבה משפטית בישיבות ליטא - עיונים במשנתו של הרב שמעון שקופ, הוצאת מאגנס, ירושלים, 2016

[1] מתוך דרשה שמסר הגר"מ מזוז בהיכל ישיבת 'כסא רחמים' ביום א' פרשת משפטים כ"ג שבט תש"ע. הובא בגיליון בית נאמן מס 209 כ"ח טבת תשפ"ב.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
48 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
לא ניתן לכותב ללבות אש המחלוקת. כל אחד ילמד לפי טבעו והשיטה הישרה בעיניו. ויכבד את הלומדים בצורה אחרת.... העיקר ללמוד תורה ולהאמין בנותנה...
אנונימי17.10.22
22
אנשים שוטים מכניסים את ראשם בין ארזי עולם. מוטב שאנו הקטנים נידום. אלו גדולים ואלו גדולים. ונזכור שעקיצתן עקיצת עקרב.
אבג06.09.22
21
מעניין היכן הבנים שלו והנכדים שלו למדו ??????????!!!!!!!!!!!
מיכאל06.09.22
חבל אני מציע לך לא לדבר על מרן באמת עצה טובה
פלוני06.09.22
אתה צבוע, ואין לך מה לענות, זה הכל!
בלוף06.09.22
מרן הרב עובדיה קודש קודשים למה שהוא הגיעכמה עמל ושקדה היה למרן הרב עובדיה הרבנים האשכנזים היו מתייעצים איתו כשהיה צעיר מרוב חכמתו מרן יודע מה הוא אומר יש הרבה בחורים שלומדים בצורה של פלפולים ואפילו הלכות בסיסיות שבת לומדת בסמינר הם לא יודעים סתם מרן לא היה נגד זה
פלונית07.09.22

הצגת כל התגובות

20
לא רוצה לכתוב פה מה אמר הסטייפלר על הרב עובדיה........
משה05.09.22
לא רוצה לכתוב פה כמה אתה טיפש.......
לא רוצה07.09.22
פחד פחדים , אני מייעצת לך ללכת מהר לקבר ולבקש סליחה
ירושלמית 07.09.22
טיפש סתום את הפה היהזהרו בגחלתם מה שבטוח שאתה עם הארץ וטיפש תסתכל אך כותב הראב"ד על הרמבם ועל הרמבן במלחמות ותפסיק להיות צר מח
אא07.09.22
מן הסתם יצנזרו מי שיכתוב את זה
כן חזק מאוד הסטייפלער זצ"ל אמר07.09.22
חבל צדיק, חסר לך צרות??? שמור פיך
ממ07.09.22
ואיך התבטא הגר"א על הבעש"ט? ר' יונתן אייבשיץ והחכם צבי? אל תכניס ראשך בין שני הרים גדולים!
נווו...06.09.22
19
עיין במהר"ל היטב בדפוס החדש דף שה' שו' ומשם תבין כוונת המהר"ל כנגד השיטה של יודע שפלפולו שקר ולא כנגד המעיינים היטב, ולא הבנתי ההטרסה
שומע05.09.22
18
אלול ! אין זה הזמן להתנצח, בפרט אם זה לא כל כך לשם שמים
חיים05.09.22
17
הכתב יש לו הנאה לעשות פילוג ועוד לקראת ראש השנה .אפו היראת שמים שלו
משה05.09.22
16
העיון הספרדי(לא ציטוטים שטחיים) הוא עמוק ועצום,אך קשה, ובחורים לא נמשכים לזה בד"כ. ואלה שלט טעמו את המתיקות של ספרי גדולי ליטא, ממש מסכנים. גדולי חכמי ספרד ידעו לשלב את שניהם
אברהם05.09.22
כל פילפולי גדולי האשכנזים נמצאים אצל הגדולים הספרדים מהריט אלגזי מחנה אפרים ועוד
אא07.09.22
15
ימחל לי הרב שפירא, אין בכל האמור (לבד מדברי הרב מזוז) אזכור לשיטת הלימוד הישיבתית! רבותינו העירו על פלפולי סרק והבל, וגם בישיבות רבות מחלקים בין סברות ישרות וחילוקים הכרחיים לבין פלפולי סרק, אני זוכר את הוועדים הראשונים ששמעתי בבית מתתיהו בה הסבירו לנו על דרך הלימוד העיונית בישיבה ועל כך שאין דרכנו
יהודי חרדי05.09.22
14
מעניית דעתו של מרן על כתבות ההבל והבורות שלך אין לך לא הבנה ולא ידע היסטורי רק שיעמום ודברים בטלים וטיפשים
דרך ארץ05.09.22
ממש נכון. לא רק בורות וטיפשות גם רדיפת המחלוקת
אחד07.09.22
13
כמו שלומדים את תורתם של חכמי התלמוד, כך גם צריך ללמוד בעיון ובשכל ישר באותה הצורה שהם היו מעיינים וזה העיון האמיתי !
אא05.09.22
12
מה נזכרת עכשיו בזה? גם הליטאים מעולם לא אהבו את השיטה החסידית והספרדית.
מיותר05.09.22
יש הבדל בין אהבו לבין התנגדו!!!!!! ואיפה ראית שהם לא אהבו????
יוסי05.09.22
11
אם לא יהיו פילפולים מה יעשו כל היום בישיבה יזרקו סטנדרים.??פילפולים זה הבה נתחכמה לו .הקבה לא נתן חוקים והלכות שאפשר לפרש לכיוונים שונים אך בפילפולים מעוותים את הנכון.
יוסף07.09.22
אפשר גם לעקם הלכות בלי פלפולים, ובלי ללמוד מה המקור והפירוש של כל הלכה, ואז הסילוף יוצא יותר גדול, מאחד שלומד להבין כל הטעמים, וההסברים, והמקורות של כל הלכה, ומאמר חז"ל!
לל08.09.22
10
איך אני ואהבת את הרב עובדיה צדיק יסוד עולם רבנו הקדוש מרן עובדיה כל מש שהוא אמור קדוש, וכמובן הוא אמר מי שמצביע ש"ס הוא עושה מצווה גדולה כולם ללכת להשים ש"ס בקלפי!!! או מקסימום ביבי או בן גביר גם הם טובים מאודדדדדדדד
rcs05.09.22
9
מה הענין להביא את זה עכשיו
איש ירושלים05.09.22
8
לא ברור מה מטרת סדרת כתבותיך התמוהה. האם לעורר מחלוקות ישנות (כי פשוט חסר לנו)? האם להנציח פילוג בתקופה זו (מן הסתם לא זו היתה מטרתו של מרן או גדולי עולם שכתבת עליהם)? האם זו דרכך להתמודד עם דעות שונות (ואינך יכול להכיל את ההבנה שאלו ואלו דברי אלוקים חיים)? האם תוכל למצוא סיפוק ושמחה בכתיבת סדרה על
יהודי05.09.22
חלק מהתורה זה לעיין בדרכי הלימוד. רלוונטי בעיקר באלולללל
יהודי קדוש06.09.22
יש כאלו ששואבים את חיותם ואת פרסומם מאהבת המחלוקת וחרחורי ריב
אחד07.09.22
7
רשכבה"ג קודש קודשים מרן מלכא זצוק"ל. כל אחד יעשה כפי שיורו לו רבותיו, ובא לציון גואל בקרוב ממש.
דוד05.09.22
חוסר אמונת חכמים ואפיקורסות זה מה שיצא מהפילפולים ואין מקום להאריך מאין בא בן גוריון וכו וכו וכו
עיקר היהדות תמימות פשיטות06.09.22
6
מה שמפליא זה שמרן זצ''ל אע''פ שהתנגד לדרך לימוד זו שלח את כל בניו לישיבות ליטאיות
אלחנן05.09.22
תגובתך ממש לא חכמה בלשון המעטה, 1 מרן זצ''ל שלח את בניו לישיבות אשכנזיות משום שלא היה בזמנו הרבה ישיבות ספרדיות היה רק 4 ישיבות ספרדיות בכל הארץ דבר שני אם מרן היה שם את בניו בפורת יוסף, היו אומרים תראו איזה קומבינה יש כאן בגלל שאילו הילדים של מרן לכן הם בפורת יוסף בזמנו הרב היה דיין בבית דין, דבר 3
אפי06.09.22
הוא שלח את כולם לפורת יוסף, אבל היא הייתה עד גיך 17 בזמנו, לאחר מכן רצו להמשיך בישבות אז לא הייתה להם ברירה, בנוסף הוא לא תמיד גר בירושלים... חבל על הלשון הרע
שמעון 07.09.22
..לא סותר..מזה ומזה אל תנח ידך..רצה שיאחזו בפלפול ישר וישתמשו בכך לפסיקת הלכה..זו כוונת מרן זיע"א..הרי מרן עצמו היה חריף ופלפלן מאין כמותו.מי שילמד היטב יביע או או שו"ת חזון עובדיה יבהל מעומק החריפות של מרן.. פעם אמר ראש הישיבה חכם שלום כהן זיע"א על מרן..הבקיאות שלו מפליאה.השקידה שלו מדהימה.והחריפות
חצקל06.09.22
ולא עוד אלא שיש סרטון ברור, שהוא מורה לכל הספרדים לשלוח בנותיהם למוסד ספרדי דווקא, ובכל זאת חלק מהספרדים מתנגדים אליו בהוראה הזו, על אף שהם מחשיבים אותו לרשכבה"ג שלהם.
1105.09.22
5
יא יא ער איז גירעכט
מוטקה05.09.22
4
מאז תולדות המדינה בהיסטוריה לא היתה הלוויה כמו של הרב עובדיה זצ"ל ,מעעם כמות האנשים שביתה אפשר להבין את גודל מעלתו אם זה בתורה , במידות ובכל מעשיו ודרכיו קודש קודשים תהא זכותו מגן בעדינו.
ירושלמית07.09.22
זה רק מוכיח את המידות של האשכנזים, שכל היהדות החרדית באה ללויה של חכם ספרדי, וכולם באו בהוראת האדמורים והר"י מדגל ואגודה, משא"כ כשהרב אלישיב נפטר, לא באו כל המזרחים המסורתיים, והתימנים וכו', זה כל הסיבה.
ירושלמי07.09.22
אדון נכבד. יש גבול הכל יודעים שבלכבד תורה ולומדיה הספרדים מעל הליטאים ולצערנו מחלק מכם למדנו קצת לזלזל...
אנונימי17.10.22
גודל הלוויה לא אומרת הרבה. ליעקב אבינו הייתה לוויה עם פחות אנשים מהרב עובדיה אז? וכן להאר"י הקדוש וכן לעוד מגדולי ישראל. ברוב הלוויות האלה יש הרבה מאוד פוליטיקה(בואו לא נהיה תמימים) יש מימון יש הוראה מגבוה למי לבוא ולכמה לבוא. בתכלס הלוויה שזה כל מי שראה את הארון ואת זה ראו הרבה פחות ממי שיצא לרחוב.
דניאל08.09.22
אתה חי בסרט עשיתם טובה השלמתם מניין להלוויה של הרב עובדיה חחחחחח אתה חתיכת הזוי רק הכדורים אל תשכח גזען ב״ה היום אתם מתחבאים מאחורי מקלדת נקניקונים פרוסים
הבוס 08.09.22
3
"פרענקים" זה סך הכל המילה באידיש, שכינו את עדות המזרח, לא קשור לגזענות, היום זה נהיה כביכול מילה שאסור לומר, כביכול זה גנאי, אבל פעם לפני 200 שנה, כך כתבו וכינו את עדות המזרח, אתה יכול לבדוק בספרים מלפני 200 שנה, כגון בספר "ימי מהרנ"ת" שרבי נתן בעצמו כותב כך, וכן בספרים מלפני 100 שנה, מכל מיני גדולי
סוף הסטיגמה הטיפשית08.09.22
2
אפשר להתווכח ללא סוף תכלס' התוצאות : בזמן שליטאים ממשיכים לעשות קווצ'ים ולהתפלסף על קוצו של יוד כל ספרדי בן תורה ממוצע יודע תילי תילים של הלכות גם חסידים קלטו את המהפכה העצומה של הרב עובדיה ! למעשה הליטאים מזכירים את השמאל- מלאים בגידופים לנוכח איבוד הבכורה והדומיננטיות בעולם התורה
סתם אזרח07.09.22
איפה בדיוק הליטאים מגדפים?? האם מצוה להמציא שטויות? להיפך שמעתי בשם הרב יהודה עדס שאמר, שהוא מעדיף שצאצאיו ידברו אידיש, מאשר לקלל בעברית...
הערסי המצוי, מה אתו?08.09.22
1
חזק וברוך!
אימא יהודיה07.09.22
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24