כיכר השבת

טור דעה

מדוע בחורים מעולים מוצאים את עצמם נפלטים מהישיבה?

לצערי אני מקבל מידי שבוע עשרות פניות מהורים וממחנכים כאובים, שרואים את הנער היקר מתמודד עם ניסיונות לא קלים. וכאן נשאלת השאלה: מדוע בני נוער יקרים מוצאים את עצמם נפלטים מהמערכת, מהקהילה, מהחממה? | הרב דן טיומקין על טיפול בנוער נושר (חנוך לנוער)

19
הרב דן טיומקין | כיכר השבת | כ"ב בטבת | 15.01.23
הרב דן טיומקין
הרב דן טיומקין (צילום: אולפן כיכר)

איך נגונן על היקרים לנו מכל? איך נדאג שהם לא ידרדרו במדרון? ואיך נסייע להם כשהקושי כבר קיים?

זה קורה ברגע אחד או בפסיעות מדודות, אבל תמיד זה כואב ומייסר, מותיר מאחור אבק שריפה וחלל בלב. ילד יקר של אבא ואמא מוצא את מקומו הרחק מהבית הטהור, מדרך האור. מחפש ריגוש ומצא בורות נשברים. מאחור נותרים הורים כאובים, מחנכים שבורים וקהילה המומה.

כל ילד זקוק לפחות למבוגר אחד שיאמין בו, שיבין את נפשו הסוערת ויאמר לו 'גדל!' היכן נמצא אותו מבוגר? איה הם אותם אנשי מקצוע משלנו, שיחבקו, יושיטו יד, יפתחו לב ויאירו אלומות? אין ספק שהדור שלנו משווע לאנשי מקצוע איכותיים שידברו בשפה מותאמת ויעניקו לאותם אלפי נערים ונערות כלים להתמודדות מנטלית, אישית ורוחנית.

מצב הנשירה בדורנו, הכלים למניעה, ואיך מטפלים בנוער.

לצערי אני מקבל מידי שבוע עשרות פניות מהורים וממחנכים כאובים, שרואים את הנער היקר מתמודד עם ניסיונות לא קלים. וכאן נשאלת השאלה: מדוע בני נוער יקרים מוצאים את עצמם נפלטים מהמערכת, מהקהילה, מהחממה? ובכן, התשובות הקלאסיות לשאלה הזו ידועות: אתגרי הגיל, אתגרי הדור, פגעי הטכנולוגיה והרחוב המפתה והפולשני. אבל לדעתי אלו אינן הסיבות, אלו הם רק הסימפטומים. הניתוק נעשה מסיבות אחרות לגמרי. קל להבין למה רבים כל כך מאשימים את הסימפטומים, סך הכל אותם אנחנו רואים, אבל הם רק קצה קרחון, שמתחת לחלק הנראה לעינינו, יש חלק ענק שנסתר מאיתנו וגורם להתנהגות הזאת.

יהיו כאלו שיטענו, שאין מנוס מלהגדיר את אותם נערים כבעלי עבירה. הם יציגו את מעשיהם ואת חומרת המצב שלהם, ויאבחנו את הנערים הללו כבעלי תאווה, כפויי טובה, עצלנים, טיפשים ורעי לב.

"אבל גדולי ישראל סוברים אחרת. הם אמרו, כל אחד בדרכו, ש'אין ילד רע, יש ילד שרע לו'. לא תמיד ידוע למה רע לו. לפעמים מדובר בטראומה, כל נשמה וסף הרגישות שלה. הטראומה גורמת לחור שחור בלב, והדרך לכסות חור שחור היא דרך התנהגויות קיצוניות שמחפשות להסיח דעת ולברוח. אנחנו צריכים לסגל לעצמנו עדשה מולטי-פוקלית, שב'מסך מפוצל' תצליח לראות לא רק את ההווה המייאש, אלא זמנים נוספים, בדיוק כמו שהקב"ה עושה עמנו, ומביט בנו בעדשה כפולה, לא רק על זמן ההווה, אלא גם על זמן העתיד, והקב"ה בוחר באיזו עדשה להביט בנו. לפעמים הקב"ה בוחר להביט בנו דרך העדשה השנייה, להתעלם מההווה הבעייתי, ולראות אותנו בהֶקשֵר של זכויות העבר, או על פי העתיד המבטיח".

  • הרב דן טיומקין, הוא מרצה ב'מרכז ישיר' - לטיפול בבני נוער, מחבר הספר "בוסר המלאכים", תלמידו המובהק של הרב אורי זוהר זצ"ל, והמומחה לטיפול לנוער בסיכון.
תוכן שאסור לפספס
19 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
הבחורים זה לא הבעיה, הישיבות הם הבעיה ואין לי כח לפרט למה, בגדול זה מקום שמדכא את האישיות הפרטית על כל רבדיה של הבחור וביטולו למערכת המשומנת של הישיבה ודרישותיה,
אדי מרפי18.01.23
צודק ב100 %
יוסי21.01.23
לא בדיוק, תלוי בישיבה ותלוי בכמה הבחור גורר באישיותו בחורים אחרים. בכל מקרה המצב הזה נגזר מהדרך הישבתית שהיא ברובה טובה והצורך פה הוא תיקון נקודתי ולא החלפת השיטה
האברך ב23.01.23
11
לא כל בחור צריך ללמוד. מי שלא מתאים לו שיעבוד בתפקיד כלשהו לאחר לימודים מתאימים. למשל יש מחסור חמור בנהגי משאיות. לאחר הכשרה קצרה הבחור יכול לעבוד ולהתפרנס בכבוד במקום להתבטל ולהסתובב ברחובות. זו כמובן רק דוגמה, חסרים מלצרים, שוטפי כלים, נהגי אוטובוס ותפקידים רבים אחרים.
אנשיל ברזל15.01.23
חבל לעבוד כנהג אוטובוס. אפשר לעשות קורסים של טיפול רגשי כמו NLP או משהו אחר, ולפתוח קליניקה. ככה עובדים פחות שעות ומרוויחים יותר.
שלומי15.01.23
10
לדעתי היד רכה מידי, אהבה ואהבה וליטופים ועוד ליטופים, זו לא הדרך הנכונה. חייבים לטפל ביד קשה יותר בנוער של היום שהולך ומתדרדר. ילדים בני 14,15, 16 כבר הפכו לעבריינים ! צריך מרות ומשילות עם בני הנוער של היום אין ברירה !
אבי16.01.23
למרבה הצער, אתה לא מבין בחינוך ולא בנפש האדם
מיכל18.01.23
כך זה אכן צריך להיות, אבל לא רק כי אין ברירה. כך צריך להיות לכתחילה וכך היה מאז ומעולם, עד לתקופת "ההכלה" הקלוקלת בימינו. עצוב
מאיר18.01.23
טעות איומה בידך
ישראל17.01.23

הצגת כל התגובות

9
מכיר את שני הצדדים.אצל החרדים אין את רצון הפרט ואין להתאים לכול נער דרך חיים שמתאימה לו. כולם צריכים ללמוד להתנהג ולחשוב אותו הדבר..ומי שלא מסוגל מתייחסים אליו רע מעוינות עד לנידוי אז לא פלא שנושרים...עד שלא יהיו מסגרות שמתאימות לנערים שונים נראה יותר ויותר מהם ברחובות,
יוסי16.01.23
8
היגע הזמן לשים בישיבות בעלי מקצוע שהוכשרו לטפל בנוער ולא להתעלל בהם זה נשמות קדושות ולצערנו הספרדים שלנו א ת המחיר ראשונים יותר קל לשלוח ספרדי לרחוב
דוד16.01.23
7
אלפי אלפים של הרצאות קורסים והשתלמויות. מאות ארגונים. אינספור מבינים בנוער ובנפש האדם. והמצב רק מידרדר
להשם הישועה18.01.23
6
תשובה פשוטה, כי הישיבות מדכאות את האישיות היחודית והכשרונות של הבחור ומתכנתים אותו להיות בורג שחור נטול רגשות במכונה ענקית
בונבון18.01.23
5
"הכשרה" שטחית של מטפלים בנוער זה לבנות בית חולים ע"י הגשר. צריכים להדריך את ההורים המבולבלים והעייפים הכורעים תחת נטל הפרנסה {של האמהות} ועבודת הפרך {של האבות} המשפחה היהודית איבדה כיוון ואת המחיר משלמים הילדים.
יוסף24.01.23
4
לא צריך לחשוב למה טעינו אבל צריך לדעת מה נשאר לנו לתקן. לדעתי בשביל לחנך היום צריך קודם כל לזכור מה אסור ומה מותר. יש הרבה דברים שבגלל התרחבות המגזר הפכו לאסורים אפילו שהם מותרים. דבר נוסף צריך למצוא בכל בחור מעודו ילד דברים שבהם הוא טוב ולחזק בו אותם כל אדם חייב ללמד את בנו אומנות(ברסלב)
אני חושבת29.01.23
3
אנשים כמוך גורמים לכך. אתם הבעיה - לא הפתרון! במקום 'להכיל' כל שטות, צריך להעמיד את החינוך על מקומו. בלי פשרות ובלי 'הכלות'... די לתעתע בציבור! הנזק שאתם גורמים בל יתואר. יש דין ויש דיין!
יוסי29.01.23
בטח אתה ליטאי. הרי בכל בית ליטאי יש נושר שנהיה כופר, ואתם מספרים שנסע לישיבה בחוץ. לארץ חחח
דויד06.02.23
2
אין יחס של כבוד מינימלי לבחור. הראש ישיבה ומשגיח הם הגאונים והחשובים ואתה פשוט ועלוב לידם. דווקא בגיל הבגרות שהבחורים בונים את עצמם רוצים להביע את עצמם ולהראות גבריות אז מדכאים אותם. כולם כמו צריכים להתנהג ולחשוב כמו עדר. זה לא יחזיק מעמד הרבה שנים
יענקי 06.02.23
1
קשה למנוע נשירה אבל אתה כן יכול לגרום לילד לחזור כשיגיע לגיל מיושב יותר אם לא תשרוף את הגשרים, וזה אומר לשמור על קשר חזק עם המשפחה. אם לא קשר חזק עם המשפחה הייתי היום במצב של התבוללות בחו"ל רח"ל, והיום אני בן תורה.
נושר שחזר12.02.23
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

קריאות "נאצים" לשוטרים; 6 עצורים בהפגנת הקיצוניים

נחמן שטרנהרץ | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

סקירה היסטורית

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם