כיכר השבת

טור חובה להורים

ההורים נשברו: הבחור שלהם החליט ללמוד רק חצי יום; כך זה נפתר

עד לגיל 15, הילד היה לפי הספר. למד בישיבה מצוינת, נחשב למתמיד והכל היה כשורה. לפתע החל המשבר והילד הכריז כי הוא אינו מעוניין ללמוד יום שלם | ההורים פנו במצוקה למטפל מרדכי רוט, זה מה שהוא השיב להם (ישיבות)

62
מרדכי רוט | כיכר השבת | ט' בחשוון | 03.11.22
בחור ישיבה בדרך לישיבה | ארכיון
בחור ישיבה בדרך לישיבה | ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ישבו אצלי לפני כחודשיים זוג הורים, כואבים ועצובים. אי אפשר לתאר כאב של הורים כשהדבר הכי יקר להם בעולם מתמודד עם קשיים. הם החלו לספר: "אנחנו ברוך השם משתדלים להיות ההורים הכי טובים, אולי אנחנו לא מושלמים, אבל משתדלים זה בטוח.

>> למגזין המלא - הקליקו כאן <<

בננו בן ה-15 לומד בישיבה טובה, כל השנים בבית מבחינה התנהגותית הוא היה מושלם. בבית הספר הוא היה ילד רגיל כמו כולם. בחלק הלימודי - ברוב המקצועות הוא היה בינוני ומטה, אך בחלקם הצטיין. אנו כהורים מאוד משקיעים בילדים מכל הבחינות. מבחינה רגשית, דוגמה אישית, אהבה, קבלה וגבולות.

שלחנו אותו לישיבה קטנה טובה, הכול התנהל על מי מנוחות עד שהוא עלה לשיעור ב', אז החלו הבעיות. המשגיח שלח אותו הביתה מספר פעמים בכל פעם בטענה אחרת, פעם שהוא משתולל, פעם שבר את החלון, איחורים וחיסורים ועוד. בכל פעם היינו צריכים לבקש מהמשגיח שיחזיר אותו תוך כדי שאנו מבטיחים שנעשה את הכול כדי שדבר כזה לא יישנה, וכך שוב ושוב.

ניסינו לדבר עם הילד להבין מה כואב ומציק לו, אמרנו לו שתמיד נהיה שם לצדו, גם אם יספר שרצונו לעזוב את הישיבה. הוא היה מתחמק מאיתנו ורק אומר: 'סליחה אבא ואמא, אני מבטיח בלי נדר שמכאן ולהבא הכול יהיה בסדר'. ההבטחה הייתה עוזרת לחודש ואז שוב היינו מקבלים דרישות שלום מהאחראים בישיבה. לקחנו אותו למספר אבחונים והכול יצא תקין, לא הפרעת קשב ולא שום בעיה אחרת.

לפני שבועיים קיבלנו טלפון מהמשגיח, שכדאי שנחפש לילד ישיבה אחרת לזמן הבא. הוא לא בחור רע, הוא פשוט לא מתאים לישיבה שלנו, אולי ישיבה שחצי לומדים חצי עובדים מתאימה לו, פסק ולא יסף. היינו ממש שבורים לרסיסים, בכינו שנינו, מה לא טוב לילד הזה? למה הוא לא הולך בתלם כמו כולם? הרי בבית הוא ילד מקסים. היינו אפילו מגדירים אותו כילד מושלם. נשמח אם תדבר עם הבן שלנו לראות מה הבעיה, אנחנו רק רוצים את טובתו", סיכמו ההורים בעצב.

ההורים יצאו מהחדר והבן נכנס, הוא התיישב והתחלנו לשוחח. אנחנו משוחחים ואני מחפש להבין מהי הבעיה של הבחור? עם מה הוא מתמודד? מחפש ולא מוצא! אני רק רואה בחור בוגר ואחראי, ערכי ועם לב ענק.

תוך כדי שיחה התחלנו לשוחח על הישיבה, פתאום הבחור התחיל לבכות ללא הפוגה, ואז הוא אומר: "אגיד לך את האמת, אני מאוד אוהב את הוריי ולא רוצה לצער אותם, אך יש לי בעיה אחת, אני פשוט לא מסוגל לשבת וללמוד יום שלם בישיבה. לא יכול להקשיב בשיעורים הארוכים, לא יכול ללמוד משש בבוקר עד עשר בלילה. אני פשוט לא מסוגל. אחרי שעה שאני שומע את המגיד שיעור אני פשוט יוצא החוצה ושלא תחשוב שאני לא אוהב ללמוד, אבל ברצף וכל כך הרבה שעות אני פשוט לא מסוגל. לפעמים כל כך קשה לי לשבת עד שאני מתחיל לעשות קצת בלגן, פעם בטעות שברתי חלון ופעם אני לא עומד בזמנים.

גם כשהייתי ילד היה לי קשה ללמוד יום שלם, אך ההפסקות, משחקי הכדור ובעיקר החוגים של ההתעמלות והמוזיקה שההורים שלי שלחו אותי אליהם, מאוד עזרו לי. נכנסתי לישיבה והרגשתי שהכניסו אותי לבית כלא, סדר היום הצפוף הִקשה עליי מאוד. בבת אחת הפסקתי ללכת לחוגים שאהבתי, להפסקות הארוכות שהיו לי וגם לא הייתי רגיל ללמוד כל כך הרבה שעות ברצף. ועוד בלחץ לימודי שאם אני לא לומד אני נחשב לכלום. אני רוצה ללמוד בישיבה, רק שיתנו לי כל ערב כמו שהייתי ילד, לעשות קצת התעמלות ומוזיקה ולהפחית את שעות הלימוד הרבות".

אני שואל את הבחור לאיזו ישיבה הוא היה רוצה ללכת, ואני זורק לו מספר שמות של ישיבות. הוא נרתע ואומר לי: ''הרב אני לא רוצה ללכת לישיבה כזו, זו ישיבה של בחורים לא הכי טובים, שני בחורים מהישיבה שלי שזרקו אותם הלכו לשם. אני חושב שאני בחור טוב, אני שומר על עצמי, יש לי יראת שמיים. אני רוצה ישיבה טובה רק עם קצת פחות לחץ''.

ההורים נכנסו שוב לחדר והבחור חיכה בחוץ. הסתכלתי להם בעיניים ואמרתי: '"תקשיבו טוב, בנכם הוא באמת בחור נפלא. אתם צריכים דבר ראשון להודות להשם על שיש לכם כזה ילד בוגר, רואים גם את ההשקעה החזקה שלכם. יש לו רק משהו אחד בו הוא מתקשה מעט, הוא פשוט לא מסוגל לשבת וללמוד יום שלם במתכונת הנוכחית. הוא לא צריך לסבול מהפרעת קשב וריכוז בשביל שיהיה לו קשה ללמוד כך. לא כל בחור מסוגל לזה''.

''אתה בטוח שאין לו שום בעיה?'' שאלו ההורים בפחד מעורב בהתרגשות. "שום בעיה", פסקתי נחרצות. "זה שהוא זקוק למעט שחרור לא הופך את זה לבעיה. יש לכם ילד מדהים".

''ומה נעשה?'' שאלו ההורים, "חיפשנו לו ישיבה אחרת, אך כל הישיבות בסגנון הזה הם לבחורים בעייתיים. הבן שלנו צדיק וירא שמיים".

לאחר שיחה ארוכה סוכם שאדבר עם המשגיח של הבחור, לראות איך אפשר במסגרת הקיימת להקל עליו.

חשוב לי להדגיש שבכאלו סיפורים אני נפגש כמעט בכל יום, אני זועק מעל הכתב את זעקת הבחורים האלו, ואפרט אותה בקצרה:

דבר ראשון חובה להבין שלא כל בחור מסוגל לשבת וללמוד יום שלם מהבוקר ועד הערב, זה פשוט לא מציאותי. ישנם הרבה מאוד בחורים שנתקעים בין הפטיש לסידן. בחור שלא מסוגל ללמוד יום שלם, מחפש סיפוק ותעסוקה ואז הוא מתחיל לעשות בעיות, הוא נעשה מתוסכל. מתיש אותו הלחץ החברתי והלימודי והוא מסתבך. הישיבה מעיפה אותו והוא מתחבר לבחורים לא טובים כדי למלא את נפשו, ומפה דרכו להידרדר קלה מאוד. ישיבה רגילה עם קצת פחות לחץ אין בנמצא ואם יש אז על פי רוב זה מיועד לנוער מתמודד, ומבחינה חברתית ורוחנית זה לא מתאים לבחור כזה, מה גם שההורים חוששים מסטיגמה של בחור בעייתי שתיצור בעיה בשידוכים. הבחור נשאר בישיבה בגלל לחץ, עד שמגיע זמן שהוא כבר מתפוצץ ועוזב את הכול.

יושבים לפניי כל כך הרבה הורים שמתמודדים עם תופעה כזו, יש הורים שמבינים אבל יש שמתעקשים שיישאר במסגרת שלו, עד שלאחר תקופה הם מגיעים שוב, כשהבן כבר נמצא במחוזות אחרים...

זכור לי הורה אחד בעל תשובה שממש התעקש שאשכנע את בנו להישאר בישיבה. "כמו שאני הייתי במסגרת הוא גם יהיה במסגרת", פסק. ניסיתי להסביר לו שאין מה להשוות וזה לא עבד.

שואלים מה הן הסיבות לנוער נושר היום, יש לכך מספר סיבות שכתבתי עליהן בעבר, אך זו אחת אחת מהן, אותם בחורים שנופלים בין הפטיש לסדן, שאם היה להם מענה היו גדלים רגיל ונשארים יראי השם. מי אני שאתערב בישיבות הקדושות, אך חייבים לדעת שישנם הרבה בחורים שצריכים מענה לזה.

כיהודי שומר תורה ומצוות ומאמין באמונה שלמה שהגענו לעולם הזה כדי לקיים רצון השם, חשוב לי לדאוג לאותם בחורים, כי בסוף הם עוזבים את הכול עם שנאה גדולה לכל דבר שקשור לדת ולעולם החרדי. ממש כואב לי הלב על אותם נערים.

ברור ללא כל עוררין, שהמסגרת של עולם הישיבות, מצילה את בני הנוער בדורנו, כאשר העולם שמחוץ לחומות יכול לנפץ ולהרוס. וידועים דברי הרמב"ם בפ"ו מהלכות דעות ה"א: "דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו וחבריו ונוהג כמנהג אנשי מדינתו - לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד כדי שילמוד ממעשיהם ויתרחק מן הרשעים ההולכים בחשך כדי שלא ילמוד ממעשיהם... וכן אם היה במדינה שמנהגותיה רעים ואין אנשיה הולכים בדרך ישרה ילך למקום שאנשיה צדיקים ונוהגים בדרך טובים. ואם היו כל המדינות שהוא יודעם ושומע שמועתן נוהגים בדרך לא טובה כמו זמנינו או שאינו יכול ללכת למדינה שמנהגותיה טובים מפני הגייסות או מפני החולי ישב לבדו יחידי כעניין שנאמר: 'ישב בדד וידום', ואם היו רעים וחטאים שאין מניחים אותו לישב במדינה אא"כ נתערב עמהן ונוהג במנהגם הרע יצא למערות ולחוחים ולמדברות ואל ינהיג עצמו בדרך חטאים". וכבר אמר החזו"א שהמדבריות בימינו הן הישיבות הקדושות.

אך יחד עם זאת, חובה עלינו, בתוך המסגרת, לערוך גיוונים מסוימים. זה לא מציאותי שכל בחור בגיל 13 או אפילו 20 יקום בשש וחצי בבוקר וילמד ברצף תוך לחץ ישיבתי עד עשר בלילה. לא כל אחד יכול - אנשים הם לא רובוטים.

זהו חוסר איזון משווע, מה יקרה אם בחורים יעשו שלוש פעמים בשבוע פעילות גופנית? איזה אסון יקרה אם הם יעשו קורס פעם בשבוע בתחום שהם אוהבים? כגון ציור או מוזיקה. חייבים לתת לנער דברים בסיסיים כדי לעזור לו בתהליך ההתבגרות ובפרט שהנער נמצא תחת לימודים אינטנסיביים רבים. חייבים איזון.

וכשאני כותב מאוזן, הכוונה לתת לו בסיס של הבסיס, שיעשה התעמלות, שחייה, קורסים שהוא אוהב, הכול כמובן על דרך התורה והיראה ובתוך הישיבה. למה בחור שיעשה את זה ייקרא כבר בחור בעייתי? למה כבר לשלוח אותו לישיבה טיפולית?

למה ברוב הישיבות החסידיות בחוץ לארץ יש לבחורים פעילות כל שבוע, שחייה, התעמלות וכו', בנוסף לקעמפים שיש להם פעם בשנה בהרים, ואף יש להם טיולים. למה אצלנו זה מחוץ לתחום?

דיברתי עם עשרות אנשי חינוך מהגדולים שיש בציבור, כולל עשרות ראשי ישיבות וגם הם הסכימו איתי שזו חובת השעה לתת לבחורים את הדברים האלו. שזו ממש הצלה של עשרות אלפי בני נוער.

אין לשנות שום סדרי ישיבה, לא אני קבעתי אותם, אבל זה ברור לי שהתעמלות, שחייה וכל מיני פעילויות אחרות לבני הנוער - הן חובת השעה. אלו הלומדים תורה יהיו יותר מחוזקים ומאוזנים נפשית ורוחנית וכן תופעת הנשירה תרד בהרבה מהמצב הקיים.

מה שנשאר לי לעשות בדרך כלל הוא לדבר עם המשגיח בישיבה ולנסות להסביר לו את המצב. ישנם משגיחים שמשתפים פעולה וישנם שלא, אני רק מבקש שיתנו לבחור מעט שחרור, פחות לחץ בלימודים, שיוכל לצאת מספר פעמים בשבוע לעשות פעילות שהוא אוהב וראה זה פלא ברוב המקרים הבחור כמו נולד מחדש. אותם משגיחים שמשתפים פעולה אני מקנא בזכות שלהם.

המטפל הרגשי מרדכי רוט (קרדיט: ראובן חיון)

אותו בחור שסיפרתי לכם, הגעתי עם המשגיח שלו למספר הסכמות. פעמיים בשבוע הוא הלך ללמוד תופים, פעם שבוע לבריכה והוא קיבל פטור לא להיות בכל השיעורים. והנה ראה זה פלא, הבחור לאחר כחודש החל ללמוד רציני יותר והפסיק להשתולל. הודיתי להשם על עוד בחור שבמעט מאמץ חזר למסלול רגיל.

אני פונה מפה למשגיחים ולהורים, אל תמהרו להוציא את הבן מהישיבה, עם מעט התחשבות והתגמשות אתם תצילו דורות.

שבת שלום לכל אחיי בית ישראל, חורף בריא וזמן של בחירות טובות!

לתגובות : machon.rot@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
62 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
יישר כח גדול הרב רוט!!! ממש תענוג לקרוא כל פעם מחדש את מה שהוא כותב. המקצועיות שלו, הרגישות וההבנה לנפש האדם שלו ממש מיוחד! כתוב במשלי:"חנוך לנער על פי דרעו גם כי יזקין לא יסור ממנה" ללא ספק כשמתהגים בבחינת "שמאל דוחה וימין מקרבת" רואים הרבה עזרה משמים. ללא ספק שכל דור יש ירידת הדורות ולא כ"א מסוגל
שרי03.11.22
19
שטיפת מוח …מה הבעיה ללמוד חצי יום זה האידיאל!
חרדי שפוי03.11.22
תגיד גם סבא שלך חשב שזה האידיאל? גדולי עולם שהספרים שלהם מפארים את הספריה שלך שליד הטלוויזיה גם חשבו שזה האידיאל??? זו הבעיה של המודרניות, אין לי בעיה שתעבדו, אין לי בעיה שתתלבשו אחרת ולא אלף דברים אחרים שהרבה מהם אין דעת תורה נוחה מהם, אבל להפוך את זה לאידיאולוגיה זה החורבן האמיתי!!! והאמת אנחנו קצ
חרדי שפוי עאלק04.11.22
המושג עשרה בטלנים לא מוכר לך?;
ישראלי06.11.22
כן זה האידיאל !!!!! ללמוד הלכה כל היום אם זה לא נוגע לך ביום יום לשם מה?
עמך06.11.22
סוג ב זה האברכים העניים שצריכים לחיות בעניות! בגלל כל מיני לחצים חברתיים שהמציאות אותם החרדים שהגיעו לארץ!
רחמים06.11.22
מי שלומד ליבה הוא הרבה יותר בוגר ואחרי מאשר כל בחור ישיבה!!!!
מערבא06.11.22
לא יודע מי התיר לציבור שלם לחיות בעוני על חשבון הציבור כולו!!!!!
גדול הדור06.11.22
כל הרבנים זצוקל ושליטא מסרו ומוסרים נפשם על ממסד הכוללים, והם ממש לא חיים על חשבונך אלא על חשבון גבירים 'תמהונים' (לשיטתך) שממנים אותם גם שבט יששכר היו עלוקות שחיו על חשבון שבט זבולון? וזה היה תחת הנהגתו של מרע"ה, או שגם הוא לא היה גדול הדור, חתיכת קורח שכמותך
כל גדולי הדור08.11.22
הם חיים על חשבון כולם!!!!
רבקי09.11.22
שבט ישכר באמת למדו....
אברך לשעבר09.11.22
אז אני לא רוצה שזה יהיה על חשבוני במיוחד כאשר הם עושים יותר מלימוד תורה...
חילוני09.11.22
אם הם באמת התירו את זה אז יש לנו בעיה אחרת....
גביר09.11.22
לסחוט גבירים עם בכיות ועם סיפורים מפוברקים - פרזיטים!!!
חיים09.11.22
תלמד יום שלם אבל למה על חשבון האחר?! למה לעגלפינות לגנוב לבקש הנחות וכו' וכו' וכו
ינון06.11.22
לך תגיש תוכנית עם אופירה וברקו
אוטואנטישמי08.11.22
ולימוד כל היום עוזר לך?! עושה אותך בן אדם יותר טוב?! ממש ממש לא!
קניידלך אפוי06.11.22
ועבודה במשרד חילוני ממש עושה אותך הומני
קישקע מקולקל08.11.22
כן! כי אתה יודע איך להתייחס לאחרים ולא רק לעצמיך או לספר מולך...
גבי09.11.22
בארצות הברית לומדים שנה שנתיים ואז הולכים לעבוד!!!! אין כזה ללמוד יום שלם כי זה צריך להיות על חשבון האחר!!!! החינוך שם הרבה יותר טוב! טפחות מתקלקלים!!!!
אמריקאי06.11.22
נחמד לנפנף בנתונים בלי לבדוק אותם, א. אלפי מקולקלים יש בארהב ולא פחות באחוזים מאשר אצלנו. ב. לך לליקווד תספור כמה אברכים יש שם, אלפים!
טוס לאמריקה08.11.22
א. מהציבור החרדי קלאסי יש הרבה הרבה פחות וגם אלו שכן עדיין נשארים מחוברים כמו אצל המסורתיים אצלינו. ב. בלייקווד כולם כולל כולם יוצאים לעבוד אחרי כמה שנים ולכולם יש השכלה של ליבה!!!!
אמריקאי09.11.22
אתה לא שם לב איך שאתה טועה בגדול!
פרשן06.11.22
כן אלפי שנים באירופה למדו קצת והלכו לעבוד!!!!
אירופאי06.11.22
כן סבא שלי וגם סבא רבה וסבא רבה שלו עד משה רבינו כולם עסקו במלאכה !!!!!!!!! תבבדוק זה עובדות!!!!
סבלה06.11.22
תבדוק היסטורית האם כל הבחורים היו לומדים יום שלם לפני שאתה מגיב ככה...
דני04.11.22
מה קשור? מה ענית למה שאמרתי? אני מסכים שרוב הבחורים לא ישבו ולמדו יום שלם וב"ה אכשר דרא שאנחנו זוכים לזה, אם אתה רוצה כמו פעם אז גם תחיה כמו פעם, שבשטעטל בקושי היה בית כנסת והישיבה הכי קרובה הייתה נסיעה של שבועיים בסוס ועגלה אני חוזר ואומר אין שום בעיה שבחור שצריך, דווקא צריך! ילך ויעשה משהו עם עצמו
לדני היקר04.11.22
מופתע שאתה באמת חושב ככה! כן יש אידיאל לקדש שם שמיים! כן יש אידיאל ליישם את מה שלומדים! כן יש אידיאל לחיות כמו שחיו אלפי שנים ! כן יש אידיאל להרחיב את הדעת! כן יש אידיאל למצות את היכולות שלך! וכו' וכו' וכו
קניידלך אפוי06.11.22
ואם היכולות שלך הן בלימוד, בהשקעה ובידיעת התורה? אז תלך לקדש ש”ש במשרדי היי טק באמצעות התייפיפות וחנופה? קידוש ש”ש זה לעשות רצונו יתברך. וכל אחד יודע הכי טוב מה הקב”ה רוצה ממנו. וכמובן שזה קידוש השם גדול לשבת וללמוד ככל הניתן. טעות לחשוב שקידוש השם זה דוקא ברבים, דוקא בעיני הגוים או אחינו הטועים. דב
טובה13.11.22
בחול אין כזה דבר ללמוד יום שלם לכל החיים! כי ביום מין הימים המציאות ידפוק לך בדלת וכדאי מאוד להתכונן לשילוב בגיל צעיר מאשר שזה יגיע בהפתעה בגיל מבוגר ואז שם נופלים! זה עובד מצויין בחול
אמריקאי06.11.22
צודק במיליארד אחוז
Nambr 124.12.22
18
עם ראש כזה מעוות אין מה להגיב.
גדול הדור06.11.22
למה להקטין?מה רע לך?שהוא מצליח????
אין לי שם13.03.23

הצגת כל התגובות

17
דמעות בעניים.... כמי שעוסק עם נוער הרבה שנים כמה בחורים הגישה הזו יכלה להציל... כמה בתים לא היו נהרסים אם היה את קצת הגמישות הזו.. מקווה ומתפלל שדבריך יפלו על אוזנים קשובות ונראה שינוי בע"ה לטובת העתיד הרוחני והנפשי של ילדינו....
דני04.11.22
16
מישהו באמת מאמין לזבל הזה?!?!
חרדי אמיתי06.11.22
15
מה הבעיה ללמוד מקצוע מכניס ומעניין?
שפרה03.11.22
14
חבל פשוט חבלל שהורים לא סמו בתיכוני על זה הם יוצאים מהדרך שחונקים אותם
עדי03.11.22
13
הרב רוט ראשית ישר כוח על המאמר הנפלא כמו יתר המאמרים המאלפים שנית כל מילה בסלע אתה צודק באלף אחוז מי יתן ואת המאמר הזה יקרא כל ראש ישיבה ויבוא לקראת הבחורים הנפלאים הללו
משה 03.11.22
12
אני חייב למחות! ר' מרדכי היקר, זה פעם ראשונה שאני ממש לא מסכים איתך, על פי רוב אתה כותב יפה ובדעת תורה אבל הפעם אתה גובל ברפורמות ובשיטת המזרחי. רבותינו הנהיגו ללמוד יום שלם ללא שום ספורט וחלילה לימודים חיצונים, גם אחרי החתונה, אם יש כמה ילדים וממש קשה עם הפרנסה אפשר לשאול רב גדול אם שייך לצאת חצי י
יהודי שכואב לו06.11.22
או שטיפת מוח עמוקה או גאוותן גדול
יוסף08.11.22
שטויות. כנראה עברת שטיפת מוח! לא יודע באיזה כת...
חרדי06.11.22
אתה מבלבל את המוח כנראה אף פעם לא היית בחור ישיבה של 2022 ! רוב הבחורים כיום לא מסוגלים לשבת כל היום וללמוד ! עם קצת תעסוקה והפעלת מרץ הם מסוגלים זו היא המציאות אולי קצת קשה אבל אמיתית נשמה תתעורר אל תחיה באשליות !!!
בחור ישיבה22.11.22
11
פתרון נפלא - אבל למה רק ליחיד? לבחור אחד? למה לא לפתוח לכתחילה ישיבות לבחורים טובים עם קצת פעילות גופנית כמה פעמים בשבוע, קצת לימודי מקצוע (או בסיס ללימודי מקצוע בהמשך), קצת חוגים? אגלה לכם סוד: י ש ישיבות כאלו, והם ישיבות של לכתחילה. הם קיימים בארה''ב כבר עשרות שנים וזוכים להצלחה מסחררת. הישיבה הכי
מישהו 05.11.22
לא מסכים איתך ! אתה צודק שיש ישיבות כאלו ואני מסכים בכל מילה עם דברי הרב רוט שליט"א אבל !!! צריך לדעת ואני חושב שגם הוא מסכים עם זה שזה לא אמור להיות באופן כללי לשנות עכשיו את כל עולם הישיבות כי יש בחורים שכן יכולים לשבת וללמוד יום שלם ואין עניין להכניס להם דברים אחרים לראש. כל הנושא הוא ש"עולם הישי
יוני22.11.22
בדיוק
יוסף08.11.22
10
תגידו תודה שהוא בכלל בעולם התורה. על מה בכו? יש אמהות שכל יום בוכות ויש להן סיבה טובה!
ההורים משברו???04.11.22
9
ומה היה רע אם היה לומד מקצוע שימושי ומקיים את עצמו בכבוד?
יהודה04.11.22
אתה שפוי. חבל שהרוב החרדי לא מבין זאת שטיפת מוח
חרדי עובד04.11.22
הלוואי.. נסה רק, יתלו אותך באיצקוביץ מול המון העם זום כאילו אתה עוכר ישראל.. אנשים פשוט סתומים והולכים אחרי העדר כמו דגים מתים. כן, אני מלא כעס.. כמי שעלה לארץ לפני 20 שנה, לא מבין ולא סולח על האטימות ועל הטמטום.
יוסף08.11.22
8
הבעיה שיש פה קונפליקט מצד אחד ההורים רוצים רושם ישיבה מתאימה לכבוד שלי מצד שני הילד רואה בבית את הצביעות החרדית שלאבא ואמא מותר הכל ולו אסור כלום אני פוגש מאות אנשים כאלו ביום אם זה בבנות האמא מתלבשת כמו גויה ולבת היא אומרת אסור פזור אסור קצר וכו’ וגם בבנים האבא בטלן כל היום מעלה סטטוסים אבל לילד ש
טוב04.11.22
7
מאמר נהדר. אך לא מדובר בהמלצה כללית ומיועדת למי שזקוק לכך. אבחון דידקטי מקצועי יודע לאתר את מי שזקוק, ולמה הוא זקוק. במקרה זה הבעיה הלימודית משליכה על בעיה רגשית. ולכן צריך לטפל במקור הבעיה. בדרך כלל קשה לשכנע את צוות הישיבה להתחשב בתלמיד, כי הם מפחדים מהשם של הישיבה. ולפעמים הם צודקים מי שלא יכול
ירוחם כהנר מכון אלף בינה לשיפור הלמידה05.11.22
במילים אחרות, לקצץ את עצמו בשביל שיתאים לשטאנץ.
אהה.06.11.22
6
כל מילה בסלע! וזה גם הסיבה שהרבה בחורים נופלים באינטרנט וכו' זה באמת חובת השעה! כל הכבוד לך הרב רוט
צבי04.11.22
5
ממקום של הורה לבן מבית טוב ומשפחה תומכת, שהתמודד בדיוק כפי שמתאר הרב רוט, אני ממליץ להיות קשוב גם לצורכי הבחור מלכתחילה. אני נלחמתי שבני ישאר בישיבה, ושוב ושוב פנינו בדרישה לאפשר הפסקות בין סדרי הישיבה, אך לצערנו נתקלנו באטימות ובתחושה של מסר... שהבחור חלש ויש בעיה לימודית, וצריך לאבחן ולטפל, וכמובן
אבא אוהב07.11.22
צודק לחלוטין ! כל הכבוד ! יש עוד אלפים כמוך
מעריץ09.11.22
4
ממש יפה כל הנושא פה ומעניין שלא כל האתר מתעסק בדברים כאלה ולפעמים מתעסק בשטויות
מישהו 04.11.22
3
למה אי אפשר להכניס בישיבות קדושות כמו שיש בישיבות תיכוניות, קצת ספורט וחדר מוזיקה. שיהיה מקום כשר בתוך כתלי הישיבה קצת להשתחרר.
אמא03.11.22
2
המצב בישיבות הוא שלא נותנים להתקדם אלא תוקעים את הבחור שבוע שלם שזה כ20 שעות להתקוצץ על חצי שורה דבר שיוצר תסכול והרגשה של חוסר הצלחה ולזה קוראים בסוף לא מסוגל ללמוד יום שלם
בני03.11.22
מה זה קשור אין טעם סתם להתקדם בגמרא כל הגישמאק זה להתוכח ולעשות מהלכים על הסוגיה אחי אתה איזה תענוג זה לכון לשאלת רבי עקיבא אייגר ללמוד מהלך ברב שמעון שקאפ ר שמואל חזון איש וסליחה שאני לא מזכיר עוד צדיקים שוכני עפר זיכרונם לברכה
בחור ישיבה03.11.22
על מי אתה עובד? אתה באמת מאמין בזה בזבוז זמן
אברך04.11.22
ללמוד כל היום זה משעמם בטירוף
אוריה03.11.22
1
רוב הבחורים שירדו מהדרך זה רק בגלל הישיבות שדרשו מהם יותר מידי מה הבעיה גם ללמוד וגם לעבוד הדור התקדם
מ פ11.07.23
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

ההדרכה של הגרב"ד לר"מים | "ר"מ חייב שהלימוד יהיה מתוק ולאהוב את התלמיד, לדאוג לו"

חנני ברייטקופף | 14.05.24

גלריית תמונות

מעמד של שמחת התורה: מאות הבחורים סיימו יחד את הש"ס

חיים רוזנבוים | 13.05.24

עסקין בחדוותא דילי

הפוסק בשיחת 'פתיחת הזמן' ברשת הכוללים | תיעוד מיוחד

חיים רוזנבוים | 12.05.24

ביקור חיזוק

ראש הישיבה: החיילים בכניסה - לא יודעים שאתם השומרים

חיים רוזנבוים | 09.05.24

אנו רצים והם רצים

ויחזור לתלמודו: אלפי תלמידי הישיבות התחילו את זמן קיץ

חיים רוזנבוים | 09.05.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24

על יד ארון הקודש המוזהב 

תיעוד מפתיחת זמן קיץ בהיכל החדש: הגר"י בירך "שהחיינו"

חיים רוזנבוים | 08.05.24

ענבי הגפן

המונים בשמחת אירוסי נכדת הגרמ"ה הירש | גלריה

חיים רוזנבוים | 08.05.24

צרבי דרבנן

במודיעין עילית מתכוננים לחג שבועות | גלריה

חיים רוזנבוים | 07.05.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

גלריה מכבוד התורה

מאות צורבי ומאות דפי גמרא - המבחן הגדול של 'ושננתם'

חיים רוזנבוים | 06.05.24

ותלמודו בידו

מול גלי הים בקיסריה: כך נפש הגר"ש גלאי בימי בין הזמנים 

חיים רוזנבוים | 06.05.24

עימותים סוערים | תיעוד

קריאות "נאצים" לשוטרים; 6 עצורים בהפגנת הקיצוניים

נחמן שטרנהרץ | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

סקירה היסטורית

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם